4) Hallituksen esitys laiksi eläkelaitoksen vakavaraisuusrajan
laskemisesta ja vastuuvelan kattamisesta annetun lain muuttamisesta
sekä eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Inkeri Kerola /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Käsiteltävä esitys
sisältää lähinnä teknisluontoisia
muutoksia eläkelaitosten vakavaraisuusrajan laskemiseen
sekä katesäännöksiin. Esitys
on ensimmäinen osa vakavaraisuussääntelyn
kokonaisuudistusta.
Eläkelaitoksen vakavaraisuudella tarkoitetaan eläkelaitoksen
kykyä selviytyä eläkevakuutustoimintaa
uhkaavista erilaisista riskeistä. Eläkelaitosten
vakavaraisuutta koskevien säännösten
perusteella määräytyy se, miten paljon
varallisuutta eläkelaitoksella kulloinkin on oltava yli vastuidensa.
Työeläkeyhtiöiden kate- ja vakavaraisuussäännöksiä muutettiin
vuoden 2007 alusta. Tällöin lakiin säädettiin
velvoite eläkelaitosten sijoitusten arviointiin niiden
todellisen riskin perusteella. Tosiasiallisten riskien esiintuominen
antaa sekä eläkelaitokselle että valvontaviranomaiselle,
Finanssivalvonnalle, aiempaa paremmat tiedot laitosten todellisesta
vakavaraisuudesta.
Vuonna 2008 alkanut finanssikriisi osoitti, et-teivät
työeläkelaitosten vastuuvelkaa ja vakavaraisuutta
määrittävät säännökset
ole riittävän joustavia huomioimaan rahoitusmarkkinoilla
tapahtuvia äkillisiä muutoksia. Säännöksiä tarkistettiin
väliaikaisella lailla, jonka voimassaoloa on jatkettu vuoden
2012 loppuun. Väliaikaisen lain voimassaolon aikana sosiaali-
ja terveysministeriössä on tarkoitus valmistella
muutosehdotukset pysyvän lainsäädännön
mukaisiin vakavaraisuussäännöksiin. Kokonaisuudistuksen
tavoitteena on työeläkelaitosten riskinkantokyvyn
parantaminen pitkällä tähtäimellä sekä poikkeustilanteiden
hallintaan varautuminen. Nyt esitetyt muutokset ovat siis ensimmäinen
osa valmisteilla olevaa vaiheittaista uudistusta.
Ehdotetut muutokset tähtäävät
siihen, että kunkin yhtiön vakavaraisuusrajan
laskennassa erilaisten sijoitusten riskillisyys otettaisiin entistä täsmällisemmin
huomioon. Työeläkevarojen sijoittamisessa on aina
tasapainoiltava toisaalta sen vaatimuksen kanssa, että varat
on sijoitettu riittävän turvaavasti, ja toisaalta
sen vaatimuksen kanssa, että ne on sijoitettu riittävän
tuottavasti. Tuottojen tavoitteleminen on keskeistä sen kannalta,
että eläkemaksujen nousua voidaan hillitä.
Liian riskillisiä sijoituksia taas on vältettävä,
jottei kerättyjä varoja sijoitusmarkkinoilla hävittäisi.
Arvoisa puhemies! Nyt työeläkeyhtiöiden
sijoitusten riskillisyyden arviointia parannetaan siis muuttamalla
riskin arvioinnissa käytettäviä mittareita
ja eri sijoitusten luokitteluja. Sijoitusjakaumasta riippuen muutoksilla
voi olla vaikutusta yhtiöiltä vaadittavaan vakavaraisuusrajaan. Uusillakin
mittareilla kaikki työeläkeyhtiöt kuitenkin
täyttävät vakavaraisuusvaatimukset.
Arvoisa puhemies! Valiokunta kannattaa yksimielisesti lakiehdotusten
hyväksymistä ja pitää tärkeänä,
että eläkelaitosten vakavaraisuussääntelyn
kokonaisuudistuksen valmistelua ministeriössä edelleen
jatketaan.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Vuoden 2008 takia eläkevaroistamme
puuttuu noin 20 miljardia euroa. Jo vuoden 2009 eläkelaitosten
tilinpäätöksistä voitiin huomata,
että eläkemaksut eivät enää kata
eläkemenoja. Sen sijaan sijoitusten nettotuotto, joka oli
noin 10,5 miljardia euroa, tasapainottaa jonkin verran tilannetta.
