1) Hallituksen esitys laiksi työnantajan sosiaaliturvamaksusta
vapauttamisesta eräissä kunnissa vuosina 2003—2005
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensimmäisessä käsittelyssä on
hallituksen esitys, joka koskee sosiaaliturvamaksusta vapauttamista
määräaikaisesti pääosassa
Lappia ja eräissä saaristokunnissa eli niin sanotuissa
A-saaristokunnissa. Kyse on kolmen vuoden määräaikaisesta
kokeilusta, jonka tavoitteena on alentaa alueen korkeaa työttömyyttä ja
hidastaa poismuuttoa. Perusteluna kokeilun toteuttamiselle ovat myös
alueen olosuhteet, maantieteelliset tekijät, ilmasto-olosuhteet,
pitkät kuljetusmatkat, syrjäinen sijainti ja harva
asutus, jotka lisäävät yritysten kustannuksia
ja heikentävät näin työllistämisedellytyksiä.
Hallintovaliokunta toteaa, että kokeilu on hyvä ja
tarkoituksenmukainen. Se tähtää siihen tavoitteeseen,
mitä valiokunta on pitänyt tärkeänä,
eli alueellisen kehityksen tasapainoon ja parempaan työllisyyteen
sekä myös poismuuton hidastamiseen. Kokeilu käynnistyy,
mikäli lakiehdotus hyväksytään,
ensi vuoden alusta. Valiokunta korostaa, että tärkeää asiassa
on tiedottamisen merkitys ja tämän vuoksi myös
maksuvapautusmenettelyn toteuttamistavan on oltava tehokkaan tiedottamisen
kohteena.
Valiokunta korostaa myös kokeilun seurannan tärkeyttä ja
sitä, että vaikutukset arvioitaisiin huolella.
Tämän vuoksi on tärkeää,
että on myös vertailualue, vastaavan tyyppinen
kokeilun ulkopuolinen alue, ja sen yritykset, joita kokeiluaikana
arvioidaan. Hallintovaliokunta esittää, että kokeilusta
tulisi antaa selvitys kokeilun seurannasta, toteutumisesta, arvioinnista
ja vaikutuksista seuraavan eduskunnan hallintovaliokunnalle.
Kokeilun pyrkimyksenä on jo olemassa olevien yritysten
toiminnan kehittäminen. Samalla tavoitteena on helpottaa
uusien yritysten sijoittumista kokeilualueelle. Tavoitteena on myös
näin vahvistaa osaltaan kuntien taloutta ja väestöpohjaa
sekä parantaa alueen kilpailukykyä. Kokeilun piirissä ovat
yritykset ja valtion liikelaitokset.
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunta on saanut kokeiluehdotuksesta
perustuslakivaliokunnan lausunnon, jonka mukaan ehdotus on säädettävissä tavallisen
lain säätämisjärjestyksessä.
Valiokunta on eräiltä osin tarkentanut hallituksen
esitystä ja muun muassa 3 §:n kohdalta toteaa
perusteluissa, että kokeilussa tarkoitettuja työnantajia
ovat ne yritykset, joiden kiinteä toimipaikka sijaitsee
jossakin kokeilualueen kunnassa. Valiokunta kiinnittää tässä yhteydessä huomiota
eritoten kone- ja metsäurakoitsijoihin, joiden varsinainen
toiminta tapahtuu usein työmailla, jotka sijaitsevat eri
alueilla urakoiden mukaan. Kysymys kiinteästä toimipaikasta
saattaa nousta esiin lähinnä silloin, kun urakoitsija
on elinkeinonharjoittaja, joka toimii kotoaan käsin.
Arvoisa puhemies! Mietintöön sisältyy
myös vastalause, jossa ovat keskustan ja kristillisdemokraattien
valiokuntajäsenet. Tässä vastalauseessa
katsotaan, että kokeilu tulisi toteuttaa käsittelyssä olleen
lakialoitteen n:o 96/2002 mukaisena, jolloin kokeilu koskisi
myös alueen kuntia ja seurakuntia työnantajina.
Vastalauseessa todetaan, että näillä alueilla
kuntien taloudella on suuri merkitys sekä alueiden taloudessa
että työllisyydessä. Näin ollen
maksuvapautuksen suuntaaminen kunnille ja seurakunnille vahvistaisi osaltaan
niitä tavoitteita, joita hallituksen esitykseen sisältyy,
eli parempaa työllisyyttä alueella ja alueen vetovoimaisuutta
sekä hidastaisi näin ollen poismuuttoa ja vahvistaisi
myös tulomuuttoa.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Rouva puhemies! Norjan-mallin yhden osan kokeilun aloittaminen Lapissa
ja eräissä muissa kunnissa on erittäin myönteinen
aluepoliittinen avaus. Tästä kiitokset hallitukselle
ja aivan erityisesti aluepolitiikasta vastaavalle ministerille!
Esityksessä on kuitenkin yksi vika, se että kuntatyönantaja
ei ole kokeilussa mukana. Tämä on jo kokeilun
kannalta iso puute, sillä kuntatyönantaja Lapissa
on ylivoimaisesti suurin työnantaja. Toisekseen, pitää kantaa
huolta myös kuntatyönantajan kilpailuasemasta
kilpailutilanteessa. Siellä on kuitenkin kilpailemassa
samoista töistä kuntatyönantaja ja yksityinen.
Tämän vuoksi me tulemme esittämään,
että myös kuntatyönantaja tulee tähän
kokeiluun mukaan. Minä osoitan vetoomukseni ennen muuta
vasemmistolle, jonka pitäisi kuntatyönantajaa
ymmärtää aivan erityisesti, sillä kunnissa
tilanne on se, että pitää töitä saada
myös kilpailutilanteessa.
Julkinen sektori hoitaa työt kyllä hyvin ja
tehokkaasti, mutta jos lähtökohtatilanne on kunnille
epäedullinen, ei se ole oikein. Muistan viime kevään,
jolloin vasemmistoliiton ja sosialidemokraattien ryhmäjohtajien
taholta tuotiin selvä kanta siitä, että samaan
asemaan sekä kunta että yksityinen työnantaja.
Kokeilu on hyvin myönteinen askel, mutta täydennetään
sitä täällä salissa ottamalla
myös kuntatyönantaja mukaan tähän
kokeiluun.
Marja-Liisa Tykkyläinen /sd:
Arvoisa puhemies! Mielestäni tämä lakiehdotus
on hyvä, osittain, sen johdosta, että nyt on pieni
askel päästy eteenpäin ja työnantajan
sosiaaliturvamaksun vapautumisesta ovat nyt pääsemässä osallisiksi
nimenomaan pohjoiset kunnat. Uskonkin, että ed. Tennilä on
tehnyt oman osuutensa edustajana, että näin on
voitu tässä edistyä.
Sen sijaan täällä on herännyt
kysymyksiä siitä, miksi tätä lainsäädäntöä ei
ole voitu laajentaa koskemaan esimerkiksi Pohjois-Savoa, jossa myöskin
on erityisalueita ja saaristokuntia. Siellä meidän
alueella on myös pitkät matkat olemassa ja maaseutu
on autioitunut.
Kun tiedetään myöskin työllisyystilanne,
niin nimenomaan otan taas esille nuoret ihmiset, jotka ovat mielellään
menossa tekemään työtä perustamalla
yrityksiä. Olen usean kerran täältä puhunut,
että heidän kohdallaan pitäisi mennä juuri samanlaiseen
menettelyyn kuin nyt hallitus on mennyt, eli nuorten yrittäjien,
työnantajien, sosiaalimaksun vapautuminen olisi seuraava
askel ja parannus. Toivoisinkin, että tämmöinen
lainsäädäntö voitaisiin toteuttaa
jo seuraavan eduskunnan aikana. Tiedän, että tämä lainsäädäntö,
jota nyt käsitellään, on kuitenkin askel
parempaan ja tätä toteutetaan vuosina 2003—2005.
Mutta meillä on hyvin paljon nuoria yrittäjiä,
jotka eivät halua jäädä työttömiksi
vaan ovat halukkaita perustamaan yrityksiä ja yrittämään,
ja näin myöskin näistä koituu
sitten hyöty veromarkkoina tälle maalle ja kansalle,
ja totta kai niille kaupungeille koituu oma hyötynsä veromarkkojen osuudelta.
Ed. Tennilä otti myöskin huomioon kuntatyönantajan
osuuden, joka on rajattu tästä pois. Itse olisin
ollut halukas siihen, koska tässä ovat kysymyksessä aika
pienet kunnat pohjoisesta. En tietenkään itse
tässä vaiheessa voi mennä tämän ehdotuksen
puolesta äänestämään
sen johdosta, että tämä on kokeilulaki,
mutta olisin toivonut, että valiokuntatyöskentelyn
yhteydessä neuvottelujen kautta tämä olisi
onnistunut. Tästähän on myöskin
rajattu pois seurakunnat, ja nämä kaksi, tämä kolmannen
sektorin työtä tekevä osa, sillä on
myös yrittäjyystoimintaa, joka olisi mielestäni
hyvin sopinut tähän lainsäädäntöön.
Arvoisa puhemies! Kaiken kaikkiaan tämä on hyvä lainsäädäntö ja
tästä on hyvä edetä eteenpäin.
Toivonkin, että kun seuraavaa hallitusohjelmaa tehdään,
tämä lainsäädäntö laajennetaan koskemaan
nuoria yrittäjiä ja myöskin eri alueille,
missä on yritystoimintaa.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Tykkyläinen oli siinä oikeassa,
että tämä on ollut myös Itä-Suomessa esillä.
Itä-Suomen maakunnat ja Itä-Suomen neuvottelukunta
tekivät esityksiä jo ennen kuin Pohjois-Suomen
keskustelu tuli esille muun muassa Itä-Suomen alueellisesta
kokeilusta näiden maksujen poistamisen ja sosiaaliturvamaksujen vapauttamisen
osalta. Nyt on kuitenkin tärkeätä, että tämmöinen
kokeilu on uutena aluepoliittisena instrumenttina käytössä,
ja erilaisia täsmätoimia on syytä jatkossakin
miettiä. Esimerkiksi Itä-Suomen osalta luulisin,
että paljon tärkeämpi kuin tämä olisi
se, jos nyt voitaisiin tämän Pohjois-Suomen kokeilun
rinnalle saada avainhenkilöiden, erikoisosaajien palkkaukseen
liittyvä tukijärjestely. Kenties myöskin
vaikeimpien, ja pitkäaikaistyöttömyydestä kärsivien
alueiden osalta tällainen täsmätuki pitkäaikaistyöttömien palkkaamiseen
voisi olla eräänlaista hyvää täydennystä.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On tietysti erinomaisen tärkeätä,
että tässä yhteydessä syntyy
mahdollisimman paljon kokemuksia tulevaisuutta varten. Siis kysymys
on kokeilemisesta, katsotaan, mikä on yhteiskunnan sisäinen
reaktio.
