Johanna Jurva /ps:
Arvoisa herra puhemies! Helsingin Sanomien tuoreessa jutussa
Helsingin kotihoidon työntekijä kertoi, kuinka äärimmilleen
kiristettyjen aikataulujen vuoksi hoitajat tinkivät omista
lounasajoistaan, juoksevat asiakkaalta toiselle ja hädin
tuskin ehtivät huolehtia edes näiden kaikkein
akuuteimmista tarpeista. Vanhukset kärsivät, ja
hoitajien jaksaminen on koetuksella. Riittämättömyyden
tunne ja huoli hoidettavista on jatkuvasti läsnä ja
ilo työstä kadonnut.
Tunnistan nämä ongelmat erittäin
hyvin, sillä olen itse siviiliammatiltani lähihoitaja
ja viimeksi työskentelin vanhusten kotihoidossa vuoden 2012
tammikuussa eduskunnan istuntotauon aikana. Ammattiliitto SuPer
kertoi tiistaina jäsenkyselystään, johon
vastanneista 95 prosenttia on erittäin huolissaan kotihoidon
laadusta. Tilanne on ollut huono jo kauan.
Kysyn asianomaiselta ministeriltä: kuinka on mahdollista,
että sivistysvaltiossa ei saada vanhusten asioita kuntoon,
ja miten arvioitte vanhuspalvelulain toimivuutta?
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Kysymys on todella tärkeä,
ja on mielestäni hyvä, että myös
näitä epäkohtia nostetaan julkiseen keskusteluun,
kuten nyt tämä ammattiliitto SuPerin tekemä kysely.
Ja on huolestuttavaa tietenkin se, että ammattilaiset,
jotka haluavat tehdä työnsä hyvin, kokevat,
että heillä ei ole aikaa tai muita resursseja
tehdä niin kuin parhaaksi näkisivät tuota
omaa ammattitaitoaan näissä tehtävissä.
On sanottava, että vanhuspalvelulaki on tullut kyllä tarpeeseen,
jos katsomme näitäkin uutisia. Valitettavasti
meillä edelleenkin näyttää siltä, että tämä kotiin
vietävien palvelujen osuus ei ole kehittynyt toivotulla
tavalla. Samanaikaisesti tietenkin on muistettava, että meidän
ikääntyvän väestön
määrä on kasvanut, eli me tarvitsemme paitsi
lisää resursseja sinne kotiin vietäviin
palveluihin, me tarvitsemme myös parempaa johtamista, me
tarvitsemme uusia työkäytänteitä ja jonkin
verran varmaan myös uutta teknologiaa.
Puolustan kyllä vanhuspalvelulakia, mutta ihan ihmeitä ei
tuokaan lainsäädäntö pysty näin lyhyessä ajassa
saamaan aikaiseksi. Uutta tietoa kotihoidon osalta saamme juuri
ensi kuussa tuosta THL:n kyselystä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Pyydän niitä edustajia, jotka tästä aiheesta
haluavat esittää lisäkysymyksen, ilmoittautumaan
nousemalla seisomaan ja painamalla V-painiketta.
Johanna Jurva /ps:
Arvoisa puhemies! Kun vanhuspalvelulakia rukattiin joulun alla,
päätettiin iäkkäiden henkilöiden
hoidon painopistettä siirtää laitoshoidosta
kotihoitoon ja muihin avopalveluihin. Kotihoidon toteuttamiseen
ei kuitenkaan osoitettu riittävästi resursseja.
Perussuomalaiset ovat useaan otteeseen tuoneet esille huolensa tähän
liittyen, mutta aloitteemme ja esityksemme on järjestään
jätetty huomiotta. Lopputulos on, että olemme
nyt tilanteessa, jossa laitoshoitoa ajetaan alas ja hyvinkin huonokuntoiset
vanhukset viruvat kodeissaan yksin ja avuttomina ja hoitohenkilökunta
palaa loppuun. Tilanne on kaikkien kannalta epäinhimillinen.
Kysyn asianomaiselta ministeriltä: onko edellä kuvattu
teidän mielestänne todella ollut oikea tapa säästää,
ja onko kotihoitoon missään vaiheessa luvassa
kipeästi tarvittavia lisäresursseja?
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Nyt on hyvä pitää mielessä, että vaikka
meillä on näitä varsin ikäviä esimerkkejä myöskin
kotihoidon osalta nostettu julkisuuteen aivan oikeutetusti, kuten
sanoin, niin on kyllä totta samanaikaisesti se, että meillä on
hyvin erilaisia kuntia, hyvin erilaisia tapoja tehdä tätä työtä.