Tietysti myös työllisyysasteen nosto lisää eläkemaksukertymää.
Sen takia onkin toivottava, että työllisyys lisääntyy
vauhdikkaasti vuosien 2012 ja 2013 aikana.
Elinkeinoelämän Tutkimuslaitos tuo ilmi muistiossaan,
että työeläkejärjestelmä kärsii
rahoituksen kestävyysvajeesta. Työeläkemaksukattoon
kohdistuu tulevina vuosina merkittäviä nousupaineita,
joita viime vuosina tehdyt päätökset
ovat purkaneet vain osittain. Jotta eläkejärjestelmää voisi
perustellusti pitää reiluna ja uskottavana, tulisi
sen olla rahoituksellisesti kestävä nykytasoisten
etuuksien ja maksujen vallitessa. Työeläkemaksujen
nousupaineiden lykkääminen tulevaisuuteen ei ole
hyväksyttävää.
Etla ehdottaa edelleen, että työeläkemaksuille tulisi
määrittää kohtuulliseksi katsottava
maksukatto. Eläkejärjestelmän kehitystä ja
rahoitusta tulisi säännöllisesti tarkastella
kestävyysvajeen arvioimiseksi. Merkittävän
kestävyysvajeen pitäisi automaattisesti johtaa
toimenpiteisiin joko maksukaton nostamiseksi tai etuuksien rajoittamiseksi
esimerkiksi luopumalla tilapäisesti indeksikompensaatiosta.
Arvoisa puhemies! Keskeisin tapa vaikuttaa työeläkejärjestelmän
kestävyysvajeeseen on pidentää työuria
niin alusta kuin loppupäästäkin ja nostaa
eläkeikä takaisin 65 ikävuoteen tavoitteena,
että keskimääräinen eläkkeellelähtöikä nousee
63 vuoteen.
Marraskuussa viime vuonna paljastui, että suurimmat
työeläkeyhtiöt ovat rakentamassa avainhenkilöilleen
ja henkilökunnalleen uusia palkitsemisjärjestelmiä.
Työeläkeyhtiöissä yksi vertailuryhmä on
vakuutus- ja rahoitusala, jossa palkka- ja palkkiotasot ovat korkeat.
Tosiasia on, että työeläkeyhtiöissä ei
ole parhaita osaajia. Osaajiksi on valittu henkilöitä,
joilla on merkittäviä tai lieviä kytköksiä työmarkkinajärjestöihin. Onkin
erittäin tärkeätä, että työeläkeyhtiöiden johtajien
rekrytoinnissa kiinnitetään huomiota ensi sijassa
osaamiseen, alan asiantuntemukseen ja johtamistaitoihin.
Kansalaisten kannalta tärkein asia työeläkeyhtiöiden
osalta on niiden tuotto. Sijoitusmarkkinoilla tuotot heittelehtivät
rajusti. Onkin tärkeätä, että työeläkeyhtiöt
pystyvät rakentamaan järkevän ja pitkäjänteisen
sijoitustoiminnan, jossa vältellään suuria
riskejä. Työeläkeyhtiöiden johdossa
pitää ymmärtää, että yhtiöt
ovat kansan palvelijoita. Työeläkeyhtiöiden
toiminnasta riippuu eläkejärjestelmän
kestävyys. Kestävyyttä tarvitaan, koska
ikäsidonnaiset paineet kasvavat seuraavan 30 vuoden aikana
ja jatkuvat vielä 2050-luvulle asti. Tänään
on siis toimittava niin, ettei kestävyysvajetta tule vuosina
2040 tai 2050. Tämän takia juuri vakavaraisuuteen
ja pitkän aikavälin suuriin tuottoihin on syytä kiinnittää huomiota.
Mielestäni eduskunnan tulisi saada joka vuosi raportti
työeläkeyhtiöiden toiminnasta sekä tilinpäätöstiedot.
Eduskunnan tulee vahvistaa eläkeyhtiöiden seurantaa,
koska kysymys on ikääntyneiden kansalaisten keskeisestä turvasta.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ajattelin ensin puhua paikaltani sallitut
kaksi minuuttia lievine ylityksineen, mutta ed. Laxell käytti
siinä määrin mielenkiintoisen puheenvuoron,
sanoisinko, taas kerran, että oli pakko tulla tänne
pönttöön.
