Tarja Cronberg /vihr:
Arvoisa puhemies! Perlos aloittaa jo toiset yt-neuvottelut
kahden vuoden sisällä. Pohjois-Karjalassa ehkä yli
2 000 työntekijää joutuu työttömäksi.
Tämä on inhimillinen tragedia tuhansille työntekijöille
ja todellinen isku maakunnan kehittämiselle ja alueen taloudelle.
Tähän on jo toimenpiteitä aloitettu.
Haluaisinkin nostaa esille toisen kysymyksen, joka liittyy Suomen
globalisaatiostrategiaan.
Olemme lähteneet siitä, että osaaminen
ja koulutus takaavat työpaikkojen säilymisen Suomessa.
Perloksen esimerkki osoittaa, että näin ei suinkaan
ole. Myös osaamisen työpaikat katoavat. Hallitus
tilasi globalisaatioraportin, josta nousi ei keskustelua vaan kiistelyä,
ja globalisaatioraportin suositukset jäivät huomiota
vaille. Siinä todetaan nimenomaan, että osaamisen
työpaikat eivät enää säily
Suomessa, on tuettava yksilöitä. Toinen johtopäätös
on se, että jäykkien työmarkkinoiden
maissa työpaikat katoavat ulkomaille. (Puhemies koputtaa)
Kysymys kuuluu:
Mitä hallitus aikoo tehdä näille
johtopäätöksille siten, että Suomen
globalisaatiostrategia uusitaan Perloksen kokemusten valossa?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Näitä raportteja on tehty
eri vaiheissa, ja eräs keskeinen havaintohan on ollut se,
että osaamista pitää kehittää kaikilla
tasoilla, kaikissa työtehtävissä, ei
vain korkeammalla osaamisen tasolla. Tämä on luonnollisesti
linjaus, jonka ideaa kyllä on toteutettu, ja mielestäni
sitä pitää toteuttaa myös jatkossa.
Mutta tämän Perloksen kohdalla — vaikka
kysymys koskikin ehkä tulevaisuuden koulutuspolitiikkaa,
niin se lähti liikkeelle Perloksesta — myös
on hyvä todeta, että tämä Pohjois-Karjalaa koskeva
kriisi on poikkeuksellisen raju Suomen olosuhteissa. Tietysti ensimmäisessä vaiheessa
pitää pyrkiä vaikuttamaan
siihen, että yt-neuvottelujen kautta voitaisiin löytää tulos,
joka ei toisi pessimistisintä vaihtoehtoa tässä toteutukseen, mutta
samalla pitää varautua siihen, että se
toteutuu täydessä mittakaavassaan alihankintaketju mukaan
luettuna. Valtiovalta omalta puoleltaan on välittömästi
ryhtynyt valmisteluihin ja toimenpiteisiin, ja valtiovallan tuki
on nyt selkeästi Pohjois-Karjalalle.
Tarja Cronberg /vihr:
Arvoisa puhemies! Pohjois-Karjalassa on panostettu voimakkaasti muovi-
ja metalliosaamiseen, muun muassa osaamiskeskusohjelman puitteissa.
Maakunnassa on erittäin ainutlaatuista osaamista nimenomaan
Perloksen toimialoilla.
Mitä hallitus aikoo tehdä, jotta nimenomaan tämä osaaminen
ei katoa Suomesta?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Mikäli Perlos lopettaa toimintansa,
niin yhtiö on jo antanut ymmärtää,
että sen tuotantotilat olisivat käytettävissä jatkossa,
ja valtiovallalla on menetelmiä tukea myös yrityksiä,
jotka ottavat käyttöön, haluavat kasvaa,
laajentua, tai jos syntyy uusia yrityksiä, hyödyntää sitä osaamista,
jota juuri Pohjois-Karjalassa on. On luonnollista, että uusien
työpaikkojen luominen Pohjois-Karjalaan tämän
jälkeen on helpointa niille aloille, joilla vahvuus on
jo olemassa, joilla on osaavaa työvoimaa ja on syntynyt
teollista kulttuuria alalle.
