17) Hallituksen esitys laeiksi yksityishenkilön velkajärjestelystä annetun
lain ja verotusmenettelystä annetun lain 88 §:n
muuttamisesta
Henrik Lax /r:
Arvoisa rouva puhemies, värderade fru talman! Lakivaliokunnalle
oli erinomaisen helpottava asia, että tämä hallituksen esitys
yksityishenkilöiden velkajärjestelyn tarkistamiseksi
annettiin. Tämä helpotus on tietysti leimannut
koko asian käsittelyä valiokunnassa. Nyt päästiin
paikkaamaan aikaisemmin lähinnä valtiontaloudellisista
syistä ikäviksi jääneitä säännöksiä.
On eletty pelossa siitä, että tuomioistuimet ruuhkautuisivat
velkaneuvontaresurssien riittämättömyyden
takia.
Me olemme nyt käsittelemässä hyvin
keskeistä välinettä, uudistusta, jolla
lama-ajan ylivelkaantuneiden tilannetta voidaan helpottaa. Kun tämä laki
hyväksytään, velkajärjestelyn
piiriin pääsevät sellaiset ylivelkaiset,
joiden hakemuksia aikaisemmin ei olisi hyväksytty tai joiden
hakemukset on jo ainakin kerran ehditty hylätä.
Velallisen kannalta on varmasti parempi, että hänen
tilanteensa selvitetään velkajärjestelyssä, kuin
että hän joskus myöhemmin vapautuu ylisuurten
velkojensa maksamisesta ulosottomenettelyn tultua tiensä päähän
hänen osaltaan. Tämä asia on nyt myös
lakivaliokunnassa erikseen käsiteltävänä ulosottolain
uudistuksen yhteydessä, mutta velkajärjestely
on aivan varmasti ylivelkaantuneen kannalta selkeämpi ja
parempi vaihtoehto.
Hallituksen esityksessä olevat muutosehdotukset ovat
selkeitä ja kannatettavia. Ongelmalliseksi sen sijaan on
osoittautunut muutetun järjestelmän hahmottaminen
kokonaisuutena ja uusien säännösten keskinäinen
yhteensovittaminen. Hallituksen esityksen perusteluita lukemalla
ei ole oikein auennut, miten toimitaan tilanteissa, joissa lisätulojen
johdosta velalliselle näyttää tulevan
lisäsuoritusvelvollisuus, mutta hänen menonsa
ovat nousseet niin, että maksuohjelman muuttaminen tuntuisi
välttämättömältä.
Valiokunta on erityisesti paneutunut tähän asiaan, mikä on
tarkemmin luettavissa valiokunnan mietinnöstä.
Muilta osin lakivaliokunta on ottanut mietintöönsä asiakokonaisuuksia,
jotka ajan kuluessa ovat ehtineet jo unohtua ja sen vuoksi ovat aiheuttaneet
turhaa hämmennystä velallisten ja velkaneuvojien
keskuudessa.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että hallituksen esityksen tavoitteiden toteuttamiseksi lainuudistuksen
toimeenpano turvataan mahdollisimman monin tavoin. On käytettävä hyväksi kaavakkeiden
uudistamista ja riittävän monipuolista tiedottamista
sekä huolehdittava niin velkaneuvojien, selvittäjien
kuin tuomareidenkin koulutuksesta.
Velkaneuvojien koulutuksessa on kiinnitettävä huomiota
myös työtä tehostaviin yhtenäisiin työmenetelmiin.
Käytäntö on melko kirjava eri puolilla
maata.
Syrjäytymisen ehkäiseminen on hallitusohjelmassa
keskeisellä sijalla. Tähän liittyviä toimia ovat
muun muassa nyt käsiteltävänä oleva
yksityishenkilön velkajärjestelylain muuttaminen niin,
että velalliset pääsevät jonkin
verran aikaisempaa helpommin velkajärjestelyn piiriin, myös
kuluneen vuoden aikana neuvoteltu ja sovittu ohjelma vapaaehtoisten
velkasovintojen edistämisestä sekä lisäksi
sosiaalisesta luototuksesta annettava laki. Tarkoituksena on luoda
toimenpidekokonaisuus, jonka avulla voidaan ratkaista suuri osa
vielä jäljellä olevista 1990-luvun laman
ylivelkaongelmista. Toimenpidekokonaisuuden hoitamista varten on
kuluvan vuoden lisäbudjetissa myönnetty lisärahoitusta
talous- ja velkaneuvontaa varten sekä ehdotettu vuoden 2003
budjetissa korotettavaksi tuomioistuinten käyttöön
selvittelykustannuksiin ja talous- ja velkaneuvontaa varten osoitettuja
määrärahoja. Näistä myönteisistä toimenpiteistä huolimatta valiokunta
toteaa, ettei missään sille esitetyssä asiakirjassa
ole esitetty realistista laskelmaa tarvittavista lisäresursseista.
Velkaneuvonta on jo nyt ruuhkautunut, eikä tilanne
voine lisäresursseista huolimatta pikaisesti parantuakaan.
On vakavasti otettava huomioon, että lisääntynyt
työpaine ja jatkuva kiire kuluttavat päteviä neuvojia.
Myös uuden henkilökunnan kouluttaminen vie osan
kokeneiden velkaneuvojien työpanoksesta. Valiokunta pitää erityisen
tärkeänä, että velkaneuvojien
työtä tuetaan koko ajan, että velkaneuvonnan
kokonaistilannetta seurataan tiiviisti ja että tarvittaessa
ryhdytään heti lisätoimenpiteisiin.
Fru talman! Den här ändringen av lagen om skuldsanering
för privatpersoner är ett viktigt instrument när
det gäller att lindra vådorna av den överskuldsättning
som följde på 1990-talets depression. Det här är
ett efterlängtat förslag som gör det
möjligt att underlätta situationen för många
som är i trångmål, så att de
inte skall behöva vänta på att deras
skulder sist och slutligen skall förfalla i samband med
utmätningsförfarandet. Det är ett ur
de skuldsattas synvinkel mycket sämre alternativ än
det som nu föreligger i denna regeringsproposition.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa rouva puhemies! On syytä lausua ministeri Johannes
Koskiselle kiitokset, että hän vei läpi
valtioneuvoston käsittelyn ja sitä edeltäneen
valmistelun yksityishenkilön velkajärjestelylain
uudistamiseksi, muuttamiseksi kohtuullisemmaksi kuin se on nyt voimassa
olevassa muodossaan. Tämä on tärkeää.
Meillä on jo keskuudessamme kymmeniätuhansia ihmisiä ja
heidän perheitään, läheisiään, jotka
ovat olleet jo 8—10 vuotta velkaorjuudessa, syvässä ahdingossa.
Tämä ongelma on sen verran laaja, että on
aika siihen puuttua ja toisaalta päästää nämä ihmiset
kohtuullisempaan elämäntilanteeseen ja samalla
estää sukupolvelta toiselle siirtyvien ongelmien
syntyminen ja jatkuminen. On selviä merkkejä siitä,
että tämä viime laman aikainen ylivelkaongelma
on aiheuttanut jo lapsillekin syrjäytymisuhkaa, ja ehkä merkkejä siitä,
että ongelmat ovat todella pitkävaikutteisia.
Muutosten tekeminen ja järjestelmän kohtuullistaminen,
inhimillistäminen, on perusteltua monessa mielessä ja
edullista ei vain itse näille velallisille vaan myös
heidän perheilleen, läheisilleen, ja sitten myös
koko yhteiskunnalle. Meillä on iso joukko ihmisiä poissa
normaalin työelämän, yrityselämän,
piiristä sen tähden, että nämä velat
roikkuvat heidän päällään.