Arvoisa puhemies! Täällä on tänään
kai noin 50 edustajaa puhunut haja-asutusalueiden jätevesistä,
merkittävä asia siis. Tästä asiasta
olen kolmas puhuja, ja ed. Tiusanen on pyytänyt neljännen
puheenvuoron. Toivon, että se ei kuvaa vallitsevaa käsitystä näiden
kahden asian keskinäisestä merkityksestä.
Suomen työeläkejärjestelmän
rahastoissa on tällä hetkellä varoja
yli 130 miljardia euroa. Se on suurin yksittäinen varallisuuskeskittymä Suomessa.
Siksi tämä asia on äärimmäisen
merkittävä siitäkin huolimatta, että kuten
valiokunnan puheenjohtaja totesi esittelypuheenvuorossaan, tässä nyt
tehdään vain teknisluonteisia muutoksia.
Mutta nämäkin teknisluonteiset muutokset ovat
sellaisia, että niillä toivon mukaan, etenkin sen
jälkeen, kun tämä kokonaisuudistus, joka kyllä olisi
saanut tulla yhdellä kertaa, että kokonaiskuva
olisi ehkä muodostunut helpommin ja selkeämmin
... Joka tapauksessa sitten, kun tämä järjestelmä on
valmis, pitää toivoa, että se antaa meille
entistä paremmat edellytykset arvioida ed. Laxellin ainakin
implisiittisesti vaatimaan tapaan, saada riittäviä ja
oikeita tietoja siitä, miten, minne ja minkälaisella
riskillä ja tuotolla eläkevakuutusyhtiöt
eläkerahojamme sijoittavat.
Riskin ja tuoton välillä on ikuinen kahle.
Mitä parempia tuottoja haluamme saada, sen suurempaa riskiä on
otettava. Tämä oli toinen osa siitä myöskin
puheenjohtaja Kerolan mainitsemasta vuoden 2007 uudistuksesta. Siinähän
työeläkeyhtiöille annettiin mahdollisuus
sijoittaa suuremmalla riskillä, jotta voitaisiin saada
suurempia tuottoja. Se sitten johtikin siihen, että vuotta myöhemmin
jouduimme kiireesti muuttamaan vakuussäännöksiä niin,
että yhtiöt eivät pakon edessä joutuneet
myymään sijoitusosakkeitaan ja muita varallisuuksiaan
alihintaan. Se osoittaa, kun kuitenkin omaisuusarvojen liikehdintä oli kymmenien
miljardien luokkaa ihan muutamassa kuukaudessa, kuinka suurista
asioista on kyse.
Tässä katsannossa minusta tämäkään
tekninen muutosesitys ei ole aivan ongelmaton. Tässä nimittäin
erittäin merkittävä osa annetaan edelleen
näille niin sanotuille reittaus- ja luokituslaitoksille,
joitten menestys viime aikoina ei ole ollut sitä maailman
huippuluokkaa, pikemminkin voisi sanoa, että joiltain osin
ne ovat olleet jopa syyllisiä niihin uhkiin ja ongelmiin,
joita finanssijärjestelmässämme on esiintynyt.
Sitten, arvoisa puhemies, samalla kun totean, että tämä lakiesitys
sinänsä on aivan hyvä, pidän välttämättömänä,
niin kuin sanoin jo muistaakseni lähetekeskustelussa, että eduskunnan
pitäisi käydä tässä salissa
keskustelu siitä, minkälaisen riskin sallimme
toisaalta ja minkälaista tuottoa toisaalta vaadimme eläkevakuutusyhtiöiltä.
Muuten me puhelemme etenkin nyt tulevilla vaalikentillä toista
siellä, toista täällä, ja eläkeyhtiöt
sitten toimivat parhaiden kykyjensä mukaan. En ole aivan
varma, ovatko eläkeyhtiöitten ylimmät
johtajat parhaita mahdollisia voimia, mutta kyllä minä nyt
kuitenkin luotan siihen, että nämä varsinaiset työntekijät
siellä aika hyvin hommansa osaavat. Ylin johto ei kyllä tarvitse
tietenkään sellaisia palkkioita omasta työpanoksestaan
kuin heille on maksettu, mutta se on sitten toinen juttu.
