4) Laki tuloverolain 64 §:n muuttamisesta
Tarja Filatov /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sosialidemokraatit ovat pitkään kannattaneet
työsuhdematkalipun käyttöön
ottamista ja sen edistämistä. Itse asiassa ministerit Heinäluoma
ja Luhtanen olivat niitä, jotka loivat tämän
järjestelmän Suomeen. Viime vaalikaudella tuo
järjestelmä otettiin käyttöön,
ja se on vielä uusi, ja sitä on arvioitu ja tultu
siihen tulokseen, että on syytä muuttaa verotusarvoa,
laskea sitä 75 prosentista 50 prosenttiin. Kyse on siitä, että tuo
työsuhdematkalippu olisi tätä kautta
kannustavampi kuin se tällä hetkellä on.
Ideahan tässä työsuhdematkalipussa
on se, että työnantaja hankkisi lipun ja antaisi
sen työntekijällensä, kuten nytkin, mutta
tällä matkalipun aliarvostamisella verotuksessa
pyrittäisiin siihen, että ihmisiä kannustetaan
oman auton käytön sijasta julkisen liikenteen
käyttäjiksi. Syyt siihen, miksi tällaisia
kannustinjärjestelmiä kannattaa kehittää,
ovat varmasti tässä salissa kaikille tuttuja.
Meillä on edessämme ilmastohaasteet. Meillä on
Pääkaupunkiseudulla ja muissa isoissa kunnissa
kyse myös siitä, että keskustat ruuhkautuvat,
ja nämä haasteet yhdessä ovat jo riittävä syy
siihen, että mietimme kaikkia niitä mahdollisia
keinoja, joilla julkista liikennettä voidaan tehdä houkuttelevammaksi
ja joilla ihmisiä voidaan saada yksityisautolla tehdyn
työmatkan sijaan siirtymään julkisiin
joukkoliikennevälineisiin.
Tässä on kyse myös oikeastaan naisvaltaisille ja
pienituloisille aloille suunnatusta helpotuksesta, koska useimmitenhan
on niin, että ne liikkumiseen liittyvät verotusarvot,
joita meillä on, liittyvät enemmänkin
johtajien yksityisauton tai oman auton suosimiseen, ja tässä lähdettäisiin siitä,
että jokaisella on käytössä tuo
työsuhdematkalippu ja sitten sitä voi myös
pienituloinen hyödyntää.
Muutenkin meidän olisi syytä arvioida sitä, onko
meillä joukkoliikenteen ja yksityisautoilun välinen
hintasuhde oikealla tolalla. Ei tarvitse olla järin suuri
perhe, kun nykyisin on kannattavampaa yhä edelleen polttoaineeseen
tehtyjen korotustenkin jälkeen ajaa mieluummin omalla autolla
kuin käyttää julkista liikennettä,
ja tämä ei tietenkään voi olla
ympäristönäkökulmasta tervettä eikä järkevää.
Me olemme sosialidemokraattisena eduskuntaryhmänä esittäneet
myös omassa vaihtoehtoisessa budjetissamme lisää rahoitusta
joukkoliikenteeseen kokonaisuudessansa, jotta tämä järjestelmä olisi
toimivampi.
Jos arvioimme sitä, miten radikaaleihin muutoksiin
maailmalla on menty, niin löytyy suuria kaupunkeja, joissa
joukkoliikenne on kokonaan ilmaista. Sen taustalta tietenkin löytyy
se ajatus, että mieluummin käytettäisiin
bussia tai ratikkaa tai junaa kuin sitä yksityistä omaa
autoa. Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä on myös
pohtinut sitä, että jos ei tässä vaiheessa
ole mahdollisuus mennä ilmaiseen joukkoliikenteeseen, niin on
syytä kehittää järjestelmiä,
jotka synnyttävät meille uusia sukupolvia joukkoliikenteen
käyttäjiksi. Tässä mielessä esimerkiksi
suurissa kaupungeissa, vaikkapa Pääkaupunkiseudulla,
alle 16-vuotiaiden matkalipun tekeminen ilmaiseksi joukkoliikenteessä kasvattaisi
meille uutta joukkoliikenteen käyttäjäsukupolvea.
Kun aina puhutaan rahasta, niin voisi suhteuttaa, että jos
nuo kustannukset kokonaisuudessaan kompensoitaisiin Pääkaupunkiseudun
kunnille alle 16-vuotiaiden kohdalla, niin kyse on noin 15 miljoonasta eurosta,
ei sen suuremmasta summasta, mutta sen sijaan meidän tulevaisuutemme
kannalta kyse olisi hyvin tärkeästä ja
periaatteellisesta asiasta.
Tuulikki Ukkola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen kuvitellut, että se on vitsi,
kun sanotaan, että verot valtion maksettavaksi. Ei se näy
kyllä olevan vitsi siellä demaripuolella. Tämähän
on ihan sama kuin verot valtion maksettavaksi: matkat valtion maksettavaksi.
Sitähän tämä teidän
lakialoitteenne todellisuudessa merkitsee. Kertokaapa, paljonko
tämä tulisi maksamaan, jos me kaikki joukkoliikenteen käyttäjät
saisimme ilmaiset matkat valtiolta. Paljonko tämä tulisi
maksamaan? Minusta olisi erittäin hyvä tietää.
Mutta kyllä minä ymmärrän,
että kaiken maailman ideoita tulee, kun on puheenjohtajakilpa menossa,
ja niitä tulee vielä tästä lähtienkin.
