10) Eduskunnan oikeusasiamiehen kertomus vuodelta 2013
jatkui
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Oikeusasiamiehen kertomus on tärkeä ja
odotettu raportti eduskunnassa. Siinä pureudutaan yhteiskunnan
ytimeen, kansalaisten yhdenvertaisuuden arvioimiseen.
Maassamme tehdään vuosittain yli 10 000 kantelua.
Vuonna 2013 näitä kanteluita tehtiin oikeusasiamiehelle
yli 5 000 kappaletta. Lisäksi aluehallintovirastoihin
tehtiin 2 500 ja oikeuskanslerille lähes 2 200
kantelua. Näiden lisäksi myös yksittäisiä hallintoalan
kanteluja tehtiin muun muassa Poliisihallitukselle ja Valviralle yhteensä 1 100
kappaletta. Haluaisin nostaa muutaman huomion esille näistä kanteluista.
Raportin mukaan Jussi Pajuojan puheenvuorosta lainaten: "Sivistystoimen
laillisuusvalvonnan haasteena on kentän valtava koko. Virallisen tilaston
mukaan Suomessa on yli 3 700 oppilaitosta, joissa käy
noin kaksi miljoonaa opiskelijaa. Lisäksi sivistystoimen
piiriin kuuluvaa varhaiskasvatusta annetaan yli neljässä tuhannessa kunnallisessa,
yksityisessä ja ryhmäpäiväkodissa." Vuonna
2013 näitä kanteluja tehtiin sivistystoimen alueella
noin 500 kappaletta. Kuitenkaan sivistystoimen tarkastuksia ei tehty
juurikaan. Tässä puheenvuorossa käy ilmi
se, että viime vuonna oikeusasiamies tutki vain noin kymmenkunta
tarkastusta. Lisäksi oikeuskanslerilla tarkastuskohteita
oli vain muutama. Kun tiedetään myös
se, että aluehallintovirastot eivät enää lainkaan
tee sivistystoimen tarkastuksia, niin herää kysymys,
miksi tähän suuntaan on menty. Mehän
tiedämme, että nämä kantelut
hyvin paljon koskevat nimenomaan koulurakennusten sisäongelmia.
Lisäksi siellä on toki koulujen lakkauttamisia,
koulukiusaamisia, kuljetuksia ja muita yksittäisiä huomioita.
Arvoisa puhemies! Lailla on turvattu puhdas sisäilma
niin oppilaille kuin opettajille näissä rakennuksissa.
Käytännön tasolla tämä ei
kuitenkaan toteudu. Pelkästään korjaustarpeessa
olevia kouluja ja päiväkoteja on noin 2 000
kappaletta. Korjausvelka on eri arvioiden mukaan jopa 3,7 miljardia
euroa. Toivoisinkin seuraavan hallituskauden aikana elvytyspakettia
korjausrakentamiseen. Tällainen olisi välttämätöntä.
Muutama miljoona korjausrakentamiseen vuosittain on täysin riittämätön.
Pitää varautua vähintään
100 miljoonan euron elvyttämiseen 10 vuoden ajaksi. Näin me
voimme turvata lastemme turvallisen koulussa käynnin ja
opettajien terveyden. Meidän tulisi investoida ensin ihmisten
hyvinvointiin, sellaisiin ratkaisuihin, eikä esimerkiksi,
sanotaan, niin että rahat menevät vaihtoehtoisesti
vaikkapa metron rakentamiseen.
Arvoisa puhemies! Kansanedustajat saavat paljon yhteydenottoja
kansalaisilta siitä, että he eivät saa
oikeutta asiaansa. Usein tulee paljon ilmoituksia muun muassa lasten
huostaanottotapauksissa. Niissä tuntuvat monesti vanhemmat
jäävän vain pelinappuloiksi, jotka odottavat
tuomiotaan. Lisäksi saamme myös paljon ilmoituksia
perusturvasta toimeentulotuen osalta. Kolmantena esimerkkinä voidaan
puhua myös vaikka vanhusten hyvinvointipalveluista tai
niiden riittämättömyydestä.
Tässä oikeusasiamiehen kertomuksessa on kiinnitettykin
huomiota myös puutteisiin vanhusten oloissa ja kohtelussa.
Laitoshoidossa ja palveluasumisen yksiköissä on
kymmeniätuhansia vanhuksia. Toistuvasti tulee ilmi esimerkiksi ravinnon,
hygienian, vaippojen vaihdon, kuntoutuksen ja ulkoilun puute. Lisäksi
henkilökunta on usein riittämätöntä,
eikä poissa olevaa henkilöstöä yleensä korvataan
riittävällä uudella henkilöstöllä.
Tällöin tämä henkilökunnan
puute korvataan liiallisella lääkityksellä.
Nämä ovat vakavia huomioita, ja siinä mielessä näissä meidän kansanedustajien
tulee olla hereillä.
Arvoisa puhemies! Aivan viimeisenä huomiona haluaisin
(Puhemies koputtaa) nostaa myös vammaisten henkilöiden
yhdenvertaisten osallistumismahdollisuuksien toteutumisen. Tässä kirjassa
puhutaan siitä, että näiden toteutumisessa on
fyysisiä, oikeudellisia ja sosiaalisia esteitä sekä kohtuullisten
mukautusten puutteita...
Puhemies Eero Heinäluoma:
Arvoisa puhuja! 5 minuutin aikaraja on tullut noin puoli minuuttia
sitten täyteen.
Arvoisa puhemies! Jatketaan seuraavassa puheenvuorossa.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä oikeusasiamiehen
kertomus on läpileikkaus siitä, mitä Suomessa
tapahtuu niille ihmisille, joilla asiat eivät välttämättä mene
niin kuin kuuluisi. Oikeusasiamies on äärettömän
tärkeä suomalaisille: auttaa, kuuntelee ja myös
tukee niitä ihmisiä, joilla ei ole enää muuta
mahdollisuutta välttämättä,
tai edes toivoa, minne lähtisi valittamaan ja missä saisi
asialleen kuuluvuutta. Siitä täytyy antaa oikeusasiamiehelle
kiitosta, että hän on olemassa ja kuuntelee.