Mutta sen haluan sanoa samalla, kun nyt ilmoitan kuitenkin tätä lakiesitystä kannattavani
— palaan
asiaan sitten, toivon mukaan, jos äänestäjät
niin päättävät, kun myöhemmät
osat ilmestyvät — se pitää kuitenkin
ed. Laxellille sanoa, että silloin, kun vuonna 2005 säädimme
nykyisen työeläkejärjestelmän,
tässä salissa oltiin suloisen yksimielisiä siitä,
että se järjestelmä riittää turvaamaan
suomalaisen eläkejärjestelmän kestokyvyn,
ja siitä hetkestä ne tiedot, jotka olivat silloin
tämän arvion taustalla, joka siis syntyi yksimielisesti,
eivät ole olennaisesti muuttuneet minnekään.
Suomalainen eläkejärjestelmä kyllä kestää eläkeikää korottamattakin,
mutta on selvää, että työuria
on pidennettävä. Parhaiten se tapahtuu kuitenkin
niin, että saatetaan työolot sellaisiksi, että työntekijät
nykyistä paljon suuremmassa määrin pystyvät
saavuttamaan sen eläkeiän, sen alimman eläkeiän,
jonka olemme mahdollistaneet eläkkeelle siirtymiseen eli
63 vuotta. Nythän työssäpysymisaika on
pidentynyt ihan hyvin viime aikoina, mutta vielä siinä on
merkittävästi kirimisen varaa. Sillä myöskin
pystytään turvaamaan se, että työssä on
enemmän ihmisiä, jotka pystyvät maksamaan
enemmän työeläkemaksuja, joilla eläkkeistä kuitenkin
valtaosa maksetaan. Kun samalla huolehditaan siitä, että rahastot
sijoitetaan riittävän turvaavasti mutta kuitenkin
riittävän tuottavasti, niin kyllä tämä eläkejärjestelmämme
pystyssä pysyy.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tästä sijoittamisesta,
mitä eläkerahastot tekevät, niin saamani
tiedon mukaan kaiken kaikkiaan noin 4,7 miljardia euroa on näissä maissa,
jotka nyt ovat olleet hiukan kellumassa. 800 miljoonaa euroa suomalaisten
eläkeläisten varallisuutta on Kreikassa, siis
800 miljoonaa euroa, Portugalissa 330 miljoonaa euroa, Irlannissa
780 miljoonaa euroa ja Espanjassa 434 miljoonaa euroa. Eniten on
sijoitettu Italiaan eli 2 359 miljoonaa euroa. Eli, kuten
sanoin, kokonaiset 4 700 miljoonaa euroa on näissä valtioissa,
joissa talous kuitenkin on epävakaa. Tässä mielessä tämä ed. Erkki
Virtasen mainitsema riski, johon myös valiokunnan puheenjohtaja
ed. Kerola viittasi, on mahdollisesti toteutumassa. Muistamme, että yksinomaan
kunnallisen eläkelaitoksen varoja on 450 miljoonaa euroa
Kreikassa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kyselin minäkin noita samoja juttuja.
Kyselinpä sitten vielä lisää yksityiskohtia
siitä, miksi ihmeessä otetaan tällaisia
riskejä. Aivan erikoisesti olin kiinnostunut tästä Kreikalle
vippaamisesta, ja vastaus oli hyvin karu: No, se on niin hirmusen
korkee korko, kun ne maksaa. Minä sanoin, että niin
ja kukas maksaa kohta sen lainapääoman, jonka
me olemme sinne antaneet. Kun ne eivät sitä pysty
maksamaan takaisinpäin, ei korkoja eikä sitä pääomaluottoa,
niin me alaskirjaamme sen täällä, kun
me sen menetämme, että mitenkä tämä yhtälö nyt
oikein teillä siellä toimii. Irlannin kohdalla
kai oli ihan sama juttu, puhumattakaan nyt Italiasta, joka on jo
mennyt sille asteelle, että se näitä laittomasti
hankittuja pääomia on joutunut sakkomaksuilla
ostamaan takaisin maahan. Siis pesee pimeää rahaa,
sakkomaksuja ensin 2 prosenttia, sitten 4 prosenttia, saadakseen
karannutta rahaa takaisin.
