18) Hallituksen esitys ajoneuvolaiksi ja siihen liittyviksi laeiksi
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Mietinnön esittelyä hiukkasen:
Jo heti tämän vaalikauden alussa kävi
hyvin selväksi valiokunnalle, että ajoneuvolaki
ja siihen liittyvä lainsäädäntö kaipaavat
revisiota ja oikeastaan aika perusteellista uudistamista. Tässä katsannossa
se, että hallitus on tuonut ajoneuvolakiesityksen kuvaamallani
tavalla eduskunnan käsittelyyn, on ollut ihan oikea teko.
Voidaan kuitenkin kysyä, minkä ihmeen takia tällainen
esitys, näinkin mittava paketti, johonka on kohdistunut
aika paljon odotuksia eri tahoilla ja hyvin ristiriitaisiakin odotuksia,
on tuotu budjettilakina. Kun vielä tarkastellaan asiantilaa
nyt, sitä että mietinnön teksti oli konekirjoitettuna
66 sivua ja painettuna nyt 30 sivua, mikä kuvaa sitä, että tähän
on tehty valtava määrä muutoksia, niin tässä katsannossa
tämä harkinta on ollut hiukan vajavaista hallituksessa
ja erikoisesti liikenne- ja viestintäministeriössä.
Olen moneen kertaan miettinyt sitä, missähän tämä perimmäinen
idea tai ydin oikein on piillyt siitä, että näin
valtavaan määrään lakiteknisiä muutoksiakin
on jouduttu päätymään. Niistähän valtaosa
on perustuslakivaliokunnan tekemiä ehdotuksia. Se kai johtunee
siitä, että nyt perustuslakimuutoksen jälkeen
asetustekstejä on siirretty varsinaiseen lakitekstiin ja
nuo asetustekstit ovat olleet vähän niin kuin
kotikutoisia ja siihen erityiseen tarkoitukseen tarkoitettuja eikäpä niitä ole
sitten kuin ministeriön ja prosessin kautta vähän
hoidettu. Eduskunnassahan ne eivät ole käyneet
lainkaan. Nyt sitten ollaan siinä tilanteessa, että kun
perustuslaki muuttui, niin on ollut sitten pakko ottaa huomioon,
että vaatimustaso on aivan uudenlainen.
Arvoisa puhemies! Kaikesta tästä huolimatta tämä koko
paketti on yksimielinen, elikkä tämä on
pystytty vääntämään
yksiin puihin yksimielisesti perusteellisen työn jälkeen.
Kiitos siitä kaikille niille, jotka ovat tähän
prosessiin osallistuneet.
Tässä yhteydessä on myöskin
pystytty nyt ratkaisemaan monta sellaista asiaa, jotka ovat olleet
esillä, osa koko tämän vaalikauden liikennevaliokunnassa,
osa sitten aivan viime vaiheessa mukaan tulleita asioita.
Yksi sellainen asia on niin sanottu kevytnelipyöräasia.
Eduskuntahan lausui jo 16.11.1999, että liikenneministeriö ryhtyy
pikaisesti toimenpiteisiin ajoneuvon rakenteista ja varusteista
annetun asetuksen tarkoittamien kolmipyöräisen mopon
ja kevyen nelipyöräisen saattamiseksi säädöstasolla
yhdenvertaisiksi pitäen lähtökohtana
kolmipyöräistä mopoa. Tätä muutosesitystä sitten
odotettiin ja odotettiin valiokuntaan ja siitä sitten kirjelmöitiinkin
ministeriöön, mutta asia ei edennyt. Nyt kun ajoneuvolaki
kokonaisuudessaan liitelakeineen aukaistiin, valiokunnalle tarjoutui
mahdollisuus hoitaa tämä asia kotiin yhdellä kertaa,
ja sen valiokunta on tehnyt yksimielisesti. Elikkä eduskunnan
tahtoa näin noudatetaan viimeiseen piirtoon saakka.
Sinä aikana, kun tätä lakia on käsitelty,
myöskin ajoneuvorintamalla on tapahtunut muutoksia. Tuonne
maastoihin ovat ilmestyneet mönkijät, maastoajoneuvot,
joilla on se kiusallinen käyttöongelma, että niillä joutuu
sitten ylittämään tien, kun ei ole yhtenäisiä erämaa-alueita paitsi
Lapin ja Itä-Suomen perukoilla, ja nyt on täytynyt
sitten löytää ratkaisu sille, että mönkijällä voi
ylittää tien, ja myöskin moottorikelkka
on sellainen väline, jolla joutuu pakosta tien ylittämään.
Tätä koskevat näkökohdat on
otettu valiokunnan ehdottamassa ponsilausumassa huomioon.
Liikennetraktori on yksi keskustelun alaisena ollut ajoneuvoratkaisu
ja erikoisesti siinä se, onko siinä ajopiirturi
vai ei. Nyt on tehty sellainen ratkaisuehdotus eduskunnan hyväksyttäväksi,
että ajopiirturi on silloin kuvassa mukana, kun liikennetraktoria
käytetään samaan tarkoitukseen kuin kuorma-autoa.
Sitten muutoin, jos kysymys on traktorin käyttämisestä maataloustarkoituksissa
tai metsätyötarkoituksissa, ajopiirturia ei tarvita.
Hyvin merkittävä ajan ongelma on se, että taksitoimintaa
harjoitetaan nyt harmaana taloutena kepulikonstein. Tähänkin
piti löytää ratkaisu. Seikkaperäisen
keskustelun jälkeen valiokunta päätyi
siihen ratkaisuun, että taksamittari voi olla vain takseissa,
jolloin tämä ongelmakenttä selkiytyy
harvinaisen selvästi. Valiokunnan työn aikana
tuli asianomaisen teollisuuden taholta esiin piensarjatyyppihyväksynnän
tarpeellisuus tässä laissa, eli sekin pitäisi
hoitaa nyt kertaheitolla kuntoon. Yhteistyössä liikenne-
ja viestintäministeriön asianomaisen osaston kanssa
nämä lainmuutokset upotettiin tähän
lakiin, muistaakseni muutoksia tuli neljään pykälään
tältä osalta.
Sitten hyvin tärkeä asia oli ajoneuvon katsastukseen
ryhtyminen tilanteessa, jossa veroja tai maksuja ei ollut suoritettu,
että voidaanko katsastustoimenpiteeseen ryhtyä.
Hallitushan oli sitä mieltä, että ei
olisi oikein voinut. Me päädyimme siihen liikennevaliokunnassa,
että voidaan ryhtyä, mutta loppuun suorittaminen
jo sitten edellyttää, että nämä maksut
ja verot on suoritettu viimeistä piirtoa myöten.
Sitten hyvin paljon valiokuntaa puhuttivat ajoneuvojen osien
vaihtamiset liikenneturvallisuuden edistämistarkoituksessa.