Tämä on erittäin hyvä kirja.
Tässä on niin paljon tärkeitä asioita,
että itse ainakin asetan tämän kirjahyllyyni.
Tässä on nyt edustajakauteni viimeiset kuukaudet
menossa, ja Luoja tietää, mitä tulevaisuudessa
tapahtuu, mutta tämä jää muistoksi
siitä, miten tärkeitä asioita täällä on
nostettu esille.
Oikeusasiamies nostaa yhden itselleni — ja niille,
joita se koskettaa — hyvin tärkeän asian, vanhustenhoidon,
josta usein olemme käyneet täällä keskustelua,
ja edellisessäkin asiassa, mitä käsiteltiin,
puhuttiin vanhuksista. Minun mielestäni me tarvitsemme
pikaisia toimia vanhustenhoidon tilanteen arvioimiseksi edelleen.
Vanhustenhoidon kentältä tulevat viestit viime
viikkoina ovat olleet hyvin kestämättömiä,
ja yhteydenottoja tulee myös ikääntyneen
huonosta kohtelusta myös kansanedustajille itselleen. Helsingin Sanomat
uutisoi maanantaina myös Valviraan tehtävistä vanhustenhoidon
kanteluista, joissa aiheina ovat muun muassa henkilökunnan
riittämättömyys, vanhuksen kohtaama tyly
käytös, vanhusten ylilääkitseminen
ja vanhusten kohtaamat hoitovirheet. Niitähän
myös tässä oikeusasiamies on nostanut
esille.
On nostettava hattua niille omaisille, jotka jaksavat lähteä valittamaan
läheisensä hoidosta eteenpäin ja vaatimaan
ennen kaikkea läheiselleen sitä oikeutta. Prosessit
ovat hyvin raskaita ja omainen usein itsekin kärsijänä läheisensä puolesta.
Me puhumme hoitokärsimyksestä, jota ihminen kokee
silloin, kun hänen läheistään
kohdellaan huonosti. Se on ihan fyysistä, mutta se on myös
henkistä kipua.
Näyttäisi sille, että mikään
laki ei yksinomaan korjaa vanhustenhoidossa olevia epäkohtia.
Me tarvitsemme vanhustenhoitoon valtaisaa asenne- ja rakennemuutosta
ja sitä asiakaspalveluajattelua tyyliin "asiakas
on oikeassa". Miksi vanhuksilla ja hänen omaisillaan
ei olisi oikeutta saada tai ryhtyä vaatimaan hyvää palvelua,
asiakaspalvelua? Ja vielä mietittäväksi
se, miten me haluamme, että meitä ja meidän
omia vanhempia kohdellaan tulevaisuuden Suomessa. Eli ajattelun
pitäisi lähteä tässä vanhustenhoidon
asiassa siitä, että mitä, jos osuisi
omalle kohdalle.
Kaipaisin hoitotyön kentälle vanhaa hoitotyön
mallia, jossa yksikön tai osaston esimies vahtii ja seuraa
hoivayksikön toimintaa ja hoidon laatua vastuullisesti.
Laaduntarkkailusta ja ymmärryksestä siihen, mikä on
hyvää hoitoa, tulisi tehdä ykkösteema
vanhustenhoidon kentällä. Potilasturvallisuuteen
ja siihen ajatteluun, että entä, jos tilanne tulisikin
eteen, pitää keskittyä joka päivä.
Näin estämme potilasvahinkoja ja hoitovirheitä.
Hoitohenkilökunnan osaamista, määrää ja kouluttautumista
tulee arvioida realistisesti ja asiallisesti ilman säästötavoitteiden
paineita. Hoitotoimenpiteiden tekijäksi ja suorittajaksi
ei saa laittaa henkilöä, jolla ei ole siihen asiaan
liittyvää osaamista, koulutusta tai kokemusta.
Hoitotyön kentälle kaivataan hierarkiaa siten,
että jokaisen hoitajan työnkuvan pitää olla
selkeä: mikä on kenenkin vastuulla, kuka tekee
ja kirjaa eri asiat ja raportoi niistä eteenpäin.
Hoitotyössä ei saa pantata tietoa.
Arvoisa herra puhemies! Sähköisen potilastietojärjestelmän,
Kanta-järjestelmän, tulisi myös keskustella
eri yksiköiden kanssa, ja tiedon tulisi liikkua lääkityksestä hoitotoimenpiteisiin
ja diagnooseihin. Vanhus pitää kohdata yksilönä,
ja monisairaan vanhuksen saapuessa sairaanhoidon yksikköön
hänen tilansa tulisi arvioida niin, että hän
saa geriatrista osaamista osakseen. Monisairas vanhus ei kuulu kotiin
vaan tarvitsee ajan toipua. Voimmekin kysyä: missä se
on se tulevaisuuden vanhuksen toipumispaikka, kun nyt esimerkiksi
laitospaikkoja vähennetään liiankin paljon?
Vanhus lähetetään monesti pikapakettina
kotiin yksiksensä toipumaan. Ja senkin nostatte, hyvä oikeusasiamies,
esille tässä, että myös siellä kotipalvelujen
avopalveluissa on puutteita.
Äärettömän tärkeänä pidän
hoitajamitoituksen kirjaamista lakiin. Se on siihen tulossa. Olen tehnyt
siitä lakialoitteen ja näen, että se
on ensimmäinen askel siihen, että näitäkään
asioita, mitä otatte tässä kirjassa esiin,
ei tule joka kerta, vuodesta toiseen.
