3) Hallituksen esitys ulosottokaareksi ja laiksi verojen ja maksujen
täytäntöönpanosta sekä eräiksi
niihin liittyviksi laeiksi
Tuija Brax /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä on lakivaliokunnan
yksimielinen mietintö hallituksen esityksestä ulosottokaareksi
ja siihen liittyviksi laeiksi. Esitys on osa yli kymmenen vuotta
vireillä ollutta ulosottolainsäädännön
kokonaisuudistusta, ja se muodostaa sen neljännen ja viimeisen
vaiheen. Kokonaisuudistuksen aikaisemmissa vaiheissa uudistetut
ulosottolain säännökset siirretään
uuteen ulosottokaareen ja yli sata vuotta vanha ulosottolaki kumotaan.
Ulosottokaari on massiivinen laki, joka sisältää 460
pykälää. Hyvät kollegat, en
aio lukea teille niistä läheskään
kaikkia tässä esittelypuheenvuorossa. Pykälistä suurin
osa pohjautuu aikaisempiin osittaisuudistuksiin. Esitys sisältää kuitenkin
myös merkittäviä uudistuksia, joihin
tässä keskityn.
Ensinnäkin uudistuksella luodaan puitteet nykyistä tarkoituksenmukaisemmalle
ja tehokkaammalle ulosotto-organisaatiolle. Paikallistasolla mahdollistetaan
nykyistä suurempien ulosottopiirien muodostaminen. Lääninhallitusten nykyisin
hoitamasta ulosoton väliportaan hallinnosta luovutaan ja
se korvataan uudistetulla ulosottolaitoksen keskushallinnolla. Keskushallintoa hoitaa
tulevaisuudessa uusi keskusvirasto, jonka perustamisesta säädetään
myöhemmin erillisellä lailla.
Kansalaisten kannalta varmasti tärkein ja odotetuin
osa uudistusta on velkavastuun muuttuminen määräaikaiseksi.
Tässä yhteydessä kehitetään
edelleen eduskunnan viime vaalikauden lopussa hyväksyä sääntöjä ulosottoperusteen
määräaikaisuudesta. Lakivaliokunta ehdottaa
mietinnössään säädettäväksi,
että saatava myös aineellisesti vanhentuu, kun
ulosottoperusteen määräaika kuluu umpeen.
Mitä siis uusi vanhentumissääntö käytännössä tarkoittaa?
Pääsääntö on, että yksityishenkilön
velka vanhenee 15 vuoden kuluttua siitä, kun velallinen
on tuomiolla velvoitettu maksamaan velka. Tietyissä poikkeustapauksissa
vanhentumisaika on kuitenkin 20 vuotta. Viittä vuotta pitempää vanhentumisaikaa
sovelletaan silloin, kun myös velkoja on yksityishenkilö tai
kun korvaussaatava perustuu rikokseen, josta velallinen on tuomittu
vankeuteen tai yhdyskuntapalveluun. Vanhentumisen seurauksena velallisen maksuvelvollisuus
lakkaa. Velkaa ei siten voida periä ulosotossa eikä yksityisesti.
Sitä ei voida periä myöskään
velallisen kuolinpesästä.
Uuden säännöksen mukaista vanhentumisaikaa
ei voi katkaista. Tuomioistuin voi kuitenkin velkojan kanteesta
jatkaa vanhentumisaikaa kymmenellä vuodella, jos velallinen
on menetellyt sopimattomasti velkojia kohtaan esimerkiksi kätkemällä omaisuuttaan.
Uutta vanhentumissäännöstä sovelletaan
vanhoihin velkoihin siten, että helmikuussa vuonna 1993
tai sitä ennen annetulla tuomiolla maksettavaksi määrätyt
velat vanhenevat 1.3.2008.
Lakivaliokunta kiinnitti asiaa käsitellessään erityisesti
huomiota takaajan asemaan. Mietinnössä ehdotetaan
hallituksen esityksen mukaiseen lakiehdotukseen lisättäväksi,
siis yksimielisesti, säännös, jonka mukaan
ulosottoperusteen määräajan jatkaminen
ei vaikuta takaajan tai muun velasta vastuussa olevan asemaan. Jos
siis päävelallinen on epäasianmukaisin
keinoin vältellyt velan perintää ja sen
seurauksena vanhentumisaika hänen osaltaan pitenee kymmenellä vuodella,
tämä ei vaikuta takaajan vahingoksi, vaan takaajan
vastuu lakkaa siinä vaiheessa, kun alkuperäinen
vanhentumisaika päättyy, olettaen tietysti, että hänen osaltaan ei
ole mitään epäselvyyksiä.
Arvoisa puhemies! Aika ajoin on poikkeuksellisen paljon merkitystä sillä,
että yksittäinen kansanedustaja on perehtynyt
näihin asioihin, tuntee alan ja on hyvin aktiivinen ja
tuo valiokuntaan tietoa alan ihmisten kokemuksista, ja tämän
takia katson asiakseni erikseen kiittää lakivaliokunnassa
vieraillutta ed. Sjöblomia varsinkin seuraavan asian osalta.
Hän sekä talousvaliokunnassa että lakivaliokunnassa
ollessaan vaikutti siihen, että muutettiin lain erityissäännös
takaajan vastuun lakkautumisesta edellä kuvatulla tavalla.