Olisin vain kiinnittänyt huomiota siihen, että aika
jännittävää tässä on
ollut seurata asian valmistelua ja nyt sitä, että Norjan
tilannetta kukaan ei oikeastaan tuo esille, ei edes ed. Tykkyläinen äsken
tuonut. Ihan odotin, että sieltä tulee tämä Norjan
vertailuesimerkki. Siellähän on saatu sen Norjan-mallin
eri versioista kokemuksia vaikka kuinka paljon, ja ne eivät
ole häppösiä olleet loppujen lopuksi.
Siellä on ollut massiivista rahoista kysymys, sadoista
miljoonista Norjan kruunuista, eli siinä suhteessa tämä kokeilu
meillä on erittäin arvokas, että saadaan
näitä tietoja, mikä on suomalaisen kulttuurin
reaktio.
Esko-Juhani Tennilä /vas(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Toteaisin, että kokeilu on kokeilu.
Varmasti on jatkossa katsottava tarkkaan sitten se, mille alueille
Norjan-mallin mukaiset toimet laajennetaan. Niitä on hyvä kokeilla.
Minä uskon, että kokeilu tuottaa myönteisiä tuloksia
myös meillä.
Kuntatyönantajan puuttuminen tästä kokeilusta
on kuitenkin iso puute, ja muistutan siitä, että sisäasiainministeriö esitti
kuntatyönantajia mukaan siinä alkuperäisessä esityksessään.
Ed. Pulliaiselle totean, että Norjassa Norjan-mallin
mukaiset yli toistakymmentä tointa ovat kyllä vaikuttaneet
erittäin myönteisesti Norjan pohjoisosan kehitykseen.
Mihin vertaa, tietysti on aina asia erikseen, ja siitä voidaan
keskustella. Kyllä siellä ollaan erittäin
tyytyväisiä Norjan-mallin mukaisiin etuuksiin.
Ne ovat todella mittavat. Kyllä meillä sinne suuntaan
on pakko lähteä myös siltä osin,
mikä koskee esimerkiksi juuri lääkäreitä,
opettajia, heidän saamistaan pohjoiseen ja itäiseenkin
Suomeen töihin. Silloin pitää ottaa käyttöön
myös tuloverohelpotus, ja siitä olen aivan varma
jatkon osalta.
Marja-Liisa Tykkyläinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Rajamäen puheenvuoron johdosta:
Hän otti esille avainhenkilöiden tukijärjestelmän.
Siihen mielelläni kyllä voin yhtyä. Tulevaisuuden
kannalta tämä on varmaan hyvin hyvä asia.
Ed. Pulliainen toi esille Norjan-mallin. Tietoisesti en tätä ottanut
esille, koska katsoin, että siihen satsattu rahamäärä ei
ihan täysin ehkä vastaa sitä kokeilua,
jonka toivon Suomessa onnistuvan paremmin.
Mitä tulee sitten ed. Tennilän puheenvuoroon liittyen
kuntaan työnantajana, se on kyllä minusta virhe,
että sitä ei saatu mukaan tässä valiokunnan
käsittelyssä. Toivon, että tähän
saadaan sitten tuloksien ja kokemuksien jälkeen korjaamista.
Jyrki Katainen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Tässä puhuttiin aika lailla
odotetusti Norjan-mallista. Norjan-mallissa on varmasti jotakin
hyvääkin, mutta jos ajatellaan, että se
ulotettaisiin Itä- ja Pohjois-Suomeen, niin kuin on vaadittu,
sen kustannusvaikutus olisi noin 2 miljardia markkaa. Kaikki tutkimukset,
mitä Norjan-mallista on tullut, ovat osoittaneet sen, että taloudellisten
suhdanteiden vaihtelut vaikuttavat äärettömän
paljon myös ihmisten muuttopäätöksiin,
myös siellä pohjoisessa Norjassa. Näillä mittavilla
subventioilla ei ole pystytty pysäyttämään
sitä muuttovirtaa.
Ed. Tennilä otti esille tämän tuloverotuksen alentamisen
alueperusteisesti. Saa olla aika suuret tulot, jotta ne kompensoisivat
esimerkiksi asumiskustannuksissa olevat erot. Jos ajatellaan, että ihminen
vaikkapa myy täällä Uudellamaalla asuntonsa
ja muuttaa vaikka pohjoiseen Suomeen ja ostaa sieltä asunnon,
niin sitä gäppiä, mikä esimerkiksi
ihan tämmöisissä perusasioissa kuten
asuntojen hinnassa tulee, on hyvin vaikea kompensoida tuloverotuksellisten
seikkojen kautta. (Puhemies koputtaa)
Mutta äärettömän positiivista,
että tämmöinen yrityksiin kohdistuva
kokeilu on menossa, ja uskon, että tästä saadaan
hedelmällisiä tuloksia.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hyvin rakentavahenkisenä kommenttina
ed. Tennilälle: Ihan varmasti, jos siihen verrataan, että ei
olisi Pohjoismaissa tehty yhtään mitään,
niin ihan varmasti on myönteisiä tuloksia. Se
on aivan saletti juttu. Mutta sitten suhteessa siihen, mitä on
sijoitettu, ja suhteessa, millä tavalla sitten on muualla
Norjassa toimittu, tulos on se, minkä ed. Katainen sanoi.
Matti Huutola /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Norjan-mallissa ja Norjan tukijärjestelmissä on
ollut suuria menestyksiä mutta erittäin suuria
pettymyksiäkin. Minusta nyt pitää kaksi
eri asiaa tässä erottaa:
Norjassa on kysymys laajasti ottaen siitä, että siellä ei
ole käytettävissä työvoimaa.
Työpaikkoja on, mutta ei ole työvoimaa. Näitä tukijärjestelmiä on
tästä näkökulmasta keskeisiltä osin
tehty. Nyt on kysymys Suomen puolella siitä, että meillä ei
ole työpaikkoja. Juuri tämä esitys nyt
vastaa siihen tarpeeseen nimenomaisesti, että pyritään luomaan
uusia työpaikkoja. Siis on vähän toisenlaiset
tarpeet Norjassa kuin Suomessa.
Pekka Ravi /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Aluksi on helppo yhtyä puheenvuoroihin
siitä, että tämä lakiesitys
ja sosiaaliturvamaksuista vapauttamiskokeilu on erittäin
myönteinen aluepoliittinen toimenpide. Mutta haluaisin
kiinnittää arvon edustajien huomiota tämän
mietinnön liitteenä olevaan perustuslakivaliokunnan
lausuntoon, jossa se pohti sitä, mitkä ovat tämmöisen kokeilun
järjestämisedellytykset nimenomaan perustuslain
6 §:n valossa.
Siinä valossa kun tarkastellaan, yhdenvertaisuuden
valossa, edellytyksiä kokeilun aikaansaamiselle on nimenomaan
se, että ensinnäkin maantieteellinen alue on tarkasti
rajattu. Tähänhän törmättiin,
vähän liberaalimpaan määritelmään,
seutuyhteistyökokeilulain yhteydessä ja silloin
nimenomaan piti tämmöinen erittäin täsmällinen
maantieteellinen rajaus sisällyttää lakiesitykseen.
Toinen seikka, millä saattaa olla vaikutusta myöskin
siihen arviointiin, voidaanko tätä kokeilua laajentaa,
on se, että sen täytyy olla ajallisesti rajattu
ja tasavertaisuuden olla siinä, että kustannuksista
ei saa muodostua kohtuuttomia niille yrittäjille, jotka
jäävät tämän kokeilun
ulkopuolelle. Sitten kun katsotaan tätä hallintovaliokunnan
mietintöön sisältyvää lakiehdotuksen
tavoitteitten tarkastelua, niin nimenomaan valiokunta päätyi
tähän ratkaisuun siitä lähtökohdasta
käsin, että lakiehdotuksen tarkoituksena on ennen kaikkea
yrityssektorin työllisyysvaikutuksiin liittyvän
kokeilun järjestäminen ja siihen liittyvien tulosten
selville saaminen.
On aivan varmaa, niin kuin tässä on jo kuultu, että hyvin
monessa osassa Suomea olisi vastaavanlaisessa taloudellisessa tilanteessa
olevia kuntia ja aivan yhtä hyvin tämä kokeilu
voitaisiin järjestää muuallakin Suomessa.
Mutta pitäisin nyt erittäin tärkeänä,
kun täällä on monta kertaa arvosteltu
sitä, että tämmöisiä kokeiluja
ei saada liikkeelle, että nyt kuitenkin saadaan kokeilu
liikkeelle, ja siitä saaduilla tuloksilla täytyy
sitten arvioida sitä, antaako tämä rakennuspuita
sitten pysyvämpiin käytäntöihin
myöskin muualla Suomessa.
Korostaisin myöskin sitä, mihin valiokunnan puheenjohtaja
oivallisesti viittasi, että tämän kokeilun
seuranta on järjestettävä huolellisesti
ja nimenomaan niin, että ei rajoituta pelkästään
tämän kokeilualueen mahdollisiin myönteisiin
vaikutuksiin — niin uskon, aivan kuin ed. Tenniläkin,
että niitä tässä seuraa — vaan
otetaan todella näitä verrokkialueita ja katsotaan
sitten, mitä eroavaisuuksia kokeilualueella ja verrokkialueella on.
Todellakin luulen niin, että jos sinänsä kuntatalouden
ongelmiin olisi ikään kuin tällä kokeilulla
haluttu puuttua, tältä kokeilulta ainakin jossakin
määrin varmaankin menisi terä pois ja
saattaisi olla, että tästä kokeilusta
ei saataisi niitä tuloksia, mitä alun perin on
haettu.
Esa Lahtela /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Raville voisi todeta, jotta tämä voi
antaa juuri sen väärän kuvan, kun kunnat
eivät ole tässä mukana. Siinä tapauksessa näkyykin
se kuva, jotta siellä siirtyy kunnallisia palveluita yksityisten
suoritettaviksi ja sieltä näyttää tulevan
hyviä lukuja, mutta se ei ole todellista. Loppuanalyysi
johtaa siihen, jotta siinä tapauksessa muuallakin täytyy
siirtää kunnallisia palveluja yksityisille. Tämä vaara
tässä on olemassa. Sen takia minusta pitäisi
eduskunnan ehdottomasti ottaa huomioon, jotta tämä koskee myös
kuntatyönantajia.