Tässä kauppa- ja teollisuusministeri voi täydentää vastausta.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Nimenomaan tämän kysymyksen
ytimen kannalta olennaista on, että noilla mainituilla
aloilla Pohjois-Karjalan ja juuri tämän seudun
osaaminen on todella ihan maan huippua. Kun me olemme organisoineet tällaisia
osaamiskeskusohjelmia, klusteroituja ohjelmia ja aluekeskusohjelmia
myöskin, niin niissä nimenomaan aiotaan panostaa
ja tullaan entistä voimallisemmin varmasti näiden
tapahtumien jälkeen panostamaan tuon osaamisen kohentamiseen
tuolla alueella, ja kun siinä päästään
eteenpäin, uskon, että myöskin sitten
paitsi alueella oleva yrittäjyys saa ehkä lisää mahdollisuuksia
menestyä, alueelle myöskin kenties saadaan houkuteltua
muita tähän osaamiseen nojautuvia yrityksiä,
jotka voivat tarjota sitten siellä työpaikkoja.
Tässä valmisteluryhmässä,
joka on asetettu ja jota kaupunginjohtaja Meriläinen vetää,
tämä osaaminen, huipputeknologia ja sen eteen
tehtävät työt, konkreettiset ehdotukset
niistä, ovat valmistelun alla, ja tarkoitus on, että 1.
päivänä helmikuuta hallitustasolla ensimmäisen
kerran voitaisiin näitä esityksiä sitten
arvioida.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallitus on erittäin tarmokkaasti
puuttunut tähän todella ikävään
Perlos-asiaan. Tässä vaiheessa varmasti on tärkeätä se,
että ne kauppa- ja teollisuusministeriön taholta
rakennetut tukitoimenpiteet ovat kunnossa, ja nyt on sitten ratkaisujen
aika. Tällähän on erittäin iso
aluetaloudellinen merkitys. Alueella ostovoima tulee todennäköisesti,
jos tämä aktivoituu, merkittävästi
alenemaan, ja olisi äärettömän
tärkeätä, että hallitus pystyisi
avaamaan töitä. Töitten kautta tulee
aina uutta jaettavaa ja verotuloja, ja nämä verotulomenetykset
voitaisiin parhaiten sitä kautta kompensoida. Kysyn asianomaiselta ministeriltä:
Onko suunnitteilla, että kun valmiita suunnitelmia
maakunnassa on, niin nämä hankkeet voitaisiin
käynnistää pikaisesti, jos tämä Perlos
aktivoituu, niin kuin on pelättävissä?
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Tulin juuri sieltä Joensuusta, ja
käytiin keskusteluja sekä Perloksen edustajien,
niin paikallisen yritysjohdon kuin henkilöstönkin,
että sitten alueella toimivien muiden tahojen kanssa. Siellä nimenomaan
on ollut se ajatus, että katsotaan niitä hankkeita,
jotka on mahdollisuus käynnistää nopeasti,
mutta tärkeätä on myös katsoa se,
mitä tässä muutosprosessissa tapahtuu,
mihin loppujen lopuksi yt-neuvottelut päätyvät.
Henkilöstöpuolellakin pidetään
ensisijaisen tärkeänä sitä,
että jos käy huonoimman vaihtoehdon kautta ja
yritys lopettaa kokonaan, niin noissa samoissa tiloissa voisi saman
tyyppinen yritystoiminta jatkaa tai joku vastaava, ja siinä tietenkin kauppa-
ja teollisuusministeriön ja työministeriön
yhteistyö on tärkeätä. Mutta
on tärkeätä pitää huolta
myös tästä alkuvaiheesta, ja sen vuoksi muutosturva
on ollut yksi niitä välineitä, joilla näitä rakennemuutoksia
on hallittu, ja voisi sanoa, että edellisissä isoissa
Perloksen irtisanomistilanteissa se toimi, koska tuosta joukosta, 600
hengestä, vain hyvin pieni ihmismäärä on enää työttömänä.
Tätä samaa mekanismia pyritään
käyttämään sekä työpaikkojen
luomiseksi että myös ihmisistä huolehtimiseksi.
Säde Tahvanainen /sd:
Arvoisa puhemies! Olen myöskin hyvin tyytyväinen,
että tähän on näin nopeasti
reagoitu ja alueelle saatu signaali siitä, että tässä tullaan
todella voimakkaasti tarttumaan toimeen ja viemään
myöskin käytäntöön näitä lupauksia.
