6) Hallituksen esitys laiksi kuorma- ja linja-autonkuljettajien
ammattipätevyydestä
Markku Laukkanen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Kyseessä on siis hallituksen
esitys laiksi kuorma- ja linja-autonkuljettajan ammattipätevyydestä.
Tämä on myöskin aika kattava, monialainen
lainsäädäntöuudistus tästä aiheesta,
jonka lähtökohtana on se, että voimme
sanoa, että nykyisillä koulutusmäärillä ja
arvioidun vuosittaisen kuljettajatarpeen ollessa noin 2 000
kuljettajaa semmoinen rakenteellinen vuosittainen kuljettajavaje
asettuu noin 2 000 kuljettajan määrään.
Tämä on hyvä tavallaan niin kuin tällaisena
lähtökohtana tässä esittelyssä todeta.
Tällä hetkellähän ammatillisen
koulutuksen aloituspaikkoja on noin 1 800. Koulutuksen
lisäämistarpeita korostaa uusien vaatimusten ohella
myös alan nykyinen lisätyövoimatarve,
joka on, totta kai, taloudellisen aktiviteetin ja toiminnan kasvaessa
vaan nousussa. Puolustusvoimissahan koulutetaan vuosittain 2 000—2 500
kuljettajaa, mikä on hyvin merkittävä osio
tätä kokonaisuutta.
Todellakin, valiokunta käsittelee tässä mietinnössään
ensinnäkin tätä ammattimaisen kuljettamisen
määritelmää. Tämän
lain soveltamisalan ulkopuolelle on rajattu yksityiset ei-kaupalliset kuljetukset.
Säännöksiä kaupallisista tai
ei-kaupallisista kuljetuksista sisältyy myöskin
ajo- ja lepoaikasäännöksiin.
Käsittelemme kattavasti tätä työvoimatilannetta.
Ammatilliseen peruslisäkoulutukseen kohdistuvat lisätarpeet
on tarkoitus hoitaa koulutuksen määriä uudelleen
suuntaamalla ja tarvittaessa koulutusta lisäämällä.
Näennäisestä kuljettajatarpeen ja koulutustarjonnan
vastaavuudesta huolimatta koulutustarpeen kasvun tarve on tällä hetkellä todellakin
ilmeinen, kuten äsken kertomani luvut osoittavat.
Itse koulutusjärjestelmästä on hyvä todeta nämä otsikonomaisesti:
On tätä ammattipätevyyskoulutusta,
mikä on sen asema, mikä on sen tasapuolinen saatavuus, maantieteellinen
kattavuus ja millä tavalla koulutusjärjestelmää voidaan
sitten tasapuolisesti kehittää ja miten turvata
sitten koulutukseen suunnattavat voimavarat.
Koulutuksen tasapuolisesta saatavuudesta valiokunta toteaa,
että koulutuskapasiteetti ei ole riittävä,
ellei kaikkia nykyisiä koulutuksen tuottajia hyödynnetä täysimääräisesti
uudessa koulutusjärjestelmässä, ja kantaa
erityisesti huolta kuljetusalalla olevasta kuljettajapulasta. Haluamme tässä todeta
myöskin sen, että uudistuksella on saatava koulutettua
tarvittava määrä kuljettajia vuositasolla.
Maantieteellisen kattavuuden osalta toteamme, että autokoulujen
osallistuminen ammatillisen koulutuksen järjestämiseen
täydentää erityisesti maantieteellisen
kattavuuden osalta ammatillisten oppilaitosten verkkoa hyvin myönteisellä tavalla.
Tämä liittyy sitten myöskin tähän
tasapuoliseen kehittämiseen sillä tavalla, että pidämme
välttämättömänä,
että opetusministeriö, antaen Suomen Autokoululiitolle
järjestämisluvan, pitää huolen
koulutuksen toteuttamisesta siten, että ammatillinen koulutus
ja autokoulujen koulutus täydentävät
toisiaan sekä maantieteellisesti että annettavan
koulutuksen osalta, ja se turvaa opiskelijoiden yhdenvertaisen aseman.
