3) Valtioneuvoston selonteko ruokapolitiikasta
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Mm-valiokunta mietinnössään
on erittäin hyvin tuonut ilmi alkutuotannon ja meidän
kuluttajien näkemykset, mutta siitä mietinnöstä sekä näistä selonteoista
puuttuu aika tavalla elintarvikekaupan ja elintarviketeollisuuden osuus.
Mietinnössä päädytään
muun muassa siihen, josta jo paljon on puhuttu salissa tänään,
että me kuluttajat haluamme luomu- ja lähiruokaa. Peltopinta-alasta
kuitenkin tällä hetkellä vain 7,2 prosenttia
on luomuviljelyssä, ja kokonaistuotanto on vain 1 prosenttia.
Siksi tuntuu kovin utopistiselta se, mitä ministeri lupaili,
että me voisimme tuottaa 50 prosenttia luomua, mitä maabrändityöryhmä esittää.
Luen kovin ahkerasti Maaseudun Tulevaisuutta, ja siinä kyllä pidetään
realistisena sitä, että voitaisiin nostaa luomutuotantoa
10 tai 15 prosenttiin viljelypinta-alasta. Jos luomuviljelyä olisi
enemmän kuin 10 prosenttia, niin tarvitsisimme huomattavasti
lisää peltoalaa, sillä kuten sanottu,
luomuviljely ei ole kovin satoisaa. Elintarvikekauppaa syytän
siitä, että lähiruokaa ei saa ostaa marketeista.
Niissä kaikki tuotteet on pakattu tiiviisti muovikuoreen
ja tuotteet näyttävät hyvältä,
mutta ne eivät maistu miltään. Lähiruokaa
on mahdotonta löytää ainakaan suurten
markettien hyllyistä. Kaikissa on sama tavaravalikoima.
Haluaisin enemmän torikauppaa, hallikauppaa ja suoramyyntiä maaseudulla.
Olisi hyvä, jos samalla, kun ajellaan mökille,
tienvarressa olisi suoramyyntipisteitä. Se toimisi erinomaisesti Suomessa,
sillä meidän maassammehan ei ole varkaita, ainakin
vähemmän.
Kokoomuksen eduskuntaryhmä vieraili toissapäivänä Valiolla,
ja todellakin siellä meille selitettiin, että heillä on
erinomaista laktoositonta maitoa. Uskon sen, mutta sehän
on noin 50 prosenttia kalliimpaa kuin tavallinen maito, mutta useimmilla
meillä on siihen varaa. Maidon kulutus ei ole juuri kasvanut,
vaan päinvastoin. Maidon tuottajahintakaan ei ole kehittynyt
edullisesti, joten on todennäköistä,
että Itä- ja Pohjois-Suomen pienet maitotilat
vähitellen häviävät ja maitotuotanto
vähenee maastamme, jos eivät sitten Varsinais-Suomen
ja Satakunnan viljelijät ala hoitaa karjaa.
Eräs mielenkiintoinen havainto näissä selonteoissa
olivat ruuan haittaverot. Karkkien, limsojen, alkoholin, tupakan
haittavero on itsestään selvä, ja Hetemäen
verotyöryhmähän jo ehdottaa, että karkkiveroa
voisi nostaa. Mutta elintarviketeollisuus ei ehdota sokeri- tai
rasvaveroa, koska sokeri- ja rasvapitoisuuden mittaaminen on vaikeaa.
Sokeri- ja rasvavero johtaa veronkiertoon, harmaaseen tuontiin,
se syrjii kotimaisia tuotteita. Ruokavaliohan on terveellinen, jos se
sisältää kaikkia ravintoaineita mutta
vähemmän rasvaa eikä ylen määrin
lisättyä sokeria, joten uskoisin, että tämmöinen
rasva- ja sokerivero tulee olemaan varsin vaikeasti järjestettävissä, vaikka
sitä käsittääkseni on Tanskassa
käytetty.
Eräs asia, mitä Valiolla meille tarjottiin,
oli ehdotus siitä, että ruualla olisi energiavero
eli verotus ruoka-aineen energiasisällön mukaan.