Siinähän on tämmöinen 50 prosentin
sääntö. Valiokunta lausui tästä tuonne
mietintöön omat näkemyksensä ja painotti
liikenneturvallisuuden parantamiseen tähtäävän
velvoitteen merkitystä. Edelleen kiinnitettiin huomiota
autoveron perimiseen yli 30 vuotta vanhalta ajoneuvolta, ja toivotaan,
että siinä asia saa jatkokäsittelyssä asiaan
kuuluvan, aikaan sopivan ratkaisun.
Edelleen ajoneuvojen rekisteröintiä koskevat säädökset
käytiin uudelleen läpi, samoin kuin kotirauha-asiat
otettiin nyt huomioon niin kuin perustuslakivaliokunta oli ehdottanut.
Mielenkiintoista tässä on se, että parhaillaan
on toisaalla lainsäädäntöä,
jossa näistä ei ole välitetty, eli tässä suhteessa
vielä tuommoinen tietty loogisuus hallituksen esityksien
kesken puuttuu. Etäajokortti saa tässä oman
pykälänsä, ja perusteluissa on kiinnitetty
huomiota myöskin tarpeeseen saada alle 3 500 kg painaville
pakettiautoille ja matkailuautoille maksiminopeus nostettua 100
kilometriin tunnissa, mutta nehän ratkeavat sitten toisessa
yhteydessä, ei tällä lailla.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Voi sanoa näin, että paketti
kokonaisuudessaan oli liikennevaliokunnalle aika vaikea, valtava suorite
ja siitä, että se saatiin nyt tällä tavoin
vietyä läpi, voi kiittää yksinomaan
valiokunnan puheenjohtajaa, joka otti sen päämäärän
kuitenkin, että se viedään läpi
ja kirjoitetaan suurelta osin uudelleen perustelujen osalta, koska
perustuslakivaliokunta omassa lausunnossaan edellytti hyvin paljon
muutoksia. Itse olisin ollut valmis siihen, että laki olisi
palautettu uudelleen valmisteltavaksi, koska en näe järkevänä lain
soveltamisen kannalta sitä, vaikka pykälät
tietysti löytyvät, että on olemassa hallituksen
perustelut ja valiokunnan perustelut ja soveltaja joutuu niitä yhdistelemään
ja etsimään muutettuja pykäliä, mitkä ovat
sellaisia kuin ne ovat olleet hallituksen esityksessä,
millä tavoin valiokunta on muuttanut pykäliä ja
millä tavoin valiokunta on sitten perustellut niitä muutoksia.
Jos lähdetään siitä, mitä edellisessä asiassa lausuttiin
muun muassa ed. Erkki Kanervan taholta, että siinä asiassa
lakivaliokunnan mietintöä käytetään
tuomioistuimessa lakia sovellettaessa mitä ilmeisimmin
jonkin aikaa ikään kuin käsikirjana,
niin nyt valitettavasti valiokunnan mietintöä ei
voida käyttää muuta kuin siltä osin, missä valiokunta
on tehnyt muutoksia. Sitten soveltaja joutuu etsimään
taas toisaalta hallituksen esityksestä niitten pykälien
perustelut, joissa ei ole tehty muutoksia. Tältä osin
minun mielestäni eduskunnassakin, ja nimenomaan eduskunnan korkeimman
johdon, pitäisi hyvin vakavasti miettiä ainakin
seuraavalla eduskuntakaudella, niiden, jotka täällä ovat,
mitkä ovat ne perusteet, missä vaiheessa hallituksen
esitys pitää palauttaa uudelleen valmisteluun,
ettei valiokunnassa jouduta lähtemään
alusta. Useimmiten se uudelleenkirjoittaminen on tietysti puheenjohtajan
ja neuvoksen harteilla. Se ei kyllä minun mielestäni
ole tämän talon tehtävä, vaan
silloin kun tulee esimerkiksi perustuslakivaliokunnan lausunto, niin
kuin tässä tapauksessa, ja edellytetään
hyvin paljon muutoksia, minun mielestäni pitäisi
lakiehdotus lähettää takaisin. Silloin
myöskin soveltaja voisi saada sellaisen ikään
kuin yhteenvedonomaisen kuvan siitä, mitkä ovat
olleet pykälien perustelut.
Arvoisa puhemies! Tämä on monelta osin tekninen
laki, ja siltä osin puheenjohtaja kävi näitä mielenkiintoisimpia
asioita lävitse. Itsekään en nyt lähde
joka kohtaa läpikäymään, mutta
kiinnitin erääseen asiaan huomiota. En halunnut
lähteä nyt tekemään siitä vastalausetta,
jotta saimme tämän yksimielisesti kuitenkin ulos,
ja perusteet valiokuntaneuvoksen mukaan olivat omalle kannalleni
vähän sellaiset, että minä en
nyt ihan tarkkaan voi niihin yhtyäkään.
Mutta olkoon nyt menneeksi, kun se asia on kuitenkin jätetty
nyt sitten asetukseen.
Tarkoitan tällä määritelmiä.
Lain 3 § määrittelee eri ajoneuvojen
muodot, luettelee ne hyvin tarkasti. Tähän nyt
on pyritty, niin kuin puheenjohtaja totesi, keräämään
kaikki mahdolliset ja melkein mahdottomatkin asiat niin, että ne
pystytään kirjaamaan yhteen. Kun ajoneuvojen rakenteesta
ja varusteista annetun asetuksen 7 §:n osalta ajoneuvolakiesityksen
3 §:ään on nämä määritelmät
otettu, niin olisin nähnyt, että sinne olisi myös
lisätty auton alustalle rakennettu työkone. Mutta
ymmärsin näin, että tämä asia
on sellainen, että kun sillä ei ole viittauksia
mihinkään muuhun, niin sen osalta on sitten asetuksen
asianomainen pykälä jätetty voimaan.
Sitä lähinnä koskettaa sitten laki moottoriajoneuvoverosta, jossa
moottorityökoneet määrätyiltä osin
rinnastetaan moottoriajoneuvoihin, ja myöskin käsitykseni
mukaan näin tapahtuu siltä osin kuin on puhe auton
alustalle rakennetusta työkoneesta, kun kuitenkin täällä asianomaisessa
moottoriajoneuvoverolaissa puhutaan, sen lisävero-kohdassa
nimenomaan, tällaisista työkoneista.
Tältä osin itse vaan olen hieman hämmästellyt
sitä tulkintaa, joka työkoneitten katsastuksessa
on. Nyt kun, uskoisin näin, tämä puheeni
menee viestinä myös liikenneministeriön
asianomaiselle johdolle, niin tulen kyllä erään
asian yhteydessä vielä kokeilemaan sitä,
mikä on se todellinen työkone sitten. Tarkoitan
sellaista konetta, että auton alustalle rakennetaan erilaisia vehkeitä ja
sitä ei käytetä tavaran kuljettamiseen lainkaan.