Haluaisin kysyä opetusministeriltä näistä ammatillisen
puolen suunnitelmista, mitä kaikkea tällä puolella
aiotaan toteuttaa ja tehdä nyt sitten kenties isonkin joukon
osalta yhdessä työministeriön kanssa
sen joukon uudelleenkouluttamiseksi uusiin työpaikkoihin
ja uusille aloille.
Toiseksi kysyisin: Onko mahdollisesti pohdinnassa myöskin
yhteishakujärjestelmän alueellistaminen Joensuuhun?
Opetusministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Yhteishakujärjestelmästä ensiksi.
Sitä ei ole vielä siihen mittaan läpikäyty,
että voisin sanoa juuta tai jaata. Muuten olemme kyllä opetusministeriössä käyneet
koko koulutusjärjestelmän lävitse siltä osin,
että voisimme yhtäältä katsoa
Perloksen henkilöstön asemaa koulutuksen näkökulmasta
ja toisaalta, mikä on minusta yhtä painava lähtökohta,
arvioida koko maakunnan kehittymistä ja koulutuspanostuksia
sen osalta.
Kyse on siitä, että meillä todella
on valmiudet olemassa hyvin nopeasti koulutusjärjestelmän kautta
kohdentaa panostuksia. Ehkä kaikista tehokkain on työtä lähellä oleva
oppiminen, siis ammatillinen koulutus, siinä ehkä oppisopimuskoulutus,
sen tyyppiset toimet. Sillä puolella todella valmius on
olemassa.
Ongelma on kyllä se, että koulutusjärjestelmässä lisäpanostukset
edellyttävät kehysten uudelleenarviointia eli
todennäköisesti lisäbudjetin valmistelua
sitten hallituksessa ja eduskunnassa kohdentaen tänne.
Minusta olennaista on kuitenkin se, että kyse on yhtäältä Perloksesta
mutta myös koko maakunnan kehittämisestä,
koska heijastusvaikutukset ovat niin laajoja.
Jyri Häkämies /kok:
Arvoisa puhemies! On äärimmäisen
tärkeää, että hallitus nopeasti
käynnistää, niin kuin on käynnistänytkin,
nämä toimet, joilla pyritään
luomaan korvaavia työpaikkoja näiden mahdollisesti
tai todennäköisesti menetettyjen työpaikkojen
tilalle. Tämä on tärkeätä ja
ensisijaista. Mutta lienee myöskin todennäköistä ja
eräällä tavalla valitettavaa, että kaikille ei
sillä alueella työtä löydy,
mutta jollakin toisella alueella olisi. Muu perhe, lapset
kenties, haluaisi jäädä asumaan edelleenkin
sille paikkakunnalle, mutta työn perässä muuttamista
tässä tapauksessa olisi syytä harkita.
Kokoomus teki viime syksynä esityksen siitä, että työn
vuoksi kahdella paikkakunnalla asuvia perheitä tuettaisiin
ja helpotettaisiin sitä kynnystä sillä tavalla,
että heille myönnettäisiin 3 000 euron
kahden asunnon verovähennys.
Onko hallitus nyt valmis tässä uudessa tilanteessa
harkitsemaan tämän tyyppisiä toimia,
joilla perheitten arkea helpotetaan?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Minusta tässä nyt ei ehkä kuitenkaan
ensimmäisenä pohjoiskarjalaisille annettaisi neuvoksi,
että muuttakaa pois, (Ed. Häkämies: En minä niin
sanonut!) koska sitä tietysti myös Pohjois-Karjalassa
nyt pelätään. Hallitus ja eduskunta tekivät
viime vuoden aikana budjettiin liittyen useita päätöksiä,
joilla alueellista liikkuvuutta lisätään.
Ehkä määrällisesti vaikuttavin
tulee olemaan se päätös, jolla työmatkavähennyksen
rajaa nostettiin 4 500:sta 7 000 euroon, jolla
pyritään siihen, että koti ja perhe voisi
säilyä entisellä paikallaan, mutta yksi
perheenjäsen voisi tehdä huomattavasti pidempääkin
työmatkaa. Samoin otettiin käyttöön
pieni muuttoavustus, samoin otettiin käyttöön
näille tietyille ryhmille määräaikainen
työssäkäyntiavustus, sen ehtoja parannettiin.
Tehtiin useita päätöksiä, joilla
sekä muuttamista että pidempää työmatkaa
haluttiin suosia.