Arvoisa puhemies! Valiokunnan näkökulmasta
toinen hyvin tärkeä asiakokonaisuus, johon mietinnössä kiinnitetään
huomiota, on alaikäisten velkaantuminen ja ennen kaikkea
sen estäminen. Lakivaliokunta puoltaa hallituksen esitykseen
sisältyvää ehdotusta siitä,
että alaikäisiä pyritään
suojaamaan perusteettomalta velkaantumiselta säätämällä ulosottomiehelle
velvollisuus tehdä maistraatille ilmoitus alaikäistä koskevan ulosottoasian
vireilletulosta. Ilmoituksen saatuaan maistraatti voi ottaa yhteyttä lapsen
huoltajiin ja selvittää, mihin ulosottoon tullut
velka perustuu, ja muutenkin varmistaa, että lapsen taloudellisia
asioita hoidetaan asianmukaisesti.
Hyvät kollegat, lasten, alaikäisten velkaantuminen
helposti saatavilla luotoilla on tätä päivää, kulutusluotoilla
ja muilla luotoilla. Sen takia nyt puhumme erittäin tärkeästä keinosta
yrittää estää semmoista perintöä jo,
että ennen täysi-ikäisyyttä on
tosiasiallisesti kestämätön velkataakka
lapsen harteilla.
Valiokunta on mietinnössään todennut,
että kysymys on tärkeästä lapsen
suojaksi säädetystä menettelystä,
jonka tehokkuus käytännössä jää pitkälti
riippumaan maistraattien käytännöistä. Siksi
pidimme tarpeellisena, että uudistuksen tavoitteiden toteuttamista
seurataan tarkasti, ja ehdotammekin hyväksyttäväksi
lausuman, jonka mukaan hallituksen tulee seurata uusien säännösten
toimivuutta ja ryhtyä tarvittaessa toimenpiteisiin sääntelyn
edelleenkehittämiseksi.
Valiokunnan mietintöön sisältyy myös
toinen lausumaehdotus, joka koskee verojen ja muiden julkisten saatavien
ulosottoa. Valiokunnan ehdottaman lausuman mukaan hallituksen tulee
selvittää, olisiko tarkoituksenmukaista ja myös
velallisten oikeusturvaa ja heidän maksettavikseen tulevat perintäkustannukset
huomioon ottaen perusteltua sallia asiamiehen käyttäminen
julkisten saatavien ulosotossa.
Aivan viimeiseksi, arvoisa puhemies, haluan kiittää ministeri
Luhtasta valtavasta työstä ja hyvästä yhteistyöstä koko
tämän viimeisen paketin aikana. Ministeri Luhtanen
kertoi juuri, että hän joutui valitettavasti aikataulusyistä poistumaan, mutta
hänkin olisi omalta osaltaan kertonut olevansa tyytyväinen
vastaavasti valiokunnan työhön, ja lupasin sen
tässä kertoa. Ministeri Luhtanen on ollut todella
rakentava, ja on ollut mukava tämän velkojen lopullisen
vanhentumisen osalta tehdä yhteistyötä.
Kari Uotila /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan kysymyksenomaisesti valiokunnan puheenjohtajalle
ed. Braxille. On herännyt pieni epäilys, miten
on sellaisten velallisten osalta, jotka ovat lähellä tätä määräaikaa
mutta ovat sitten päässeet velkajärjestelyohjelman piiriin,
ja se ohjelma sitten kestääkin tämän
vanhenemisajan yli. Voiko tämä lainsäädäntö johtaa sellaiseen
tilanteeseen, että käytännössä sellainen
henkilö, joka on velkajärjestelyjen kohteena tosiasiassa
joutuukin huonompaan asemaan kuin joku muu tämän
vanhenemisajan osalta?
Tuija Brax /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tähän rajapintaan
liittyy vakavia ongelmia, mahdollisesti tämän
kaltaisia ongelmia, tai jos ajatellaan myös niitä tilanteita, että yksi
takaaja on maksanut aikoinaan takauksen ja toinen onkin antanut
sen mennä ulosottoon. Hänen osaltaan, joka on
maksanut, sitten 20 vuoden päästä, tai
jos on epäasiallista toimintaa, niin 30 vuoden päästä,
saatava vanhenee. Tässä tapauksessa kysyjän
esittämä kysymys itse asiassa ratkesi jo tosiasiallisesti
vaalikauden alussa, kun päätettiin, että ulosottokelpoisuus
rajataan näihin aikoihin. Siinä rajapinnassa saattaa olla
yksittäisiä tapauksia, joissa jälkeenpäin
ajatellen olisi voinut olla jossain määrin edullisempaa,
jos olisi tiennyt lainsäädännön,
toimia toisin, mutta pääsääntöisesti
valiokunnan saaman selvityksen mukaan näitä tapauksia
ei ole paljon.
Astrid Thors /r:
Värderade talman, värderade kolleger! Vi
håller på att slutföra ett av justitieministeriets största
reformpaket under de senaste decennierna. Vi har genomfört
den stora reformen av strafflagen, likaså fångvårdslagen men
näst efter dessa tycker jag att den här utsökningslagstiftningen
kommer. Det är fråga om ett arbete som har genomförts
i många etapper och vi har nu i det sista skedet närmast
behandlat organisationsfrågor och speciellt de här
preskriptionstiderna som ordförande Brax nämnde.
Det är därför skäl att konstatera
att vi har respekterat de tidigare avgörandena som gjorts
och inte rivit upp dem.