Velkajärjestelylain uudistus ja sen myötä tuleva
mahdollisuus vapautua kohtuullisessa ajassa näistä veloista
on ilmeisesti ainoa toimiva ja yhteiskuntajärjestelmäämme
sopiva menetelmä tämän ongelman korjaamiseksi,
poistamiseksi. Todellakin hallituksen esitys on varsin oikean suuntainen
ja poistaa monia keskeisiä ongelma, jotka ovat ilmi tulleet.
Tämän esityksen käsittelyssä oli
todella, niin kuin puheenjohtaja Lax totesi, ongelmana kokonaisuuden
hahmottaminen. Se ei ollut lainkaan helppoa, mutta valiokuntaneuvos
ansiokkaasti — hänellekin kiitos — teki
hyvää työtä, ja edustajat, jotka
eivät asiaan ole syvällisesti paneutuneet, voivat
lukea mietinnön 3. ja 4. sivulta hyvin keskitetysti ja
lyhyesti ne kohdat, mitkä tässä uudistuksessa
nyt muuttuvat.
Niitä on useampia eri kohtia, ja ne ovat kaikki tärkeitä,
mutta ehkä voin mainita, että uusi 10 a §, yleisestä esteestä luopuminen,
jos se nyt on oikea sana tässä yhteydessä,
on yksi keskeinen. Meillä on hylätty paljon yksityishenkilöiden
velkajärjestelyhakemuksia sillä perusteella, että velkaantuminen
on katsottu kevytmieliseksi. Tämä on ollut sellainen
helppo ratkaisu monissa käräjäoikeuksissa
ja on myös ollut kohtuuton monessa tapauksessa ja johtanut
ongelmien jatkumiseen vuodesta toiseen. Ei tietenkään
pidä suosia kevytmielisyyttä missään
mielessä, ei varsinkaan velkaantumisen osalta, mutta ehkä 8—10 vuoden
kurjuus riittää rangaistukseksi tällaisesta kevytmielisyydestä,
jolloin nyt ei enää tämän uudistuksen
jälkeen toivon mukaan tällä perusteella
ketään hylätä.
Lisäsuoritusvelvollisuuden uudistaminen 35 a §:ssä on
tärkeä, ja siinä tulee monia muutoksia, jotka
on tässä lueteltu. En niitä sen tarkemmin käy
läpi muuta kuin tuossa myöhemmin vastalauseeseen
sisältyvien muutostarpeiden esittelyn yhteydessä.
Tärkeä on maksuohjelman laiminlyönnin
seuraamuksia ja maksuohjelman raukeamista koskeva 42 §.
Nyt on ollut tilanne se, että jos on tullut pätevästäkin
syystä maksuohjelman laiminlyönti, niin se on
aina rauennut ja ongelmat ovat entistä pahempina tulleet
velallisen päälle. Nyt on muutos sikäli
hyvä, että tulee raukeamiselle vaihtoehto, eli
velalliselle määrätään
lisäsuoritusvelvollisuus ja ohjelma säilyy. Se
on kaikkien edun mukaista, myös yhteiskunnan, esimerkiksi
velkaneuvonnan ja käräjäoikeuksien, kannalta
hyvin perusteltua, että näin tapahtuu.
Tässä ehkä, voi sanoa, lyhyesti nämä asiat,
jotka ovat tärkeimpiä. Muutkin kohdat ovat tärkeitä,
mutta tässä uudistuksessa nuo kannattaa erityisesti
ottaa huomioon.
Vielä valiokunnan mietinnön sivulla 6 puhutaan
takaajien asemasta. Se on syytä myös jokaisen
tarkistaa, kun sitä usein kysytään, mikä on
takaajien kohtalo. Tänne lisättiin muutama kappale
tästä tärkeästä asiasta.
Varsinaisia muutoksia ei ymmärtääkseni
takaajien osalta sinänsä tule, mutta takaajat
pääsevät myös velkajärjestelyyn ja
heidän asemansa sitä kautta voi helpottua. Ehkä on
niin, että vieläkin takaajien asemaa pitää selvittää jatkossa,
miten voidaan inhimillistää heidän tilannettaan.
Se ei tällä täysin korjaannu, vaikka
varmasti askel oikeaan suuntaan otetaankin.
Arvoisa puhemies! Olemme jättäneet kuuden edustajan
voimin vastalauseen tähän valiokunnan sinänsä hyvään
mietintöön. Vastalauseessa esitetään
muutos 35 a §:ään, uuteen pykälään, jossa
on lisäsuoritusvelvollisuudesta säädetty, sen
3 momenttiin, ja sitten esitetään uutta 4 momenttia.
35 a §:n 3 momentissa on velvoite siitä, milloin
lisääntyvät tulot aiheuttavat lisäsuoritusvelvollisuuden.
Tällä hetkellä voimassa olevassa laissa
se on 610 euroa per vuosi. On huomattava, että nämä luvut
ovat vuosituloja. Hallitus esittää 610 eurosta
nostettavaksi tuon määrän 800 euroon
vuodessa. Kun tuo 610 euroa, sitä edeltänyt summa,
on ollut sama 90-luvun alkupuolelta eli koko lainsäädännön
alkuperäisen säätämisen ajoista
lähtien, niin hallituksen esitys 800 eurosta per vuosi
on kohtuuttoman alhainen. Sillä on monenlaisia vaikutuksia.
Siis se korotus ei vastaa edes kunnolla inflaation määrää tällä ajalla. Sitten
se ei ole kannustava. Se ei millään tavalla kannusta
henkilöä, velallista, hankkimaan lisää ansioita,
joilla hän voisi omaa talouttaan ja loppujen lopuksi myös
velkojansa hoitaa.
Esitämme vastalauseessa, että tuo 800 euroa nostettaisiin
1 200 euroon per vuosi eli 100 euroon per kuukausi. Se
on tavattoman pieni summa sekin, mutta kuitenkin se olisi selvä askel
siihen suuntaan, että kohtuullisuus, inflaation ylitys
ja kannustavuus paranisi tässä esityksessä. Tämä vaikuttaa
myös työmääriin velkaneuvonnassa
ja käräjäoikeuksissa, jos tätä nostetaan
tällä tavalla kuin vastalauseessamme esitämme. Työmäärät
velkaneuvonnassa ja käräjäoikeuksissa
ovat suuret, ja on pelättävissä, että ruuhkat vain
kasvavat.
Arvoisa puhemies! Sitten tähän 35 a §:ään
esitämme uutta 4 momenttia, jossa esitetään,
että tätä edellä olevaa euromäärää korotetaan
100 eurolla jokaista velallisen asianomaisena vuonna vähintään
kuusi kuukautta huollettavana olevaa alle 18-vuotiasta lasta kohden.
Useat asiantuntijat totesivat, että tämä esitys
ei ole lapsiystävällinen. Meidän olisi
lähdettävä mielestäni siitä,
että lasten ei tulisi kohtuuttomasti kärsiä vanhempien
epäonnistuneesta talouden tilanteesta. Nyt tilanne on tällainen.
Ottamalla tämän lisämomentin tähän
lisäsuorituspykälään voitaisiin
ottaa huomioon lievällä, pienellä määrällä,
mutta kuitenkin pienen askeleen verran nämä lapsiperheet,
joita on velkajärjestelyssä ja tulee nyt olemaan
ehkä toivon mukaan entistä enemmän niistä,
jotka siinä ongelmassa ovat. Tämä olisi
siis sellainen lapsiystävällinen askel ja varmasti
tulisi takaisin sosiaalimenojen vähenemisenä ja
syrjäytymisuhan pienenemisenä, joka nyt on vaarana.
Arvoisa puhemies! Nämä 3 momentti ja uusi
4 momentti on kirjoitettu vastalauseeseen niin, että jos
arvoisa puhemies hoitaa äänestyksen niin, että näistä momenteista
voidaan erikseen äänestää, niin
jos joku ei halua toista kannattaa, niin voi esimerkiksi tätä lapsikohtaa
kannattaa siitä huolimatta. Ne eivät ole kytkennässä toisiinsa. Sen
tähden ne on tehty eri momentteina tällä tavalla.