Yksi idea oli eilettäin, (Ed. Rajamäki: Tämä tehtiin Heinäluoman
aikaan!) että myydään bensalippuja ihmisille,
ja ihmiset voivat sitten myydä näitä huutokaupalla,
että säästävät energiaa
ja ilmaa, kun antavat tämmöisessä huutokauppapörssissä näitä bensalippuja
toisille ihmisille, jotka ehkä tarvitsisivat niitä.
Kaikkea sitä kuulee!
Tarja Filatov /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ilmeisesti ed. Ukkola ei halua, että Suomessa
käydään luovaa keskustelua siitä, miten
ilmastonmuutokseen voitaisiin löytää vastauksia,
mutta tämä lakialoite on kyllä tehty
jo sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän yhteisessä vaihtoehtoisessa
budjettilinjauksessa. (Ed. Ukkola: Paljonko se maksaa?)
Meillä on työsuhdematkalippu. Kyse on siitä, miten
se voidaan tehdä houkuttelevammaksi, miten se voidaan tehdä kilpailukykyisemmäksi
sen rinnalla, että meillä on käytössä veroetu,
joka mahdollistaa yksityisautoilun, mutta meillä on pienempi
kannustin siihen, että ihmiset käyttävät julkista
liikennettä työsuhdematkoissansa.
Jos puhutaan maksuttomasta joukkoliikenteestä, niin
me emme suinkaan ole esittäneet sitä kaikille
ja koko maassa, vaan sellaisen kokeilun käyttöönottoa,
jossa alle 16-vuotiaat olisivat tämän piirissä.
Kuten tuossa esittelypuheenvuorossanikin sanoin, niin sen kustannusarvio
on 15 miljoonaa euroa.
Miapetra Kumpula-Natri /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olisin vielä jatkanut tähän
ed. Filatovin vastaukseen ed. Ukkolalle, että valtiolle
kustannus olisi 7 miljoonaa euroa siitä, että työsuhdematkalippujen
verotusarvoa alennettaisiin ja tehtäisiin siitä työntekijälle
edullisempi.
Meidän puolueemme on laaja, seinät ovat laajalla
ja katto korkealla. Erilaisia ideoita ja keskustelun avauksia mahtuu
viime päiviinkin, niin että kaikkia niitä emme
ole itsekään läpi vielä pureskelleet.
Mutta tämä on moneen kertaan pohdittu ja hyvään
alkuun on päästy tässä työsuhdematkalippujen
veroedussa.
Olemme myös herätelleet keskustelua, emme vielä lakialoitteen
muodossa, mutta puolueemme parissa siitä, miten tulisi
puuttua rajattomaan työsuhdeauton käyttöetuun
siellä, koska siellä ei ole mitään
hillikkeitä, että kannattaisi yhtään
rajoittaa yksityisautolla ajamista. Ed. Tarja Filatov tuossa puheenvuorossaan
esitteli juuri, että se etu on monesti miehillä ja
johtajilla, mutta kyllä siitäkin omassa puolueessakin
jo saatiin keskustelua aikaiseksi. Mutta näitä täytyy
tarkastella, eri malleja. Se on lähtökohta, että joukkoliikenteen pitää olla
kannattavampaa, se on nykyisin liian kallista verrattuna yksityisautoiluun.
Se on lähtökohta näille ideoille.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kun puhutaan tällaisista ympäristöasioista
ja uusista avauksista niiden suhteen, niin minä kyllä jotenkin
vähän aina jaksan huokaista, kun huomaan sitä kyynistä asennetta,
mitä valitettavan usein sitten löytyy täältä eduskunnastakin.
Heti kysytään hintaa esimerkiksi, ja tässä tapauksessa tämän
aloitteen hintahan on hyvin kohtuullinen, samoin kuin jopa sosialidemokraattisen
linjanvedon siitä, että alle 16-vuotiaiden matkat
olisivat täysin maksuttomia. Nämä ovat
hyvin pieniä rahasummia. Kysymyshän on arvovalinnoista.
Esimerkiksi jos me vertaamme kokoomuksen täällä ajamia
perintöveron kevennyksiä yrittäjille
ja maa- ja metsätalollisille, niin kyllä sinne
niitä kymmeniä miljoonia hukkuu varmasti paljon enemmän,
kun näitä arvovalintoja tehdään.
Minusta on hienoa, että me voimme tehdä arvovalintoja
ympäristön puolesta.
Kuten tässä jo todettiin, niin näitähän
ei ole keksitty tässä ja nyt, vaan nämä perustuvat
pitkäaikaiseen harkintaan. Juuret näillä sosialidemokraattien
ympäristöaloitteilla ovat jo viime vaaliohjelmassamme,
jossa näistä asioista puhuimme. Tässä on
nyt tulossa putkeen kolme hyvää keskustelua, kolme
hyvää ympäristötavoitetta, tämä ja
sitten kaksi muuta tulee noissa seuraavissa asiakohdissa. Minä toivon
vilkasta keskustelua. Nyt erityisen tärkeää on,
että täällä on myös hallituspuolueen
edustajia paikalla, ed. Pulliainen siellä vihreistä ja
muita. Me olemme nyt heittäneet teille pallon ja emme saa
näitä meidän aloitteitamme läpi
ilman teidän apuanne ja teidän tukeanne. Ja minä todella
toivon, että nämä pienet rahasummat voitaisiin
kaivaa. Esimerkiksi hallitus voisi näitä käsitellä nyt,
kun kehystä ollaan päättämässä,
ja ottaa askelia ympäristömyönteiseen
suuntaan. Sitä todella nyt kaivataan, näyttöjä tältä hallitukselta.