Tällöin ainakin kaikki rasvaiset tuotteet tulisivat korkeammin
verotetuiksi kuin vesipitoiset tuotteet. Ruokapolitiikassa on monta
mielenkiintoista seikkaa, joista meidän tulisi käydä yhteistä, jatkuvaa
keskustelua, kuten esimerkiksi tämä gmo-vapaa
tai gmo-muunneltu tuote, joka tuli edellisessä debatissa
esille.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ystävällishenkisesti ed. Asko-Seljavaaralle
kommentti tuosta peltoalasta. Meillä on 2,3 miljoonaa hehtaaria
peltoa, ja siitä 500 000 hehtaaria on niitä hevostalousajan peltohehtaareita,
joissa tuotettiin hevosille ruokaa elikkä energiaa sitä kautta.
Ja siis toisin sanoen nyt, kun me pohjaamme tämän
energiapuolen kokonaan fossiiliseen energiaan, meillä on 500 000
näitä ekstrahehtaareita tällä hetkellä tuotannossa
ja niitä voitaisiin käyttää myöskin
energiantuotantoon. Mutta silloin, jos olisi luomutuotantoa, ei
meillä mitään ongelmaa kokonaisvolyymin
kanssa olisi. Siellä on siis puoli miljoonaa hehtaaria
jemmassa.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ruokaketju kuormittaa huomattavasti
ympäristöä. Maatalous on suuri kuormittaja,
mutta myös kotitaloudet kuormittavat, kun ruoka päätyy
lopulta kaatopaikalle. Tätä ketjua on muutettava vähemmän
kuormittavaan suuntaan.
Ruoka on Suomessa Euroopan kalleimmasta päästä,
eikä edes ruuan arvonlisäveron alentaminen merkinnyt
pysyvää muutosta ruuan hintaan. Ensinnäkin
ruuan hintaa nostettiin 10 prosenttia ennen arvonlisäveron
alentamista, ja alentamisen jälkeen ruuan hinta on samalla
tasolla kuin ennen arvonlisäveron alentamista. Myös
kohtuuton mainonta on yksi korkean ruuan hinnan syy.
Vaikka ruuan tuotanto on vahvasti tuettua, sen hinta on korkealla,
koska ruokaa myyvä päivittäistavarakauppa
on myös Euroopan keskittynein — siinäpä pulma.
Ruuan hintaa on keinotekoisesti nostettu myös siksi, että viljaa
ei käytetä maailmalla polttoaineen raaka-aineena.
Ruuan korkeaan hintaan suhteessa sen laatuun pitäisi saada
pysyvä muutos.
Arvoisa puhemies! Ruoka on merkittävä työllistäjä Suomessa.
Alkutuotannon ja jalostuksen parissa työskentelee noin
200 000 suomalaista. Ruuan merkitys on myös Suomen
maineen kannalta merkittävää. Mitä korkeatasoisempi
ruokakulttuurimme on, sitä parempi on maineemme ulkomailla.
Itse asiassa maa, jossa osataan tehdä hyvää ruokaa,
saa sädekehän ympärilleen, eikä parmankinkku
ole kummoinen ruoka.
Arvoisa puhemies! Kouluruokailun suhteen Suomi on ollut ainutlaatuinen.
Ilmainen kouluruoka on vielä nykyäänkin
harvinaisuus maailmalla. Valitettavasti kouluruokailun määrärahat eivät
takaa ruuan laatua eivätkä täytä yleisiä ravintosuosituksia.
Kouluruoka on nykyään monen perheen lapselle ainut
lämmin ruoka päivässä, siksi
sen tasoon kannattaa panostaa määrärahoja
lisäämällä. Hyvä kouluruuan
taso on ennalta ehkäisevää toimintaa.
Se, mitä nyt syödään, näkyy
huomispäivänä joko parempana tai huonompana
tulevaisuutena. Siksi ruokaan kannattaa panostaa ja nimenomaan laaturuokaan
niin kouluissa kuin kodeissakin.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä osiossa on kaksi
seikkaa, joihin haluan kiinnittää huomiota.
Ensimmäinen seikka, joka aina jää vähälle huomiolle,
on kalatalous ja erityisesti kotimainen kala. Kotimaisessa kalataloudessa
on paljon hyödyntämätöntä potentiaalia,
ja on erikoista, että vapaa-ajankalastajat pyytävät
Suomessa ammattikalastajia suuremman osan ravintona hyödynnettävästä kalasta,
ja tämäkin saalisosuus on pienenemässä.
Mielestäni on tärkeää tehdä toimia
sen eteen, että kalan käyttöä ja
kalastusta voidaan lisätä.