Meillä on myös hyviä esimerkkejä siitä, että kotihoitoa,
kotiin vietäviä palveluja on lähdetty
kehittämään hyvin systemaattisesti ja
saatu myös hyviä tuloksia aikaiseksi. Pidän
itse aika vaarallisena sitä, että leimaamme ikään
kuin koko tämän toimintalohkon jotenkin hyvin
negatiiviseksi, koska sillä voi olla vaikutuksia myös esimerkiksi
siihen, miten meidän nuoremme hakeutuvat näihin
tärkeisiin tehtäviin tulevaisuudessa. Sen takia
toivoisin, että myös näitä hyviä esimerkkejä voisimme
nostaa esiin, kun niitä kerran löytyy, mutta en
kiistä tietenkään niitä ongelmia,
joita tässäkin kysymyksessä on nostettu esille.
Puhemies! On kuitenkin sanottava se, että näiden
palvelujen järjestäminen tällä hetkellä on kuntien
vastuulla. Ja valtion puolelta vanhuspalvelulakiin tänä vuonna
satsataan yli 80 miljoonaa euroa. Yli 80 miljoonaa euroa, ei ihan
vähäpätöinen summa.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Meillä tehdään
arviolta 1 500 ilmoitusta poliisille vuosittain muistisairaista
kadonneista vanhuksista, ja kaikkien kohdalla, ikävä kyllä,
tämä tarina ei pääty onnellisesti.
Perussuomalaiset vaativat vanhuspalvelulain muutoksen yhteydessä, että lain
toimeenpanossa huolehditaan siitä, että ympärivuorokautiseen
hoitoon pääsevät jatkossakin kaikki sitä tarvitsevat
iäkkäät henkilöt.
Kysyisinkin nyt ministeriltä: miten olette huomioineet
muistisairaiden vanhusten tilanteen tässä uudistuksessa,
kun heidän määränsä tulee
tulevaisuudessa aivan varmasti kasvamaan, ja onko heille turvattu
laitoshoidon vaihtoehto myös tulevaisuudessa?
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Ei vanhuspalvelulain eikä tietenkään
minkään muunkaan lainsäädännön
tai kenenkään meistä täällä toive
ole se, että yksikään ikäihminen
joutuu sellaiseen tilanteeseen, että hän kokee
jatkuvaa turvattomuutta esimerkiksi omassa kodissaan tai että omaiset
joutuvat kantamaan jatkuvasti huolta kyseisen ihmisen turvallisuudesta.
Sen takia mielestäni tarvitsemme monenlaisia vaihtoehtoja
niille ihmisille, joilla on esimerkiksi muistisairauksia, ja ehkä tässä tarvitaan
sektoreitten välistä yhteistyötä tulevaisuudessa
vähän enemmän. Esimerkiksi erilaiset yhteisöllisen
asumisen muodot voisivat olla yksi tapa helpottaa nimenomaan sitä yksinäisyyden tunnetta,
turvattomuuden tunnetta, unohtamatta sitten sitä, että näihin
yksiköihin voidaan myös viedä niitä palveluja
mukana.
Se, mikä mielestäni korostuu tässä,
on se vanhuspalvelulain henki, että yksilöllisesti
tulee jokaisen ikäihmisen kohdalla arvioida se, minkälaista
apua hän tarvitsee. Ja silloinhan tietenkin on ilmiselvää,
että jos muistisairas ihminen löydetään
toistuvasti harhailemasta jostakin, niin silloin pitää kyllä harkita
uudelleen, onko palvelutaso riittävä.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Arvoisa ministeri, sanoitte äsken,
että vanhuspalvelulain toimeenpanoon on laitettu lisää uutta
rahaa vuositasolla 80 miljoonaa. Ei kannata unohtaa sitä,
että tämä sali päätti
joulun alla lainsäädännön, jolla
päätettiin painottaa laitoshoidon sijaan kotona
asumista, ja samanaikaisesti 270 miljoonaa hävisi kuntakentältä rahaa
toimeenpanoon.
Koti on lähtökohtaisesti ihmisen paras paikka,
ja moni vanha ihminen ja nuorempikin haluaa asua kotona niin pitkään
kuin mahdollista. Se kotona asuminen edellyttää palveluja,
se edellyttää kotona asumisen tukemista ja tuon
turvallisuudentunteen ylläpitämistä,
mihin, arvoisa ministeri, äsken viittasitte. Mikään
tekniikka tai yksittäinen väline ei ratkaise sitä,
kuinka kotona voi asua, mutta yksikään laki ei
myöskään tule voimaan, ellei sille laille
saada sisältöä.