Toivon, että tämä kirja luetaan ja
että näihin epäkohtiin, mitä nostatte
esiin, puututaan. Se johtaisi johonkin.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin haluan osoittaa kiitokseni
koko Oikeusasiamiehen kanslialle tästä kertomuksesta
eduskunnalle, koska se on todella kattava, hyvin kirjoitettu, selkeä rakenteeltaan
ja nostaa esille tärkeitä yksityiskohtia — kun
sanoin, että kattava, niin se samalla sisältää hyvin
yksityiskohtia. Se osoittaa myös sen, että ne
arvot, jotka ovat Oikeusasiamiehen kanslian työn perustana,
eli oikeudenmukaisuus, vastuullisuus ja ihmisläheisyys, ovat
läsnä tässä kertomuksessa.
Se on tietysti, voiko sanoa, että huolestuttavaa, että kanteluiden
määrä kaiken kaikkiaan on taas lisääntynyt,
jopa 16 prosenttia. Myönteistä tietysti on se,
että on pystytty lukumääräisesti kantelujen
käsittelyaikoja lyhentämään,
ja se osoittaa siis, että on tehty hyvää työtä.
Kertomuksesta kaiken kaikkiaan selviää, että kanteluista
840 on myös johtanut jonkinlaiseen toimenpiteeseen oikeusasiamiehen
kautta tai työssä. Sekin osoittaa sitä,
että siellä on viesti mennyt kanteluiden tekijöille.
Arvoisa puhemies! Oikeusasiamies aikaisemmassa puheenvuorossaan
täällä totesi, että oikeusasiamies
ei voi päättää voimavarojen
jakamisesta, ja jos oikein kuulin sen, niin myöskin niin, että oikeusasiamiehen
mahdollisuudet vaikuttaa voimavarojen jakamiseen ovat rajalliset.
Tästä näkökulmasta tämän
kertomuksen lukeminen ja sen sisällön vastaanottaminen
on erittäin tärkeää meille täällä eduskunnassa,
koska täällä me voimme vaikuttaa niin
resursseihin kuin lainsäädäntöön.
Toivoisin, että niihin puutteisiin, mitä täällä on
esitetty, voitaisiin myöhemmin puuttua tässä eduskunnassa.
Kertomuksesta on myös todettavissa, että toiminnan
painopiste on siirtynyt viranomaistoiminnan valvonnasta ihmisten
oikeuksien edistämiseen, kehittämiseen. Pidän
sitä erittäin tärkeänä ja
ymmärrän, että tämä samalla
tarkoittaa, että sinänsä viranomaisten
toiminnan valvonta ei ole jäänyt pois, vaan se
on nimenomaan tästä toiminnasta jäänyt
vähemmälle, ja se, miten ihmiset saavat oikeuksia,
kansalaiset saavat oikeuksia, on korostunut. Kanslian toiminnasta
on myönteisenä todettava myös se, että toimintatapoja
on kehitetty enemmän kansalaisten näkökulma
huomioonottavammaksi, eli pyritään nimenomaan auttamaan
mahdollisimman nopeasti, joustavasti ja saamaan kysyjille sellaisia
vastauksia, että ei joudu pitkään odottamaan
ja se myös vastaa heidän tarpeisiin.
Haluan tästä pari asiaa vielä nostaa
esille.
Ensinnäkin kohdasta 3, jossa puhutaan puutteista, parannuksista
perus- ja ihmisoikeuksien toteutumisessa. Siellä on hyvin
tuotu esille se, että kehitys ei ole aina ollut riittävää,
ja avataan, mitä tarkoittavat puutteet vanhusten oloissa
ja kohtelussa. Täällä on jo moneen kertaan
puututtukin niihin asioihin, mitä kyllä olemme
nostaneet esille aikaisemmin vanhuspalvelulain yhteydessä ja
kun puhumme täällä, miten vanhuspalvelulaki
toteutuu. Toivoisin, että nyt, kun ne ovat myös
tässä oikeusasiamiehen kertomuksessa — siis
vanhusten oloissa, kohtelussa olevat puutteet, samoin kuin lastensuojelussa
olevat puutteet — niin ne eivät jäisi
nyt vain kirjaukseksi, vaan lainsäädännön
ja eduskuntatyön ja hallitustyön myötä näihin
saataisiin myös parannuksia aikaan.
Vielä yksi asia, mikä täällä on
kohdassa 3, joka on vuoden teemana ollut, tämä yhdenvertaisuus
ja tasa-arvo. Olen erittäin iloinen, että siihen
kertomuksessa on kirjattu lause, mitä tarkoittaa vanhusten
ulkoilun heikkoudet näissä peruspalveluissa, (Puhemies
koputtaa) ja toivoisin, että tähän tulee
muutoksia.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Uudistan sen toiveen ja kysymyksen, minkä esitin
jo perjantaisessa keskustelussa, kun vastaajakin on paikan päällä,
ihan tähän teidän kertomukseenne perustuen,
kun käy ilmi, että työttömät ovat
aika tukalassa asemassa ja työttömien oikeuksia
poljetaan aika lailla, ja todetaan, että hallinnonalalta
tulee paljon kanteluita ja että poikkeuksellisen usein
ne johtavat myöskin siihen, että viranomaisen
toimintaa moititaan. Kun saan ihan aikaisemmasta työhistoriastani
johtuen jatkuvasti palautetta työhallinnon työntekijöiltä, niin
he ovat hyvin huolissaan sen suhteen, että heiltä on
itse asiassa ministeriön määräyksin
estetty asianmukainen asiakaspalvelu. Edes tähän ensimmäiseen
työhallinnon virkailijan ja asiakkaan väliseen
keskusteluun ei ole tarpeeksi aikaa, jolloinka käytäisiin
asianmukaisesti ja perusteellisesti läpi jokaisen asiakkaan
oikeudet ja velvollisuudet, ja jos ne jäävät
selvittämättä, on aivan varma, että työruuhka
kasvaa myöskin oikeusasiamiehen toimistossa.