Toinen seikka, johon haluan kiinnittää huomiota,
on lasten ja nuorten ruokakasvatus. Ruokakasvatus on osa muuta kasvatusta,
ja on tärkeää varmistaa se, että ruokakasvatukseen
on riittävät opetustuntimäärät
sekä riittävä ruokakasvatusta tukeva
kerhotoiminta. Tärkeää on myös, että lapset
oppivat syömään monipuolisesti erilaisia
makuja. Ja mielestäni on hyvä, että lapsia osallistetaan
myös kouluruuan päätöksiin.
Nythän on Lasten parlamentin, lapsiasiainvaltuutetun ja
suomalaisen ruokakulttuurin edistämisohjelman toimesta
perustettu kampanja Lasten ääni lautaselle, ja
mielestäni tämä on hyvä ajatus
kysyä lapsilta, mitä he pitävät
tärkeänä kouluruokailussa, ja sitä kautta
myös antaa lasten vaikuttaa omaan kouluruokailuunsa. Pidän
kummallisena sitä, että esimerkiksi Helsinki siirtyi kasvisruokapäivään
kysymättä koululaisilta asiaan liittyen mitään.
Petri Pihlajaniemi /kok:
Arvoisa puhemies! Valiokunta kiinnitti erityistä huomiota
lähiruokaan. Voin sanoa, että jos ravintolan ruokalistalla
mainitaan, että tämä on jonkun lähitilan
tuote, niin se on myös hyvä markkinointikeino.
Mutta niin kuin täällä on tullut esiin,
niin suuret kauppaketjut kuin ravintolaketjutkaan eivät
välttämättä ota käyttöön
tätä lähiruokaa, ja näin ollen olisi
erittäin tärkeää, että paikallisille
toimijoille tarjottaisiin markkinointikanavia myös kauppaketjujen
tuotevalikoimaan. Ja se, että hallitus viime vuonna laski
ruuan arvonlisäveroa, on erittäin hyvä asia.
Se myös, varsinkin ravintolapuolelle, on tuonut piristystä.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin muistaessani yhdyn hyvin
mieluusti kyllä ed. Mäkelän esittämään
vaatimukseen hakea lisää erilaisia toimenpiteitä suomalaisen
kalan hyödyntämisen lisäämiseksi,
aivan erinomainen ja tärkeä vaatimus ja näkemys.
Mutta tähän selontekoon liittyen: Selonteko kaiken
kaikkiaan on erittäin hyvä pohja kehittää suomalaista
elintarvikeketjua. Selontekoon on listattu näköjään
peräti noin 50 erilaista toimenpidettä ruokapolitiikan
toteuttamiseksi, ja ruokastrategiassa näyttää olevan
erittäin vahva visio vuodelle 2030. Selonteossa on aivan
oikein arvioitu, että tuo visio toteutuakseen vaatii kuluttajalähtöisyyttä,
laajaa yhteistä päätöstä tehdä ruoka-alasta
kasvun ala, suomalaisen ruuan ja ruuan tekijöitten arvostuksen
lisäämistä ja varmasti myös uudenlaista
ruokapolitiikan ja ruoka-asioitten hallintomallia. Eli näihin
neljään asiakokonaisuuteen panostamalla saadaan
varmasti aikaan myönteistä suomalaista ruokapolitiikkaa.
Tuo tavoite tehdä ruoka-alasta Suomen yksi kasvun ala
niin talouden, työllisyyden kuin hyvinvoinninkin näkökulmasta
on äärettömän suuri ja äärettömän
merkittävä. Tämä vaatii kyllä hyvin
laajaa poliittista yhteisymmärrystä. Siinä tarvitaan
laajaa eri hallinnonalojen välistä yhteistyötä mutta
myös laajasti eri politiikkasektorit läpikäyvää politiikkaa.
Puhuttaessa ruuasta on välttämätöntä tietysti tarkastella
koko elintarvikesektorin kannattavuutta, ja on todettava, että erityisen
onnetonta on se, että maataloustuotannon kannattavuus on heikentynyt
kokonaisuutena vuosi vuodelta. Tutkimukset niin kansallisella kuin
EU-tasollakin osoittavat, että tuottajan osuus kuluttajahinnasta on
pienentynyt, vaikka muun muassa tukipolitiikan tavoite on ollut
lisätä tuottajan myyntitulojen suuruutta.
Tämä selonteko sinällään
ei anna pohjaa alkutuotannon kannattavuuden parantamiseen, eikä se
suoranaisesti tämän selonteon tarkoitus ollutkaan,
mutta muutama sana tuottajien tulokehityksen heikkenemisestä.
