8) Laki vaalilain 188 §:n muuttamisesta
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Arvoisat edustajakollegat, oletteko
huomanneet, että ennakkoäänestys on menossa
jo tulevissa eduskuntavaaleissa hyvin ongelmalliseen toteutukseen?
Vielä 1999 eduskuntavaaleissa ennakkoäänestys
oli kautta maan kaikkialla yhtäläinen. Olivat
yhtäläiset ennakkoäänestyspäivät,
yhtäläiset ennakkoäänestyskellonajat,
ja vielä helpotti sekin, että ennakkoäänestys
oli pääsääntöisesti
postitoimipaikoissa. Tämä helpotti ennakkoäänestyksestä tiedottamista.
Television, radion viestintä kertoi, milloin on ennakkoäänestys,
kertoi kellonajat, ja kansalainen, äänioikeutettu,
saattoi hyvin helposti täyttää äänestysvelvollisuutensa
etsimällä lähimmän postin missä tahansa
maassa ja käydä äänestämässä. Kun
sitten postin kohdalla ovat tapahtuneet ne ikävät
muutokset, mitä tähän vajaaseen neljään vuoteen
on mahtunut, jouduttiin pohtimaan, kuinka toimitaan, ja osaltaan
tämän vuoksi on maassa sitten tämä nykyinen
vaalilaki.
Lakia tehtäessä oli hyvä tarkoitus,
että annetaan kunnille paikallisen asiantuntemuksen pohjalta
ennakkoäänestyksen toteuttamisen tehtävä. Vielä valtiollisissa
vaaleissa valtio korvaa kunnille tästä kuluja,
itse asiassa kulut, jotka lienevät tulevien eduskuntavaalien
osalta 1,7 euroa kunnassa olevaa äänioikeutettua
kohti. Tämä poikkeaa kunnallisvaaleista, joissa
tätä korvausta ei ole. Viime kunnallisvaaleissa
tapahtui jo noin 10 prosenttiyksikön vähentyminen
ennakkoon äänestäneitten kohdalla, koska
kunnat toteuttivat omia ratkaisujaan, kun postitoimipaikat olivat
paljolti kadonneet. No, kunnallisvaltuustot saatiin toki valittua. Äänestysprosentit
vain laskivat.
Tulevien eduskuntavaalien osalta pidän hyvin hälyttävänä sitä,
että kun valtio maksaa ja on valtion tarpeisiin pidettävät
vaalit, niin kunnat ovat lakia tulkitessaan heikentämässä olennaisesti
ennakkoäänestyskäytäntöä.
Meillä aikoinaan ennen vanhaan oli kaksipäiväiset
vaalit, ennakkoäänestyksen jo ollessa, ja sitten
kun alettiin kunnissa ja yhteiskunnassa muutenkin todeta, että kun
puolet kansalaisista äänestää jo
postissa ennakkoon, niin ei tarvita kuin yksi vaalipäivä. Edelleen
maaseudun kunnissa ryhdyttiin keskittämään
kylien äänestyspaikat kuntakeskukseen. Monessakin
kunnassa on vain kuntakeskuksessa varsinaisena vaalipäivänä äänestys,
kun ennakkoäänestys tavoitti noin puolet äänestäneistä.
Nyt sitten kato kohtaa ennakkoäänestyskäytäntöä.
Yleensä niissä kunnissa, joissa on vain yksi äänestyspaikka,
on myöskin yksi ennakkoäänestyspaikka
ja se toimii kyllä kaikkina aikoina ja kaikkina päivinä.
Mutta ongelmia tulee useamman taajaman, useamman yhdyskunnan kunnissa
ja aivan erityisesti kaupunkilähiöissä.
Kunnat ovat ryhtyneet väärällä säästäväisyydellä tulkitsemaan
oikeusministeriön ohjetta, joka sanoo, että jos
on ennakoitavissa vähäinen ennakkoäänestäjien
määrä, silloin riittää,
että joinakin päivinä ennakkoäänestysaikana
kunnan hyväksi näkemänä kellonaikana
toteutetaan erikseen virallisesti ilmoitettavassa paikassa ennakkoäänestys.