Me emme voi seistä tumput suorana.
Me elämme muuten sellaisia aikoja, että jo
viiden vuoden päästä — puhumattakaan
kymmenen vuoden päästä — kyllä ihmiset
ihmettelevät, miksi vuonna 2008 eivät päättäneet
kunnissa tai päättäjät eduskunnassa
vielä nähneet tätä ilmastonmuutoksen
todellisuutta, todellista haastetta, ja miksi silloin oltiin vielä niin
varovaisia, miksei silloin, kun voitiin, otettu isoja, tärkeitä askelia.
Puhemies:
Nyt tulisi siirtyä tänne puhujakorokkeelle.
Tuulikki Ukkola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hinta voi olla pieni, mutta periaate on se,
että tässä yritetään
kaikki panna valtion maksettavaksi. Minä voisin esittää semmoisen
lakialoitteen, että maaseudun haja-asutusliikenne kaikille
ilmaiseksi. Tulisitteko te tähän mukaan? Se se
vasta kalliiksi tulisi. Jos kerta ollaan niin huolissaan bensiinin
vaikutuksesta, niin ei nyt sentään kannata näihin
bensaoikeuksiin juuttua, vaan kielletään koko
bensa-autot, yksityisautoilu, niin siitähän päästään.
(Ed. Zyskowicz: Tämä ei ole ryhmän kanta!)
Sehän olisi erinomainen joukkoliikenteen tuki, että kielletään
yksityisautoilu kokonaan.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Viitanen tuossa sanoi, että tulevaisuudessa
ihmiset ihmettelevät, miksei vuonna 2008 tehty sitä eikä tätä.
Ei tarvitse mennä tulevaisuuteen, ed. Viitanen, tänä päivänä ihmiset
ihmettelevät, mikseivät ne hallitukset, joissa
te sosialidemokraatit olitte mukana, menneet esimerkiksi sellaiseen
ympäristöystävälliseen autoverouudistukseen,
jonka tämä nyt istuva hallitus, jossa sosialidemokraatit
eivät ole mukana, on toteuttanut.
Mitä sitten tulee näihin perintö-
ja lahjaverouudistusten hintalappuihin, siinä teillä menivät asiat
vähän sekaisin. Kallista oli se tavallisten kansalaisten
perintöverotuksen keventäminen, jonka eduskunta
on jo hyväksynyt. Paljon halvempaa oli se yritysten sukupolvenvaihdokseen kohdistuva
veronkevennys, ja se on niin halpa sen takia, että jo sosialidemokraatit
nostivat sen huojennuksen riittävän ylös,
niin että se lisähuojennus, joka nyt tehtiin,
on hyvin halpa. (Sosialidemokraattien ryhmästä:
Eikä mikään riitä!)
Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kokoomushan oli viime oppositiokauttaan
lukuun ottamatta kuusitoista vuotta sitä ennen hallituksessa.
Olemme varmasti yhdessä kaikki jossain vaiheessa velvollisia miettimään,
missä vaiheessa Suomi olisi voinut ottaa isompia tai pienempiä ympäristöaskelia. Viime
kaudella mielestäni niitä alettiin ottaa ja alettiin
asettaa kunnianhimoisia tavoitteita.
Mitä tulee tähän autoveroon, niin
ed. Zyskowicz, te ette varmasti tiedostanut siinä keskustelussa,
että me sosialidemokraatithan olemme hyvin kriittisiä sen
suhteen, että samaan aikaan, kun tehdään
ratkaisuja, jotka eittämättä lisäävät
yksityisautoilua, samaan aikaan hallitus jätti joukkoliikenteen
täysin yksin: ei yhtäkään tekoa
joukkoliikenteen eteen, ei yhtäkään työsuhdematkalippuvähennyksen
parannusta, ei yhtään lisää raideliikenneinvestointeja,
ei lisää tukea isoille kaupungeille joukkoliikenteeseen,
ja se on kestämätön tie. Silloin jos
te teette tässä hallituksessa ratkaisuja, millä te
lisäätte yksityisautoilua ...
Puhemies:
Niin, minuutti täyttyikin juuri.
...niin tässä hallituksessa samaan aikaan
täytyy tehdä myös toimia, millä joukkoliikennettä vahvistetaan.
Pertti Virtanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Tässä kerrankin olen eduskunnan
naisrintaman kanssa samoilla linjoilla, nimittäin siinä,
että joukkoliikenne suhteessa yksityisautoiluun on ongelma,
koska tutkimusten, aivan uusien, mukaan keski-ikäiset ja
vähän sitä vanhemmat miehet ovat tämän
maan ongelma tässä autoilujutussa. Kaikista vähiten,
tuskin ollenkaan, käyttävät joukkoliikennettä.
Siis heille täytyy olla tämmöiset komeat,
vähän isommat dieselautot, joita nyt tämä nykyinen
hallitus suosii.
Eli tämä olisi kaiken kaikkiaan siis jotenkin myös,
voisiko sanoa, eduskunnan rakenteelle ja muutenkin nykyhallitukselle — varsinkin
pari puheenvuoroa sitten oleva edustaja suosii selvästi
tämmöistä miesjohtajuutta, tietyn ikäistä — hyvä esimerkki
todella ja kansalle siitä, että satsataan joukkoliikenteeseen
ja opetetaan myös tämmöiselle vanhemmalle
koiralle uusia käytöstapoja.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Viitaselle olisin vastannut, että tämä ympäristöystävällinen
autoverouudistus, jossa tehtiin merkittävä askel eteenpäin,
ei ole suinkaan ainoa tämän hallituksen ratkaisu,
jolla ympäristönäkökohdista
käsin viedään asioita eteenpäin.
