Olli Immonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tarkastusvaliokunnan tilaama tuore
selvitys harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjuntatoimista
2010—2014 paljastaa suuria puutteita harmaan talouden torjunnassa.
Kataisen hallitusohjelmaan sisältyi 26 konkreettista
toimenpidettä tämän kyseisen ongelman korjaamiseksi.
Tästä huolimatta hallitukselta on selvästi
puuttunut tahto torjua tehokkaasti harmaata taloutta. Useat hankkeet
ovat jääneet aivan viime tinkaan, siirtyneet seuraavalle
vaalikaudelle tai jääneet kokonaan toteuttamatta.
Harmaa talous aiheuttaa miljardiluokan loven Suomen kansantalouteen,
kun se esimerkiksi vaikeuttaa rehellisten yrittäjien mahdollisuuksia pärjätä kilpailussa
epärehellisiä toimijoita vastaan.
Kysyisinkin asianomaiselta ministeriltä: aikooko hallitus
vielä tämän vaalikauden aikana tuoda
eduskunnan käsiteltäväksi esityksiä,
joilla puututaan tähän kansantaloudellisesti tuhoisaan ongelmaan?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Olemme tärkeän asian äärellä,
ja ehkä nyt on hyvä alkuunsa sanoa, että pitkästä aikaa takavuosiin
nähden hallitusohjelmassa oli tuhti paketti toimenpiteitä harmaan
talouden torjunnaksi, joita täydennettiin vielä tässä matkan
varrella. Pääosa tämän voimassa
olevan harmaan talouden torjuntaohjelman toimenpiteistä on
myös toteutettu, ei kaikkia, mutta pääosa.
Tähän torjunnan hoitamiseen panostetaan 20 miljoonaa euroa
vuosittain ja toisaalta odotetaan tuloksia noin 300—400
miljoonaa euroa vuositasolla. Tämä kyseinen tarkastusarviohan
myös antoi tunnustusta sille, että tässä on
saatu monia asioita aikaan, mutta työ on kesken ja matkan
varrella. Pitää, totta kai, jatkaa harmaan talouden
torjuntaohjelmaa myös seuraavalla kaudella.
Mutta otan nyt muutaman esimerkin: Rakennusalan tilaajavastuulaki
uudistettiin, veronumerojärjestelmä luotiin, tunnistinkortti,
joka on erittäin tehokas toimintatapa, palkka tilille eikä pussiin,
kuitinantovelvollisuus. Sitten hallituksen veronkierronvastainen
toimintaohjelma, tilintarkastajille ilmoitusvelvollisuus talousrikosepäilyistä,
joka on nyt täällä eduskunnassa. Tämän
lisäksi muun muassa hankintalainsäädäntöä kehitettiin
niin, että siellä pitää noudattaa
työehtoja. Tilaajavastuulakiin on tehty muitakin muutoksia,
että täytyy tilaajan katsoa enempi perään, noudattaako
aliurakoitsija palkkoja (Puhemies koputtaa) ja muita yhteiskunnallisia
velvoitteita. Tässä nyt muutama esimerkki, mutta
totta kai tätä työtä pitää jatkaa.
Suomi on kuitenkin maa, joka haluaa torjua harmaata taloutta, ja
se on sekä rehellisten yrittäjien että työntekijöitten
yhteinen etu.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Pyydän niitä edustajia, jotka tästä aiheesta
haluavat esittää lisäkysymyksiä,
ilmoittautumaan nousemalla seisomaan ja painamalla V-painiketta.
Olli Immonen /ps:
Arvoisa puhemies! Rakennusalalla harmaan talouden torjunnan
hankekokonaisuudella on onnistuttu saavuttamaan osittain varsin
hyviäkin tuloksia. Rakennusalalla mainitut käännetty
arvonlisäverojärjestelmä, veronumero
ja työmaiden ilmoitusvelvollisuus ovat tuoneet helpotusta
tilanteeseen.