Suurin syyhän tuottajien tulokehityksen heikkenemiseen
on tuotantokustannusten raju nousu yhdistettynä alhaisiin
tuottajahintoihin. Muun muassa maidon tuottajahinta lähestyy
40:tä senttiä per litra, mutta kokonaistuotantokustannus
on luokkaa 60 senttiä. On siis todettava, että kannattavuuden
parantamiseksi tuottajahinta on saatava ylöspäin,
mutta totta kai myös tuen osuus korostuu.
Mielenkiintoista tässä on huomata se, mitä esimerkiksi
kevytmaidon hintakehityksessä on tapahtunut vaikkapa vuodesta
2004 vuoteen 2010. Tuottajan osuus kevytmaidon litrahinnasta on
pysynyt samana kuuden vuoden aikana eli noin 33 prosenttina. Teollisuuden
osuus on laskenut 28 prosentista 17 prosenttiin, mutta samaan aikaan
kaupan osuus on kasvanut 25 prosentista 39 prosenttiin. Samaan aikaan
ruuan kuluttajahintojen kehitys on ollut hyvin maltillista pitkällä aikavälillä erityisesti
palkkakehitykseen verrattuna, ja tietysti kysymys tässäkin
kuuluu, mitä johtopäätöksiä tästä kaikesta
on tehtävä.
Viljelijöiden toimeentulo edellyttää sitä,
että markkinoilta pitää saada kunnon
hinta laadukkaalle tuotteelle. Kysymys on koko ruokaketjun yhteisestä vastuusta
viljelijästä kuluttajaan. Tilanne vaatii tuottajien
neuvotteluvoiman lisäämistä elintarvikeketjussa,
ja lyhyesti sanottuna tämä tarkoittaa sitä,
että muun muassa tuottaja- ja toimialaorganisaatiolaki
on saatava pikaisesti tänne eduskunnan käsittelyyn.
Tuomo Hänninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Valtioneuvoston selonteko ruokapolitiikasta
on kansainvälisen kilpailun kiristyessä ja häiriöiden yleistyessä eri
maissa tuotannossa ja koko ketjussa hyvin paikallaan. Lähiruuan
tuoreus, terveellisyys ja ympäristöystävällisyys,
elintarvikehuolto ja elintarvikeomavaraisuus, kaikki nämä ovat meille
tuttuja ruokapolitiikkaan liittyviä käsitteitä.
Ruokahuollosta ja koko elintarvikeketjusta on mahdollisuus tulla
meille kasvuala, mutta se tarvitsee kaikkien osa-alueiden hitsautumista
yhteen ja yhteisen näkemyksen luomista toimivaksi käytännöksi.
Elintarvikeketjussa suurin ongelma liittyy, aivan kuten täällä salissa
on todettu, tuotantoon. Suomalainen tuottaja tarvitsee lisää neuvotteluvoimaa
tuottajahinnan korottamiseksi ja samalla kannattavuuden parantamiseksi.
Myös jalostavien elintarvikeyritysten kilpailukyvystä ja
toimintaedellytyksistä on huolehdittava. Nämä yritykset
ovat tärkeä osa tätä elintarvikeketjua.
Kalatalous on jäänyt selonteossa vähälle
huomiolle. Me tiedämme kalakantojen säilymiseen liittyvät
ongelmat kansainvälisillä vesillä. Ongelmat
ovat kasvaneet kotimaisillakin markkinoilla kysynnän ja
tarjonnan kohtaamisessa. Tuoretta, hyvin käsiteltyä ja
kohtuuhintaista kalaa ei läheskään aina
ole kalatiskillä saatavilla, kun kuluttaja sitä kysyy.
Tuhansien järvien, satojen jokien ja melkoisten merivesien
hoidossa ja hyödyntämisessä on paljon
tehtävissä. Ongelmia ovat lohikalojen luontaisten
ja kasvatettujen poikasten tasaisessa kalakantojen kierrossa. Myös pyynnin
järjestelyt ovat ristiriitaisia. Sisävesien ja
Itämeren ongelmaksi ovat tulleet vähempiarvoiset
särkikalat. Sinänsä nämä kalat
ovat ravinnoksi kelpaavia mutta vaativat hyviä kokkeja. Kalavesien
hoitoon, poistokalastukseen eli kansankielellä roskakalan
pyyntiin, on tänä vuonna varattu 1,4 miljoonaa
euroa. Ensi vaalikaudella summa on kohotettava moninkertaiseksi,
jotta kielteinen kehitys vesistöissämme saadaan
taitettua. Samalla tulee tilaa arvokalalle ja kalamassan tuottama
fosforikuormitus saadaan pienenemään.