Kun sanoitte, että tämä hallitus ei samalla
ole tekemässä mitään raideliikenteen
hyväksi eikä esimerkiksi joukkoliikenteen hyväksi,
niin tämä hallitus on lähiaikoina hyväksyttävässä liikennepoliittisessa
selonteossa ratkaisemassa myös raideliikenneinvestointeja
ja tämä hallitus on jo sitoutunut suurten asutuskeskusten
joukkoliikennetuen luomiseen ja korottamiseen, eli siinä mielessä teidän
näkemyksenne ei pidä paikkaansa.
Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Se suurten kaupunkien joukkoliikenteen tukeminenhan
oli suunnitteilla ja se piti aloittaa jo tämän
hallituskauden alussa, ja näitä suunnitelmiahan
teidän porvarihallituksenne valitettavasti sitten lykkäsi
eteenpäin. (Ed. Zyskowicz: Te lykkäsitte ne koko
vaalikauden osalta eteenpäin!) Eli se minun pääkritiikkini: tässä on
mielestäni vakava asia. Eli samaan aikaan, jos otamme askelia
yksityisautoilun tukemiseen, niin samaan aikaan täsmällisesti
ja nopeasti tulee parantaa joukkoliikenteen edellytyksiä.
Minä toivoisin, että minä voisin sanoa,
että hallituksella on hyviä ympäristönäyttöjä,
mutta valitettavasti niitä ei ole. En ole nähnyt
niitä raiderahoja missään, vaikka Suomi
pitäisi siirtää raiteille.
Se, mikä minua ihan aidosti nyt pelottaa, ovat esimerkiksi
nämä parin viikon takaiset puheet: Onko tämä hallitus
nyt kaiken kukkuraksi vielä lakkauttamassa ympäristöministeriönkin
ja siirtämässä sen maa- ja metsätalousministeriöön? Tästä olen
kuullut hyvin vähän hallituspuolueiden keskuudessa
nyt jatkodebatteja sen jälkeen, kun maatalousministeri
sitä esitti ja ympäristöministeri sanoi,
että tämähän on kiinnostava
ajatus. Aikanaan sosialidemokraatit nimenomaan (Puhemies: No niin,
jälleen meni minuutti!) perustivat ympäristöministeriön. Älkää lakkauttako
sitä.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Ukkolaa muistutan viimeviikkoisesta keskustelusta,
jossa puoluetoverinne ja edustajatoverinne Rajala Oulusta kertoi
meille siitä, kuinka Övertårneossa on
ilmainen joukkoliikenne ja se on erittäin hyvässä käytössä edelleen.
Ahvenanmaalla on sama käytäntö. Elikkä te
olitte varmaan bensa-autoanne myymässä juuri silloin,
kun se keskustelu täällä käytiin,
kun ette muistanut sitä.
Jouko Skinnari /sd(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Yksi näkökulma tähän
keskusteluun on se, minkä takia esimerkiksi viime hallituskaudella,
kun ministeri Luhtanen tämän eduskuntaan toi,
olin hyvin ilahtunut: Niille ihmisille, jotka käyvät
esimerkiksi 100 kilometrin päästä töissä Helsingissä,
käyvät myös Oulussa töissä,
tämä on suuri helpotus. He voivat asua lapsiperheille paremmassa
ympäristössä halvemmalla. Ja sitten,
jos esimerkiksi junalla tulevat, mikä on päästöjen
kannalta erittäin hyvä ratkaisu, niin tässä suhteessa
tehdään monessa mielessä palvelu. Tämä takia
tämä aloite on erittäin hyvä.
Heli Paasio /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä mietti jo vähän
aikaa, mistä täällä keskustellaan.
Työsuhdematkalippu tarkoittaa sitä, että ihminen
käy kotoaan töissä. Se on lähtökohtaisesti
jo hyvä. Jos sen kykenee hyödyntämään
jalkaisin tai polkupyörällä, vielä parempi.
Mutta tänä päivänä on
monia, jotka joutuvat siihen käyttämään yksityisautoilua,
ja joukkoliikennemahdollisuus on olemassa. Kukaan ei pakota ketään
siirtymään mihinkään. Me luomme
mahdollisuuden. Me tuomme tälle mahdollisuudelle kannustavuutta.
Me emme ole rankaisemassa ketään. Me emme ole
pakottamassa ketään toimimaan tietyllä tavalla,
vaan juuri ympäristön näkökulmat huomioon
ottaen tukemassa sitä mahdollista joukkoa, joka kenties
joutuisi muulla tavoin hakeutumaan sitten toisen auton ääreen
taikka kolmannen auton ääreen tai jotain muuta.
Me luomme sen mahdollisuuden, että työmatkat voidaan suorittaa
järkevällä, edullisella tavalla.
Joukkoliikenteessä on ollut se ongelma juuri, mistä täällä aiemmin
puhuttiin, kun puhuttiin vaikka autoverouudistuksesta tai muusta,
että hallitus ei tuonut samaan aikaan niitä joukkoliikennepanostuksia.