Timo E. Korva /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Ravin puheenvuoron johdosta haluan korostaa,
että ainakin minun käsitykseni asiasta on se,
että kuntien ja seurakuntien poisrajaaminen, ainakin kuntien
poisrajaaminen, tulee päinvastoin enempi sekoittamaan niitä vaikutuksia,
nimenomaan sillä perusteella että kuntien merkitys
työllistäjänä noissa kunnissa
on 20:stä jopa 35 prosenttiin. Se, mitä sillä sektorilla
kunnan työllisyydessä tapahtuu nimenomaan työllistämisen
kautta ja vaikutuksina palvelukysyntään yksityisissä yrityksissä,
on hyvin ratkaisevaa tuloksen arvioinnin kannalta. On valitettavaa,
että tässä ei ole noudatettu tätä lakiesitystä valmistelleen
työryhmän alkuperäistä ehdotusta.
Pekka Ravi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Juuri näihin seikkoihin on varmaan
siinä arvioinnissa ja seurannassa kiinnitettävä erityistä huomiota.
Mutta haluan aivan selvästi lausua vielä kerran
sen, jos äsken sanoin epäselvästi, että jos
tätä mukaan tulevien tahojen kirjoa laajennetaan,
minun ymmärtääkseni putoaa myöskin
esitetyltä rahoitusjärjestelmältä pohja
pois, koska ei voi olla oikein, että kohtuuton kustannus
koituisi niille työnantajille, jotka jäävät
tämän kokeilun ulkopuolelle. Tämä tuli
erittäin selvästi myöskin asiantuntijalausunnoissa esille.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa rouva puhemies! On annettava kiitos hallitukselle ja asianomaiselle
ministerille, että meillä on käsittelyssä esitys
työnantajan sosiaaliturvamaksusta vapauttamisesta eräissä kunnissa.
Näin kokeilujen kautta on ainakin hyvä edetä,
vaikka tähän ilman muuta sisältyy tiettyjä ongelmia.
Ensinnäkin tietysti alue on rajattu 20 kuntaan, joista
14 Lapissa ja 6 saaristossa. Siltä osin ollaan aika pienellä alueella — pinta-alaltaan
suurella, mutta muutoin pienellä ja heikko-osaisella alueella — liikkeellä.
Olisi ehkä ollut hyvä, että olisi eri
puolilla maata kokeilu saatu aikaan ja sitä kautta saatu
vielä tuntuvampia kokemuksia tästä asiasta.
Toinen kysymys, johon myös viittaan, on kuntien ja
seurakuntien poisjättäminen kokeilun piiristä.
Ed. Tennilän lakialoite olisi ollut syytä hyväksyä ja
palata siihen alkuperäiseen suunnitelmaan, että myös
kunnat ja seurakunnat olisivat mukana. Ne ovat kai ylivoimaisesti
suurimpia työnantajia lähes kaikissa näissä kunnissa.
Tätä kautta olisi saatu todella pontta tähän
asiaan. Olisi varmaan myös saatu ehkäistyä sellaista
mahdollisesti epätervettä tilannetta, että nyt,
kun yksityiset palvelut halpenevat vähäksi aikaa,
kolmeksi vuodeksi, kunnalliset palvelut vastaavasti saattavat heikentyä.
Jos kokeilu päättyy eikä sitä pysyväiseksi
säädetä tai jatkoa anneta, silloin on saatettu
tehdä jopa vahinkoa näitten kuntien yksityistetyille
julkisille peruspalveluille. Tällaisia vaaroja on, ja ne
on syytä tässä ottaa hyvin tarkasti huomioon.
Kolmen vuoden kokeiluaika on tietyllä tavalla hyvä,
mutta se on varmasti liian lyhyt siinä näkökulmassa,
että hyvin harva yrittäjä tekee sijoituspäätöksiä,
muuttopäätöksiä, kolmen vuoden tähtäimellä.
Jos tämä ei jatku, tilanne muuttuu takaisin siihen
epäedulliseen malliin, mikä on voimassa oleva,
pysyvä järjestelmä. Toisaalta taas kolme
vuotta on aika pitkä aika odottaa kokemuksia, joiden odottamisen
aikana ei näiltä osin ilmeisesti tule tapahtumaan
yhtään mitään. Tämä tilanne
ikään kuin kokeilun seurauksena jäätyy nykyiselleen.
Se on vahingollista, kun tiedämme aluepoliittisen kehityksen
tässä maassa. Meillähän reuna-alueet
menettävät väkeä ja yritystoiminta
on vaikeuksissa jne. Jos sitten mitään muuta ei
tehdä niiden alueiden hyväksi kuin odotetaan kolmen vuoden
ajan, että tämä purisi, saattaa olla,
että menetetään tärkeitä aikoja
ja vuosia eikä myönteistä kehitystä saada
aikaan. Tämä johtaa siihen, että muuttoliike
jatkuu ja yhteiskunnalle ja koko kansantaloudelle tulee mittava
lasku kuitenkin muuttoliikkeestä, kun monet seudut tyhjenevät
ja eräät seudut nopeasti ja voimakkaasti kasvavat.
Sehän on tavattoman kallista koko kansantaloudelle.
Arvoisa puhemies! Kannatan siis huomisessa äänestyksessä ed.
Tennilän lakialoitteen mukaista vastalausetta, että kunnat
ja seurakunnat otetaan mukaan tähän kokeiluun
näillä alueilla.
Arvoisa puhemies! Edelleen täällä on
käyty keskustelua Norjan-mallista. Pitää täysin
paikkansa se, että Suomen ja Norjan tilanne on hyvin erilainen.
Suomessa on työttömyys ongelmana noissa kunnissa
ja yleensä syvemmällä maaseudulla. Norjassa
taas pohjoisessakin on työvoimapulaa. Tämä lähtökohta
on tietysti muistettava, kun mietitään keinoja
ja niitä lääkkeitä, joita esitetään
ja etsitään.
Mutta Norjan-mallista on kyllä tässä annettu mielestäni
aivan liian yksioikoisia tuomioita tai sitten yksioikoisia kehuja.
Norjan-malli on kaksiosainen, voi karkeasti sanoa.
Siellä annetaan samalla tavalla, kuin meillä perinteisessä aluepolitiikassa
on annettu, yrityksille tukea, kun ne ovat siirtäneet tai
luoneet työpaikkoja pohjoisiin osiin maata.
Sen lisäksi, että tällaisen välillisen
aluepolitiikan keinoja Norjassa käytetään,
niin siellä on käytössä suoraan
ihmisiin kohdistuvia tukitoimenpiteitä, eli yksittäinen
ihminen, lääkäri taikka opettaja tai
joku työntekijä, kun menee johonkin yritykseen
pohjoiseen töihin, saa suoraan sellaista etua, joka tuntuu
välittömästi hänen rahapussissaan:
Opintolainoja annetaan anteeksi tai annetaan korotettua lapsilisää perheelle,
joka sinne muuttaa, tai vastaavia tällaisia etuuksia. On
aivan selvää, että me ihmiset olemme
joka paikassa, niin kuin on tässä viime päivinäkin
kuultu, jossain määrin halukkaita saamaan lisää rahaa,
ja varsinkin velkaiset nuoret menevät mielellään sinne
töihin saamaan kokemusta ja näin saadaan työntekijöitä niihin
tehtäviin, mitkä muutoin eivät tule siellä pohjoisessa
hoidetuiksi. Norjassa siis palkitaan suoraan työntekijää.
Työntekijä lähtee silloin sinne töihin,
kun hän saa siitä varmasti suoraan edun itselleen.
Välillinen vaikuttaminen työpaikkojen syntymiseen
ja säilymiseen on tärkeää, mutta
se ei yksin riitä. Mielestäni hallituksen pitäisi
ottaa Norjan-mallista tämä toinen osa erityiseen
tarkasteluun eikä tyrmätä sitä sillä lailla
kuin nyt on tapahtunut: todetaan, että se on kelvoton.
Se ei ole tältä osin kelvoton, mutta selvää on,
että kaikki Norjan-mallin osat eivät sovellu Suomeen
meidän oloihimme johtuen juuri muun muassa työllisyystilanteen
täydestä vastakkaisuudesta meidän maissamme.
Arvoisa puhemies! Toivon, että vasemmistokin tukee
huomenna äänestyksessä tätä ed.
Tennilän hyvää aloitetta ja sen mukaan
tehtyä vastalausetta.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä hallituksen
esitys laiksi työnantajan sosiaaliturvamaksusta vapauttamisesta
eräissä kunnissa vuosille 2003—2005 on
mielestäni merkittävä virstanpylväs.
Monet itseyrittäjät tai yksinyrittäjät
tai yrittäjät yleensä pitävät
sosiaaliturvamaksusta vapauttamiskokeilua tai sivukustannusproblematiikkaa tärkeänä
asiana.
Tämän lain tarkoitushan on toteuttaa määräaikainen
kokeilu niin, että selvitetään työnantajan
sosiaaliturvamaksujen vapautuksen vaikutuksia työllisyyteen
ja työllistämisedellytyksiin. Yrittäjäthän
monesti kokevat, että usein sivukustannukset ovat työllistämistä estävä seikka.
Toki yrittäjät ja työntekijät
tietävät, miksi sivukustannuksia on maksettava,
mutta silti on hyvä, että nyt tehdään
koe, miten työnantajan sosiaaliturvamaksun vapautus vaikuttaa
työllisyyteen.
Olen itse ollut ajamassa asiaa muiden mukana vuodesta 1995 ja
olen tyytyväinen, että näin suuri asennemuuri
on pystytty purkamaan. Aiemmin tälle hankkeelle viesti
on ollut selkokielellä "ei".
Katson, että tällä hallituksen esityksellä on myös
aluepoliittista merkitystä. Tietenkin tärkeitä ovat
nämä kokeilualueet, missä kokeilu tullaan
toteuttamaan. Henkilökohtaisesti tietenkin olisin nähnyt
mielelläni, että oma kotiseutuni Päijät-Häme
olisi ollut mukana kokeilussa, koska juuri Lahti ja Lahden seutu
kärsii korkeasta työttömyydestä,
joka on yli maan keskiarvon.