Toisena asiana vähän mutkikkaampi asia, kieliasiat.
Liittyen perustuslain 17 §:ään
ja vähän eri vinkkelistä, mitä täällä on
käyty läpi, oikeastaan kysymykseni koskee sitä,
kun nyt Suomessa isoja asioita joudutaan käymään
läpi englanninkielisenä versiona. Aikoinaan Kreikka-vakuussopimus
täällä eduskuntakäsittelyssä jouduttiin
käymään läpi englanninkielisenä versiona — se
kävi, joka ehti siihen tutustua — ja nyt on sitten tämä Nato-isäntämaasopimus,
josta minun tietojeni mukaan ei vieläkään
ole virallista suomennettua tekstiä olemassa. Tämä on
sillä tapaa tärkeä kysymys, että kun
sitä kuitenkin ollaan viemässä osaksi
kansallista lainsäädäntöä,
niin mikä mahdollisuus on perätä sekä päättäjien
ja kansalaisten oikeuksia saada ajantasaista tietoa tästä isosta
hankekokonaisuudesta nimenomaan omalla äidinkielellä.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Oikeusasiamiehen kirjaa lukiessa tulee monesti
semmoinen tunne, että meidän pitäisi
joiltain osin käydä vakavaa keskustelua siitä,
lisäämmekö me määrärahoja
valtion budjetissa niille alueille, joilla se olisi erityisen kiireellistä ja
välttämätöntä. Toisekseen,
kun me usein olemme myös kuntapäättäjinä ja
meidän tulisi huomioida myös ne toimenpiteet,
jotka me pystymme ilman rahan lisäystä toteuttamaan
nopeasti tai välittömästi, niin miksi
me emme niihin ryhtyisi? Tältä osin haluankin
tuoda esille muutaman huomion.
Palaan siihen aikaisempaan puheenvuorooni, missä halusin
tuoda esille tästä vammaisten henkilöiden
oikeuksien toteutumisen puutteesta muutaman huomion. Vammaisten
lasten sosiaali- ja terveyspalvelut ovat usein riittämättömiä. He
eivät saa yleensä sitä palvelua, mikä heidän tarpeeseensa
olisi välttämätöntä.
Esimerkiksi vammaisten henkilöiden yhdenvertaisuuden ja osallistumismahdollisuuksien
toteutumisessa on paljon puutteita. Vammaisten henkilöiden
työllistymistä ja oikeutta perheeseen ei ole riittävästi tuettu.
Usein kehitysvammaiset henkilöt tekevät työtä vaikkapa
toimintakeskuksissa vähimmäispalkkaa pienemmällä palkalla.
Lisäksi vammaisen henkilön lapsi otetaan usein
huostaan ja vieroitetaan äidistään sen
sijaan, että perheelle annettaisiin tarpeellisia tukipalveluja.
Nämä ovat asioita, joissa hyvä sosiaalityöntekijä ja
hyvät vammaispalvelun työntekijät pystyisivät
muuttamaan toimintalinjojaan helposti.
Yhtenä niin sanottuna ilmaisena toimenpiteenä voitaisiin
esimerkiksi toimeentulotukiasiakkaiden oikeusturvaa parantaa helposti.
Tässä kirjassa mainitaan siitä, että päätös
toimeentulotuesta on annettava viivytyksettä, kuitenkin
viimeistään seitsemän arkipäivän
kuluessa. Lisäksi asiakkaalta ei voitaisi evätä tätä toimeentulotukihakemuksen
päätöstä kokonaisuudessaan,
jos se koskee vain jotain osaa siitä toimeentulotukihakemuksesta.
Näin ollen muilta osin hakemus voi sisältää päätöksenteon
kannalta riittävät tiedot ja päätös
voitaisiin tehdä. Tämä tarkoittaisi sitä, että osittainen
toimeentulotukipäätös antaisi välittömästi
toimeentuloa henkilölle, joka joutuu täydentämään
hakemustaan ja odottamaan sitä päätöstä vielä pidempään.
Näinhän usein käy, esimerkiksi vuokranmaksun
yhteydessä puuttuu joitain papereita tai toisena vaihtoehtona
puuttuu pankkitiliotteita.
Arvoisa puhemies! Tämä oli minullekin siinä mielessä uutta
tietoa, mitä kuntapäättäjänä en tiennyt,
että toimeentulotuki lasten harrastusmenoihin on myönnettävä riippumatta
siitä, onko kunnan määrärahoissa
siihen olemassa varoja. Harrastustoiminta on yksi keskeinen tekijä lasten
syrjäytymisvaaran ehkäisyssä, kirjassa
sanotaan. Yhdessä tapauksessa sosiaalivirasto esitti lausunnossaan,
että täydentävää toimeentulotukea
myönnetään vain määrärahan
puitteissa ja harkintaa käyttäen. Tältä osin
apulaisoikeusasiamiehen sijainen totesi, että sosiaalivirastolla
on virheellinen tulkinta täydentävästä toimeentulotuesta.
Toimeentulotuki tältä osin ei ole määrärahasidonnainen,
vaan tarveharkintainen ja laissa määrätty
viimesijainen taloudellisen tuen muoto. Elikkä esimerkiksi
tällainen lasten harrastemenoihin myönnettävä toimeentulotuki,
jos harrastus on kestänyt kauan, on myönnettävä asiakkaalle
määrärahojen loppumisesta riippumatta, jos
asiakkaalla on siihen laissa edellytykset täyttävä tarve.