Se ei paljon lohduta, että jo aikaistimme vuodella niitä tiettyjä rahoja
tai puhutaan suurten kaupunkien joukkoliikenteen tuesta. Olennaista
on lipun hinta. Milloin ihminen siirtyy joukkoliikenteen käyttäjäksi
tai ei siirry? Tällä on nimenomaan vaikutusta
siihen itse lipun hintaan ja sitä kautta kannustavuutta.
Toivon, että tästä löydetään
yhteisymmärrys myös hallitusjoukkojen kanssa,
koska tämä on erinomainen jatkoratkaisu.
Ed. Jutta Urpilainen merkittiin läsnä olevaksi.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Vielä lyhyesti tästä asiasta.
Minä koen tämän kollektiivisen vastuun
asiana, jossa kuitenkin vapaaehtoisuus on olemassa. Ja jos haluaa,
voi siirtyä pienen kannusteen tukemana joukkoliikenteen
käyttäjäksi. Siitä on kysymys.
Ja niin kauan kuin tässä ilmastokeskustelussa
vielä vapaaehtoisuus on eräällä tavalla
käytettävissä, sitä pitää käyttää.
Nimittäin voi olla hyvinkin niin, että ei mene
kuin muutama vuosi ja tämä vaihtoehto on pudonnut
jo pois.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Monta näkökulmaa jo tähän
työsuhdeverotusarvon muuttamiseen on tullut. Yksi ongelma
vielä tämän lakialoitteenkin jälkeen
jää, ja se on tämän järjestelmän
liian hankala käytännön toteuttaminen.
Annan arvoa, jos hallitus tämän lakialoitteen
ottaa onkeensa ja puuttuu myös siihen, koska nykyjärjestelmässä työnantajan
täytyy lippu työntekijälle hankkia, ja
ainakin saadun palautteen mukaan on joskus hankalaa mennä esimerkiksi
täällä Pääkaupunkiseudulla
Hkl:n lipputiskille työnantajana ostamaan sitä lippua
ja antaa se. Joskus tuntuu, että ei tämä valtion
verokohtelu oikein tätä päivää ole.
Voisikohan sen hallituksen puolelta sitten ohjauttaa järjestelmän uudistamisessa
virkamiesvalmistelulla? Siihen me emme ehtineet tässä lakialoitteessa.
Mutta järkeväähän olisi, että siitä tulisi
luonnollinen ja helppo tapa. Ilman muuta työn ja kodin
välillä tapahtuva liikkuminen on semmoista, jota
voisi tukea, jotta saadaan joukkoliikenteen välineille myös
enemmän käyttäjiä, koska usein
se käyttö riippuu matkojen helppoudesta, aikataulujen
pitävyydestä ja siitä, kuinka usein näitä yhteyksiä on
olemassa.
Ed. Zyskowicz, teillä olisi nyt hyvä aika
jättää sormenjälki. Te ette
ollut viime kauden hallituksessa, joka teki tämän
järjestelmän alun, tämän 75
prosentin rajan tähän, ja nyt, kun esitämme sen
jatkamista, oman ideamme eteenpäin viemistä, niin
te voisitte olla siinä mukana.
Keskustan puheenjohtaja, pääministeri, heitteli
ilmaan jonkun aika raflaavan ajatuksen, että tämmöinen
julkisen liikenteen lippu olisi osa jotain tuporatkaisua. Sitä keskustelua
käytiin muutaman päivän ajan ja se katosi,
ehkä onneksi näin, mutta kyllä erilaisia
ideoita tarvitaan. Kun näen itse sen perusvälttämättömyydeksi,
että ihminen liikkuu ja voi liikkua, silloin tehdään
se modernimmin kuin yhdellä omalla autolla.
Puhemies:
Pitäisi siirtyä tänne korokkeelle,
jos haluatte jatkaa.
Lopetan tähän lauseeseen, että nykyinen
alle 500 euron omavastuukulu auttaisi myös niitä ihmisiä,
joilla jäävät matkat tämän
rajan alle.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä lakialoitteessa tuodaan
esille nämä summat, 13 miljoonaa ja valtion osuus
7 miljoonaa. Se on minusta hyvin edullista aluepolitiikkaa ja se
on, viittaan tähän äskeiseen puheenvuoroon,
myös perhepolitiikkaa, että ihmiset voivat asua
paremmissa olosuhteissa edullisemmin ja sitten kuitenkin käydä töissä siellä,
missä työpaikat ehkä ovat mielenkiintoisempia.
Hyvänä esimerkkinä tästä on
tämä oikorata, josta 2001 tehtiin periaatepäätös,
ja sitä mallia kannattaa kyllä viedä Suomeen laajemminkin
muun muassa juuri tämän päästökaupan
takia, mutta myös sen takia, että sitähän myös
ihmiset alkoivat käyttää. Niin mukavaa kuin
joistakin tämä autoilu saattaa olla, niin kaksinkertaistui
tämän raideliikenteen käyttö,
mikä osoittaa sitä, että jos työmatkaliikenteessä hoidetaan
hyvin tämä raideliikenne palveluineen, aikatauluineen,
niin se mahdollistaa juuri sen, että siirrytään
joukkoliikenteen käyttöön.
Kaikkialle Suomessa ei ainakaan vielä pääse 100
kilometrin säteellä esimerkiksi Pääkaupunkiseudusta
tai täällä esillä olevasta Oulusta,
vaan pitää turvautua busseihin, ja siinä on
ihan sama tilanne, että siinä pitäisi
ajatella sitä, miltä matkustavasta perheen isästä tai äidistä tai
nuorestakin ihmisestä tuntuu ja miten se matkanteko taittuu.