Mutta mikä koskee, arvoisa puhemies, täällä kotimaassa
toimimista, niin minä olen sitä mieltä,
että siihen kuuluisaan hankkeeseen Infra Oy pitäisi
myöskin eläkerahastojen rahoja laittaa, ja nimenomaan
tässä tilanteessa, jossa hyperinflaatiopelko on
olennainen, lähitulevaisuudessa tai muutaman vuoden sisällä tulevaisuudessa,
näin tulisi nimenomaan tehdä.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Minä en osallistu tähän
sijoittamiseen liittyvään keskusteluun, kun luotan,
että siinä on parempia asiantuntijoita muualla,
mutta sen takia pyysin puheenvuoron, kun kuulin ed. Erkki Virtasen
puheenvuoron, jossa totesitte, että kun vuonna 2005 tehtiin
merkittävä eläkeuudistus, niin mikään olennainen
ei ole sen jälkeen muuttunut. Valitettavasti kyllä on.
Tiedän, että tämä niin sanottu
Rantalan työryhmä, joka näitä työuran
yläpään ratkaisuja miettii, ei juuri
mistään päässyt yksimielisyyteen,
mutta ymmärtääkseni on kuitenkin siitä päässyt
yksimielisyyteen, että eliniänodote on huomattavasti
kasvanut siitä, mitä 2005 arvioitiin. Sillä on
tietysti aikamoinen vaikutus sekä julkisen talouden kestävyyteen
että eläkejärjestelmään.
Toki on tietysti niin, että koska siellä on
olemassa tämä elinaikakerroin, niin sehän
vaikuttaa merkittävästi eläkkeiden tasoon
ja se tietysti osaltaan pitää yllä eläkejärjestelmää.
Johtopäätökseni ei ole eri kuin ed. Erkki
Virtasella siitä, että tämä meidän
eläkejärjestelmämme tulee kyllä varmaan
kestämään, jos tässä sijoittamisessa onnistutaan,
mihin minulla ei ole kompetenssia ottaa kantaa, mutta se on todellinen
uhka kyllä, miten sitten tämä hyvinvointiyhteiskunta
kestää tämän ikääntymisen.
Sitä kautta nämä työurakysymykset
tulevat vastaan. Mehän tiedämme, että esimerkiksi
tänä vuonna syntyvistä tyttölapsista joka
toinen elää 100-vuotiaaksi. Se on aikamoinen muutos
verrattuna siihen, mikä meidän elinikäodotteemme
on tällä hetkellä.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kuitenkin vuodesta 2005 eliniänodote
ei ole ratkaisevasti noussut. Se on noussut ehkä noin vuodella,
ja vastaavasti, kuten ed. Satonen totesi, elinaikakerroin kyllä osaltaan
siitä osan huolehtii. Mutta kaiken kaikkiaan kuitenkin
tässä eläkekeskustelussa ikään
kuin kytkennät menevät niin, että mitä enemmän
ihmisiä on työssä, sitä helpompi
on tietenkin hoitaa myös eläkevastuita, koska
neljä viidesosaa kaikista eläkkeistä maksetaan
työssä olevien ihmisten eläkemaksuilla.
Suomalaisen järjestelmän erityisyys ja myöskin
vahvuus on se, että noin 20 prosenttia perityistä eläkemaksuista
rahastoidaan, ja mitä parempi tuotto niille saavutetaan,
sitä pienemmäksi täytyy asettaa sekä yritysten
että työntekijöitten eläkemaksut,
millä on nyt sitten kilpailukykyyn merkitystä.
Siitä voidaan sitten kiistellä, mikä on
oikea taso ja mikä ei.
Ed. Pulliaiselle ja ed. Tiusasellekin voisi sanoa, että näin
se on, että jos me haluamme, että ne tuotot eivät
ole niin riskialttiita, niin sitten ne tuotot ovat pienempiä,
ja jos me haluamme suurempia tuottoja, niin silloin ne ovat riskillisempiä.