Tulkinnan vara jää tuohon, mikä on
"vähäinen". Tästä asiasta olen
tehnyt äskettäin kaksi kirjallista kysymystä,
joista toiseen olen saanut vastauksen. Oikeusministeri antamassaan
vastauksessa toteaa, että muutaman sadan asukkaan kyläyhdyskunta,
muutaman sadan asukkaan siis, on se, jossa ennakkoäänestys
voidaan toteuttaa yhtenä—kolmena päivänä ennakkoäänestysaikana.
Kuitenkin kunnat ovat ryhtyneet tulkitsemaan vähäisiksi
usean tuhannen asukkaan taajamia, vieläpä suurempiakin
paikkoja. Voin mainita esimerkiksi ed. Rönniä lähellä olevan
Kolhon Vilppulan kunnasta, oman kotitaajamani Haapamäen,
Jyväskylän maalaiskunnan Tikkakosken, ja näitä voisi
luetella vaikka kuinka paljon. Kannattaisi käydä kaikki
kaupunkilähiöt läpi. Todennäköisesti äänestys
onkin vain muutamina päivinä. Ääritapauksen
voisi ajatella Helsingissä, että pidettäisiin
pääpostissa joka päivä ja sitten
lähiöissä olisi miten sattuisi. Näin
ei varmaankaan ole, mutta tuon tulkinnan mukaan tähänkin
tultaisiin.
Pidän tätä erittäin vakavana
kansan osallistumisen kannalta. Toki alhaisillakin äänestysprosenteilla
aivan varmasti 200 kansanedustajaa saadaan valittua, sitä en
epäile, mutta sitä pidän hyvin valitettavana,
että vaalin tekninen toteuttaminen ohjaa siihen, että äänestysprosentti
vakavalla tavalla laskee. Erityisesti olen huolestunut opiskelijoista,
nuorisosta, joille ei tule edes päivälehteä tai
sellaista lehteä, mistä voisi vierailla paikkakunnilla
tietää, milloin sattuu lähin äänestyspaikka
olemaan auki. Jos ihminen on vielä niin aktiivinen, että käy
kerran siellä äänestyspaikalla, joka
nyt jo on vaikeampi löytää, kun se ei ole
suinkaan aina posti vaan jotain ihan muuta, käy siellä,
toteaa, että ovet ovat kiinni, lappu ovessa, milloin äänestys
on ollut, ei välttämättä enää ole
siinä paikassa, niin kysyy tavattoman paljon aktiivisuutta,
että kerran turhaan vaalipaikalla käynyt tulee
toisen kerran ja etsii sen paikan, mistä hän löytää.
Todennäköisesti hän turhautuu ja sanoo
vielä toisillekin, ettei sinne kannata mennä.
Samoin television ja radion valtakunnallinen tiedottaminen vaaleista
vaikeutuu. Samoin vaikeutuu puolueiden ja yksittäisten
ehdokkaiden jne. tiedottaminen, jos he haluavat kertoa, missä ja
milloin voi ennakkoon käydä äänestämässä.
Kun kunnat ovat paljolti, näin otaksun, erehdyksessä soveltaneet
väärää säästäväisyyttä,
olen lakialoitteellani halunnut tuoda sen, että kunnille korvattaisiin
valtiollisissa vaaleissa laskun mukaan täydellisesti kulut.
Nyt on kuitenkin tapahtunut niin, että ilmeisesti kunnat
tekevät pientä bisnestä näillä vaaleilla.
Eräskin kamreeri sanoi, että tämä on
hyvä bisnes, tällähän saa rahaa,
ja niin tapahtuukin. Kunta käyttää aivan
laillisesti, aivan oikein, päteviä toimistovirkailijoita,
jotka muutenkin saisivat kunnalta palkan. He hoitavat ennakkoäänestystä,
kunnalle ei tule kovinkaan paljon erityisiä kuluja. Jopa
tapahtuu niinkin, että kunnat saavat enemmän valtiolta
rahaa kuin itse asiassa saattavat vaaleihin kuluttaa.
Jotta tämä epäkohta poistuisi ja
väärä säästäväisyys
kansanvallan ja demokratian perusasiasta, äänestysmahdollisuudesta
ja sen teknisestä toteutumisesta, poistuisi ja kansalaisten
tasa-arvo asuinpaikasta tai olinpaikasta riippumatta toteutuisi,
olen tehnyt tämän lakialoitteen. Toivon, että se
voisi johtaa, jos ei nyt näihin eduskuntavaaleihin ennätä,
ainakin tulevaisuudessa lakiin.