Kokoomuksella on oma ehdotus ollut. (Puhemies koputtaa) Sinällään
se ideana istuu tähän sarjaan. Meillä ei
ole nyt suunnitelmia tämän eduskunnan aikana muuttaa,
enää tehdä uusia lainsäädännöllisiä esityksiä.
Mikko Immonen /vas:
Arvoisa puhemies! Irtisanomiset kiertävät
maata. Tavan takaa yksi ja toinen paikkakunta joutuu työntekijöitten
irtisanomisien keskelle. Perlos on aiemmin irtisanonut väkeä Ylöjärvellä,
nyt Pohjois-Karjalassa, ja työ lakkaa 1 200:lta
Perloksen omalta työntekijältä ja lisäksi
200 vuokratyöntekijältä.
Katsooko hallitus, että irtisanottavien asemaa tulisi
parantaa irtisanomisaikaa pidentämällä ja vielä parantaa
erikseen vuokratyövoiman asemaa muuttamalla vuokratyötä koskevia
säännöksiä?
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Tälläkin kyselytunnilla
näkyy jo se, että osa edustajista kysyy työelämän
jäykkyyksistä ja osa edustajista taas haluaisi
lisää sellaisia säännöksiä,
jotka saattavat liikkua tähän suuntaan. On tärkeää,
että vuokratyön pelisääntöjä kehitetään,
ja ennen muuta siellä on ongelmana valvonta. Tässä meillä istuu
kolmikantainen työryhmä, joka yrittää etsiä niitä ratkaisuja,
joilla todellisuus saataisiin tottelemaan edes nykyistä lainsäädäntöä.
Sitten jos mietimme taas irtisanomiskynnyksen tai irtisanomisaikojen
pidentämistä, niin vasemmistoliittokin oli hallituksessa
silloin, kun uusi työsopimuslaki säädettiin,
ja silloin sovittiin nykyisistä irtisanomisajoista. Ajatus
oli se, että kyse on enemmänkin tästä kokonaisuudesta, mitä rakennetaan,
ja että pyritään esimerkiksi määräaikaisia
työsuhteita tekemään sillä tavalla kustannusneutraaleiksi,
että niistä ei tulisi korviketta tiukoille irtisanomisille,
koska näiden asioiden välillä on pakko
löytää jonkinlaista tasapainoa.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä valitettava Perloksen
murhenäytelmä on todella kohdistunut koko maakuntaan, ja
mielestäni tässä voisi menetellä kahdella
tavalla: Ensinnäkin valtio itsessään
on tiettyjä investointeja säästeliäästi
Pohjois-Karjalan alueella toteuttanut. Toiseksi, meillä ovat
yritysinvestointeihin tulleet investointituet ja niiden päätökset viipyneet
te-keskuksissa mielestäni kohtuuttomaan pitkään.
Nimenomaan pienissä ja keskisuurissa yrityksissä ja
varsinkin pienissä yrityksissä on potentiaalia
ottaa uutta työvoimaa.
Arvoisa herra puhemies! Kysynkin: Onko valtiovallalla itsellään
esimerkiksi liikenne- ja viestintäministeriön
alalla harkittavissa vaihtoehto, että valtio itse toteuttaisi
infraan liittyviä investointeja hyvin nopeutetulla aikataululla
ja sitten investointitukiin, yrityksille tuleviin tukiin, ohjattaisiin
määrärahaa, jolla nopeutettaisiin hyvien
tukihakemusten päätöksiä?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Yritystukien osalta on kohtuullisen lohdullinen
tilanne Pohjois-Karjalassa tällä hetkellä,
niiltä osin lohdullinen tilanne, että ihan äskettäin
tämän EU:n ohjelmakauden käyttämättömiä rahoja
saatettiin kohdentaa vähän uudestaan ja siinä Pohjois-Karjalakin
oli mukana. Tämän lisäksi koko Pohjois-Karjala kuuluu
EU:n parhaimpaan tukialueeseen EU:n alue- ja rakennepolitiikassa,
ja lisäksi tuo alue kuuluu Suomen parhaimpaan tukialueeseen.
Siis siellä investoinneissa, kehittämishankkeissa
voi saada paremmat tuet kuin missään muualla Suomessa.
