8) Hallituksen esitys laeiksi kansaneläkelain ja eräiden
siihen liittyvien lakien muuttamisesta
Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Esitys on otsikoitu "Hallituksen esitys
laiksi kansaneläkelain ja eräiden siihen liittyvien
lakien muuttamisesta". (Hälinää)
Puhemies:
(koputtaa)
Ed. Vehkaoja, hetkinen. Arvoisat edustajat, tässä vaiheessa
saatan kehottaa teitä jo pitämään
yksityiset kokoukset salin ulkopuolella.
Ja niitähän näyttää riittävän! — Arvoisa
rouva puhemies! Hallituksen tarkoituksena on, että uusia
lapsikorotuksia alettaisiin myöntää vuoden
2002 alusta kaikille henkilöille, jotka saavat kansaneläkettä.
Esitys perustuu köyhyyspakettiin ja on siis sen yksi osa.
Yksinäisen eläkkeensaajan eläketuloraja
liikkuu siinä 5 900 markan pinnassa, jotta hän
pääsee alle 16-vuotiaan lapsensa osalta etuudesta
osalliseksi.
Sosiaali- ja terveysvaliokunnalle hallituksen esityksellä on
ollut erityistä merkitystä, koska esityksen idea
perustui hallituspuolueiden eduskuntaryhmien sopimukseen viime syksyltä. Tuossa
sopimuksessa ei kuitenkaan lähdetty siitä, että uudet
lapsikorotukset kohdistettaisiinkin vain kansaneläkettä saaville,
vaan kaikille, joille ennen kansaneläkkeen pohjaosan poistamista
oli maksettu lapsikorotus, ja ylipäätään
siis kaikille eläkkeensaajille.
Hallitus supisti ehdotusta. Aivan ilmeisesti virhe tapahtui
sen johdosta, että asia liitettiin viime kevättalvella
osaksi köyhyyspakettia. Tässä vaiheessa
sosiaali- ja terveysvaliokunnassa ei ollut kuitenkaan vielä aika
huolestua, koska ei ollut olemassa hallituksen esitystä,
josta nämä yksityiskohdat olisivat ilmenneet.
Budjettiriihen allakaan ei ollut syytä huolestua, koska
koko ajan operoitiin valiokunnalle tutuilla kohderyhmäluvuilla
ja markkamäärillä. Näiden perusteella näytti
siis koko ajan siltä, että syksyn 2000 sopimuksen
mukaan edetään. Tältä näytti
vielä budjettiriihen jälkeenkin, ja näin
lukee myös keltaisessa budjettikirjassa.
Kun hallituksen esitys saapui, jouduimme toteamaan, että esitys
oli supistunut koskettamaan vain kansaneläkkeensaajia.
Meille selostettiin nyt, että budjettiriiheen saakka asiaa
oli viety laskuvirheillä. Ministeriöstä saatiinkin
sitten 4.10. kirje, jossa selostettiin, että budjettiperusteita
laskuvirheen takia tullaan muuttamaan. (Ed. Stenius-Kaukonen: Se
saatiin vasta marraskuussa, se oli päivätty 4.10.!) — Se
oli päivätty 4.10. Näin on. — Kuitenkin
asia vaiettiin hallituksen budjetin täydennyksessä,
jota vastikään salissa käsittelimme.
Näin ollen voimassa olevan budjettiesityksen mukaan valiokunnan
käsitellessä hallituksen esitystä kaikki
tarvittavat rahat plus 21 miljoonaa markkaa olivat olemassa koko
kohderyhmän hoitamiseksi. Asian läpiajaminen niin,
että lapsikorotus nyt voidaan maksaa kaikille eläkkeensaajille,
tuotti tuskaa. Vasta-argumentteina ministeriöstä kerrottiin,
ettei lapsikorotuksia haluttu antaa rikkaille. Ei muistettu sitä,
että koko lapsikorotuksen ideana on ollut tasoittaa lapsiperheiden
välistä tilannetta silloin, kun perheen huoltajat
eivät enää ole työelämässä eivätkä enää siis
saa palkkaa vaan selvästi alempaa eläkettä. Todettakoon,
että samasta syystä on myös työttömyysturvassa
lapsikorotuksia.
Arvoisa puhemies! Ymmärrän ministeriön tuskan
sen vuoksi, että takavuosina oli todellakin tarkoitus päästä kokonaan
eroon lapsikorotuksista ja korvata järjestelmä jollakin
muulla tavoin. Olen erittäin onnellinen siitä,
että ministeri lopuksi hyväksyi vaatimuksemme
ja nyt voimme esitellä eduskunnalle siis lapsikorotuksen, jota
kaikki eläkkeellä olevat voivat saada, jos heillä on
alle 16-vuotiaita lapsia.