Samtidigt som jag vill tacka utskottets ordförande
och våra goda utskottsråd för ett gediget betänkande — som
jag hoppas att kommer att vara vägledning för
den praktiska verksamheten — vill jag fästa uppmärksamhet
vid en av de klämmar som jag har godkänt på samma
sätt som ordförande Brax gjorde. Lagutskottet
förutsätter att regeringen följer upp
hur bestämmelserna om anmälan till förmyndarmyndigheten
om minderåriga gäldenärer fungerar i
praktiken och vid behov vidtar åtgärder för
att förbättra regleringen.
Eli me ehdotamme ja esitämme siis, että hallitus
seuraa, miten meidän holhousviranomaisemme todellisuudessa
valvovat ja toteuttavat omia toimiaan, kun he ovat saaneet sen ilmoituksen, josta
me puhumme.
Tässä yhteydessä on puhuttu yhä enemmän siitä,
että elämme niin sanotussa luottoyhteiskunnassa.
Itse kyllä sanon, että on surullista todeta, että on
ollut pakko käyttää tätä nimitystä luottoyhteiskunta.
Olemme huomanneet, että on häikäilemättömiä vanhempia,
jotka ottavat luottoja lastensa nimiin. Siksi myöskin meidän
ryhmästämme oli yksi aloite, joka tähtäsi
siihen, että lapsia pitää suojella. Heidän
ei tule olla sellaisessa tilanteessa, että täysi-ikäisiksi
tultuaan heillä on runsaasti merkintöjä ja
velkoja.
Det som nu verkligen är viktigt är att minderåriga
skyddas så att inte skrupelfria föräldrar
tar upp lån, skuldsätter sina barn och ger dem
en dålig start när de blir myndiga. Vi har därför
sagt att förmyndarmyndigheten bör underrättas
när ett sådant utmätningsärende är
anhängigt, när ett ärende alltså har
väckts mot en minderårig.
Vår uppfattning är att vi bör se
till att förmyndarmyndigherna satsar krafter på detta
arbete och att de aktivt ingriper så att inte unga får
en dålig start eller lider av anteckningar i utmätningsregistret.
Min förhoppning är att dessa åtgärder skall
räcka och att man på basis av dem kan se till att
unga inte får en sådan här dålig
start. Men eftersom vi hade en motion i ärendet vill jag
fästa uppmärksamhet särskilt vid den
här frågan.
Jag nämnde att vi vid denna behandling inte har rubbat
de lösningar som man kom till i tidigare skeden av reformen,
till exempel de regler om vräkning som finns. Fastän
vi inte har uttalat något förslag till egentlig
kläm i betänkandet hoppas jag ändå att
budet går till justitieministeriet att ni
också följer med hur dessa regler fungerar.
Vi har nämnligen kunnat notera i tidningarna ett upprörande
fall förra hösten när en sjuk mor och
hennes minderåriga dotter vräktes och deras bohag
bara ställdes ut och de inte hade någon bostad,
trots att denna riksdag godkänt nya regler som gäller
från 1.1.2004 och som säger att en vräkning
inte får verkställas om det i bostaden bor barn
eller personer i behov av omedelbar omsorg, alltså inte
så att barnen behöver den här omsorgen
utan antingen personen är i behov av omedelbar omsorg eller
barn, och att man inte får göra det här
innan bostads- och socialmyndigheterna har getts tillfälle
att ordna en bostad eller reda ut behovet av socialvårdstjänster.
Utmätningsmannen skall alltså meddela socialmyndigheterna
när han vet om att barn eller personer i behov av omedelbar
omsorg bor i lägenheten.
Tämän mukaisesti siis on selvää,
että näissä häätötapauksissa,
joista me luimme syksyllä, ei noudatettu sitä,
mitä eduskunta oli säätänyt
lasten tarpeesta, siitä, ettei saa toteuttaa häätöä,
jos asunnossa asuu lapsi eikä hänellä ole
joko sosiaalitoimen avulla saatua huoltoa tai huolenpitoa tai uutta
asuntoa. On siis erittäin merkillistä, että siitä huolimatta,
että tämä lainsäädäntö äskettäin
oli hyväksytty, meidän on ollut pakko lukea tästä asiasta.
Toivon todellakin, että oikeusministeriö tässä yhteydessä seuraa,
miten tämä laki on toteutunut. Ei kai voi olla
niin, että meillä on niin valtava lakitulva, etteivät
meidän viranomaisemme oikein pysy kärryillä?
Värderade talman! När det gäller
organisationsfrågorna så har man också gjort
några viktiga ändringar och konstateranden. Jag
tror att det är viktigt att det är hela regeringen
som i framtiden ansvarar för den regionala indelningen
av utsökningsväsendet. Vi har här i betänkandet
en omfattande utredning som delvis korrigerar det som fanns i regeringens
proposition om hur man bör gå till väga
i praktiken för att de språkliga rättigheterna
skall tillgodoses.
Under behandlingen av ärendet har det uppenbart kommit
till vår kännedom att det nästan är
så att leasingbilen har större språkliga
rätttigheter än gäldenären.
Och ändå vet vi att en utmätningsman
använder starkare exekutiv makt än till exempel
domare i många situationer.
Samtidigt som jag använder ordet exekutiv makt skall
jag konstatera att jag för första gången
upplever här i riksdagen att ett utskott tar ställning
till en svensk term och att de nuvarande exekutionsverken skall
gå till historien, säger en sondotterdotter till
ett exekutionsbiträde i Åbo. Nu går exekutionsverken
till historien.
Värderade talman, arvoisa puhemies! Muiltakin osin
varmaan kauaskantoisin muutos on se lopullinen ulosottoperusteen
vanheneminen, josta on puhuttu ja josta valiokunnan puheenjohtaja ansiokkaasti
esitteli ne eri tilanteet, joihin olemme yrittäneet puuttua.