Arvoisa puhemies! Todellakin yksityiskohtaisessa käsittelyssä tulemme
esittämään nämä muutokset
tähän ja toivomme, että jokainen edustaja
vakaasti miettii niiden kohtuullisuutta ja myös velkaongelman
aiheuttamien pitkien ja vaikeiden kriisien ratkaisemista vähän
vielä paremmalla, kohtuullisemmalla tavalla kuin tämä esitys,
vaikka tämä esityskin ansaitsee kyllä pitkälti kiitokset.
Kari Myllyniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on todellakin hyvä, mutta ottaa heikosti huomioon lapsiperheet,
kuten ed. Kankaanniemi huomasi, ei ainakaan riittävästi.
Esimerkiksi missään tapauksissa lapsilisiä ei saa
ottaa huomioon velallisen tuloina. Velallisen pitäisi saada
hankkia lisätuloja huomattavasti enemmän ilman,
että lisätuloista menisi kaksi kolmasosaa velan
maksamiseen. Vastalause korjaisi tilannetta vähän.
Tämän vuoksi tulen asian yksityiskohtaisessa käsittelyssä kannattamaan vastalauseen
hyväksymistä.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Anttila.
Erkki Kanerva /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Olen ehdottomasti samaa mieltä kun
lakivaliokunnan puheenjohtaja Lax siitä, että tämä velkajärjestely
on sinänsä terveempi ja velkamoraalia säilyttävämpi
tapa ratkaista ylivelkaantuneiden ongelma kuin valiokuntakäsittelyssä vielä oleva
ulosottolain uudistus ja siinä oleva ulosottolain raukeamissäännös.
Mutta en malta kuitenkaan olla pohdiskelematta, mistä tähän
on tultu, tätä tilannetta kokonaisuutena, ja sivuamatta myöskin
ulosoton vanhentumissäännöstä.
Silloin kun pankkituesta aikanaan päätettiin, oli
vaalit. Olin jossakin vaalitilaisuudessa takapenkillä ja
kysyin istuvalta kansanedustajalta, miksi pankkitukea ei ohjattu
velallisille, vähän sen tapaisin ajatuksin, että kun
olisi pelastettu velalliset, niin olisi samalla pelastettu pankit.
Heti perään kaduin kysymystäni, kun pelkäsin,
että se pannaan tyhmyyden ja tietämättömyyden
tiliin. Mutta ei, kansanedustaja vastasi, että ei hän
tiedä, miksi näin tehtiin, kun ministeri Viinanenkaan
ei tiedä.
Olen pohtinut tuota kysymystä ja vastausta ylivelkaantuneita
kohdatessani kaikki nämä vuodet. Viime pyhänä yksi
heistä soitti. Hänen tämmöinen
jonkinlainen virtuaalivelkansa kasvaa korkoa 20 euroa tunnissa.
Miljoonan velka on nyt lähes 7 miljoonaa. Kun kihlakunnanvoudin tietokone
tässä joulukuussa ulosmittaa hänen veronpalautuksensa
vuorokauden vaihtuessa, kahdeksan tunnin kuluttua viraston ovien
avautumisesta velkasumma on jo kasvanut korkoa sen veronpalautuksen
verran tai vähän enemmän. Tämä veronpalautus
tulee tilapäisten keikkahommien ennakonpidätyksistä.
Periaatteessa hän on ollut pitkäaikaistyöttömän
peruspäivärahan varassa kahdeksan vuotta, entinen
menestynyt yrittäjä. Erityisesti tietysti olen
pohtinut tätä kysymystä koko tämän
syksyn, kun eduskunnan lakivaliokunta on kuullut kymmeniä asiantuntijoita
voidaksemme sorvata mietinnön nyt käsillä olevasta
sinänsä hyvästä ja edistyksellisestä hallituksen
esityksestä.
Varmaan on niin, että luottolaman torjumiseksi silloin
aikanaan pääomatuki oli välttämätöntä talouselämän
katastrofin välttämiseksi, mutta siitä huolimatta
mieleen hiipii joskus kysymys, onko ylivelkaantuneiden aseman selvittäminen ollut
yhtään sen helpompaa kuin panna yksi pankki konkurssiin
ja selvittää se pesä, ylivelkaantuneiden
aseman selvittäminen, jota on jatkunut nyt kymmenen vuotta
ja on näköpiirissä vielä kymmenen
vuotta. Kun tästä asiasta puhuu ylivelkaantuneiden
kanssa, he sanovat, että pankit ovat saaneet omansa pankkitukena.
Pankit ovat saaneet pankkitukensa, mutta maksaneet sen suurelta
osin takaisin. Mutta se, mikä ylivelkaantuneiden näkökulmasta
tarkasteltuna saattaa olla relevanttia, on se, että pankit
ovat kauan sitten poistaneet nämä saatavansa taseistaan
ja tuloksestaan.
Keväällä sovittu ja nyt syksyllä ainakin
jossain muodossa käynnistynyt velkasovittelu markkinoitiin
pankkien ja hallituksen hyvän tahdon eleenä. Hallituksen
taholta se sitä taatusti onkin. Pankeilla on, vaikka lasketaan
devalvaatiostakin lähtien, ollut kymmenen vuotta aikaa
osoittaa sitä hyvää tahtoa ja tehdä niitä velkasovintoja.
Nyt kun hallituksen alkuperäinen esitys ulosottolaiksi
lopettaisi lama-ajan velkojen ulosoton käytännössä vuoteen
2008, pankit aktivoituivat sovintoihin niiden saatavien osalta,
joita ne eivät ennättäneet myydä perintätoimistolle
jostakin muodollisesta hinnasta. Nyt ne vaativat ulosottolain siirtymäsäännökseen
kolmen vuoden jatkoaikaa, ja jos oikein ymmärsin, ne pitävät
sitä velkasovinnon ehtona. Siis kymmenen vuotta löysässä hirressä riiputettua
haluttaisiin riiputtaa vielä kymmenen. On muistettava,
että nämä velat syntyivät silloin,
kun pankinjohtajan menestyminen arvioitiin sen perusteella, kuinka
paljon hän tuuletti rahaa maailmalle, silloin, kun pankinjohtajan
urakierto oli kolme vuotta ja velka-aika vähintään
viisi ja se velka ei koskaan realisoitunut samalle pankinjohtajalle.
On huomattava sekin, että näillä ylivelkaantuneilla
ei ole yhtä velkaa vaan kymmenen velkaa. Ei pankki voi
tehdä sopimusta toisten velkojen puolesta. Jos velallinen
tekee sovinnon pankin kanssa ja jättää muut
velkojat näppejään nuolemaan, nämä muut
eivät tyydy siihen eikä heidän tarvitsekaan
tyytyä. Konkurssi alla yhden velkojen suosiminen olisi
ankarasti rangaistava rikos. Kun ei ole yhtä velkaa, tähän
velkasovintoon tarvitaan pankin ja velallisen lisäksi velkaneuvoja.
Velkaneuvonta on nyt jo niin tukossa, että tänään
tilatun ajan saa tuolla maalis—huhti—toukokuussa.
Velkaneuvonta vetää sen oman ilmoituksen mukaan
noin 3 000 asiakasta vuodessa, ja ylivelkaantuneita on tietolähteestä riippuen
noin 70 000 plus miinus 10 000. Valiokunta on mielestäni
aiheellisesti kiinnittänyt huomiota, ja toivottavasti se
tulee havaituksi, velkaneuvonnan voimavaroihin.