Eli Autokoululiitolla täytyy olla hyvin keskeinen rooli
myöskin tämän lisäkoulutustarpeen
tarjonnassa. On myös tärkeää,
että olemassa olevia määrärahoja
tullaan kohdentamaan kuljettajakoulutukseen, mutta nykyiset määrärahat
eivät riitä. Siihen tarvitaan myöskin
lisävaroja, jotta tämä kuljettajapula,
-vaje voidaan koulutuksen osalta kattaa.
Puhemies! Valiokunta on tehnyt muutoksia soveltamispykälään
niin, että ensinnäkin henkilökuljetuksia
koskeva uuden 7 kohdan säännös mahdollistaa
ainoastaan omalla linja-autolla tapahtuvat ajot. Se siis ei salli
vuokratun linja-auton käyttöä perheen
tarpeisiin muutoin kuin asianmukaisen pätevyyden omaavan
kuljettajan toimesta. Toiseksi, 8 kohdassa säädetään
poikkeus tilanteisiin, joissa ajoneuvolla kuljetetaan materiaaleja
tai laitteita, joita kuljettaja ammattia harjoittaessaan käyttää,
eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa.
Tästä valiokunta kävi aika perusteellisen
keskustelun ja toteaakin, että tähän
rinnastettavia tilanteita ovat sellaiset, joissa ajoneuvolla kuljetetaan
vähäisessä määrin omia
tuotteita myytäväksi tietyssä paikassa
eikä ajoneuvon kuljettaminen ole kuljettajan päätoimi.
Ehdotettu poikkeussäännös koskee ainoastaan
vähäisessä määrin tapahtuvia
kuljetuksia. Kysymyksessä on selvästi toissijainen
kuljetustarve. Siis tällaisia kuljetuksia ei haluta sitten
rinnastaa ammattimaiseen kuljettamiseen. Se olisi esimerkiksi torikaupan kannalta
kohtuuton vaade.
Rouva puhemies! Tässä tiiviisti tämän
lakiesityksen sisältö ja valiokunnan yksimielisen
mietinnön näkökohdat.
Marjukka Karttunen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Tämän lain tarkoitus
on ammattipätevyyden parantaminen kuorma- ja linja-autonkuljettajilla,
ja se koostuisi kuljettajan perustason ammattipätevyydestä ja
säännöllisestä jatkokoulutuksesta.
Ammatillisen pätevyyden parantaminen on ilman muuta hyvä asia,
ja se, että näitä tutkintoja ja pätevöitymisiä harmonisoidaan
koko EU:n alueella, on työvoiman liikkuvuuden kannalta
tärkeä asia, ja ilman muuta myös se on
tärkeää, että tieliikenne kaiken
kaikkiaan koulutuksen myötä paranee.
Tässä tulee valtava suma, kun näiden
kuorma-autonkuljettajien, linja-autonkuljettajien, jakeluautojen
kuljettajien ynnä muiden plus kaikkien lomittajien, kesätyöntekijöiden,
on hankittava tämä ammattipätevyys, eli
on edessä tuhansien ja tuhansien henkilöiden koulutus,
ja siitä tulee tämä suma. Haluankin korostaa
sitä, että yksityiset autokoulut voivat toteuttaa
tätä koulutusta. Sen tähden yksityisten
autokoulujen järjestämää koulutusta
on samalla tavoin tuettava yhteiskunnan puolesta kuin koulutusta,
jota annetaan näissä ammatillisissa koulutuskeskuksissa.
Sivistysvaliokunta omassa lausunnossaan korosti tätä asiaa.
Arvoisa rouva puhemies! Tässä meinasi todellakin
käydä lapsus, kun me valiokunnassa tätä käsittelimme.
Tietysti me kaikki pohdimme vain ammattimaisia kuorma-auton- ja
linja-autonkuljettajia ja kuljetuksia, siis sellaisia kuljetuksia, joita
rahaa vastaan henkilö suorittaa toiselle paikasta a paikkaan
b, kunnes sitten yhtäkkiä johtuikin mieleen, mitenkäs
sitten yksityisyrittäjät, esimerkiksi torikauppiaat
tai vaikkapa puutarha-alan yrittäjät, jotka ajavat
omia tavaroitaan omaan myymäläänsä.
Sitten sitä ruvettiin puimaan, mitäs tässä tehdään.
