5) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ulkomaalaislain muuttamisesta
James Hirvisaari /m11:
Arvoisa puhemies! Tämä aihe, eli ulkomaalaisvalvonta,
oli esillä myös muutama vuosi sitten, kun mediassa
uutisoitiin Vähemmistövaltuutetun toimistoon tulleista
yhteydenotoista, joiden mukaan poliisi ratsaa ulkomaalaisen näköisiä henkilöitä kertomatta
perusteluita. Ministeri Räsänenkin otti kantaa asiaan,
ja hänen mukaansa ulkomaalaisratsioissa ei ollut todennettu
väärinkäytöksiä. Silloinen
vähemmistövaltuutettu kuitenkin kehotti poliisia selkiyttämään
käytäntöjään, jotta
poliisi ei syyllistyisi profiloimaan ihmisiä etnisen alkuperän perusteella.
Lakiin ehdotetaan nyt tämmöistä lausetta: "Valvontatoimenpide
ei saa perustua pelkästään tai ratkaisevassa
määrin henkilön todelliseen tai oletettuun
etniseen alkuperään."
Minusta on täyttä höperyyttä tuolla
tavoin sitoa poliisin käsiä. Kyllä poliisin
pitää saada haravoida ketä tahansa, mutta
ei tietenkään ilman syytä. Syy voi kuitenkin
olla käsitettävissä laaja-alaisesti.
Etnisen profiloinnin ei pitäisi poliisiasioissa olla mitenkään
moitittavaa. Tämä periaate pitää sallia
myös rikosten selvittelyn yhteydessä, eli jos
rikoksen tehnyt on ollut selvästi esimerkiksi vinkuintiaani,
se pitää mielestäni voida ilmaista täysin
selvästi niin poliisin sisäisessä viestinnässä kuin
myös suurelle yleisölle kohdennetussa uutisoinnissa.
Nykyinen yhdenvertaisuusvaltuutettu onkin mielestäni
turhin virka Suomenmaassa. Sillä on aivan liikaa valtaa
ja vaikutusvaltaa harjoittaa syrjintää, jota kauniisti
kutsutaan positiiviseksi syrjinnäksi, vaikka sillä käytännössä tarkoitetaan
valtaväestön oikeuksien törkeää polkemista.
Tämä sekaantuu jopa maastakarkotuksiin, mikä on
aivan sairasta. Toimisto siirrettiin oikeusministeriöön,
lieneekö siitä syystä, että se
on luultavasti pahiten poliittisesti korruptoitunut virkamiestaho
Suomessa? Mielestäni presidentin vaihtuessa ylin virkamiesjohto
pitäisi vaihtaa välittömästi.
Arvoisa puhemies! Aiheeseen tarttui taannoin myös henkilö,
joka sai koko median hysterian valtaan. Superlahjakas kirjoittaja
ja silloinen avustajani Helena Eronen kirjoitti satiirisen blogin,
jossa hän uutisoinnin inspiroimana käsitteli juuri
ulkomaalaisvalvontaa. Hän vitsaili ulkomaalaisten hihamerkeillä tyyliin: "venäläisillä
se voisi
olla sirppi ja vasara, kambodzhalaisilla maamiina ja yhdysvaltalaisilla
hampurilainen". Jokainen normaaliälyllä varustettu
ihmisyksilö ymmärtää, että tuollainen
teksti on täyttä satiiria, jossa hyväntahtoisesti
ja hauskasti ruoditaan yhteiskunnallista ongelmaa, mutta media otti
ilmiselvän parodian täysin todesta. Viimeistään
silloin omat silmäni avautuivat sille, kuinka läpimädäntynyt
on suomalainen lehdistö. Media oli täynnä törkeää valehtelua
alkaen Turun Sano-mien täysin tahallisesta vääristelystä.
STT levitti selvää valhetta häpeilemättä,
ja loanheitto jatkui television pääuutisissa molemmilla
pääkanavilla. Asiasta uutisoitiin pitkään
ja hartaasti ja aina ulkomaita myöten. Silloin minulle
selvisi, että toimittajat ovat jopa pahempia valehtelijoita
kuin poliitikot.