Se rakennetaan sillä tavoin, että osittain sillä hoidetaan
tietä eli aurausta, suolausta, hiekoitusta, määrätyissä tilanteissa
alusterällä höyläystä,
sitten sivussa on jyrsin, jolla pyörtänöitä madalletaan,
on painepesulaitteet, joilla voidaan pestä siltoja aliurakoitsijana.
Sitten siinä on vielä harja edessä, ja
painepesulaitteiden kautta pystytään kosteuttamaan
tämä harja sillä tavoin, että pöly
ei pääse lentämään
liikaa. Lisäksi siinä on niittokone, että tienvarret
voidaan määrätyissä urakoissa
leikata.
Minä en voi ymmärtää, että tällaista
"vehjettä" ei voida pitää työkoneena.
En tiedä, onko tässä sitten niin sanottu
eturistiriita jonkun liittojäsenyyden kautta ollut esillä tai
joku muu vastaava. Mutta itse en voi ymmärtää sitä,
että kun tällainen työkone rakennetaan,
se olisi luokiteltavissa kuorma-autoksi tai joksikin muuksi vastaavaksi,
kun sillä ei tosiasiallisesti kuljeteta tavaraa ja kun
tämän asianomaisen asetuksen 20 § nimenomaan
luokittelee N2- ja N3-luokan ajoneuvot, jotka
on varustettu erityisillä välineillä työn tekoa
varten.
Esimerkiksi aurauksen osalta sinne voidaan laittaa, kun taajamissa
joudutaan lunta auraamaan, laite, jolla pystytään
ohjaamaan lunta tavallaan sinne lavalle, jos siellä on
esimerkiksi hiekoitusta varten tilaa jonkun verran, ettei se lumi
lennä toisten ikkunoihin tai pihalle taajamissa. Kun ihminen
on aika kekseliäs, tällaisiakin vehkeitä rakennetaan.
Toisaalta itse olisin nähnyt, että se olisi voitu
määritellä tässä 3 §:ssä, mutta
nyt asianomaisen asetuksen 20 § jää voimaan
ja ilmeisesti sitä sitten noudatetaan.
Siinä pykälässä puhutaan
myöskin tavaran kuljettamisesta, eli tällaista
työkonetta ei ole tarkoitettu muun tavaran kuin työssä tarpeellisten työvälineiden
ja tarvikkeiden kuljettamiseen. No, en tiedä, koska auratessa
periaatteessa pitää sitten olla joko betonimöhkäleet
taikka sitten hiekkaa tai suolaa tai jotakin muuta, niin että sen paino
on sillä tavoin, että se työ pystytään
hoitamaan, mistä on sovittu ja mistä on tehty
urakka. Tietysti 3 §:n eräs määritelmä on
aika lähellä tätä, mutta minun
mielestäni, kun siinä ei puhuta auton alustalle
rakennetusta työkoneesta, silloin ei sitä voida
sisällyttää 3 §:n määritelmiin.
Arvoisa puhemies! Sitten ihan muutama asia vielä. Valiokunnan
puheenjohtaja viittasi lakiesityksen 25 §:n taksamittariproblematiikkaan
ja myöskin ajopiirturihommaan. Tältä osin
valiokunta minun mielestäni on johdonmukaisesti noudattanut
esimerkiksi liikennetraktoreissa sitä, että se
on erottanut liikenneluvan haltijat, ja myöskin tässä ratkaisussa
nyt on ajopiirturivelvoite asetettu ainoastaan niille, jotka ikään
kuin kilpailevat kuorma-autoilijoiden kanssa taikka tekevät
samaa työtä, hyvin pitkälle tietysti
lyhyemmillä matkoilla.
Taksamittareiden osalta toteaisin sen, että sinetöidyt
taksamittarit olisivat olleet tietysti eri asia minun käsitykseni
mukaan joukkoliikennevälineissä, mutta koska niissä ei
ole sinetöityjä taksamittareita, asiakas ei tiedä,
mikä on todellinen maksuperuste. Näin ainakin
väitetään ja on väitetty. Sanoisin
näin, että siinä oma porukka on pilannut
sen asian, mitä sillä ehkä alun perin
on lähdetty hakemaan.
Mielenkiintoinen asia, kokonaan uusi, on 9 luku. Tässä puhutaan
tienvarsitarkastuksista, joka on minun mielestäni sellainen
asia, jota esimerkiksi ed. Bremer on vuosien saatossa liikennevaliokunnassa
toistuvasti tuonut esille. Nyt se on saatu ainakin jollakin tavoin
tänne. Uskoisin näin, kun tässä nyt
aika pitkään mietittiin erilaisia versioita ja
hiottiin pykäliä, että tämäkin
ainakin jollakin tavoin lähtee liikkeelle sillä tavoin, että siitä ei
tule suurempia valituksia.
Puheenjohtaja täällä totesi kolme-
ja nelipyöräisistä, joista valiokunnassa
on aika kiivasta keskustelua käyty ja myöskin
eri intressitahojen kanssa. Nyt eduskunnan tahto ainakin tältä osin toteutuu
myös tämän lakiesityksen kautta ja valiokunnan
mietinnössä.
Ihan lopuksi, arvoisa puhemies, kun puhuttiin maastoajoneuvoista,
niin pitkän harkinnan jälkeen — siinä oli
erilaisia versioita loppujen lopuksi, ja muun muassa ed. Bremerillä oli
hieman yksityiskohtaisempi esitys — päädyttiin
lausumaehdotukseen, jossa sanotaan vaan muun muassa, että maastoajoneuvolla
saa tilapäisesti tarpeellista varovaisuutta noudattaen
ylittää tietä tai siltaa. Itse tulkitsin
tämän niin, että se voi tapahtua joko
suoraan taikka vähän vinosti eli silloin voi mennä aavistuksen
verran sitä tietäkin pitkin. Uskon näin,
että valvovat viranomaiset käyttävät
talonpoikaisjärkeä tällaisessa yhteydessä, että mihinkään
kohtuuttomiin sakotuksiin ei mennä, vaikka hieman tietä käytetäänkin
siltojen, mäkien ja muitten epämiellyttävien
maastokohtien alueella.
Erkki Kanerva /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Liikennevaliokunnan puheenjohtajan puheenvuorossa
lakiesitys ja valiokunnan mietintö tulivat varsin perustellusti
esitellyiksi, mutta kun tähän sisältyy
viestejä liikenne- ja viestintäministeriölle,
niin kertaan niitä vielä.
Esitys ajoneuvolaiksihan on lähtökohtaisesti uuden
perustuslain täytäntöön panemista,
sitä, että lukuisien asetusten ja kymmenien ministeriön
päätösten varassa olevat ajoneuvoja koskevat määräykset
saatetaan lain tasolle ja niille asetuksille, joita vielä voimaan
jää, tulee lain tasoinen säädöstausta.