Arvoisa ministeri: oletteko käynnistänyt tai käynnistämässä valmistelua,
jolla ohjataan esimerkiksi lääkehoitoa tai teknologiaa
niin, että se kotona asuminen olisi jatkossa nykyistä paremmin
mahdollista?
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Tämä on tärkeä kysymys,
ja uskon kyllä itsekin siihen, minkä edustaja
Rehula tässä totesi, että pelkällä teknologialla
me emme koskaan voi korvata sitä toisen ihmisen läheisyyttä ja
keskustelua, monta sellaista asiaa, jotka ovat jokaisen arkipäivässä hyvin
tärkeitä, eli pelkät teknologiset ratkaisut
eivät varmastikaan tuo tässä niitä säästöjä tai
sitä turvallisuudentunnetta, jota monet ikäihmiset
kaipaavat. Meillä on hyviä esimerkkejä siitä,
että suomalaiset yritykset ovat tehneet innovaatioita,
ja olen itsekin saanut hiljattain olla edistämässä näitä teknologisia
ratkaisuja ja niiden vientiä myöskin uusille markkinoille,
ja näihin liittyy myöskin tuo lääkehuoltokysymys,
mutta uskon, että tässä meillä on
vielä tekemistä. Tällä hetkellä,
jäljellä oleva kausi huomioiden, mitään
uutta lainsäädäntöä ei
ole menossa eteenpäin, mutta varmasti tulevaisuus tuo tähänkin
uusia tarpeita ja myös uuden lainsäädännön.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Jokaisella on oikeus hyvään
ikääntymiseen. Yksi näkökulma
on, että millä tavalla
myöskin terveyttä edistetään
ja sitä hyvinvointia saadaan useampia vuosia. Kun ikääntyvä tulee
siihen vaiheeseen, että toimintakyky ei enää ole
normaali, tulee paikka arvioida, missä on se koti.
On hieno asia, että ministeri nosti esille yhteisölliset
asumismuodot, mutta yhtä lailla meillä on mahdollisuus
saada perheasumista nykyistä enemmän. Kysymys
onkin siitä, että kun tulevat ne vaikeat vuodet,
onko meillä tarjota erilaisia vaihtoehtoja meidän
ikääntyneille, jolloin he voivat löytää itse
sen parhaimman asumismuodon viimeisille vuosillensa. Kysynkin ministeriltä: mitä toimia
tehdään ikääntyneiden valinnanvapauden
lisäämiseksi erilaisten asumismuotojen osalta?
Kulttuuri- ja asuntoministeri Pia Viitanen
Arvoisa herra puhemies! Erittäin hyvä ja erittäin ajankohtainen
kysymys. Jos me haluamme tukea sitä, että on inhimillisesti
oikein, että ihminen voi asua kotona niin kauan kuin hän
haluaa, on tietenkin tärkeää, että me
pystymme tekemään siitä kodista esteettömän,
ja tämän vuoksi me olemme viime aikoina lisänneet
valtion tukea esimerkiksi hissien rakentamiseen ja korjauksiin kodeissa,
että niistä voitaisiin tehdä esteettömiä. Tähän
tuli täydentävässä lisätalousarviossa
toivotusti juuri 5 miljoonaa euroa lisää.
Tietenkin sitten elämäntilanteen mukaan täytyy
olla juuri se tarpeita vastaava koti ihmiselle — tämä on
erittäin tärkeä periaate — ja
niinpä esimerkiksi näitä erityisryhmien
valtuuksia, joilla rakennetaan esimerkiksi näitä yhteisöllisiä asumismuotoja,
on nostettu, ja tätä tullaan myöskin
tulevaisuudessa tukemaan jo tehtyjen päätösten
mukaisesti entistä enemmän. Minusta on hyvin tärkeää tukea
uusia erilaisia yhteisöllisiä asumismuotoja. Olen
saanut kiertäessäni Suomea eri puolilla tutustua
näihin, ja minusta nimenomaan on kunnia-asia, (Puhemies
koputtaa) että ikäihmisillä olisi tarpeita
vastaava koti.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Kotihoidon kehittämisessä on
todellakin muistettava, että omaan kotiin annettavan hoidon
lisäksi on kehitettävä ja lisättävä näitä yhteisökoteja
eli yhteisöllistä asumista esimerkiksi tavallisessa
tai tehostetussa palvelutalossa. Vaikka kuinka kehitetään
omaan kotiin annettavaa hoitoa ja hoivaa, meillä on kasvava
määrä ikäihmisiä, esimerkiksi
muistisairaita, jotka eivät kykene asumaan omassa kodissaan
mutta eivät tarvitse mitään laitoshoitoa.