Omistajilleen voittoa tavoittelevan perintätoimiston
on varmaankin vaikea ymmärtää tätä nyt käsillä olevaa
hyvää lakiesitystä. Velkajärjestelyssä pienituloiselle
velalliselle pitää jättää oleellisesti
enemmän maksuvaraa kuin ulosoton suojaosuus on. Ulosotossa
perintätoimisto tekee saman tilin vuodessa, johon siltä velkajärjestelyssä kuluu
viisi. Vasta jossakin puolentoistatuhannen euron kuukausitulon paikkeilla
velkajärjestely ja ulosotto tuottavat perintätoimistolle
saman tuloksen. Ei köyhä ylivelkaantunut ansaitse
puoltatoistatuhatta nettona.
Tässä silloin aikanaan suuressa hädässä tehdyssä velkajärjestelylaissa
velkajärjestelyeste on ollut kevytmielinen velkaantuminen,
joka nyt siis tämmöisenä ehdottomana
esteenä esitetään poistettavaksi. Mielestäni
velallinen voisi kysyä, eikö pankki ollut kevytmielinen,
kun antoi sellaisen velan. Velallisellakin on oikeus huutaa velkamoraalin
perään.
Tämän lain keskeisin tavoite, tai oikeastaan ainut
tavoite, on korjata niitä puutteita ja niitä tulkinnanvaraisuuksia,
joita silloin ensi hätään tehtyyn velkajärjestelylakiin
valitettavasti jäi. Sen tämä lakiesitys
tekee. Sen lisäksi mietintöön onnistuttiin
ottamaan laajalti sellaista pohdiskelua, joka on sinänsä käyttökelpoista
tietoa kaikille näiden ylivelkaisten asioiden kanssa tekemisissä oleville,
ja uskon niin, että ainakin tässä alkuvaiheessa
se toimii velkaneuvojan käsikirjana. Mietintö saattaa
olla käsikirja jonkin aikaa myöskin käräjätuomarille.
Mietinnössä onnistuttiin myös palauttamaan mieliin
saatavan aineellisen totuuden selvittämisen velvoite siinä tapauksessa,
että velka riitautettaisiin. Näin tehtiin laajalti
tiedostetusta tarpeesta, vaikka tämä asia sinänsä,
tämä aineellisen totuuden selvittäminen,
ei nyt ollut auki eikä säädöstasolla
ongelmakysymys.
Tämä lakiesitys on yksi tämän
hallituksen ratkaisuista helpottaa ylivelkaantuneiden taakkaa ja tilannetta.
Tämä ei ole ensimmäinen sellainen, eikä tämä tule
jäämään viimeiseksi.
Toimi Kankaanniemi /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Erkki Kanerva pohti alussa tätä pankkituen
varojen ohjaamista suoraan yrityksille ja velkaantuneille silloin kymmenkunta
vuotta sitten. Totean, että se asia selvitettiin silloin,
kun muistaakseni Kehitysaluerahaston silloinen toimitusjohtaja Erkki Moisander
teki esityksen, että näin meneteltäisiin.
Se nopeasti selvitettiin ja todettiin, että Kehitysaluerahasto
ei ole ollut silloin valtakunnallinen eikä ollut valtakunnallista
luotettavaa organisaatiota, joka olisi pystynyt kymmenille-, ehkä sadoilletuhansille
oikeille henkilöille tai yrityksille rahaa jakamaan valtion
kassasta. Se ei ollut mahdollista. Ei ollut organisaatiota. Se ei
myöskään olisi pelastanut pankkeja, koska
ei olisi ollut välttämättä selvyyttä,
että nämä rahat olisivat tulleet pankeille,
jotka olivat kriisissä. Muissa maissa turvauduttiin velkajärjestelylain
tapaisiin menetelmiin, ja silloin tehtiin myös Suomessa tällä tavalla,
pankkituki ohjattiin (Puhemies koputtaa) pankeille ja sitten järjestettiin
nämä asiat jälkeenpäin tällä tavalla.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Kankaanniemen puheeseen voisi sen
jatkaa, jotta siinä tapahtui vaan sillä tavalla
valitettavasti, jotta pankille jätettiin vapaat kädet
huseerata jonkun aikaa. Pankkitukipiikki oli auki, ja siinä vaiheessa
aika kohtuuttomasti vedettiin alas näitä yrityksiä konkurssiin
ja yksittäisiä mökkejä otettiin
pakkohuutokauppaan, vaikka maksukykyä pitkässä pelissä olisi
ollut. Niitä monta esimerkkiä itsellenikin tuli
siinä vaiheessa, kun olin muissa hommissa kuin näissä hommissa.
Tästä voi antaa kiitoksen valiokunnalle siinä mielessä,
että tämä on nyt suhteellisen nopeasti kuitenkin
käsitelty. Kaiken kaikkiaan, kun tästä asiasta
on puhuttu jo Lipposen ykköshallituksen ja kakkoshallituksen
aikaan, se jotenkin tuntui iäisyyskysymykseltä,
milloin tämä tulee. Muistan hyvästi viime
talven jutut, kun tuntuivat kovin kaukaisilta ne lupaukset, että joskus
syksyllä tämä sitten tulee, niin kuin
sitten on tullutkin. Nyt alkaa olla oikeata lihaa tässä luiden
ympärillä.
Silloin kun itse keräsin lakialoitteeseen nimiä — ja
kiitettävästi tästä salista
ymmärtämystä osoitettiin sille aloitteelle — niin
se on yksi osio ollut liikenteen osalta, ja kirjallisia kysymyksiä monet
edustajat ovat tehneet aiheesta. Ymmärsin, jotta se on
pannut liikkeelle tämän prosessin ministeriössä.
Nyt on hyvä käydä arvioimaan niitä hedelmiä,
mitä tässä kaiken kaikkiaan sisällä on.
Niin kuin täällä on todettu, tässä on
vastattu tietyllä tavalla moniin niihin toiveisiin, mitä on esitetty,
koska alun perinhän tässä ongelmana koko
velkajärjestelylaissa, kaikissa näissä edellisissäkin,
jotta on ollut esteperusteita, ihmiset eivät ole päässeet,
jos oli onko se kevytmielistä käyttäytymistä vai
miten sitä voisi lainausmerkeissä kutsua, se oli
kai se oikea, jolla sitä kutsuttiin, ei laskettu, eivät
ollenkaan päässeet velkajärjestelyyn
mukaan. Sitten oli se, onko maksukykyä vai ei. Se oli aika
tiukkaa. Oli monia syitä, jotka nyt tässä esityksessä ovat
poistuneet tai joita on lievennetty, ei kokonaan poistuneet mutta lievennetty.
Se toinen seikka, mikä on ollut merkittävä,
on se, millä tavalla tässä velkajärjestelyssä,
jos henkilö tai yritys on siihen päässyt,
miten siinä on kestetty, miten on pystynyt hoitamaan ne
velvoitteet, koska tämä vanha järjestelmä on
ollut hyvin tiukka. Siinä ei otettu huomioon ihmisen elämäntilanteiden
muuttumista, lisämenoja, normaalielämän
tarpeita, jotka matkan varrella tulevat. Sen muuttaminen on ollut
aika raskas operaationa. Se on vaatinut monessa tapauksessa ja lähes aina
oikeuden käsittelyn, joka on sinällään
mittava prosessi ja kallis. Nyt tässä esityksessä sitä problematiikkaa
on vähän lievennetty, voi vähän enemmän
tienata ja tietyissä tapauksissa ei ole niin tiukkaa, jotta
maksuohjelma keskeytyy jonkun asian takia, vaan tämmöisiä joustoja
on tähän saatu sisälle aikaan.
