Pertti Hemmilä /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Tässä aiemmin tänä iltana
lakivaliokunnan puheenjohtaja ed. Brax esitteli oikeudenkäynnin
julkisuudesta annetun lain muuttamista ja totesi, että salassapitomääräykset
nyt muuttuvat ja se tulee rasittamaan nimenomaan tuomioistuimia
entistä enemmän ja teettää töitä nimenomaan
se, että salassapitopäätöksiä tullaan
tekemään tulevaisuudessa sen käsiteltävän
lain voimaantultua yhä enemmän.
Rouva puhemies! Tämä ehdotukseni ajoneuvoliikennerekisteristä annetun
lain 14 §:n muuttamisesta oikeastaan käsittelee
hivenen samoja asioita, nimittäin salassapitoa. Puhelin-
ja tekstiviestipalvelun avulla on nimittäin varsin helppoa selvittää yhdellä puhelinsoitolla
tai tekstiviestillä auton rekisterinumeron perusteella
auton tekniset tiedot, vuosimalli sekä myös omistajan
tai haltijan tiedot. Mikäli auton omistaa esimerkiksi autorahoitukseen
erikoistunut yritys ja auton käyttäjä on
vain sen haltija, myös tällaisen tiedon palvelu
pitää sisällään. Lain
mukaan yksittäisluovutuksena saa luovuttaa tietoja ajoneuvoista
ja niiden verotuksesta, kiinnityksestä, ajoneuvon omistajan
ja haltijan nimestä sekä osoite- ja yhteystiedoista
rekisteritunnuksen tai valmistenumeron perusteella.
Varsin monet kansalaiset ovat kummastelleet luovutettavien tietojen
yksityiskohtaisuutta ja tietojen saannin helppoutta. Asiaan liittyviä kyselyitä tulee
tietosuojavaltuutetulle jatkuvasti. EU:ssa henkilön yksityisyyteen
ja hänen tietojensa rekisteröintiin ja säilyttämiseen
on kiinnitetty paljonkin huomiota. Samoin yrityksissä on panostettu
työntekijöiden ja yrityksiin liittyvien tahojen
yksityisyyden suojaan. Esimerkiksi erilaisin rekisteriselostein
kuvataan tarkkaan, minkä luonteisia tietoja työntekijöistä rekisteröidään ja
kuka heidän tietojansa voi katsoa tai muuttaa. Lisäksi
joissain tilanteissa yrityksissä erikseen kysytään
työntekijöiltä suostumus tiettyjen tietojen
avoimempaan jakamiseen. Varsinaisia, esille tulleita ja selvityspyyntöön
johtaneita tietojen väärinkäyttötapauksia
liittyen autojen rekisteritietoihin ei ole ilmennyt kuitenkaan kovinkaan paljon.
Voidaan kuitenkin arvailla, millaisissa tarkoituksissa rekisteritietoja
on kyselty ja miten paljon yksittäisille kansalaisille
on koitunut harmia ja ongelmiakin tarkkojen tietojen saannista, vaikkakaan
varsinaisia selvityspyyntöjä ei ole ollut runsaasti.
Arvoisa puhemies! Lakia valmisteltaessa tietosuojavaltuutettu
ehdotti, että yksittäin luovutettavan tiedon osalta
tietoja luovuttavalle viranomaiselle asetettaisiin velvoite tunnistaa
tiedonsaaja ja selvittää luovutustarkoitus. Hallituksen esityksessä kuitenkin
katsottiin, ettei jokaisesta yksittäin luovutettavasta
tiedosta ole tarpeen selvittää tiedonsaajaa eikä tiedon
käyttötarkoitusta. Vedottiin siihen, että tarvittaessa
tiedonsaaja on selvitettävissä.
Arvoisa rouva puhemies! Autorekisteritietojen perusteella tehdään
yksittäiskyselyjä vuosittain peräti yli
500 000 kappaletta. Usein rekisteritietoja käytetään
autokaupan yhteydessä tapahtuvaan ajoneuvon omistajan tai
ajoneuvon tietojen selvittämiseen. Yksittäiskyselyn
yhteydessä ei voida tällä hetkellä selvittää tiedon
kysyjää tai kysyjän käyttötarkoitusta
tiedolle laisinkaan. Kysely voidaan tehdä yleisöpuhelimesta,
työpaikan puhelimesta tai vaikkapa käyttäen
ennalta maksettua matkapuhelinliittymää, jolloin
ei ole mitään mahdollisuutta jälkeenpäinkään
jäljittää tietojen kysyjää.
Myöskään tekstiviestipalvelussa palvelun
käyttäjälle ei kerrota, mitkä ovat
tietojen sallitut käyttötarkoitukset. Näin
ollen tulisi säätää viranomaiselle
velvoite tunnistaa yksittäin luovutettavan tiedon luovutuksensaaja
ja selvittää tietojen luovutustarkoitus, ja tätä tämä ehdotukseni
juuri tarkoittaa.
Keskustelu päättyy.