Tämä linjausproblematiikka tämän
esityksen yhteydessä tuli hyvin esiin, eli tiettyä horjuvuutta
esiintyy näissä asioissa. Nimittäin vieläkään
ei olla ihan kattavassa tilanteessa. Esimerkiksi sairausvakuutuskorvausta
saavat henkilöt eivät saa lapsikorotuksia. Jos
sv-korvaus jatkuu esimerkiksi 300 päivää,
niin onhan se ongelma.
Kun viime päivinä on puhuttu kotiäitien
eläketurvan heikkoudesta, on tämän työskentelyn
aikana syttynyt lamppu ainakin valiokunnan puheenjohtajan päässä.
Ehkäpä kotiäitien eläketurvaa
voitaisiin tulevaisuudessa parantaa yksinkertaisella tavalla: lisäämällä kansaneläkkeeseen
lapsikorotuksia
sen mukaan, miten kauan ja kuinka monta lasta kukin on kotosalla
hoitanut aikanaan käyttämättä kunnallisia
päivähoitopalveluja.
Arvoisa puhemies! Tämä viimeinen osa oli tietenkin
puheenjohtajan yksityisajattelua. Totean vielä tähän
loppuun, että valiokuntamme mietintöön
liittyy vastalause, ja varmasti sen allekirjoittajat esittelevät
vastalauseen sisällön.
Edustajat Lindén ja M. Korhonen
merkitään läsnä oleviksi.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Sen lisäksi, mitä valiokunnan
puheenjohtaja totesi tämän asian käsittelystä,
haluan todeta, että on erittäin tärkeää,
että eduskunta on palauttanut kansaneläkkeisiin
lapsikorotukset uudelleen maksettaviksi. Lapsikorotusten poistamisesta
päätettiin samaan aikaan kuin päätettiin edellisen
eduskunnan aikana kansaneläkkeen pohjaosan leikkaamisesta.
Lapsikorotuksen leikkaukset aloitettiin vasta vuonna 98, joten viime vuoden
lopussa oli 105 markkaa vielä jäljellä lasta
kohti.
Viime syksynä eduskunta pelasti nämä eläkkeensaajat
siltä, että heidän käteenjäävä eläkkeensä olisi
todella markkamääräisesti pienentynyt.
Monen kohdalla eläke on reaalisesti pienentynyt, mutta
pohjaosan leikkauksen takia ei markkamääräisesti.
Mutta nyt niiltä eläkeläisiltä, joilta
on myös poistettu lapsikorotuksia samaan aikaan, on myöskin
pienentynyt markkamääräisesti eläke.
Kun ajatellaan, kenestä on ollut kysymys, minkälaisista
eläkkeensaajista: eläkkeensaajista, joilla on
elätettävinään alaikäisiä lapsia, niin
tilanne on ollut täysin kohtuuton.
Eläkkeellä olevat henkilöt, joilla
on alaikäisiä lapsia, ovat luonnollisesti yleensä työkyvyttömyyseläkkeellä,
eli he ovat menettäneet työkykynsä sairauden
vuoksi ja ovat menettäneet tietysti silloin paitsi terveytensä myöskin
työnsä. Monella tilanne on vielä tapahtunut
sellaisessa vaiheessa, että heidän eläkkeensäkään
ei ole ehtinyt karttua. On useita niitä eläkeläisiä,
joilla on pelkkä kansaneläke, ja he ovat yleensä sellaisia, jotka
ovat lapsesta saakka olleet niin vammaisia, että heillä ei
ole ollut edellytyksiä tehdä työtä. Esimerkiksi
verenvuototautia sairastavia Suomessa on noin 200 henkilöä,
mutta eivät he ole olleet kykenemättömiä saamaan
lapsia ja huolehtimaan heistä. Esimerkiksi tällaisissa
tilanteissa kansaneläkkeen lapsikorotus on aivan olennainen
lisä, pieni lisä, ei riittävä,
mutta pieni lisä eläkkeeseen.
Sitten on tietysti niitä, jotka ovat nuorena, esimerkiksi
opiskeluaikana, menettäneet terveytensä. Opinnot
ovat vielä kesken, mutta työeläkettä ei
ole vielä kertynyt. Näin ollen he ovat saattaneet
jäädä myöskin kokonaan vaille
työeläkettä tai saaneet korkeintaan pienen
työeläkkeen. Myöskin näille
henkilöille lapsikorotus on aivan olennaisen tärkeä.
Yhtä lailla voi sanoa, että kaikkien kohdalla, jotka
työnsä ovat menettäneet, eläke
on tietysti enimmillään 60 prosenttia siitä palkasta,
joka heillä aikaisemmin oli. Käytännössähän
sellaista ei enää ole kenelläkään,
jotka vuoden 96 jälkeen ovat jääneet
eläkkeelle, koska juuri äsken käsittelimme
lakia, jossa, voi sanoa, monien ihmisten huomaamatta on pienennetty
sekä päivärahojen että eläkkeiden
tasoa, kun eläkkeen perusteena olevasta palkasta on tehty
suurimmillaan 5 prosentin korotus. Nyt tuolla lailla, jonka äsken
hyväksyimme, tätä alennusta vähän
pienennettiin.