Kokeilun pyrkimyksenä on edistää olemassa olevien
yritysten kehittymistä ja varsinkin saada uusia yrityksiä sijoittumaan
alueelle ja näin siis lisätä työpaikkoja,
jotta saadaan ihmisiä pysymään paikkakunnalla
taikka ehkä jopa muuttamaan takaisin kotiseudulleen tai
muuten saadaan alueelle uusia asukkaita.
On hyvä, että kokeilu käynnistyy
heti vuoden 2003 alusta ja on heti säädetty useampivuotiseksi.
Uskon ja toivon, että tämä kokeilu tuo
tullessaan vastaavanlaisia tuloksia, mitä niin sanottu kotitalousvähennys
on tuonut. Kotitalousverovähennysoikeutta kokeiltaessa
itse moitiskelin sitä ja pidin parempana verovähennysmallia,
joka onkin nyt sitten toteutunut. Nythän perheen molemmat
vanhemmat voivat vähentää verotuksessa
tietyn summan kotiin palkatun henkilön sivukustannuksista,
ei palkasta. Kyse on vastaavan suuntaisesta hankkeesta.
Olen jäänyt ihmettelemään
asiaa mietiskellessäni ja papereita luettuani sitä,
miksi kokeilua ei voitu sisällyttää Seutuhankkeeseen.
Seutuhankehan on kuntien välisen vapaaehtoisen yhteistyön edistämishanke.
Mielestäni tällä olisi juuri voitu saada
aikaan kuntien välistä yhteistyötä ja
yritysten välistä yhteistyötä kuntaseuduilla,
joka koetaan tänä päivänä hyvin
tärkeänä seikkana. Esimerkiksi Lahdesta
monet henkilöt käyvät ympäristössä töissä ja
päinvastoin. Tällä lailla olisi voitu
luoda uusia työpaikkoja ja tavallaan ehkä se malli
olisi saattanut tuoda myös kunnalliselle sektorille säästömalleja
tai ideoita yhteistyöstä, josta tosin on jo Päijät-Hämeessä kokeilua
muun muassa taloushallinnon puolelta.
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Käsittelyssä on työnantajan
sosiaaliturvamaksusta vapauttaminen eräissä kunnissa
vuosina 2003—2005. Asiahan pohjautuu varsinaiseen hallituksen
esitykseen, ja hallintovaliokunta on tehnyt asiasta mietintönsä.
Nyt täällä todettiin, muun muassa ed.
Ravi, että tämä on aluepoliittisena toimena
merkittävä. Päänavauksena minusta
tämä on merkittävä, mutta aluepoliittisilta
vaikutuksiltaan jää hyvin ohueksi, koska kysymyksessä on
nimetty joukko Lapin kuntia ja A-saaristokuntia. Kun ajatellaan,
että nämä kunnat ovat elinkeinorakenteeltaan
varsin yksipuolisia ja sitten EU-lainsäädännöstä johtuen
tässä rajataan vielä ulos tyypilliset
tämän alueen elinkeinot maatalous, porotalous,
kalatalous ja liikenne, tämä vielä ohentaa
tätä kokeilua. Täällä on
mukana kokeilussa valtion liikelaitokset, mutta kunnat ja seurakunnat,
niin kuin on todettu, on rajattu tästä ulos.
Muun muassa ed. Rajamäki kysyi aivan oikein sitä,
miksi tätä kokeilua ei suoritettu aikanaan Itä-Suomessa,
mistä esityksen Lipposen hallituksen asettama Itä-Suomi-työryhmä teki
jo aikanaan. Siellä olisi ollut paljon laajempi elinkeinopohja
ja kokeilun tulokset olisivat antaneet todella realistisen kuvan
ja näkemyksen. Nyt tietysti EU:n aluepolitiikan myötä hyvin
olisi voinut ajatella, että tämä kokeilu
olisi kattanut ohjelmapoliittisen tavoite 1 -alueen elikkä Lapin
ja Itä-Suomen. Siinä mielessä tämä jää hyvin ohueksi
ja ontuvaksi. On tietysti merkittävää se, että tästä on
haettava kokemuksia ja että tätä periaatetta
voidaan noudattaa sitten tulevaisuudessa laajemmin koko maassa.
Ed. Ravi otti myöskin esille rahoituskysymyksen. No,
tämmöinen ohut kokeilu tietysti onnistuu siten,
että se sosiaaliturvamaksujen menetys, joka tämän
kokeilun kautta valtiolle aiheutuu, korvataan vastaavalla toisten
työnantajien sosiaaliturvamaksun korotuksella. Mutta tietysti,
jos aiotaan saada kunnon kokeilu ja vaikuttavuus, kokeiluun pitäisi
olla alttius panostaa ja uhrata, jolloin myöskin budjetin
kautta tulisi voida rahoittaa tämän kaltaisia
kokeiluja ja kompensoida sosiaaliturvamaksujen menetyksiä.
Se, että nämä Lapin ja saariston kunnat
ja seurakunnat olisivat olleet mukana, olisi merkinnyt asiantuntijakuulemisessa
saadun kuntien ilmoituksen mukaan, että ne olisivat olleet
valmiit työllistämään enempi. Siis
vastaavasti tämä ei olisi ollut kuntatalouden korjausoperaatio,
vaan merkittävä lisä alueen työllistämiseen.
Siinä mielessä on aivan perusteltua, niin kuin
vastalauseessa todetaan, että lain 1 § kirjoitettaisiin
siten, että kokeilussa olisivat mukana sekä kunnat
että seurakunnat.
Arvoisa rouva puhemies! Tulemme yksityiskohtaisessa käsittelyssä tekemään
esityksen, joka tarkoittaa 1 §:n muotoilua vastalauseessa esitetyllä tavalla.
Timo E. Korva /kesk:
Arvoisa puhemies! Aluksi on syytä todeta ilolla se,
että vihdoinkin aluepolitiikassa on selvästi nähtävissä uusi
avaus. Tämä työnantajien sosiaaliturvamaksun
poistokokeilu, vaikka se onkin taloudelliselta merkitykseltään
pieni, periaatteelliselta merkitykseltään varmasti
on hyvin suuri ja siinä mielessä tärkeä kokeilu.
Todellakin toivon tälle kokeilulle kaikkea menestystä ja
myöskin tämän kokeilun tulosten seurannalle
sellaista analyyttista, oikeaa otetta.
Se on kuitenkin valitettavaa, että tämä kokeilu ei
saanut hallituksen asettaman työryhmän alun perin
ehdottamaa muotoilua kokeilun laajuuden osalta. Kuntien ja seurakuntien
jättäminen pois kokeilun piiristä tulee
osoittautumaan ilman muuta selväksi virheeksi niillä perusteilla,
jotka tässäkin salissa on moneen kertaan esitelty,
eli kun kuntien työllistävä merkitys
noilla alueilla on niin suuri, se on ratkaisevan suuri, niin ilman että kunnat
ovat tässä kokeilussa mukana, ei tulla saamaan
täyttä kuvaa tämän tyyppisten
toimenpiteitten vaikutuksista. Varmasti myöskin jo lyhyenkin
kokeilun aikana joudutaan monenlaisiin ongelmatilanteisiin niissä tapauksissa,
joissa kuntien ja tämän kokeilun piiriin tulevan
yritystoiminnan intressit selvästi tulevat menemään ristiin.
Se toisaalta vääristää eräissä tapauksissa myöskin
kilpailutilannetta.
Näyttää siltä, että hallintovaliokunnan
mietinnön perusteella kuitenkin joutuu toteamaan, että kuntia
ja seurakuntia ilmeisestikään ei kokeiluun saada
mukaan. Hallitusrintama tässä asiassa pitää.
Toinen seikka, johon haluan kiinnittää huomiota,
on se, että olisin odottanut valiokunnalta käsittelyä siitä,
miten luonnontuoteala määritellään
kokeilun yhteydessä. Hallituksen esityksessähän
todetaan muun muassa, että EU:n perustamissopimuksen liitteen
I perusteella kokeilun ulkopuolelle joudutaan rajaamaan kalastus-,
vesiviljely- ja tietyt maataloustuotteet. Edelleen tuohon samaan
perustamissopimukseen viitaten todetaan, että maataloustuotteita
jalostavia yrityksiä ovat sellaiset yritykset, jotka harjoittavat
tuon sopimuksen liitteessä tarkoitettujen maataloustuotteiden
sellaista lajittelua, pakkaamista, säilyttämistä,
jalostamista tai muuta käsittelyä, jonka jälkeen
tuote on edelleen maataloustuote. Tällaisia yrityksiä ovat
esimerkiksi lihanjalostusta, (esimerkiksi sian-, naudan- ja poronlihatuotteet)
marjojen jalostusta (hillot ja mehut) sekä vihannesten
ja kasvisten jalostusta (esimerkiksi perunan jatkokäsittely)
harjoittavat yritykset.
Tähän jää käytännön
tasolle sellainen ristiriita ja myöskin todella käytännön
ongelma, mitä ovat sitten sellaiset yritykset, jotka Lapissa
järjestävät luonnonmarjojen keräämistä,
ostavat niitä ja jalostavat niitä tuotteiksi.
Minusta olisi voinut selkeästi tuohon EU:n perustamissopimukseenkin viitaten
määritellä ja todeta täällä kansallisella tasolla,
että luonnonmarjojen jalostus ei ole missään
tapauksessa rinnastettavissa maataloustuotteisiin ja maatalouspolitiikkaan
eikä siis myöskään maataloustuotteiden
jalostamiseen. Jos tällainen selkeä mietinnön
perustelu olisi tänne jo tässä vaiheessa
kirjoitettu, niin voitaisiin selkeästi ohjeistaa kentälle,
että luonnonmarjoja jalostavat yritykset olisivat tämän
toiminnan piirissä. Sillä olisi ilman muuta iso,
tärkeä merkitys kokeilun tarkoituksen kannalta
juuri niillä vaikeimmilla alueilla, minne tämä kokeilu
on kohdennettu. Yritetään antaa sellaista viestiä verottajalle, kun
kerran tämä eduskunta ei näytä tätä asiaa muuten
korjaavan, että verottaja uskaltaisi tehdä tämän
irtioton EU:n perustamissopimuksesta ja selkeästi tulkita
perustamissopimusta oikein kansallisen edun mukaisesti.
