4) Hallituksen esitys laiksi Vankeinhoidon koulutuskeskuksesta
annetun lain muuttamisesta
Kari Myllyniemi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Vankeinhoidon koulutuksen uudelleenorganisointia
voidaan pitää kannatettavana ja oikeastaan erinomaisen
hyvänä ja suotavana. Esitykseen sisältyvä koulutus-
ja rahoitusratkaisu ei kuitenkaan ole toimiva eikä tarkoituksenmukainen.
Vankeinhoidon koulutus on tähän asti ollut kokonaan
valtion rahoittamaa. Lakiehdotuksen hyväksyminen muuttamattomana
merkitsee vankeinhoidon koulutuskustannusten osittaista siirtämistä myös
kuntien maksettavaksi. Tämä ei ole perusteltua,
koska vankeinhoidon koulutuksen järjestäminen
on perusluonteeltaan valtion intressissä olevaa toimintaa.
Jos kunnille siirretään kokonaan uusia tehtäviä,
ehdotuksen tulee yleisten edellytysten ohella sisältää myös
riittävä rahoitussuunnitelma ja -ratkaisu kunnille
aiheutuvien kustannusten kattamiseksi.
Vankeinhoidon koulutuksen rahoituksen osalta ratkaisumallin
hakeminen pelastusalan ammattikorkeakouluopintojen järjestämisestä ei
ole sopivaa. Pelastustoimi on kunnan lakisääteinen tehtävä.
Myös pelastustoimen koulutus on kuulunut kuntien toimintaan,
ja kunnat ovat siten osallistuneet pelastusalan toisen asteen koulutukseen.
Pelastustoimen ja vankeinhoidon koulutuksen rahoitusmallien rinnastus
ei ole kuntien näkökulmasta perusteltua pelastustoimen
ja vankeinhoidon perustehtävien erilaisuuden vuoksi.
Edellä olevan lisäksi on huomioitava, että niin sotilas-
kuin poliisikoulutuskin on järjestetty täysin
valtion kustannuksella. Vankeinhoito on hyvinkin rinnastettavissa
edellä mainittuihin ammattialoihin, joten myös
kulut tulisi kohdentaa valtion maksettaviksi.
Arvoisa puhemies! Kun tähän lakiin vielä liittyy
hallintovaliokunnan yksimielinen lausunto, jossa myös edellytetään
kustannusten kuuluvan valtiolle, tulen lain yksityiskohtaisessa
käsittelyssä esittämään
vastalauseen mukaista muutosta 1 b §:ään.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa herra puhemies! Vankeinhoidon koulutuksen järjestämisen
uudistaminen on perusteltua. Tätä koskevan esityksen
hallitus on eduskunnalle antanut, ja lakivaliokunta on yksimielisesti
järjestelmän sinänsä hyväksynyt
ja pitää sitä hyvänä.
Kaksi asiaa tässä kuitenkin on allekirjoittaneen
mieltä hieman jäänyt vaivaamaan.
Ensinnäkin tämäkin uudistus toteutetaan
siten, että koulutus keskitetään järjestettäväksi
Uudellamaalla ja itse asiassa Pääkaupunkiseudun ruuhka-alueella
toimivassa Laurea-ammattikorkeakoulussa. Mielestäni tämän
koulutuksen olisi voinut toteuttaa esimerkiksi Kuopiossa, jossa
on sen tyyppistä koulutusta pelastusalalla, joka olisi voinut
olla yhdistettynä samaan oppilaitokseen. Jopa kaikki tällaiset
erityisalojen koulutukset olisi voitu koota sinne. Näin
olisi hajasijoitettu toimintoja pois Pääkaupunkiseudulta.
Tätä eivät kuitenkaan asiantuntijat pitäneet
mahdollisena, enkä asiaa valiokunnassa sen pitemmälle
vienyt. Muutamassa puheenvuorossa totesin valitettavana tosiasiana
tämän, mihin hallitus on päätynyt. Tästä ei
ole siis vastalauseessakaan mitään mainintaa,
mutta haluan sen tässä yhteydessä todeta ja
samalla todeta, että hallituksen teot ja puheet ovat ristiriidassa
edelleen sen osalta, mitä tulee hajasijoitukseen.