Olen tehnyt myös tästä asiasta eduskunnan
oikeusasiamiehelle kantelun, jotta hän voi myös puuttua
asiaan, jos enää ennättää näitä vaaleja varten,
koska kunnat tulkitsevat lakia vastoin lain henkeä ja tarkoitusta.
Arvoisa rouva puhemies! Toivon, että kansalaisten osallistuminen,
demokratia ja kansanvalta voi toteutua mahdollisimman esteettömästi myös
tulevissa eduskuntavaaleissa, aivan kuten se toteutui 1999 eduskuntavaaleissa.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Oinonen on kiinnittänyt huomiota
varsin merkittävään ja vakavaan ja kansanvallan
kannalta hyvin keskeiseen asiaan. Suomalainen kansanvalta on vahva.
Se perustuu vahvaan äänestämisen perinteeseen.
Nyt kansanvalta on osittain uhattuna, kun äänestämättä jättävien
joukko on voimakkaasti lisääntynyt.
Ed. Lauri Oinonen on hyvin kiitettävällä tavalla
toiminut tämän asian osalta. Niin kuin hän sanoi,
hän on tehnyt tästä asiasta myöskin
kyselyn, tehnyt myöskin selvityspyynnön eduskunnan
oikeusasiamiehelle. Tiedän sen, että hänellä on
vahvana perimmäisenä huolena se, että äänestämättä jättäminen
vain lisääntyy.
Tiedetään se, että politiikanvastaisuus
tänä päivänä on aika
tavalla voimakasta. Välinpitämättömyys
yhteiskunnallista vaikuttamista kohtaan on lisääntynyt.
Kaikkien puolueiden ja poliitikkojen perimmäisenä tavoitteena
tietenkin täytyy olla, että kansalaiset käyttäisivät
sitä mahdollisuutta, mitä heille on suotu lain
kautta käydä äänestämässä ja
valitsemassa edustajansa niin kunnallisvaaleissa kuin eduskuntavaaleissakin. Mutta
yhteiskunnan täytyy huolehtia siitä, että kansalaisilla
on mahdollisuus käydä tuo velvollisuus, mitä sanaa
itse käytän, täyttämässä.
Minulla on myöskin ihan samalla tavalla kuin ed. Oinosella
ennakkotietoja siitä, miten ennakkoäänestyspaikkoja
sitten ovat kunnat päättäneet eduskuntavaalien
alla asettaa. Tämä kaikki tietenkin juontaa postitoimintaan
liittyvistä ratkaisuista, ja nyt ollaan sitten vähän
uudenlaisen tilanteen edessä. Hyvin paljon on tullut sellaista viestiä,
että kunnat ovat hyvin vähän varanneet ennakkoäänestyspaikkoja.
Samalla tavalla on tullut viestiä myöskin siitä,
että varsinaisen vaalipäivän aikaisia
vaalipaikkoja on muun muassa taloudellisista syistä vähennetty.
Onpa käytetty myöskin sellaista perustelua, että on
esitetty jonkun kunnan virkamiehen toimesta, jonka toimivaltaan
kuuluu äänestyspaikka-asian esittely kunnan- tai
kaupunginhallitukselle, että tälle alueelle ei äänestyspaikkaa
koko vaalipäivän ajaksi avata, koska äänestysaktiivisuus, äänestysprosentti,
viime vaaleissa oli niin kovin alhainen. Ihmettelen kovasti tämmöistä ajattelutapaa,
kun pitäisi juuri päinvastoin toimia eli tehdä äänestäminen
mahdollisimman helpoksi. Tässä suhteessa meillä kaikilla
on varmasti peiliin katsomista, erityisesti niillä edustajilla, jotka
kunnallispolitiikassa mukana ovat ja tekevät näistä asioista
päätöksiä. (Ed. Pekkarinen: Hallitus
vastaa!) — Kyllä tässä kysymyksessä on sillä tavalla,
ed. Pekkarinen, että kunnallispoliitikot ne päätökset
tekevät.