Vielä kertaalleen: Ainakin näin alkuvuodesta myöskin
rahaa vielä näyttäisi olevan kohtuullisesti
mutta ei varmaankaan siihen kaikkeen riittävästi,
jos, sanotaan, tuhannelle hengelle joudutaan tai mielellään
pystytään uudet työpaikat turvaamaan,
mikäli irtisanomisia tapahtuu. Varmaan joudutaan sitten
katsomaan, että äsken sanotun lisäksi
vielä jostain tulisi rahaa. No, hallitushan on varannut,
korvamerkinnyt, 30 miljoonaa erityisistä rakenteellisista
ongelmista kärsiville paikkakunnille. Kohtuullisen hyvä on
nimenomaan yrityspuolen hankkeisiin varautuminen tällä hetkellä.
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Näissä äkillisen rakennemuutoksen
paikkakuntien tilanteissa on kyllä aivan perinteisestikin
katsottu myös tämä liikenneinfran puoli
sillä tavoin, onko joitain sellaisia hankkeita, joita voitaisiin
sitten käynnistää, jotta voitaisiin kyseisen
alueen tilannetta tukea. Tietenkin tässä nyt on
katsottava myöskin se, miten sitten ne liikennehankkeet
sinänsä voivat vastata siihen työvoimakysyntään,
joka nyt tästä Perloksen tilanteesta johtuu. Ainahan
nämä työpaikat eivät kohtaa
samalla tavalla sitten infrarakentamisen osalta. Mutta tähän
kokonaisuuteen kuuluu se, että myöskin liikenneinfrastruktuurihankkeet
tuolla alueella katsotaan läpi.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Terveisiä vaan tuolta Joensuun torilta,
olimme työministerin kanssa siellä. Sen väen
keskuudessa syntyi semmoinen kysymys tässä, jotta
miten nämä tukien takaisinperinnät. Se
on päällimmäisenä aiheena, koska
on tämmöinen firma, mikä aikoo viedä mahdollisesti
kokonaan tuotannon pois maasta. Nythän meillä se
viiden vuoden sääntö on investointituissa
olemassa, mutta onko mahdollista, että tuki peritään
pitemmältäkin ajalta?
Toinen kysymys liittyen tukitoimiin, joita hallitus ryhtyy tekemään:
Voisiko koko maakunnan tehdä tukialueeksi, koska siellä on
alihankkijoita? Muun muassa Tohmajärvellä on yksi
työpaikka, joka jää pois, ja nyt ymmärsin,
että ei ole kaavailtu, jotta se koskisi koko maakuntaa.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Viimeisen yritystukilain mukaisen tuen maksatuksesta
on kulunut reilusti yli viisi vuotta, ja voimassa olevat säädökset
eivät nyt siten oikein anna sen takaisinperintään
mahdollisuuksia. Siitä on reippaasti yli viisi vuotta.
Mutta Tekesin rahoitusta sinne on mennyt 3 miljoonan euron verran
tuolle yritykselle näiden viiden vuoden sisällä,
ihan muutama vuosi sitten, ja ainakin niiltä osin, kuin
vielä sitä projektia ei ole loppuun viety, mielestäni
on aika luonnollista, että takaisinperintä tulee
kysymykseen. Onko niiltä osin, kuin rahaa kenties on jo
käytetty, tämä mahdollisuus vielä olemassa, en
uskalla sitä mennä vannomaan niitten säädösten
perusteella, mitä on käytetty, mutta pidän
sitäkin mahdollisena. Osa siitä on maksettu, osa siitä on
tällä hetkellä vielä maksamatta.
Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! Tässä ennenkokemattoman laajassa
ja vaikeassa asiassa tarvitaan toki sekä nopeita että pidemmällä aikavälillä vaikuttavia
toimia, jotta tulevaisuususkoa ja elinvoimaa ja työllisyyttä kyetään
parantamaan.
Eilen julkistettiin hallituksen alueellistamisselvitys. Se osoitti,
että tässä on varsin hyvin onnistuttu,
ja muun muassa Joensuussa sijaitseva sisäasiainministeriön
palvelukeskus on hyvä esimerkki tästä.
