2) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ulkomaalaislain muuttamisesta
Risto Kalliorinne /vas:
Arvoisa puhemies! Tällä kyseessä olevalla
esityksellä tullaan panemaan täytäntöön
uudelleen laadittu menettelydirektiivi ja samalla tarkistetaan ulkomaalaislain säädösten
yhdenmukaisuus vastuunmäärittämisasetus
Dublin III:n kanssa. Tässä luonnoksessa ehdotetut
merkittävimmät lainmuutokset liittyvät
hakijan kuulemiseen, haavoittuvassa asemassa oleviin hakijoihin,
turvallisiin maihin, uusintahakemuksiin sekä täytäntöönpanon
kieltämistä koskevaan hakemukseen.
Totean yleisesti, että valiokunnan mietinnössä hyväksytyn
hallituksen esityksen oleellisimmat puutteet liittyvät
siihen, että esityksessä ei ole riittävästi
otettu huomioon eikä turvattu tehokkaita oikeussuojakeinoja
ehdottomien palautuskieltojen noudattamisen ja keskeisten perus- ja
ihmisoikeuksien, kuten lapsen edun ensisijaisuuden, turvaamiseksi.
Valiokunnan kuulemisessa vähemmistövaltuutetun,
Amnesty Internationalin ja Pakolaisneuvonnan asiantuntijalausunnossa
kiinnitettiin erityistä huomiota juuri näihin
tämän esityksen epäkohtiin.
Lisäksi Pakolaisneuvonnan asiantuntijalausunnossa nostetaan
esille se, että yhteistä eurooppalaista turvapaikkajärjestelmää koskevien
uudelleen laadittujen EU-säädösten implementoinnissa
ja nyt myös käsiteltävässä esityksessä korostuu,
että direktiivien ja vastuunmäärittämisasetuksen
yhteisvaikutusta ei olla riittävästi otettu huomioon
eikä arvioitu. Vertailua eri direk-tiivien ja vastuunmäärittämisasetuksen
osalta on tehty erikseen, eikä aina ole osattu ottaa huomioon,
että esitettyjen lainkohtien tulee täyttää kaikkien
direktiivien ja vastuunmäärittämisasetuksen
vaatimukset.
Valiokunnassa kyllä, huolimatta eri puolueista ja eri
näkemyksistä ja arvoista, varmaan kaikkien yhteisesti
jakama kritiikki on ollut se, että ulkomaalaislakiin tulee
niin paljon pieniä muutoksia, että sen kokonaisuuden
arviointi ja hahmottaminen on todella vaikeaa. Sen takia varmaan
tulevaisuudessa tarvittaisiin ulkomaalaislakiin ihan tämmöinen
kokonaisuudistus.
Tämän perusteella olen valiokunnassa tehnyt vastalauseen
mukaiset muutosehdotukset, ja käsittääkseni
niitä ei vielä tässä vaiheessa
ole tarpeen toistaa, mutta silti totean, että ratkaisevassa käsittelyssä tulen
tekemään vastalauseen mukaiset muutosehdotukset,
jotka sisältävät yhteensä yhdeksän
eri muutosta tämän lain pykäliin, muutosta
siihen, mitä ovat hallituksen esitys ja valiokunnan mietintö.
Satu Haapanen /vihr:
Arvoisa puhemies! Aivan aluksi yhdyn tähän
vastalauseeseen, kannatan sitä. Se on meidän yhdessä tekemämme.
Muutama kohta, minkä takia teimme tämän vastalauseen.
Yksi on esimerkiksi sellainen, että täytyisi turvata
oikeus sille, joka hakee täältä turvapaikkaa,
ja sillä tavalla, että kuullaan asianmukaisesti
ja että Maahanmuuttovirastolla on asianmukaiset tiedot
myös siinä tapauksessa, että hakija tekee
uusintahakemuksen. Täytyisi selvittää,
jos hakija tekee uuden hakemuksen, sisältääkö se
sitten uusia perusteita turvapaikan antamiselle.
Ehdotamme myös sitä, että yksin tulleen
alaikäisen hakemus tulee käsitellä aina
normaalimenettelyssä. Ulkomaalaislaissa tulisi selkeästi
säätää, että yksin
tulleeseen alaikäiseen ei tule soveltaa nopeutettuja menettelyjä eikä yksin
tulleen alaikäisen hakemusta tule jättää tutkimatta. Hakijalla
tulisi olla mahdollisuus hakea täytäntöönpanokieltoa
koko valitusajan ja tarvittaessa myös sen jälkeen
maastapoistamispäätöstä koskevan
valituksen vireillä ollessa. Ja kun hakija tekee hakemuksen,
hänellä tulisi olla oikeus sitten odottaa päätöstä täällä Suomessa,
niin että käännyttämispäätöksen
täytäntöönpanoa todellakin saisi
sitten odottaa täällä maassa.
Muun muassa tällaisia kohtia olemme nostaneet esille.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Eduskunnassa on parhaillaan käsittelyssä useita ulkomaalaislain
muutoksia, tämä nyt käsittelyssä oleva
muutos on yksi niistä. Nyt on herättänytkin
aika paljon hämmennystä ja keskustelua se, kun
meillä on nyt vähintään, ainakin
mieleen tulee, 4—5 ulkomaalaislain muutosta, jotka käsittelevät
osittain samojakin asioita, että miksi ei olisi koottu
nyt yhteen tätä koko ulkomaalaislain uudistamista
ja lähdetty tavallaan yhdessä isommassa kokonaisuudessa
esittämään tätä eduskunnalle.