Nämä perustuslakiongelmat ja se, että tätä jouduttiin
uudelleen kirjoittamaan, selittyvät pitkälti siitä,
että tämä säädöstö on
muodostunut 40 vuoden kuluessa sellaiseksi kuin on muodostunut.
Lakia valmisteltaessa sitä ei ole riittävästi
peilattu voimassa olevaan perustuslakiin, vaan on siirretty suoraan
säännöksiä asetuksista ja ministeriön
päätöksistä lakiin. Perustuslakivaliokunta
löysi toistakymmentä tämmöistä perustuslakihuomautusta
tästä.
Vaikka siis lähtökohtaisesti on kysymys olemassa
olevien asioiden siirtämisestä eduskuntalakiin,
mietinnön tekeminen tarjosi valiokunnalle oivallisen tilaisuuden
viestittää sekä liikenne- ja viestintäministeriölle
että eräiltä osin myöskin valtiovarainministeriölle
niitä asioita, joita liikennevaliokunta osittain on yrittänyt
jo ainakin syksystä 99 alkaen viestittää.
Toisin kuin eduskunta syksyllä 99 lausunnossaan tarkoitti
esittäessään, että kevyt nelipyöräinen
rinnastettaisiin kolmipyöräiseen mopoon, valtiovarainministeriö on
asettanut kevyelle nelipyörälle moottoripyöräveron,
joka nostaa sen hinnan juuri niiden ihmisten tavoittamattomiin,
joille tämä ajoneuvo on suunniteltu.
Kevyt nelipyörä on ulkomitoiltaan muutaman sentin
tarkkuudella kolmipyöräisen mopon kokoinen, mutta
siinä on yhdellä polkimella hallittavat, hydraulisesti
ohjatut levyjarrut jokaisessa pyörässä,
kun kolmipyöräisessä jarrutustapahtuma
vaatii sekä jalkojen että käsien käyttöä ja
toisiin pyöriin se taitaa vielä mennä mekaanisten vaijereitten
ja tankojen kautta. Kevyen nelipyörän lämmitys
ja talvella välttämätön huurteenpoisto
ovat järjestettävissä moottorin hukkalämmöstä niin
kuin autossa, toisin kuin kolmipyöräisessä mopossa,
johon tarvitaan sitä varten erityinen polttoainetta käyttävä lämmityslaite.
Ei tarvita erityisiä fysiikan opinnäytteitä,
jotta ymmärtäisi, että neljällä pyörällä kulkeva
ja neljällä pyörällä jarruttava
mopo on turvallisempi kuin kolmipyöräinen. Sen
erilainen verokohtelu on käsittämätön
ratkaisu, jonka valiokunta, tai tässä tapauksessa,
kun esitys tulee hyväksytyksi, eduskunta, nyt velvoittaa
korjattavaksi. Toivottavasti se viesti nyt tavoittaa valtiovarainministeriönkin.
Hyötykäytössä on paljon
nelipyöräisiä maastoajoneuvoja, joiden
ongelma on ollut se, että niillä ei ole voinut
ylittää tietä. Nyt valiokunnassa otettiin
kanta, että tällaisella laitteella, jota mönkijäksi
on alettu kutsua, pitää voida ylittää tie
samoilla ehdoilla kuin moottorikelkalla on voitu tehdä jo
iät ja ajat.
Euroopan unionin kaupan vapaudesta johtuen me joudumme tuota
pikaa, viimeistään pian odotettavissa olevan korkeimman
hallinto-oikeuden päätöksen jälkeen,
tarkistamaan autoverolakia niin, että käytettynä tuotavasta
autosta ei voida periä autoveroa enempää kuin
Suomessa myynnissä olevassa vastaavassa autossa on autoveroa jäljellä.
Näin kai se EY-päätös on tulkittava.
Aikanaan autoverolakia on harrastajajärjestöjen
toivomuksesta muutettu kulttuuri- ja keräilyesineinä maahantuotujen
museoautojen verotuksen keventämiseksi niin, että niistä peritään
30 prosentin vero todistetusta hankintahinnasta, siis Saksasta,
Ranskasta, Italiasta otettu todistus hankintahinnasta ja siihen
30 prosenttia päälle. Näissä muuttuvissa
olosuhteissa, joissa keräilyautojen tuontimaissa keräilyauton
hinta on usein korkeampi kuin meillä, tämän
säännöksen voimaan jääminen
johtaa kohtuuttomaan lopputulokseen. Kolmenkymmenen vuoden ikäisessä,
meillä jobbarin listalla olevassa autossa ei veroa saata
olla jäljellä montakaan euroa, mutta museoesineeksi tuotavasta
autosta perittäisiin 30 prosentin vero. Tämän
vuoksi valiokunta kirjasi kannanoton, että museoautoksi
tuotavasta 30-vuotiaasta autosta ei tulisi periä autoveroa
lainkaan, ja näki niin, että valtion fiskaalinen
tavoite saattaa toteutua tämän lisääntyneen
harrastuksen myötä toista kautta.
Toinen tämmöinen verotuksellinen käsittämättömyys
on ollut se, että ajoneuvon korjaaminen on verotuksellisista
syistä ollut lopetettava siihen, kun puolet sen osista
on vaihdettu. Vähän kärjistäen
tämä tilanne on johtanut siihen, että pariin
kertaan kolarikorjattuun autoon ei ole voinut vaihtaa tuulilasinpyyhkijääkään
joutumatta maksamaan siitä autosta uutta autoveroa. Varsinkin
jos tuo puolet ylittävä osa puretaan autosta, josta
niin ikään on jo maksettu raskas autoveromme,
säännös on ollut kohtuuton, samoin siinä tapauksessa,
että tuo prosentti ylittyy varaosasta, jolla lisätään
auton turvallisuutta, vaikkapa levyjarrusatulasta. Tähän
verotuksen kohtuuttomuuteen ja tähän tavallaan
meidän maksutaseeseemmekin, kun puoleksi korjatun auton
tilalle pitää tuoda uusi auto, vaikuttavaan epäkohtaan
on esitetty tässä mietinnössä muutosta.
Jonkinlaisen kömmähdyksen piikkiin lienee luettava
tämä liikennetraktorien esitetty ajopiirturipakko.
Suurin osa liikennetraktoreista menee edelleen tien ulkopuoliseen
maa- ja metsätalouskäyttöön,
jota ajo- ja lepoaikamääräykset eivät koske.
