Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Oikeuskanslerin kertomus vuodelta 2013 on
jälleen kiinnostavaa luettavaa. Itselleni tärkeitä asioita
politiikassa on demokratia: se, että kansalaiset pääsevät
vaikuttamaan päätöksentekoon. Jotta kansalaiset
voivat vaikuttaa asioihin, heillä pitää olla
oikeaa ja olennaista tietoa asioista, joita päätetään
julkisella sektorilla, pääasiallisesti kunnissa,
mutta myös valtiolla.
Arvoisa puhemies! Tässä sivulla 76 on otettu esille
julkisuuslaki ja sitten nämä Kreikka-vakuusasiakirjat
ja se, kuinka niiden kohdalla julkisuuslakia ei valtiovarainministeriössä noudatettu
ihan niin kuin pitäisi. Se on hienoa, että meillä on
internet, josta löytyy näitä oikeuskanslerin kertomuksia
vähän laajemmassa mittakaavassa, joten otin itselleni
esille tämän päätöksen,
joka on tehty 24.10.2013. Siinä kuvaillaan valtiovarainministeriön
menettelyä Kreikka-vakuusasiakirjojen julkisuutta koskevassa
asiassa. Kantelussa arvosteltiin valtiovarainministeriötä siitä, että se
ei ole julkistanut kaikkia Kreikka-vakuuksiin liittyviä asiakirjoja
korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen
mukaisesti. Eli valtiovarainministeriössä niskoiteltiin
vielä korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisunkin jälkeen.
Niin visusti haluttiin nämä niin kutsutut vakuusasiakirjat,
jotka ovat myöhemmin paljastuneet tuottojenvaihtosopimuksiksi,
salata julkisuudelta.
Arvoisa puhemies! On hyvä, että oikeuskansleri
on ottanut kantaa näihin julkisuuslain tulkintoihin myös
tässä Kreikka-asiassa. Olen oikein tyytyväinen,
että tässä ratkaisussa on korostettu julkisuuslain
soveltamista ja että viranomaisten on käytettävä sille
kuuluvaa harkintavaltaa julkisuusmyönteisesti. Pidän
tätä lausumaa erittäin suuressa arvossa,
ja toivoisin, että tämä julkisuusmyönteisyys
leviäisi kaikkeen muuhunkin hallintoon.
Toisena esimerkkinä otan sivuilla 124—125 olleet
tapaukset julkisuuslain tulkinnoista. Siinä tapauksessa,
mitä tässä kuvaillaan, kaupunki oli antanut
tiedotusvälineille kantelijaa koskevan tiedotteen. Kantelija
pyysi tutkimaan, oliko kaupungin menettely ollut viranomaisten toiminnan julkisuudesta
annetun lain mukaista. Tästä tiedotteesta ilmeni,
että kantelijalle oli myönnetty vammaispalvelulain
perusteella korvausta henkilökohtaisen avustajan palkkaamiseen,
minkä lisäksi tiedotteesta ilmeni kantelijan sosiaalihuollon
asiakkuus. Edelleen tiedotteesta oli pääteltävissä kantelijan
vammaisuus, vaikka se ei siitä yksityiskohtaisemmin ilmennyt.
Apulaisoikeuskansleri totesi, että edellä mainitut
tiedot ovat sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun
lain ja julkisuuslain perusteella ehdottomasti salassa pidettäviä tietoja
eikä viranomaisella ole harkintavaltaa niiden luovuttamisessa sivullisille.
Siis tässä tapauksessa kaupunki oli antanut tiedotusvälineille
kantelijaa koskevan tiedotteen.
Tässä on äärimmäinen
esimerkki siitä, kuinka julkisuuslakia voidaan tulkita
väärin, minkä johdosta sitten myös
kansalainen joutuu kovasti kärsimään.
Toivoisinkin, että koko virkamieskunta osaisi tämän
julkisuuslain ja sen tulkinnat nykyistä paremmin, ja toivoisin,
että niin valtiolla kuin kunnillakin tätä osaamista
edelleen lisättäisiin kouluttamalla virkamiehiä.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Niin valtioneuvoston oikeuskanslerin
kertomuksen kuin täällä viikko pari sitten
esillä olleen eduskunnan oikeusasiamiehen kertomuksen perusteella
työttömyysturvaa koskevien kanteluiden määrä on
pysytellyt korkeana jo monet vuodet. Syitä varmaankin on
useita. Laajana taustana luonnollisesti työttömyyden
raju kasvu ja toisaalta työvoimahallinnon saneeraus.