Jossain kohtaa pohdittiin, että jos maanviljelijä kaksi
kertaa viikossa vie tavaroitaan torille, niin sitten ei tarvitse suorittaa
ammattipätevyyttä. Mutta onneksi tässä sitten
löytyi järkevä malli, jossa rajattiin
ulkopuolelle nämä yrittäjät,
jotka käyttävät näitä kuorma-autoja
vain omiin tarkoituksiinsa, plus sitten tietysti suurperheet, jotka
käyttävät bussia perheensä tarpeisiin,
jotta koko perhe voi liikkua.
Arvoisa rouva puhemies! Olisikin ollut ihan kohtuutonta, jos
vaikkapa nämä pienyrittäjät
olisivat, sen lisäksi että he pyörittävät
omaa yritystään, vielä joutuneet ammattikuljettajakurssille ja
vielä päivittämään
tutkintoaan viiden vuoden välein. Näin ei siis
onneksi käynyt, ja laki palvelee sitä, mitä on
tarkoituskin.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys laiksi kuorma- ja
linja-autonkuljettajien ammattipätevyydestä on
tarpeellinen, sillä se parantaa ja selkeyttää kuljettajien ammattipätevyyttä ja
pelisääntöjä liikenteessä. Ammattipätevyysvaatimuksia
tiukentamalla ja ajokorttivaatimuksia tarkistamalla saadaan liikenteeseen
ammattitaitoisia kuljettajia, mikä on hyvä asia.
Tällä hetkellä liikenteessä on
kuljettajia, joita voi sanoa harrastelijoiksi. Näillä kuljettajilla
ei kaikilla ole sellaista ajotaitoa, jota nykyiset autot ja tekniikka
vaativat. Osalla kuljettajista alkaa tulla ikä vastaan,
ja autojen tekniikka kehittyy koko ajan.
Liikenne on erittäin tärkeä asia
kansantaloudelle, sekä raide- että kumipyöräliikenne.
Kun nyt käsitellään kumipyöräliikennettä,
voi sanoa, että Suomen kansantalous liikkuu ja kehittyy
kumipyörien vauhdin myötä. On tärkeää,
että liikenteessä työskentelee ammattitaitoisia
ihmisiä ja että nuoret hakeutuvat alan koulutukseen.
Kuljettajista on puutetta. Nykyisillä koulutusmäärillä vaje
on noin 2 000 kuljettajaa vuodessa. Tähän
tarvitaan nyt muutosta. Kuljettajia ei ole hakeutunut tarpeeksi
koulutukseen. Osasyynä on palkkaus ja alan yleinen arvostus.
On hyvä, että kuljettajia koulutetaan useaa linjaa
pitkin: ammattikouluissa, autokouluissa ja Puolustusvoimissa. Pääpainon
kuitenkin pitää olla koulutuksen maksuttomuudessa.
Kuljettajantutkinto pitää voida suorittaa maksuttomasti
siinä missä muutkin ammattitutkinnot. Myös
autokouluissa annettava kuljetuskoulutus pitäisi saada
yhteiskunnan tuen piiriin. Koulutuksessa pitää ottaa huomioon
opiskelijoitten yhdenvertaisuus. Kuljettajakoulutusta pitää järjestää kattavasti
koko Suomen alueella, niin että kaikki alalle haluavat pääsevät
koulutukseen.
Kuljetusalaan ja liikenneturvallisuuteen liittyvät
olennaisesti myös tiet ja niiden kunto. Teitten pitää olla
kunnossa, jotta niillä voidaan ajaa. Tällä hetkellä ne
eivät ole kunnossa, koska nykyinen hallitus ei ole puheistaan
huolimatta pystynyt asiaa korjaamaan. Lämmin syksy ja talvi ovat
jälleen kerran näyttäneet, millaiseen
kuntoon tiet pääsevät pahimmillaan. Varsinkin alempiasteinen
tieverkko on paikoitellen täysin ajokelvottomassa kunnossa.
Tästä kärsii eniten suomalainen metsäteollisuus:
tehtaita on jo pysähtynyt, kun tiet eivät kestä.