Arvoisa puhemies! Näitä esimerkkejä on
kirjassa useita satoja, ja siinä mielessä toivoisin,
että tämä kirja luettaisiin huolellisesti
kuntapäättäjien keskuudessa sekä ennen
kaikkea johtavien virkamiesten parissa. — Kiitos.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että saamme jatkaa
perjantaina kesken jäänyttä keskustelua
vielä tänään. Olen samaa mieltä edustaja
Juvosen kanssa, että tämä on mielenkiintoista
ja hyvää luettavaa, tämä on äärimmäisen
laaja-alainen ja sikäli koskettaa oikeusvaltion perimmäisiä kysymyksiä.
Monessa projektissa olen myös itse saanut olla mukana,
kuten Euroopan neuvoston naisiin kohdistuvan väkivallan ehkäisemiseksi
käydyssä projektissa ja ylipäätään
Euroopan neuvoston toiminnassa.
Moni oikeusasiamiehen kertomukseen otetuista epäkohdista
on otettu huomioon jo tämän eduskunnan aikana,
kuten esimerkiksi kysymys ulkomaalaisten säilöönottotiloista
ja vammaisten henkilöiden oikeuksia koskevan yleissopimuksen
ratifioinnista. "Oikeusasiamiehen hyvitysesitykset ja sovinnolliseen
ratkaisuun johtaneet asiat" -osio tässä kertomuksessa
on selkeimmin luettavissa oleva osio.
Vielä haluan jatkaa siitä, mihin perjantaina jäin,
ja haluan tuoda kentältä terveisiä, koska näin
olen luvannut tehdä. Haluan puhua hallitusohjelmaankin
kirjatusta ja ainakin tuolta jostakin budjettikirjasta luetusta
osasta, jossa oikeusministeriön hallinnonalalle oli asetettu
tavoitteeksi kehittää konkurssipesien hoidon käytäntöjä.
Puhun niistä, koska tiedän, että näistä on
tehty vuosien saatossa kanteluja, jotka ovat saaneet "ei anna
aihetta" -päätöksen.
Kuitenkin saamani palaute monilta yrittäjiltä on
toisensuuntaista koskien nimenomaan konkurssipesien hoitamista.
On tehty lakialoite, jossa keskeisenä sisältönä on
konkurssivelan oikean määrän arviointi.
Olen sitä mieltä, että kun tässä kirjassa
sanotaan, että laillisuusvalvojilla on vähäiset
resurssit, niin ainakin yksi keino vapauttaa resursseja olisi tämän lakialoitteen
eteenpäinvieminen, ja tämänkin kertomuksen
mukaan on ulosottoviranomaisten, tuomioistuinten ja veroviranomaisten
toiminnasta jätetty kanteluita tänäkin
käsiteltävänä vuonna. Tietysti
toivon, että koska meillä on Suomessa taloustaantuma
ja työnantajapula ja meillä on kohta yrittäjäpula — uusi
sukupolvi yrittäjiä ei uskalla tarttua toimeen,
ehkä osin myös kokemansa viranomaiskohtelun vuoksi — niin
ajattelen, että se hyvä hallinto olisi osa talouden
mahdollisuuksia ja talouden tuotantopotentiaalia.
Konkurssipesien hoitoon liittyen haluan todeta vielä,
että Vaasan hovioikeuden ex-presidentti Erkki Rintala on
todennut julkisuudessa, ettei konkurssipesiä käytännössä valvo
kukaan. Ylen viime vuonna oikeuslaitoksen piiriin tekemät
tutkimukset ja niistä saadut tulokset osoittavat kyllä kiistatta,
että tuomioistuimen päätöksien
laaduntarkkailu on aiheellista.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Tämä kertomus sisältää vanhusten
palvelujen saatavuudesta ja laadusta hyviä huomioita, ja
ne perustuvat näihin tarkastuksiin esimerkiksi tehostettuun
vanhuspalveluun ja hoivakoteihin ja niin edelleen. Täällä on
apulaisoikeusasiamies todennut muun muassa näin: "Vanhusten
ulkoilun tulisi olla vanhuksen oikeus, johon häntä kannustetaan
aktiivisesti heti, kun hän siirtyy hoivakodin asiakkaaksi." Mielestäni
erittäin tärkeä on seuraava lause, joka
täytyisi meidän lainsäätäjien
ottaa huomioon: "Henkilöstöresurssien niukkuus
ei saa heikentää vanhuksen ulkoilua eri vuodenaikoina." Tämä lausunto
perustuu siihen, että ulkoilutusta ei tapahdu päivittäin
vaan hyvin harvoin.
Tämä resurssipuute tässä tulee
erittäin hyvin esille, mutta myöskään
tilat eivät ole välttämättä sellaisia,
että ne turvaavat hoidettavan vanhuksen yksityisyyttä ja
kaikkea sitä hoivan tarvetta, mitä vanhus tarvitsee.
Samoin näissä järjestetyissä palveluissa
ei ole esimerkiksi fysioterapiakuntoutuspalveluja, eli siihen hoivapakettiin
ei kuulu lääkäripalveluja eli sellaisia,
mitkä olisivat erittäin tärkeitä vanhukselle.
Täällä onkin toteamus, että ryhmäkodin
asukkaiden ulkopuolinen elämä oli varsin vähäistä,
koska hoitajilla ei ollut riittävästi aikaa, resursseja,
eikä asiasta ollut tullut juuri muita toiveita.
Nämä ovat minusta vakavia huomioita, mitä vanhuspalveluissa
tapahtuu, ja hyvä, että ne ovat tässä kertomuksessa
nousseet esille — se vain, että ne eivät
mielestäni saa jäädä nyt näitten
kansien sisälle, vaan kun mahdollisesti vanhuspalvelulakia
ja muuta lainsäädäntöä täällä uudistetaan ja
kehitetään, niin nämä tulee
ottaa huomioon.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Rauhala nosti esille tämän
vanhusten ulkoilumahdollisuuden, ja se on erittäin tärkeä huomio. Tästähän
me puhuimme myös perjantaina täällä. Siinä mielessä on
ironista lukea täältä kirjasta, kun täällä puhutaan
siitä, että esimerkiksi tämä tutkintavankien
kohtelu on epäoikeudenmukaista esimerkiksi näitten
paljusellien osalta, joita on 180 vielä jäljellä,
että he joutuvat käyttämään näitä paljusellejä.