Mielestäni tässä on otettu huomattavia
askelia eteenpäin oikein rautalankamallilla. Olemme yrittäneet
punnita sekä takaajien että vahingon
kärsijän asemaa ja muita, esimerkiksi keplottelevien
velallisten tilannetta. Mielestäni tässä yhteydessä on
saavutettu todella tasapainoinen ratkaisu, joka yrittää — sen
todella uskon ja toivon — edistää myöskin
ylivelkaantuneiden asemaa ja vähentää ns.
velkavankeutta maassamme. Todellakin huomattavia edistysaskeleita
on tässä suhteessa otettu, ja kiitän
toistamiseen valiokuntaneuvoksia ja meidän puheenjohtajaamme
erinomaisesta työstä.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Ilkka Kanerva.
Ed. Aulis Ranta-Muotio merkitään läsnä olevaksi.
Johannes Koskinen /sd:
Herra puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja ed. Brax totesi,
että tämä ehdotus on viimeinen osa monivaiheista, kymmenvuotista
ulosottolainsäädännön uudistusta.
Poliittisesti vielä tavallaan mielenkiintoisempaa on, että se on
osa kahdeksanvuotista velkaohjelmaa, ylivelkaongelmien ratkaisuohjelmaa
ja sen lainsäädännön puolesta
ehkä viimeinen vaihe. Tuona aikana on tehty merkittäviä muutoksia
niin vanhentumislainsäädäntöön, korkolainsäädäntöön,
velkajärjestelyyn, suojaosuuksia koskevaan sääntelyyn
jne., ja tämä neljässä vaiheessa
tapahtunut ulosottokaaren uudistus on myös
tuonut näitä ratkaisumahdollisuuksia.
Oikaisisin tässä yhteydessä lähetekeskustelussa
esitettyjä vääriä väitteitä ja
disinformaatiota. Olin itse silloin työmatkalla, mutta
havaitsin, että oli väitetty, että edellisen
oikeusministerin toimesta tällaista esitystä ei
olisi tullut. Tämä ei pidä paikkaansa.
Tämä on kaikessa oleellisessa edellisen oikeusministerin
toimeksiannon mukaan valmisteltu. Tuolloin aikaisemminhan lakivaliokunnan,
talousvaliokunnan ja ministerin kesken, ollessani vielä silloin
valtioneuvostossa, sovittiin tämä toimintalinja,
että tämä lopullisen vanhentumisen ehdotus
tuodaan vielä tälle eduskunnalle käsiteltäväksi
siten, että se saadaan voimaan vuonna 2008. Kaiken aikaa
olen toki korostanut sitä, että ensisijaista on
hakea mahdollisimman laajasti ratkaisuja velkajärjestelyjen kautta.
Sen jälkeen, kun velkajärjestely muutettiin joustavammaksi,
maksuohjelmia lyhennettiin, mahdollistettiin nollaohjelmat, velkajärjestelyn
pitää olla ensisijainen, nopeampi ja sosiaalisempi,
oikeudenmukaisempi ratkaisulinja näihin valitettaviin ja
synkkiinkin velkaongelmiin. Nyt tämä lopullinen
vanhentuminen ratkaisee sitten loppuja näistä ongelmaryhmistä.
Se tapahtuu ajoissa, koska nyt on vielä toista vuotta aikaa
tuohon vuoteen 2008, jolloinka taas tuon esittelemäni vanhentumislainsäädännön
perusteella taannehtivasti vanhentuvat 1993 ja sitä ennen
tuomionsa saaneet velat.
Jäljellä on toki ongelmia: esimerkiksi talous- ja
velkaneuvonnan resurssipula, ehkä myös sen toiminnan
ohjaaminen siten, että pystyttäisiin entistä enemmän
ennaltaehkäisemään uusia velkaongelmia.
Olemme nähneet, että uudet pikaiset velkaantumistavat
tuottavat varsinkin nuorille hyvinkin nopeaan tahtiin vaikeita ongelmia
ratkaistavaksi. Myöskin rahamarkkinoiden muutokset esimerkiksi
luottojen tarjonnassa ovat tuoneet tällaisia uhkia. Asuntomarkkinoilla
alhainen korkokanta on houkutellut osaltaan ottamaan todella jättimäisen
isoja luottoja suhteessa maksukykyyn ja mahdollisiin muutoksiin
joko asuntojen hinnoissa tai korkohinnoittelussa. Tällainen
varoittelu on paikallaan, mutta tärkeätä on
myös se, että pystyttäisiin tuota talous-
ja velkaneuvontaa kehittämään ja sen
resurssit pitämään sillä korotetulla
tasolla, johon se tuon velkaohjelman myötä määräajaksi
saatiin mutta jota valitettavasti ei ole pystytty pitämään.
Tarpeet kyllä edellyttäisivät sitä jatkossakin.
No, sitten toinen kehittämislinja on ulosoton palvelukyvyn
parantaminen, ja siihenhän tämä lainsäädännön
uudistaminen yhdistettynä tuohon hallinnon uudistamiseen
tuo eväitä. Ulosotossa hieman isommissa yksiköissä pystyttäisiin
myös erikoistumaan ja antamaan velallisille suorastaan
neuvontaa, miten selvitä tämmöisestä akuutista
velkakriisistä, miten välttää turhia
ulosottomaksuja, turhia korkoja, miten hakea apua vaikkapa velkajärjestelystä tai
sitten Takuu-Säätiöltä tai jollakin
muulla tavalla kokoamalla korkeakorkoiset, turhia maksuja
tuottavat pikkuvelat isommaksi velaksi, joka kohtuullisemmin kustannuksin
ja pidemmällä ajalla saataisiin hoidettua pois.