Arvoisa puhemies! Minä ajattelen niin, että vain
jos jollakulla on jotakin pelättävää tai
salailtavaa, voi pahastua poliisin rutiinitoimenpiteistä. Vai
pelätäänkö meillä rasistileimoja
niin kuin Englannin Rotherhamissa, jossa 1 400 lasta joutui
pakistanilaisen muslimijengin ylläpitämien raiskausrinkien
seksileluiksi, koska poliisi ja viranomaiset pelkäsivät
leimautuvansa rasisteiksi, mikäli olisivat käyneet
täysin voimin yhden etnisen ryhmän kimppuun? Sitäkö tänne
halutaan, ja toivotetaan kaiken päälle barbaarista
uskontoa väkivalloin levittävät mielipuoliset
terroristitkin tervetulleiksi, kun valvontaa tahallisesti hillitään?
Arvoisa puhemies! Sellainen kainostelu on umpihullua ja itsetuhoista
kukkahattuilua ja tämän monikulttuurisen hurmostelun
suurinta typeryyttä.
Juho Eerola /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä nyt käsittelyssä oleva
lakiesitys on suurelta osin oikein hyvä ja vahvistaa viranomaisten toimintaedellytyksiä
ei-toivotun
maahanmuuton torjunnassa.
Tässä laissa on kuitenkin yksi epäkohta,
joka vaatisi korjausta ja on ihan täsmälleen sama
kuin mihin edustaja Hirvisaarikin puuttui tuossa edellä.
Vastaanpaneminen tässä kohtaa kuitenkin hidastaisi
muuten hyvän esityksen edistymistä, ja kun tämä koko
mainittu pykälä leikkaa läpi monia muitakin
lakeja poliisilaista lähtien, tulee siihen mielestäni
puuttua osana suurempaa kokonaisuutta. Eli kyseessä on
tämä etnisen profiloinnin kieltäminen.
Jos esimerkiksi zamundalainen kaveri on niin sanotusti haku päällä,
ei saa antaa tuntomerkkejä, jotka voidaan yleistää kaikkiin zamundalaisiin.
Mielestäni tämä vaikeuttaa poliisin työtä ja
saattaa jopa johtaa tilanteeseen, jossa viranomainen itse onkin
syytettynä liian tarkkojen tuntomerkkien seuraamisesta
tai niistä muille poliiseille tiedottamisesta.
Teuvo Hakkarainen /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ulkomaalaislain
muuttamisesta. Mikäli tämä hallituksen esitys
toteutuu, lisätään ulkomaalaislakiin
säännökset ulkomaalaisvalvonnasta ja
niistä erityisistä toimintavaltuuksista, joita
sen toteuttamiseksi tarvitaan. Lakiin myös lisättäisiin
säädökset poliisin ja Rajavartiolaitoksen
tarkastusoikeudesta.
Hallintovaliokunnan kannanotossa todetaan, että ulkomaalaisvalvonta
on osa laittoman maahantulon torjuntaa. Vapaan liikkuvuuden lisääntyessä sisämaan
ulkomaalaisvalvonnan merkitys on kasvanut. Sitä tehdään
osana peruspoliisityötä. Yhä useammin
poliisin päivittäiseen työhön liittyy
muiden tehtävien ohessa ulkomaalaistehtäviä,
jolloin myös henkilön maassaolon edellytykset
tarkistetaan. Myös Rajavartiolaitos suorittaa ulkomaalaisvalvontaa
rajavalvonnan ohella.
Arvoisa puhemies! Valiokunta kuuli kuutta henkilöä,
joista kaksi oli poliisitarkastajia. Myös täällä eduskunnassa
poliisit ovat vahvasti edustettuina. Toivoisin heiltä lisätietoa
ja näkemyksiä siitä, miten tämä uudistus
vaikuttaa poliisien jokapäiväiseen työhön.
Lisätäänkö heidän resurssejaan,
jotta he pystyvät selviytymään ulkomaalaistehtävistä erityisesti
niillä paikkakunnilla, joissa ulkomaalaisten määrä kasvaa?
Tällä hetkellä poliisilla ja Rajavartiolaitoksella
ei ole toimivaltaa tehdä ulkomaalaisvalvontaa julkisrauhan
piiriin kuuluvissa tiloissa, esimerkiksi liiketiloissa tai rakennustyömailla.
Nyt hallitus esittää muun muassa, että poliisi
ja Rajavartiolaitos saisivat oikeuden päästä julkisrauhan suojaamaan
paikkaan, pysäyttää kulkuneuvo sekä saada
tietoja ulkomaalaisia palvelukseensa ottaneelta työnantajalta.
