Eero Reijonen /kesk(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Rakennusten ja muun rakennetun ympäristön
            kokonaisarvo on maassamme noin 300 miljardia euroa. Tämä on
            kaksi kolmasosaa maamme kansallisvarallisuudesta. Noin puolet siitä on
            asuntokantaa, vajaa puolet toimistotilakantaa. Väylien
            arvo on puolestaan noin 20 miljardia euroa ja kunnallistekniikan noin
            40 miljardia euroa. Rakentamisen työllisyysvaikutukset
            ovat Suomessa erittäin merkittävät. Ala
            työllistää lähes puoli miljoonaa
            henkilöä. Kansantalouden toiminnasta 10—15
            prosenttia perustuu rakentamiseen.
         
         
         Edellä mainitut luvut todistavat kiistatta, ettei ole
            yhdentekevää, kuinka pääsääntöisesti
            hyviä rakennussuunnitelmia toteutetaan ja kuinka operatiivista
            toimintaa johdetaan. Tämän päivän
            rakentamisessa ongelmat kohdentuvat juuri työmailla tapahtuvaan
            toimintaan. Korkean laadun ja hyvän työturvallisuuden
            ylläpito edellyttää aktiivista, osallistuvaa
            työmaitten työnjohtoa. Tämä ei
            ole onnistunut toimiston pöydän takaa ohjaten,
            vaan vaatii fyysistä läsnäoloa eri työpisteissä,
            niin montussa, kerroksilla kuin telineilläkin.
         
         
         Rakennusmestarikoulutusta lopetettaessa ajatuksena oli, että työnjohtotehtäviin
            tulee rakennusmestarien tilalle ammattikorkeakoulun suorittaneita
            insinöörejä, joitten ammattinimike on rakennusinsinööri
            amk. Opetusministeriön taholta on esitetty, että rakennusmestarikoulutus
            lopetettiin vuonna 2001 sen takia, ettei koulutukseen hakeutuvia
            ollut tarpeeksi. Tämä ei mielestäni kuitenkaan
            pidä paikkaansa. Todellinen syy on jo aiemmin tehdyssä ilmoituksessa,
            että rakennusmestarikoulutus tultaisiin joka tapauksessa
            lopettamaan. Kukapa tällaiselle koulutusalalle haluaisi
            hakeutua, jos tiedetään, että ammattinimike
            on häipymässä ja koulutus ollaan lopettamassa?
            Tähänastiset kokemukset ovat osoittaneet, että vain harvalla
            amk-insinöörillä on motivaatio sijoittua työmaamestariksi.
            Yleensä he sijoittuvat suunnittelu- ja toimistotehtäviin,
            mihin heidän koulutuksensakin ammattikorkeakoulussa tähtää.
         
         
         1990-luvulla yleistyneet laatu- ja toimintajärjestelmät
            lisäsivät urakoitsijan työnjohdon tehtäviä.
            Tietotekniikan soveltaminen on alan työmailla lisääntymässä,
            mikä helpottaa eräiden työnjohtotehtävien
            hoitamista mutta edellyttää heiltä uuden
            tyyppistä osaamista. Talonrakentamisen pohjatöissä vastaavalla
            työnjohtajalla tulee olla vähintään
            rakennusmestarikoulutus. Insinöörien haluttomuus
            toimia työnjohtotehtävissä rakennustyömailla
            on käytännössä koettu tosiasia
            yhteiskunnassamme. Rakennus- ja maanrakennusalalla on jo tällä hetkellä pulaa
            vastaavista vanhemmista ja nuoremmista rakennusmestareista. Tilanne
            tulee lähivuosina huononemaan entisestään
            suurten ikäluokkien jäädessä eläkkeelle.
            On arvioitu, että tämän hetken 20 000 mestarin
            vahvuudesta poistuu seuraavien viiden vuoden sisällä 4 000—5 000
            henkilöä. Nämä luvut tukevat
            teollisuuden käsitystä työmaamestareitten
            saannin edelleen vaikeutumisesta.
         
         
         Lisäksi uusittu maankäyttö- ja rakennuslaki edellyttää vastaavan
            työnjohtajan ja valvojan nimeämistä myös
            pientalotyömaille. Hallitusohjelman mukaisesti hallitus
            tukee pientalovaltaista rakentamista. Hallituksen hyvän
            linjauksen eteenpäinvienti edellyttää työmaakokemusta omaavien
            mestarikoulutuksen käynnistämistä.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Suomen Kuvalehti selvitti taannoin eri
            ammattiryhmien arvostusta maassamme. Kyselyn mukaan suomalaiset
            arvostavat entistä enemmän kädentaitoja
            ja konkreettista osaamista. Kymmenen nopeimman arvostusta kasvattaneen
            ammattiryhmän joukossa olivat rakennusmies ja kirvesmies.
            Rakennusmestarit sijoittuivat sijaluvulle 49 ollen listalla arkkitehtien
            jälkeen rakentajista seuraavia. Selvitys kertoo selvin
            luvuin siitä arvostuksesta, jota rakennusmestarit maassamme
            nauttivat. Todettakoon sivuhuomautuksena, että kansanedustajat sijoittuivat
            vertailussa huomattavasti sijan 200 huonommalle puolelle.
         