Siitä voi muutaman kommentin todeta tässä. Ensinnäkin
tähän perusasiaan: Minä olisin odottanut,
että enemmän tässä olisi näkynyt
ja korostettu myös sitä mahdollisuutta, jotta
hyvin pitkä velkaantumishistoria kun on ollut olemassa
ja ennen kaikkea kun siinä ei rikollista taustaa ole olemassa,
niin minusta sellaisen kertaluonteisuuden pitäisi olla
enemmän esillä sillä tavalla, jotta jos
on hirveän pitkään roikkunut siellä löysässä hirressä,
niin kuin ed. Kanerva taisi todeta terminä, niin silloin
pitäisi löytää ratkaisu, jossa
ihminen voitaisiin esimerkiksi akordirahaston kautta pelastaa oikeasti
tekemään työtä, kun kuitenkin tässäkin
järjestelmässä, joka tässä nyt
on, aika tiukassa kujoosissa se ihminen joka tapauksessa on. Korostan
nimenomaan, että hyvin pitkään jos on
ollut ylivelkaantuneena, ei sillä tavalla kuin täällä tarkoituksellisesti
tai tarkoittamatta hallituksen esityksessä todetaan sivulla
23 siitä minun lakialoitteestani. Kun esitin siinä tilannetta sillä tavalla,
jotta jos on yhdesti tyssätty, evätty, tämä järjestelyhakemus,
sen voisi kahden vuoden päästä uudelleen
nostaa vireille, niin täällä todetaan,
jotta tämä voisi johtaa tilanteeseen, jotta voisi
heti lyhyessäkin velkasuhteessa oleva lähteä hakemaan
uudelleen ja saisi velkajärjestelyn. Sitä ei missään
vaiheessa ole tarkoitettu siinä. Liekö ollut huonosti
perusteltu tuo minun lakialoitteeni aikanaan. Tästä valiokunnan
mietinnöstä en löytänyt sitä,
missä vaiheessa uudelleen voi lähteä hakemaan
uutta järjestelyä, jos yhdesti on tyssätty,
evätty, tämä hakemus, koska se on aika
mutkikas järjestelmä.
Totesin jo, että esteperusteet tässä vähän
lievenevät.
Lisäsuoritusvelvoitteen rajahan nousee nyt 610 eurosta
800 euroon kalenterivuotena, ja tässä on sitten
vastalause, jonka ed. Kankaanniemi on ensimmäisenä allekirjoittanut.
Luin sitä sinällään ajatuksella,
jotta tämän pitäisi olla kannustavampi,
se on hyvä ajattelu, ja muistaakseni sellaista vanhaa rahaa
tonnia esitin aikanaan lakialoitteessa. Tämähän
nyt ei ole niinkään paljon, mitä ed.
Kankaanniemi esittää.
Mutta sitä toista juttua, joka liittyy vastalauseessa
olevaan osioon koskien lisätilitysvelvollisuutta lasten
osalta, sitä minä pidän epäloogisena.
Sen pitäisi olla perusnormissa, jotta kaikilla lapsilla
olisi samanlainen oikeus elämiseen, vaatteisiin, kaikkeen
velkajärjestelyn sisällä ollessa, ei
siihen kytkien, jotta jos vanhempi tienaa lisää, koska
siinä tulee eriarvoisuus sen lapsen osalta. Jos on vanhempi,
joka ei satu saamaan lisätienestiä, lapsi on huonommassa
asemassa kuin lapsi, jonka vanhempi saa. Sen takia minusta perusnormeissa
pitäisi olla nämä arvot ja ennemmin nostaa
sitä normia, kuinka paljon ihmisille jätetään lisätienestistä yleensä käteen,
kaikille näille. Sen takia näen tässä epäloogisuuden.
Tämä on henkilökohtainen mielipide. En
tiedä, millä tavalla muut siihen suhtautuvat,
mutta henkilökohtaisesti koen näinpäin
tätä lukiessa.
Sitten lisätulojen jääntimahdollisuus
ylimenevästä osasta: Tässähän
esitetään vanhaan lakiin, tähän
nykyiseen lakiin, verrattuna parannusta. Tässähän
esitetään, että sen 800 euron yli menevästä osasta
henkilö saisi itse käteen yhden kolmasosan, kun
se aikaisemmin oli yksi neljäsosa, jotta se sinällään
parantaa tilannetta. Tästähän on hyvin
paljon täällä eduskunnassa esitetty,
jotta jäisi puolet, koska se olisi kuitenkin kannustava ja
kohtuullinen. Se henkilö voisi mielellään
lähteä hankkimaan, koska hänelle jää siitä porkkanaa
lisää, saa itselleen, samaten velkoja saisi lisää.
Mutta jos se porkkana on kovin pieni, sitä ei haluta, katsotaan,
että no, tehdään ennemmin pimeästi
tai jätetään tekemättä kokonaan.
Veikkaan, että tällä vanhalla on ollut
merkitystä, ja toivon mukaan uudella ei ole niin paljon,
siihen, jotta on tehty harmaata taloutta, jota ilmeisesti ed. Pulliainen
välikysymyksessään perää,
mistä myöhemmin käydään
keskustelua tällä viikolla.
Sitten hyvänä puolena voi todeta tässä,
että asumismenojen aleneminen ei tarkoita lisämaksuvelvollisuutta,
niin kuin aikaisemmin. Tällä hetkellä se
vielä on sillä tavalla, että on pitänyt siitäkin,
jos sattuu, että saa edullisemman kämpän,
velkojalle pulittaa. Silloin ei ole tietysti ollut intoa lähteä edulliseen
asuntoon, vaan sitten on eletty sen mukaan siinä tasossa
eikä ole sitä säästämisajattelua
ollut ollenkaan, vaikka olisi ollut mahdollisuus.
Kertaluonteinen perintö on myös tässä hyvä sillä tavalla,
jotta nykyinen lakihan on ollut siitä pöljä,
jotta jos on mennyt jonkun markkamäärän,
tässä tapauksessa euromäärän,
yli, jos on mennyt 1 000 euron yli vaikka sentillä,
niin se koko juttu on mennyt. Nyt tässä jää se
1 000 euroa sentään itselle. Se on jotenkin
rehellisempi ja oikeampi juttu. Se on nimittäin ollut aikamoista arpakauppaa:
jos sattuu perintö menemään 5 senttiä yli,
niin se onkin mennyt kaikki, mutta jos se onkin jäänyt
alle, niin on jäänyt itsellekin jotain. Se on
aika merkillistä. En tiedä, kuka tämän pykälän
on aikanaan keksinyt, mutta tässä on lähdetty
oikeaan suuntaan, ja tämä on hyvä asia.
Sitten kommentoin vielä saatavien selvittämistä.
Tässä minusta valiokunta on tehnyt hyvää työtä sillä tavalla,
jotta tässä on todettu nyt se asia, ongelman ytimeen
on paneuduttu. En tiedä, joko tällä menettelyllä nyt
saadaan se oikea velan määrä selville
joka tilanteessa myös takaajien osalta, koska se on ollut
ongelma. Vaikka se tuntuisi yksinkertaiselta asialta, jotta aina,
jos joku on saamassa, niin eikö silloin pitäisi
osoittaa paperilla, todisteella, se, jotta on tämän
verran saapa, mutta kun se kuulemma valitettavasti näin
ei ole ollutkaan. Tässä nyt on ainakin osioita,
joiden pitäisi selventää ja vahvistaa
sitä, jotta aina lähtökohtana, kun jotain
saatavaa on olemassa, on se, jotta se voidaan osoittaa, ja tässä tapauksessa,
jos se riitautetaan, niin ymmärrykseni mukaan, mitä tässä on
kirjoitettu, se myös tutkitaan.
Oikeastaan näillä eväillä voisi
todeta, että tässä on pääsääntöisesti
paljon hyvää, enemmänkin voisi olla.
Mutta vastalauseen osalta, niin kuin totesin, siinä on
tuommoinen yksi epäkohta, ja pitää harkita,
miten suhtautuu sen kohdalla sitten.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Niin kuin täällä on
keskustelussa viitattu, tässä on yksi tärkeä osa
velkaohjelmaa eli hankekokonaisuutta, jossa ylivelkaongelmia puretaan
sekä lainsäädännön
toimin että käytännön toimin.