Arvoisa puhemies! Ed. Myllyniemi mainitsi rahoitusjärjestelmän,
joka tähän uudistukseen liittyy. Sitä pidän
sellaisena, että en voi hyväksyä hallituksen
ja valiokunnan enemmistön valitsemaa linjaa. Mielestäni
tässä on ammattikorkeakoulujärjestelmän
väärinkäytöstä kysymys. Vaikka
on perusteltua, että koulutus järjestetään ammattikorkeakoulujärjestelmän
sisällä, rahoitus on syytä järjestää samalla
tavalla kuin se on esimerkiksi poliisikoulutuksen osalta. Poliisit koulutetaan
valtion tarpeita varten, vaikka poliiseja voidaan palkata esimerkiksi
eräisiin turvallisuustehtäviin kuntien ja yksityiselläkin
puolella. Siitä huolimatta poliisiammattikorkeakoulu on kokonaan
valtion rahoittama.
Nyt kuitenkin tässä järjestelmässä,
joka on valittu vankeinhoidon koulutuksen osalta, rinnastus on enemmänkin
pelastustoimen suuntaan. Pelastustoimi taas on Suomessa järjestetty
lähes poikkeuksetta joitakin lentoasemia ja vastaavia lukuun
ottamatta kuntien toimesta. Tämä vertailu ei ole
kohdallaan. Vankeinhoito on valtion tehtävä, valtion
vastuulla. Meillä ei ole yksityisiä vankiloita
eikä kunnallisia vankiloita ainakaan toistaiseksi.
Tähän lähtökohtaan vedoten
hallintovaliokunta, joka on kuntavaliokunta varsinaisesti, on päätynyt
yksimielisesti siihen kantaan, että rahoitusjärjestelmä,
jota hallitus esittää, on epätarkoituksenmukainen.
Se merkitsee sitä, että kunnille tulee uusi tehtävä.
On myönnettävä, että suurista rahoista
ei ole kysymys, mutta periaate on tässä tärkeä.
Mielestäni periaate on selkeä. Tätä järjestelmää ei
ole syytä rakentaa kuntien rahoitusvastuulle, mitä hallituksen
esitys ja valiokunnan mietinnön enemmistön kanta
merkitsevät.
Eli ei ole perusteita siihen, että menetellään näin
kuin hallitus on esittänyt, vaan on meneteltävä niin
kuin Kuntaliitto ja hallintovaliokunta lausunnossaan yksimielisesti
esittävät, että vastuu rahoituksesta
jätetään kokonaan valtiolle. Tätä merkitsee
vastalauseessa oleva 1 b §:n muutosesitys, joka tulisi
siis täällä hyväksyä.
Korostan sitä, että kysymys on periaatteesta.
Jos tässä eduskunta nyt siirtää vastuuta
kunnille, niin tämä voi olla avaus järjestelmään,
joka johtaa eri alojen toimintojen siirtämiseen kuntien
vastuulle.
Äsken käytiin erittäin pitkä keskustelu
kuntien tehtävistä ja kuntien taloudesta. Siihenkin
viitaten totean, että vastalauseen mukaan on syytä edetä.
Kannatan esitystä, jonka ehkä ed. Myllyniemi tulee
tekemään yksityiskohtaisessa käsittelyssä.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa herra puhemies! Olen myöskin allekirjoittanut
vastalauseen. Edellä ovat edustajat Myllyniemi ja Kankaanniemi
perustelleet asioita, joten en rupea käymään niitä sen
laajemmin lävitse. Totean myöskin, että kyse
on perusratkaisusta ja siitä, mistä ministeri Korhonen äskeisen
asian yhteydessä puhui. Hän sanoin nimenomaan,
että jos eduskunta lisää velvoitteita
kunnille, niin niihin pitää myöskin osoittaa
rahaa. Tässä on juuri siitä kyse.
Myöskin haluan nähdä, miten hallintovaliokunnan
jäsenet tulevat äänestyksessä käyttäytymään.
Kääntävätkö he takkinsa
täysin toiselle puolelle? Mitään lisäargumentteja
meille ei esitetty, vaikka me saimme hallintovaliokunnan lausunnon
ja kuulimme eri asiantuntijoita. Ketään ei vakuuttanut,
ei ainakaan minua ei ed. Myllyniemeä eikä ed.
Kankaanniemeä, että tässä puhuttaisiin
mistään sosiaalialan koulutuksesta, vaan koulutus
on puhtaasti vankeinhoidon tarpeisiin, joten se on valtion tointa.
Tässä on piilevänä peikkona
vissiin se, että kunnat saavat kohta koko vankeinhoidon
hoitaakseen. Kun nyt työntekijät jo kuntien vastuulla
koulutetaan, niin kai vankeinhoitokin sitten siirretään
kunnille.
Erkki Kanerva /sd:
Arvoisa puhemies! Jos vankeinhoito tosiaan olisi kuntien tehtävä,
niin sosiaalirahoitus olisi aivan toista luokkaa kuin se nyt on.