Me tiedämme kuitenkin, kuinka paljon vanhukset joutuvat
vaipoissa makaamaan hyvinkin pitkiä aikoja, koska meillä ei
ole riittävästi henkilökuntaa hoitaa
heidän vaippojansa. Tätä epäkohtaa
kuitenkaan ei ole esimerkiksi lailla säädetty
niin vahvasti kuten tässä ajetaan vaikka paljusellien
lopettamista.
Toisena esimerkkinä näitten vankien kohdalta,
mistä täällä ollaan kuultu ehkä aikaisemminkin,
on tämä matkaselliin sijoitetun vangin ulkoilun
järjestäminen. Toki ymmärrän,
jos oikeusasiamiehellä on aikaa kiinnittää huomiota
siihen, että jos vanki, jota lähdetään
kuljettamaan kello 16 toiselle paikkakunnalle, ei ole saanut sen
päivän aikana sitä ulkoiluoikeuttaan,
niin se on moitittava asia. Tokihan on hyvä, että me
ihmisoikeuksia ja tämmöisiä erilaisia
oikeuksia valvomme, mutta kuka valvoo niitten ikäihmisten
oikeuksia päästä edes kerran kuukaudessa
tai kerran puolessa vuodessa ulos vaikka vanhainkodista, jossa he
asuvat? Tämä on aivan tavallista, että ei
ole käsiä viemään heitä ulos,
ei varsinkaan talvella, koska siellä voi liukastua. Siinä mielessä ironista
on kantaa huolta enemmän rikollisten oikeudesta ulkoiluun
kuin niiden veronmaksajien oikeudesta ihmisarvoiseen elämään
ja ulkoiluun, jotka kotona makaavat ilman riittäviä käsiä,
jotka heitä auttaisivat.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Somerolla oli käynnissä tällainen
projekti, Hoivakoti kuntoon, mistä kerrottiin muun muassa
televisiossa säännöllisin väliajoin,
ja nyt se projekti on saatu päätökseen,
ja sen tulos on ollut se, että yllättävien
pienten muutosten myötä ollaan saatu parannettua
ihmisten elämänlaatua ja hymy palaamaan niin hoidettavien
kuin myös hoitajien kasvoille. On hyvin turhauttavaa myös
hoitohenkilökunnalle huomata, että siellä omassa
yksikössä olisi paljon tehtävää,
mutta resursseja ei siihen ole.
Itse vältän aina käyttämästä ilmaisua "makuutetaan
märissä vaipoissa", koska siinä on
sellainen ikävä kaiku, että tahdotaan
vähän myös syyllistää sitä hoitohenkilökuntaa.
Meillähän on muuttumassa koko hoitokäytäntö siihen,
että ei ole enää pitkäaikaisosastoja — vuodepaikkoja terveyskeskuksista
lakkautetaan ja hoitoa siirretään entistä enemmän
ryhmäkoteihin. Se tarkoittaa silloin sitä, että ihmiset
pyritään saamaan myös liikkeelle siellä ryhmäkodissa,
ja sinne tarvitaan tätä kuntouttavaa hoitohenkilökuntaa
sitten enemmän. Näitä ihan vanhan ajan
kuntohoitajia olen kaivannut todella paljon sinne hoivakentälle.
Ketään ei "makuuteta" sen takia,
että ei haluta viedä vessaan, vaan kyllä siinä on
silloin kysymys siitä, että siellä ei
ole sitä henkilökuntaa ehkäpä juuri
sillä hetkellä.
Tästä ulkoilutuksesta, ihmisen pääsemisestä ulos,
on puhuttu täällä myös paljon.
Kesä on tulossa, ja monet nuoret kesätyöntekijät
väsäävät työanomuksiaan.
Heissä olisi suuri resurssi vaikkapa juuri sinne vanhusten
hoitoon, ulkoiluttamaan, pitämään seuraa
näille ihmisille, järjestämään
tarinatuokioita, toimintatuokioita, lukemaan sanomalehteä,
tanssittamaan, laulattamaan, kaikkeen tämmöiseen
pieneen, mitä pystyy tekemään, joten
todellakin, palkataan heitä sinne avustamaan ja viemään
ihmisiä ulos.
Sitten myös rakentamisessa ja infrassa tulee huomioida
se, että kun on talvi, niin pitää olla
lasitetut, hyvät parvekkeet, minne voi mennä,
ja vähän ikkunanrakoa auki, haukkaamaan sitä happea.
Talvipakkasella — kun Mika Niikko hyvin tässä otti
esille myös sääolosuhteet — harva
pyörätuoli-ihminen tai rollaattori-ihminen pääsee ulos.
Se on todella harvinaista.
Eduskunnan oikeusasiamies Petri Jääskeläinen
Arvoisa herra puhemies! Arvoisat kansanedustajat! Kiitän
niistä puheenvuoroista, joita tämän kertomuksen
tiimoilta on käytetty täällä salissa,
ja kiitän myös perustuslakivaliokuntaa kertomusta
koskevasta mietinnöstä, jossa oikeusasiamiehen
toimintaa on arvioitu hyvin myönteisesti. Voisin lyhyesti
kommentoida näitä puheenvuoroja, joita täällä on
esitetty, jos arvoisa herra puhemies sallii.
Ehkä useammissa puheenvuoroissa oli esillä vanhusten
olot ja kohtelu. Se on yksi keskeinen oikeusasiamiehen huomion kohde,
kuten ylipäänsä haavoittuvassa asemassa
olevien ihmisten kohtelu ja sen valvonta. Tähän
ryhmään kuuluvat myös työttömät
henkilöt, minkä edustaja Mustajärvi on
täällä nostanut esiin.