Tästä huolimatta kuitenkin yli puolet alan
yrityksistä pitää edelleen harmaan talouden
aiheuttamaa kilpailuhaittaa vähintään
kohtalaisena tai merkittävänä. Erityisesti
rakennusalalla perälauta vuotaa ulkomaisten yritysten ja
näiden työvoiman kohdalla. Verotusneuvos Markku
Hirvosen arvion mukaan tämän takia Suomessa menetetään
jopa 600—700 miljoonan euron verotulot. Ulkomaisille yrityksille
tulisikin asettaa Suomessa samat työnantajavelvoitteet
kuin suomalaisille yrityksille. Kysyisinkin asianomaiselta ministeriltä:
aiotteko te nyt viimein puuttua tähän suomalaisia
yrittäjiä rasittavaan kilpailuhaittaan ja asettaa
samat työnantajavelvoitteet koskemaan myös ulkomaisia
yrityksiä?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Tälläkin saralla on yhtä ja
toista tehty. Lähetettyjen työntekijöitten
direktiiviä on uudistettu. Sen pohjalta pystytään
paremmin valvomaan myöskin lähetettyjen työntekijöitten
asioita täällä Suomessa.
Mutta on totta, että nimenomaan täällähän
pitää noudattaa suomalaisia työehtoja,
suomalaisia pelisääntöjä. Tässä meidän
valvonnassa, että se käytännössä tapahtuu,
on vielä paljon puutteita ja aukkoja, myönnän
sen. Mutta lähtökohta on se, että täällä pitää noudattaa
ulkomaisiin työntekijöihin samoja pelisääntöjä,
ettei synny kahden kerroksen työmarkkinoita, ulkomaalaisten
ja suomalaisten työmarkkinoita.
Tämän lisäksi on hyvä todeta,
että työn alla on muitakin asioita, muun muassa
se, voidaanko tunnistinkorttia, veronumeroa laajentaa muillekin
aloille kuin rakennusalalle. Myös tämä kysymys
on nyt valmistelun kohteena. Sitten työmarkkinapöydässä on
sellainenkin asia kuin alipalkkaus, joka myöskin on tämmöinen
vähän riivaava ongelma Suomessa, että ei
noudateta vähimmäisiä työehtoja.
Tämäkin on harmaan talouden torjunnan yksi elementti.
Tässä on meillä työmaata
jatkossakin, ja mitä isompi työmaa, sen suurempia
ongelmia meillä on ollut tässä valvonnassa
(Puhemies koputtaa) ja työehtojen hoidossa.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Parhaillaan eduskunnan käsiteltävänä on
tilaajavastuulain muutos, joka esitetyssä muodossaan merkitsisi
rakennusalan kannalta heikennystä. Lakiin tullaan toivon
mukaan tekemään korjauksia ja tarkennuksia ennen
kuin se tulee lopullisesti hyväksyttäväksi.
Hallitus on tuonut vaalikauden aikana käyttöön
jopa ihan toimiviakin keinoja taistelussa harmaata taloutta vastaan,
mutta kuitenkin tämän tarkastusvaliokunnan ansiokas selvitys
toteaa, että tahto puuttua tähän ongelmaan
perinpohjaisesti on uupunut.