Tämän kaltaista neuvontalinjaa pitää ulosotossa
kehittää, ja se täydentäisi silloin
oivallisesti tätä velkaneuvonnan antamaa apua.
Tässä jo keskustelussa useammassa puheenvuorossa
viitattiin tähän lasten velkaantumiseen. Sehän
on todella järkyttävä viesti näistä 2000-luvun
suomalaisen yhteiskunnan moraaliongelmista. On havaittu kymmeniä vanhempia,
jotka tahallisesti kirjaavat velkoja ja velvoitteita, maksuja, alaikäisten
lasten nimiin, pahimmoillaan sairaalamaksuja esimerkiksi. Tämä on
tietysti vähimmäistapa, joka tähän
kehiteltiin, että ainakin tämmöinen ilmoitus
lähtee, jotta holhousviranomaisten puolesta voidaan puuttua
asiaan. Mutta kyllä tässä on varmasti
tämmöisen laveammankin yhteiskunnallisen keskustelun
paikka, että ei kaikkea vastuuta sysätä viranomaisille,
vaan on korkea aika herättää myös
omaatuntoa soimaan perheissä ja tällaisten perheiden
lähimmäisten parissa myöskin, jos lapsille
sysätään velkoja ja talousongelmia, jotta
vanhemmat voivat entistä leveämmin elää.
Mutta kokonaisuutena tässä on syytä yhtyä niihin
kiitoksiin, joita valiokuntatyöskentelyyn on osoitettu.
Tämä ulosottouudistus kaikkinensa toivottavasti
myös näissä käytännön
toteutuksissa saavuttaa tavoitteensa.
Kauko Juhantalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Ennen kuin menen itse
tähän aiheeseen: Ed. Uotila ehti lähteä pois.
Puheenjohtaja, ed. Brax vastasi hänelle kyllä juuri
niin kuin asia onkin, tuolla tavoin. Ylimalkaan siinä on
pintaongelmia, siinä on näitä rajaongelmia,
mutta minusta valiokunta on käsitellyt näitäkin
hyvin. Keskeinen ongelmahan on silloin, jos samanaikaisesti on velkajärjestely
päällä ja sieltä joku velka
vanhenee, miten siinä tulee tapahtumaan, koska varsin usein
velkajärjestelyssä on myös vanhentumislainsäädännön
alaisia pantteja mukana, muun muassa asunto, joka on jätetty
velalliselle.
Velkajärjestelyhän kohtuullisen harvoin käsittelee
vain yhtä lainaa. Se on kokonaisvaltainen tapahtuma sille,
joka velkajärjestelyyn pääsee. On useimmiten
eri lähteistä ja eri aikana ulosottoperusteen
saaneita velkoja siinä ryppäässä,
ja jos niistä joku varhaisempi vanhentuu, niin sehän
tietenkin jää siitä pois, mutta itse
velkamenettely jatkuu. Sitten vanhentumislainsäädännön
mukaisesti viime kädessä, vaikka ne kaikki vanhentuisivat,
voidaan pantista vielä senkin jälkeen ottaa velalliselta
omaisuutta. Siinä on siis sellaista, joka liittyy varmasti
vielä tämän jatkoselvittelyn piiriin
eräiden muiden kysymysten kanssa.
Mutta, herra puhemies, minun oli tarkoitukseni kyllä myös
kiittää ensinnäkin ministeri Luhtasta
hyvin lämpimästi, että hän aktiivisesti
otti tämän asian esille, ja puheenjohtaja Braxia
ja koko valiokuntaa siitä työstä, joka
on tehty.
Ed. Koskinen, minun valitettavasti täytyy kyllä muistaa
eri tavalla teidän aktiivisuutenne tässä asiassa.
Kävin kanssanne suurta väittelyä täällä, kun
me muutama vuosi sitten teidän valmistelemanne esityksen
pohjalta ratkaisimme täällä ulosoton
vanhentumista koskevaa lainsäädäntöä.
Puheenjohtaja Brax pyysi minut silloin myös asiantuntijakuulijaksi.
Yritin täällä monin puhein, kirjoitin,
pistin avoimesti kasvoni koko kansan eteen, kaikin mahdollisin keinoin
näyttää toteen, että se menee
pieleen. Ei ole mitään järkeä siinä,
että aineellinen velka säilyy ja se jää kuolinpesille
ja aiheuttaa valtavaa hämmennystä sen jälkeen.
Te totesitte silloin, että nyt pidemmälle ei mennä,
vaan tässä on tehty se, mitä hallitusohjelmassa
on sovittu. Muistan kyllä teidän sanontanne toisin
kuin te sanoitte nyt täällä, että tätä oli
tarkoitus heti jatkaa.
Sen vuoksi erityisesti kiitän ministeri Luhtasta, joka
otti pontevasti tämän asian esille ja toi valiokuntaan,
ja valiokunta on tehnyt todella hyvää työtä.
Yhdyn varmasti, kun olen tuossa kahvipöydässä usein
keskustellut ed. Sjöblomin kanssa, niihin kiitoksiin, joita
puheenjohtaja Brax hänelle esitti siitä tarkkaavaisuudesta, joka
koski nimenomaan takaajan asema -kysymystä.
