Täysistunnon pöytäkirja 147/2010 vp

PTK 147/2010 vp

147. TIISTAINA 1. HELMIKUUTA 2011 kello 14.01

Tarkistettu versio 2.0

6) Hallituksen esitys laeiksi sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnasta annetun lain 17 §:n ja vakuutusoikeuslain 21 §:n muuttamisesta

 

Inkeri Kerola /kesk(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa herra puhemies! Edelleen käsittelyssämme on yksi lakiesitys, jolla pyritään helpottamaan ihmisten, kansalaisten, oikeusturvaan liittyvien asioiden käsittelyä. Esityksellä helpotetaan Kansaneläkelaitokselta tarvittavien tietojen saantia valitusasioiden käsittelyssä sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnassa ja vakuutusoikeudessa. "Muutoksenhakuelinten käsittelyaikojen lyhentäminen sosiaaliturva-asioissa on kansalaisten oikeusturvan kannalta keskeistä", todetaan valiokunnan mietinnössä.

Niin ikään valiokunnan näkemyksen mukaan vastaavat sähköistä tiedonsiirtoa koskevat uudistukset olisi syytä saada aikaan myös niissä muutoksenhakulautakunnissa, joilla ei teknistä käyttöyhteyttä Kansaneläkelaitoksen tietoihin vielä ole käytössään. Tätä tiedustelimme valiokunnassa asiantuntijoilta, miksi näin ei ole, ja totta kai vastaus oli se, että resurssipula on vallitseva, joten tässäkin on syytä meidän kansanedustajien itse katsoa peiliin.

Teknisen käyttöoikeuden ei ole tarkoitus supistaa tiedoksisaanti-oikeutta nykyisestä. Niin ikään muutoksenhakuelimet tarvitsevat Kansaneläkelaitokselta tietoja ennen kaikkea muutoksenhakijalle myönnetyistä etuuksista.

Arvoisa puhemies! Valiokunta ehdottaa tässä mietinnössään muutoksia siten, että tulkintaongelmien välttämiseksi "salassa pidettävien henkilötietojen" sijasta säädetään pelkästään "salassa pidettävistä tiedoista", ja mietintö oli yksimielinen.

Erkki Virtanen /vas:

Arvoisa puhemies! On jotenkin kuvaava tämä lakiesityksen kuvaama tilanne. Meillä on siis Kelassa sähköinen tiedosto, jota nyt yksi valituselin on voinut käyttää tai voi käyttää, siis itse asiassa tämän säädännön jälkeen voi käyttää. Tähän saakka sekään ei ole voinut sitä käyttää johtuen siitä, että sähköisiä tietoja ei ole sallittu käyttää. Sen sijaan, jos olisi lähetetty kirjeitse ne samat tiedot, niitä voi kyllä käyttää. Se, että ne on lähetetty sähköisesti, olisi kuitenkin merkittävästi nopeuttanut ja helpottanut tämän valiokunnan työtä. Joutuu tietysti kysymään, mikähän viisaus tässäkin on vallinnut. No, nyt sitten se viisauden este poistuu, mutta se ei nyt kuitenkaan vielä tässä yhteydessä voinut poistua sitten näiltä muilta valituselimiltä, joilla on kuitenkin ihan samanlainen tarve tehostaa omaa työtään ja lyhentää valitusaikoja ja parantaa ihmisten elämää.

Syy on, kuten puheenjohtaja Kerola totesi, se, että kehyksessä ei ole tarpeeksi resursseja nyt näitten sähköisten bioteknisten temppujen tekemiseen, joita tässä tarvittaisiin. Kysyin valiokunnassa, paljonko se maksaa. Se tuntui maksavan aika paljon, ja lupauduin tekemään sen halvemmalla. Tosin en ole ihan varma, ehtiikö tässä vaalien alla. Mutta joka tapauksessa, kun puhumme julkisen hallinnon tuottavuudesta, niin kyllähän se kokonaistuottavuuden käsite tässä nyt tarkoittaa sitä, että hommat saatetaan siihen tilaan, että ne sujuvat mahdollisimman supsikkaasti, vaikka siihen nyt kertainvestointina menisikin vähän enemmän rahaa. Kyllä ne pitkän ajan tuotot sekä hallinnolle että niille ihmisille, joita ne asiat koskevat, ovat niin merkittäviä, että vähintään tähän pitäisi pystyä.

Yleiskeskustelu päättyi.