Eli kysymys kuuluu, eivätkö kaikki hallituspuolueet
haluakaan torjua harmaata taloutta. Kysyn vastaavalta ministeriltä:
Miksei kaikkia konkreettisia toimenpiteitä ole otettu käyttöön? Kuka
näitä hallituksen sisällä oikein
jarruttaa ja miksi?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Minä luulen, että ei tahdon
puutteesta ole kyse. Haluan nyt kerrankin vielä sanoa,
että tämän hallituksen ohjelmassa harmaan
talouden torjunta on voimakkaammin kuin pitkään
aikaan tässä maassa minkään
hallituksen ohjelmassa. Kyllä tässä on
työtä tehty, mutta matka on kesken, ja tässä mielessä tahtotilan
täytyy olla selvä, ja tahtotila on se, että me
tarvitsemme sen kolmannen tai neljännen harmaan talouden
torjuntaohjelman, ja minä toivon, että olivatpa
mitkä puolueet hyvänsä seuraavassa hallituksessa,
niin sinne rakennetaan tuhti harmaan talouden torjuntaohjelma, sen
seuraavat askeleet.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Kesän korvalla tv:ssä tarkasteltiin
tätä harmaata taloutta, ja ohjelmista kävi
ilmi, että myöskin valtionyhtiöt ovat
olleet veroparatiisissa mukana. Mutta nyt on tästä ohjelmasta
huolimatta kulunut jo reilu puoli vuotta, ja en ole havainnut mistään
mediasta, että valtionyhtiöistä olisi
poistettu ylimpää johtoa taikka johtajia sen takia,
että he ovat olleet veroparatiisissa mukana, eikä ole
laajasti paheksuttukaan.
Kysyisin: eikö tämä vie pohjaa pois
tältä hallituksen halulta torjua tätä harmaata
taloutta laajasti, jos sallitaan valtionyhtiöittenkin olla
siellä mukana?
Kehitysministeri Sirpa Paatero
Arvoisa herra puhemies! Asia on sillä lailla otettu
vakavasti, että viime syyskuussa on lähetetty
kaikille valtionyhtiöille, joissa omistus on yli 50 prosenttia,
kirjelmä, että tämän kevään
aikana tulee tehdä selvitys kaikista niistä maista,
mihinkä veroja on maksettu, elikkä verojalanjälkiselvitys.
Tämän jälkeen me tiedämme, onko
tämä tilanne näiden joidenkin kohdalla
parantunut, ja kaikkien muidenkin yhtiöiden kohdalla tiedämme,
mihinkä suomalaiset valtionyhtiöt maksavat veronsa.
Tässä kohtaa, kun se selvitys tulee, me voimme
sitten käsitellä asiaa ja puuttua ja tiukentaa ohjeita.
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Siihen kysymykseen, miten suhtaudutaan nyt
eduskunnassa käsiteltävään tilaajavastuulain
uudistamiseen, jossa rakennusalalla sekä työnantajapuolella
että palkansaajapuolella on herännyt huoli siitä,
onko tämä uudistus heidän kannaltaan
järkevä: tämä on otettu huomioon. Meidän
täytyy yhdessä nyt täällä eduskunnassa katsoa,
mitä tältä osin voidaan tehdä,
koska ei meillä kenenkään tarkoitus ole,
että tämä minkään sektorin
osalta heikentää harmaan talouden valvontaa. Mutta
itse se perusuudistus on järkevä, ja nyt täällä toivon
mukaan päästään eduskunnan puitteissa
myös vielä katsomaan, pitäisikö tälle
rakennusalan kohdalle tässä suhteessa tehdä jotain.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Rakennusalalla järjestäytyneet
yrittäjät ovat, tietysti yhdessä työntekijäjärjestöjen
kanssa, tehneet tosi paljon harmaan talouden torjumiseksi, ja on
päästy eteenpäin varsin runsaasti. Kuitenkin
täytyy muistaa, että alalla toimii vielä yrityksiä,
jotka eivät ole järjestäytyneet, ja tämä asia
ei ole vielä täysin kunnossa.
Nyt täytyy muistaa se, että tämä tilanne,
kilpailu, on todella vääristynyt. Tässähän
on kysymys hyvin pitkälti siitä, miten markkinat
toimivat. Monet yrittäjät käyttävät
ulkomaista työvoimaa, mutta se palkka ei olekaan sama.
Monesti he maksavat vain sen TESin alimman palkan mukaisen palkan.
Kun käytäntö kuitenkin osoittaa rakennusalallakin,
että käytännön palkat täällä ovat
ihan eri tasoa kuin se TESin alin palkka, mitä hallitus
aikoo tehdä, että tämä vääristymä saadaan
pois? Tämä on nimittäin kilpailun kannalta
aivan kohtuuton asia, koska isänmaallisesti toimivat yritykset
tahtovat hävitä markkinoilta.