Tässä kun tähän perehtyy,
niin tässä on varmasti sellaista terminologiaa,
jota maallikon ja velallisen on hivenen vaikea ymmärtää.
Minusta nyt sitten, kun julkisuudessa ja kirjoituksissa selvitetään,
tämä niin sanottu ulosottoperuste sanana — juristit
sen ymmärtävät ja juristeina sen me tiedämme — on
aika outo sana maallikolle, mikä on sitten tämä ulosottoperuste,
joka tietysti yksinkertaisuudessaan on tuomio tai sellainen päätös,
jopa sopimus, jonka perusteella voidaan viedä ulosottoon
ja ulosotto alkaa toimia.
Tähän liittyy teidän valiokunnassanne
käsittelemänne asia, jota kuitenkaan myöskään
virkamiesten empiessä ei voitu avata, tämä yleinen vanhentumislainsäädäntö,
joka vielä tämän seurantatoimen yhteydessä kannattaa
hyvin tarkoin katsoa. Meillä on paljon — en osaa
arvioida määrää, mutta niitä tulee
hyvin usein käytännössä vastaan — niitä velkoja,
jotka ovat erääntyneet, mutta joihin syystä tai
toisesta ei ole haettu tuomiota ja ei ole syntynyt ulosottoperustetta.
Nämä liittyvät hyvin usein läheispiiriin,
oman perheen sisäisiin ratkaisuihin, lähiomaisten
ratkaisuihin, usein takauksiin. Kun toinen on jo suurissa vaikeuksissa,
niin ei enää häveliäisyyssyistä tai muutoin
ole haluttu häntä enempää rangaista
ja tuo tuomio on jäänyt hakematta. Tämä aiheuttaa kohtuuttoman
tilanteen silloin, kun tässä on tehty erinomaista
työtä ja asiat ratkeavat niiden osalta, jotka
ovat joutuneet ulosottoperusteen kautta ulosottoon.
Minusta tämä kokonaisuus on yksi keskeinen siinä lausuman
tarkoittamassa seurantatyössä näiden
muiden kanssa, jotka varmaan nyt sitten huomaamme. Olisi toivottavaa,
että seuraava hallitus ripeästi ottaisi tämän
ohjelmaansa ja toisi tämän. Jos ed. Koskinen ministeriaikanaan
olisi tuonut tämän ulosoton vanhentumisen ja sen keskustelun
pohjalta ripeästi tämän nykyisen lain tänne,
olisimme varmasti ehtineet myös valmistelun ja lausuntojen
kautta käsitellä tämän erääntyneiden,
mutta ilman ulosottoperustetta olevien saatavien vanhentumiskysymyksen
myös.
Kaikkihan, jotka tämän asian kokonaisuuden kanssa
ovat Suomessa olleet tekemisissä, ovat ymmärtäneet
tämän koko 14 vuoden myllytyksen aivan turhuuden
hölynpölyksi. Suomesta on tullut kansainvälisten
perintäyhtiöiden klondyke. Me tiedämme
kaikki, että ne saatavat, joiden perusteella ulosottoperuste
on syntynyt ja jotka ovat olleet ulosotossa pitkään,
ovat kasvaneet 18 prosentin korkoa, pääomat ovat
kasvaneet rajusti, ne ovat aivan mielettömän,
poskettoman suuria. Eihän kukaan sellaisia velkamääriä ollut alussa
edes voinut ajatella joskus saavansa. Kun ulosottojärjestelmä,
voudit ja avustavat ulosottomiehet, ovat toimineet, senttien tarkkuudella
seuranneet velallisia, ottaneet ulos kaiken, mitä saadaan,
pidättäneet palkoista jne., niin eihän
tällä kaikella rahalla siitä ole kenenkään
velka lyhentynyt yhtään. Eihän tässä ole
ollut perustetta, jos tarkoituksena on ulosoton kautta voida suorittaa alkuperäiselle
velkojalle jotain. Ne ovat menneet korkoihin ja ainoastaan osittain
näihin korkoihin, ne korotkin ovat menneet ylöspäin.
Nämä kaikki, koko touhu on mennyt tämän
organisaation pyörittämiseen, näiden
kansainvälisten perintätoimistojen palkkojen maksuun
ja voittoihin. Siihen se on juuri riittänyt.
Mitä hyötyä on Suomen yhteiskunnalle
ja kymmenilletuhansille velkaisille suomalaisille ollut tästä touhusta?
Ei kerta kaikkiaan mitään. Senkin vuoksi on erittäin
hienoa, että Suomen eduskunta kykenee nyt tällaisella
yksimielisyydellä, jota valiokuntatyöskentely
osoittaa, huomaamaan tämän aineellisen epäkohdan
ja myös tällaisen moraalisen epäkohdan:
ne, jotka vaikeuksissa ovat, elättävät
vielä yhtä suurta ammattikuntaa siten, että alkuperäinen
tarkoitus ei ollenkaan toteudu.
Erityisesti takaajan aseman huomioon ottaminen alkuperäisen
hallituksen esitykseen lisäten on ollut hyvä huomio.
Siinä varmasti ed. Sjöblom on tehnyt ansiokkaan
työn, ja valiokunta on hyvin perehtynyt tähän
ja tämän asian huomioinut. Ellei sitä olisi
sillä tavoin tähän otettu täsmällisesti,
niin takaaja rukka olisi jäänyt vaikeuksiin. Meillähän
on ollut jo 1800-luvulta perussääntö voimassa,
että päävelan vanhetessa sivusopimukset
raukeavat. Meillähän on periaate ollut jo aikaisemminkin,
että takaus vanhenee.