Investointina kehittynyt ajopiirturi maksanee tänään
parituhatta euroa ja tulevaisuudessa vielä enemmän,
ja se nostaa vastaavalla summalla myös kotimaisen liikennetraktorin
hintaa, kun valmistusvaiheessa ei tiedetä, myydäänkö se kotimaahan
vai vientiin. Meillä on noin 600 liikennetraktoria, jotka
toimivat luvanvaraisesti tavaraliikenteessä, ja niihin
valiokunnan esityksen mukaan ajopiirturipakko sopii ja niihin sitä esitetään.
Mutta niitä on noin 600. Ihan tarkka ilmaisu ei ole se,
että näitä nivelohjattuja, runko-ohjattuja
dumppareita näissä kokonaisurakoissa käytetään
samaan tarkoitukseen kuin kuorma-autoa, mutta niiltä ei
vaadita liikennelupaa eikä ole vaadittu ajopiirturia tähänkään
saakka.
Sitten se helpotus, jonka valiokunnan puheenjohtaja täällä ansiokkaasti
esitteli, näitten piensarjoina valmistettavien ajoneuvojen
tyyppihyväksyntään koskee erityisesti
kotimaista kuorma-autoteollisuutta. Suomalaista kuorma-autoa ei
tehdä varastoon, ei ole tehty enää kymmeneen vuoteen.
Jokaiselle tuotantolinjalle otetulle autolle on käyttäjä tiedossa.
Auto tehdään hänen tarpeidensa ja tilauksensa
mukaiseksi. Alkuperäisessä hallituksen esityksessä ollut
tyyppihyväksyntävelvoite olisi kohdellut kotimaista
kuorma-autoteollisuutta kohtuuttomasti.
Sitten tässä yhteydessä oli tarkoituksenmukaista
ottaa esille myöskin alle 3 000 kilon pakettiautojen nopeusrajoitus.
Meille tuodaan muutamaa automerkkiä, otetaan esimerkiksi
Mercedes Sprinter, joka voidaan rekisteröidä pakettiautona;
se voidaan rekisteröidä kuorma-autona; jos siitä maksetaan
autovero, se voidaan rekisteröidä henkilöautona;
kun siihen pannaan 10, 16, 20 penkkiä niin kuin Iisalmessa
tehdään, se voidaan rekisteröidä linja-autona;
se voidaan rekisteröidä pienoisbussina. Nyt tästä varustuksesta
riippuen sillä saa ajaa joko kahdeksaakymppiä taikka
sataa. Siinä on täsmälleen samat hallintalaitteet, täsmälleen
samat lukkiutumattomat jarrut. On tarkoituksenmukaista, niin kuin
valiokunta esittää, että sillä saisi
ajaa sataa ja liikennerytmi ei sen takia sekoittuisi. Toinen asia
on sitten, vaikka se valiokunnan mietinnössä on,
nämä matkailuautot. Niitä tehdään
kaikenlaisille alustoille. On olemassa ainakin yksi nestejarruilla
varustettu, vanhan kuorma-auton päälle tehty puoliperävaunu-matkailuauto,
ja semmoisella autolla sataa ajaminen on kyllä hengenvaarallista.
Sitten ed. Vistbackan työkoneongelma: Minä uskon,
että liikenneministeriön edustaja, joka tätä lehterillä kuuntelee,
tietää siihen jo ratkaisun. Jos se työkone,
kuorma-auton alustalle rakennettu työkone, on juuri sellainen
kuin ed. Vistbacka kuvaa, se todennäköisesti on
työkone, mutta jos se varustetaan vaihtolavalaitteella,
jolla sen päälle voidaan vetää vaihtoehtoisesti
betonipaino tai sorakuorma, sitten se kyllä valitettavasti
on auto, oli siinä niitä muita vimpaimia kuinka
paljon tahansa.
Lakiesitystä on jouduttu, niin kuin puheenjohtaja alussa
ansiokkaasti kuvasi, jalostamaan valiokunnassa poikkeuksellisen
paljon, mutta annetussa aikataulussa enempi, kenties tarpeellinen
vuoropuhelu ministeriön kanssa ei ollut mahdollista.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä valiokunta on tehnyt
todella ison ja perusteellisen ja hyvän työn.
Puutun vain yhteen kohtaan, kevytnelipyörän osalta.
Minusta esitys on hyvä, ja kun miettii sitä menneisyyttä,
mitä tässä on tapahtunut jo viime kaudella,
ja tämän kauden kaikkia niitä aloitteita
ja kirjallisia kysymyksiä, joita on kevytnelipyörän
osalta tehty, niin nyt se osio saa päätöksen.
Onhan nimittäin ollut ihan järjetöntä sillä tavalla,
jotta kevytnelipyörää on verotettu sillä tavalla
kuin on verotettu. Sehän on ollut täysin kohtuutonta:
semmoinen mopo on maksanut yli 100 000 vanhoja markkoja,
ja kuitenkin kyse on moposta. Nyt tällä menettelyllä päästään
siihen tilanteeseen, jotta se olisi kohtuullisempi, vaikkakin kovan
hintainen ilmeisesti vielä. Maaseudun ihmiset, joiden näitä enimmäkseen
uskon ostavan, voivat nyt paremmin asua mökeissään
sivummallakin.
Mutta on yksi seikka, johon toivoisin jatkossa kiinnitettävän
huomion ja jota ei valiokunnan mietinnössä ole.
Olen yhä edelleen kovasti ja tiukasti sitä mieltä,
jotta tähän pitäisi saada semmoinen varoituskolmio
tai -pyramidi katolle. Nimittäin kun se näyttää hyvin
paljon pikkuautolta, ohitustilanteessa se on joissakin tapauksissa
liikenneriski ja aiheuttaa riskitekijöitä. Odottaisi, jotta
liikenneministeriö antaisi tämmöisen
säännöksen, joka ei välttämättä muualla
ole ollut tarpeellinen, ainakaan eteläisissä maissa,
kun siellä ei jäätä sillä tavalla
ole, mutta meillä liukkailla keleillä ennen kaikkea
tämmöinen varoituskolmio olisi tarpeen, kun näyttää,
jotta on auto edellä, ja lähdetään
ohittamaan, yllättäen onkin perä edessä,
ja jos vastaantulevien kaistalla joku tulee vastaan, siinä on
aika heikko tilanne. Sen takia odotan ministeriön aikanaan
antavan tästä asetusta.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Valiokunnassa, niin kuin kaikissa puheenvuoroissa
on kuultu, on tehty erityisen perusteellista ja hyvää työtä,
ja niin se väkisin tästä paperistakin
näkyy ja syntyy. Yhteen asiaan kiinnittäisin huomiota.