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Kyllä tässä hyvin
arkiseen ja konkreettiseen huoleen kiinnitettiin huomiota, että taulukkopalkkojen
ja käytännön palkkojen välillä on ero.
No, tietenkään nyt matalasuhdanteessa se ero ei
ole niin suuri kuin joissain muissa, mutta on.
Lähtökohta on tietenkin se, että ulkomaisten toimijoiden,
urakoitsijoiden tai lähetettyjen työntekijöitten
osalta pitää noudattaa työehtosopimuksen
vähimmäistyöehtoja. Siitä perustasta lähdetään.
Se on sitten työmarkkinajärjestöjen keskinäisen
neuvottelun kysymys, pystytäänkö siellä valvomaan,
että niitä TESejä kaikin osin noudatetaan.
Siinä meillä on vielä ilman muuta ongelmia,
ja se vääristää markkinoita.
Se on ihan selvä, että jos suomalaiset yritykset
maksavat tunnollisesti, hoitavat velvoitteensa ja jos toinen ei
sitä tee, niin siitä syntyy vääristyviä työmarkkinoita,
ja kyllä meillä tässä valvonnassa
ja TESien valvonnassa on vielä paljon aukkoja.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Jos mietitään, missä suuret
kalat uivat, niin ne ovat finanssimarkkinoilla. Arviolta 1 000
miljardia euroa joka vuosi EU:n alueella siirtyy veroparatiiseihin.
Jotta saa kuvan, miten suuri summa tämä on, tämä vastaa
sitä summaa, mitä Euroopassa käytetään
terveydenhoitoon.
Ongelma on se, että yritykset eivät näytä voittojaan
ja maksa veroja voitoistaan niissä maissa, joissa voitot
tehdään, vaan ne erilaisilla yritysjärjestelyillä siirretään
veroparatiiseihin. Tästä ovat esimerkiksi yksityiset
lääkärifirmat esimerkkinä Suomessa.
Tämä on kohtuuton tilanne veronmaksajille, me
menetämme valtavan määrän verotuloja,
mutta myös yrittäjille, jotka maksavat tunnollisesti
veronsa Suomeen. Tämä saataisiin kuriin sillä,
että otettaisiin käyttöön maakohtainen
kirjanpito, eli voitot pitää näyttää siinä maassa,
jossa ne tehdään, ja maksaa niistä verot.
Arvoisa puhemies! Kysyisinkin valtiovarainministeri Rinteeltä:
miten hallitus aikoo edistää maakohtaisen kirjanpidon
käyttöön ottamista?
Valtiovarainministeri Antti Rinne
Arvoisa puhemies! Edustaja Arhinmäki kiinnittää huomiota
erittäin tärkeään asiaan, ja
tämä läpinäkyvyys, tietojen
vaihto ovat ihan keskiössä tässä tilanteessa.
Tätä on nyt edistetty Eurooppa-tasolla monissa
eri toimielimissä useamman vuoden ajan, ja pikkuhiljaa
alkaa tuloksia tulla. Tällä hetkellä on
tulossa käsittelyyn voittojen verottaminen siellä,
missä ne syntyvät, semmoinen asetusehdotus, ja
uskon, että tämä tilanne sitä kautta parantuu.
Tämän maakohtaisen kirjanpidon toteuttaminen on
tärkeä asia tässä kokonaisuudessa.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa puhemies! On arvokasta, että meidän
tarkastusvaliokunnan raportti herätti jo nyt keskustelun.
Tarkoitus on, että aivan vaalikauden lopussa se tuodaan
vielä tänne saliin, kun asiantuntijakuulemiset
ovat loppuneet, ja kovasti arvostaisin, jos kaikki eduskuntaryhmät
siinä keskustelussa linjaisivat omat näkemyksensä,
mitä seuraavaksi. Tämä hallitus on tehnyt
enemmän kuin kukaan aiemmin, mutta se näytti raportissa
olevan, että strateginen johtaminen tälläkin
ylisektoriaalisella alalla on vielä vähän
hukassa.