Vielä yhteen asiaan mietinnön pohjalta haluan
kiinnittää huomiota. Se on kokeilussa yrityskohtaisesti
maksettavan tuen määrä. Perusteluissa
monissa yhteyksissä ja myöskin lakiesityksen 4 §:ssä sanotaan,
että maksuvapautuksen muodossa annettavan tuen ja yritystoimintaa
harjoittavan työnantajan mahdollisesti saaman tuen muun
de minimis -tuen yhteismäärä ei
saa kolmen vuoden ajanjaksolla ylittää 100 000:ta
euroa. Toinen momentti sanoo, että yritystoimintaa harjoittavan
työnantajan tämän lain nojalla tekemien
maksuvapautusvähennysten määrä ei
saa ylittää 30 000:ta euroa kultakin
palkanmaksuvuodelta määräytyvästä sosiaaliturvamaksusta. Tämä kirjaus
käytännössä tarkoittaa sitä,
että vaikka laissa ja lain perusteluissa puhutaan, että tässä on
tarkoitus ryhtyä maksamaan yrityskohtaisesti kolmen vuoden
ajalta enintään 100 000 euron tukea,
niin kuitenkin 4 §:n 2 momentilla annetaan selkeä määräys
siitä, että tuki ei saa olla kuin 30 000
euroa yritystä kohti. Tätä perustellaan
niinkin hullunkurisesti, että kaiken varalta pannaan vuosikatto
matalammaksi, ettei muista syistä sattuisi tämä EU-maksimisääntö,
100 000 euroa kolmen vuoden aikana, ylittymään.
Minusta tämä on hullunkurista perustelemista ja
lähes myöskin harhautus tässä asiassa
sikäli, että totta kai nykyisessä veronkantomenettelyssä ja
myöskin seurannassa voidaan valvoa sitä, että yrityskohtaisesti
eivät tämän tuen ja muiden yrityksen
saamien de minimis -ehtoisten tukien yhteissummat nouse
kolmen vuoden aikana yli 100 000 euroon. Vielä ääritapauksessa
on mahdollista takaisinperintä. Siis ongelma tässä on
se, että lakiteksti ei nyt vastaa selvästikään
perusteluissa luvattua tuen tasoa. Sen vuoksi aion yksityiskohtaisessa
käsittelyssä esittää 4 §:n
2 momentin korjaamista sillä tavalla, että perustelujen
mukainen enimmäistukitaso on mahdollista maksaa.
Matti Huutola /vas:
Rouva puhemies! Työllisyys ja työpaikka ja
siitä ansaittu palkka ovat itse asiassa kaikkein parasta
aluepolitiikkaa ja parhaiten alueellisia eroja tasoittavaa toimintaa. Nyt
tämän hallituksen esityksen keskeinen lähtökohta
on kuitenkin se, kyetäänkö tällaisin
erityistoimin luomaan uusia työpaikkoja nimenomaisesti
vaikeimmilla alueilla Suomea. Esitys on hyvä, ja se oli
itse asiassa jo vuoden 2001 budjettiriihen yhteydessä esillä.
Silloin se oli vähän toisen näköisenä;
esitettiin kolmea pohjoisinta kuntaa, myös kaikkia työnantajia
koskevana esityksenä, joka sittemmin ei edennyt budjettiriihessä,
mutta jäi kuitenkin auki myöhemmässä vaiheessa
sitten jalostuen tähän muotoon, jossa se nyt on
hallituksen esityksenä eduskunnalle tuotu.
Kokeiluna se on tuotu sen vuoksi, että on selvää,
että tarvitaan varma ja vakuuttunut arvio siitä,
että tämän tyyppisillä toimilla
voidaan luoda uusia työpaikkoja, nimenomaisesti uusia työpaikkoja,
että se toimisi oletetulla ja arvioidulla tavalla. Siitä ei
kukaan voi olla tässä vaiheessa varma. Sen vuoksi
seurannan ja arvioinnin tältä osin on oltava mahdollisimman
hyvä ja totuudenmukainen niin, että voidaan arvioida
myöhemmin erityyppisiä veroratkaisuja ja niiden
vaikutusta sitten työllisyyden parantamisen näkökulmasta.
Ongelmia tietysti tällaisen kokeilun ja alueiden rajauksien
osalta tulee aina. Ne ongelmat tietysti tulevat yritysten välisten
kilpailuedellytysten suhteen. Tuntuuhan se tietysti aika oudolta, jos
jollain alueella naapurikunnissa yrittäjillä on pienemmät
työnantajamaksut ja käytössä edullisempaa
työvoimaa kuin rajan toisella puolella. Tämä rajan
vetäminen on tietysti se ongelma. Nyt tehty rajaus näiden
Lapin kuntien osalta ja muutaman saaristokunnan osalta on kuitenkin sellainen,
että ne ovat elinkeinopoliittisesti niin etäällä toisistaan,
ettei voida edes ajatella, että tämän
pienyritystoiminnan osalta syntyisi kilpailua vääristävää tukimuotoa.
Varmaan tämä on yksi seikka, mikä on
ollut vaikuttavana tekijänä siinä, mitkä kunnat
ja minkälaiset alueet ovat kokeilun piirissä.
Valitettavaa on se, mihin ed. Korvakin täällä viittasi,
että on tiettyjä luonnonvara-aloja, jotka jäävät
kokeilun ulkopuolelle ilmeisesti kuitenkin Suomesta riippumattomista
syistä. Tässä esityksessä nyt
ei ole siihen otettu laajemmin kantaa. Minusta nyt on kuitenkin
tärkeintä, että pää on saatu
auki, ja eihän tämä ole kirkossa kuulutettu niin,
etteikö tämän jälkeen sitten
tätä tulkintaa voida muuttaa. Yhdyn tähän
ed. Korvan esitykseen siitä, että kyllä edelleen
on eduskunnassa haettava ratkaisuja, voidaanko näitä tiettyjä luonnonvara-aloja,
kuten marjojen jatkojalostaminen, joka on ihan tosiasiassa muuta
kuin maataloustoimintaa, se on teollisuuspolitiikkaa ja elinkeinopolitiikkaa,
kyetäänkö sieltä muutamia aloja
ottamaan myöhemmin tähän matkaan, tämän kokeilun
piiriin. Minusta sitä voitaisiin kokeilla ja hakea siihen
ratkaisuja, jos ne näin syntyisivät.
Tässä esityksessä on todettu myös,
että ministeriön alkuperäisessä esityksessä olivat
mukana myöskin kunnat. Itsekin näin niin, että juuri
näillä alueilla, missä nyt kokeilua suoritetaan,
kuntien mukanaolo olisi ollut välttämätön,
jo siitäkin syystä, että elinkeinopolitiikan
kehittämisen näkökulmasta ja myös
yritystoiminnan näkökulmasta näillä alueilla
yleensä kunnilla on ratkaiseva merkitys myös koko
yritystoiminnalle ja ne toimivatkin tietyllä tavalla yritystoiminnassa mukana.
Samaten tämä voi vääristää jonkin
verran julkisen sektorin, kuntatyönantajan ja yksityisen
sektorin välistä kilpailua, mitä aidosti
tänä päivänä eri kunnissa
on. Tässä tulee selvästi parempaan asemaan
yksityisen palveluntuottajan tarjoama palvelu kuin se, mitä julkinen
sektori tekisi omanansa. Silloin voidaan sanoa, että kun käydään
kiistaa siitä, mitä tehtäviä tehdään
kuntien toimesta ja mitä sitten mahdollisesti yksityisten
toimesta, tämä voi tätä kilpailua
hiukan vääristää. Mutta kuitenkin
uskon, että se ei ole niin merkittävää näiltä osin,
että se nyt muodostuisi tässä suhteessa
kovin suureksi ongelmaksi.
Arvoisa puhemies! Olen kuitenkin sitä mieltä, että tämä olisi
tullut ulottaa koskemaan myös kuntia, ja itsekin aion huomenna
kyllä äänestää sen
puolesta, että kunnat tulisivat mukaan kokeilun piiriin.
Näen kyllä niin tärkeänä myös
kuntien mukaantulon tämän kokeilun piiriin.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Alueellisen eriarvoisuuden kasvu on Lipposen
hallituksen suurimpia epäonnistumisia työllisyyden
hoidon epäonnistumisen ja sosiaalisen eriarvoisuuden kasvun
ohella. Politiikassa arvovalinnat ovat keskeisessä asemassa.
Me emme tosiasiassa elä vaihtoehdottomassa yhden vaihtoehdon
politiikassa, niin kuin hyvin usein annetaan ymmärtää.
Kun tämänkin lain osalta on esitetty lain
laajentamista kuntiin, myöskin alueellista laajentamista
esimerkiksi Itä-Suomeen, on heti esitetty kysymys, mistä raha.
Kysymys on sinänsä aivan aiheellinen. Mutta rahaa
löytyy sellaisiin tarkoituksiin, joita pidetään
todella tärkeänä. Hyvin usein tähän
kysymykseen vastataan ensimmäiseksi, ettei ole rahaa, asiaa
ei voida toteuttaa. Mutta kun tulee riittävän
painavat perusteet — jos me ajattelemme esimerkiksi Soneran
osalta, kun piti sijoittaa 3 miljardia markkaa osakepääoman
korotukseen — ei tule kysymykseenkään keskustelu
siitä, mistä raha, vaan kun asia on tärkeä ja
välttämätön, rahat silloin löytyvät
ja ne haetaan.
Minusta aluepolitiikka ja Lapin pohjoisten alueiden elinkeinoelämän
kehittäminen on todella niin tärkeä asia
ja loppujen lopuksi on kysymys niin pienistä summista,
ettei tässä yhteydessä ole tarvetta kysyä,
mistä rahat tällaiseen tarkoitukseen. Tämähän
on toteutettu kustannusneutraalisti niin, että muut työantajat
maksavat. Se ei ole minusta välttämätöntä,
vaan kuten täällä on todettu, tärkeää aluepolitiikkaa
hoidetaan jo nyt ja olisi voitu tässäkin tapauksessa
hoitaa myöskin yleisin verovaroin eikä panna vain
toisia yrittäjiä maksamaan oman yrityskentän
sisällä.
Mitä tulee sitten siihen, miksi tätä ei
ole esitetty Itä-Suomeen: Kysymys on siitä, että hallitus
ei ole nähnyt Itä-Suomen kehitystä niin
vaikeana, että se olisi pitänyt välttämättömänä tällaisen
kokeilun ulottamista sinne. Kysymys on hallituksen arvovalinnoista
tässäkin yhteydessä.
Mitä tulee sitten tämän lain heikkouksiin — en
sinänsä halua mitätöidä tätä lakia,
minusta se on hyvä päänavaus, kuten ed.
Korva täällä totesi, ja se on myöskin
uuden tyyppinen avaus, johon vihdoinkin hallitus loppumetreillään
on suostunut — niin ensinnäkin alue on suhteellisen
pieni, mutta jos ajattelee yksistään Lappia, voi
todeta, että ehkä joitakin yksittäisiä kuntia
lukuun ottamatta Lapin osalta sitä voi pitää kutakuinkin
oikeaan osuneena.