Kun lausumaehdotuksessa todetaan varsin perusteellisesti ja oikein,
että moottorireellä ja maastoajoneuvolla, mönkijällä,
saa ylittää tien taikka sillan, ja tällaisiin
toimenpiteisiin tulee ryhtyä ja syntyä, niin on
yksi aihe, mikä varmasti tässä on jäänyt
pohtimatta ja huomioimatta, ja ehkä sitä kukaan
ei ole tuonut esillekään. Pidän aika
erikoisena, minkä takia näitä raskaita
mönkijöitä, joita metsässä ja
maastossa kulkee, ei voitaisi hoitaa myöskin niin, että ne traktorin
lailla olisivat kulkukelpoisia maaseututeillä ja vastaavissa
olosuhteissa, jolloin niitten käyttö olisi yksinkertaisempaa
ja selkeämpää ja terveempää,
koska hiljaa liikennöidyllä tiellä niiden
kulku on paljon terveempää kuin ihan umpimetsässä,
kannokossa.
Rouva puhemies! Tämmöinen ajatus tuli mieleen
tästä aiheesta.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan tämmöinen ex officio
-vastaus ed. Seppo Lahtelalle, että tässä pitää ottaa
huomioon sitten vakuutusasiat ja kaikki siihen liittyvät
ja rakenteelliset vaatimukset. Asiasta kyllä keskusteltiin
perusteellisesti, mutta katsottiin, että tämä oli
tässä vaiheessa, kun me olimme muuten miltei kirjoittaneet
lain kokonaan uudestaan ...(Ed. S. Lahtela: Onko toivoa paremmasta?) — Nämä toiveet
kirjataan parhaillaan lehterillä ylös.
Klaus Bremer /r:
Arvoisa rouva puhemies! Ensin pari sanaa täällä käytetyistä puheenvuoroista.
Ed. Erkki Kanerva puuttui museoautoista perittävään
30 prosentin autoveroon. Tässä kohdassa on kyllä hyvä todeta,
että nyt vieläkin voimassa oleva autoverolain,
joka säädettiin 18. päivä joulukuuta
vuonna 98, käsittelyn aikana jo havaittiin erittäin
suuri vääryys ja ilmeinen virhe siinä,
että kun autovero vuosittain alenee iän mukaan
tietyn ikäkertoimen mukaan ja 24 vuotta ja 11 kuukautta
vanhasta autosta, päivää vaille 25-vuotiaasta
autosta, autoveroa on jäljellä noin 8 prosenttia,
näin muistaakseni, niin kun yön yli auto vanhenee
25-vuotiaaksi, mikä silloin oli museoauton ikäraja,
autovero pomppaakin 8 prosentista 30 prosenttiin yhtäkkiä.
Silloin eduskunta yksimielisesti hyväksyi lausuman, joka
sanamuodoltaan suurin piirtein oli näin, että eduskunta
edellyttää, että hallitus välittömästi
korjaa museoautojen veron samaan linjaan yleisen autoveron kanssa.
Tästä olen pari kertaa kirjallisella kysymyksellä muistuttanut
hallitusta ja myöskin kyselytunnilla pari kertaa esittänyt
kysymyksen, mitä tarkoittaa eduskunnan asema perustuslain
mukaan korkeimpana päättäjänä maassa
ja mitä tarkoittaa, kun eduskunta velvoittaa hallitusta
"välittömästi" korjaamaan asian, jolloin
ministeri Siimes pari kertaa nauraen on todennut, että no, kyllähän
se sitten tulee varmaan käsittelyyn, kun autovero seuraavan
kerran tulee käsittelyyn. On käsittämätöntä,
että hallitus tällä tavalla pitää täysin
pellenä eduskuntaa. Mutta kuten sanottu, toivottavasti
tähän tulee kohtuullinen muutos. Aivan niin kuin
ed. Kanerva totesi, hän on isä sille ajatukselle,
että tokkopa tuosta museoautosta enää kannattaa
autoveroa periä ollenkaan. Siitä on suurempia
hyötyjä harrastajille ilman autoveroa, ja palautuu
myöskin yhteiskunnalle enemmän hyötyä siitä,
että näitä vanhoja autoja kunnostetaan
ja keräillään. Se on harrastus parhaasta päästä.
Ed. Esa Lahtela otti esille nelipyöräisen,
ja lisäisin siihen myöskin kolmipyöräisen,
tietynlaisen liikennevaaran. Voidaan kuvitella, kun 60 tonnia painava
tukkirekka hyökkää sakeassa lumisateessa
nyppylän yli ja siinä seisoo sitten mopoauto tarkoituksella
kääntyä vasemmalle esimerkiksi päätiellä.
Siinä eivät mitkään jarrut pysäytä tukkiautoa,
jollei se riittävän ajoissa näe huonoissakin
olosuhteissa tätä mopoautoa. Näin ollen
varmaan ihan yleinen toivomus Suomen oloissa, jotka kiistattomasti
edustavat EU:n kaikkein vaikeimpia ajo-olosuhteita, on se, että sellaisen
takaikkunaan tulee vaikka koko takaikkunan korkuinen punaista palava
varoituskolmio, että selvästi näkee,
minkälainen ajoneuvo siinä on.
Sitten tähän liikennevaliokunnan jättämään mietintöön.
Aivan kuten täällä on tuotu esille liikennevaliokunnan
puheenjohtaja Pulliaisen suulla, tämä on kohtuuttoman
suuri paketti kohtuuttomalla aikataululla hoitaa kunnolla. Minäkin
olen ylpeä koko valiokunnan puolesta, että on
saatu niinkin selvästi tehtyä hyviä korjauksia siihen,
samalla kun joudun toteamaan, että saman verran pieniä täsmennyksiä on
jäänyt ilman käsittelyä kerta
kaikkiaan aikapulan vuoksi.
Olen erityisen iloinen siitä, että tienvarsikatsastukset
nyt tulevat tietynlaisiin raameihin ja toivottavasti yleistyvät.
Meidän suurimpiin onnettomuusryhmiimme liikenneturvallisuuden kannalta
kuuluu auton tekninen epäkuntoisuus, ja tämä tietysti
edellyttää selkeästi sitä, että katsastukset
parin vuoden välein eivät ole oikea lääke
tälle. Auton pitää aina olla kunnossa,
ei niin, että se on kunnossa ainoastaan silloin, kun se
viedään katsastukseen. Siinä mielessä tienvarsikatsastukset
on oikea lääke sille, että auto todella
pidetään kunnossa jatkuvasti.
Näitä hyviä asioita on myöskin
se jämäkkä tapa, jolla liikennevaliokunta
nyt sanoo mielipiteensä kolmipyöräisen
ja nelipyöräisen mopon autoverokohtelusta. Sehän
on lopultakin tietysti valtiovarainministeriön käsissä ja
verolaki, mutta kyllä tässä nyt selkeästi
tulee lausuttua, näin näkisin, myöskin
eduskunnan tahto asiassa.