Sen strategisen johtamisen yhtenä välineenä eduskunta
on itse asiassa jo kaksi vuotta sitten tarkastusvaliokunnan vaatimuksesta
hyväksynyt ponnen, että valtiovarainministeriön
pitää pystyä kerran vuodessa, myös
OECD tätä suosittaa, tuomaan eduskuntaan oman
arvionsa verovajeesta: niistä kaikista toimista, joista
jo mahdollisesti jopa miljardin verovaje Suomessakin koostuu. Osa
niistä ei ole harmaata taloutta mutta merkittävä osa
on. Ja kysyisin, kun ministeri Rinne on ollut loistava tässä tarkastusvaliokuntayhteistyössä:
missä tämä verovajekartoitus ja valmius tuoda
se eduskuntaan kerran vuodessa keskusteltavaksi ovat tällä hetkellä?
Valtiovarainministeri Antti Rinne
Arvoisa puhemies! Rehellinen vastaus: Minä en tiedä tällä hetkellä,
mikä se tilanne on. Otan selvää ja tuon
vastauksen tänne.
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Tässä peräänkuulutettiin
parempaa strategista koordinaatiota ja johtamista.
Meillähän on nyt, ja sekin on uusi asia hallituspolitiikassa,
harmaan talouden torjunnan ministeriryhmä. Siinä on
eri ministeriöistä edustajia ja ministereitä,
mikä tietysti kertoo siitä, millä vakavuusasteella
tätä halutaan käsitellä. Mutta se
ei poista sitä, etteikö tätä koordinaatiota
pidä parantaa myös harmaan talouden torjunnassa, koska
tätä tarvitaan nyt eri sektoreilla, ja tässä meillä on
vielä kehittämisen varaa. Mutta on hyvä todeta,
miten korkealle poliittiselle vakavuusasteelle me halusimme nostaa
tämän torjuntatyön. (Tuija Brax: Pitää myös
johtaa!) — Aivan, pitää paikkansa, mutta
minä nyt väittäisin, että me
olemme aika hyvin valtiovarainministerin johdolla, niin Urpilaisen
kuin Rinteenkin johdolla, tätä työtä koordinoineet.
Mutta aina on kehittämisen varaa tässä asiassa.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Rakennusalalla käyttöönotettu
käännetty arvonlisäverovelvollisuus on
ennakkoepäilyistä huolimatta toiminut aivan erinomaisella
tavalla ja estänyt harmaata taloutta. (Kari Rajamäki:
Kokoomus jarrutti monta vuotta!) Käännetty arvonlisäverovelvollisuus
toimii jopa niin hyvin, että viimeksi romualan rehelliset
toimijat olivat itse aloitteellisia ja eduskunnan verojaostonkin
tuella käännetty arvonlisäverovelvollisuus
saatiin käyttöön silläkin alalla.
Kysyisin valtiovarainministeriltä: voisiko tätä käännettyä arvonlisäverovelvollisuutta
laajentaa edelleen koskemaan esimerkiksi koko kierrätysalaa,
jossa harmaa talous on yhä ongelma?
Valtiovarainministeri Antti Rinne
Arvoisa puhemies! Käännetty arvonlisäverovelvollisuus
on oikea väline monessa suhteessa näihin harmaan
talouden ongelmiin puuttua. Se on tuottanut selkeästi tuloksia,
kuten edustaja Kataja totesi, epäilyistä huolimatta,
ja tästä näkökulmasta olen valmis
harkitsemaan ja viemään eteenpäin ajatuksia
siitä, että sitä laajennettaisiin alueille, joissa
harmaa talous on selkeä ongelma.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Olen aikanani työskennellyt Verohallinnon
palveluksessa, aikana, jolloin jokaisen verovelvollisen
kansalaisen veroilmoitus luettiin läpi ja tarkastettiin.