Kysyn:
Onko mahdollista nopeuttaa joidenkin valtionhallinnon tehtävien
siirtoa, muun muassa henkilöstö- ja taloushallinnon
tehtävien siirtoa, tähän toimivaan palvelukeskukseen
tai tehdä päätöksiä nyt
sitten jo ennakkoon ripeämmässä tahdissa
muista alueellistettavista tehtävistä Pohjois-Karjalaan?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Alueellistamisen koordinaatioryhmälle on
annettu tehtäväksi katsoa nyt myös se,
onko Pohjois-Karjalaan löydettävissä jotakin.
Tärkeintä tässä kaikessa nyt
on korostaa yhteistyötä, sitä, mitä täällä Helsingin
päässä tehdään, sitä, mitä tehdään
maakunnassa, ja myös sen yrityksen kanssa laaditaan suunnitelma,
joka lähtee näistä ihmisistä liikkeelle.
Selvitetään niitä yrityksiä,
joilla on työvoimatarvetta ja työvoimapulaa ollut,
haetaan yrityksiä, joilla on kasvuhalua olemassa, jotka
pystyisivät käyttämään
tätä osaavaa työvoimaa. Kaikkeen siihen
löytyy sitten tukivälineet KTM:stä ja
työministeriöstä. Tehdään suunnitelma,
jossa luonnollisesti sitten otetaan myös nämä valtion
muut toimet ja päätökset huomioon ja
tehdään näistä laaja toimenpidekokonaisuus,
jolla pyritään vastaamaan tähän
haasteeseen. Mutta sitä haluan korostaa, että kaikkein tärkeintä tässä on
löytää yrityksiä, jotka ovat
nyt valmiita kasvamaan, ja tämä vetoomus on koko maassa
yrityksille, jotka toimivat aloilla, jotka kokevat, että osaavaa
työvoimaa (Puhemies koputtaa) saattaisi nyt olla, että suuntaisivat
katseensa Pohjois-Karjalaan.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin on todettava, että hallitus
on kiitettävästi lähtenyt liikkeelle
tässä asiassa, ja totta kai me toivomme, että kun
näitä yt-neuvotteluja käydään,
niin niissä voidaan saavuttaa sellaisia menettelyjä,
että ainakin osasta näistä irtisanomisista
voidaan luopua ja löydetään muita vaihtoehtoja.
Mutta tässä Perloksen tapauksessa tosiaan työntekijät
ovat ympäri maakuntaa ja nämä heijastukset
aluetaloudelle ovat erittäin suuret, siis koko Pohjois-Karjalalle.
Siellä on erittäin paljon hyviä hankkeita,
joilla ollaan yrityksiä laajentamassa ja tällä tavalla
luomassa uusia työpaikkoja tai perustamassa kokonaan uusia
yrityksiä. Kysynkin:
Onko hallituksella valmiudet tässä yhteydessä — sieltä löytyy
myös niin sanotusti hitaasti rakennemuutoksen piirissä olevia
paikkakuntia — tästä 30 miljoonasta,
tai sitten lisäbudjetin kautta sitä kasvatetaan,
irrottaa myös (Puhemies koputtaa) näihin hankkeisiin
rahaa ja sitä kautta saada korjattua tätä tilannetta
ja vahinkoa?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Vielä toistan, että Pohjois-Karjalassa
on normaaleja yritystukia, kiintiöitä on, mutta
sen lisäksi tämä 30 miljoonaa, jossa
on työministeriön rahaa itse asiassa suurin osa,
vähän suurempi kuin KTM:n. Nämä ovat
kaksi päärahoittajatahoa. Nämä ovat
periaatteessa käytettävissä. Kuinka suuri
osa tästä potista, noin 30 miljoonasta, irrotetaan
sitten juuri tänne Pohjois-Karjalaan, se on vielä tällä hetkellä päättämättä,
mutta tätä varten juuri tämä paikallinen
työryhmä työskentelee siellä,
se ideoi, katsoo, käy läpi niitä hankkeita,
jotka voisivat olla rahoituskelpoisia, ja lisäksi täällä on tämä eri
ministeriöiden välinen koordinaatioryhmä,
joka katsoo, millä tavalla keskushallinto, siis valtiovalta, voi
täältä käsin reagoida niihin hankkeisiin.
Tarkoitus on, niin kuin sanoin, että helmikuun 1. päivänä käydään
ensimmäinen kierros näistä hankkeista
läpi. Siellä esimerkkinä erittäin
hyvistä hankkeista, joka vastaa myöskin ed. Cronbergin
aiempaan kysymykseen, on teknologiakeskuksen laajennushanke, joka
nimenomaan tähtää siihen, että tarjottaisiin
tiloja niille uusille yrityksille, aika korkeankin tason osaamisen
yrityksille.