Oikeusasiamiehen työskentelyhän perustuu keskeisesti
kanteluihin ja tarkastuksiin, ja tietysti näiden haavoittuvassa
asemassa olevien ihmisten osalta usein on niin, että he
eivät itse kykene olemaan aktiivisia ja kantelemaan oikeusasiamiehelle.
Näissä tilanteissa tarkastusten toimittaminen
on hyvin tärkeää, ja voin todeta, että esimerkiksi
vanhusten osalta vanhusten hoitolaitoksiin tehtävien tarkastusten
määrää on olennaisesti lisätty
takavuosiin verrattuna. Samaan hengenvetoon on toki todettava, että verrattuna
siihen tarkastustarpeeseen ja näiden vanhusten hoitolaitosten
lukuisuuteen puhutaan tietenkin hyvin pienistä määristä.
Nykyisillä voimavaroilla me kykenemme sellaisen satakunta
tarkastusta tekemään vuosittain. Tarkastusten
määrää on pyritty ja onnistuttukin
jonkin verran lisäämään. Takavuosina
niitä tehtiin semmoinen kuutisenkymmentä vuodessa,
ja nyt parina vuonna on sitten sinne sataan ja jopa jonkun verran
sen ylikin päästy.
Edustaja Niikon puheenvuorossa tuli esille muun muassa tämä ulkoilukysymys.
Kaikissa laitoksissa, joihin tarkastuksia tehdään,
kiinnitetään huomiota tähän
ulkoiluun, ja muun muassa vanhustenkin ulkoiluun. Edustaja Niikko
nosti esiin vankien ulkoilun. Nyt on niin, että vankien oikeuksien
ja kohtelun osalta meillä on kaikkein yksityiskohtaisin
lainsäädäntö olemassa, ja vankeuslaissa
on ihan yksiselitteisesti säädetty, että vangilla
on oikeus ulkoiluun tunti päivässä. Kun se
näin on laissa säädetty, niin sitäkin
oikeusasiamiehen tulee valvoa. Toki pyritään vaikuttamaan
siihen, että niillä alueilla, joilla ei täsmällistä lainsäädäntöä ole,
niin vähintään olisi tämä sama
ulkoilumahdollisuus.
Täällä oli esillä myös
vammaisten henkilöiden oikeudet ja vammaisten lasten asema.
Meillähän on nyt tänä vuonna,
ja itse asiassa viimekin vuonna oli, erityisenä teemana
vammaisten henkilöiden oikeudet, ja nythän parhaillaan
eduskunnan käsiteltävänä on
YK:n vammaisten henkilöiden oikeuksien sopimuksen ratifiointi,
ja tuon lakiesityksen mukaan oikeusasiamiehestä, Ihmisoikeuskeskuksesta
ja ihmisoikeusvaltuuskunnasta muodostuva kokonaisuus tulisi toimimaan
tämän vammaisten henkilöiden oikeuksien sopimuksen
mukaisena rakenteena tai elimenä, jonka tehtävänä on
valvoa ja seurata tässä sopimuksessa taattujen
oikeuksien toteutumista. Eli vammaisten henkilöiden oikeudet
tulevat tämän sopimuksen myötä olemaan
vielä aikaisempaa keskeisemmin esillä oikeusasiamiehen
toiminnassa.
Täällä useammassa puheenvuorossa,
muun muassa edustaja Mattilan puheenvuorossa — se oli itse
asiassa jo viime perjantain istunnossa — oltiin huolissaan
kanteluiden määrän kasvusta ja siitä,
että jokaisella jutulla on myös hintansa. Ehkä omasta
puolestani en ole huolissani tästä kanteluiden
määrän kasvusta. Tuossa muutama vuosi
sitten toteutetulla lain uudistuksellahan oikeusasiamies sai lisää harkintavaltaa
kanteluiden käsittelyyn, ja nyt pystymme suuresta kantelumäärästä keskittämään
voimavarat niihin asioihin, joiden hyväksi, joiden suhteen
oikeusasiamies voi jotakin tehdä. Minusta tämä kanteluinstituutio,
tämähän on hyvin tehokas tapa saada tietoa
näistä epäkohdista, joihin oikeusasiamies mahdollisesti
voisi puuttua. Jos ajatellaan, että me omin toimenpitein
yrittäisimme etsiä tällaisia epäkohtia,
niin se olisi aivan toivoton tehtävä. Mutta nyt
saamme kantelijoiden välityksellä tietoa näistä potentiaalisista
epäkohdista, joihin oikeusasiamies sitten voi puuttua.
Kantelukäsittelyn menettelytavat ovat hyvin joustavia,
ja tämä kanteluprosessi on halpa sekä kantelijan
että yhteiskunnan kannalta. Toki paljon on sellaisia asioita,
joihin oikeusasiamies ei voi puuttua ja vaikuttaa, vaikka sinänsä ehkä syytä voisi
ollakin.
Slutligen skulle jag vilja ta upp det ärende som riksdagsledamot
Elisabeth Nauclér tog upp på fredagen. Hon fäste
uppmärksamhet vid mitt beslut gällande åländska
ortnamn på kartor. Hon var missnöjd med det att
jag inte har nämnt i det referat i min berättelse
att Ålandsdelegationen hade givit sitt utlåtande
och att jag var av annan åsikt än Ålandsdelegationen.
Jag går nu inte närmare in på grunderna
av mitt ställningstagande, var och en kan läsa
det från mitt beslut som finns på nätet.