Toki pitemmällä tähtäyksellä pitää pyrkiä siirtämään
raskaita kuljetuksia maanteiltä rautateille. Ainakin kiireettömät
rahdit pitäisi siirtää jo nyt maanteiltä pois, mutta
tämänhetkisen tilanteen mukaan on elettävä ja
kuljetusten sujuminen on turvattava maanteillä.
Liikenneturvallisuuteen liittyy myös vajaa vuosi sitten
käsitelty hallituksen esitys tilaajavastuusta. Tilaajan
on kannettava oma vastuunsa siitä, että kuljetusten
aikataulut noudattavat kaikkia sääntöjä ja
asetuksia, että liikenneturvallisuus säilyy.
Kuten sanottu, tämä esitys kuljettajien ammattipätevyydestä on
osa suurempaa kokonaisuutta, tarpeellinen liikenteen pelisääntöjä selkeyttävä esitys.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä oleva mietintö on
täällä aika perusteellisesti esitelty
valiokunnan puheenjohtajan toimesta, ja nostaisinkin siis esiin
vain ihan pari asiaa.
Lakiehdotuksen 2 §, lain soveltamisala, oli osin varsin
ongelmallinen. Jos nyt ihan yksityiskohtaisesti ottaa yhden kohdan
esiin, niin otan kyseisen 2 §:n 3 momentin 8 kohdan. Valiokunta oli
itse asiasta hyvinkin yksimielinen, kun se mieleen välähti,
mutta sen kirjaaminen oli oma messunsa, ja sen takia sitä on
täällä nyt varmasti jokaisessa puheenvuorossa
todisteltu, mitä valiokunta asialla tarkoitti. Myös
omalta osaltani haluan kirjata aikakirjoihin, että valiokunnassa
esitetyn tahdon mukaisesti pykälän 8 kohdan poikkeus
koskee esimerkiksi juuri remonttireiskoja ja torikauppiaita, jotka
siirtävät varsinaisessa työssään
tarvitsemiaan tuotteita paikasta toiseen työtä,
myyntiä varten, eli kyseessä ei ole kuljetus varsinaisena
työnä. Tällainen toissijainen kuljetustarve
on siis lain soveltamisalan ulkopuolella. Ongelmallista oli tämä merkitä kyllä.
Se oli aivan käsittämätöntä,
mutta kai siinä tämä EU-lainsäädäntö tulee
niin voimakkaasti mukaan, että haimme niitä sanamuotoja
pitkään, mutta tämä todella
on se tarkoitus, että torikauppojen ja remonttireiskojen
ei tarvitse ruveta siinä samalla myös ammattimaisiksi
autonkuljettajiksi kaikkine lain vaatimine jatkokoulutuksineen.
Semmoinen asia, joka jäi pikkusen itseäni
harmittamaan ja joka ei liity kyllä tähän
mietintöön mitenkään, mutta
olisin toivonut, että se olisi voitu tämän
mietinnön yhteydessä vihdoinkin ottaa esiin, kun
nyt toista kautta eduskunnassa liikenne- ja viestintävaliokunnassa
istun ja se aina silloin tällöin eteen tulee,
on tämä esimerkiksi sairauseläkkeellä,
vanhuuseläkkeellä olevien linja-autonkuljettajien
mahdollisuus toimia edelleen vanhassa ammatissaan. Ymmärrän
toki, että sairauksia on erilaisia. Kaikki ne eivät
vaikuta ajokykyyn. Mutta kun nyt ajatellaan esimerkiksi tätä lainsäädäntöä,
jonka yhtenä syynä täytyy olla liikenneturvallisuus
ja jossa on tämä jatkuva jatkokoulutusvelvoite,
niin jonkinlaisessa ristiriidassa on se, että autot modernisoituvat,
ne vaativat jatkuvaa ajamista, jotta reaktiot ja jalat ja kädet ovat
oikealla kohdalla silloin, kun se onnettomuus tai äkkitilanne
sattuu, ja niitä polkimia, tai mitä nyt sitten
onkaan, ei tarvitse lähteä hakemaan. Jos harvoin
ajaa, niin tietenkään tällaista tuntumaa
ajoneuvoon ei voi olla. Sen takia tuntuu jotenkin hankalalta, että teemme
tällaisen velvoittavan lainsäädännön
ja sitten samaan aikaan meillä on tällainen järjestelmä,
jossa hyvin, hyvin harvoin ajavat ja kenties vaikkapa sitten sydämen
sairauksien vuoksi tai jonkin muun tällaisen vastaavan
sairauden vuoksi pois aktiivisesta työelämästä olevat
voivat sinne linja-auton rattiin edelleen mennä ja ajaa
näitä koululais- ja mitä hyvänsä kuljetuksia
satunnaisesti.