Kysynkin: miten kuntia voisi aktivoida rakentamaan ja järjestämään
riittävästi välimuotoisia hoito- ja asumispalveluja
eli näitä yhteisökoteja? Ja toiseksi
kysyn: miten voidaan estää jatkossa se, mitä viimeksi
tapahtui Kiteellä? Siellä kilpailutuksen johdosta
kymmeniä ikäihmisiä uhkaa nyt muutto
pois omasta, tutusta yhteisökodista.
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Tässä jo edellisessä kysymyksessä sivuttiin
tätä oikeudenmukaisuusteemaa, joka tässä edustaja
Mäkisalo-Ropposen kysymyksessä nousi esille. Siinä mielessä uskon itse
siihen, että meidän pitää rohkaista
kuntia tekemään ratkaisuja, joissa yhteisöllinen
asuminen tulee uuteen rooliin, mutta samanaikaisesti pitää kyllä pitää huoli
siitä, että esimerkiksi nämä yhteisöllisen
asumisen muodot, uudet tavat, ovat kaikkien ulottuvilla. En halua
sellaista yhteiskuntaa, jossa vain heillä, joilla on rahaa
ostaa itselleen erilaista palvelutoimintaa ja erilaista yhteisöllistä asumista,
olisi mahdollisuus tähän. Tämän
pitää olla kaikkien ikäihmisten ulottuvilla, samoin
kuin niiden palveluiden, joita sinne kotiin todennäköisesti
toimintakykyä turvaavasti pitää viedä.
Tässä mielessä välillä ainakin
tuntuu, että näissä kilpailuttamisissa
kyllä kuntien osaamista pitäisi ehkä parantaa,
ja toivottavasti nyt uuden sote-rakenteen myötä saammekin
kilpailutukseen vähän enempi järkeä.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä oli juuri hyvä esimerkki
siitä, että nykyään raha ratkaisee
monet asiat. Vanhustenhoidossa pitäisi lähteä aina
sen ihmisen ehdoilla. Tarkoitan tässä ihmisellä niin
vanhusta kuin hoitajaakin. Miten tässä vaikeassa
tilanteessa, missä kunnat ovat, ei ole resursseja laittaa
ja kehittää yleensäkään
asioita? Miten saataisiin esimerkiksi aikaa lisää hoitajille,
että he pystyvät ja jaksavat tehdä sen
arvokkaan työnsä paremmin? Miten voidaan esimerkiksi
hoitajamitoitusta tarkistella uudestaan? Ovatko esimerkiksi nämä tietojärjestelmät
semmoisia, mistä voitaisiin saada muutama minuutti aina
lisäaikaa?
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Hoitajamitoituksen osalta keskustelussa on
erityisesti ollut tuo ympärivuorokautisen hoidon hoitajamitoitus,
joka oli esillä silloin, kun eduskunta käsitteli
vanhuspalvelulakia. Tuolloin eduskunta edellytti, että mikäli tämä mitoitus
ei toteudu 0,5:n osalta vuoden 2014 loppuun, niin sitten hallitus
tuo tätä koskevan täsmentävän
esityksen, jonka valmistelun olen siis laittanut liikkeelle.
Mitä tulee sitten siihen, millä tavalla saisimme
lisää aikaa ammattilaisille viettää siellä,
esimerkiksi kotiin vietävien palvelujen osalta, ikäihmisen
luona: uskon, että siinäkin teknologia voi tuoda
joitakin ratkaisuja, mutta kyllä me tarvitsemme myös
lisää osaajia tälle kentälle
töihin.
Sitten pitää ehkä miettiä,
onko meillä vieläkin jäänyt
vähän liian vähälle huomiolle
se, miten tämä meidän suuri kansalaisyhteiskuntamme,
lukuisat järjestöt, jotka toimivat tälläkin
kentällä, voisivat tulla tueksi tässä,
niin että ikäihmisten, yhä useamman heistä,
olisi mahdollista sieltä omasta kodista päästä välillä käymään
kulttuuririennoissa tai lähikaupassa, (Puhemies koputtaa) koska
se kotiin jääminen, neljän seinän
sisälle jääminen, on se, mikä monesti
laskee sitä toimintakykyä erittäin huomattavasti.