Kreikan korot ovat sen vuoksi tuottavia tällä hetkellä,
kun se arvioitu riski on suuri. Se on tietenkin vähän
murheellista, että muutama kymmenen tai sata luottopäällikköä ympäri
maailmaa päättää sen, mitä nämä riskit
sitten oikeasti ovat, miten ne realisoituvat korkoihin. Sen ennustaminen
on muutakin kuin kristallipallohommaa.
Jyrki Yrttiaho /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kysymys on siitä, onko spekulatiivisten tuottojen,
suurten tuottojen, tavoittelu sellaisten riskien ottamisen arvoista,
joka vaarantaa eläkejärjestelmän.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta on saanut aikaan mietinnön
hallituksen esityksestä melkeinpä ennätysajassa.
Kuultavina on lista tuttuja asianomistajia, ministeriöt,
Eläketurvakeskus, Finanssivalvonta, eläkeyhtiöt
ja työmarkkinajärjestöt. Olisiko Suomesta
voinut löytyä edes yksi kriittinen asiantuntija?
On valitettavaa, että Suomen työeläkejärjestelmän
ytimestä, yli 135 miljardin euron työeläkerahastojen
tulevaisuudesta ja sijoitusten turvaavuuden murentamisesta käytävä keskustelu rajataan
samojen intressitahojen suljettuihin työryhmiin. Itse asiassa
nämä samat tahot valmistelevat lainsäädännön
ilman julkista, poliittista keskustelua, ilman että eläkkeiden
maksajat, rahastojen kartuttajat, saavat tehdyistä päätöksistä ja
niiden vaikutuksista edes välttävästi
ymmärrettävää tietoa.
Nytkin epäilen, että keskivertokansanedustajalla
ei ole mitään mahdollisuuksia arvioida lakiesityksen
hyvyyttä tai huonoutta, sen verran tiukkaa matemaattis-tilastollista
tavaraa näyttää olevan eläkelaitosten
vakavaraisuusmekanismin perustelujen takana. Siksi lakiesitysten
kriittinen ja kansantajuinen avaaminen asiantuntijoiden avulla olisi
demokraattisen käsittelyn kannalta aivan ehdoton edellytys.
Puhemies! Hallituksen esityksen mukaan nyt käsittelyssä oleva
lainsäädäntö olisi pääosin
voimassa 3 vuotta. Tarkoitus on muuttaa vakavaraisuussääntelyä vuoden
2014 alusta. Siihen saakka aiotaan soveltaa nyt tehtävin
korjauksin vakavaraisuusmekanismia, jonka toimimattomuus testattiin
vuoden 2008 kriisissä. Muun muassa sosiaali- ja terveysministeriön
vuodenvaihteessa eläköitynyt vakuutusosaston ylijohtaja
Tarmo Pukkila arvosteli julkisuudessa mekanismia ja piti sitä vääränä siksi,
että se perustuu normaalijakauman olettamuksiin. Finanssisektorin
tuotot eivät hänen mukaansa noudata normaalijakaumaa.
Normaalijakaumaolettamus aliarvioi finanssisektorilla poikkeuksellisten ääri-ilmiöiden
ja havaintojen todennäköisyyksiä. Niitä nykykapitalismin
kroonisen finanssikriisin oloissa varmaan riittää jatkossakin.
Tämä selittää tarpeen turvautua
hädän tullen poikkeuslakiin, kuten vuoden 2008
kriisissä tapahtui.
Arvoisat edustajat! Herra puhemies! Eläkeyhtiöt
haluavat tietenkin pitää kiinni nykyisestä mekanismista.
Jos siirtyisimme riskien totuudenmukaisempaan arviointiin, se johtaisi
nykyistä korkeampiin vakavaraisuusvaatimuksiin, ja sitä eivät
yksityisesti omistetut ja hallitut eläkeyhtiöt halua.
Poikkeuslaki on helppo ase, jos lainsäätäjä jatkossakin
on yhtä taipuisa ja nopea kuin me syksyllä 2008
ja sen jälkeen.
Puhemies! Kun työeläkerahastojen osakesijoitusten
arvo aleni vuonna 2008 lähes 22 miljardilla, kuudenneksen
rahastojen kokonaisarvosta, säädimme silloin erityislain,
jolla yksityisten eläkeyhtiöiden taseisiin annettiin
eläkeläisille kuuluvista varoista 1,4 miljardia
euroa yhtiöiden taseiden pönkittämiseen.