Men jag vill bara påpeka att jag bad om utlåtande även
av justitieministeriet, jord- och skogsbruksministeriet, Lantmäteriverket
och Institutet för de inhemska språken, och deras
utlåtanden nämns inte heller i det referat
som finns i min berättelse, så beslutsreferatet är
nog jämlikt i detta avseende. Det kan nämnas att
alla de här myndigheterna var av samma åsikt som
jag beträffande det här fallet.
Arvoisa puhemies! Ehkä tässä oli
kommenttini. — Kiitos.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Vielä lyhyesti, vaikka tämä nyt
ei ole oikeusasiamiehen kyselytunti, niin se, mikä on askarruttanut
minun mieltäni aika lailla on se — kun viittasin
tuohon kielilakiin, niin ymmärrän kyllä sen, että silloin,
jos kansalainen juuri omassa asiassaan kokee, että häntä ei
ole palveltu kielilain mukaan asianmukaisesti, niin hän
kantelee siitä oikeussasiamiehelle — että kun
sanoin, että tästä Naton isäntämaasopimuksesta
ei ole virallista suomenkielistä käännöstä saatu
vieläkään, niin ulkoministeri lupasi
tuoda sen eduskunnan käsittelyyn. No, sitä ei
ole tehty.
Mutta tässä on myöskin tämä kansalaisulottuvuus.
Eli tässä on nyt kaksi vaihtoehtoista työtä valtuutuksella.
Asianomainen henkilö on allekirjoittanut sopimuksen, mutta
että se muutetaan sitten käytäntöön
tai pannaan täytäntöön, niin
siinä on kaksi vaihtoehtoa: että tehdään
joku tämmöinen yksi yhteinen laki, jossa kerrotaan,
mitenkä tästä mennään
eteenpäin tai sitten hallinnonaloittain muutetaan sen hallinnonalan
lakeja, mihinkä tämä isäntämaasopimus
velvoittaa. On äärimmäisen tärkeää,
että valmisteilla olevista asioista myöskin kansalaisilla,
kansalaisjärjestöillä on mahdollisuus
saada tietoa. Nyt sitä tietoa ei ole, vaan asiaa viedään
hiljaisesti eteenpäin.
Jos minä tässä vaiheessa haluan puuttua
nimenomaan kansalaisen näkökulmasta, niin mikä on
oikea osoite kantelulle, jos koen, että myöskin
yksittäisen kansalaisen oikeuksia mahdollisesti rikotaan
tässä asiassa? Se nyt on selvää,
että päättäjät on laitettu
hankalaan tilanteeseen jo toisen kerran Kreikka-vakuussopimuksen
lisäksi tässä Nato-isäntämaasopimuksessa.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Haluan osaltani myös kiittää oikeusasiamiestä tästä kertomuksesta.
Kuten täällä on aikaisemmin tullut esille,
meidän kaikkien suusta lähestulkoon, tämä kirja
on erittäin tarpeellinen työväline meidän
työtämme ajatellen, koska täältä nousevat
ne kansan syvissä riveissä olevat huolenaiheet,
joissa lainsäätäjän tulisi olla
hereillä. Siinä mielessä, vaikka oikeusasiamies
ei teekään niin sanotusti suosituksia lainmuutostarpeisiin,
ne ovat täällä luettavissa —täällähän
ne ovat rivien välissä — jos halutaan
niin tulkita. Esimerkiksi tämä maininta siitä,
että vankeuslaissa on selkeästi kirjattu se, että vangilla
on oikeus kerran vuorokaudessa tunnin mittaiseen ulkoiluun, on mielestäni hyvä ajatuslähtökohta
siihen, pitäisikö meidän laissa turvata
myös vanhuksille oikeus tunti päivässä ulkoiluun.
Vain lakeja säätämällä ja
lakeja noudattamalla me saamme asiat parantumaan niiden ihmisten
kohdalla, joilla ei se oikeus tule toteutumaan pelkällä hyvällä tahdolla. — Kiitos.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia vielä siitä, että olette
ottanut tähän osioon myös maa- ja metsätalouden.
Tällä eduskuntakaudella maa- ja metsätalousvaliokunta
on käsitellyt yhteisen maatalouspolitiikan kansalliset lainsäädäntöpaketit,
ja ne ovat olleet suuria. Ne ovat myös olleet hyvin byrokraattisia.
Jos tähän mennessä paljon olemme saaneet
maatalousyrittäjiltä huomioita koskien juuri esimerkiksi
tarkastuksia, pilkun paikan viilaamisia niin sanotusti, tai vaikkapa
pinta-alan mittauksiin liittyviä ongelmia, niin pahoin
pelkään, että tämän
uuden ratkaisun myötä, mitä Euroopan
unionista olemme saaneet, tämä tilanne ei tule
maatalousyrittäjän kohdalta helpottumaan.
Erityisen huolissani nimenomaan olen siitä, että maatalous
pyritään saamaan näyttämään
paperilla hyvältä, mutta käytäntö,
puhtaitten elintarvikkeitten tuottaminen, jää sitten
taka-alalle. Haluan nyt tässä yhteydessä nostaa
yhden esimerkin koskien maataloustukiin liittyviä pinta-alamittauksia.
On aivan käsittämätöntä,
että pinta-alat voivat muuttua näissä mittauksissa,
kun ne eivät siellä luonnossa muutu. Tämä on
myös yksi maatalouden kannattavuuden kannalta äärimmäisen
huolestuttava tilanne, että keskitetään
valvontoja sellaiseen asiaan, missä väärinkäytösten
mahdollisuudet ovat kaikista pienimmät juuri sen vuoksi, että se
maapala ei siellä karkaa mihinkään ja
puhutaan joistakin senttien vertaamisesta ja mittaamisesta, kun
ne oikeat maataloustukien väärinkäyttömahdollisuudet — tai
ei oikeat, mutta isommat uhkat — liittyvät varmasti
isoihin investointeihin ja rakentamiseen eivätkä johonkin pienten
länttien mittaamiseen.
Keskustelu päättyi.