Mutta tämä on aluepolitiikkaa. Keskustapuolue
ei ole tässä moneen vuoteen oikein tätä aluepolitiikkaa
ajanut. Sekin on jäänyt meille. Se on vähän
sama asia kuin tässä isänmaallisuudessa,
että sekin on jäänyt sosialidemokraateille.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Lakialoite 127 on ihan hyvä ja kannatettava
asia, jolle toivon aikanaan löytyvän mahdollisuudet.
Tämä keskustelu joukkoliikenteen edistämisestä on
hyvin myönteinen asia. Henkilökohtaisesti haluan
kaikin tavoin puolustaa ja edistää joukkoliikenteen
käyttöä, suorastaan puolustaa. Itse olen
seudulta, jolla aiotaan lopettaa juuri ne junat, joita minä käytän
viikoittaisilla eduskuntamatkoilla Haapamäki—Vilppula
ja Vilppula—Haapamäki -osuudelta. Mutta siinä ei
lopu ainoastaan minulta tuo matkustusmahdollisuus. Minullahan on
taksinkäyttöoikeudet ja nämä muut, minun
liikkumiseni aina järjestyy, mutta niille, jotka käyttäisivät
näitä opiskeluun tai työhön, tämä on
tietty pulma. Ja jos liikennejärjestelyt ovat sellaisia,
että kansalaiset eivät uskalla luottaa siihen,
että juna toimii tai bussi kulkee, niin ei uskalleta työpaikkaa
ja asumista sen mukaan järjestää. (Ed.
Skinnari: Ota liikenneministeriin yhteyttä!) — Huomenna
käymme, huomenna käymme liikenneministeriössä kuntien
edustustona. — Toivon, että voisimme saada semmoisen
rakenteen tähän maahan, että voidaan
luottaa joukkoliikenteen pysyvyyteen. Jos on semmoisia tilanteita,
että aina on uhkana lakkautuksia ja supistuksia, niin kuin
maaseudulla on, se on erittäin huonoa aluepolitiikkaa.
Samalla lähtisin kyllä lämpimästi
tukemaan tuota ajatusta, että juuri aloitteessa esitetyllä tavalla
voitaisiin edistää joukkoliikenteen käyttöä, mutta
myös niille ihmisille, jotka eivät voi käyttää työsuhdematkoja,
pitäisi suoda sama mahdollisuus joukkoliikenteen suosimiseen
siten, että matkalippujen arvonlisäveroa voitaisiin
alentaa. Näen, että joukkoliikenteen edistämiseksi
kaikki hyvät keinot ovat tarpeen. Se on yhteiskuntapolitiikkaa,
se on aluepolitiikkaa ja se on myöskin nyt tätä tämän
ajan tärkeää ilmaston- ja ympäristönsuojelua.
Toivon, että näistä kysymyksistä käydään
hyvin rakentavaa jatkokehittelyä.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Ilmasto- ja energiapoliittisista syistä tämä aloite on
erittäin hyvä ja perusteltu, ja toivon, että se menee
eteenpäin. Mutta ongelma ja kipeä ongelma on se,
että viime vuosina ja erityisesti nyt Vanhasen ensimmäisen
ja toisen hallituksen aikana aluepolitiikka on täydellisesti
laiminlyöty ja liikennepolitiikka sen osana, mistä ed.
Lauri Oinonen juuri totesi, että Haapamäenkin
suunnalta junaliikenne loppuu käytännössä ehkä kokonaan ihan
näinä aikoina. Siis tällaisella lippujärjestelmällä ja
valtion vastaantulolla työsuhdelippuihin ei ole mitään
merkitystä, jos ei ole sitä liikennettä,
jossa sitä voisi käyttää. Se
palvelee näitten taajamien, isojen alueitten, Lahdesta
Helsinkiin ja muita välejä, mutta todellakin siellä,
minne hallitus on selkänsä kääntänyt,
maaseudulla, maakunnissa, siellä tästä ei
ole valitettavasti mitään hyötyä.
Mikä olisi sitten ratkaisu? Tarvittaisiin tietysti aivan
uudenlaista politiikkaa, mutta hallitusohjelma ei lupaa sellaista.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa puhemies! Ihan tästä lakialoitteesta,
sen kohderyhmästä. Ensinnäkin, niin kuin
tässä nyt jo monesti on todettu, sehän
ei valitettavasti kohdistuisi ehkä maaseudun asukkaisiin,
jotka ovat joukkoliikenteen ulottumattomissa, ei myöskään
eläkeläisiin, opiskelijoihin, tämän
tyyppisiin ryhmiin, vaan itse asiassa kohtuullisen hyvin meneville
ryhmille. Jos esimerkiksi lasken seutulipun hinnan ja kerron sen
12:lla ja otan siitä 35 veroprosentin mukaan, niin se verohyöty,
joka kohdistuisi tällaiselle vähän keskituloista
paremmalle palkansaajalle, joka ei ole viitsinyt käyttää sitä joukkoliikennettä vielä,
on semmoinen 170 euroa ja tätä ryhmää me
haluamme tukea.