         
         Edellä mainituista syistä rakennusalalla on tarvetta
            erityisesti rakennusmestarikoulutuksen saaneista työnjohtajista.
            Myös muilla tekniikan aloilla on pulaa ammattitaitoisista
            työnjohtajista. Ammattikorkeakoulujen tehtävänä on
            työelämäläheisen korkeakouluopetuksen
            järjestäminen ja kehittäminen. Tämän
            tehtävän toteuttamista tukee rakennusmestaritasoisen
            koulutuksen järjestämisen uudelleenkäynnistäminen.
            Yrityksissä syntynyt selvä tarve työnjohtajille
            tulee ottaa huomioon koulutuspolitiikan valintoja tehtäessä.
            Ongelma voidaan ratkaista järjestämällä rakennusmestarin
            160 opintoviikon ammattikorkeakoulututkintoon johtava koulutus,
            joka sisältää pakollisen 40 opintoviikon
            ennakkoharjoittelun.
         
         
         Herra puhemies! Haluaisin vielä painottaa, että rakennusmestarikoulutuksen
            uudelleenkäynnistäminen ei vaadi mielestäni
            budjettivaroja. Tarvittavat muutokset ovat tehtävissä uudelleensuuntaamalla
            aloituspaikkoja ja palvellen näin samanaikaisesti elinkeinoelämän
            tarpeita ja yksittäisen opiskelijan tulevaisuuden työllistymismahdollisuuksia.
         
         
         Kun lakialoitteen rakennusmestarikoulutuksen käynnistämisestä on
            allekirjoittanut lähes 130 kansanedustajaa, toivon sivistysvaliokunnan
            ottavan asian käsittelyynsä, samoin hallituksen
            kunnioittavan eduskunnan enemmistön tahtoa ja ryhtyvän
            tarpeellisiin toimenpiteisiin lakialoitteen hyväksymiseksi.
         
         
       
      
         
         Juhani Sjöblom /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämä on erittäin
            tarpeellinen lakialoite, ja nuo luvut, 300 miljardia euroa rakennuskannasta, osoittavat
            sen, että ei ole mistään vaatimattomasta
            asiasta kyse. Se on vakava asia ja kansantalouden kannalta äärimmäisen
            tärkeä. Pari asiaa, joihin haluaisin kiinnittää huomiota,
            ovat nimenomaan laatujärjestelmät ja takuuasiat,
            jotka vaativat entistä enemmän panostusta, kun
            kuluttajansuoja on tullut korostuneesti näihin mukaan.
         
         
         Mutta sitten ennakkoharjoittelu. Ennakkoharjoittelu on äärimmäisen
            tärkeä asia, jotta työmaille ei tule
            työnjohtoa, insinöörejä, jotka
            eivät koskaan ole työmaalla käyneet.
            Ennakkoharjoittelu edesauttaa sitä, että nuori
            rakennusmestariopiskelija oppii suhtautumaan ennen opintojen alkua
            kunnioittavasti ammattimiehiin, joiden apumiehenä hän
            joutuu harjoitteluaikana toimimaan. Henkilökunnan kanssa
            toimiminen on aivan ratkaisevaa, jotta myös sitten työt
            työmaalla onnistuvat. Valmis insinööri
            harvoin menee sinne montun pohjalle. En itse ole kokemuksessani nähnyt
            vielä kertaakaan, että he sinne menevät. Mutta
            jos he ovat harjoitteluaikanaan siellä olleet, sen jälkeen
            ei ole mitään tuskaa valmiin työnjohtajan
            mennä sinne silloin, kun tilanne sen työmaalla
            vaatii. Siksi nimenomaan tämä 40 opintoviikkoa
            työmaalla, ennen kuin varsinainen opiskelu alkaa, on erittäin
            tärkeä asia.
         
         
       
      
         
         Paula Risikko /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Ed. Reijonen teki erittäin
            hyvän lakialoitteen siitä, että arvioitaisiin
            uudelleen sitä, pitäisikö rakennusmestarikoulutus
            käynnistää jälleen. Minä vähän
            perustelisin sitä, kun hän sanoi, että aikaisemmin
            se loppui siitäkin syystä, että kun se oli
            loppumaisillaan, siihen ei ollut halukkuutta. Kyllä varmasti
            näinkin on, mutta nyt on hiljattain kokeiltu eräässä ammattikorkeakoulussa
            insinöörikoulutusta, jossa olisi painotettuna
            tämä alue, mutta siihenkään
            ei valitettavasti hakijoita ole ollut. Vetovoima on ollut heikompi
            sillä alueella.
         
         
         Mikä siinä on sitten syynä? On varmaan
            moniakin eri syitä, mutta minä toivoisin, että kun tätä asiaa
            sitten pohditaan, meillä olisi entistä parempi
            työelämän ja koulutuksen vuoropuhelu. Pohdittaisiin
            sitä, minkälaista osaamista me työelämässä tarvitsemme,
            ja sitten pohdittaisiin myös määrällistä ennakointia,
            tehtäisiin entistä parempaa, koska tämä lakialoite
            osoittaa sitä, että meillä ei ihan kohdallaan
            ole Suomessa koulutus tai koulutus ei täysin vastaa työelämää.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyy.