3) Hallituksen esitys eduskunnalle liikuntalaiksi
Raija Vahasalo /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
uusi liikuntalaki. Se korvaisi nykyisen liikuntalain vuodelta 1998.
Liikunnan ja urheilun toimintaympäristö on kehittynyt
ja muuttunut, yhteiskunta on muuttunut kaiken kaikkiaan, joten nekin
muutokset vaikuttavat tähän liikuntalakiin. Erityisesti
liikkumattomuudesta aiheutuvat ongelmat on tässä esityksessä tuotu
erinomaisesti esille, ja varsinkin yksilötason yksilökohtaista
liikkumista pitää edistää. Lailla
ei voi ihmistä pakottaa liikkumaan, mutta me voimme tehdä sellaisia
lakeja, jotka edistävät mahdollisuuksia liikkua.
Tämä liikuntalaki selkeyttää työnjakoa
liikunnan edistämisessä, ja se on tällainen
puitelaki. Valiokunta oli erittäin tyytyväinen
siihen, että tässä korostuu terveyttä ja
hyvinvointia edistävän liikunnan asema.
Olimme tyytyväisiä kirjauksiin myöskin
tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta. Valiokuntamme korosti vähemmistöjen
ja erityisryhmien, kuten vammaisten, seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön
kuuluvien, maahanmuuttajataustaisten ja vähemmistössä olevaan
sukupuoleen kuuluvien, yhdenvertaisuuden edistämistä.
Esimerkiksi pidimme erinomaisen hienona, että vammaishuippu-urheilu
toimii nykyään osana Olympiakomitean Huippu-urheiluyksikköä ja
vammaishuippu-urheilu on selkeästi nyt osa maamme huippu-urheilua.
Liikunnan edistäminen ei ole vain liikuntatoimen asia,
vaan se kuuluu kaikkiin hallintokuntiin, on kyse sitten valtionhallinnosta
tai kuntien hallinnosta. Se on meidän yhteinen asiamme,
ja sen kuuluu olla läpileikkaavana kaikessa meidän toiminnassamme.
Arvoisa puhemies! Kaikkein suurin huoli kuitenkin liittyy siihen,
hyväksytäänkö aluejärjestöt edelleenkin
valtionapukelpoisiksi. Tämä asia jostain syystä on
ollut kentälle hyvin epäselvä. Valiokunta
siksi korosti, että tämä ei rajoita kenenkään
valtionapukelpoisuutta vaan päinvastoin laajentaa sitä.
Tämä muotoilu, mikä tässä laissa
on, pitää sisällään
kaikki liikuntaa edistävät järjestöt,
jotka pystyvät osoittamaan, että niiden tehtävänä on
liikunnan edistäminen. Se pitää todentaa
joko tehtävissä tai säännöissä ylipäätään,
mutta sen pitää olla todennettavissa. Valiokunta
jopa yksityiskohtaisissa perusteluissa muistutti, että nämä järjestöt
ovat valtionapukelpoisia, jotta kukaan ei nyt enää jäisi
epäselvyyden valtaan.
Arvoisa puhemies! Tämä mietintö oli
yksimielinen.
Pauli Kiuru /kok:
Arvoisa puhemies! Käsittelemme hallituksen esitystä liikuntalaista,
joka korvaa nykyisen liikuntalain vuodelta 98. Lain tavoitteena
on edistää eri väestöryhmien
mahdollisuuksia liikuntaan. Tarkoituksena on myös parantaa
valtion eri hallinnonalojen yhteistyötä. Samoin
on tärkeätä kehittää kunnan
eri sektoreiden keskinäistä vuorovaikutusta liikunnan
ja liikuntamahdollisuuksien parantamiseksi.
Esimerkiksi pyörätiet ovat suomalaisten eniten
käyttämiä liikuntaympäristöjä.
Toinen esimerkki: ainoastaan 20 prosenttia päiväkotien piha-alueista
on lasten liikkumisen kannalta kiitettävässä kunnossa.
Poikkihallinnollinen yhteistyö on pitkälti asenteista
kiinni. Sivistysvaliokunnan mietinnössä korostetaan
raja-aitojen madaltamista. Esimerkiksi puolustushallinnon liikuntapaikkahankkeet
tulisi voida koordinoida joustavasti alueen kunnan hankkeiden kanssa.
Suomessa on yli 33 000 liikuntapaikkaa. Siitä huolimatta
liikkumattomuus on yksi merkittävimmistä yhteiskuntapoliittisista
ongelmista. Väestön liian vähäisen
liikunnan kansantaloudelliset vaikutukset ovat miljardiluokkaa.
Pelkästään liikuntapaikkoja rakentamalla
ongelma ei ratkea. Asia vaatii laajemman lähestymistavan. On
huomioitava kaavoitus, päiväkodit, koulut, vanhainkodit.
On myös huomioitava eri lainsäädäntöhankkeet.
Esimerkiksi pari vuotta sitten käsitellyssä vanhuspalvelulain
esittelytekstissä ja pykälissä mainitaan
omavalvonta 27 eri kertaa mutta kuntoilu 0 kertaa, ulkoilu 2 kertaa
ja liikunta 4 kertaa. On vaikeaa nähdä vanhusten
hyvinvointia ilman, että heillä olisi mahdollisuutta
ulkoiluun ja liikuntaan.
Kuntien tulee edistää liikuntaa poikkihallinnollisesti
kaikilla toimialoilla. Kuntien tulee laatia määräajoin
hyvinvointikertomus. Kuvaavaa on, että vain noin puolet
kunnista on kuvannut kuntalaisten liikunta-aktiivisuutta ja -mahdollisuuksia
hyvinvointikertomuksissaan. Hyvinvoinnin edistämisen sijasta
niissä keskitytään ehkä liiaksi
pahoinvointi-indikaattoreihin.
Valiokuntakäsittelyn aikana nousi laajasti esille huoli
liikunnan aluejärjestöjen avustuskelpoisuudesta,
ja tähän valiokuntamme puheenjohtaja Vahasalo
edellisessä puheessa viittasi, mutta toistetaan vielä tässäkin:
Valiokunta on yksimielinen, että aluejärjestöjen
rooli on tärkeä. Liikunnan aluejärjestöt
ovat myös jatkossa avustuskelpoisia.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Liikunta on keskeinen osa hyvinvoinnin kokonaisuutta.
Liikunnan hyödyistä niin keholle kuin mielellekin
on tänä päivänä yllin
kyllin tieteellistä näyttöä.
Hyvinvointiyhteiskunnassa kansalaisilla tulisi olla mahdollisimman
hyvät ja tasavertaiset mahdollisuudet harrastaa liikuntaa.
Mielestäni tämän tulee olla ydinajatus
liikuntalakia laadittaessa. Liikuntalain merkitystä tulisi
tulevaisuudessa harkita vaikuttavuuden kautta uudelleen ja pohtia,
riittääkö nykyisenlainen puitelaki edistämään
parhaalla mahdollisella tavalla suomalaisten liikkumista.
Hallituksen esitys liikuntalaiksi sisältää hyviä elementtejä,
kuten poikkihallinnollisen yhteistyön merkityksen liikunnan
edistämiseksi ja terveyttä sekä hyvinvointia
edistävän liikunnan merkityksen korostamisen.
Lain tavoitteet ovat kohdillaan, mutta lain käytännön
soveltaminen ei tule valitettavasti tarjoamaan mullistavia lääkkeitä suomalaisten
fyysisen aktiivisuuden lisäämiseksi.
Olennaista lain vaikuttavuuden kannalta on se, ettei kuntien
tehtäviä lisätä. Kuntien vastuun määrittäminen
ei näin ollen johda sen suurempaan liikuntapalveluiden
ehostamisbuumiin maassamme. Lisäksi on tiedostettava se
tosiasia, että vallitsevassa taloustilanteessa kuntien
mahdollisuudet panostaa kuntalaisten liikunnan edistämiseen
ovat kovin rajalliset.
Liikuntajärjestöjen valtionavustuksia koskevat
muutokset ovat positiivinen asia. Valtionapukelpoisuuden laajentaminen
tulee mahdollistamaan liikunnan edistämisen entistä monipuolisemmin,
ja uskon tämän olevan hyvä asia lain
tavoitteiden toteutumisen kannalta. On myös hyvä,
ettei valtakunnallisia tai alueellisia liikuntajärjestöjä ole
unohdettu valtionavustuksia koske-vien muutosten osalta.
Kohtuuhintaiset ja kaikille suunnatut liikuntapalvelut ovat
keskiössä, kun ajatellaan liikuntapalveluja tasa-arvo-
ja yhdenvertaisuusnäkökulmista. Sivistysvaliokunta
sekä työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
kiinnittivät tähän asiaan erityistä huomiota.
Vaikka kyseiset seikat huomioidaan esityksessä, ei käytännön
elämässä tapahdu tämänkään
asian osalta olennaista muutosta parempaan. Kun tarkastellaan liikuntapalvelujen
ja harrastamisen hinnan kehitystä, voidaan todeta, ettei
se ihan putkeen ole mennyt 2000-luvullakaan. Tästä johtuen
tarvittaisiin tomeria toimia liikunnan hinnan trendin muuttamiseksi.
Toivon tulevan hallituksen ottavan huomioon liikuntalain sekä valiokuntien
lausunnot, kun liikuntaan liittyviä kirjauksia pohditaan.
Huippu-urheilunkin näkökulmasta olisi hyvä saada
lahjakkuudet eri lajien pariin mahdollisimman tehokkaasti. On sääli,
jos huipputalentti menee niin sanotusti ohi suun suomalaiselta urheilumaailmalta
järjettömiksi nousseiden harrastemaksujen seurauksena.
Urheilussa ei meinaan pelkällä rahalla pitkälle
pötkitä.
Tämä lakiesitys luo pohjaa tulevaisuuden valtionhallinnolle
edistää kansalaisten fyysistä aktiivisuutta
ja kehittää vaikuttavampaa liikuntahallintoa ja
lainsäädäntöä Suomeen.
Ihminen on tehty liikkumaan. Nykyajan arkielämä ei
valitettavasti tarjoa riittävää määrää liikuntaa,
vaan yksilön on huolehdittava liikkumisestaan itse. Valtiovalta
ei ketään voi pakottaa liikkeelle, mutta se voi
edesauttaa toimillaan aktiivisen liikuntakulttuurin leviämistä.
Toivon, että valtio tulee jatkossa panostamaan entistä enemmän
resursseja liikuntaan ja ottaa vahvemman roolin suunnannäyttäjänä kunnille,
joissa ruohonjuuritason työ tapahtuu.
Arvoisa puhemies! Kun tulin eduskuntaan 2011, yksi monista tavoitteistani
oli edistää varsinkin koululiikuntaa ja koululiikunnan
tunteja. Mutta nyt, kun nämä vuodet ovat kuluneet,
olen huomannut, että tämä ei olekaan
niin yksinkertainen asia. Viimeiset Pisa-tulokset kun tulivat, niin huomattiin,
että taso oli vähän laskenut. Monet aineet
pitää huomioida koulussa tulevaisuudessakin, ja
jokainen pitää tietysti omasta aineestaan kiinni
eikä halua siihen muutoksia. Mutta kun puhutaan liikunnasta,
siinä on kysymys asenteista.
Kuulun parlamentaariseen Tulevaisuuden peruskoulu -työryhmään,
jossa yritetään kehittää uusia
visioita, parannuksia koulunkäyntiin tulevaisuudessa. Onkin
tärkeää, että tulevassa esityksessä liikunta
otetaan vakavasti ja sen tärkeä rooli huomioidaan
siinä esityksessä.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Uutta liikuntalakia on odotettu kauan, ja olen
erittäin iloinen, että se on nyt tässä vaiheessa.
Kyseessä on puitelaki, jossa korostetaan liikunnan peruspalveluluonnetta
sekä terveyttä ja hyvinvointia edistävän
liikunnan asemaa. Toisin sanoen painotukset laissa ovat mielestäni
kohdallaan.
Lakiehdotuksessa korostetaan kansalaisten tasa-arvoisia ja yhdenvertaisia
mahdollisuuksia osallistua liikuntaan. Liikunta on ravinnon lisäksi
keskeisimpiä osatekijöitä terveyden edistämisessä.
Liikunnalla on myös keskeinen rooli työ- ja toimintakykyä uhkaavien
ja heikentävien sairauksien ennaltaehkäisyssä ja
hoidossa. Lisäksi liikunnalla ja fyysisen aktiivisuuden
ylläpitämisellä on merkittävä psyykkistä toimintakykyä ja aivoterveyttä ylläpitävä
ja
parantava ulottuvuus.
Toisaalta liikkumattomuus on yksi keskeisiä terveyspoliittisia
ongelmia maassamme. Vaikka suomalaisten terveys on kehittynyt viimeisen kymmenen
vuoden aikana myönteiseen suuntaan, niin sosioekonomiset
terveyserot ovat edelleen suuret ja liikunnan harrastamisessa nämä erot
ovat jopa suurentuneet. Erityisesti tämä näkyy
lasten ja nuorten liikuntaharrastusten eroissa. Erityisesti pienituloisten
perheiden lapsilla voi olla vaikeuksia osallistua ohjattuun harrasteliikuntaan,
koska siihen liittyy usein erilaisia maksuja sekä kalliita
välineitä. On valitettavaa, jos jo lapsuudessa
eriarvoistutaan liikunnan harrastamisessa, ja jottei näin
kävisi, julkishallinnon vastuulla on oltava tarjota sellaisia
liikuntapalveluja, joihin myös pienituloisten perheiden lapsilla
on yhdenvertaiset mahdollisuudet osallistua.
Tällä hetkellä myöskään
ikäihmisten kohdalla yhdenvertaiset oikeudet liikkumiseen
tai edes ulkoiluun eivät toteudu. Meillä on paljon
ikäihmisiä, joiden toimintakyky on heikentynyt
siksi, etteivät he pääse omasta kodistaan
tai yhteisökodista liikkumaan tai ulkoilemaan. Tämä on
epäinhimillistä mutta myös kansantaloudellisesti järjetöntä,
sillä tutkimukset selkeästi osoittavat, että sillä hetkellä,
kun ikäihmisen ulkona liikkuminen loppuu, otetaan pitkä askel
kohti pysyvää laitoshoitoa.
Kunnan on tärkeää turvata liikuntamahdollisuudet
lasten ja vanhusten lisäksi myös muille sellaisille
ryhmille, joita yritysten ja järjestöjen liikuntapalvelut
eivät syystä tai toisesta tavoita. Esimerkiksi
vammaiset henkilöt tarvitsevat yhteisten liikuntapalvelujen
lisäksi erityisesti heille suunnattuja ja soveltuvia liikuntamahdollisuuksia.
Vapaa-ajan liikkumisen lisäksi myös työssä liikkumista
ja työmatkaliikuntaa on mahdollistettava entistä enemmän.
Työntekijöiden liikunta-aktiivisuuden on todistettu
olevan yhteydessä vähentyneisiin sairauspoissaoloihin
ja terveydenhuoltokuluihin, lisääntyneeseen tehokkuuteen
ja pidempiin työuriin. Lakiesityksessä onkin huomioitu
hyvin omatoimisten liikuntapaikkojen, kuten ulkoilureittien ja kevyen liikenteen
väylien, tärkeä merkitys kaikkien kansalaisten
liikuntamahdollisuuksien perustekijänä. Näiden
liikkumismahdollisuuksien parantaminen on riippuvaista kunnan kaavoituksesta
ja muusta yhdyskuntasuunnittelusta. Työmatkaliikunnan houkuttelevuuden
lisäämiseksi tulee kevyen liikenteen väylien
käytettävyyteen ja turvallisuuteen kiinnittää erityistä huomiota.
Onneksi suurin osa työnantajista tukee tai järjestää tällä hetkellä työpaikkaliikuntaa,
mutta tässäkin asiassa näkyy eriarvoisuus.
Vähäisintä liikunnan tuki on rakentamisen
toimialalla. Myös modernin työn piirteet, kuten
matkatyö, vuorotyö, epäsäännölliset
työajat ja työkuormituksen syklisyys, vaikuttavat
eri tavoin mahdollisuuksiin hyödyntää liikuntapalveluja.
Arvoisa puhemies! Poikkihallinnollisuus ja yhteistyö järjestöjen
kanssa ovat keskeisiä tekijöitä lain
tavoitteiden toteutumisessa kunnassa. Tärkeä työkalu
kunnille on myös terveydenhuoltolain edellyttämä hyvinvointikertomus,
jossa valtuustokausittain raportoidaan kunnan hyvinvoinnista ja
toteutuneista toimenpiteistä. Tällä hetkellä vain
puolet kunnista on kuvannut kuntalaisten liikunta-aktiivisuutta
tässä hyvinvointikertomuksessa.
Vaikka tässä laissa ei anneta uusia velvoitteita kunnalle,
niin toivottavasti kunnat lähtevät nyt tekemään
lakiesityksen mukaisia toimenpiteitä. Pitkällä tähtäimellä kysymys
on nimittäin kansalaisten hyvinvoinnista sekä sosiaali-
ja terveydenhuoltomenojen hillinnästä.
Lopuksi, arvoisa puhemies, kiitän erityisesti siitä,
että nyt liikunnan aluejärjestöjen valtionapukelpoisuus
selkeytyy ja alueilla asiasta ollut suuri huoli ratkesi myönteisesti.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä uudessa liikuntalakiesityksessä uudistetaan valtion
vastuuta liikuntapolitiikasta ja kunnan vastuuta ja yhteistyötä liikunnasta,
alueellisen liikuntatoiminnan tehtäviä, valtion
liikuntaneuvoston tehtäviä sekä liikuntaa
edistävien järjestöjen valtionapukelpoisuutta
ja myös valtionavustusten myöntämistä koskevia
säädöksiä. Samalla muita säännöksiä tietenkin
saatetaan ajan tasalle. Uudistettavan lain keskeinen tavoite on
edistää eri väestöryhmien mahdollisuuksia
liikkua ja harrastaa liikuntaa, väestön hyvinvointia
ja terveyttä sekä fyysistä toimintakykyä,
lasten ja nuorten kasvua ja kehitystä, liikunnan kansalais- ja
seuratoimintaa sekä huippu-urheilua samoin kuin liikunnan
ja huippu-urheilun rehellisyyttä ja eettisiä periaatteita
sekä eriarvoisuuden vähentämistä liikunnassa.
Sivistysvaliokunta on korostanut omassa lausunnossaan, että ehdotettu
liikuntalaki tavoitteineen tuo julkiselle vallalle keskeisen tahtotilan
ja periaatteet edistää ja tukea liikuntaa suomalaisessa
yhteiskunnassa. Valtiolla ja kunnilla on pääasiallinen
vastuu huolehtia kaikkien väestö- ja ikäryhmien
mahdollisuudesta liikuntaan. Julkiset liikuntapalvelut ovatkin keskeisin
tekijä liikunnan tasa-arvoisen ja yhdenvertaisen toteutumisen
näkökulmasta, ja lakiuudistuksen toivotaan omalta
osaltaan vahvistavan eri väestö- ja ikäryhmien
mahdollisuuksia liikuntaan.
Arvoisa puhemies! Yksilökohtainen liikkumattomuus on
todellinen ongelma meilläkin Suomessa, ja siihen on yksittäisen
lain tietenkin hyvin vaikea puuttua. Tässä meillä riittää edelleen
työtä. Kysymys on varmasti hyvin pitkälle asenne-
ja myös esimerkkikysymys. Näen itse, että työpaikkojen
ja koulupaikkojen tulisi tukea ja kannustaa liikkumaan, vaikka sitten
kesken koulu- tai työpäivän, mikä olisi
ainakin kouluissa hyvinkin suotavaa. Osassa työpaikoista
on käynnissä erilaisia kilometrikisoja, ja osa
antaa käyttää tunnin työajasta
viikossa liikuntaan. Tämä ja yhteisöllisyyden
voima ovat varmasti niitä, millä voitaisiin saada
suomalaiset liikkumaan entistä enemmän. Liikunta
jos mikä on terveyttä edistävää toimintaa
ja tulee aina tietenkin sairaanhoitoa edullisemmaksi.
Arvoisa puhemies! Sivistysvaliokunta kuuli laajasti asiantuntijoita,
ja muun muassa vammaisliikkujien tarpeita kuultiin. Itse toivoin
valiokuntakeskustelussa juuri erityisryhmien korostamista liikuntapalvelujen
saatavuudessa. Valiokunta kirjasi mietintöönsä erityisryhmät
ja yhdenvertaisuuden edistämisen. Meillä on hyvin paljon
erilaisia erityisryhmiä, ja heidän huomioimisensa
on tietenkin tässä laissa oltava mukana. On myös
hienoa, että vammaishuippu-urheilu on saavuttanut
oman osansa Olympiakomitean huippu-urheiluyksikössä.
Arvoisa puhemies! Alueilta on tullut, kuten täällä on
todettu, hyvin paljon yhteydenottoja ja huolta siitä, miten
jatkossa järjestöt voivat saada avustusta. Lakiehdotuksen
tarkoitus, kuten täällä on todettukin,
on nimenomaan laajentaa valtionavustusten saamisen edellytyksiä,
eikä lakiehdotus rajoita esimerkiksi alueellisten liikuntajärjestöjen
mahdollisuutta avustuksen saamiseen. Aluehallintovirastot vastaavat
liikunnan aluehallintotehtävistä. Myös
tärkeää on, että valtio on tarpeen
mukaan yhteistyössä kuntien, kansalaisjärjestöjen
ja muiden liikunta-alan toimijoiden kanssa. 7 §:ssä on
myös säädetty alueellisesta liikuntaneuvostosta,
jonka asettaa maakunnan liitto, ja tämäkin on
tietysti ihan hyvää paikallisdemokratiaa.
Sinuhe Wallinheimo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin sivistysvaliokunnan mietinnössä todetaan,
liikuntalain keskeisenä tavoitteena on edistää eri
väestöryhmien mahdollisuuksia liikkua, harrastaa
liikuntaa, väestön hyvinvointia ja terveyttä sekä fyysistä toimintakykyä,
lasten ja nuorten kasvua ja kehitystä, liikunnan kansalais- ja
seuratoimintaa sekä huippu-urheilua samoin kuin liikunnan
ja huippu-urheilun rehellisyyttä ja eettisiä periaatteita
sekä eriarvoisuuden vähentämistä liikunnassa.
Arvoisa puhemies! Kannatettavia toimia. Ainoa ongelma laissa
on, kuten valiokunta toteaa: "Puitelain säätäminen
ei kuitenkaan vielä tuo käytännön
ratkaisua liikuntakulttuurin ja järjestäytyneen
liikunnan merkittäville ajankohtaiskysymyksille eikä myöskään
tuo muutosta kansalaisten terveyden kannalta huolestuttavimpaan ongelmaan,
eli yksilökohtaiseen liikkumattomuuteen."
Aion ottaa tästä, arvoisa puhemies, vain yhden
esimerkin. Muutama kuukausi sitten saimme vahvistuksen siitä,
että suomalainen alle 15-vuotias nuori liikkuu vähiten
koko läntisessä maailmassa, siis vähiten
koko läntisessä maailmassa. Miten tähän
on sitten tultu?
Fakta yksi: Lapset päiväkodissa liikkuvat
liian vähän. Juuri pari viikkoa sitten julkaistussa väitöskirjassa
tulokset osoittavat, että harva tutkimukseen osallistunut
päiväkoti-ikäinen lapsi liikkuu reippaasti
kaksi tuntia päivittäin, mikä on varhaiskasvatuksen
liikunnan suositusten määrällinen tavoite.
Onko esimerkiksi uudessa varhaiskasvatuslaissa otettu tämä haaste
vastaan? Vastaus on: ei. Valitettavasti jo yksi viidesosa kouluun
tulevista lapsista on ylipainoisia. On selvää,
että vastuu lasten liikuttamisesta päiväkoti-iässä vaatii
sekä opettajilta että vanhemmilta uudenlaista
asennetta liikuntaa kohtaan.
Fakta kaksi: Jopa puolet seuroissakin harrastavista nuorista
liikkuu liian vähän terveytensä kannalta.
Kysymys kuuluukin: Mitä teemme väärin?
Onko koululiikuntaa liian vähän, toimiiko Liikkuva
koulu -hanke oikein tai oikeissa paikoissa, pitäisikö meidän
kehittää koulupäivää liikunnalliseen
suuntaan? Onko harrastuksista tullut liian kilpailuhenkisiä,
joissa ei tunneta enää harrastamista? Miksi harrastusten
hinnat ovat karanneet lähes kahdelta kolmasosalta suomalaisvanhempien
ulottumattomiin?
Arvoisa puhemies! Nämä ovat kysymyksiä, joihin
meidän tulee yhteiskuntana vastata todella nopeasti, toivottavasti
jo seuraavan hallituskauden aikana, nimittäin pää tulee
vetävän käteen nopeasti. Kuinka tämä tuleva
sukupolvi tulee jaksamaan pidempää työuraa
yhä hektisemmässä maailmassa? Ei mitenkään,
eikä tämäkään sinänsä kannatettava
laki anna siihen vastausta.
Ari Torniainen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Liikuntapolitiikan pitää olla
poikkihallinnollista, ja liikunnan näkökulman
on oltava mukana kaikessa päätöksenteossa,
sillä liikunta ja urheilu yhdistävät
lähes jokaista meitä suomalaista. On hyvä,
että liikuntalaissa korostuu terveyttä ja hyvinvointia
edistävän liikunnan asema. Ihmisiä pitääkin
kannustaa ja edesauttaa liikkumaan ja samalla hoitamaan terveyttään.
Julkiset liikuntapalvelut ovat keskeisin tekijä liikunnan
tasa-arvoisen ja yhdenvertaisen toteutumisen kannalta. Valtiolla
ja kunnilla on pääasial-linen vastuu huolehtia
kaikkien väestö- ja ikäryhmien mahdollisuudesta
liikuntaan. Liikunnassa on myös isot liiketoimintamahdollisuudet
tulevaisuudessa, ja liikunnan kautta voidaan saada paljon uusia
työpaikkojakin syntymään.
Tässäkään yhteydessä ei
saa unohtaa vaan pikemminkin korostaa liikunta- ja urheiluseurojen sekä muiden
vapaaehtoisjärjestöjen työtä lasten, nuorten
ja kaikenikäisten suomalaisten liikunnan ja urheilun hyväksi.
Liikunnan parissa toimivia lasten ja nuorten seuroja onkin tuettava
purkamalla tarpeettomia talkootyön normeja ja verotusta.
Siksi byrokratia ei saa estää seurojen toimintaa
ja liikunnan harrastamista tulevaisuudessakaan.
Tämän liikuntalain valmistelun aikana on noussut
esille huoli etenkin alueellisten liikuntajärjestöjen
avustuskelpoisuudesta ja toimintaedellytyksistä. Tärkeää on,
että liikunnan aluejärjestöt ovat edelleen
avustuskelpoisia liikuntaa edistäviä järjestöjä siitäkin
huolimatta, että avustuskelpoisuuden kriteeristöä ollaan
nyt laventamassa. Aluejärjestöt tekevät
todella hyvää työtä liikunnan
hyväksi, siksi niiden pitää pystyä toimimaan
myös jatkossakin.
Timo Heinonen /kok:
Arvostettu puhemies! Niin kuin keskustelussa on esille tullut,
vuoden 98 liikuntalaki uudistetaan tällä lailla
tälle päivälle ja näihin muuttuneisiin
olosuhteisiin. Myös tästä muuttuneesta
tilanteesta on tässä keskustelussa käytetty
hyviä puheenvuoroja. Muun muassa edustaja Wallinheimo puhui
tästä, miten suomalaiset nuoret liikkuvat vähiten
verrokkimaihin verrattuna ja niin poispäin.
Tämän lain keskeisenä tavoitteena
on siis edistää eri väestöryhmien
mahdollisuuksia liikkua ja harrastaa liikuntaa, mutta sen kautta
myös väestön hyvinvointia ja terveyttä ja
fyysistä toimintakykyä pyritään
ylläpitämään sekä lasten
ja nuorten kasvua ja kehitystä tukemaan.
Tässä laissahan käydään
läpi myös järjestöt ja liikunnan
hallinto, ja olen ollut siihen tyytyväinen, että tätä hallintoa
on yksinkertaistettu, vaikka meidän liikunnasta erittäin
iso osa tulee juuri sieltä hyvästä urheiluseurakentästä ja
toimintakentästä, mutta meillä on myös
varsin raskas hallinto, jota on ollut hyvä purkaa ja siirtää niitä voimavaroja
ja euroja entistä vahvemmin sinne itse liikuntaan ja urheiluun.
Tässä liikuntalaissa korostuu erittäin
vahvasti terveys ja hyvinvointi, ja se on tärkeää.
Suomalaisten terveys on Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen selvityksen
mukaan kehittynyt myönteiseen suuntaan viimeisen 10 vuoden
aikana. Tämä selviää Suomalaisten
hyvinvointi 2014 -selvityksestä. Mutta samaan
aikaan, niin kuin valiokunnan mietinnössä todetaan,
sosioekonomisen aseman mukaiset terveyserot ovat kuitenkin edelleen
suuria. Fyysinen aktiivisuus ja liikunnan harrastaminen ovat olennaisen
tärkeitä terveyden edistämisen ja sairauksien
ennaltaehkäisyn kannalta.
Tämä, että meillä on paljon
nuoria, jotka eivät liiku, ja se liikunnallinen elämäntapa
ei kehity, on yksi sellainen huoli, johon pitää kiinnittää erityistä huomiota.
Sen takia esimerkiksi koulujen kerhojen palauttaminen on ollut erittäin
hyvä ja onnistunut esimerkki. Meillä on tavoite,
että jokaisella peruskoululaisella olisi mahdollisuus yhteen
ilmaiseen kerhotuntiin viikossa. Se on yksi tärkeä osa,
ja liikuntakerhot ovat täällä olennaisena
osana mukana. Myös suora seuratuki on ollut tämäntyyppinen
hanke, jossa on haluttu ohjata rahaa niin, että liikunnan
ja urheilun maksut eivät tulisi ylitsepääsemättömän
suuriksi. Mutta niin kuin hyvin tiedämme, jo monessa urheilussa ne
ovat monelle perheelle muodostaneet kynnyksen saada lapsia liikkumaan.
Myös liikuntapaikkojen saavutettavuus tässä laissa
ja mietinnössä on nostettu esille. Itse muistan,
kun opettajaopintoaikanani opiskelijaystäväni
ja nykyinen opettaja, kasvatustieteen maisteri Titta Helenius teki
tutkimusta koulupihoista, ja se itse asiassa havahdutti minut siihen,
että sinne kannattaisi panostaa: rakentaa koulupihoja tai päiväkodin
pihoja niin, että ne kuin varkain, huomaamatta, innostavat
lapsia ja nuoria liikkumaan. Eivät meidän 14-,
15-, 16-vuotiaat nuoret jää paikalleen, jos piha
on sellainen, että se kannustaa, mutta siellä pitää olla
oikeanlaisia paikkoja liikkua.
Arvoisa puhemies! Tässä mietinnössä todetaan,
että päävastuun liikunnan julkisesta
rahoituksesta kantavat kunnat. Muistan, kun valtion liikuntaneuvoston
seminaarissa aikanaan kerrottiin, miten itse asiassa suomalaisessa
yhteiskunnassa käytetään tällä hetkellä enemmän
rahaa liikalihavuuden aiheuttaman diabeteksen hoitoon kuin liikuntaan.
Se on minun mielestäni yksi tällainen aika havahduttava
tosiasia meidän yhteiskuntamme tästä tilanteesta.
Arvoisa puhemies! Aivan loppuun, valtion liikuntaneuvoston rakentamisjaoston
puheenjohtajana haluan nostaa esille liikuntapaikat. Meillä Suomessa
on yli 33 000 liikuntapaikkaa, jotka ovat pääosin
kuntien omistamia, ja meillä on luvattoman huonoa huolta
pidetty näistä liikuntapaikoista. Sen takia valtion
liikuntaneuvosto uudisti linjauksia, ja nyt uusilta liikuntapaikoilta
ja liikuntahalleilta, uimahalleilta ja muilta, vaaditaan huoltokirja.
Eli pitää seurata sitä, että myös sellaista
vuosittaista, pysyvää huoltoa ylläpidetään
ja huolehditaan tästä tärkeästä omaisuudesta.
Tämä huoltokirja tullaan jatkossa vaatimaan, sillä on
ollut erikoisia tilanteita: on haettu valtiolta uutta valtionosuutta
liikuntapaikan peruskor-jaukseen, vaikka liikuntapaikka on itse
asiassa ollut alle 10 vuotta vanha. Näitä esimerkkejä löytyy.
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti huippu-urheilusta.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Aika on tullut täyteen.
Otan uuden sitten. Tehdään näin.
Risto Kalliorinne /vas:
Arvoisa puhemies! Kahteen asiaan haluan kiinnittää huomiota.
Ihan ensimmäiseksi siihen, että hallintovaliokunta
käsitteli lausunnossaan tätä lakia, ja
me siellä olimme huolissamme siitä, miten käy
kuntapalvelujen, kunnan liikuntapalvelujen, jos niitä tulkitaan,
että ne ovat ikään kuin kilpailussa avoimilla
markkinoilla, ja tulkitaan niin, että kunnat eivät
voisi niitä järjestää nykyiseen
tapaan. Esitimme siihen jopa pykälämuutosesitystä,
ja olen hieman kummissani siitä, että sivistysvaliokunta
ei tätä hallintovaliokunnan yksimielisesti tekemää pykälämuutosesitystä halunnut
ottaa huomioon vaan piti hallituksen esityksen ihan siinä muodossa
kuin se tänne eduskuntaan tuli. Vaikkakin tämä hallintovaliokunnan
esitys oli täysin samansuuntainen, olisin vain varmistanut sitä,
että missään tilanteessa ei mentäisi
tekemään sellaista väärää johtopäätöstä,
että kunta ei voisi näitä liikuntapalveluja
nykyiseen tapaan järjestää edulliseen
hintaan osana ennalta ehkäisevää työtä,
mikä on todella tärkeää. Tähän
kiinnitän vain huomiota, että hallintovaliokunnan lausunnossa
tähän asiaan puututtiin.
Mutta se syy, miksi puheenvuoron pyysin, liittyy siihen, että olisin
toivonut myös, että valiokunnan käsittelyssä olisi
hieman enemmän paneuduttu siihen ongelmaan, mikä aiheutuu
siitä, että moni nuori ja lapsi tällä hetkellä syrjäytyy harrastuksista
sen takia, että harrastusmaksut ovat niin kalliita, että vähävaraiset
perheet eivät enää pysy mukana tässä kehityksessä ja
joutuvat tinkimään silloin lastensa harrastuskuluista.
Näin on muotoutumassa iso joukko ihmisiä, lapsia, nuoria,
jotka eivät pysty harrastamaan niitä lajeja, joita
haluaisivat.
Harrastuksista syrjäytyminen vahvistaa usein niitä vaikutuksia,
jotka liittyvät esimerkiksi vanhempien syrjäytyneisyyteen,
koti- tai kouluongelmiin tai putoamiseen koulutuksen ulkopuolelle.
Harrastuksista syrjäytyminen merkitsee menetettyä mahdollisuutta
harrastaa sitä asiaa tai toimintaa, jonka kokee itselleen
kykyjen tai kiinnostavuuden puolesta hyödylliseksi tai
muulla tavalla läheiseksi. Samalla yksilö menettää harrastamiseen
liittyvän mahdollisuuden vahvistaa itsetuntoaan, omaa identiteettiään
ja hyvinvointiaan. Tämä harrastuksista syrjäytyminen
merkitsee usein myös jäämistä kehittäviä harrastuksia omaavan
kaveripiirin ulkopuolelle.
Lähtökohtaisesti jokaisella lapsella tulisi
olla yhtäläiset mahdollisuudet harrastaa, mutta
liian usein käy niin, ettei vähävaraisten
lapsiperheiden tai yksinhuoltajien lapsilla ole kerta kaikkiaan
varaa kustantaa lastensa harrastuksia.
Valtion liikuntaneuvoston julkaisu vuodelta 2014 toteaakin ja
on selvittänyt laajasti harrastusmaksujen kehittymistä.
Selvityksen perusteella kustannuksen nousu on ollut viimeisten kymmenen
vuoden aikana nopeaa ja nykyisin harrastuskulut alkavat olla liian
korkeita jo keskituloisille työssä käyville
perheillekin. Eli tämän selvityksen mukaan harrastuksista
syrjäytyminen uhkaa yhä useampia suomalaisia lapsia
ja nuoria.
Tässä mielessä olisi ajatellut, että tässä valiokunta
olisi puuttunut tähän asiaan enemmän
ja pedannut tätä problematiikkaa esille. En voi
olla ottamatta esille myös tekemääni
toimenpidealoitetta tältä vuodelta. Tein toimenpidealoitteen, jossa
vaadittiin lasten ja nuorten, vähävaraisten lasten
ja nuorten harrastussetelin käyttöönoton selvittämistä,
jotta oikeasti selvitettäisiin, voisiko tämmöinen
harrastusseteli luoda uusia mahdollisuuksia nimenomaan vähävaraisille,
pienituloisille lapsille ja nuorille. (Sinuhe Wallinheimo: Hyvä idea!) — Ja
edustaja Wallinheimo on tuonut tätä useassa yhteydessä esille. — Tämä esitys,
tämä toimenpidealoite keräsi hyvin lyhyessä ajassa
erittäin helposti 116 edustajan allekirjoitukset ja on
lähetetty valiokuntaan. Mutta onko valiokunta tehnyt tälle
asialle jotakin? Ei yhtään mitään.
Tämän liikuntalain yhteydessä olisi ollut
mahdollisuus tämäkin aloite käsitellä, mutta
valiokunta ei halunnut sitä käsitellä.
Ymmärtäisin sen, mikäli jotain muuta
olisi tehty tälle aloitteelle valiokunnassa, mutta ei ole
tehty yhtään mitään. Ja olen
siinä mielessä pettynyt siihen, että meillä monella
edustajalla on semmoinen usko, että kun kerää yli
puolen eduskunnan voiman taakse, niin valiokunnat oikeasti ryhtyvät
jollakin tavalla käsittelemään aloitetta.
Mutta ainakin tässä tapauksessa näyttää siltä,
että halutaan, että se raukeaa sinne valiokuntaan
ilman mitään toimenpiteitä. Se on tämän
parlamentin vallan aliarviointia ja mitätöimistä.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi.
Pauliina Viitamies /sd:
Arvoisa puhemies! Sivistysvaliokunta käsitteli pitkään
ja perusteellisesti tätäkin hallituksen esitystä,
ja kuulimme paljon asiantuntijoita. Monet noista huolista, mitä hallintovaliokunnan
jäsen Kalliorinne edellisessä puheenvuorossa toi
esiin, me kyllä otimme huomioon, liittyen etenkin siihen,
mistä me kaikki olimme huolissamme, että kunnilla
tulee olla mahdollisuus tarjota kuntalaisilleen edullisempia liikkumispaikkoja
kuin on yksityisellä sektorilla. Se kyllä lukee
siellä, ja tulemme tarkasti seuraamaan, että sitä myöskin
tullaan yhä noudattamaan.
Mitä tulee tähän liikuntaseteliasiaan,
olen myös pahoillani, että sivistysvaliokunta
ei sitä ole ottanut käsittelyyn. Asiasta on useampaan kertaan
vedottu puheenjohtajaan, mutta hän ei ole sitä käsiteltäväksi
halunnut ottaa. Meillä on edelleen asioita, jotka ovat
keskeneräisiä, ja uskon, että voimme
tämänkin asian vielä nostaa keskusteluun,
mikäli enemmistö valiokunnasta niin haluaa. Mielestäni
aloite oli tärkeä, tarpeellinen, ja asia erittäin
kipeästi koskettaa niin montaa suomalaista lasta ja nuorta,
aivan kuten Kalliorinne tuossa puhui.
Edustaja Heinonen täällä kertoi hyvän
uutisen siitä, että valtion liikuntaneuvosto on
tehnyt päätöksen, että kiinteistöjen
kuntoa tullaan seuraamaan tarkemmin. Myös tämä on
tervetullut uudistus, sillä meillä on laiminlyöty
sekä päättäjien näkökulmasta
valvonta että myöskin rakennuspuolen toimesta
kunnollinen tarkastustoiminta. Isolla rahalla tehdyt liikuntapaikat
on sitten päästetty rapistumaan, jolloinka ne
ovat paitsi terveydelle vaarallisia myös veronmaksajille
kalliita. Tämäkin on erittäin hyvä asia.
Tämä varsinainen liikuntalakiuudistus tarkoittaa
sitä, että aikaisempaa paremmin lähdemme ennalta
ehkäisevästi huolehtimaan siitä, että kaikki
kuntalaiset löytäisivät liikunnan ilon.
Siinä mielessä oma kotikaupunkini Mikkeli on hyvä esimerkki.
Saimme palkinnon vastikään valtakunnallisessa
urheilugaalaillassa, jossa Liikkuva Mikkeli -hanke palkittiin
yhtenä hyvistä hankkeista. Ideana siinä oli
liikuttaa kuukauden verran koko kaupunkia, ja jokainen kaupunkilainen sen
tavalla tai toisella löysi. Elikkä kaikki nämä asiat
eivät vaadi lisää rahaa eivätkä vaadi
uusia lakeja, mutta tällä lailla mahdollistamme
entistä paremmin sen, että kaikki pääsevät
liikkumaan.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tässä keskustelussa
on noussut esille myös se seikka, että jotkut
ovat kokeneet näin, että nämä jotkut
kunnalliset liikuntapalvelut kilpailisivat yksityisten palveluiden
kanssa, ja toki tuollainen teoreettinen näkemys voidaan
esittää, mutta oma kantani on kyllä se,
että esimerkiksi kuntosalien osalta kyllä meidän
päättäjinä pitää katsella
sitä asiaa niin, että saadaan näin sairauspoissaoloja,
sairausmenoja vähennettyä ja esimerkiksi ikääntyvien
työkykyä ja terveyttä parannettua.
Mutta tällaiset vastakkainasettelut eivät
ole aina vain teoreettisia, vaan ne ovat myös kunnissa
arkipäivää. Omalta kohdaltani eteen on
tullut yksi tilanne, jossa kuntosaliyrittäjä oli
itse paikallisen liikuntalautakunnan jäsen ja oli osallistunut
sitten päätöksentekoon siinä kohtaa,
kun kunnallisen kuntosalin taksoja oli määritelty, eikä ollut
ymmärtänyt jäävätä itseänsä ja
siellä oli taksoja sitten koroteltu aika roimasti kunnallisella
puolella ja asiaan jouduttiin sitten jäljestäpäin
puuttumaan ihan kaupunginhallituksen toimesta. Toivoisin, että tämmöisiä tapauksia
ei tulisi kauhean paljon eteen ja niihin sitten uskallettaisiin
puuttua, koska niin kuin sanottua, niin kyllä ainakin päättäjien
näkökulmasta tämän tilanteen
pitää olla ihan selvä, että näin
niitä terveys-eroja nimenomaan vähennetään,
kun lisätään näitä mahdollisuuksia
liikkua.
Erilaisia liikuntapaikkoja tarvitaan myös siihen, että tiettyjä taitoja
pitää pystyä oppimaan ja opettamaan.
Uimataito on keskeinen, ja esimerkiksi uimahallien rakentamisen
pitää olla yhä edelleen kuntien listoilla,
vaikka se kallista tietenkin onkin. Samoin sitten hiihtoreittien
ylläpito on mielestäni kansallinen velvollisuus
ja tietenkin ylipäätään näitten
pururatojen, jotka ovat sitten tätä ilmaista liikuntaa,
jota voi jokainen yksilö harrastaa ja nuoretkin sitten
ilmaiseksi periaatteessa. Kun on paljon näitä kalliita
harrastuksia, niin pitää olla myös tarjolla
paljon näitä mahdollisuuksia, että voi
liikkua ilman, että se maksaa.
Mutta sitten ihan näihin käytännön
järjestelyihinkin, herra puhemies, pitää kiinnittää huomiota.
Jos tehdään vaikkapa komea urheilukenttä, niin
sen pitää olla ilta-aikana ja viikonloppuna myös
käytössä, niin että siellä eivät
saa olla ne suorituspaikat lukittuina. Monesti näkee semmoista,
että siellä on ensin hankittu kalliit hyppypatjat
ja sitten siellä on suojattu ne erilaisin suojin, että sinne
ei pääsekään liikuntaa harrastamaan.
Se ei saa mennä siihen pelkkään seuraliikuttamiseen.
Koulupuolella näkisin, että liikunnan arvostelu
todistuksessa ei välttämättä ole
tätä päivää. Mielestäni
se on ehkä ennemminkin omiaan vähentämään
sitä innostusta monien kohdalla, koska kyllä se
vähän niin on, että ne, jotka seuroissa liikkuvat,
harrastavat joka tapauksessa ja ovat innostuneita riippumatta siitä,
saavatko he sitä ysiä tai kymppiä sieltä todistukseen,
mutta jos sitten joku saa sen kuutosen tai seiskan, niin se ei välttämättä innosta.
Minä olisin henkilökohtaisesti ainakin valmis
siihen, että se liikuntasuorituksen arvostelu ainakin nyt
numeron osalta poistettaisiin todistuksesta.
Meillä pitää olla tarjolla myös
pelikenttiä ja salivuoroja ihan tällaiseen vapaaseen
toimintaan, niin että siinä ei tarvitse aina tosiaan
olla seuran mukana liikuttamassa vaan voi olla myös tällaista
kansalaisaktiivisuutta muuten. Niihin pitää panostaa,
pitää olla tarjolla yksilöliikuntaa ja sitten
joukkuelajeja, ja ainakin, kun on itse niitä molempia nuorempana
paljon harrastunut, niin siitä on ollut myös iso
etu sitten näin muissakin yhteiskunnan toiminnoissa. Kun
on oppinut liikkumaan porukassa ja yksin, siitä on varmasti
kaikille kyllä hyötyä.
Yksi asia, minkä haluaisin nostaa, on meidän kansallislajin
pesäpallon tilanne. Se on sellainen laji, minkä minä toivoisin
yhä edelleen esimerkiksi koululiikunnassa pidettävän
siellä jatko-opetussuunnitelmissa ja näin. Vaikka
sen harrastajamäärät ovat laskeneet,
niin mielestäni sellaisen lajin kohdalla, joka on meidän
kansallislaji ja jota ei muualla maailmassa harrasteta, meidän velvollisuus
on pitää perinteitä yllä. Se
on monipuolinen, aikoinaan Tahko Pihkalan kehittämä laji
ja tukee myös erinomaisesti muita urheilumuotoja. Tämän
halusin tähän loppuun vielä nostaa. — Kiitos.
Eero Reijonen /kesk:
Herra puhemies! Liikunnalla on aina positiivisia vaikutuksia,
ja periaatteessa vähäinenkin liikunta auttaa varmasti terveyden
edistämisessä tosi paljon. Eduskunnassakin pitäisi
enempi puhua liikunnan merkityksestä, ja ehkä meidän
kaikkien pitäisi osallistua hieman enemmän tähän
liikkumiseen.
Eilen illalla oli eduskunnan hiihtomestaruuskilpailut Leppävaarassa,
ja palautan mieleen, että Yle Areenassa on hyvä esitys,
jossa on todettu, oliko se nyt 1930-luvun loppupuolella vai 1940-luvun
puolivälin jälkeen, että eduskunnan mestaruuskisoihin
osallistui 129 edustajaa. Toki silloinkin teksti oli, että kovan
pakkasen vuoksi edustajien määrä jäi
129:ään. Eilen meitä edustajia taisi
olla hiihtämässä, olisiko ollut, 8. Mutta tietysti
hyvähän täällä on puhua,
kun voitto tuli kotiin, se on tietysti tärkeintä.
(Timo Heinonen: Onnittelut!)
Mutta tosiasia tietysti tänä päivänä on
se, että huolissaan täytyy olla liikunnasta. Ja
lähinnä hiihdon näkökulmasta,
kun itse Hiihtoliiton johtokunnassa istun, monesti mietitään,
että mistä tämä menestys sitten
voidaan rakentaa, onko se pelkästään
rahasta. Sehän ei lähde rahasta missään
tapauksessa pelkästään, vaan kyllä koulut ovat
keskeisessä roolissa, jos suomalaista hiihtourheilun kehittämistä mietitään,
ja varmaan tämä koskee kaikkia liikuntamuotoja.
Toki on muistettava se, että Suomen Hiihtoliitto saa valtionapua
1,3 miljoonaa euroa vuodessa. Norjassa tämä summa
on 10 miljoonaa euroa, että ehkä ne norjalaiset
pärjäävät sen takia paremmin,
koska kerroin on aika paljon suurempi. Ruotsissakin se on 5 miljoonaa
euroa.
Harrastukset maksavat. Minusta kuntien rooli on tietysti hyvin
keskeinen. Tänä päivänä ehkä elämme
yhteiskunnassa, jossa joukkuelajit ovat pop ja niihin nuoriso mielellään
menee. Yksilölajit eivät ehkä ole samalla
keinoin enää suosittuja kuin aikaisemmin, mutta
kyllä minun mielestäni varmaan yksilölajienkin
harrastajia riittää. Ja jos mietitään,
kun itse olen maalta, miten maaseudulla voidaan harrastaa: Hiihto
on varmasti semmoinen, että kun tänä päivänä moottorikelkat
on melkein joka talossa ja moottorikelkan perään
laitettavia latukoneita on paljon, niin kyllä sinne kylille
niitä latuja näyttää vain tulevan
melkein joka kylään. Se mahdollistaa eri-ikäisten hiihtoharrastuksen
kylillä, mikä on äärettömän tärkeää.
Kuntien ei välttämättä tarvitse
panna siihen euron euroa. Kylä kerää kolehdin
ja tätä kautta sitten hoitaa ne maksut. Eli kyllä kaiken kaikkiaan
yhteiskunnassa on liikuntamahdollisuuksia varsin paljon.
Mutta oikeastaan syy, miksi tulin tänne puhumaan, on
se, että alueelliset liikuntajärjestöt
ovat olleet varsin huolissaan, että mitenkä tämä liikuntalaki
nyt kohtelee näitä alueellisia liikuntajärjestöjä,
ovatko ne avustuskelpoisia jatkossakin. Minä nyt en ihan
varma ole, mutta luotan siihen, mitä sivistysvaliokunnan
jäsenet ovat kertoneet. Tässähän
ei tavallaan lakiin siirretä näitä tekstejä,
ne ovat täällä mietinnössä,
mutta kun ne on täällä yksityiskohtaisissa
perusteluissa aivan pykälittäin mainittu, niin
minä nyt luotan ja uskon siihen, että tämä alueellisten
liikuntajärjestöjen huoli on nyt kunnossa, ja
siitä totta kai pitää lähteä.
Pitää muistaa kuitenkin, että alueellisilla
liikuntajärjestöillä on varsin iso merkitys
maakunnissa ja ne tekevät todella hyvää työtä.
Sen eteen varmaan kannattaa meidän kaikkien ponnistella, että se
jatkuisi samantapaisena. Eli lähdetään
nyt siitä, että tämä mietintö,
joka on käsittelyssä, korvaa sen, että ei
tuohon lakiin varsinaisesti ole muutoksia tehty, mutta asiat ovat
kunnossa. Siltä osin kiitän sivistysvaliokuntaa.
Teuvo Hakkarainen /ps:
Arvoisa puhemies! Nykyään noita mahdollisuuksia
liikkua kyllä on aika paljon, vaikka rahasta varmaan on tässäkin
kysymys, mutta kertoisin omasta nuoruudesta semmoisen asian, että meillä ei
ollut minkäänlaisia, oikeastaan muuta kuin koulussa, missä oli
jalkapalloa ja sellaista. Itse aurattiin jääkiekkokenttä,
polkupyörällä mentiin 6 kilometriä luistimet
kaulassa ja aurattiin se, ja sitten kotiin. Silloin liikuttiin nuorena,
ja oli vähän niin kuin pakko taikka semmoinen,
kun sitä porukkaa tavattiin siellä.
Semmoinen tutkimus on tehty, että kutsunnoissa vuonna
59 ja sen jälkeen syntyneiden kunto on alkanut heikentyä roimasti.
Minä olen itse syntynyt 60, ja omaan aikaani esimerkiksi
armeijassa ei ollut minun mielestäni yhtään
ylipainoista. Nyt on kutsunnoissa suuri hylkäysprosentti sen
takia, kun ollaan ylipainoisia. Elikkä jokuhan siellä nyt
mättää pahasti. Mutta tähän
aikaan se vastuu on nyt siirtynyt paljon tuonne koululaitokseen,
ja siellä siitä varmaan tulee kustannuskysymys.
Arvoisa puhemies! Me kaikki tiedämme, miten tärkeää tämä liikunta
on. Siksi olen huolissani nimenomaan noista lapsista ja nuorista,
joilla ei ole varaa harrastaa liikuntaa. Aikuisille kuulee sanottavan,
että kävely on ilmaista, mene lenkille, mutta
lapsille ja nuorille on vaikea sanoa näin, koska he kaiketi
pitävät kävelyä tylsänä.
Heille liikunnalla on suuri sosiaalinen merkitys — niin se
muuten oli ennenkin. Harrastamisen hinta on kerta kaikkiaan karannut
käsistä, ja tämä on tapahtunut
suhteellisen lyhyessä ajassa. Asiasta on uutisoitu mediassa
usein, lainaan tässä Taloussanomissa viime huhtikuussa
julkaistua juttua:
"Monien suosittujen harrastusten hinnat ovat karanneet käsistä — osa
niin kalliiksi, että se rajaa merkittävän
osan perheistä harrastuksen ulkopuolelle. Eräiden
paljon harjoittelua vaativien lasten ja nuorten harrastusten hinta
on kymmenessä vuodessa kaksin- tai jopa kolminkertaistunut,
opetus- ja kulttuuriministeriön tutkimusraportti kertoo.
Useamman liikuntalajin harrastaminen kilpailumielessä ei
onnistu enää 11—14-vuotiailtakaan. Tästä seuraa
kaksi ongelmaa. Ensinnäkin seurat käytännössä heittävät
suuret määrät vielä lajista
kiinnostuneita nuoria pois harrastuksesta ja lajitoiminnasta. Toinen
ongelma on eriarvoistuminen: Iso osa lapsiperheistä on
viime vuosien aikana tipahtanut seuratoiminnan ulkopuolelle. Erityisen
merkittävää on, että kyselyyn
vastanneiden kotitalouksien keskimääräiset
bruttotulot olivat 87 325 euroa vuodessa.
Hinnannousua selittää harrastusmäärien
kasvu. Mikäli suunta jatkuu samanlaisena, yhden 17-vuotiaan
kilpaurheilijan vanhemmat voivat varautua maksamaan lajista riippuen
noin 3 500—23 000 euroa kaudessa." Ja
on suurempiakin lukuja, Sinkku äsken mainitsi, muun muassa
taitoluistelussa.
Arvoisa puhemies! Nämä ovat suuria summia.
Jos edullisinkin laji nielee 3 500 euroa vuodessa, puhutaan
kolmilapsisessa perheessä yli 10 000 eurosta joka
vuosi. Tätä menoa lajista toisensa jälkeen
uhkaa tulla eliitin etuoikeus. Syrjäseudulla, ja miksei
kaupungissakin, pelkästään auton puute
voi tyrehdyttää lasten harrastukset. Toivonkin,
että pystyisimme estämään nykyistä kehitystä tai
edes jarruttamaan sitä, ja vielä mainitsen tässä:
suomalainen alle 15-vuotias nuori liikkuu vähiten Länsi-Euroopassa.
Tuomo Puumala /kesk:
Arvoisa puhemies! Tietysti jo moneen kertaan todettu tosiasia
on vain siellä arjessa hyvin totta, että liikkumattomuus
on miljardiluokan kysymys. Toisaalta yhä useampi liikkuu
entistä vähemmän, ja polarisaatio on
aika vahvaa, osa taas liikkuu vielä paljon enemmänkin.
Onneksi sitäkin joukkoa meillä erittäin
paljon on.
Luulen, että tämä ei ole pelkästään
lainsäädännön asia, eikä tietysti
lailla voida kenenkään liikuntaa määrätä,
mutta kyllä kouluilla on valtavan suuri merkitys. Olemme
esittäneet ihan vasta, että tunti liikuntaa päivässä olisi
ainakin oikeansuuntainen avaus tässä. Tällä hetkellä jo noin
800 koulua on mukana Liikkuva koulu -hankkeessa, jossa
pyritään välitunneista, iltapäivistä,
liikuntatunneista kokoamaan päivään tunnin
eheä kokonaisuus liikunnallista elämää,
vähän korvaamaan istumista seisomisella, hissejä rappusilla,
koulumatkoja kävelemällä tai pyörällä.
Uskon, että tuosta ajatuksesta voitaisiin ottaa vähän
laajemminkin yhteiskunnassa oppia: tunti liikuntaa päivässä.
Pitääkö se sitten viedä ihan lain
tasolle, sen tulevaisuus tulee näyttämään. Tanskassahan
on edetty tässä huomattavasti pidemmälle,
ja luulen, että me saatamme olla tulevaisuudessa sentyyppisen
ajatusmaailman edessä myös Suomessa. Niin suurista
kansanterveydellisistä, myöskin varmasti mielenterveyspuolen,
kustannuksista tässä asiassa puhutaan.
Sitten, puhemies, vielä nuo alueet, joihin tässä viitattiin
jo useamman kerran. Lähetekeskustelussahan huoli oli ilmeinen,
ja heti jo valiokunnan ensimmäisissä kuulemisissa
tähän asiaan tartuimme. Valiokunta on kyllä ollut
hyvin tosissaan noilla perusteluilla, mitä se yksityiskohtaisissa
perusteluissaan käy läpi, ja tuossa 10 §:n osalta
se kolmeen kertaan liikunnan aluejärjestöjen aseman
mainitsee, sitä alleviivaa ja painottaa ja sanoo mielestäni
hyvin voimakkaasti, että tämä ei ole
mikään heitto vaan tämän suhteen
valiokunta on erittäin tosissaan. Jos jollain ministeriössä tai
jossain muualla on ollut joitain muita agendoja, niin uskon, että tämän
jälkeen väistyy, koska valiokunta ja eduskunnan
tahto, jos se tämä on, on tietenkin tässä maassa
se kaikista tärkein.
Timo Heinonen /kok:
Arvostettu puhemies! Käytin tuossa aiemmin laajemman
yleispuheenvuoron tästä liikuntalain uudistamisesta,
mutta siinä hieman aika loppui kesken, niin vielä lyhyesti.
Tämä ajatus tästä tunti
liikuntaa päivässä on erittäin
kannatettava, ja sen pitää lähteä varhaiskasvatuksesta,
se pitää saada koulun arkeen ja niin poispäin,
ja mielellään toki niin, että jollain tavalla
liikunta on kirjattu näihin lakeihin, on sitten kyse varhaiskasvatuslaista,
peruskoulusta, toisesta asteesta, kaikessa sen pitäisi
olla automaattisesti mukana. Mutta se voidaan toki ratkaista monella
tavalla. Se ei välttämättä tarkoita sitä,
että täytyy olla yksi liikuntatunti päivässä, vaan
esimerkiksi näitä pidempiä välitunteja.
Tällainen pidempi välitunti ja liikkumiseen innostava
koulupiha on usein jo sellainen yhdistelmä, että sillä saavutetaan
erittäin hyviä tuloksia.
Arvoisa puhemies! Huippu-urheilusta halusin muutaman sanan sanoa.
Usein huomaa sen, että laitetaan vastakkain huippu-urheilu
ja harrasteliikunta tai hyötyliikunta. Minä en
näe niitä niin, vaan näen ennen muuta
sen juuri toisinpäin, eli hyvät tulokset huippu-urheilussa
ja menestys kisoissa innostavat meidän lapsia liikkumaan.
Itse tiedän sen entisenä opettajana, miten kouluissa ilmaveiviä harjoiteltiin
ja kuinka hiihdettiin, kun tuli hiihtomenestystä, ja mäkihyppyäkin
olisi haluttu harrastaa silloin, kun mäkihypyssä vielä hyvin
suomalaiset pärjäsivät.
Meidän pitää panostaa huippu-urheiluun,
ja niin kuin tässä edellä edustaja Reijonen
ja aiemmin jo julkisuudessa edustaja Wallinheimo on pitänyt
tätä huippu-urheilun panostusta esillä, niin
puhutaan siitä, että meillä pitäisi
löytää rahaa se yksi nolla lisää tuohon
tämän hetken panostukseen, niin silloin olisimme
lähellä samaa, mitä norjalaiset panostavat,
ja vähän vähempi jos lisäämme,
niin olisimme Ruotsin tasolla. Eli kyllä nämä kuitenkin
ovat aika lailla verrannollisia myös siihen panostukseen,
ja itse uskon, että nekin eurot, jokainen, mitä huippu-urheiluun
panostetaan, näkyvät myös harraste- ja
kuntoliikunnan puolella hyötynä.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Liikunnalla ja urheiluseuroilla ja
harrastuslajien organisaatioilla yleensä on kyllä tällainen
paikallinen funktio. Ne ylläpitävät yhteisöllisyyttä ja luovat
sosiaalisia tilanteita, jotka valmentavat nuoria, mutta myös
vanhemmalla iällä antavat järjestötehtävissä paljon
mahdollisuuksia. Pienillä paikkakunnilla urheiluseura on
usein keskeisin yhteinen toimija, johon kaikki voivat ilman kynnystä tulla.
Henkilökohtaisesti olen kiitollinen siitä,
että täällä mainittiin pesäpallo,
joka kansallisena lajina nyt lienee ainoa, jossa suomalaisilla on
päätösvalta aina sääntöjä myöten.
Kun olen ollut olympialaisissa katsomassa baseballia, niin kolmen
tunnin jälkeen, kolmen aterian jälkeen, en ymmärrä lajista
yhtään mitään. Mutta olen myös tuonut
amerikkalaisia katsomaan suomalaista pesäpalloa, ja täytyy
myöntää, että säännöt
ovat aika monimutkaiset. Mutta niissä on yksi erittäin hyvä piirre:
ne antavat erityyppisille ihmisille aivan eri tavoin mahdollisuuden
osallistua lajiin kuin esimerkiksi koripallo tai joku muu, jossa stereotyyppinen
pelaaja on selvästi nähtävissä. Siinä mielessä ymmärrän,
miksi Vimpelin Veto edelleenkin roikkuu mestaruussarjassa.
Leena Harkimo /kok:
Arvoisa puhemies! Muutama sana ehkäpä valtion
liikuntaneuvoston puheenjohtajan hattu päässä.
Minun mielestäni tämä on erinomainen
puitelaki. Tämä luo hyvät puitteet liikunnan
ja urheilun harrastamiseen ja myös kunnille, joiden tehtävänä pitkälti
on muun muassa seuratoiminnan ja ylipäätänsä kansalaisten
näiden olosuhteiden vaaliminen.
Tässä mietinnössä korostetaan
sitä, että kyseessä on myös
koko valtioneuvoston asia. Ja tällä viittaan siihen,
että oikeastaan voidaan sanoa, että seuratoiminta
ja ohjattu liikunta voi valtakunnassa varsin hyvin. Sen sijaan ihmisten
fyysinen aktiivisuus ja liikkuminen arjessa on romahtanut. Me olemme
luoneet yhteiskunnan, joka on hyvin passivoiva, ja siinä meillä on
se iso haaste. Tähän me tarvitsemme kaikki hallinnonalat
niin sanotusti läpäisyperiaatteella mukaan ratkaisemaan
tätä ongelmaa. Me puhumme miljardiluokan ongelmasta,
niin kuin täällä ovat edustajat jo todenneet.
Elikkä siinä meillä on sitä isoa
haastetta — kaikki hallinnonalat mukaan.
Toinen asia, mikä on noussut vahvasti esiin, on tämä harrastamisen
hinta, ja kyllähän se totta on, että harrastamisen
hinta on kasvanut niin urheilussa kuin myös muussa lasten
ja nuorten harrastamisessa. Siihen ei ole yhtä ratkaisua.
Minä uskon, että se on monen asian summa. Me vanhemmat
haluamme, että lapsilla esimerkiksi on osaava valmennus,
heillä on asiantuntijat siellä valmentamassa,
ja silloin monesti ollaan tietysti siinä tilanteessa, että se
maksaa. Varustevaatimukset saattavat olla semmoiset, että se
on kallista ja näin. Niin että siihen ei löydy
yhtä ratkaisua.
Mutta esimerkiksi koulujen kerhotoiminta on minun mielestäni
sellainen asia, mistä missään nimessä ei
saa nipistää. Se on yksi mahdollisuus tässä harrastamisen
hinnassa: löytää ratkaisua siltä puolelta.
Teuvo Hakkarainen /ps:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti tuosta, kun se vastuu on siirtynyt
liikunnasta sinne koulujen puolelle: silloinhan se tarkoittaa sitä,
että sitä liikuntaa on lisättävä siellä.
Esittäisinkin nyt, että esimerkiksi näillä Sisä-Suomen
alueilla, mitkä eivät ole ruotsinkielisiä tai
kaksikielisiä, se ruotsin kieli nyt joutaa sieltä pois
ja sen tilalle liikuntaa, koska siitä on hyötyä sitten
tulevaisuudessa. Nimittäin minä nyt käytännössä olen
nähnyt tuolla semmoisen tilanteen, että jos työmarkkinoille
otetaan, esimerkiksi metsään, töihin,
missä tarvitaan ruumiillista työtä, niin
tällä hetkellä valitettavasti tilanne
on se, että neljä—viisikymppinen kaveri
on siinä paras tekijä. Siellä ylipainosta
ja tämmöisestä ei ole mitään
muuta kuin haittaa. Ja nämä asiat tulevat vielä kertautumaan
tulevaisuudessa meidän syliin, se, että kansalaisten
kunto on tämmöinen. Elikkä se vastuu
on siellä koulussa, ja painopistettä voidaan siirtää,
esimerkiksi Keski-Suomessa: mitä sitä ruotsia
siellä opiskellaan, pistetään ihmisiä kuntoon!
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Lainsäädäntötehtävät
ovat aina harkintaa, ja varsinkin liikuntaan liittyvät
asiat ovat erittäin monitahoisia. Nyt käsitteillä olevassa
hallituksen esityksessä joudutaan pohtimaan myös
sitä, mistä palveluita ostetaan, kuka on mahdollinen niitä saamaan.
Onko niin, että kunnalta, joka liikuntapalveluja tarjoaa
ja on rakentanut 10 vuotta aikaisemmin vaikkapa tennishallin — ja
paikkakunnalle tuleekin yksityinen toimija, joka perustaa tennishallin — viedään
mahdollisuudet tarjota edelleen niitä palveluita sillä hinnalla,
mitä kunnanvaltuustoissa, liikuntalautakunnissa päätetään
niin, että se toiminta on kaikkien kuntalaisten tavoitettavissa
joillakin tietyillä maksuilla? Olemme paljon vartijoina
ja varsinkin liikunnan osalta. Meidän on pakko nähdä kansantaloudellinen,
kansanterveyden vaikuttavuus.
On todella, voisiko sanoa, harmillista, että valiokunta
ei mietinnössään ottanut edustaja Kalliorinteen
esitystä liikuntasetelin kattavuudesta oikeastaan kunnolla
käsittelyyn. Se olisi ollut arvokeskustelu. Se olisi ollut
erittäin hyvä hetki käydä lakialoitteen
vaikutukset kansanterveyden kannalta liikunnan lisäämiseksi
sillä tavoin, että se keskustelu olisi kuitenkin
käyty. Oli sitten lopputulema mikä hyvänsä,
niin keskustelu olisi ollut todella tärkeää.
Minä uskon, että tässä salissa
on tuotettu niitä näkemyksiä, että haluamme
menestyville nuorille menestymisen mahdollisuuksia. Mutta tärkeätä on
myös se, että niihin ei urheilullisesti lahjakkaisiin
ihmisiin, jotka ovat suomalaisia nuoria, tulevia aikuisia suomalaisia,
tulevia yrittäjiä ja tulevia suomalaisia työntekijöitä,
tartutetaan liikunnan kipinä, jotta he eivät rasita
meidän julkisen terveydenhuoltomme palveluita. Sen takia liikunta
ei voi olla, eikä tähän lakiesitykseen
nähden millään lailla ristiriidassa toistensa
kanssa.
Ihastuin edustaja Lehden pesäpallovertaukseen. Oikein
hyvä! Varmasti monta muuta lajia, mutta — no,
arvon osoitus sille, että kansallislajit, kansallinen urheilu
ja urheilukulttuuri on meille todellakin tärkeää.
On erinomaista, että meillä edellisen hallituksen
aikana pystyttiin suuntaamaan varoja enemmän sinne perusjärjestöihin,
joka mahdollistaa enemmän liikkumista kaikille, eli yhdistyksille,
jotka pyörittävät vapaaehtoistoimintaa.
Sinuhe Wallinheimo /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Myllykoski puhui liikuntasetelistä.
Liikuntasetelihän meillä on jo olemassa. Kyse oli
varmasti harrastesetelistä, (Jari Myllykoski: Kyllä!)
ja harrasteseteli on äärimmäisen kannatettava
ajatus jatkossa.
Mutta puhutaan hetki huippu-urheilusta. Edustaja Heinonen ja
Reijonen puhuivat huippu-urheilusta. Minä väitän,
että 10—15 vuoden päästä huippu-urheilusta
ei tarvitse enää puhua. Tätä voin
perustella muutamalla faktalla.
Ensimmäinen fakta on nimenomaan se, että jo päiväkodeissa
me emme tee tarpeeksi, jotta se liikunnallinen elämäntapa
iskostuisi pienille lapsille. Sen jälkeen, kun näistä jo
viidesosa on valitettavasti liikalihavia, voimme luultavasti pudottaa heidät
siitä huippu-urheiluyhtälöstä.
Toisekseen, noin puolet seuroissa olevista lapsista ja nuorista
eivät harrasta liikuntaa terveytensä kannalta
tarpeeksi, joten sekin osa varmasti vähennetään
sieltä huippu-urheilupäästä.
Tähän kun lisätään
se, että kaksi kolmasosaa vanhemmista pitää tällä hetkellä harrastamista
liian kalliina, niin voimme senkin aika nopeasti poistaa siitä yhtälöstä.
Vielä lopuksi voin todeta sen, että kun drop out -ilmiö tällä hetkellä 11—13-vuotiaissa
lapsissa koskee 20:stä jopa 50:een prosenttia lapsista,
niin ei tämän jälkeen hirveästi
enää huippu-urheilijoita jää Suomeen,
noin 10—15 vuoden päästä.
Mutta, arvoisa puhemies, ehkä se ongelma on juuri siinä,
että drop out -ilmiö on niin aikaisessa vaiheessa,
ja valitettavasti nämä 13-vuotiaat lapset eivät
ole oppineet sitä liikunnallista elämäntapaa,
joka kantaisi läpi elämän. Tähän
meidän pitäisi saada jonkunlaista lisäpotkua,
että tämä heidän drop outtinsa
tapahtuisi vasta ehkä 16-, 17-, 18-vuotiaana, jolloin he
olisivat oppineet liikunnallisen elämäntavan.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tulee tämän liikunnan
harrastamisesta ja sen kalleudesta mieleen yksi esimerkki. Esimerkiksi
nämä jäävuorojen hinnat monin
paikoin ovat karanneet käsistä, ja näin
ollen jääkiekon harrastamisesta tulee tätä kautta
aika kallista. Siinä yksi esimerkki, mitä kuntien
kannattaisi tehdä, kun nämä jääolot
varsinkin ulkojäillä ovat ilmaston muuttumisen
seurauksena menneet huonommiksi, olisi ostaa näitä jäävuoroja
sitten, koska aika monissa paikoissa näitä jäähalleja pyöritetään
vapaaehtoisvoimin. Kun siellä seuraväki hoitaa
jäävuoroja ja pitää yllä kioskeja
ja muuta ja jo muutenkin menee sitä aikaa perheeltä tosi
paljon siihen hommaan, niin olisi kohtuullista, että se
hinta ei olisi ihan mahdoton.
Olisi varmaan myös hyvä tehdä jonkunmoinen
tutkimus. En tiedä, onko tehty, mutta ei ainakaan tässä yhteydessä ole
tullut esille — on tehty tutkimus siitä, että on
kallistunut paljon, yli puolet on kallistunut 10 vuodessa tämä harrastaminen — paljonko
nykyään käytetään rahaa
liikuntapalveluihin ja harrastamiseen suhteessa siihen, mitä esimerkiksi
80-luvulla käytettiin. Jos vaikkapa saadaan se tieto, että käytetään
paljon enemmän, niin sehän kertoo siitä,
että halu liikkua olisi mutta se tosiaan maksaa. Siinä mielessä,
jos on tällainen ilmiö, että omaakin
rahaa ollaan valmiita siihen käyttämään,
kyllä mielestäni olisi ihan kohtuullista, että yhteiskuntakin
käyttäisi sitten enemmän rahaa, nimenomaan
julkinen sektori subventoisi.
Sitten tietysti voidaan miettiä tähän
ylipainoon myös muita keinoja, esimerkiksi epäterveellisten
elintarvikkeiden tiukempi verotus. En tiedä sitten, onko
se väärin esittää, mutta kyllä jonkunmoisia
bonuksia voisi siitäkin tarjota, jos ihminen pitää huolta
terveydestään. Se olisi mielestäni ihan
hyvä, koska tuntuu, että tämä ter-veys
itsessään ei näytä motivoivan
riittävästi tuota porukkaa liikkumaan.
Sofia Vikman /kok:
Arvoisa puhemies! Meidän on nyt saatava lapset ja nuoret
liikkeelle. Jokaisella lapsella ja nuorella tulisi olla edes yksi mieluisa
liikuntaharrastus. On tärkeätä, että katsotaan
sitä, miten julkinen tuki jakautuu eri lajeille. Nyt on
niin, että se jakautuu selvästi epätasaisesti
tyttöjen ja poikien suosimien lajien välillä.
Tämä julkinen tuki kuitenkin merkittävästi vaikuttaa
eri lajien harrastusmahdollisuuksiin ja harrastuksen hintaan. On
niin, että jäähalleja, skeittipuistoja
ja palloilukenttiä kyllä rakennetaan julkisin
varoin, ja todella hyvä niin, mutta sopii kysyä,
miten tyttöjen suosimat lajit, kuten vaikkapa taitoluistelu,
tanssi tai ratsastus, tulevat huomioiduiksi, kun erityisesti kunnat
vaikkapa rakentavat liikuntapaikkojaan. On niin, että joka viides
10—18-vuotias tyttö harrastaa ratsastusta, ja
tallit tekevät erittäin merkittävää kasvatus-
ja nuorisotyötä. Ratsastus on kaikista suurin
tyttöjen laji.
Olisi tärkeätä, että julkinen
tuki suuntautuisi nykyistä paljon paremmin ja jakaantuisi
tasaisemmin suhteessa eri lajien harrastajamääriin, jotta
edistettäisiin parhaalla mahdollisella tavalla sitä,
että jokaisella lapsella ja nuorella olisi mahdollisuus
mieluisaan urheilu- tai liikuntaharrastukseen.
Leena Harkimo /kok:
Arvoisa puhemies! Ihan kommenttina tähän
harrasteseteliin. No niin, nyt edustaja katosi paikalta, mutta valiokunta
tosiaan on keskustellut useampaan otteeseen tästä aloitteesta
koskien harrasteseteliä, pitänyt sitä hyvänä.
Mutta nimenomaan, kun kysymys on harrastesetelistä, joka
ei ole sidottu vain liikuntaan, niin siinä mielessä valiokunta
katsoi, että tämän asian käsittely
liikuntalain yhteydessä ei ikään kuin
ollut se kaikkein luontevin paikka lähteä siitä keskustelemaan
ja ottaa sitä mukaan tämän lain käsittelyyn.
Pidämme sitä arvokkaana asiana, se on ehdottomasti
sellainen, joka kannattaa selvittää. Niin kun
me tiedämme, eduskunnan ja erityisesti sivistysvaliokunnan
työtilanne on sellainen, että sitä tuskin
on käytännössä mahdollista enää tämän
kauden aikana nostaa esiin ja käsittelyyn. Siinä on
tuleva agenda sitten seuraavalle eduskunnalle käsitellä tämä asia
ja ottaa se vakavasti.
Tässä on ollut myös muita huomioita.
Tämä huippu-urheilu. Edustaja Wallinheimo on hyvin pessimistinen
tämän asian suhteen, ja on aivan totta, että se
lasten ja nuorten liikunta, se lähtee sieltä se
liikunnallinen elämäntapa ja se urheilijan polku
tai se harrastajan polku, ja ne asiat ovat hyvin moninaisia. Kun
puhutaan huippu-urheilijaksi kasvamisesta, itse kannan huolta siitä,
että lajivalinta pitää tehdä liian
aikaisin. Meillä ei ole minkäänlaista
evidenssiä siitä, että aikainen lajin valinta
johtaisi hyvään lopputulokseen huippu-urheilun
näkökulmasta, vaan päinvastoin. Mitä moninaisempia
lajeja pystytään harrastamaan ja mitä pidempään
ja tekemään se lajivalinta vasta sitten myöhemmin,
teini-iässä mahdollisesti, niin sitä paremmat
ovat edellytykset sille huippu-urheilulle, menestymiselle myös.
Sinuhe Wallinheimo /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Harkimo puhui täyttä asiaa.
Olennaista olisi se, että pystyttäisiin harrastamaan monia
lajeja. Ainoa ongelma on se, että se on nykyään
kovin kallista.
Oikeastaan ottaisin tuohon edustaja Saarakkalan sinänsä ansiokkaaseen
puheenvuoroon hiukan kantaa. Puhuitte siitä, että jäävuoron
hinta olisi se kynnys, mikä tekee harrastamisesta esimerkiksi
jääkiekossa kallista. Kyse ei ole siitä. Esimerkiksi,
jos me jaamme nyt noin 100 euron jäävuoron hinnan
25—30:llä, niin tämä hinta on noin
3 euroa per peluri, nuori lapsi, joten se ei ole se kynnys. Kynnys
tulee siinä vaiheessa, kun sitten nämä pikku
pelurit kasvavat hieman ja rupeavat kiertämään
maata ympäri ja kilpailullisuus tulee mukaan kuvaan. Logistiikkakustannukset ovat
tällä hetkellä noin 60—70 prosenttia
seurojen kuluista, eli kyllä tässäkin
mielessä kilpailullisuuden myöhempi mukaantulo
olisi yksi ratkaisuista. Ei sen käytön tai käyttövuoron
hinta ole este, on se sitten salivuoro tai jäävuoro
tai mikä tahansa, vaan nimenomaan tämä kilpailullisuuden
mukaantulo ja siitä johtuvat logistiset kulut.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Hivenen olemme jo kaukana ehkä ihan
tästä asian ytimestä, mutta edustaja
Vikman nosti esille tuon ratsastuksen ja viittasi siinä valtion
ohjaamiin tukiin liikuntapaikoille. Itse hevosmiehenä ja
ratsastajana ja valtion liikuntaneuvoston rakentamisjaoston puheenjohtajana
haluan kyllä pöytäkirjaan nyt oikaista,
että olemme tällä kaudella tukeneet myös
ratsastusmaneesien rakentamisia tähän maahan.
Usein vain kunnissa tehdään näitä valintoja
eli laitetaan ne vähäiset veroeurot sellaisiin
liikuntapaikkoihin, jotka tukevat koululiikuntaa, koululiikunnan
harrastamista ja sen lisäksi sitten sitä harrastamista,
jota palloiluhalleissa, jäähalleissa ja tämäntyyppisissä on. Mutta
itse kannustan, että kunnat hakevat myös näitä hevosurheilun
suorituspaikkoja eli maneeseja ja muita ja niille valtion tukea,
taikka sitten yritykset taikka yhdistykset, ja näitä olemme
siis tukeneet.
Uusi Liikuntapaikkarakentamisen suunta -asiakirja
lisäksi linjaa, että tulemme jakamaan rahaa vuosittain
myös uusien lajien harrastuspaikoille. Siellä nousevat
esille lähiliikuntapaikat — esimerkiksi skeittiparkkeja
olemme rahoittaneet — ja uudet nousevat lajit. Esimerkiksi
agility on ollut tämäntyyppinen laji, joka on
saanut nyt ensimmäisiä harrastuspaikkoja, ja itse
olen myös esittänyt, että se voisi saada
jatkossa myös liikuntarahaa. Se on yksi kasvava laji, jossa
koiran lisäksi myös koiranomistaja liikkuu varsin vikkelästi.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Niin, edustaja Wallinheimo, me tarkastelemme
ehkä tätä jäävuoroa,
kysymystä vähän eri perspektiivistä.
Minä tulen Kurikasta, ja aivan kuten tekin olette, olen
Suomen mestari 13-vuotiaana ollut jääkiekossa,
luonnonjääporukassa tosin, ja jäähalli
on tullut sitten myöhemmin.
Mutta se seuratoiminta pienillä paikkakunnilla on usein
semmoista, että se on seuran ja vanhempien tehtävä pyörittää sitä koko
jäähallia. Muuten ne jäävuorojen
hinnat ovat ihan käsittämättömän
kovat. Tässä mielessä minä tarkoitin sillä sitä,
että kunnan kannattaisi ostaa niitä tyhjiä jäävuoroja
esimerkiksi koululiikuntaan sieltä enemmän, koska
silloin saataisiin sitä jäävuorohintaa
siinä mielessä alaspäin, ettei niitten
vanhempien tarvitsisi niin mahdottoman paljon olla siellä pyörittämässä,
koska ainakin olen itse kuullut, että osalla se harrastus
tyssää myös siihen, että tämän
seurauksena, kun se jäävuoron hinta on niin korkea
ja siellä joutuvat vanhemmat ikään kuin
tekemään sitten näitä jäähallitöitä aina
säännönmukaisesti, että ollaan
niin kuin tosi paljon siellä jäähallilla
perheenä, niin se rassaa ja pudottaa sitten osan porukasta
pois, koska ei pystytä sitoutumaan siihen harrastukseen
niin paljon.
Kiitän myös edustaja Harkimoa hyvistä puheenvuoroista
koskien tätä hyötyliikuntaa, työpaikkaliikuntaa
ja myös sitten tätä, että painotitte
monipuolista harrastuskirjoa. Se on kyllä varmasti olennainen
osa paitsi huippu-urheilussa niin ihan muutenkin, että koettaa
mahdollisimman montaa lajia. Kiitos myös kokoomusedustaja
Lehdelle tästä tuesta esiin nostamalleni pesäpalloharrastukselle
ja kansalliselle velvollisuudellemme pitää yllä pesäpalloharrastusta.
Yleiskeskustelu päättyi.