Omalta osaltaan kirkko on tässä avoimuudessa
mennyt jopa kuntien ohitse. Nimittäin viime kirkollisvaaleissa
usealla eri paikkakunnalla kirkko oli mennyt muun muassa kauppakeskuksiin,
avannut siellä äänestyspaikan ja sillä tavalla antanut
mahdollisuuden seurakunnan jäsenille käydä viivansa
vetämässä. Tähän suuntaan
meidän pitää kehittää tätä omaa
toimintaamme. Ei siitä mitään markkinajuttua
pidä tehdä, vaalitapahtuman pitää ilman
muuta olla asiaan kuuluvasti vakava ja hyvin järjestetty,
mutta jotta ihmiset aktiivisemmin kävisivät äänestämässä, meidän
pitää kynnystä tulla äänestämään
madaltaa, ja siihen me pystymme omalta osaltamme vaikuttamaan.
On valitettava asia, että ed. Lauri Oinonen hyvän
asian kanssa on nyt vasta liikkeellä. Totta kai itse kunkin
meidän olisi pitänyt oivaltaa se, mihin vaalilain
muutos saattoi johtaa, mutta jos tämä ehdotus
olisi tullut aikaisemmin, siihen olisi pystytty ehkä reagoimaan.
Pahaa pelkään, että tuleviin eduskuntavaaleihin
ei tämän kaltaista järjestelyä pystytä aikaansaamaan
kuin tässä lakiehdotuksessa, jonka itsekin olen
allekirjoittanut, esitetään.
Mutta siitä olen varma, että se työ,
minkä ed. Oinonen tämän asian osalta
on tehnyt, on jo nyt sillä tavalla vienyt asiaa eteenpäin,
että julkisuus on tähän reagoinut, ja
sitä kautta myöskin uskon niin, että kunnissa
päätöksentekijät ovat tähän asiaan
kiinnittäneet ja kiinnittämässä huomiota. Keskustelin
erään kunnallispäättäjän
kanssa, kun he omalta osaltaan siinä kunnassa tekivät
päätöstä vaalipaikoista, ja
kun vähän kritikoin, miksi näin rajoitetusti
annetaan mahdollisuus kansalaisten käydä punainen
viiva vetämässä, hän sanoi,
että no, se meni nyt sillä tavalla siinä tilanteessa,
kun virkamies näin esitti, ja ettei sitä enää voi
muuttaa. Kyllä voi, aina voi asian ottaa kunnassa uudelleen
esille ja tehdä parempia päätöksiä.
Se mahdollisuus toki on olemassa, ja silloin voi käydä sen
sinisenkin viivan sinne vaikka vetämässä.
Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä salissa on vuosia odoteltu
ed. Laitisen parhaita puheenvuoroja, ja tänä iltana
hän käytti niistä ehdottomasti yhden yhtymällä ed.
Oinosen erinomaiseen aloitteeseen. Ei muuta kuin nyt, ed. Laitinen,
tuumasta toimeen, hallitukselta lupa, ja vielä sen kuitenkin kaiketi
kysytte hallitukselta, viedään tämä ed. Oinosen
aloite rivakasti läpi, niin me Keski-Suomessakin saamme
herätettyä kaikki ihmiset äänestämään
ja antamaan, ei punaista viivaa, ed. Laitinen, niiltä osin
minä joudun kritisoimaan teidän sanomaanne, vaan
oikean vihreän numeron vaaleissa. Sitä kansa haluaa,
ja sille pitää siihen suoda mahdollisuus.
Reijo Laitinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Tiedän sen, että ed. Pekkarinen
istuu salissa hyvin hyvin aktiivisesti, osallistuu myöskin
keskusteluun ja käyttää erinomaisia puheenvuoroja,
todella erinomaisia puheenvuoroja. Olen pahoillani siitä,
että ed. Pekkarinen ei ole ollut kuuntelemassa niitä minun parhaita
puheenvuorojani. Mutta tämän asian osalta olen
kyllä valmis toimimaan niin kuin te esititte. Niin kuin
sanoin, olen itse tämän aloitteen allekirjoittanut.
Totta kai, kun olen sen allekirjoittanut, sehän velvoittaa
toimimaan sen suuntaisesti, että aloite tulisi toteutetuksi.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Lauri Oinosen aloite on todella kannatettava. Tässähän
on yli 60 allekirjoittajaa; jostakin syystä en omaa nimeäni
sieltä löydä, mutta todella kannatan
tätä.
