3) Hallituksen esitys laiksi julkisen hallinnon yhteispalvelusta
Matti Väistö /kesk(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Nykyinen julkisen hallinnon yhteispalvelua koskeva
lainsäädäntö on vuodelta 1993.
Tämän nyt käsittelyssä olevan
lakiehdotuksen tarkoituksena on ensinnäkin uudistaa yhteispalvelua
koskevaa lainsäädäntöä niin,
että perustuslainmukaiset vaatimukset otetaan laissa huomioon.
Toinen tavoite on, että lainsäädännöllä turvataan
mahdollisimman kattavasti julkisen sektorin yhteistyö ja
näin ollen yhteispalvelussa järjestettävien
asiakaspalvelujen saatavuus.
Hallintovaliokunta on käsitellyt tähän
liittyviä asiakokonaisuuksia useassa eri yhteydessä, muun
muassa hallintoselonteosta antamassaan mietinnössä.
Hallintovaliokunta on katsonut, että julkisen sektorin
toimijoiden yhteistyöllä palvelujen järjestämisessä tulee
olemaan entistä suurempi merkitys palvelujen saatavuuden
turvaamisessa. Yhteispalvelun avulla voidaan ylläpitää alueellisesti
riittävän kattavaa palveluverkostoa nykyistä tehokkaammin.
Tässä tarvitaan palveluvalikoiman kehittämistä kattamaan
keskeisten palvelujen saatavuus. Tämä lainsäädäntö ja
yhteistoiminta mahdollistaa myös asiantuntijaresurssien
nykyistä paremman ja tehokkaamman kohdentamisen.
Toinen asiakokonaisuus, johon nyt käsiteltävänä oleva
asia liittyy, on äskettäin hyväksytty kunta-
ja palvelurakenneuudistusta koskevan puitelain mietintö.
Tietoyhteiskunnassa tieto- ja viestintäteknisillä ratkaisuilla
on entistä suurempi merkitys ja niiden avulla voidaan hyödyntää organisaatio-
ja hallinnonalarajat ylittävän yhteispalvelun
toiminta- ja yhteispalvelumallin hyödyt. Kihlakuntahallinnon
osalta asia oli myös esillä.
Herra puhemies! Nyt tässä käsiteltävänä olevassa
lakiehdotuksessa lähdetään siitä,
että yhteispalvelua voidaan käyttää sekä valtion
viranomaisten, kunnallisten viranomaisten että Kansaneläkelaitoksen
asiakaspalvelutehtävien järjestämisessä ja
hoitamisessa. Tämä on kuitenkin hallintovaliokunnan
mielestä tarpeellisella ja täsmällisellä tavalla
rajattu niin, että yhteispalvelussa hoidettavat tehtävät
ovat nimenomaan avustavia asiakaspalvelutehtäviä,
jotka laissa on määritelty. Näin ollen
sellaiset tehtävät, joissa edellytetään
päätöksentekovallan käyttöä tai
joissa edellytetään henkilökohtaista
käyntiä toimivaltaisessa viranomaisessa tai edelleen
joissa kysymys on julkista valtaa sisältävän
toimivallan siirrosta, eivät tässä tule
kysymykseen.
Valiokunta pitää tärkeänä asetetun
yhteispalvelun tehostamishankkeen työtä. Sen tavoitteena on
nimenomaan parantaa palvelupisteiden palveluvalikoimaa ja näin
ollen saada toimintamalli nykyistä toimivammaksi, laajemmaksi
ja yhtenäisemmäksi.
Herra puhemies! Valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että tämän tehtävän
hoito edellyttää henkilöstön
koulutusta samalla, kun huolehditaan riittävän
ja asianmukaisen tukimateriaalin laatimisesta. Neuvontatilanteessa
on hyvin tärkeää, että voidaan
tukeutua myös toimivaltaisen viranomaisen tukeen. Kielilain
säännökset ilman muuta tulee ottaa tässäkin
toiminnassa kattavasti huomioon. Henkilöstön kannalta
tällä lainsäädännöllä ei
toteuteta muutoksia. Henkilöstö on yhteispalvelun
toimeksisaajan palveluksessa jatkossakin.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys laiksi julkisen hallinnon
yhteispalvelusta on perusteltu, ajankohtainen, ja hallintovaliokunnan
mietintö on hyvin asiaa selostava, mitä valiokunnan
puheenjohtaja juuri täysistunnolle selvitti.
Kysymyshän on hyvin olennainen, jotta palveluja voidaan
säilyttää seutukunnilla. Viime aikoina
on ollut voimakas palvelujen keskittämisen suuntaus ja
monia maaseudun palveluita on keskitetty muualle. Monet palvelupisteet,
jotka ovat olleet aiemmin käytössä, ovat
poistuneet, ja vaarana on, että tämä kehitys
saattaisi jatkua. Sen takia on hyvä, että julkisen
hallinnon palveluita voidaan koota yhteen, jotta asiakkaat voivat
saada mahdollisimman läheltä ne palvelut, joita
on totuttu aiemminkin saamaan. Kysymys on lähipalveluista,
ja aivan kuten valiokunnan puheenjohtaja täällä selvitti,
silloin jos on kysymys vallankäytöstä tai
ratkaisujen tekemisestä, jotka vaativat asianomaisen hallinnon
viranomaispäätöksiä, niin nämä asiat
sitten etenevät muualle tai asioidaan muualla, mutta olennaista
on, että kansalainen voi saada palvelut mahdollisimman
läheltä. Siinä suhteessa tämä on
erittäin ajankohtainen ja oikeaan osunut hallituksen esitys.
Nykyajan tietotekniikka mahdollistaa sen, että asiakaspalvelija,
joka palvelee asiakasta, voi saada tiedon, joka on asiantunteva.
Kysymyshän on hyvin haasteellisesta tehtävästä.
Henkilöitten pitää olla monialaosaajia,
silloin he voivat nykyajan tietotekniikkaa hyväksi käyttäen
saada osaavaa neuvoa myöskin kauempaa asiakkaan tarpeisiin.
Tällä tavalla pidetään palvelujen
tarjontaa hajautettuna seutukunnilla mahdollisimman monessa kunnassa
ja samalla turvataan myös nyt olevien julkisen hallinnon
työpaikkojen säilymistä seutukunnilla.
Arvoisa puhemies! Pidän esitystä ja siitä annettua
mietintöä kannatettavina.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen
esitys on hyvä ja kannatettava. Perussuomalaiset ovat tässä vuosien
saatossa monta kertaa niin välikysymyskeskusteluissa kuin
myös muissa kannanotoissaan tuoneet esille sen, että maakuntiin,
periferiaan, on saatava yhteispalvelupisteitä. Viime aikoina
eri sektoreitten osalta on ollut tilanne se, että jos on jonkun
pisteen halunnut säilyttää siellä esimerkiksi
työvoimatoimiston osalta, niin kunta on joutunut vuokraamaan
ne tilat. Nyt kun tämä laki lähtee toteutumaan,
me saamme eri hallinnonalojen yhteisen palvelupisteen ja silloin
nimenomaan, kuten ed. Oinonenkin täällä totesi,
voimme saada pidettyä myöskin hieman enemmän työpaikkoja
niillä alueilla.
Arvoisa puhemies! Toivon vaan, että myöskin
Posti omalta osaltaan osallistuu tähän yhteispalvelupisteitten
rakentamiseen.
Yleiskeskustelu päättyy.