Siinä oli mielestäni semmoinen ristiriita,
mutta se ei tämän lainsäädännön
puitteissa sitten onnistunut menemään eteenpäin,
ja toivon, että jossain kohtaa tämä asia
tulee sillä tavalla keskusteluun, että se punnitaan
eri puolilta, mikä on oikeudenmukaista, mikä on
liikenneturvallisuuden kannalta järkevää ja
miten se asia sitten istuu tähän olemassa olevaan
lainsäädäntöön, jossa
on ammattikuljettajille jatkuvaa jatkokoulutusta.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Täällä valiokunnan
puheenjohtaja kävi aika yksityiskohtaisesti lävitse
tätä. Yleisesti voi sanoa, että varmasti
sinällään ovat hyviä kaikki
sellaiset lakiesitykset, jotka lisäävät
tai on ainakin tarkoitus lisätä liikenneturvallisuutta.
Tässähän nyt nimenomaan yhdenmukaistetaan
ammattipätevyyskoulutusta, jota annetaan sellaisille henkilöille,
joilla on jo ajokortti.
Mietinnössä on hyvin yksityiskohtaisesti selvitetty
niitä ongelmatilanteita, mitä tällä hetkellä on
koulutuksenkin osalta, jotka liittyvät arvonlisäveroon
ja myöskin tasapuoliseen saatavuuteen nimenomaan
ammatillisen koulutuksen osalta. Toivon sillä tavoin myöskin,
kuten valiokunta on painottanut, että pidetään
välttämättömänä,
että opetusministeriö antaisi tälle Suomen Autokoululiitolle
myös järjestämisluvan huolehtia tästä koulutuksen
toteuttamisesta, koska silloin saavutettaisiin myös tällainen
maantieteellinen oikeudenmukaisuus ja tasapuolisuus koulutuksen
osalta. Myöskin sen kautta voitaisiin turvata opiskelijoiden
yhdenvertainen asema, koska silloin kun koulutusta voidaan antaa
opetusministeriön saaman järjestämisluvan
kautta, niin silloin tätä voidaan antaa arvonlisäverottomasti. Muutoinhan
tilanne on aika vaikea nimenomaan autokoulujen osalta, koska kapasiteetit
eivät varmasti riitä siihen, että näissä valtion
ylläpitämissä taikka yhteiskunnan ylläpitämissä laitoksissa tätä koulutusta
annetaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Minusta tämän hallituksen
esityksen ydinsana on ammattipätevyyskoulutus kuorma-auton-
ja linja-autonkuljettajille, minkä ympärillä tämä asia pyörii.
Täällä jo kävi ilmi se, että vaje
on tuommoinen parituhatta kuljettajaa vuodessa. Se on valtava määrä.
Tässä ei ole reseptiä sen asian hoitamiseen,
ei todellakaan, muuta kuin tämä yksi, että näitten
pelisääntöjen puitteissa pitäisi
toimia. Sanon vaan lyhyesti näin, että seuraavan hallituksen
hallitusohjelmaan tulee saada maininta tästä asiasta,
tämän ammattipätevien kuljettajien vajeen
poistamisesta, ja siinä sitten Opetushallituksellakin on
yksi hyvin merkittävä rooli. Autokoulunopettajien
liitolla siinä voi olla hyvin merkittävä rooli,
ja, niin kuin ed. Vistbacka sanoi, se homma voitaisiin hoitaa sitten
järjestämisvaltuutuksin, jos hyväksi
katsotaan, mutta töitä todella paljon on.
Leena Harkimo /kok:
Arvoisa puhemies! Tästä on hyvä jatkaa.
Tämä nykyinen kuljettajapula on tosiaan noin 2 000
kuljettajaa vuositasolla. Liikenneturvallisuuden parantamistavoitteen lisäksi
juuri tähän pulaan tällä lainsäädännöllä pitäisi
puuttua.