Kuten ed. Laitinen toi esiin, ehkä se ei nyt tuleviin
vaaleihin ennätä, mutta toivoisin kyllä,
että tästä signaali jotenkin kuntapäättäjille
menisi, että mitä nyt vielä voitaisiin
tehdä, se tehdään. Mutta sama ajatus
itsellänikin olisi, ettei jätettäisi
myöskään täällä eduskunnassa
ja valtion taholta toimimatta tämän suuntaisesti
kuin tämä lakialoite on. Niin kuin aloitteen
perusteluissakin perustuslain mukaisesti sanotaan, kansalaisilla
tulee olla tasaveroiset äänestysmahdollisuudet
eri paikkakunnilla ja eri alueilla, ja selkeästi tässä on nyt
esitetty, että tasaveroisuus ei toteudu, koska joillakin
on pitkät matkat ja äänestyspaikkoja
ei ole olemassa. Todella suuresti ihmetyttää,
mikä täällä on tullut esille,
että säästösyistä kunnat
lähtevät ennakkotietojen mukaan äänestyspaikkoja vähentämään.
Uskoisin niin, että kunnissa on tavoitteena se, että ihmiset
lähtevät prosentuaalisesti enemmän äänestämään
ja politiikka, yhteiskunnallinen vaikuttaminen, saa sille kuuluvan
arvon. Todella toivon, että tämä lakialoite
ei jää tähän vaan se tästä etenisi
tämän suuntaisesti, mikä aloitteen sisältö on.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Mitä ed. Laitiseen vielä tulee,
niin puhetaidollisesti hänen puheenvuoronsa ovat olleet
aina aikaisemminkin erittäin hyviä, mutta halusin
oikeastaan äskeisellä vaan sanoa, että nyt
alkaa tuo sisältöpuolikin vähitellen
olla ihan oikeilla urilla.
Arvoisa puhemies! Halusin oikeastaan vaan antaa tunnustuksen
ed. Oinoselle. On monta kertaa niin, että täällä syntyvässä lainsäädännössä, kun
sitä säädetään, ei
tule katsottua niin tarkkaan perään, mihin käytännössä sen
sovellus johtaa. On tavattoman tärkeää,
että edustajat itse ovat aktiivisia seuraamaan, mihin se
on vaarassa johtaa. Ed. Oinonen tässä on suorittanut
mielestäni hyvän kansanedustajan kelpo työtä ja
havainnut nämä pulmat, mitä tässä on
esille monessa puheenvuorossa jo tullut, ja tämän
aloitteen tehnyt. Täytyy toivoa, että asia täällä etenee
hyvin eteenpäin.
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! En kannata ed. Oinosen aloitetta vaalilain
muuttamiseksi enää tässä vaiheessa.
Vaalilakia on vastikään muutettu. Nyt on katsottava
ainakin nämä yhdet vaalit, ja sitten, jos siinä ilmenee
ongelmia, palataan siihen.
Ed. Laitinen toi hyvin esiin sen, että meistä suurin
osa toimii kunnallispolitiikassa mukana ja me voimme itse kukin
vaikuttaa siihen, että kunnallisessa päätäntäelimessä riittävästi
asetetaan näitä ennakkoäänestyspaikkoja
ja oikeisiin paikkoihin. Seurakuntavaalit osoittivat hyvin, että siellä oli
uudenlaista ajattelutapaa äänestyspaikoista.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Kiitän keskusteluun osallistuneita.
Erinomaisessa puheessaan ed. Reijo Laitinen, jonka kanssa olemme
tästä asiasta puhuneet muissakin yhteyksissä hyvin
paljon ja olleet vakavasti huolestuneita, esitti tuon kysymyksen,
miksi vasta nyt. Eräs syy on se, että meillä on
laki, joka lain hengen, tarkoituksen ja kirjaimen mukaan on selkeä ja
toimiva. Mutta sitten tämä lain tulkinta ja toteuttaminen
on se, jossa ovat tulleet ongelmat vastaan. Näitä ongelmia
ei oikeastaan voinut aistia, ennen kuin alkoi tulla nyt lokakuussa
tiedot siitä, miten kunnallishallitukset lakia soveltavat.
Minä itsekin kunnalliselämässä valtuuston
puheenjohtajana hyvin tiedän, kuinka näissä helposti
mennään metsään, sovelletaan
sitä käytäntöä, mikä oli
edellisissä kunnallisvaaleissa, jolloin jo postit olivat
paljolti kadonneet lähiöistä ja sivutaajamista.
Noissa kunnallisvaaleissa ei ollut tätä vaalilakia,
joka nyt on. Se tuli viime keväänä voimaan.