Toisaalta kanteluiden huomattava määrä kertoo
ongelmista, jotka liittyvät muutoksenhakujärjestelmään.
Ensimmäisenä valitusasteena työttömyysturvapäätöksessä on
työttömyysturvan muutoksenhakulautakunta ja toisena,
lopullisena vakuutusoikeus. Muutoksenhakujärjestelmä ohjaa
työttömien asemaa ja oikeuksia tallaava aktivointipolitiikan
henki.
Toimeentulon menettämisen uhalla tapahtuva työttömän
pakottaminen ja sanktiointi hallitsevat muutoksenhakuelinten ratkaisulinjaa.
Niillä kuvitellaan lisättävän
työttömien halukkuutta työn vastaanottamiseen
ja koulutukseen osallistumiseen. Siksi myös täällä eduskunnassa
oikea laita hokee tämän tästä työhön
kannustamista ja työvoiman tarjonnan lisäämisen
tarvetta vastaamatta kysymykseen: mihin työhön?
Useinkaan sanktioiden langettamisessa ei oteta huomioon työttömän
tahtoa ja hänen etujaan. Antaako tarjottu toimenpide minkäänlaista
uutta vaihdetta työttömän, pitkäaikaistyöttömän
toimeentulon paranemiseen, taloudellisen ahdingon helpottamiseen
ja arkielämän laadun kohenemiseen terveydentila
mukaan lukien?
Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan
ratkaisusta ani harva johtaa sanktiopäätöksen,
työttömyysturvan epäämispäätöksen
tai karenssiaikojen kumoamiseen ja poistamiseen työttömän
eduksi. Laaja tutkimus "Syrjäytymisen ehkäiseminen
ja osallisuus oikeudellisessa ratkaisutoiminnassa" sekä siihen
liittyvä Marja Pajukosken artikkeli "Työttömän
aktivointi, taloudelliset sanktiot ja oikeuskäytäntö" antavat
vakavaa ajattelemisen aihetta työttömyysturvaa
koskevan muutoksenhakujärjestelmän perisynneistä ja
kroonisista ongelmista.
Perusongelma on, että muutoksenhakuelimet lähtevät
siitä, että työttömällä ei
saa eikä voi olla eriävää näkemystä tarjotusta
työstä, työehdoista, työn ammatillisesta
vaativuudesta ja oman osaamisensa kohtaantumisesta tai koulutuksesta.
Perustellut ja pätevät syyt kieltäytyä on
kyllä kirjattu lakiin, mutta koska ne ovat varsin yleisluontoisia,
jää tulkinnalle tilaa, ja se johtaa lähes
poikkeuksetta työttömän toimeentulon
kannalta huonoon lopputulokseen.
Pajukosken mukaan sosiaalioikeudellisen kohtuusperiaatteen soveltaminen
muuttaisi ratkaisulinjaa työttömän työnhakijan
edun suuntaan. Myös työttömän
esittämät todisteet ja elämäntilannettaan
avaavat seikat jäävät pääsääntöisesti
vailla huomiota. Niin ikään muutoksenhakulautakunnan
ratkaisuista suuri osa koskee työttömän
aktiivisuuden arviointia. Järjestelmä ymmärtää aktiivisuuden
omalla tavallaan. Elämässä tilanteet
ovat mutkikkaampia ja monitahoisempia, muun muassa yrittäjyyden
ja työllistämisen suhde, opiskelun ja työn
väliset rajanvedot, perhesyyt ja niin edelleen.
Pajukoski kritisoi myös muutoksenhakujärjestelmää avoimuuden
ja julkisuuden puuttumisesta. Pajukoski päättää artikkelinsa
seuraavasti: "Mikä merkitys työttömyysturvan
muutoksenhakujärjestelmällä on, jos siellä ei
mikään muutu lainsäädännöstä ja
sen muutoksista huolimatta? Työtön työnhakija
ei voi olla aina väärässä. Aktivointiin
liitetyt sanktiot tai lain sanamuodon mukainen tulkinta eivät
ole itsetarkoitus. Muutoksenhaun menestymisen tulisi olla
mahdollista myös aineellisilla perusteilla. Aivan aiheeton
ei ole kysymys, kuinka pitkälle työttömyysturvan
muutoksenhakujärjestelmä on kvasioikeutta kvasituomioistuimissa." Näin
siis Pajukoski.
Työttömyysturvan muutoksenhakujärjestelmä kaipaa
siis ravistamista ja navakkaa tuuletusta. Koko järjestelmä tulisi
saattaa täydelliseen läpivalaisuun, kunnollisen
kritiikin ja peruskorjauksen kohteeksi.
Keskustelu päättyi.