Kun täällä hallituksen esityksen
puolustajia näyttää olevan vähän,
niin minun on se varmaan tehtävä. Vankeinhoidon
koulutus on ollut lapsenkengissä, voisi sanoa, vuosikymmeniä.
Se on täällä salissakin todettu, ja jos
en väärin muista, niin lakivaliokuntakin sen viime
vuonna budjettilausunnossaan totesi. Sijoitusta Vantaalle voidaan
perustella muun muassa sillä, että Vantaalle rakennetaan
tämän maan suurin vankila ja tämä koulutus
varmaan tarvitsee harjoittelupaikkaa. On todennäköistä,
että rekrytoituminenkin tapahtuu suurelta osin Vantaalta
tai Pääkaupunkiseudulta.
Sivistysvaliokunta on todennut, että ehdotettu järjestely
soveltuu luontevasti Suomen ammattikorkeakoulujärjestelmään.
Ehdotus parantaa mahdollisuuksia kouluttautua vankeinhoitoalan esimies-
ja asiantuntijatehtäviin. On huomattava, että he
eivät valmistu vankilanjohtajiksi, vaan esimerkiksi sosionomeiksi
ja voivat hakeutua vaikka kunnan palvelukseen.
Tämä ratkaisu ei ole poikkeus, vaan se on
ammattikorkeakoulujen rahoituksen pääsääntö.
Sekin voi olla, aivan kuten ed. Kankaanniemi sanoi, periaate, että pääsäännöstä pidetään
kiinni. Jos Uuraisten kunta tai Mäntän kaupunki
saisi sen kokoisen valtion rahoittaman vankilan kuin Vantaa saa,
niin varmaan ne kiljuen ottaisivat myöskin tämän
ammattikorkeakoulun.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Lakiesitys sinänsä varmasti
on hyvä sellaisessa muodossa, että tällainen
vankeinhoidon koulutus aloitetaan. Niin kuin sivistysvaliokunta toteaa
mietinnössään, annamme asialle tuen.
Ainoa asia, josta sivistysvaliokunnassa keskusteltiin aika laajastikin,
olivat nimenomaan nimikeasiat, joissa toivoimme yhtenäistä käytäntöä ammattikorkeakoulusta
valmistuvien henkilöitten suhteen.
Mutta asia, johon itsekin haluan puuttua, liittyy rahoitukseen.
Sen verran voin lohduttaa täällä rahoituksesta
huolestuneita henkilöitä, että kun laadimme
hallituksen esitystä 132 mietintöasteelle sivistysvaliokunnassa,
niin ilokseni yksimielisesti saimme sinne asiakokonaisuuden, joka nimenomaan
ottaa kantaa tähän, että kuntien ja valtion
kustannusten jaosta tulisi tehdä selvitys koskien valtakunnallisia
tarpeita erityisryhmien koulutuksessa. Näihin luemme sekä vankeinhoidon
koulutukseen että myöskin lennonjohtajakoulutukseen
liittyvää koulutusta, kuten myöskin rautateille
erikoisosaamista vaativan koulutuksen. Toivon, että valtioneuvosto
myöskin huomioi tämän rahoituksen järjestelyä koskevan sivistysvaliokunnan
toteamuksen.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Olen myös samaa mieltä,
kuin ed. Kerola toi esille, että käsittely, missä itsekin
olen ollut mukana sivistysvaliokunnassa, on keskittynyt sisältöön
ja kysymys on koulutuksen kehittämisestä. Näissä ratkaisuissa,
keskittämisessä Vantaalle, on todella kysymys
synergiaeduista koulutuksen ja vankeinhoidon yhteydessä.
Siinä etsitään hyvää ratkaisua
koulutuksen kehittämiseen ammattikorkeakoulutasoiseksi
ja nimenomaan sitä, että jatko-opinnot myös
siinä lähtisivät käyntiin. Sosionomi-nimike
oli tietysti ongelma, mutta siihen varmasti myöhemmin palataan.
Samoin oli ajatukseni tuoda esille se, että rahoituskysymys
nousi esille toisen hallituksen esityksen yhteydessä, kun
oli valtionosuuksista kysymys, ja se tulee siinä mainittua.
Näin ollen se, mitä hallintovaliokunta on esittänyt
ja mitä vastalauseessa on esitetty, ne sisällöt
ovat tietenkin sitten siinä toisen esityksen yhteydessä.
Olen samaa mieltä kuin tässä vastalauseessa
ollaan, että tämä jako kuntien ja valtion
rahoitusvastuusta selvitetään. Se on myös
tämmöinen periaatteellinen kysymys.
Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa herra puhemies! Minusta ed. Erkki Kanerva käytti
täällä hyvin tärkeän
ja sivistyneen puheenvuoron tästä asiasta. Minulle
on ainakin päivänselvää, että kun
vankilapäivän hinta on kuitenkin erittäin korkea,
on välttämätöntä pitää myöskin
vankilahoidon laadusta tarkka huoli. Meillähän
on suuri osa vankeinhoidon henkilökunnasta aika vaatimattomasti
koulutettua ollut tähän saakka, mikä ei
mitenkään vastaa tämän päivän
vaatimuksia.
Vielä haluan korostaa sitä, että monet
epäilijöistä saattavat olla samoja henkilöitä,
jotka kuitenkin toisissa puheenvuoroissaan asettavat itse yhä suurempia
vaatimuksia vankiloille ikään kuin myös
hoitolaitoksina, koska kaikkein tärkein kysymyshän
olisi tätä paluuta vankilaan kyetä estämään,
ja oma merkityksensä on myöskin tällä seikalla.
Kari Myllyniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Eihän täällä todellakaan
kukaan varmasti koulutusta vastusta, ja tämä on
hyvin tärkeätä, että tuolla
alalla tapahtuu parannusta.
Ed. E. Kanerva valitettavasti poistui, mutta hänelle
kyllä sattui siinä pieni lipsahdus. Vaikka tämä vankeinhoidon
koulutus nyt tulisi tapahtumaankin Vantaalla, hän oletti
sitten myöskin, että Helsingin alueelta ja tältä alueelta
tulisivat myöskin koulutettavat sinne, mutta kyllä se
varmaan ei näin tule tapahtumaan, vaan tulee tapahtumaan
niin edelleenkin, että koulutettavat tulevat tuolta muualta
Suomesta, mikä on sinänsä ihan hyvä,
koska siellähän niitä työpaikkoja
on kuitenkin enempi kuin täällä Pääkaupunkiseudulla.
Toivoa vain saisi, että tämä koulutus
saataisiin siihen uuteen uskoon, että tältä alueelta myöskin
tulisi riittävästi koulutettavia. Se pula on ollut
niin poliisissa kuin vankeinhoidossa ja monessa muussakin tämän
tyyppisessä tehtävässä, ettei
täältä tahdota saada riittävästi
koulutettavia henkilöitä.
Markku Markkula /kok:
Arvoisa puhemies! Tuon Laurea-ammattikorkeakoulun, joka nyt
tulee tämän ehdotuksen mukaisesti kantamaan tästä koulutuksesta
päävastuun, yksi erittäin vahva erikoistumisala
on ollut nimenomaan turvallisuusjohto ja turvallisuusjohtaminen,
jota viime vuosina on kehitetty hyvin pitkälle eteenpäin. Siinä valossa
myös, kun katsoo niitä henkilöitä, jotka
tähän turvallisuusjohdon koulutukseen ovat hakeutuneet,
niin kyllä siinä toisaalta toteutuu se, että Pääkaupunkiseudulta
ja Uudeltamaalta tulee erittäin paljon koulutettavia, mutta
niin kuin ammattikorkeakoulussa yleensäkin, haku opintoihin
on mahdollista tietenkin mistä päin Suomea vain.
Tämä on koko ammattikorkeakoululaitoksen yksi
erittäin tärkeä erityispiirre, että se
ei pyrikään olemaan vain paikallinen koulutuslaitos.
Tässä tapauksessa käydyn keskustelun
johdosta haluan korostaa aivan erityisesti tätä laadullista
kehitystyötä, johon nyt tämä ammattikorkeakoulumaisuus
antaa edellytykset, ja toisaalta sitä, että on
tarkoituksenmukaista hakea todella tätä synergiaetua
paitsi tähän mainitsemaani turvallisuusjohdon
koulutukseen myös yleensä sosiaalialan koulutukseen.
Kyllä nyt pitää katsoa hyvin pitkälle
tulevaisuuteen ja vankeinhoitoalan kehitysnäkymiin, ja
siinä mielessä tämä ratkaisu
on mielestäni täysin linjassa myös näiden
perusrahoitusprinsiippien kanssa, joiden mukaan ammattikorkeakouluopetusta
rahoitetaan näillä yleisillä periaatteilla.
Nyt kun toteutus tapahtuu Vankeinhoidon koulutuskeskuksen kanssa,
silloin myös nämä rahoitusasiat voidaan tarkoituksenmukaisella
tavalla hoitaa, niin kuin tässä myös
Laurea-ammattikorkeakoulun kanssa on neuvoteltu ja ratkaisu on syntynyt
hyvässä yhteisymmärryksessä.
Ei tästä kannattaisi tehdä liian laajaa
periaatteellista kysymystä, jollainen tämä ei
ole.
Yleiskeskustelu päättyy.