Edelleen, kokonaispainoltaan alle 3,5 tonnia painavien pakettiautojen
nopeusrajoitusten nostaminen 100 kilometriin tunnissa: Se on, aivan kuten
ed. Kanerva täällä toi esille, järkyttävä sekasotku
ollut tähän asti. Monella automerkillä on malli,
joka tietyissä tapauksissa rekisteröidään pakettiautoksi,
ja sille tulee 80:n rajoitus; sama auto voi olla pikkubussi, jolloin
nopeusrajoitus on 100 kilometriä tunnissa; ja se voi olla
henkilöauto, kun maksetaan henkilöautovero, ja
ihan samalla autolla on se vapaa nopeus, mikä henkilöautoilla
on Suomessa ja tietysti myöskin ulkomailla; samasta autosta
on kysymys.
Vielä voin todeta, että asetuksessa ajoneuvojen
käytöstä tiellä 3 §:ssä "Ajoneuvoluokkia
koskevat nopeusrajoitukset" todetaan, että esimerkiksi
N-luokan pakettiautolla suurin sallittu nopeus 80 km/t,
N(1)-luokan pakettiautolla, jonka omamassa on alle 1,8 tonnia ja
joka on otettu käyttöön vuoden 81 jälkeen,
yllättäen 100 km/t ja edelleen N(1)-luokan
pakettiautolla, jonka omamassa on alle 1,875 tonnia ja joka on otettu
käyttöön vuonna 95 tai myöhemmin,
100 km/t ja sitten muilla alle 3,5 tonnin pakettiautoilla
80 km/t. Jo on aika yhtenäistää tämäkin
käytäntö. On ilahduttavaa se, että tiettävästi
myöskin liikenneministeriössä ollaan
valmiit, näin käsittäisin, muutokseen
tässä, joka tapauksessa vakavasti harkitsemaan
tätä asiaa. Näkisin, että myöskin
positiivinen tulos, päätös, tässä asiassa
on lähellä.
Mitä matkailuautoihin tulee, niin puhutaan kyllä ihan
toisen kategorian autoista. Henkilökohtaisesti pois minusta
se, että vastustaisin ajonopeuden nostamista 100 kilometriin
tunnissa, mutta siinä on sellaisia liikenneturvallisuustekijöitä,
joita kannattaa visusti ottaa huomioon. Missä määrin
matkailuauto on rakennettu sellaiselle alustalle, että ajo-ominaisuudet
vastaavat ja pärjäävät 100 kilometrin
tuntinopeudessa. Monta kertaa näitä rakennetaan
korkeille alustoille, painopiste nousee hyvin korkealle, ne ovat
maksimileveitä, huojuvia, ja sisällä saattaa
olla koko perhe kulkemassa ja kirmailemassa siellä ympäri
asuntovaunua. Siellä on irrallisia kattiloita ja mahdollisesti
saatetaan ehkä keittää kahviakin avoliekillä.
Sitä ei kukaan tiedä, mitä siellä kaikkea
tehdään. Siellä lentelee pahvimukeja,
kun pyydetään, että "isäntä,
ota tästä ryyppy sillä aikaa, kun ajetaan,
varmaan sua janottaa", ja pikkutyttö tulee näyttämään,
että "kato isi, mulla on auringon kuva tässä piirretty".
Siinä on sellaisia tekijöitä, joita kannattaa
vakavasti ottaa huomioon silloin, kun päätetään
matkailuautojen nopeuksista. Enpähän sano enempää.
Talvi on erilainen myöskin matkailuautojen kohdalla ja
liikenneturvallisuuden kohdalla kuin kesällä.
Edelleen olen hyvin iloinen siitä, että tämä taksamittariasia
tulee nyt selkeästi esille. Käytäntö valitettavasti
Helsingissäkin ja eräissä muissa kaupungeissa
on ollut se, että kun ei ole saatu taksilupia, onkin hankittu
joukkoliikennelupia ja niihin pantu taksamittari, joka ei ole blommattu,
johon ei ole asetettu välttämättä taksapäätöksen
mukaista taksalaskinta, ja sitten partioidaan hotellien ja ravintoloiden
ulkopuolella ja napataan siitä asiakkaita. Asiakas kuvittelee,
että tässä on taksiauto, ja hyvähän
se on näyttää sitten taksamittaria, että katso
nyt, tuossa on se summa, ja siinä voi olla minkälainen
tahansa mielivaltainen taksa silloin käytössä.
Kyllä kuluttajan turvallisuuden ja kuluttajansuojan takia päätös
on oikea, se, että taksamittarit ovat pelkästään
taksiautoissa.
Joukkoliikenneluvilla kulkevat liikennöitsijät puolustelevat
usein sillä, että taksamittari on välttämätön
myöskin, kun kunnille suoritetaan ajoja. Tässä on
kuntien ja joukkoliikennelupa-autojen kesken selkeä sopimushinta,
joka yleisimmin perustuu ajettuihin kilometreihin. Voi olla myöskin
muita perusteita, mutta nekään eivät
edellytä välttämättä taksamittarin
käyttöä.
Edelleen, liikennetraktoreihin ajopiirturi, kun liikennetraktoria
käytetään luvanvaraisessa tavaraliikenteessä,
on oikeudenmukainen ja hyvä ja selkeä päätös
lopultakin tähänkin asiaan.
Piensarjatyyppihyväksyntä laajennetaan Lex Sisulla
sillä tavalla, että kotimainen kuorma-autoteollisuus
saa tästä sen saman edun, mikä on tarjottu
aikaisemmin muunlaisille autoille täällä ja
autonvalmistajille.
Edelleen, Ajoneuvohallintokeskukselle annetaan oikeus myöntää poikkeuslupa
ajoneuvoille, joiden ensirekisteröintioikeus EU:ssa tietyissä tapauksissa
on vanhentunut. Se on myöskin inhimillinen ja hyvä päätös
eikä millään tavalla huononna meillä liikenneturvallisuutta.
Mönkijäpäätös on
erinomainen, lopultakin, se että voidaan edes ylittää tietä ja
siltaa. Mönkijät monta kertaa ovat erittäin
hyvässä, arvokkaassa käytössä metsäalueilla
ja luonnossa, jossa ennen on liikennöity raskaalla traktorilla,
joka on jättänyt paljon pahempaa jälkeä luontoon.
Se, että näillä voidaan myöskin,
niin kuin ed. Vistbacka täällä lausui
toivomuksen, maaston huomioiden ajaa edes hiukan matkaa tietä pitkin — tämä on minun
toivomukseni — koska, kun niissä on perävaunu
ja mahdollisesti perävaunussa hirvenruho ja jos silloin
pitää väkisin tien yli poiketa suoraan
ja vastassa on korkeaa penkkaa, niin kyllä siinä on
vakava vaara, että ensin kippaa perävaunu ja sen
jälkeen koko härveli. Siinä, aivan niin kuin
ed. Vistbacka totesi, hyvä on käyttää sitä tervettä maalaisjärkeä.