Se, että siinä eivät ole kunnat eikä seurakunnat
mukana, on suurin puute Lapin kannalta, sillä kun lukuun
ottamatta ilmeisesti ministereitä, jotka yleensä eivät
lakialoitteita allekirjoita, Lapin edustajat olivat allekirjoittajina
tämän asian takana, niin meidän kaikkien
lähtökohtahan oli se, että nämä säästyvät
varat, jotka kunnat saisivat tästä säästönä,
käytettäisiin kunnan elinkeinopolitiikan kehittämiseen.
Sitäkin kautta olisi haluttu tukea näiden kuntien
alueilla tapahtuvaa yritystoimintaa ja luoda lisää työpaikkoja.
Tosiasiassahan voi olla niinkin, että jos kokeilu onnistuu
todella hyvin, lopputuloksena voi olla, ettei tämä maksa
valtiolle mitään, tai ei se nytkään
maksa, mutta myöskin voi olla niin, että tämä tavallaan
kustantaa itse itsensä. Yhteiskunnalle voi tulla verotuloina,
sosiaalimaksuina ynnä muina tuloina periaatteessa selvästi
enemmän kuin tähän uhratut varat olisivat,
vaikka ne olisi otettu verovaroistakin. Myöskin kunnathan hyötyvät
silloin tietysti, se on päivänselvä asia.
Näin ollen voi todeta, että kovin varovaisesti on
lähdetty liikkeelle, vaikka avaus sinänsä on ihan
kannatettava ja siitä on tietysti kiitettävä hallitusta.
Voisi sanoa perinteiseen tapaan, että kiitos tästä vähästäkin,
Lipposen hallitus — eihän teiltä paljon
enempää ole kyllä voinut odottaakaan.
Iivo Polvi /vas:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä oleva laki
työnantajan sosiaaliturvamaksusta vapauttamista koskevaksi
kokeiluksi on perusteiltaan ja lähtökohdiltaan
aivan oikea ja kannatettava. Siitä on syytä kiittää nykyistä hallitusta,
erityisesti sisäministeriä, joka on määrätietoisesti
tätä kokeilua ajanut piippuun. Kokeilussa alue
rajataan pääsääntöisesti
Lapin kuntiin ja muutamiin saaristokuntiin. Näin ollen
alue on pinta-alaltaan tosin laaja, mutta väestöpohjaltaan
kohtalaisen suppea. Siinä mielessä kokeilun tulokset
välttämättä eivät muodostu
kovin hyvin vaikutuksia kuvaaviksi.
Kun kokeilun tarkoituksena on selvittää erityisesti
työnantajan sosiaaliturvamaksua koskevan vapautuksen vaikutus
työllisyyteen ja työllistämisedellytyksiin,
tavoite on tietenkin lähtökohdiltaan oikea. Työnantajamaksujen
vaikutuksesta työllisyyteen ja työllistymiseen
on käyty oikeastaan kymmeniä vuosia keskustelua.
Tämän kokeilun ansiosta saadaan jonkinlaisia tuloksia
aikaan. Ymmärrän tosin sen kritiikin, johon osittain
voin yhtyäkin, mitä täällä keskustan edustajan
puheenvuorossa on esitetty erityisesti kuntien pois rajaamisen osalta.
On kuitenkin syytä todeta se, että tämä on
sen tyyppinen uusi avaus, että sillä on niin aluepoliittisesti
kuin työllisyyspoliittisestikin oma merkityksensä.
Vaikka keskustelua työnantajamaksusta on pitkään
käyty, vastaavia avauksia ei ole kuitenkaan aikaisemmin
tehty. Siinä mielessä tämä on
merkittävä päänavaus.
Myös itse olisin nähnyt tarpeellisena kuntien sisällyttämisen
mukaan. Erityisesti näillä alueilla, mistä tässä on
kysymys, kuntien merkitys työvoiman osalta on ratkaiseva.
Ne ovat suurimpia työnantajia näillä alueilla.
Siinä mielessä vaikutukset tulisivat selvimmin
ilmi tässä kokeilussa, mikäli kunnat
olisivat mukana. Ymmärrän toki sen, kun lähtökohtana
on verrattain rajoitetusti lähteä kokeilemaan,
että on päädytty tähän
ratkaisuun, jota myös kilpailun neutraalisuuden kannalta
voi pitää jonkin verran arveluttavana.
Kaiken kaikkiaan vastaavan tyyppistä kokeilua esitti
aikanaan täällä jo aikaisemmin mainittu pääministerin
aikanaan asettama Itä-Suomi-työryhmä lähinnä Itä-Suomen
alueelle. Ilmeisesti Itä-Suomen alueelta olisi löytynyt
elinkeinorakenteeltaan ja työvoimaltaan erityyppisiä alueita,
ja todennäköisesti kokeilu olisi paremmin kuvannut
sitä, mikä vaikutus työnantajamaksuilla on,
koska itse ymmärrän niin, että näillä kokeilualueilla
elinkeinorakenne ja työpaikkarakenne on oleellisesti erityyppinen
kuin yleisesti maassa useimmilla eri alueilla. Siinä mielessä tämä ei välttämättä
anna
kovin edustavaa kuvaa kokonaisuudessaan työnantajamaksujen
alentamisen vaikutuksista työllistymiseen.
Täällä aikaisemmin sivuttiin Norjan-mallia
ja arvioitiin sen vaikutuksia. Minusta ed. Huutola aivan oikein
kuvasi sen tilanteen ja eron, eli kun Norjassa lähtökohtana
on ollut se, että saadaan työvoimaa pohjoisen
työpaikkoihin, ja täällä on käytännössä päinvastainen
tilanne, pyritään saamaan työtä olemassa
olevalle työvoimalle, niin eivät keinotkaan voi
olla samoja. Samoilla keinoilla ei saada samoja vaikutuksia, kun
lähtökohdat ovat aivan erilaiset.
Kaiken kaikkiaan vielä yhteenvetona voi todeta sen,
että pidän myönteisenä avauksena
ja uudistuksena tätä esitystä, vaikkakin
se on verrattain suppea. Mutta ehkä sen kokemusten perusteella
voidaan vastaavaa käytäntöä laajentaa myöhemmin
eri alueille ja tarvittaessa koko maahan, mikäli se osoittaa
vaikutukset myönteisiksi.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Polvi piti hyvin hyvän
puheenvuoron. Toivottavasti huomenna, kun äänestämme, hän
tukee keskustan vastalausetta, niin kuin vasemmistoliitosta tukea
on tulossa toivottavasti laajemminkin.
Tämä esityshän koskee paitsi todella
Pohjois-Lapin kuntia, myöskin oman vaalipiirini Varsinais-Suomen
saaristokuntia, Nauvoa, Velkuaa, Houtskäriä jne.
Näissä saaristokunnissa ei juurikaan ole merkittäviä yrityksiä,
joten tämä ei merkitse kovin paljoa näille
kunnille. Sen sijaan niissä on kyllä merkittävästi
kunnallisia työpaikkoja ja joku seurakunnankin työpaikka.
Olisi siis hyvä asia, jos tämä voitaisiin
laajentaa kuntiin ja seurakuntiin.
Mutta, arvoisa puhemies, mitä minä tässä nyt pelkään,
kun on paljon puhuttu siitä, että alueellista
kehitystä voidaan edistää veropoliittisin
keinoin, on se, että kun huonosti kokeillaan, niin tulee
huonoja tuloksia. Sitten sanotaan, että ei näistä veroporkkanoista
ole aluekehityksessä mihinkään, kun kuitenkin
tämä tulos johtuu huonosta kokeilusta. Pitäisi
reilusti kokeilla ja riittävästi satsata tähän
kokeiluun, jotta voitaisiin katsoa, mitä tuloksia tällä aikaansaadaan.
Olisi minimi todella, että tähän nyt
otetaan kunnat mukaan, niin kuin keskusta esittää.
Toivottavasti saamme tälle esitykselle laajaa tukea huomenna,
niin kuin uskon.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Kun tämä hallituksen
esitys tuli käsittelyyn, se herätti silloin valtavan
paljon ristiriitaisia tunteita. Nyt on ollut kiva kuulla, kun useammat
toteavat, että kysymyksessä on kuitenkin myönteinen kokeilu.
Olen itse samaa mieltä ja pidän tätä erittäin
myönteisenä avauksena. Toivon kuitenkin, että näitä tuloksia
seurataan hyvin tarkkaan niin hyvässä kuin pahassa
ja erityisesti nimenomaan kunta- ja seurakuntatyönantajan
jättämistä pois tästä kokeilusta.
Ainakin se vaikuttaa näin etukäteen ajateltuna
selkeältä epäkohdalta ja saattaa vaikuttaa
kuntatyöntekijöiden työpaikkoihin. Toivon,
ettei näin kävisi, mutta sehän selviää sitten
tämän kokeilun kuluessa.
Olisin itse toivonut, että kunnat ja seurakunnat olisivat
olleet mukana, mutta koska kyseessä on tällainen
ajallisesti ja alueellisesti rajattu kokeilu, niin olen valmis hyväksymään
tämän esityksen. Toivon, että kun kokeilu
mahdollisesti jatkuu tai laajenee tai muuttuu käytännöksi,
niin silloin sitten punnitaan nämä vaikutukset
erittäin tarkasti ja katsotaan, mitä tämä kokeilu
on tuonut tullessaan.
Sitten jonkinlaiseksi, jos voisi sanoa, toiseksi epäkohdaksi
voisi nostaa sen, että aika keinotekoisesti on rajattu
nämä kunnat, jotka ovat päässeet
mukaan tähän kokeiluun. Jossain kohtaa voi kysyä,
miksei naapurikunta päässyt ja tämä kunta
pääsi, mutta johonkin se raja on vedettävä,
ja sen takia myös kokeiluna voi tämän
hyväksyä.
Muuten erittäin hyvä yritys ja toivon mukaan onnistunut
kokeilu parantaa työllisyyttä näillä pahoilla
työttömyysalueilla.
Ed. Ranta-Muotio merkitään
läsnä olevaksi.