Tämän lain yhteydessä ulosottoperusteen
vanhentuessa on hyvä, että täsmällisesti
todetaan takaajan asema kaikissa näissä eri vaihtoehdoissa, muun
muassa silloin, kun tuomioistuimen päätöksellä ulosottoperusteen
kestoa jatketaan, jolloin takaaja joutuisi kohtuuttomaan asemaan.
Te olette myös käsitelleet valiokunnassa hyvin
yhteistakaajien aseman ja yksityiskohtaisesti
selvittäneet. Siinäkin valiokunta on tehnyt esimerkillistä työtä.
Yhdyn siihen valiokunnan lausumaan, jossa tätä asiaa
seurataan. Vielä kerran lausun suuren kiitoksen ministerille
ja valiokunnalle. Nyt Suomi parlamentissaan tekee pitkästä aikaa
velallisille, vaikeaan sekä henkiseen että taloudelliseen ahdinkotilaan
joutuneille ihmisille, oikeutta. Sieltä löytyy
vielä runsain mitoin niitä suomalaisia, jotka
haluavat alkaa uudelleen yrittäjiksi, ja niitä suomalaisia,
jotka ovat takaajan asemasta joutuneet toista tukemaan. Henkilökohtaisesti tiedän
itse, kun olen takaajan asemassa juuri ollut näissä kiemuroissa
mukana.
Ed. Suvi Lindén merkitään
läsnä olevaksi.
Susanna Rahkonen /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä nyt ollaan todellakin
hyväksymässä laajan valmistelutyön,
melkein parinkymmenen vuosikymmenen valmistelutyön lopullista
päätepistettä eli uutta ulosottokaarta,
jolla siis vanha, vuodelta 1895 oleva ulosottolaki kumoutuu. Nyt
on viimeinen eli neljäs vaihe käsittelyssä.
Taustalla ovat tietenkin nämä lama-ajan velkaongelmat,
ja valitettavasti kuitenkaan ylivelkaantuminen ei ole lamavuosiin
loppunut, vaan edelleenkin ylivelkaantumista tapahtuu. Luotonsaanti
on helpottunut ja tarjontaa on tullut lisää, mutta
myös epäterveitä uusia piirteitä on
tullut markkinoille. Ne liittyvät kioskilainoihin ja kännykällä otettaviin
pikavippeihin, joissa uuttakin sääntelyä tarvitaan.
Nämä eivät nyt suoranaisesti liity tähän lakiin,
mutta taustalla ovat siis ylivelkaantuneiden ongelmat, ja niitä tässä on
ratkottu.
Tällä eduskuntakaudellahan saimme hyväksyttyä ulosoton
määräaikaisuuden eli siis sen, että perintä ulosotossa
oli mahdollista vain tietyn määräajan
ajan, mutta itse velka aineellisesti säilyi voimassa. Nyt
ollaan käsittelemässä ja hyväksymässä lopullista
saatavan aineellista vanhenemista, kun ulosottoperusteesta eli yleensä maksutuomiosta
on kulunut joko 15 tai 20 vuotta pääsäännön
mukaan.
Silloin kun käytiin keskustelua, voiko velka lopullisesti
vanheta, pohdittiin sitä, vaikeuttaako vanheneminen lainansaantia
ja heikentääkö tämä maksumoraalia,
mutta ehdotetut vanhentumisajat ovat niin pitkiä, ettei
velkavastuun määräaikaisuus vaaranna
velallisten maksumoraalia. Lisäksi on edelleen mahdollista
jatkaa vanhentumisaikaa, jos velallinen menettelee moitittavasti. Talousvaliokunta
ja perustuslakivaliokunta ovat olleet samaa mieltä, että tälle
lainsäädännölle on hyväksyttävät
ja yhteiskunnallisesti painavat perusteet.
Rajapintaongelmia tietysti ei voi välttää.
Tässä tulikin niitä jo esiin eli tilanteet,
joissa ulosottoperustetta ei ole olemassa. Myös lähipiiriä koskevat
velkatilanteet voivat olla ongelmallisia. Mitään
erityispoikkeussäännöksiä ei
ole kuitenkaan vielä tässä vaiheessa
harkittu tarpeellisiksi näihin tilanteisiin. Velkajärjestely
on omanlainen järjestelmänsä, ja se elää ihan
omaa elämäänsä. Emme ole tehneet
mitään poikkeussäännöksiä niihin
tilanteisiin, joissa velkajärjestelyn maksuohjelma menee
yli sen ajan, jolloin velka lopullisesti vanhenee. Mutta varmasti
tässä jää seurannalle paljon
vielä tehtävää, ja sitten näihin käytännön
tilanteisiin voidaan jatkossa tietenkin palata, jos tarvetta ilmenee.
Alaikäisten velkaantuminen on huolestuttava ilmiö.
Tässä ulosottokaaressa säädetään,
että holhousviranomaiselle on tehtävä ilmoitus
silloin, kun on kyseessä alle 18-vuotias, jota vastaan
on vireillä ulosottoasia, joka perustuu riita-asiassa annettuun
tuomioon. Tämä merkitsee sitä, että otetaan
yhteys huoltajiin, ja äärimmillään
yhteydenotto voi johtaa jopa edunvalvojan määräämiseen.
Lisäksi toivotaan, että tällä lainsäädännöllä voidaan
rahoittajia kannustaa entistä suurempaan varovaisuuteen.