Joskus kävi niin, että henkilöiden verotettavat
tulot olivat hyvin alhaiset tai sitten tuloja ei ollut lainkaan,
joita verottajalle ilmoitettiin. Silti oli ostettu autoja, moottoripyöriä,
veneitä, kesämökkiä. No, siihen
aikaan verottaja lähetti kyselyn verovelvolliselle, että mistä rahoitus
on hankittu, ja jos verovelvollinen ei kyennyt selvittämään,
että hän on ottanut lainaa tai saanut perinnön
tai jotain muuta erityistä, niin sitten hänelle
arvioitiin tietynlainen tulo ja siitä määrättiin
verot korotuksineen. Olen ymmärtänyt, kun nyt
viime aikoina näitä asioita on käsitelty,
että näistä työmenetelmistä on
luovuttu, vaikka sähköinen järjestelmä mahdollistaisi
kaikenlaisia ristiinajoja, esimerkiksi Trafin ja verottajan välillä.
(Puhemies koputtaa)
Kysynkin arvoisalta ministeriltä: eikö tilanne ole
aika kestämätön, jos verottaja ei enää...
Puhemies Eero Heinäluoma:
Nyt aika on täynnä.
...hoida näitä tarkastustehtäviä?
Valtiovarainministeri Antti Rinne
Arvoisa puhemies! Tällä hetkellä Verohallinto
toimii todella tehokkaasti. Suomi on vertailumaitten joukossa erittäin
tehokas verottaja, oikealla tavalla verottaja sen lainsäädännön
mukaisesti, mikä meillä on voimassa. Tästä näkökulmasta minä en
näe kovin isona ongelmana tätä edustaja Ruohonen-Lernerin
nostamaa ongelmaa, mutta olen valmis selvittämään
myöskin tämän asian, koska en ihan tarkkaan
tiedä, onko siellä semmoisia toimia, jotka eivät
toimi sillä tavalla, että tämä verovelvollisuus
toteutuu lainsäädännön mukaisesti.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Harmaa talous käsitteenä on
varmaan nyt katselijoille ja kuulijoille tullut selväksi.
Se on siis rikollista verojen maksamatta jättämistä,
se on työntekijöiden alipalkkausta.
Minulla oli kunnia toimia hallitusohjelmaneuvotteluissa harmaan
talouden työryhmän puheenjohtajana. Teimme hallitusohjelmaan
31 toimenpide-esitystä. Edellisen porvarihallituksen ohjelmassa
oli yksi pieni kappale. Tämä oli meille sosialidemokraateille
tosi tärkeä, kärkihanke. Kuten nyt keskustelu
on osoittanut, niin muun muassa tämä kuvallinen
verotunnistekortti, joka rakennusalalla on, on saanut erittäin
hyvän vastaanoton ja on kymmeniä miljoonia verotuloja saatu
yhteiskunnalle.
Kysyisin vielä työministeri Ihalaiselta: Te
jo viittasitte siihen, että on tarkoitus laajentaa tällaista
(Puhemies koputtaa) kuvallista tunnistetta esimerkiksi ravintola-alalle.
Otatteko tämän nyt ihan tosissanne...
Puhemies Eero Heinäluoma:
Aika on täynnä.
...että vielä keretään tekemään
tämän hallituksen aikana?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Valmistelutyötä on tehty.
Se nyt lähinnä koskee — jos ottaa näitä vaikeimpia
alueita tässä mielessä — hotelli-
ja ravintola-alaa, jossain määrin kuljetusalaa.
Pystytäänkö ja minkälaisilla
pelisäännöillä sinne rakentamaan
tämä tunnistin tai veronumero, koska se ala on
vähän erilainen kuin rakennusala, ja tätä me
nyt valmistelemme. Me toivomme, että me pystymme vielä tämän
esityksen tuomaan tämän eduskunnan käsittelyyn,
mutta se nyt jää nähtäväksi,
mutta vakavasti toivon, että me saamme myöskin
tältä osin esityksen tänne eduskuntaan.