Hanna-Leena Hemming /kok:
Arvoisa puhemies! Mitä matalamman osaamisen työpaikoista
on ollut kyse, sitä todennäköisemmin nämä työpaikat
ovat siirtyneet globalisaation mukana Kiinaan, Intiaan, ehkä Viroonkin.
Täällä on kuitenkin nyt valtioneuvoston
puolelta sanottu, että tällainen Perloksen tyyppinen
yritys voisi jatkaa näissä Perloksen tiloissa
ja tätä Perloksen henkilökunnan osaamista
voitaisiin käyttää.
Kun tämmöinen matalan osaamisen yritystoiminta
on Suomessa niin kovin heikosti kannattavaa, niin mihin toimiin
hallitus on päättänyt ryhtyä,
että tällaisen osaamisen työpaikat jatkossa säilyvät
Suomessa eivätkä karkaa globalisaation myötä muihin
maihin?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! On varmaan niin, että on paljon muitakin
sellaisia toimialoja eikä pelkästään
nyt tämän tyyppistä, lähinnä puhelimille
kuoria valmistavaa tuotantoa, joilla kerta kaikkiaan valmistavan
työn tyyppinen työ ei hevin pärjää täältä käsin
haastamaan. Ei se pysty hevin haastamaan Intian, Kiinan ja muilla
vastaavilla markkinoilla tehtävää työtä.
Meidän on panostettava entistä enemmän
osaamiseen, innovatiivisuuteen, huipputeknologiaan, autettava ihmisiä kouluttautumaan
entistä osaavammiksi ja sitä kautta olemaan entistä tuottavampia.
Sitä kautta ehkä pystytään pelastamaan
näitäkin työpaikkoja täällä Suomessa,
näitäkin työpaikkoja. Kannattaa muistaa — se
ei ole tietystikään nyt mikään
helpotus pohjoiskarjalaisille — että samalla,
kun me olemme menettäneet tuhansia työpaikkoja,
tänne on tullut monin verroin enemmän uusia työpaikkoja
ja ne, jotka ovat tänne tulleet, monta kertaa ovat olleet
sitten vähän korkeamman osaamisen työpaikkoja.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Hal-litus kertoo, että on
saavutettu lähes 100 000 uutta työpaikkaa,
mutta ne ovat olleet pitkälti silppu- ja pätkätöitä ja
niissä työskentelee noin 300 000 ihmistä.
Toivoisi Joensuussa ja Perloksella, kun nyt kehitellään
uusia työpaikkoja, että ne olisivat sellaisia
työpaikkoja, missä sillä työllään
elää ja elättää perheensä.
Kysynkin:
Mitä hallitus aikoo tehdä, että maahan
syntyisi työpaikkoja ja niillä työpaikoilla
ihmiset eläisivät ja tulisivat toimeen, että ne
olisivat kokoaikaisia töitä? Tätä toivoisi
perloslaisillekin.
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Hallitus on panostanut työn laatuun
ja työn tuottavuuteen. Itse asiassa, jos katsomme viimeisiä tilastoja
siitä, miten osa-aikaisten ja määräaikaisten
töiden suhteellinen osuus on kehittynyt, niin se on alentunut
huomattavasti. Jos arvioimme esimerkiksi työvoimatoimistoissa
avoinna olevia työpaikkoja, niin yli vuoden kestoisia työpaikkoja
on enemmän kuin koko 90-luvun aikana tai 2000-luvun aikana.
Elikkä tämä käänne
on tässä lähimenneisyydessä kääntynyt
positiiviseen suuntaan. Se vaihtelee hiukan suhdanteittain. Aina,
kun me lähdemme noususuhdanteeseen ja työpaikkoja
syntyy, ne aluksi syntyvät silppu- ja osa-aikaisina töinä ja
sitten, kun kehitys kulkee eteenpäin, ne kypsyvät
pysyvämmiksi työsuhteiksi. Silloin, jos me menemme
kohti lamaa, (Ed. Kuopan välihuuto) kehitys on toisen suuntainen.