Näitä käytännön toimiahan ovat
juuri syksyllä alkanut laaja Velkasovinto-ohjelma ja talous-
ja velkaneuvonnan resurssien lisääminen. Tässä jälkimmäisessä varmaan
riittää tekemistä jatkossakin, niin kuin
lakivaliokunta aivan oikein huomauttaa, että työmäärien
kehitystä täytyy seurata ja puuttua sitten tilanteeseen tulevina
vuosina.
Sinänsä en pidä mahdottomana sitä,
mihin lähinnä ed. Erkki Kanerva viittasi, että on
kymmeniätuhansia ongelmaisia talouksia ja velkaneuvonta
on nyt viime aikoina käsitellyt vain kolmisentuhatta täyttä velkajärjestelyä vuodessa.
Velkaneuvontahan kattaa muutakin kuin näiden totaalisten
velkajärjestelyhakemusten maksuohjelmien laatimisen. Siellä on
myös tavallaan kevyempää neuvontaa, jossa
muut tahot tekevät itse sitä velkasovintoa tai
käynnistävät tuomioistuimessa velkajärjestelyä.
Silloin voidaan puhua selvästi myös isommista
lukumääristä, joita voidaan vuosittain
auttaa. Enimmilläänhän oli lähes 15 000
tapausta jokseenkin nykyisen velkaneuvontaresurssin puitteissa hoidettuja.
Silloin velkajärjestelylain alkuvuosina ilmeisesti velalliset itse
tekivät enemmän töitä. Tietysti
on myöskin niin, että tuomioistuinten neuvovaa
roolia pitää korostaa, että myös
niiltä saa asiantuntevaa, palvelevaa apua, että kaikkea
ei pidä kuormittaa velkaneuvonnan pakeille.
Tässä keskustelussa esitys on saanut laajaa
tukea, ja lakivaliokunnan tarkistukset ovat sinänsä perusteltuja
täsmennyksiä. Puutun tässä nyt
lähinnä vastalauseessa tehtyihin muutosehdotuksiin.
Oikeastaan ed. Esa Lahtela totesikin aivan oikein tuosta huoltovelvollisuuden
perusteella tehtävästä muutosehdotuksesta,
että oikeampi tapa on tarkentaa sitä, mikä on
velkajärjestelyn suojaosuus. Nythän siellä on
oikeastaan kautta linjan hiukan avarammat suojaosuudet kuin ulosotossa.
Jos sitten huoltovelvollisuuden osalta, lasten osalta, pidemmälle
meneviin järjestelyihin on tarvetta, ne pitäisi
tehdä sitten samanaikaisesti ulosoton ja velkajärjestelyn
puolella. Sinänsä niissä on koetettu
hakea juuri tätä sosiaalista ilmettä,
ja siellä on tätä lapsilisien ja muiden elatusjärjestelmien
erityiskohtelua jne., joilla kyllä tätä tarvetta,
johon vastalauseen kirjoittajat kiinnittävät huomiota,
on jo tosiasiassa täytetty.
Lisäsuoritusvelvollisuuden raja nousee nyt aika reippaasti
610:stä 800 euroon, mutta paljon merkittävämpi
on se, että vasta siitä ylimenevästä osasta
leikataan tuloa ja käteen jää kuitenkin kolmasosa,
kun aikaisemmin jäi vain yksi neljäsosa, siitä lisätulosta.
Tähän nähden tämä pohjaehdotuksen
muutos on paljon merkittävämpi ja se on aika tarkkaan
kuitenkin punnittu verrattuna tähän tårta
på tårta -esitykseen, joka vastalauseessa on.
Tässä täytyy myös miettiä sitä suhdetta
kertatulon kohteluun. Vaikka siinä nostetaan tätä rajaa
ja vain ylimenevä osa leikataan, se kuitenkin leikataan
kokonaan, kun tuo summa ylittää 1 000 euroa. Jos
tässä avarrettaisiin säännöllisten
tulojen suojaosuutta, niin kuin vastalauseessa esitetään,
se ei olisi oikein linjassa sen kanssa, että kertaluontoisen
tulon, vaikkapa urakkatyön tai perinnön tai lottovoiton,
kohdalla olisi sitten paljon tiukempi perintä. Tässä mielessä näkisin,
että pohjamalli on kuitenkin tasapainoisempi.
Täytyy sekin muistaa, että velkajärjestelyn maksuohjelmien
mukaisissa saajissa on mukana myös yksityishenkilöitä,
vaikkapa takaajina tai sitten esimerkiksi vahingonkorvauksen saajina. Se,
mitä jatkossa velkajärjestelyn osalta joudutaankin
ehkä pohtimaan, on juuri se, pitäisikö siellä nykyistä selvemmin
olla eroteltuna yksityishenkilövelkojan ja luottolaitosvelkojan
asema. Nythän esimerkiksi ulosottolain muutoksen osalta
on aika lailla panostettu siihen, että yksityishenkilön
saatavat saisivat parempaa suojaa. Velkajärjestelyssä tätä erottelua
voidaan jossakin määrin tuomioistuimessa tai velkasovinto-ohjelmaa
käsiteltäessä puida, mutta jatkossa ehkä vielä enemmän
pitää harkita sitä, että yksityishenkilön
saatavan tai esimerkiksi takaajan vastasaatavan tai muun saatavan
pitäisi olla enemmän suojattu velanleikkaustilanteissa
kuin nykynormeilla on. Tätä koskienhan ilmeisesti Euroopan
ihmisoikeustuomioistuimeen mennyt valitusasia tuo sitten uutta valoa
ehkä, kun verrataan laajemmin kansainvälisesti,
minkälaisia nämä velkajärjestelyn
tapaiset velanleikkaustoimet ovat, miten niissä on erityyppisiä velkojia kohdeltu.
Kokonaisuutena siis tämä velkajärjestelylain muutos
samoin kuin koko velkojen hallintaohjelma on kiireellinen ja tarpeellinen.
Toivottavasti nämä loppuosatkin siitä saadaan
hyvissä ajoin eduskunnassa käsitellyiksi ja siten
voidaan näihin käytännön toimiin
sitten panostaa entistä suuremmalla voimalla jo tämän
loppuvuoden aikana mutta erityisesti ensi ja seuraavana vuonna, jotta
mahdollisimman moni ylivelkaongelmista kärsinyt perhe pääsee
valoisampiin päiviin.
Toimi Kankaanniemi /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin ministerille totean, että 610
eurosta 800 euroon nostaminen on kyllä tavattoman vähän.
Kun otetaan inflaatio kymmenen vuoden ajalta huomioon, se ei oikeastaan
reaalisesti ole lainkaan korotusta.
Sitten lapsien huomioon ottamiseen: 4 § on maksukyvyn
arviointipykälä. Siitä saimme tiedon,
että siinä aiotaan noudattaa toimeentulotukijärjestelmän
perusteita. Se on tilapäistä tukea tarjoava järjestelmä.
Tässä on kuitenkin viiden vuoden kriisistä kysymys
vielä maksuohjelman aikana, 4 §:ssähän
ei ole mitään euromääriä,
siihen ei voinut tehdä sellaista muutosta, mutta kun se
tehdään 35 a §:ään,
niin kuin on vastalauseessa todettu, se kannustaa ja se tulee selkeästi
ja yksiselitteisesti lapsiperheitten hyväksi. Lapsilisä on
niin matalalla tasolla tänä päivänä,
että se ei korvaa edes lapsesta aiheutuvia kuluja. (Puhemies
koputtaa) On aivan kohtuullista ja järkevää tehdä näin
kuin vastalauseessa sanotaan.
Hannu Aho /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Kyllä perusajatuksena pitää olla
aina meillä jokaisella, että velka on aina maksettava,
tai sitten toinen vaihtoehto on, että on jollakin tavalla
sovittava, miten siitä eteenpäin mennään.