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Mielestäni on erittäin
hyvä, että hallituksella on tahto selvittää,
mikä merkitys ja vaikutus on nimenomaan työnantajan
sosiaaliturvamaksuista vapauttamisella, mitä se saa aikaan, mitä tapahtuu
työllisyydessä ja tuleeko työllistämisedellytyksiä,
luodaanko todellisia mahdollisuuksia työnantajille, yrityksille,
työllistää, tapahtuuko niin, että yritykset
voivat todella kehittää omaa toimintaansa tämän
avulla ja mahdollisesti niin, että tulee myöskin
uusia yrityksiä näille kokeilualueille. Tämä tavoite
ja ajatus tässä hallituksen esityksessä ja
nyt valiokunnan mietinnössä on erinomainen asia,
ja siihen voi täysin yhtyä.
Tietysti siihen kysymykseen, mikä tämän
avauksen merkitys kokonaisuudessaan on aluepoliittisesti työllisyysnäkökulmaa
ajatellen, sanoisin näin, että en itse ainakaan
uskalla vielä sanoa niin, että tämä on
merkittävä avaus, mutta haluan sanoa, että tämä on
varmasti hyvä avaus, avaus sillä tavalla, että lähdetään
tekemään jotain konkreettista näillä alueilla.
Tietysti täytyy toivoa sitä, että tämä kokeilu
todella toisi jotakin uutta tietoa.
Itse olen myöskin vahvasti yhtymässä niihin huolenaiheisiin
ja näkökulmiin, joissa on tuotu esille sitä,
että kunpa tämä nyt ei olisi virhe, että tästä on
rajattu pois niin merkittäviä alueita. Ensinnäkin,
tämä on niin kapea-alainen, että on ainoastaan
Lapin alueen 14 kuntaa ja saaristoalueet mukana. Ajattelen niin,
että jos tässä olisi ollut toisen tyyppinen
maakunta, alue, rinnalla, olisi varmasti vaikutuksia ja tuloksia
arvioitaessa ollut paljon enemmän saatavissa jatkotoimenpiteiden
pohjaksi tietoa, miten sitten lähdetään
kehittämään näitä ratkaisuja
eteenpäin. Siinä mielessä tämä jäi
kapea-alaiseksi. Jos oli rahoituksesta kysymys, niin tuntuu huolestuttavalta,
että tässä ei löytynyt tapaa
sitten etsiä rahoitusta. Kustannusneutraali tapa ei ole
oikea, vaan nimenomaan asian tärkeyden kannalta olisin
nähnyt, että tähän olisi pitänyt
löytyä rohkeutta myöskin budjetin kautta
löytää rahoitusta, niin että tämän
kokeilun aikana olisi myöskin rahoitusta tullut.
Ajattelen myös sitä, että kun tästä nyt
jäävät kunnat ja seurakunnat pois, niin
tietysti voi sanoa näin, että on mielenkiintoista
seurata sitä, mitä tällä alueella
nyt tulee tapahtumaan, tapahtuuko jotakin siirtoa, tuleeko niin,
että yksityiselle sektorille siirtyy mahdollisesti niitä tehtäviä, aloja,
joita nyt julkisen sektorin alueella on tehtävinä hoidettu.
Totta kai, jos tervettä siirtymistä tapahtuu,
on aivan hyvä sekin tulos. Kaiken kaikkiaan, kun meillä on
huoli kuitenkin kuntien peruspalvelujen laadukkuudesta ja kehittämismahdollisuuksista
ja kuntien työllistämismahdollisuuksista myöskin,
niin sitä taustaa vasten on erittäin suuri puute,
että kunnat eivät ole tässä mukana
ja seurakunnat eivät ole tässä mukana. Tietysti
kysymys on myöskin siitä, tapahtuuko joitakin
intressiristiriitoja, mikä on julkisen ja yksityisen sektorin
tulevaisuus kaiken kaikkiaan, erityisesti tietysti peruspalvelujen
puolella ja monilla sellaisilla alueilla, missä tällä hetkellä on
erittäin suuria vaikeuksia, jos ajattelemme terveydenhuoltoa
ja sosiaalitoimen palveluja, joilla aloilla kuitenkin odotetaan,
että tapahtuisi, ihan peruspalvelujen tehtäväalueillakin
tapahtuisi, sillä tavalla, että yrittäjyyttä löytyisi
ja yrityksiä syntyisi ja työllistämistä tapahtuisi,
uusia työpaikkoja tulisi.
Ennen kaikkea olisin toivonut, että kunnat olisivat
olleet tässä mukana. Silloin olisi varmasti terveemmällä tavalla
voitu seurata sitä kehitystä, mikä on
kuntien tehtävä nimenomaan palvelujen kehittämisessä ja
miten siinä esimerkiksi sitten erityisesti yksityinen sektori
olisi otettu kumppaniksi ja löydetty erilaisia uusia verkottuneita
toimintamalleja. Näitä huolia näen tässä merkittävästi
nyt, kun tämä kokeilu toteutetaan tällä tavalla
kuin se toteutetaan.
Tietysti ajattelen myöskin niin, kun kokeiluaika on
kolme vuotta, ettei nyt vain niin tapahtuisi, että odotetaan
kolme vuotta ja vasta sitten lähdetään
mahdollisesti arvioimaan näitä tuloksia, seurausvaikutuksia.
Toivoisin todella, että jo tämän kolmen
vuoden aikana, mikäli todetaan, että ne huolenaiheet,
mitkä täällä useissa puheenvuoroissa
on nostettu esille, ovat todellisia, lähdetään
etsimään ratkaisuja, korjataan tätä kokeilua ja
laajennetaan sitä niille alueille, mistä täällä nyt on
toivomuksia esitetty, niin että saadaan todellisia tuloksia
ja päästään ikään
kuin nopeammin sellaiseen toimintatapaan, joka on varmasti sitten
myöskin aluepoliittisesti ja työllisyyttä ajatellen
ja meidän elinkeinoelämäämme
ajatellen enemmän antava ja tuloksia tuova.
Lähinnä toivon niin, että vaikutusten
arviointia, tulosten arviointia, lähdetään
välittömästi toteuttamaan, eikä niin,
että kolmen vuoden kuluttua vasta sitten katsotaan, mitä jäi
käteen. Kannatan myöskin sitä, että tämä laajennetaan
koskemaan kuntia ja seurakuntia.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! On hyvä, että tämän
kaltainen hallituksen esitys laiksi työnantajan sosiaaliturvamaksusta vapauttamisesta
eräissä kunnissa 2003—2005 on annettu
ja että tästä asia on edennyt tähän
vaiheeseen. Kun täällä vielä on
esitetty, että kunnat ja seurakunnat saadaan mukaan, niin
toivon, että se saadaan siinä muodossa sitten
itse laiksi. Tässä on todella hyvä kokeilu,
jonka pohjalta on sitten, toivottavasti jo tämän
kokeilun rinnalla, tilaisuus tätä laajentaa sillä tavalla
kuin edustajat ovat esille tuoneet. Jostakin on alulle lähdettävä,
ja siitä on hyvä jatkaa.
Vielä toisin yhden mallin esille: Ajattelen tiettyjä pisteitä,
niin kuin kotipaikkakuntani Haapamäki, joka valtion toimesta
on menettänyt työpaikkoja 750:sta johonkin 50:een
ajan saatossa. Se on raju pudotus. Joitakin tämmöisiä pistekohteita,
jotka ovat kokeneet rajuja menetyksiä, pitäisi
vielä jatkossa, kun asiaa kehitellään,
saattaa näitten tulevien lainsäädäntöjen
pariin. Mutta hankitaan tästä kokemukset ja tehdään
uusia parempia kokeiluja ja lainsäädäntöjä nopeasti
tämän rinnalla ja jälkeen.
Esko Kurvinen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Minusta on erittäin hyvä,
että saadaan käyntiin tällainen kokeilu,
jossa kokeillaan työnantajan sosiaaliturvamaksun poistamisen
vaikutuksia uusiin työpaikkoihin. Tästä asiasta
on paljon väitelty ja toivottavasti tällä saadaan
nyt sitten näyttöä. Tällä kokeilulla
on puutteensa. Tämä on minunkin mielestäni
suunnattu kovin pienelle alalle ja kovin pienellä volyymillä,
20 kuntaa, 8 miljoonaa euroa, ja sillä ei varmasti kovin
voimakkaasti voida sanoa, milloin on työpaikka tämän
ansiosta syntynyt, milloin jonkin muun.
Mutta siitä asiasta olen vakuuttunut, että on
oikein, että kunnat ja seurakunnat jätetään
tästä pois. Kuntien ja seurakuntien pääasiallinen
tulonlähde on kuitenkin verotus ja valtionosuudet, ja sillä sektorilla
on vielä paljon vaikeampi mennä varmasti sanomaan,
minkä vuoksi jokin työpaikka syntyisi. Tämä kokeiluhan
on sinänsä nollasummakokeilua, elikkä toiset
yritykset maksavat sen osan, mitä nyt näiden 20
kunnan alueella toimivien yritysten sosiaaliturvamaksujen poistaminen
vaikuttaa.
Hannu Takkula /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Muutamalla sanalla käsittelen
tätä hallituksen esitystä laiksi työnantajan
sosiaaliturvamaksusta vapauttamisesta eräissä kunnissa
vuosina 2003—2005. Tämä hallituksen esitys
koskettaa erityisesti Lappia, kolmea pohjoisinta seutukuntaa, ja
sen lisäksi muutamia saaristokuntia. On pakko todeta tässä yhteydessä,
että kun katsoo Lipposen toisen hallituksen aluepoliittisia
uurastuksia, niin kyllähän tämä esitys
merkittävimmästä päästä on.
Arvoisa puhemies! Jotta ymmärrämme tämän hetken
ja voimme katsoa tulevaisuuteen tämän esityksen
pohjalta, on tietenkin rinnalle nostettava se, että erilaistakin
aluepolitiikkaa maassa on tehty. Kehitysaluepolitiikan päivinä luotiin
yhtenäiskoulujärjestelmä, sosiaaliturvalainsäädäntö, kansanvakuutusjärjestelmä ja
vieläpä sen jälkeen aluepolitiikan päivinä luotiin
alueelliset korkeakoulut, yliopistot ja sen lisäksi valtiojohtoista
yritystoimintaa ohjattiin eri puolille maata. Nyt kun näihin
todellisiin aluepoliittisiin toimenpiteisiin ei enää ole
haluttu satsata eikä panostaa, voi sanoa, että tällä hetkellä paras
aluepoliittinen esitys on näinkin laiha, ja voi sanoa,
että hyvin pitkällehän tässä on
kysymys mielikuvista, siitä että kun tuli Pohjois-Lappi-työryhmä aikanaan asetettua,
jollakin tavalla tämän Pohjois-Lappi-työryhmän
esitystä tulee kuunnella.