Sen jälkeen eläkeläisiltä on
otettu miljardi euroa niille suuryhtiöille, jotka ovat
lakkauttaneet omat eläkesäätiönsä.
Siihen eduskunnan mielipidettä ei kysytty. Viime huhtikuussa
jatkettiin poikkeuslakia 2 vuodella. Vastaan äänesti
5 vasemmiston kansanedustajaa ja 1 SDP:n edustaja.
Nyt eduskunnalta haetaan uutta valtakirjaa samalta vanhalta
pohjalta. Vuoden 2014 alkuun luvataan perusteellista valmistelua
ja matemaattis-tilastollista selvitystä. Eikö valiokunnan
olisi pitänyt vähintäänkin nyt
edellyttää, että hallitus sisällyttää lainsäädännön
seuraavassa tarkistusvaiheessa esityksiinsä sellaisen vakavaraisuusmallin,
joka reagoi totuudenmukaisesti talouden suhdanneluontoisiin muutoksiin
sekä finanssisysteemin kriisiytymisestä johtuviin ääritilanteisiin niin,
että työeläkelaitosten vakavaraisuus
olisi riittävä ilman poikkeuslakitarvetta?
Inkeri Kerola /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Yrttiahon puheenvuoroon liittyen: Meillä on
nyt kyllä ollut pikkuisen erilaiset käsitykset
tästä ikään kuin selustan turvaamisesta
tämän lain yhteydessä. Tällähän
nimenomaan pyritään siihen, että arviointia
suoritetaan tiheämmin ja näin ollen voidaan sitten
ennakoida paremmin tulevat. Minusta tässä on pelkästään
hyviä puolia siinä mielessä.
Mitä tulee sitten kokonaislakiuudistukseen, niin kuin
tässä totesin puheenvuorossani, ollaan tekemässä isompaa
lakiuudistusta liittyen näihin eläkeyhtiöihin,
vakavaraisuuteen ja rahoitukseen yleensä, eläkevarastointiin.
Näin ollen katson, että kun nämä isommat
muutokset tai seuraavat muutokset tulevat eteemme, niin silloin meillä on
mahdollisuus kansanedustajina vaikuttaa.
Mitä tulee sitten tämän lain nopeaan
käsittelyyn, niin ihan normaalissa järjestyksessä käsittelimme
tämän, kuuntelimme asiantuntijoita, niin kuin
asiayhteyteen kuuluu. En näe tässä mitään
sellaisia dubioita, mitä ed. Yrttiaho puheessaan antoi
ymmärtää.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hieman samalla tapaa kuin valiokunnan puheenjohtaja
olisin varmasti ollut valmis vaatimaan ed. Yrttiahon edellyttämää järjestelmää,
jos saattaisin uskoa, että sellainen järjestelmä,
joka etukäteen ennustaisi oikein esimerkiksi tämän
2008 puhjenneen kriisin, olisi ylipäätään
laadittavissa. Minä en kuitenkaan jaksa uskoa, että sellaista
matemaattista mallia pystytään kehittämään,
korkeintaan sellainen, joka pystyy kertomaan jälkikäteen,
miten kävi. Se riskin ja toisaalta tuoton arviointi ja
niitten ikään kuin vastakkainasettaminen on joka
tapauksessa enemmän tai vähemmän tällaista
ennustusluonteista työtä. Tämä malli,
jota nyt tässä käsitellään,
on todella hyvin matemaattisen näköinen, kun se
on sellainen, ja nämä ovat vain apuvälineitä.
Valiokunta edellytti silloin 2008 mietinnössään,
(Puhemies: Minuutti!) että tämä ed. Yrttiahonkin
vaatima selvitys tehdään, ja sitä ollaan
nyt tämän lain myötä tekemässä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Herra puhemies! Aivan lyhyesti kommenttina ed. Erkki Virtaselle siitä,
mitä vuonna 2005 talousnobelisti Paul Krugman ennusti:
ainut, mitä hän ei pystynyt sanomaan, oli se,
onko se Lehman Brothers vai joku muu putiikki, joka ensimmäisenä kaatuu, mutta
mekanismin hän kertoi ja kaikki kertoi — päivämäärä jäi
kertomatta, mutta kaiken muun kertoi.
Yleiskeskustelu päättyi.