Tiedotukselle tässä laissa varmasti jää paljon haastetta.
Tämä ei ole ihan yksinkertaista lainsäädäntöä.
Ja nyt katseet kohdistuvatkin oikeusministeriöön,
että se pystyy tiedottamaan kansalaisille ymmärrettävästi
siitä, mitä tämä laki todellisuudessa
ja käytännössä merkitsee.
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! Kiitän nykyistä oikeusministeriä,
että hänellä löytyi rohkeutta
tuoda tämä esitys tämän sisältöisenä.
Valiokuntaa kiitän siitä, että puheenjohtaja Braxin
johdolla siellä asiaan perehdyttiin ja se vietiin hyvin
läpi.
Tämä esitys on hyvä alku sille, että Suomessa hyväksytään
velan lopullinen vanheneminen ja velalla on määräaika.
Tällä velalliselle palautuu yhteiskuntakelpoisuus,
takaajan asema paranee selkeästi ja selkiintyy, alaikäisen
asema paranee tässä ja häntä suojellaan.
Tämä ei kuitenkaan poista henkilökohtaisen
konkurssin tarvetta. Sitä tullaan tarvitsemaan Suomessa.
Me tarvitsemme kaikki ne yrittäjävoimat töihin
edelleen epäonnistumisensa jälkeenkin.
Seuraavalle hallitukselle jää myös
tämä yleisen vanhenemislain uudistaminen niin,
että vanhenemispäivä alettaisiin laskea
eräpäivästä eikä pelkästään
siitä, että velalle on haettu ulosottoperuste.
Ed. Juhantalo toi hyvin esiin, että kaikille veloille ei
haeta ulosottoperustetta. Jatkoseurantaa tämä tarvitsee.
Ed. Koskiselle voisin sanoa, että kyllä tämä lainsäädäntö olisi
voitu tuoda jo edellisen hallituksen aikana.
Tästä maksumoraalista kun oli puhe, niin ei suomalaisten
maksumoraali ole romahtanut, vaikka velkajärjestelylakikin
on ollut voimassa. Suomalaisilla on edelleen erittäin hyvä maksumoraali,
ja uskon, että se myös pysyy.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa puhemies! Hyvin lyhyesti totean tästä jatkotyöstä ja
valiokunnan yksimielisestä näkemyksestä,
että myös velkalakia täytyy jatkossa
sitten katsoa. Siinä ajatuksessa, että velka eräpäivästä alkaen
vanhenisi, on vinha, varmaan semmoinen kansantajuinen yhden logiikan
totuus, ja en sano, ettei se voisi siltäkin pohjalta syntyä,
mutta täytyy muistaa, että jollain tavalla pitäisi
tähän kuitenkin yhä kytkeä myös
sitten se, että voidaan varmistaa, ettei velallinen ole
hävittänyt omaisuutta tai jotenkin niin sanotusti
keplotellut. Tässä versiossa, jonka me nyt ulosoton
osalta hyväksyimme, on tietysti se piirre, että on
tehokas ulosotto, joka koko ajan sitä kontrolloi. Ehkä on
mahdollisuus yhdistää tähän
ed. Sjöblomin ajatukseen se, että velallisella
olisi oikeus itse hakea ulosottoperustetta tai saada tulonsa ja
tilansa ulosottoihmisten tutkittavaksi, että sitten päästäisiin
tähän samaan lopputulokseen, josta olen ed. Sjöblomin
kanssa kyllä aivan samaa mieltä. Joku sen kaltainen
saattaisi olla hyvä, rakentava ratkaisu tässä välttämättömässä jatkovaiheessa.
Kauko Juhantalo /kesk:
Herra puhemies! Tässä oli varmasti ihan oikeita
ajatuksia, joita puheenjohtaja, ed. Brax sanoi. Usein silloin, kun tapahtuu
tämä velan romahdusmainen tulo, ihminen menettää toimintakykynsä,
hän ei osaa ajatella viidentoista vuoden päähän.
Voisi olla erittäin hyvä ajatus tämä,
jos hänellä olisi juristi tai muu, joka selvittäisi,
että varmuuden vuoksi tulevaisuutta varten pitäisi
nämä ulosottoperusteet hoitaa. Tässä on
selventämistä ja mahdollisuuksien etsimistä vallan
valtavasti, ja se on hyvä työ.
Ajattelin myös sanoa tähän suomalaisten
maksumoraalista. Suomalaisilla on hyvä maksumoraali, ja
sitä ei pidä verrata siihen silloin, kun joutuu
mammuttimaisen, suuren velkamassan eteen. Siinä ei auta
maksumoraalikaan, koska se tilanne on mahdoton. Minusta päinvastoin
voidaan katsoa myös toisinpäin, onko näillä perijäyhtiöillä ollut
maksumoraalia, onko ollut perijän moraalia.
Juuri ed. Sjöblomin kanssa katsoimme eräitä hänen
tuntemiaan velallisia. Jollain oli Helsingin Sanomien vuosikerta
maksamatta, 720 markkaa aikoinaan. Muutaman vuoden kuluttua perintätoimisto
otti yhteyttä, peri häneltä 3 400
markkaa — se kahdessa kolmessa vuodessa kuluineen ja toimenpiteineen
nousee tällaiseksi. Minusta siinä ei ole ollut
moraalia. Suomalaisilla on maksumoraali, mutta näillä perijöillä ei
ole. Se on intohimoista, idioottivarmaa bisnestä, jota
on tehty huono-osaisilla suomalaisilla.
Yleiskeskustelu päättyy.