Yhtä kaikki tässä paljon asioita
on jäänyt vaille huomiota:
Moottoripyörien vuosikatsastusasia jäi auki.
Mustien museoautokilpien käytön mahdollinen
rajaus: Siihen olisi kannattanut ottaa jonkunlainen kanta liikennevaliokunnassa
selvyyden vuoksi.
Romuautojen vastaanotto-oikeuteen liittyy tiettyjä ongelmia.
Katsastajien käyttö vahinkotarkastuksissa
jäi auki.
Tienvarsikatsastusten kustannusjako ja edelleen siinä kohtuuttoman
haitan määrittely ja tiettyjä muita yksityiskohtia
jäävät nyt asetustasolla ilmeisesti pohdittaviksi.
Edelleen, tuoteturvallisuuden valvontavastuu.
Edelleen, valomääräykset, jotka meillä noudattavat
EU-direktiiveja, jotka eivät ole ihan ajan tasalla ja paikallaan
täällä meidän erittäin
vaikeissa ajo-olosuhteissamme.
Hinattavan auton leveys, joka tällä hetkellä on aika
omituinen tilanne: 2,60 leveää saa hinata esimerkiksi
nelivetomaasturilla, mutta jos leveys ylittää 2,60,
pitää olla kuorma-auto hinaamassa. Tämä aiheuttaa
suuria vaikeuksia esimerkiksi venehuoltamoille sun muille tällaisille
veneenomistajille, joiden laite jotain lyhyttä siirtoa
varten on yli 2,60 leveä. Sille pitäisi saada
erivapaus, ja tiettävästi liikenneministeriö ei
enää myönnä näitä erivapauksia.
On hankittava sitten jostain kuorma-auto vetämään.
Jokainen voi kysyä, onko liikenneturvallisuus sillä sitten
parempi vai huonompi.
Moottoripyörävero tai moottoripyörien
vapauttaminen autoverosta: Olisi ollut hyvä asia tässä ainakin
eduskunnan ilmaista tahtonsa, käsityksensä.
Samoin se, että on kahdeksan eri rakenne-enimmäisnopeusluokkaa.
Meillä on ajoneuvoja tien päällä,
joilla on suurimpana sallittuna rakennenopeutena 20 kilometriä tunnissa;
on toisia, joilla on 25 kilometriä tunnissa; 40 on yksi
raja; 45 on yksi raja; 50 on yksi raja; 60 on yksi raja; 80, 100
on raja. Kyllä tätäkin olisi kelvannut
pikkuisen virtaviivaistaa ja yksinkertaistaa.
Mutta kaiken kaikkiaan tuli tehtyä hyvä työ liikennevaliokunnan
parissa. Edelleen sanon, että aika ylpeä pitää liikennevaliokunnan
olla selviytymisestä tästä paketista,
joka oli kohtuuttoman suuri, kohtuuttoman pienellä työajalla
valmistettuna.
Kulttuuriministeri Kaarina Dromberg
Arvoisa puhemies! Haluaisin puuttua matkailuautokysymykseen,
niiden nopeuteen. Itse olen ollut karavaanari viitisen vuotta ja
matkailuautolla liikkunut. Olen ehdottomasti sitä mieltä,
että tuo 100 kilometrin tuntinopeus olisi oikea, kun ajatellaan
liikenteen sujuvuutta Suomessa. Taitaa olla ainoastaan Albaniassa,
jossa on samanlainen säännös kuin Suomessa.
Ruotsissa se on 100 kilometriä, Euroopan maanteillä ja
moottoriteillä se on rajaton, jos siellä ei ole
muulla toiminnalla tätä rajattu. Nyt kun ed. Bremer
puhui, että sieltä tippuu kattiloita ja patoja
ja kaikkea, niin sanon, että kyllä tänä päivänä matkailuauton
kuljettajat ja kuljetettavat ovat hyvin vastuuntuntoisia. Katsoisin,
että meillä alkavat olla tietkin siinä kunnossa,
että tämä 100 kilometrin tuntinopeus
on oikea myöskin matkailuautoille. Kyllähän kaikenlaisia
uhkakuvia voi myöskin täällä luoda meille,
jos halutaan. Mutta todellakin toivon, että liikenne- ja
viestintäministeriö ottaa vakavasti tämän
vastaan, että 100 kilometri per tunti olisi tuo nopeus.
Hannu Aho /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä ihan ilolla
kuuntelin, kun on vähän huolestuttanut tuo piirturin
käyttö liikennetraktorissa, että siinä otetaan
huomioon, missä sitä käytetään,
koska ongelmanahan on varmasti se, että jos sinne piirturit
laitettaisiin, vaikka se olisi maa- ja metsätalouskäytössä,
niin silloin se ei kyllä puolla paikkaansa, koska sinnekin
varmaan ostetaan näitä traktoreita vetovehkeiksi monesti.
On hyvä, että siellä on selkeästi
rajattu se.
Sitten ajoneuvolain ja muiden osalta kehottaisin kyllä,
että niitä mietitään asetuksillakin,
kun tuolla haja-asutusalueilla joskus tulee tämmöistä vähäistä käyttöä esimerkiksi
traktoreilla kauppaliikkeille, kun ne siirtävät
tavaraa — ei kannata kenenkään kuorma-autoa
pitää sitä varten, vaan traktorilla siirtävät
sitä, ostopalveluna sitä tekevät — että sinne
ei laitettaisi sellaisia rajoituksia, etteikö jatkossakin
niitä voitaisi käyttää, koska
se ei kyllä kilpaile millään tavalla
kuorma-auton käyttöä vastaan. Ne eivät
ole vastakkain, vaan ne täydentävät toinen
toisiaan. Näyttää, että joskus tulee
näitä tulkintaongelmia vähäisen,
ja toivoisi, että käytettäisiin sitä niin
sanottua maalaisjärkeä, miten näitä asioita
hoidetaan, että ei vaikeuteta eikä vahingoiteta
niiden ihmisten elämää, jotka muutenkin
asuvat harvaanasutulla seudulla.
Erkki Kanerva /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä ed. Ahon viimeksi
esille ottama asia ratkottiin silloin, kun tavaraliikennelaki säädettiin, mutta
halusin havainnollistaa tätä kevytnelipyöräasiaa
seuraavalla esimerkillä: Ostin vanhan Valko-Venäjällä valmistetun
ilmajäähdytteisen Belarus-traktorin, joka oli
ollut käytössä vanhuspariskunnalla, joka
joutui laitoshoitoon. Olivat monta vuotta kulkeneet sillä kaupassa.
Sillä ei ollut mitään muuta käyttöä,
mutta piti ajaa traktorilla, kun eivät rahat eikä ajokortti
riittäneet nelipyörään.
Yleiskeskustelu päättyy.