Tässä yhteydessä on tietenkin muistettava, että eihän
Pohjois-Lappi-työryhmä, minkä mietintöön
lakiesitys pohjaa, ole ainoa työryhmä tämän
hallituksen aikana. Niin kuin, arvoisa puhemies, tiedämme,
selvitystä, selvitysmiestä, seminaaria ja muuta
on järjestetty tuhkatiheästi viimeisten neljän
vuoden aikana puhumattakaan Itä-Suomi-projektista ja monista
muista, jotka vielä odottavat kristallisoitumista lakiesityksen muodossa.
Mutta tämä lakiesitys on todellakin saanut pohjansa
Pohjois-Lappi-työryhmän esityksestä,
arvoisa puhemies, jotta olisin tarkka: Pohjois-Lappi-työryhmän
väliraportista kaiken kaikkiaan on todettava, että tämä väliraportti
sinällään oli oikean suuntainen mutta
ei ehkä uskaltanut mennä aivan perimmäisille
kysymyksille sekään johtuen ajan yleisestä hengestä ja
aluepolitiikan yleisestä ohuudesta. Siitä huolimatta hallitus
edelleen kevensi sitä niin, että tämän
esityksen ulkopuolelle jäivät kunnat ja seurakunnat.
On tietenkin myös muistettava se, että kun
tätä esitystä katsotaan ja mietitään
Lappia, miten tämä koskettaa kolmea pohjoisinta
seutukuntaa, siellähän merkittäviä tulonlähteitä ovat
myöskin porotalous, kalastus ja maatalous. Nämä myöskin
ovat EU-lainsäädännöstä johtuen
tämän kokeilun ulkopuolella. Näin ollen
voi sanoa jo lyhyenkin tarkastelun jälkeen, että yritystoiminta, mitä tähän
kokeiluun jää, on aivan liian suppea. Tämä kokeilu
on aivan liian suppea ja pieni, jotta sillä saataisiin
todellisia tuloksia aikaan. Sen vuoksi, arvoisa puhemies, vaikka
tässä pitäisikin katsoa juuri tätä esitystä eikä katsoa
eteenpäin, mutta niin kuin pääministerikin
monissa puheenvuoroissa on jo katsonut eteenpäin, ja tämähän koskettaa
seuraavaa hallituskautta, niin olisi todella hyväksi tälle
maalle, että tulisi sellainen hallitus, joka ottaisi aluepolitiikan
tosissaan ja huomioisi erityisolosuhteet, joita Pohjois-Suomessa,
myöskin itäisessä Suomessa ja saaristokunnissa
on.
Kaiken kaikkiaan haluan todeta, että tämä avaus
on kuitenkin jykevintä aluepolitiikkaa, mitä Lipposen
hallituksen toimesta on toteutettu, parasta tältä hallitukselta.
Tämä ei ole vielä sitä parasta,
mitä olisi voitu tehdä. Koska me tiedämme,
että vain kunnolla tehty ja todella paras on kyllin hyvää,
olisi toivonut, että tässä esityksessä myöskin
olisi lähdetty kunnianhimoisesta tavoitteesta, laajemmasta
kokeilualueesta ja sellaisesta tutkimuksesta, mitä olisi
voitu suoraan rinnastaa laajemminkin niille alueille, jotka kärsivät tällä hetkellä
muuttotappiosta
ja harvasta asutuksesta ja jotka ovat olleet viimeisten vuosien
aikana aluepolitiikan toimenpiteitten ulkopuolella.
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunta on käynyt tästä hyvän
keskustelun, tiedän sen. Erityisen ilahtunut olin siitä,
että myöskin vastalause tähän
esitykseen on laitettu, vastalause, joka ei ole tämän
esityksen vastainen vaan on tätä esitystä täydentävä.
Uskon näin, että ne, jotka haluavat parasta, ovat
varmasti tämän vastalauseen takana ja tätä kautta
laajennetaan kokeilua koskettamaan myöskin kuntia ja seurakuntia,
koska niiden merkitys pohjoisella alueella työllistäjänä on erityisen
suuri.
Arvoisa puhemies! Tässä lyhyesti 6 minuuttiin
typistettynä hallintovaliokunnan mietintö 11/2002.
Aulis Ranta-Muotio /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä lakiesitys on
hyvin tervetullut avaus aluepolitiikassa. Juuri tämäntapainen
kokeilu olisi vain pitänyt toteuttaa jo monia vuosia aiemmin.
Me keskustassa olemme aika paljon puhuneet Norjan-malleista. Tämä on
tietyllä lailla sukua niille. Siellä on toki toteutettu
toisenlaisiakin malleja, että houkutetaan työntekijöitä pohjoisille
alueille antamalla esimerkiksi verohelpotuksia opintolainoihin jne.
Mutta muuttoliike on sen verran rajua ollut, että tämäntapaisia veroporkkanoita
on syytä käyttää ja ulottaa,
jos kokeilusta saadaan hyviä tuloksia, laajemmaltikin.
Mutta meidän mielestämme, jotka jätimme vastalauseen,
aivan kuten ed. Takkula edellä totesi, se oli hallituksen
esitystä täydentävä, ja halusimme
olla sisäasiainministeriön Pohjois-Lappi-työryhmän
kannalla, mitä he esittivät väliraportissaan,
että myös kunta- ja seurakuntatyönantajia
tämän kokeilun tulisi koskea. Useimmissa kokeilukunnissahan
taloudellinen tilanne on vaikea, ja ne tarvitsevat joka tapauksessa
erityistukea selviytyäkseen palveluiden järjestämisestä ja
työllisyyden hoidosta. Niillä on merkittävä osuus
pohjoisessa myös työllistäjinä.
Kuntaliittokin oli lausunnossaan juuri tällä kannalla.
Ja sitten tämä kilpailueriarvoisuus: Lapin liitto
erityisesti oli sitä mieltä, että kun
kunnat ja seurakunnat nyt otetaan mukaan, ei tule tällaista
kilpailuristiriitaa palvelujen järjestämisessä.
Hannu Aho /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Voisin todeta, että Lappi on
varmaan tämän kokeilun ansainnut. Olen samaa mieltä siitä,
että tämä tulisi laajentaa pitäjäkohtaisesti,
että se koskisi kaikkia työnantajia. Siinä on
näitä näkökohtia varmaan olemassa,
että jotkut voivat väittää sitä kilpailun
vääristäjäksi, mutta näkisin,
että tässä on tavoitteena hakea laajempi
käsitys ja kokemus siitä, millä tavalla
se kunnan sisällä kokonaisuutena tulee vaikuttamaan.
Tulee muistaa, että kuitenkin kunnilla ja seurakunnillakin
on omat ongelmansa. Jos muita yrityksiä ei ole, silloin
veronmaksajia on äärettömän
vähän.
Sitä olisin kyllä odottanut, että tätä olisi
laajennettu kokeiltavaksi myös jonkin muun maakunnan alueella
Suomessa. Silloin olisi haettu perusrakenteeltaan vähän
erilaisempia kuntia kuin nämä nyt tässä olevat.
Silloin olisi saatu vertailukohtaa, kokemusta ja näkemystä.
Uskon, että tässä on yksi keino tällä tavoin
tehdä tätä niin sanottua aluepolitiikkaa,
oli se sitten uutta tai vanhaa nimeltään, kun
se vain tehoaa. Silloin voitaisiin hakea näitä keinoja
ja se antaisi paremman kokonaisvaikutuksen ja näkemyksen
siitä, millä tavalla tässä tulisi
edetä. Varmaan seuraavalle hallituskaudelle olisi sitten
parempia eväitä.
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! Oli ilahduttavaa kuulla, että ed.
Oinonen keskustan puolesta kehui tätä hallituksen
esitystä ja hallituksen tekemää työtä myös
Pohjois-Suomen hyväksi.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä hallituksen esitys
on varmasti tarpeellinen alue-erojen tasaamiseksi, mutta haluaisin
vielä ottaa semmoisen ihan erityisen näkökulman,
että nyt tämä koskettaa nimenomaan työnantajamaksujen
osuutta elikkä veronluonteisten maksujen kohdetta. Toivon
mukaan jatkossa keskustellaan myös arvonlisäverosta.
Minusta tämä arvonlisävero näkökulmana
on sellainen, joka pitäisi perkata myös aluekehityksen
näkökulmasta, ja kaiken kaikkiaan siis harkita
monipuolisemmin erilaisten verokannustimien käyttöönottoa.
Mutta haluan todellakin nähdä sen, että tämänkin
tyyppinen kokeilu, mikä nyt tässä on käynnistymässä,
on monessa suhteessa merkityksellinen. Erityisen tärkeää on
nyt, että kokemuksia seurataan ja tehdään
niistä jatkojohtopäätöksiä.
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa puhemies! Otin vielä puheenvuoron oikeastaan
ihan pelkästään sen takia, että halusin
vielä tuoda sen esille, että olisin toivonut,
että olisi ollut erilaisia veropoliittisia ratkaisuja ja
kokeiluja tähän sisällytettyinä ja
muun muassa juuri arvonlisäverokäytäntö. Tietysti
se, että tässä on rajattu maatalous,
porotalous ja tietyt alueet ja varsinkin luomumarjojen jalostus
elinkeinona ulos, on huolestuttavaa. Toivon, että niitä voidaan
kokeilun aikana vielä arvioida, jos voidaan joltain osin
ottaa mukaan.
Arvoisa puhemies! Vielä Norjan-mallista: Kun se on
aika useissa puheenvuoroissa todettu huonoksi, haluan kuitenkin
tuoda esille, että se tietysti lähtee eri lähtökohdista:
on työvoimapula ja sinne haetaan ratkaisuja, ja meillä taas
on työttömyyttä ja vaikeita työllistämisongelmia. Mutta
olisin halunnut nähdä, että tässä olisi
haettu myöskin erilaisia suoria tukimahdollisuuksia tai
konkreettisia veroratkaisuja, niin kuin aikoinaan meillä oli
syrjäseutulisä työntekijöille
suoraan kohdennettuna, jotain vastaavan tyyppistä, siis
suoraan yritykselle ja suoraan toisaalta ihmisille kohdennettuja
erilaisia ratkaisuja, joita täällä joissain
puheenvuoroissa on esitetty. Olisin nähnyt, että tämä kokeilu
olisi saanut olla paljon monipuolisempi, kun se kuitenkin käynnistetään,
niin että sinä aikana olisi useita erilaisia käytäntöjä voitu
arvioida.
Yleiskeskustelu päättyy.