Arvoisa puhemies! Maa- ja metsätalousvaliokunnan lausumat
ovat hyvin kohdennettuja. Pelkistettynä ne ovat: Alkutuotannon
kannattavuus ja alkutuottajien asema vaatii pikaisia toimia. Elintarvikkeiden
jäljitettävyysjärjestelmää tulee kehittää ruuan
alkuperän oikeellisuuden varmistamiseksi. Lähi-
ja luomuruuan käyttöä julkisissa ruokapalveluissa
lisätään. Hallitus lisää huoltovarmuutta
ja selkeyttää ruokapolitiikan hallintoa. Nämä ovat
hyviä kannanottoja.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Haluaisin vielä kommentoida tätä luomuviljelyä.
On sääli että ed. Pulliainen on poistunut.
Hän kyllä yleensä aina istuu kaikki istunnot loppuun
saakka mutta ei ole nyt paikalla. Mutta todella Maaseudun Tulevaisuus
uutisoi, että puolet luomua johtaisi mittavaan rehuviljan
tuontiin. Nyt tietenkin täytyy sanoa, että tässä ei
sanota, onko peltoalasta puolet luomua vai onko tuotannosta puolet
luomua, mutta siinä sanotaan, että ei voisi pitää sitten
karjaa ollenkaan, jos meillä olisi 50 prosenttia luomuviljelyä,
koska se ei riittäisi karjan rehuksi. Mutta sitten vähän
ajan kuluttua kuitenkin maa- ja metsätalousministeriön kansliapäällikkö Jarmo
Vaittinen on positiivisempi ja sanoo, että ehkä joskus
on mahdollista, että 50 prosenttia peltopinta-alasta on
luomua, ja hän sanoo, että tavoitteita pitää olla.
Lasse Hautala /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Keskustelu ruokapolitiikasta on ollut
hyvin tärkeää ja asiallista, ja kun otetaan
huomioon tuo edellinen selonteko, mikä tuossa aikaisemmin
käytiin läpi, niin on huomionarvoista, että nämä molemmat
tärkeät selonteot liittyvät keskeisesti
toisiinsa. Ruokapolitiikan selonteossa on määritelty
visio, toki varsin pitkälle aikavälille, vuoteen
2030, jolloinka suomalaiset kuluttajat syövät
maukasta, terveellistä, kestävästi tuotettua
ja turvallista ruokaa. Kuluttajilla on kyky tehdä tietoisia
valintoja, ja kysyntään vastaa läpinäkyvä,
osaava, joustava sekä kansainvälisesti kilpailukykyinen
ruoka- ja palvelujärjestelmä. Alan kasvua ja kehitystä tukee
hyvin koordinoitu korkean tason tutkimus- ja kehitystyö.
Koko kansallisen ruokapolitiikan yhtenä keskeisimpänä lähtökohtana
on oman alkutuotannon kannattavuus. Kannattava alkutuotanto on edellytys
elintarvikejalostuksen kannattavalle toiminnalle, ja ennen pitkää alkutuotannon
kannattavuudesta on kysymys myös silloin, kun puhutaan
omien kotimaisten elintarvikkeiden saatavuudesta. Ruuan maku, hinta,
alkuperä, jäljitettävyys, puhtaus ja
terveellisyys, laatu sekä turvallisuus ovat kaikki sellaisia
tekijöitä, joihinka kuluttajat kiinnittävät
huomiota tehdessään ruokaan liittyviä valintoja.
Jokainen suomalainen nivoutuu ruokajärjestelmään
aina kuluttajan roolissa, oli hän sitten ruokaa kotona
laittava tai sitten ruokapalveluja osittain hyväksi käyttävä.
Nyt on jo nähtävissä ja ehkä tulevaisuudessa vieläkin
enempi — ainakin mikäli mallia haetaan tuolta
merten takaa Yhdysvalloista, jossa se on jo nähtävissä selkeästi — että erityisesti
ravitsemuksen terveysvaikutuksiin vaikuttavat yksilöiden
tai perheiden osaamattomuus ja vähenevä ajankäyttö ruuanlaitossa.