Toisaalta on niin tärkeä asia, että me
saamme joukkoliikenteen käyttöä kasvamaan,
että minusta tämä on hyvä aloite
siinä mielessä. Mutta tähän
pitäisi ehdottomasti yhdistää sitten
ruuhkamaksut, että olisi keppi ja porkkana, ja kun saataisiin
niitä ruuhkamaksuja, niin käytettäisiin
ne sitten liikenneinfran rakentamiseen esimerkiksi täällä Pääkaupunkiseudulla,
ettei tarvitse verovaroja niin paljon siihen käyttää.
Tämä kuitenkin on 13 miljoonan potti eikä tule
tyhjästä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Kankaanniemi kaipasi järjestelmää,
jolla voitaisiin nämä haja-astutusalueitten joukkoliikennetarpeet
tyydyttää. Sellainen järjestelmä on Ruotsissa:
Kutsujoukkoliikenne, joka on lääninhallituksen
organisoimaa ja jossa on kilpailutettu asianmukaisella tavalla ne
toimijat, jotka ovat mukana siinä renkaassa. Sillä tavalla
se toimii. Siihen tämä työsuhdematkalippuhomma
sopii erinomaisen hyvin.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Koskaan ei tiedä, mihin tämä keskustelu
johtaa. Kysymys oli työsuhdematkalipun kompensaatiosta
elikkä tukemisesta valtion varoin, ja sitä minä nyt
en erityisemmin hyväksy, vaikka periaatteessa käytän
joukkoliikennettä ja minusta on hyvä asia, että joukkoliikennettä on,
mutta sitä nyt ei ole joka paikassa. Minusta tämä on
epäoikeudenmukainen. Ei ole joukkoliikennettä maaseudulla,
eikä tässä mistään
aluepolitiikasta ole kysymys. Jos tällä tavalla
tuetaan, niin nehän viimeisetkin alueet tyhjenevät,
kun ihmiset ryntäävät töihin
keskuksiin, eikä maaseudulle jää sitten juuri
muuta kuin ne mummot ja papat ja vaarit ja sellaiset ihmiset, jotka
eivät sieltä pysty lähtemään
joukkoliikenteelläkään, vaikka sitä nyt olisikin.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Tässähän ei ole
kyse yksinomaan tulonjakopolitiikasta, vaan on kyse nimenomaan ilmastopolitiikasta
ja
siitä, miten joukkoliikennettä käytettäisiin
yksityisautoilun sijaan. Siitä me kyllä hyödymme kaikki,
olimme sitten työssäkäyviä,
eläkeläisiä, lapsia tai keitä tahansa,
koska sitä kautta me saamme puhtaamman ilman ja me edistämme
tämän pallon kestävyyttä.
Mutta tässä on kyse myös siitä,
että ihmiset voisivat käydä hieman pidemmältä töissä,
jos heillä ei lähellä ole työntekomahdollisuutta,
joten tämän tyyppisillä kehitelmillä voidaan
turvata työvoiman saatavuutta niillä alueilla,
joilla asuminen on kallista ja jonne työmatka on hiukan
pidempi. Vaikkapa nyt sitten Hämeenlinnasta, josta itse
olen, kansanedustajan kyllä kannattaa käydä Helsingissä töissä,
mutta kannattaako esimerkiksi palvelualan siivoustyöntekijän
tai kaupan myyjän? Ei kannata, koska tuo matka on niin
kallis, että sitä ei ole varaa pienipalkkaisella ihmisellä tehdä.
Eikä tuolla ihmisellä myöskään ole
mahdollisuutta muuttaa Pääkaupunkiseudulle, koska
hänellä ei ole varaa täällä asua.
Kyse on siitä, että tämän tyyppisillä menetelmillä me voimme
myös tukea suomalaisen yhteiskunnan kasvua, työllisyyttä ja
työvoiman saatavuutta.
Tuulikki Ukkola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minusta tuntuu, että meidän
verolaissamme on joku semmoinen kohta kuin matkakulujen vähennysoikeus.
Olenko minä nyt ihan toisessa maassa kuin Suomessa? Tällä tavallahan
tuetaan sitä, jos käydään Hämeenlinnasta
töissä Helsingissä, vai olenko minä nyt
ymmärtänyt väärin? Semmoinen
säädös siellä nyt on, että matkakulut
saa, jos työmatka on jonkun tietyn kilometrimäärän
yli menevä, vähentää verotuksesta.
Kuinka monta tukea tässä tarvitaan?
Heli Paasio /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Ukkolalle: Meillä on lainsäädännössä tämmöinen
kohta, mutta siellä on 500 euron omavastuuosuus. Tämä tulee
myös tukemaan niitä, joiden omavastuuosuus ei
ylity, jolloin ei kykene hyödyntämään
sitä veroetua, ja näitä tarvitsijoita
on myös paljon.
Anne Kalmari /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluaisin kiinnittää huomiota
tähän epäkohtaan, että ajattelemme
aina, että ne hoiva-alan ihmiset olisi saatava tänne
Pääkaupunkiseudulle. Miksi emme ajattele niin,
että hoivattavia pitäisi houkutella sinne, missä on hoivaajia?
Tarja Filatov /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Paasio oikeastaan sanoi sen ydinkysymyksen,
että meillä on kyllä työmatkoja
subventoiva järjestelmä, mutta siinä on
tuo omavastuunsa ja se ei ohjaa käyttöä julkiseen
liikenteeseen, niin kuin tämä ratkaisu tekisi.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä minusta kuitenkin tässä keskustelussa
on tullut aika hyvin ilmi se, että tämän
tyyppiset uudet ratkaisut eli siis viime kaudella kehitetyn ratkaisun
jatkojalostaminen, nämä ovat niitä oivallisia
tämän päivän tulevaisuusinnovaatioita,
joilla yhdistämme hyvän työllisyyspolitiikan
ja yhteisen ilmastovastuumme.