Kunnat joutuivat haparoiden etsimään käytäntöjä,
ja oli kysymys vaaleista, jotka kunnat itse maksavat. Silloin tuli
jo tämä epäkohta, että lähiöissä,
kakkos- ja kolmostaajamissa, ennakkoäänestyksen
yhtenäisyys katosi.
Niin kuin viittasin, noin 10 prosenttia ennakkoäänien
osuus äänestäneitten määrästä putosi. Jos
oikein muistan, eduskuntavaaleissa niitä oli 47 prosenttia,
jotka äänestivät ennakkoon, ja kun tuli
kunnallisvaalit Suomessa, vain 38 prosenttia äänesti
ennakkoon. Siihen voi olla tietysti muitakin syitä, mutta
paljolti oli jo se, että tapahtui menetyksiä ennakkoäänestysajoissa.
Kun täällä tuli esille se, että ennakkoäänestyspaikkoja
on vähennetty, tästä minulla ei välttämättä ole
näyttöä. Ilmeisesti paikkoja on entinen määrä.
Saattaa olla, että niitä on tullut jopa jossakin
lisää. Mutta se, mikä on vähentynyt,
on se, että ennakkoäänestyspaikoissa,
joissa 99 eduskuntavaaleissa oli kaikkina ennakkoäänestyspäivinä ja
-kellonaikoina — ja vielä eurovaaleissa, jotka
viimeksi olivat — yleinen ja yhtäläinen käytäntö äänestyspaikoilla,
tämä romuttui kunnallisvaaleissa.
Kunnat automaattisesti ihan hyvää tarkoittaen kopioivat
valtiollisiin vaaleihin kunnallisvaalien käytäntöä.
Minäkin omassa kunnassani vasta myöhäisheräsin
tuohon asiaan, kun hätkähdin, että hetkinen,
nythän onkin vaalit, jotka ovat valtiolliset, ja vaalit,
jotka valtio maksaa. Eihän tässä voida
menetelläkään noin. Tässä ei
ole välttämättä ollut kenelläkään
pahaa tahtoa, vaan on sovellettu lakia väärin.
Oikeusministeriöstä olen sitten kysynyt ohjeita.
Kun minä kysyin, sain täsmälleen semmoiset ohjeet
kuin ajattelin, mutta pistin kokeeksi kysymään
eduskunta-avustajani hieman toisin. Hänelle sanottiin täysin
toisenlaiset ohjeet. Tässä eivät ole
ohjeet selkiytyneet. Tulkinta vähäisestä määrästä — onko
se muutama sata vai onko se muutamia tuhansia — horjuu,
kunnes viime viikolla sain oikeusministeriltä vastauksen
kirjalliseen kysymykseeni, että "muutaman sadan asukkaan
yhdyskunnassa". Tätä vähäisyyttä on
todella sovellettu jopa 10 000 asukkaan yhdyskuntiin. Missään
tapauksessa sitä ei voi sinne enää ajatella.
Mitä tässä nyt voisi tehdä?
Aloitehan ei saata muodollisesti kovinkaan nopeasti edetä.
Oikeusasiamieheltä vastaus tulee, milloin tulee, mutta vielä toivoisin,
että tässä tilanteessa oikeusministeriössä tajuttaisiin
tämä valtakunnallinen skandaali, joka on uhkaamassa
ennakkoäänestyskäytäntöä,
ja oikeusministeriöstä annettaisiin nopeasti kunnille
ohjeet tarkistaa päätöksiä,
niin että vain perustellusta syystä poiketaan
niistä 99 valtion antamista käytännöistä.
Toisaalta tässä tavallaan mennään
vaalilain itsenäisyyden alueelle, mutta mielestäni
se olisi nyt tarpeen, koska valtiollisissa vaaleissa pitäisi
olla yhtenäinen käytäntö koko
maassa.
Todellakin on niin, kuin ed. Laitinen täyden kymmenen
puheessaan koulunumerolla arvosteltuna toi esille, että pitäisi
auttaa siinä, että ihmisiä tulisi enemmän äänestämään.
On yhteiskunnan kannalta vamma, että on lähiöitä,
joissa työttömyysprosentti on enemmän
kuin äänestysprosentti. Tämmöisiä lähiöitä löytyy
valitettavasti Keski-Suomestakin. Jos ihmiset vieraantuvat yhteiskunnallisesta
osallistumisesta, se on vahinko.