Kannatan tätä lämpimästi. Nykytilanne
on vähintään omituinen. Työsuojeluvaltuutettu
kyllä voi mennä liiketiloihin tarkastamaan ulkomaalaisia,
mutta poliisi ei.
Valiokunta tähdentää etnisen profiloinnin kieltoa
ja toteaa, että valvontatoimenpide ei saisi perustua pelkästään
tai ratkaisevassa määrin henkilön todelliseen
tai oletettuun etniseen alkuperään.
Arvoisa puhemies! Esimerkiksi vuonna 2012 vähemmistövaltuutettu
kehotti poliisia selkeyttämään käytäntöjään,
jotta poliisi ei syyllistyisi profiloimaan ihmisiä etnisen
alkuperän perusteella. Joskus tuntuu, että etnisen
taustan varjelemisessa mennään aika pitkälle — ja
on menty jo. Viime aikoina on uutisoitu mitä hirveimmistä ulkomaalaistaustaisten
henkilöiden tekemistä rikoksista, kuten nyt Porissa,
ja monta muuta uutista oli tässä. Minun on vaikea
käsittää, miksi julkisuuteen usein tulee
niin kitsaasti tietoa epäiltyjen ulkonäöstä.
Eikö siitä olisi syytä kertoa heti avoimesti,
varsinkin silloin, jos epäiltyä ei ole vielä saatu
kiinni — tuntomerkit esille. Jos minä käyn
tuolla vaikka pahoinpitelemässä jotakin, niin
kyllä minusta annetaan aika hyvät tuntomerkit,
mutta jos henkilö on etnisesti joku muu, ei niitä anneta,
pyydetään ottamaan yhteyttä lähimpään
poliisiviranomaiseen. — Kiitos.
Risto Kalliorinne /vas:
Arvoisa puhemies! Haluan ottaa kantaa vain yhteen asiaan, siihen väitteeseen,
että silloin, jos kyseessä on ulkomaalainen henkilö tai
niin sanotusti ei-kantasuomalainen, joka on syyllistynyt rikokseen,
ja häntä etsitään, niin ei saisi
ilmoittaa mitään tuntomerkkejä. Tämä ei
kyllä nyt ihan ole paikkansa pitävää.
Kyllä siinä vaiheessa, kun ihmiset ovat vaarassa
ja joku vaarallinen ihminen on vapaana, niin tuntomerkkeinä voi
ilmoittaa myöskin poliisi sellaisia asioita, jotka liittyvät
henkilön ulkonäköön. Esimerkkinä siteeraan
poliisin tiedotetta Oulussa tapahtuneesta kirvesmurhasta muutaman
viikon takaa: "Poliisi etsii tummaihoista miestä Oulussa." Näinhän
poliisi tiedotti siinä vaiheessa, kun heillä oli
tarve saada ihminen, hirvittävään rikokseen
syyllistynyt sairas ihminen, kiinni ja varoittaa myös kansalaisia
tästä vaarasta. Tämä yksi esimerkki
on siitä, että kyllä silloin selkeästi
annettiin tuntomerkkejä, jotka liittyivät myös
ihmisen syntyperään. Tämä tapaus
ainakin hoidettiin näin. Minun käsittääkseni
Oulun poliisi ei ole syytteessä mistään
väärin tekemisestä vaan päinvastoin
heitä kehutaan siitä, että onnistuivat
saamaan tämän murhamiehen kiinni nopeasti niin,
ettei syntynyt lisää uhreja, muita kuin nämä erittäin
surulliset tapaukset, jotka syntyivät.
Juho Eerola /ps:
Arvoisa herra puhemies! Asiahan on justiinsa näin,
kuten edustaja Kalliorinne tuossa puhui. Huolenaihe, mikä ainakin
minulla itselläni oli sitten tässä, kun
poliisi antaa näitä tuntomerkkejä, niin
jos sitten se tilanne johtaa siihen, että poliisit näitä tuntomerkkejä seuratessaan
— nyt
etenkin tässä kyseisessä lakiesityksessä,
mikä nyt on käsittelyssä — etsiessään tuntomerkkeihin
vastaavia henkilöitä, tulevat ratsanneeksi muita
vastaavannäköisiä niihin tuntomerkkeihin
osuvia henkilöitä, niin ettei sitten poliiseja
siinä kohtaa aleta syyttämään
tämän lain nojalla siitä, että he
ovat ratsanneet vain esimerkiksi kaikki zamundalaisen näköiset.
Yleiskeskustelu päättyi.