Nämä henkilöt ovat siis tilanteessa,
jossa on perhe elätettävänä ja
tulot pienenevät enimmillään 60 prosenttiin.
Monilla on vielä tulevan ajan oikeus mennyt, joten työeläke
ei ole ollut lähelläkään täyttä,
vaan on voinut olla 10—20—30 prosenttia palkasta,
ja silloin tietysti kansaneläke on sitä hieman
paikannut. Näille henkilöille sairaus aiheuttaa
koko ajan kuluja. Silloin lasten elatus on usein vaikeaa. Saimme
aikaan sen, että niiltä, joilla oli vielä maksussa
viime vuonna lapsikorotus, sitä ei tänä vuonna
poistettu. Nyt tällä esityksellä, jota
käsittelemme, aletaan uudelleen maksaa lapsikorotuksia
niille eläkkeensaajille, jotka ovat jääneet
eläkkeelle vuoden 96 jälkeen, jos heillä on
alaikäisiä lapsia.
Valiokunnan puheenjohtaja puhui ja selvitti siitä,
että vastoin hallituspuolueiden eduskuntaryhmien viimesyksyistä sopimusta
hallitus toi tänne esityksen, jossa lapsikorotusten piiriin
tulevien lasten määrä oli puolet sovitusta.
Mehän emme puhu suurista joukoista, suurista lasten määristä.
Meillä on suuri joukko eläkeläisiä, meillä on
1 250 000 omaa eläkettä saavaa
eläkeläistä, ja heille maksetaan 7 600
lapsesta lapsikorotusta. Hallituksen esitys oli, kun siinä lapsikorotus
palautettiin vain kansaneläkkeensaajille, että korotusta
alettaisiin maksaa 9 000 lapsesta elikkä noin
5 000—6 000 eläkkeensaajalle. Muutos,
jonka valiokunta teki, tarkoittaa sitä, että lapsikorotuksen
piiriin lisättiin vielä 8 000 lasta.
Sanon, että tämä oli vähintään
oikeus ja kohtuus, että kaikki nämä eläkkeensaajat,
joilla on alle 16-vuotiaita lapsia, saavat tämän
lapsikorotuksen. Indeksikorotuksen kanssa siihen taitaa tulla peräti
markka lisää.
Pitkään sitten puhuttiin siitä, että tämä on
osa köyhyyspakettia ja korotusta ei voi antaa niille, jotka
eivät saa kansaneläkettä. Kuka ei saa
kansaneläkettä ensi vuonna? Toisessa kuntaryhmässä eläkeläispuolisolle,
jonka työeläke on 5 034 markkaa, kansaneläkettä ei
enää makseta; jos työeläke on
5 033 markkaa, niin kansaneläkettä maksetaan.
Eihän siinä voi olla mitään
oikeutta eikä kohtuutta, että tämä 5 034
markkaa saava ei saisi kansaneläkettä. Ykköskuntaryhmässä raja on
vähän suurempi, 5 900 markkaa suurin
piirtein, mutta työeläkkeethän ovat verollisia
ja näistä kummastakin jää sellainen
4 000—5 000 markkaa käteen.
Ei todella voi puhua suurituloisista. Kun meillä kaikista
näistä eläkeläisistä on 95 000
sellaisia, jotka saavat yli kymppitonnin eläkkeen, voi
sanoa, että kyllä erittäin harvoin osuu,
että joku näistä 8 000 lapsesta
olisi sattunut näille vajaalle sadalletuhannelle eläkeläiselle näiden
1 250 000:n joukosta.
Arvoisa puhemies! Aivan ällistyttävän
paljon on joutunut tämän syksyn aikana tekemään
työtä, jotta tämä muutos saatiin
aikaiseksi. Nyt ei voi muuta tietysti todeta kuin että olen
tyytyväinen, kun se lopulta onnistui.
Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Haluan todeta myöskin tyydytyksellä,
että asia kansaneläkkeiden lapsikorotuksista on
edennyt tähän vaiheeseen, ja lausun kiitokset
ed. Stenius-Kaukoselle, joka varmasti on siellä ansiokkaasti
tätä asiaa vienyt eteenpäin ja puolustanut näitä lapsikorotusasioita.
(Ed. Stenius-Kaukonen: Ed. Hyssälä, olen pahoillani,
että joudun lähtemään, mutta
joudun lähtemään valiokuntaan neuvottelemaan
vielä erinäisistä kysymyksistä!) — Tässä joutuvat
kaikki lähtemään kohta neuvottelemaan
erinäisistä suomalaisista viroista.