Muutama viikko sitten kävimme täällä erinomaisen
osallistumiskeskustelun. Silloin ei vielä ollut tiedossa,
kun kuntien päätöksiä ei ollut
tullut, mihin tämä menee, eivätkä kunnat
ole vielä julkistaneet näitä päätöksiään.
Jokin paikallislehti saattaa kertoa, ja vain aktiiviset henkilöt
huomaavat, mihin onnettomuuteen tämä käytäntö on vaalit
suistamassa. Minä toivoisin, että oikeusministeriö antaisi
viime tingassa vielä selkeät ohjeet, jotta voisimme
pelastaa tulevien eduskuntavaalien äänestysprosentin
kansanvallan ja demokratian takia.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Tiedossani on se, että myöskin
ennakkoäänestyspaikkojen määrää on
jossain määrin edellisiin vaaleihin nähden
supistettu. Aivan saman asian meinasin ottaa esille kuin ed. Oinonen,
että vähintä, mitä nyt voidaan
tehdä, on se, että oikeusministeriö antaisi
kunnille paimenkirjeen, jossa se kehottaisi kuntia tarkistamaan
omia päätöksiään niin,
että kansanvalta ja demokratia parhaalla mahdollisella
tavalla voisi toimia.
Tiedossa on myöskin se, niin kuin aikaisemmin sanoin,
että kun kunnat ovat tehneet näitä päätöksiä,
taloudellinen ajattelutapa on hyvin monissa ratkaisuissa ollut taustalla,
ja se on virhelähtökohta, puhumattakaan siitä,
että sellaisilla äänestysalueilla, joilla äänestysaktiivisuus
on ollut vähäistä, sen perusteella vähennettäisiin äänestyspaikkoja
ja rajoitettaisiin mahdollisuutta äänestää.
Se on kieroutunutta ajattelutapaa eikä vastaa kansanvaltaa.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! En malta olla ottamatta puheeksi tässä kohtaa
sitä, että jopa enemmän kuin äänestyspaikkojen
lukumäärä vaikuttaa ennakkoäänestysaktiivisuuteen kuitenkin
se, miten ennakkoäänestyspaikoilla äänestäminen
voi tapahtua, miten myöhään iltasella
esimerkiksi. Olen pannut vain merkille, että nyt kun monissa
kunnissa kunnanvirastossa tapahtuu ennakkoäänestys, äänestysajat
ovat kyllä hyvin rajoitetut ilta-aikaa ajatellen.
Tämä, minkä ed. Laitinen äsken
otti esille, että oikeusministeri voisi hieman paimentaa
kuntia, olisi kyllä tässä kohtaa ja ehkä tässä tilanteessa
se ainoa mahdollisuus ja saattaisi vaikuttaakin kuntien jo tekemiin
ratkaisuihin, ja ainakin niissä kunnissa, missä tämä ratkaisu
on vielä tekemättä, se saattaisi vaikuttaa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Se käsitys, minkä minä sain
oikeusministeriön asianomaiselta johtavalta viranhaltijalta,
oli se, että jos on muutaman sadan asukkaan kylä tai joku
ulkosaaristo, niin ei tarvitse olla kaikkina päivinä yhtäläisesti
auki ja toimitsijat voivat kiertää eli parantaa
palvelua. Lain tarkoitus oli parantaa ennakkoäänestysmahdollisuuksia,
mutta tätä onkin ryhdytty käyttämään
juuri päinvastoin, ja aivan niin kuin ed. Hemmilä sanoi,
juuri näitä kellonaikoja supistaen.
Jos kello 18, niin kuin nyt, alkavat ennakkoäänestykset
näissä sivutaajamissa ja lähiöissä päättyä,
milloinka työssä oleva ihminen käy äänestämässä,
jos häneltä menee vielä tunti työmatkaan ja
monta muuta asiaa on siinä odottamassa? Todellakin pitäisi
olla sinne 20:een asti illalla äänestys, että työssä olevat,
vuorotyössä olevat ennättäisivät
käydä äänestämässä.
Näin luotaisiin todella tasa-arvoa.
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Laitisen esille ottama paimenkirje, oli
myös ed. Oinosella, on ehkä se oikeampi toimenpide tällä aikataululla,
jos halutaan yhtenäisiä äänestysaikoja
koko maahan.
Keskustelu päättyy.