Minusta lakiesitys on ihan hyvän suuntainen, mutta kyllä minäkin
olisin sitä mieltä, että nämä korotukset, joista
leikkaukset tulevat, ovat kohtuuttoman pieniä, kun kuitenkin
ajatellaan, että ne ovat vuositasolla. Kannustavuutta pitäisi
olla enemmän niille ihmisille, jotka ovat tässä kierteessä,
ja sitä kautta saada heitä tähän
yhteiskuntaan kiinni. Toisaalta on hyvä, koska tässäkin
kierteessä on monia takaajia, jotka aivan tahattomasti
ovat tähän joutuneet mukaan, että heillekin
jotakin mahdollisuutta löytyisi.
Itse kyllä olen lapsikorotuksesta sitä mieltä, että kyllähän
tämä on hyvä, jos sitä saadaan
sinne mukaan, ja se antaisi monille perheille lisäkannustinta
tähän asiaan ja sitä kautta pystyttäisiin
jo pitkään vireillä olleeseen asiaan
saamaan edes jonkinlaista helpotusta. Mutta tämä on
vieläkin liian lievä, jos aiotaan tosissaan perheitä tai velallisia
yleensä parantaa — siinä on perheitä ja yksinäisiä ihmisiä kyllä.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys,
niin kuin täällä on todettu, on varmasti
todella positiivinen monenkin velallisen kohdalla. Täällä puhuttiin
pankkituesta. Valitettavasti se ymmärrettiin silloin joittenkin pankkien
osalta avoimeksi piikiksi, ja se johti monen kohtuullisen hyvinkin
menestyvän yrityksen alasajoon. Siitä on seurannut
monenlaisia ongelmia hyvinkin monen henkilön kohdalla.
Valiokunnan mietinnön osalta voi todeta sen, että tämä parantaa
nimenomaan rehellisten ihmisten tilannetta, koska jopa korkeimman
oikeuden päätöksissä on tulkittu
kevytmielinen velkaantuminen aika omituisella tavalla ainakin niissä muutamissa
tapauksissa, joihin itse olen lähemmin perehtynyt. Tältä osin
uskoisin, että päästään
todella parempaan tilanteeseen.
Eräs käytännön ongelma on
ollut se, että kun on ohjelma-aikana saanut ylimääriä tuloja,
sellaisia, joita varsinaisesti itse ei ole ymmärtänyt,
kun on pyrkinyt pitämään huolen työpaikastaan,
on tullut vähän ylitöitä, niin
sen jälkeen on ikään kuin rauennut koko
ohjelma. Tässä mielestäni on valiokunnan
mietinnön sivulla 5 aika hyvin perusteltu se, että lisäsuoritusten
perusteella mahdollisesti laiminlyönnin vuoksi ohjelma
raukeaa mutta lisäksi tuomioistuimella on mahdollisuus raukeamisen
sijasta antaa täytäntöönpanokelpoinen
tuomio. Mielestäni se on positiivinen asia nimenomaan näinpäin,
jos tuomioistuimet lähtevät siihen, että eivät
raueta koko hommaa.
Arvoisa puhemies! Täällä on puhuttu
paljon takaajien asemasta. Mietinnön perusteella, kun en
itse ole asiantuntijoita kuullut, tuntuisi siltä, että nämä perusteet
ovat aika hyviä. (Puhemies koputtaa) Niin kuin jossakin
puheenvuorossa todettiin — en muista, totesiko ed. Kanerva — varmasti
valiokunnan perusteita monessa tuomioistuimessa aika pitkään
vielä käytetään perusteina, koska
ne ovat ...
Ensimmäinen varapuhemies:
Ed. Vistbacka, jos haluatte jatkaa, puhujakorokkeelle!
Yksi asia, arvoisa puhemies! — Nimenomaan vapaaehtoisessa
velkajärjestelyssä, jota ministeriö on
ansiokkaasti vienyt eteenpäin, eräs ongelma saattaa
olla perimistoimistojen jyrkkäsävyiset kirjeet,
joita asiakkaat eivät aina ymmärrä. Minulle
nimittäin tänään tuli eräs
sellainen kirje eräältä henkilöltä.
Perintätoimistojen kannattaisi ehkä pohtia hieman,
kuinka jyrkästi ne kirjoittavat ja lähestyvät
velallisia.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin mietinnöstä:
Pidän sitä erinomaisen ansiokkaana siinäkin
suhteessa, että se kartoittaa tämän ajantasaiseksi,
palauttaa mieleen historialliset näkökohdat, kuvaa
tämän päivän tilanteen ja sitten
sen, millä tavalla tästä eteenpäin
lainsäädäntö paranee. Tässä suhteessa
täysi kymppi tästä asiasta!
Sitten tulkitsin ed. Kankaanniemen tekemän ehdotuksen
niin, että kysymys on inflaatiokorjauksesta eikä mistään
muusta fiskaalisessa mielessä.
Minusta on hyvin tärkeää tulevaisuutta
ajatellen, että on syytä muistaa, millä tavalla
tähän tilanteeseen tultiin, kun jätetään
kevytmielisesti velkaantuminen ulkopuolelle. Tultiin institutionaalisten,
yhteiskunnallisten syitten perusteella, jolloin oli selvä valinta
istuvilla hallituksilla, millä tavalla menetellään.
Tämä koskee Harri Holkerin hallituksen aikaisia
rahamarkkinoiden vapauttamisen valintoja. Sama koskee Ahon hallituksen
aikana tehtyjä hyvin selviä valintoja, joissa
velkaantuneet ovat olleet täysin ulkopuolella tämän
prosessin. Pitäisi saada selvä ratkaisu siitä,
että esimerkiksi 12 vuotta velkaisena olo on riittävä heidän
henkilökohtaisessa elämässään.
Eero Lämsä /kesk:
Arvoisa puhemies! Ihan muutama ajatus tähän.
On ensinnäkin erittäin hyvä, että tämä muutos
viimeinkin tulee yksityishenkilön velkajärjestelyihin.
Tästä meille, jos mistä, on tullut kentältä erittäin
paljon palautetta. Kyllä siellä hyvin paljon on
vaikeita tilanteita. Valitettavasti tämä tulee,
voi sanoa, monen yksittäisen henkilön kohdalta
liian myöhään. Hyvä kuitenkin
näin, että tämä nyt on ja tätä on korjattu.
Valiokunta on tehnyt todella hyvää työtä,
mutta vastalauseessa nämä kaksi asiaa, mitkä tulevat esille,
ovat minusta erittäin hyviä, nimenomaan se, että tämä lisää kannustavuutta
ja yrittäjyyttä. Siinä mielessä euromäärän
nostaminen 1 200 euroon on paikallaan ja myös
se, että lapsiperheitten asema otetaan tässä paremmin
huomioon. Jos vastalauseessa esitetyt asiat olisivat olleet mietinnössä,
tästä olisi tullut vielä parempi.
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä esitys on todella
hyvään suuntaan, vaikka tämäkään
ei kannusta merkittävästi velallista lisäämään
tulojaan. On hyvä, että lisätuloista
edes pieneltä osin jää käyttöön
enemmän kuin vanhan lain osalta ja että asuntomenojen
pieneneminen ei aiheuta lisäseuraamuksia.
Veromenettelystä annetun lain 88 §:n muuttaminen
on hyvä uudistus. Toivon, että sen käytännön
tulkinta on sen mukainen kuin valiokunnan tulkinta on, että velkajärjestely
olisi pääsääntöisesti
erityinen syy.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Vistbacka nosti hyvän asian
esille sinällään. Vapaaehtoisissa velkasovinnoissa
on aika paljon ongelmia edelleen olemassa. Se on sinällään
ajatuksena hyvä, mutta kun velkojia on monta muutakin samalla
ihmisellä, ei ole välttämättä tietoa siitä eikä rohkeutta
lähteä tekemään. Jos omin päin
lähtee vielä tekemään, voi joutua
aika pahaan loukkuun. Tämmöisistä ihmiset
ovat matkan varrella soitelleet.