Rouva puhemies! Tässähän tapahtui
niin, että viime kaudella, kun kansaneläkkeen
lapsikorotukset poistettiin, se ei ollut suinkaan erehdys eikä niitä sattumalta
poistettu, vaan se oli ihan tietoista meininkiä. Olin itse
silloin sosiaali- ja terveysvaliokunnassa, ja todellakin suruksemme huomasimme,
että näin tulee tapahtumaan. Ed. Stenius-Kaukonen
ansiokkaasti kertoi jo, mistä ryhmistä tässä on
kysymys: vammautuneista ja sairaista ihmisistä, joilla
on pieniä lapsia.
Silloin 95, kun korotus vielä maksettiin, summa oli
262 markkaa kuukaudessa, ja silloin näitä lapsia
oli 30 000 ja ikäraja oli 16 vuotta. Me olemme
kuitenkin keskustaryhmässä miettineet sitä,
että eihän 16-vuotias vielä kuitenkaan
millään tavalla tule toimeen tällaisessa
perheessä, jossa on paljon sairautta. Usein silloin vielä ollaan
koulussa ja opiskellaan ja hyvin harva on työelämässä.
Katsomme näin ollen, että 18 vuoden ikärajan
on tässä ilman muuta vaatimuksena oltava, ja siitä olemme
tehneet lakialoitteen, ja se on tässä esityksen
rinnalla meidän esityksenämme, vastalauseena.
Muutosesityksessä myöskin tulemme esittämään
korotusta. Nythän käy niin, että se,
mitä hallitus esittää, ei vastaa sitä,
mikä on leikattu, saati sitten tietenkään,
että palautettaisiin niille perheille, joista tämä on
vuosikaudet ollut poissa. Mutta tämä taso pitäisi
myöskin huomioida, koska samaan aikaanhan näille
perheille on tullut muitakin leikkauksia. Kotihoidon tuki on juuri
näiltä perheiltä leikattu ja myöskin
lapsilisät ja indeksikorotukset jätetty tekemättä.
Näin ollen myöskin meillä on tässä esityksessämme
yksityiskohtaisesti muutosesitys tähän tasoon,
ja se löytyy tästä meidän lakialoitteestamme,
jonka ensimmäinen allekirjoittaja olen, ja yksityiskohdat
muutenkin löytyvät sieltä.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on myönteinen.
Siinä korjataan vakava virhe, jonka Lipposen ensimmäinen
hallitus teki ja joka on omalta osaltaan vaikeuttanut kaikkein köyhimmässä asemassa
olevien lapsiperheiden tilannetta.
Ihmettelen vain sitä, miksi lapsikorotuksen rajaa ei
tässä yhteydessä korjattu 18 vuoteen,
kuten on laita työttömyysturvan lapsikorotuksen kohdalla,
joka on 18 vuodessa. Yli 16-vuotiaat, alaikäiset lapset
ovat vanhempiensa elatusvastuulla, he kuluttavat paljon, ja ajattelen,
että kaiken kaikkiaan lapsipoliittisissa etuuksissa pitäisi päästä yhdenmukaiseen
lapsen iän määrittelyyn. Luonteva raja
on juuri tuo 18 vuotta, joka on myöskin YK:n lapsen oikeuksien
sopimuksen mukainen raja.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Täällä jo
totesi muun muassa ed. Stenius-Kaukonen, että lapsikorotusten
poistaminen tapahtui samaan aikaan, kun kansaneläkkeen
pohjaosaa leikattiin. Viittaan siihen, että myöskin kansaneläkkeen
pohjaosan palauttaminen on tällä hetkellä kesken,
ja tuntuu vähän hankalalta, kun ei valtioneuvostossa
asia tunnu etenevän, sitä odottaisi kyllä.
Ministeri Perhokin, joka osallistui asian päättämiseen,
on paikalla.
Mutta, puhemies, tämä on hyvä asia,
että nyt asia näin etenee, ja kiitokset myös
valiokunnan ulkopuolelta valiokunnan kaikille jäsenille.
Täällä mainittiin ed. Stenius-Kaukonen
nimeltä, mutta uskon, että koko valiokunta tässä asiassa
on toiminut hyvin.
Ed. Hyssälän välihuutoon, kun hän
sanoi, että kaikkihan täällä kohta
lähtevät valitsemaan merkittäviä henkilöitä,
totean, että kyllä tämänkin
talon ensimmäinen tunti tässä täysistunnossa
meni vähän päiväjärjestyksen
ulkopuolelta, johtunee siitä, että nuo valinnat
eivät sisällöltään
ehkä ole niin tärkeitä, mutta ne nimet
ovat, jotka siinä esiintyvät.
Yleiskeskustelu päättyy.