Tähän lienee joitakin perusteluja olemassa, mutta
siitä huolimatta hallintovaliokunta muun muassa tätä hallituksen
esitystä käsitellessään kiinnitti
tähän erityistä huomiota, että tällainen, voisi
sanoa, usean samaa lakia koskevan muutoksen esittäminen
yhtä aikaa tänne eduskuntaan on omiaan kyllä aiheuttamaan
sekaannusta ja tekemään lainsäädännöstä helposti
aika monimutkaista. Ja tällä on suuri merkitys
myös niihin, jotka soveltavat lainsäädäntöä,
kun tämä selkeys lähtee poistumaan laista.
Valiokunta pitikin tärkeänä, että mahdollisimman
pian käynnistetään ulkomaalaislain uudistaminen,
jonka tavoitteena tulee olla lain selkeyttäminen ja jonka
yhteydessä tulee tarkastella myös direktiivien
täytäntöönpanoa ja arvioida
lainsäädännön mahdollisia sisällöllisiä kehittämistarpeita.
Täällä viimeksi eilen käsiteltiin
muun muassa tätä paperittomien ulkomaalaisten
terveydenhuollon järjestämistä. Tämä on
yksi esimerkki siitä, että osa näistä hallituksen
esityksistä menee niin pitkälle, että niitä ei
kyllä voi millään kannattaa. Siellä on
monia muitakin esimerkkejä, mutta tämän
hallituksen esityksen osalta täytyy todeta, että nämä muutokset
ovat kohtuullisia, ja olen tämän hallituksen esityksen
takana.
Teuvo Hakkarainen /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan
muun muassa, että turvapaikanhakijalle järjestetään
tämän suostumuksella lääkärintarkastus.
Sen tarkoituksena on selvittää seikkoja, jotka
viittaavat aiempaan vainoon tai vakavaan haittaan.
Uskon, että hallituksen tarkoitusperä tässä on ollut
hyvä, ja ehkä joidenkin henkilöiden kohdalla
lääkärintarkastus tosiaankin voi osoittaa
todeksi tai toisaalta kumota turvapaikanhakijan kertomukset vainosta
tai vakavasta haitasta. Mutta vaikka lääkärintarkastuksessa
ilmenisikin esimerkiksi merkkejä väkivallasta,
emme voi olla täysin varmoja niiden alkuperästä.
Henkilöhän voi väittää niiden
syntyneen uskonnollisen tai poliittisen vainon seurauksena, vaikka
totuus olisi perheväkivalta tai vaikkapa kuuluminen rikollisjengiin.
Arvoisa puhemies! Entä sitten käännyttämispäätösten
täytäntöönpano.
Hallintovaliokunnan asiantuntijakuulemisissa tuotiin esiin näkemyksiä siitä,
että kansainvälistä suojelua hakeneilla
tulisi aina olla oikeus odottaa muutoksenhaun tulosta Suomessa.
Vastalauseen allekirjoittajat, eli edustajat Kalliorinne ja Haapanen,
näyttäisivät olevan samoilla linjoilla,
sillä he ehdottavat, että kansainvälistä suojelua
hakeneella tulisi olla oikeus odottaa muutoksenhaun tulosta Suomessa.
He vaativat myös, että lainkohtaan säädetään
pääsääntö, jonka mukaan
muutoksenhaku estää maasta poistamisen täytäntöönpanon,
ja että päätöstä käännyttämisestä ei
saa panna täytäntöön ennen kuin
täytäntöönpanon kieltämistä koskeva
hakemus on ratkaistu. Edustajien Kalliorinne ja Haapanen mukaan
tämä tulisi ulottaa myös tilanteisiin,
joissa haetaan täytäntöönpanokieltoa
korkeimmalta hallinto-oikeudelta.
Arvoisa puhemies! Nämä lauseet herättävät kyllä aika
lailla kysymyksiä minussa. Ensinnäkin, mitkä mahtoivat
olla ne tahot, jotka hallintovaliokunnalle esittivät, että kansainvälistä suojelua
hakeneella tulisi aina olla oikeus odottaa muutoksenhaun tulosta
Suomessa? Ja toisekseen vastalauseessa lukee, että muutoksenhaku
estää maasta poistamisen täytäntöönpanon.
Tarkoittavatko vastalauseen allekirjoittajat siis, että hakija
saa jäädä Suomeen odottelemaan ties miten pitkäksi
aikaa, kunhan vain muutoksenhakupaperit on tehty?
Lisäksi vastalauseessa todetaan, että käännyttämispäätös
voitaisiin laittaa täytäntöön
vasta sitten, kun sen kieltämistä koskeva hakemus
on ratkaistu, ja ratkaisua pitäisi odotella myös
silloin, kun sitä haetaan korkeimmalta hallinto-oikeudelta.
Kysyisin vastalauseen allekirjoittajilta, miten kauan he arvelevat
tuon prosessin kestävän, varsinkin tällaisena
aikana, kun ruuhka kaikissa oikeusasteissa on kova.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että ilman huoltajaa
olevan alaikäisen jättämä hakemus
voidaan ratkaista nopeutetussa menettelyssä silloin, kun
hakija tulee turvallisesta alkuperämaasta. Kannatan tätä.
Minusta vaikuttaa siltä, että vastalauseen allekirjoittajat
haluavat tässäkin kohtaa ikään
kuin pelata aikaa. He ehdottavat, että yksin tulleen alaikäisen
hakemus tulee aina käsitellä normaalimenettelyssä.
Arvoisa puhemies! Kiitos.
Yleiskeskustelu päättyi.