Yhteisten aterioiden vähenemisellä perheissä ja
sitä kautta sitten lisääntyvällä napostelulla,
usein rasvaisten ruokien, sokeripitoisten ruokien napostelulla,
on suuri haitallinen terveysvaikutus. Näistä ovat
sitten nähtävissä olleet selkeästi
kansalaisten ylipainon ja epäterveellisten elämäntapojen
lisääntyminen ja sitä kautta myöskin
sitten niihin liittyvien elintapasairauksien lisääntyminen.
Mutta toisaalta on nähtävissä ollut myös
se, että ihmisiä kiinnostaa ruoka ja myös
ruokakulttuuri. Kansainvälisyydestä on ollut se
suuri hyöty, että tällöin ihmiset
seuraavat sitä, millaisia ruokia maailmalla syödään,
ja sitten kenties itsekin kokeillaan niiden valmistusta, ja se on
nähtävä hyvänä piirteenä varsinkin
silloin, jos sitä kokeilua ja kotona laitettua ruokaa tehdään
vielä kotimaisista raaka-aineista.
Ravitsemussuositukset liittyvät hyvin läheisesti
ruokapolitiikkaan, ja Suomen osalta on siinä mielessä ollut
haitallista, että me emme kaikilta osin täytä terveellisiksi
katsottujen elintarvikkeiden hyödyntämistä.
Etenkin kasviksien, hedelmien ja marjojen syömisessä me
jäämme selvästi suosituksesta ja sijoitumme
eurooppalaisessa kulutusvertailussa heikosti. Vaikka itse asiassa
meillä puhdas luonto ja hyvät marjamaastot ovat
kaikki hyviä etuuksia meille näiden, erityisesti
marjojen, osalta, niin tuntuu siltä, että yleinen
kiireinen elämänrytmi on ihmisillä sellainen,
että he eivät näihin aikaa sitten kovin
paljon käytä.
Joukkoruokailu ja ruokapalvelujen käyttö ovat hyvin
keskeisellä sijalla ruokapolitiikassa. Päivittäin
75 prosenttia suomalaisista käyttää erityyppisiä ruokapalveluja
niin päiväkodeissa, oppilaitoksissa, työpaikoissa
kuin sairaaloissakin, ja siksi on hyvin tärkeää se,
että näissä ruokapalveluissa käytetään
ja hyödynnetään kotimaisia elintarvikkeita
ja noudatetaan terveellisten ruokatottumusten osuutta.
Arvoisa puhemies! Ruokapoliittisessa selonteossa on yleisesti
käytetty käsitettä "ruokasektori". Maa-
ja metsätalousvaliokunta katsoo, että perinteiseen
ruokasektoriin liittyy nykyisin jatkuvasti laajenevia ulottuvuuksia.
Tavoitteellisella ruokapolitiikalla voidaan edistää samanaikaisesti
niin kansantaloutta, kansanterveyttä, ympäristötavoitteita
kuin huoltovarmuuttakin. Ja kestävä kehitys on
iso osa-alue, joka liittyy myöskin näihin ruokakysymyksiin,
ja se tulee jatkossakin pitää mielessä.
Valiokunta korostaa mietinnössään,
että ruokahuoltoon ja ruuan kulutukseen liittyvät
kysymykset koskevat laajasti koko suomalaista yhteiskuntaa eikä niitä voida
kestävästi ratkaista muutoin kuin sektorirajat
ylittävien toimenpiteiden avulla. Keskeinen kysymys on,
pystyvätkö tutkimus, kehitys ja innovaatiot tuottamaan
pitkän aikavälin kestäviä ratkaisuja
ilmastonmuutokseen sekä rajallisten luonnonvarojen ja markkinoiden
heilahtelujen aikaansaamiin ongelmiin. Jatkossa on tärkeää se,
että käytännön toimenpiteissä eri
politiikan sektoreilla otamme huomioon tämän selonteon
ruokapolitiikasta ja siellä esiin nostetut kysymykset.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä ruokapoliittisessa
selonteossa todetaan, että Mtt:n tutkimuksen mukaan muutama
vuosi sitten tukien osuus luomutilojen bruttotuloista oli yli 50
prosenttia ja tavanomaisilla tiloilla vaan 36 prosenttia. Tämä tarkoittaa
useimmiten luomutiloilla myös sitä, että tarkastusten
määrä helposti lähtee nousuun.
Toivon, että tässä pystyttäisiin jotakin
konkreettista yhdistämistä tai muuta saamaan aikaan.