Uudistus on kuitenkin nyt muodostumassa niin monen näkökulman
kompromissiksi, ettei sillä pystytä poistamaan
vallitsevaa kuljettajapulaa. Riittävä alueellinen
työvoiman saatavuus ei toteudu ilman autokoulujen opetusresurssien
ja kaluston hyödyntämistä kuljettajien
ammattipätevyyskoulutuksessa. Autokouluissa tutkinnon suorittavien
määrän on arvioitu laskevan niiden antaman
koulutuksen maksullisuuden ja opintososiaalisten etujen puuttumisen
vuoksi.
Kuten mietinnössä todetaan, on valitettavaa, ettei
uudistus toteuta yhdenvertaista asemaa autokoulujen ja ammatillisten
oppilaitosten tarjoaman koulutuksen kesken. Autokoulujen
mahdollisuuksia toimia opetusministeriön järjestämisluvalla
annettavassa koulutuksessa selvitetään parhaillaan.
Selvityksen tulokset olisi syytä näin ollen huomioida
käsillä olevassa uudistuksessa, jotta jo olemassa
oleva opetuskapasiteetti voidaan jatkossakin hyödyntää.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys laiksi kuorma-auton- ja
linja-autonkuljettajien kelpoisuusehdoista on perusteltu, ja se on
myös tuiki tarpeellinen, koska se liittyy osaltaan paitsi
ammattikunnan pätevyyden pitkäaikaiseen määrittelyyn,
myöskin ja viime kädessä liikenneturvallisuuden
edistämiseen. Se, että koulutuksessa saatu kelpoisuus
vaaditaan ja siihen liittyvä säännöllinen
jatkokoulutus raskaan kaluston kuljettajilta, on siis oikein. Toisaalta
on myöskin hyvä, että opetus toteutetaan
hyväksytyissä koulutuskeskuksissa, joita ovat
ammatilliset koulutuslaitokset mutta myös autokoulut sekä tietyissä oloissa
Puolustusvoimat.
Arvoisa puhemies! On kuitenkin tässä yhteydessä syytä korostaa,
kun on ajokortista kysymys ja ajokelpoisuudesta, että Suomessa
on yksityisautoilun osalta, tavanomaisen ajokorttikäytännön
osalta, varsin poikkeavia menettelyjä alueellisesti. Toisissa
osissa maata sallitaan hyvin paljon tällaisia yksityisiä harjoittelulupia,
joissa vanhemmat opettavat lapsiaan tai sukulaiset tai muut luvanvaraisesti
ja toisaalta sitten käytetään vähemmän
autokoulujen palveluja.
Olen sitä mieltä, että kaikissa oloissa
autokoulujen käytön pitäisi olla pääsääntö ja
suositeltavaa, ja toisaalta sitä mieltä, arvoisa
puhemies, että vain äärimmäisen
harvoissa tapauksissa näitä yksityisiä harjoittelulupia
pitäisi myöntää. Tämä on
myös asia, joka olisi syytä tietyssä vaiheessa
selvittää.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Olen hyvilläni siitä,
että nyt kun tällaista selvitystyötä tehdään
eri koulutuksen järjestäjistä ministeriössä,
niin viesti, joka tästä salista on tullut, kattaa
sen, että haluamme todella sitä, eduskunta siis
haluaa todella sitä, että ammatillinen koulutus
ei yksinoikeudella saa lupaa järjestää raskaan
kuljetuksen koulutusta, vaan siihen rinnalle mahdollistetaan se
malli, että autokoulut voivat antaa niin ikään
vastaavaa opetusta.
Meillä on huonoja esimerkkejä siitä,
että ministeriössä on linjattu — käyttäisinkö sanaa "omapäisesti" — tällaisia
koulutuslupien myöntämismahdollisuuksia, ja toivon,
että tämä laki luetaan nyt niin kuin
eduskunnan viesti on tästä tänä iltana
tullut, mahdollistetaan koulutuksen alueellinen saatavuus kaikille
sitä haluaville ihmisille. Näin turvaamme sen,
että kuljetussektori ei kärsi siitä työvoimapulasta,
mikä tänä päivänä on
nähtävissä.
Yleiskeskustelu päättyy.