Sitten yksi juttu tähän liittyen on Aktiv
Hansan suhtautuminen, ja ministeri voisi jotain lopuksi todeta tästä hommasta.
Siinä on ainakin ongelma ollut sen oloinen, jotta kun Aktiv
Hansa ilmeisesti ei lähtenyt mukaan vapaaehtoiseen velkajärjestelyyn
tai velkasovintopakettiin, niin se taitaa toimia aika villisti.
Siellä on kuitenkin aika isot saatavat, jolloin ne toimivat
aika kovasti, härskisti. Muun muassa, vaikka ei olisi mitään omaisuutta,
ei olisi asuntoa jäämässä, mitä on kuullut
näitä ja nähnyt papereita, siellä on
esitykset, jotta kahdeksan vuotta pitäisi tehdä tämä velkajärjestely,
jos lähdetään vapaaehtoiseen sovintoon.
Siihen toivoisi vastausta, onko siihen jotain tehtävissä vai
onko täysin Aktiv Hansan hanskassa tämä homma,
mikä tähän voisi olla lääke.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Perintäyhtiöt kattavasti
saatiin mukaan Velkasovinto-ohjelmaan, mutta ne tekivät,
osa niistä, varaumia. Aktiv Hansan ohjelma poikkeaa ehkä eniten
siinä suhteessa, että he eivät kokonaan
nollaohjelmia oman toimintapolitiikkansa mukaan kuulemma hyväksy.
Siinä täytyy euro tai kaksi kuukaudessa kertyä näissäkin ohjelmissa,
missä maksuvaraa ei juuri ole. Se on sitten enemmän
tämmöinen muotoseikka, sillä ei perheen
talouden kannalta ole suurta eroa, onko se nolla vai kaksi euroa.
Tärkeintä olisi, että niissäkin
tilanteissa päästäisiin velkasovinnosta
liikkeelle.
Aktiv Hansa, niin kuin muutkin perintäyhtiöt, on
velkasovinnoissa sopinut noudattavansa velkajärjestelylain
periaatteita. Kun tässä uudistuksessa nyt entistä useammin
tulevat sovellettavaksi viittä vuotta lyhyemmät
maksuohjelmat, näitä sitten myös näissä sovinnoissa
tulee käyttää. Mutta on toki mahdollista
myös sopia pidemmistä. Esimerkiksi, jos joku poikkeuksellisen
arvokas varallisuuserä, kesämökki tai
arvokas asunto, halutaan säilyttää velallisella,
ehkä on kohtuutonta odottaa, että velkoja kokonaan
nollaa saatavansa, vaan silloin voidaan puhua sitä, että sen
turvaamiseksi henkilö suostuu maksamaan esimerkiksi suojaosuutta
loukkaavia kuukausieriä tai sopii pidemmästä kuin
vaikkapa viiden vuoden maksuohjelmasta. Tämä joustavuus
tavallaan on velkasovinto-ohjelman etu. Tuomioistuimessa velkajärjestely
päätetään suoraviivaisemmin
näitten kriteerien pohjalta, ja siinä saattaa
myös velkojataso hakea esteitä tuomioistuinkäsittelylle
kynsin hampain.
Tässä samassa yhteydessä vastaisin
ed. Esa Lahtelan aiempaan kommenttiin koskien sitä, miten
pian hylätty velkajärjestelyasia tuomioistuimessa
voidaan ottaa uudelleen käsittelyyn. Tällehän
ei ole syytäkään asettaa mitään
tarkkaa aikarajaa. Esimerkiksi tällä hetkellä hyväksyttäisiin
jo ihan nykylain voimassa ollessa useita sellaisia hakemuksia, joita
aikaisemmin on hylätty, sen takia että nyt on
uutta korkeamman oikeuden oikeuskäytäntöä ja
yleensäkin näitten tilanteiden tulkinta on muuttunut,
kun aikaa laman alhoista on kulunut pidempään.
Sellainenkin velka, joka silloin otettaessa on ehkä ollut
siinä kevytmielisen seutuvilla, nyt ajan kuluttua on verrattavissa muihin
ylivelkaongelmiin, ja velkajärjestely voidaan jo nyt käynnistää ja
tämän lainmuutoksen jälkeen vieläkin
helpommin.
Tässä ehkä keskeisimmät
kommentit. Edelleen viittaisin vastalauseeseen, että jos
me nostamme ikään kuin säännöllisten
tulojen vapaan ansainnan 1 200 euroon vuodessa ja sen jälkeen viedään
kaksi kolmasosaa, siinä on aika jyrkkä ero verrattuna
siihen, että toisessa kohtaa lakia kertaluontoisen tulon
osalta raja on 1 000 euroa ja sen jälkeen totaalinen
yli menevän osan periminen velkojalle. Kyllä nämä on
aika tarkkaan punnittu, että tässä hallituksen
esityksessä on johdonmukainen kokonaisuus. Sitten kun nähdään
tilannetta velkamarkkinoilla, on syytä tehdä tarvittavat
korjaustoimet myöskin kokonaisuuteen elikkä puuttua
sitten suojaosuuksiin sekä ulosotossa että velkajärjestelyssä että sitten
mahdollisiin eurorajoihin, jos tarvetta jatkossa tarkistuksiin on.
Kari Myllyniemi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Eduskuntahan on hyvin nokkela. Jos kerta joitakin
virheellisyyksiä aiheutuu tästä, jos
vastalause hyväksytään, niin viikossahan
me olemme korjanneet sen sillä tavalla, että ei
tule tällaista vääryyttä tapahtumaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Tämä hallituksen esitys 98 on hyvä,
se on todettu moneen kertaan. Lakiasiainvaliokunta on tehnyt hyvää työtä.
Onkin tärkeätä, että tuo valiokunta
nimenomaan tekee tarkkaa työtä, vaikka siihen
kuluisikin aikaa. Tässä mielessä lakivaliokunnan
aikatauluja ei aina ole ehkä niin tärkeätä arvostella.
Puhemies! Täällä tuli esille myös
ministeri Johannes Koskisen puheenvuorossa takaajien asema, ja tietysti
sen varmistaminen on hyvin keskeinen osa. Todellakin tulee ylivelkaantuneisuus ja
myöskin takaajien elämän heikentyminen,
kun on takaus astunut voimaan ja sitä kautta mennyt taloudellinen
pohja alta. Koko elämä on varsin varjoisassa kujassa
kulkemista. Tässä mielessä on hyvä,
että asiassa on menty eteenpäin.
Erkki Kanerva /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Sjöblom kiinnitti huomiota aivan
oikeaan asiaan, siis siihen, että jos tällaisessa
velkajärjestelytilanteessa joudutaan realisoimaan omaisuutta ja
siitä tulee myyntivoittoa, miten siihen pitää verotuksellisesti
suhtautua. Kun alkuperäisessä puheenvuorossani
sanoin, että tätä lakivaliokunnan perusteellisesti
harkittua mietintöä todennäköisesti
tullaan käyttämään käsikirjana,
niin tarkoitin sitä, että myöskin verottajan
on syytä lukea mietintö juuri niin kuin se on
kirjoitettu eikä ottaa vapauksia tulkita asiaa toisin.
Se, mikä tässä on kenties tästä mietinnöstä jäänyt
sanomatta, on se, että tässä pyrittiin
siihen, että jos velallisen tilanne muuttuu, niin etsitään muita
ratkaisuja kuin aina viedä asia uudestaan käräjäoikeuteen
arvioitavaksi. Mielestäni siinäkin on kohtuullisesti
onnistuttu.
Yleiskeskustelu päättyy.