Tuossa edellisessä keskustelussa ministeri totesi,
että luomu tarvitsee ehdottomasti toimialaorganisaation,
jotta se pystyy kehittymään eteenpäin
niitä tavoitteita kohti, mitä Suomessa eri tahot
ovat sille esittäneet, kaikki toimijat pitää saada
samassa ketjussa toimimaan kasvutavoitteen hyväksi. Tämä on
tärkeätä. Valiokunnan mietinnössä todetaan,
että luomualan opetusta olisi laajennettava. Mikkelissähän
Ruralia-instituutti tekee erittäin hyvää työtä tämän
asian suhteen. Itsekin olen siellä käynyt ensimmäisen
luomukoulutusohjelman agronomeille ja agrologeille aikanaan, vuosia,
vuosia sitten.
Lähiruuasta valiokunta sanoi, että se tarkoittaisi
talousalueen raaka-aineita. Toivon, että se tarkoittaisi
vähän enempi kuin talousalueen raaka-aineita,
esimerkiksi alueen raaka-aineita, ja sitten, jos ei sieltä löydy,
Suomen ja sitten vasta mentäisiin sinne ulkomaille ruokaa
hakemaan. Ruuantuotanto on jokaisen maan oikeus mutta myös
velvollisuus. Maailmanmarkkinoillahan liikkuu hyvin pieni osa tuotannosta,
ehkä 10 prosenttia, mutta se vaikuttaa merkittävästi
hintoihin.
Elintarviketurvallisuustavoitteissa oli kolme eri kokonaisuutta:
elintarvikkeiden turvallisuuden varmentaminen, terveellisen ravitsemuksen edistäminen
ja kuluttajien vaikutusmahdollisuuksien ja tiedonsaannin parantaminen.
Olisin toivonut, että mietinnössä olisi
nostettu järjestöt, kuten Maa- ja kotitalousnaisten
piirien neuvojien järjestämä koulutus,
infomateriaali ym., myös esiin. He järjestävät
myös paljon erilaisia ruuanvalmistuskursseja ja opettavat
hyvää ravitsemusta jne. Maa- ja kotitalousnaisilla
on myös netissä neuvontapalvelu, jossa mikään
ruokaan liittyvä kysymys ei ole liian pieni.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa puhemies! Suomalainen ruokakulttuuri on kärsinyt
aikamoisen muodonmuutoksen tässä viime vuosina:
olemme aika lailla amerikkalaistuneet, ja myöskin Välimeren
maat ovat tuoneet tänne oman lisänsä. Kuitenkin
suomalainen perusruoka, mitä kouluissakin lapsille tarjotaan,
on hyvin haluttua, ja monelle koulua käyvälle
lapselle se koulusta saatu lämmin ruoka on päivän
ainoa lämmin ruoka-annos.
Meidän kannattaa pyrkiä saamaan tähän
maahan keskustelua siitä, ovatko nämä meidän
ravitsemussuosituksemme ihan oikealla tasolla. Meillä on
paljon hyvinkin hoikassa kunnossa olevia, jopa melkein aliravittuja,
nuoria, jotka kuitenkin joutuvat tyytymään siihen
nykypäiväisen koulun kevyeen ruokavalioon. Ja
kun ihmiskeho tarvitsee rakentuakseen kuitenkin aika paljon monenmoisia
rakennusaineita, niin tässä asiassa pitäisi toimia
aika nopeasti. Tuolla vanhushoidon puolella onkin menty eteenpäin,
niin että siellä on kerman ja voin käyttöä lisätty,
koska ikääntyvän ihmisen ruoka-annokset
tulevat entistä pienemmiksi, ruokahalu häviää ja
silloin tarvitaan entistä vahvempaa ruokaa.
Ruokakasvatus ja -opetus on tärkeää,
ja kotitaloustunnit pitää pitää peruskoulun
opetusohjelmistossa, ja myöskin tätä kerhotoimintaa
pitää voida edelleen tukea. Meillä on
paljon uusavuttomia äitejä, jotka eivät
kykene opastamaan lapsiaan ruuanlaitossa, niin että tällainen
yhteiskunnallinen yhteinen talkoohenki tässä asiassa
tarvitaan.
Paula Sihto /kesk:
Arvoisa puhemies! Valtioneuvoston selonteko ruokapolitiikasta
kattaa ruokasektorin alkutuotannosta kansalaisten ruokapöytiin.
Selonteko korostaa elintarvikeketjun ja turvallisuuden vaalimista,
ja selonteossa on ansiokkaasti käsitelty keskeisiä ravitsemuksen haasteita.