Minä ihan aidosti todella toivon, että arvoisat hallituspuolueiden
jäsenet, jotka täällä nyt ovat paikalla,
siitä huolimatta, että ed. Ukkola on hyvin kriittinen — se
suotakoon teille — niin ottakaa te tästä nyt
koppia.
Minun mielestäni täällä ed.
Pulliainen esimerkiksi on käyttänyt hyviä puheenvuoroja.
Pitää ilmeisesti tämä sosialidemokraattien
aloite yhdistää ed. Pulliaisen kanssa käytävään
keskusteluun, ja tämä kutsujoukkoliikenne ja nämä asiat olivat
erittäin hyviä lisämausteita tähän
keskusteluun. Kyllä minä toivoisin, että pienillä teoilla, ihan
totta, ed. Zyskowicz, ei se todellakaan maksa paljon, voisimme tämänkin
hallituksen aikaan toivottavasti näissä asioissa
edistyä, eli ottakaa tästä koppi. Me
heitämme pallon teille ja ei muuta kuin kehysriiheen iloisesti
tämän asian puolesta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä on kyllä niin
hyvä aloite, että olisin vaikka itsekin tehnyt,
jos olisin osannut. Tämä on kannatettava ja hyvä asia
yhtenä osana joukkoliikenteen edistämistä ja
ilmasto- ja ympäristöpolitiikkaa. Tämä on
myöskin aluepolitiikkaa. Oli aikoinaan suunniteltu, että Haapamäeltä,
paikkakunnalta, josta tulen, olisi tunnin työmatka Tampereelle,
Jyväskylään tai Seinäjoelle,
jos olisi toimivat kiskoyhteydet elikkä yhteyksiä tarjolla. Kiskot
ovat, tämä toimisi, olisi halpaa asumista maaseudulla
luonnon äärellä, edullista asumista terveellisessä ympäristössä ja
silti voisi käydä kolmessa kaupungissa ja niitten
välillä olevilla paikkakunnilla töissä.
Tämä juuri olisi sitä, mitä minä haluaisin
liikennepolitiikalta. Tässä on yksi keino. Keinoja
on monia muitakin, mutta tässä on yksi keino,
joka kannattaa ottaa vakavasti.
Jouko Skinnari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun kerran huomenna, ed. Lauri Oinonen, tapaatte
ministeri Vehviläisen, niin viekää nyt
tämä aloite sinne ja sitten varmasti torstaina
ryhmäkokouksessa te voitte antaa sen ministeri Kiviniemelle,
niin saadaan tämäkin asia kuntoon.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä demareitten kokonaisnäkemys
on nyt kyllä jonkin verran puutteellinen. Siis tietysti
ymmärrän, että pyritään
edistämään työmatkan tekemistä julkisella
välineellä niin, että tätä verotusta
lievennetään. Mutta kun te samanaikaisesti nyt
voimakkaasti ajatte sitä, että on vain tietty
litramäärä, mikä saadaan ostaa
polttoainetta autoihin, ja sitten työmatkalaiset voivat
myydä näitä kuponkeja, joita valtio jakaa
nyt ensin bensiiniin ja sitten varmasti ruokaan, sen jälkeen
varmaan viinakorttikin tulee vielä, kun demareitten puheenjohtajapeli
tässä jonkin verran etenee, niin miten sovitatte
yhteen sen, että voi myydä tosiaan näitä bensakuponkeja
ja sitten saa kuitenkin vielä veroetuudet. Pitäisi
jompikumpi näistä vaihtoehdoista nyt valita.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Edelliseen puheenvuoroon sen verran, että minua
on alkanut ihmetyttää. Aikoinaan varapuhemies
Pesälä sanoi, että täältä eduskunnasta
kymmenisen vuotta sitten on huumori kadonnut tai toimittajilta kyky
nähdä minkäänlaisen muun kielenkäytön
läpi. Maailman yksinkertaisinkin otus, joka katsoi eilen
televisiossa erään kansanedustajamme heittoa,
tajusi, että kyse on humoristisesta jutusta. Jopa ympärillä olevat
saman puolueen naisetkin tajusivat sen ilmeistä päätellen
näin. Jotenkin minua ihmetyttää, onko
tämä jotenkin uusoikeistolainen linja olla jatkuvasti median
pompotettavana, antaa periksi kaikessa, niin kuin tuntuu, että kaikki
lausunnotkin jotenkin vaan typistetään sitä varten,
että media tai toimittajat pysyisivät tyytyväisinä.
Jos median toimittaja ei muka ymmärrä jotain juttua,
niin täytyykö meidän tosiaan täällä sitten
jatkaa toistemme tyhmäksi tekemistä. Eikö olisi
aika saada media näissä asioissa kuriin? Tämä nyt
vähän poikkesi tästä, mutta
joukkoliikenteeseen eli kuljetukseen tämäkin kuuluu,
ettei nyt koko joukkona kuljeteta ihan halvalla.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Sasille, että etanolia saa sekoittaa
viisi prosenttia bensan joukkoon ihan noin vaan ilman, että auton
takuut menee siitä rempalleen, niin että ei muuta
kuin siitä vaan, että olitte taitava yhdistelijä.
Liityitte Tuomiojan kannattajakaartiin.
Keskustelu päättyi.