Mutta sen eteen, että näitä erilaisia epätyypillisiä työsuhteita
ei käytettäisi epätarkoituksenmukaisesti,
on tehty paljon työtä. Meillä vielä viimeisiä esityksiä odotetaan
kolmikantaiselta työryhmältä, että tässä päästäisiin
eteenpäin. (Puhemies koputtaa) Mutta pitää muistaa, että lyhytkin
työsuhde on aina parempi kuin ei työtä ollenkaan.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Toissa päivänä valtiovarainministeri
Heinäluoma sanoi, että annetaan Pohjois-Karjalalle kaikki
mahdollinen tuki. Ymmärrän kyllä, että ei ihan
verbaalisesti hän ihan kaikkea tätä tarkoittanut
mutta osoitti, että halu antaa tukea on suuri. Kysynkin:
Eikö olisi mahdollista nyt kokeilla jotakin uutta tällä supistetulla
alueella, kuten esimerkiksi sitä, että työantaja,
joka palkkaa ensimmäisen uuden työntekijän,
saisi huomattavan edun? Nyt näkisimme, miten se toimisi,
kun se olisi näin rajoitetulla alueella ja alueella, jossa
on vaikeuksia.
Sitten toinen esitys:
Minä muistan sitä aikaa, milloin yritykset juoksivat
verohelpotusten perässä ja muun muassa Pohjois-Karjalaan
investoi moni yritys sen takia, että yrityksellä oli
vapaa poisto-oikeus. Jotain tällaista kannattaisi minun
mielestäni kokeilla tällä alueella. Sen
jälkeen tietäisimme myöskin, miten tämä puree.
(Puhemies koputtaa) Tämähän kohdistuisi
juuri sellaisiin yrityksiin, joilla on investointihalua, muttei
aina kykyä.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Voikkaan ikävä tapaus on
meidän kaikkien tiedossa. Muutama kuukausi sitten lopulta
siellä irtisanomisia tuli 670. Heistä 216 oli
eilen vailla työtä, kaikkien muiden kohdalle joku
ratkaisu on löytynyt. Näiden ratkaisujen, mitä siellä on
löytynyt, joukossa kiistatta oli tällaisia uuden
tyyppisiä ratkaisuja. Siellä on esimerkiksi henkilöitä,
jotka ovat hakeutuneet yrittäjiksi tai pieniin yrityksiin,
joita sinne on syntynyt sitten, ei näiden työttömäksi joutuneiden
toimesta vaan eräiden muiden henkilöiden toimesta.
Tätä kautta kieltämättä hivenen perinteisestä kaavasta
on poikettu.
Nyt, kun nämä työryhmät
tekevät työtään, tiedän,
että esimerkkinä tämä ed. Kalliksen
mainitsema ensimmäisen vieraan työntekijän
palkkaamisen idea on siellä noussut esille. Sitä,
onko hallituksen lopullisessa toimenpiteitten luettelossa tämä toimi
mukana, minulla ei ole valtuutta vielä arvioida, mutta
tiedän, että esimerkiksi tuo nimenomainen idea
työkalupakissa siellä on ja monta muutakin tämmöistä uuden
tyyppistä ideaa siellä on mukana.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Suomalaista duunaria on puolustettava,
ja työmies on palkkansa ansainnut. Tässä toteutuu
nyt se perusnäkemys, että tällainen vastakkainasettelu
työn ja pääoman välillä on
vanhentunut. Tässä on työmiehen ja pienyrittäjän
ja yritystoiminnan yhteinen etu, ja se on hyvä, että hallitus
on lähtenyt voimakkaasti liikkeelle.
Mutta, ministeri Pekkarinen, puhuitte EU-tuista ja EU:n panoksesta.
Kyllä raha kelpaa sieltä minullekin, mutta haluaisin
hieman laajentaa tähän euroon. Nythän
euro on yliarvostettu, ylivahva valuutta. Käykö tässä nyt
niin, että osa suomalaisista työpaikoista on menettänyt
kilpailukykynsä sen takia, että me olemme tämän
Euroopan keskuspankin ja vahvan valuutan vankeina? Voiko hallitus
tälle tehdä yhtään mitään?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Vastaukseni on aika lyhyt. Perlos ei minusta
käynnistä yt-neuvotteluja euron kurssitason takia.
Se ei ole se perimmäinen syy tässä.