Hyvä ruokavalio on olennainen perusta kansalaisten
terveydelle. Selonteko esittelee suomalaisen ruokavalion heikot
kohdat: runsas kovan rasvan ja suolan saanti, kulutuksen ylittävä energiansaanti
sekä runsas sokerin käyttö.
Selonteon ponsissa mainitaan riittävä tiedonsaanti
ruuan kulutuksesta ja ravintoaineiden saannista. Selonteossa asetetaan
tavoitteeksi ylipainon esiintymisen vähentäminen,
johon tähtäävien toimien selvittäminen
on tärkeää. Lasten ja nuorten lihomisen
lisäksi lihavuus on yleinen ongelma myös aikuisilla.
Selonteko tukee vahvasti valtioneuvoston periaatepäätöstä terveyttä edistävän
liikunnan ja ravinnon kehittämislinjoista.
Lihavuuteen tulee kiinnittää huomiota kaikissa
ikäryhmissä ja etsiä aktiivisesti vaikuttamiskeinoja.
Selonteossa mainittujen ruoka-alan henkilöstöryhmien
lisäksi myös terveydenhuoltohenkilöstön
riittävä ravitsemusosaaminen tulisi nykyistä paremmin
varmistaa. Myös välipala-automaattien sisältö ja
saatavilla olevien välipalojen laatu ovat tärkeitä paikallisia
kehittämiskohteita.
On tärkeää, että elintarvikkeiden
pakkausmerkintöjä koskevaa lainsäädäntöä ja
käytäntöjä kehitetään
siten, että pakkauksiin tulee riittävästi tietoa
ravintosisällöstä helppolukuisessa muodossa.
Yrityksiä tulee kannustaa käyttämään pakkauksissa
tuotteen ravintosisältöä kuvaavaa Gda-
ja sydänmerkkiä kuluttajien ostopäätösten helpottamiseksi.
Eri väestöryhmien välillä on
todettu suuria eroja terveydessä ja ruokavalintojen terveellisyydessä.
Eriarvoisuuden pienentämiseksi on tärkeää,
että heikompiosaisten väestöryhmien ravitsemukseen
kiinnitettäisiin erityistä huomiota käytännön
toimenpitein.
Arvoisa puhemies! Päivähoidon ja koulun ruokailutilanne
on lasten ensimmäinen kodin ulkopuolinen ruokailumalli,
jolla voidaan edistää hyvää ravitsemusta.
Joukkoruokailu on tärkeä eri ikäryhmien
ravitsemukselle. Kouluissa tarjotaan tavallisesti yksi ateria päivässä,
päivähoidossa jopa kolme ateriaa päivässä ja
vanhusten hoitolaitoksissa usein päivän kaikki
ateriat. Ammattikeittiöiden monipuolisella, suositusten
mukaisella ja hyvällä ruokatarjonnalla voidaan
antaa lapsille, nuorille ja aikuisille mallia hyvistä ja
terveellisistä ruokavalinnoista sekä ylläpitää ikäihmisten
toimintakykyä.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Vielä muutama asia, joita en
ehtinyt tuossa äsken sanoa.
Nuo ravitsemukselliset riskit, joista ed. Sihto tuossa hyvin
kertoikin, ovat tietysti yksi osa tätä nykypäivää.
Teollisuusmaissa on vähän toisenlaiset ravitsemukselliset
riskit kuin kehitysmaissa.
Mutta riskejä on myös muunlaisia. Ne liittyvät
kansainväliseen kauppaan, teknologiaan, ilmastonmuutokseen,
uusiin tuotantotapoihin, väestön kehitykseen yleensä jne.
Varmasti Suomessa meillä se yksi suurimpia riskejä on
matkustaminen, varmasti suurempi kuin moni muu ruokaan liittyvä riski
täällä itse Suomessa. Mutta jollakin
tavalla se riski siellä ulkomailla ollaan aika helpostikin
ottamassa. Esimerkiksi silloin, kun matkustetaan jossain halvan
kustannustason maassa, otetaan vähän oletettunakin,
että siellä se jonkunnäköinen
vatsatauti iskee. Mutta sitten täällä Suomessa
tuntuu, ettei olla halukkaita siitä turvallisuudesta, puhtaudesta,
riskittömyydestä tarpeeksi maksamaan, sillä tavalla
maksamaan, että kohtuullinen osa tästä ruuan
hinnasta päätyisi myös sille tuottajalle.
Voitaisiin puhua Suomessakin siitä reilun kaupan tuotannosta.
Keskustelu päättyi.