Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Pääministeri sanoi
vastikään julkisuudessa, että seuraavan
hallituskauden liikkumavara valtiontaloudessa on ainakin 1,5 miljardia,
mikä antaa tietysti hyviä mahdollisuuksia. Kysyisinkin,
olisiko järkeä tai itse asiassa syytä jo
tämän hallituksen aikana kuitenkin irtisanoutua
niin sanotusta tuottavuusohjelmasta. Ministeri Tuomioja tammikuun
alussa ilmoitti, vaikka oli itse ollut sitä tekemässä,
että koko tuottavuusohjelman ideologia on kestämätön
ja perustuu aivan väärille ajatuksille.
Tänään saimme lukea, että uudet
vastavalmistuneet poliisit eivät saa virkoja. Poliisilta
te olette päättäneet tässä ohjelmassa
viedä itse asiassa 365 virkaa lähivuosina, tuomioistuimista
yli 200, syyttäjälaitoksesta paljon, ja samaan
aikaan te ilmoitatte, että liikkumavaraa onkin. Ja keskeinen ministeri
ilmoittaa, että koko tuottavuusohjelma on perusteiltaan
huono.
Voisiko ajatella, että purkaisitte tuottavuusohjelman
jo tällä hallituskaudella?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tuottavuusohjelman tavoitteena on, että kun
suuret ikäluokat myös valtionhallinnossa ovat
siirtymässä eläkkeelle, me käytämme
tätä ikään kuin avoinna olevaa
ikkunaa hyödyksi myös siihen, että lisätään
nykyaikaisen tekniikan käyttämistä myös
valtionhallinnossa niin kuin kaikkialla muuallakin yhteiskunnassa
ja yrityksissä ja otetaan tuottavuushyötyjä,
joita on saa-tavissa. Tuottavuusohjelmaahan on
supistettu alkuperäisestä tavoitteesta huomattavasti
niin, että nyt tavoitellaan muistaakseni vajaan 10 000 työpaikan
vähentämistä, millä osaltaan
ollaan turvaamassa sitä, että muu yhteiskunta,
sekä kuntasektori että yksityinen sektori, saa
työvoimaa jatkossa.
Valtionhallinnon pitää myös pitää huoli
siitä, että nykyaikaisia mahdollisuuksia hyväksi
käyttäen, organisoimalla asioita paremmin saavutetaan
samanlaisia tuottavuushyötyjä, joita kuntasektori
voi saavuttaa ja joita erityisesti yksityisellä sektorilla
on saavutettu. Tässä suhteessa ei meidän
pidä ummistaa silmiämme myöskään valtionhallinnon
osalta siltä, että kaikki olisi aikanaan, vuosikymmeniä sitten,
organisoitu ja järjestetty (Puhemies koputtaa) riittävän
tehokkaalla tavalla.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa puhemies! On varmasti mahdollisuus tehdä asioita
eri tavalla. Mutta esimerkiksi meillä on poliiseja jo nyt
selvästi vähemmän väkeä kohti
kuin muissa Pohjoismaissa, selvästi vähemmän,
ja siitä vielä 365 virkaa pois, kun samaan aikaan
kansalaiset kertovat, että arjen turvallisuus syntyy siitä,
että vielä kaduilla nähdään
poliiseja. Näillä toimilla me emme näe
enää poliiseja kaduilla. Vastaavia esimerkkejä on
muilta sektoreilta vaikka kuinka paljon. Konkreettisimpana ensi
kesänä jo — kysykää virastoista — virastoihin
ei voida enää nimittää virkamiesharjoittelijoita.
Koko nuoren polven mahdollisuus tutustua opiskeluaikoina jo virkamiesuraankin,
koska jatkossakinhan me tarvitsemme myös valtion sektorille
hyviä työntekijöitä, on vaarantunut
tällä tuottavuusohjelmalla, koska helpoin tapa
saada näitä virkoja nyt lyhyellä tähtäimellä pois
on poistaa virkamiesharjoittelumahdollisuudet ensi kesältä.
Eikö tätä nyt voisi katsoa uudelleen,
kun teillä on kerran liikkumavaraa tiedossa?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kuten sanoin, päätavoite
tuottavuusohjelmalla on nimensä mukainen. Sillä pyritään myös
valtionhallinnon piirissä nykyaikaistamaan organisaatioita,
toimintatapoja. Useasti uudelleenorganisoimalla saadaan jopa pienemmällä väkimäärällä
tehtyä sama,
ja sillä saavutetaan myös niitä etuja,
joita sitten voidaan käyttää niiden monien
muiden yhteiskunnallisten päämäärien
tavoittelemiseen, jotka ovat myös välttämättömiä.
Koko tämä 45 minuuttia tähän
mennessä keskustelua on käyty lähinnä siitä,
mihin pitäisi ohjata lisää yhteiskunnan
varoja. Minusta koko ajan myös valtion pitää omassa
toiminnassaan kiinnittää huomiota tehokkuuteen
ja toiminnan taloudellisuuteen. Nämä säästöt,
joita tällä tuottavuusohjelmalla saadaan, ovat
aika pieniä verrattuna valtion noin 40 miljardin euron
budjettiin, mutta kyllä niilläkin oma merkityksensä on, ja
sitten sitä rahaa käytetään
uudelleen. Noin puolet tuottavuusohjelman hyödystä ministeriöt voivat
ohjata tarpeellisiin uusiin kehittämishankkeisiin ja noin
puolet otetaan yhteisen kassan säästöksi.
Maija Perho /kok:
Arvoisa puhemies! Tuottavuusohjelman läpiviemisestä kyllä aiheutuu
aivan ilmiselviä ongelmia ja vahinkoja, jos tämä tehdään
hyvin kaavamaisesti. Yksi esimerkki on yliopistot ja esimerkiksi
valtion harjoittelukoulut. Yliopistojen kohdallahan tänä päivänä opettaja—opiskelija-suhde
on monelta osin täysin kestämätön,
ja kun ikäluokat pienenevät, niin se resurssi,
jota tätä kautta vapautuu, pitäisi osoittaa
opetuksen laadun kohottamiseen. Kysynkin opetusministeri Kalliomäeltä:
Miten te näette tämän tuottavuusohjelman
toteuttamisen? Onko siinä ymmärrystä opetuksen laadun
kohottamiselle, joka on välttämätöntä Suomen
keskeisen pärjäämis- ja osaamisstrategian
kannalta?
Opetusministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Lähtökohtaisestihan tuottavuus
ja laatu kulkevat käsi kädessä. On totta,
että julkisen sektorin tuottavuuden laskenta, sen määrittely,
on paljon vaikeampi tehtävä kuin yksityisellä puolella.
Jos olisi yksityinen puoli esimerkkinä, siinä olisi
hyvä kertoa sadan vuoden jaksosta, jolloin elintaso ja
tuottavuus ovat kasvaneet käsi kädessä ja
14—15-kertaistuneet tuona aikana. Yliopistojen kohdalla
on tiettyjä ongelmia. Me olemme kuitenkin tämän
tuottavuusohjelman laatineet sillä tavalla, että todella
myöskin yliopistojen kohdalla yhtyneenä yliopistojen
rakennekehitykseen voidaan saada laadullista kehittymistä,
mutta siinä on todella kyllä kuljettava yhtä jalkaa
rakennekehityksen kanssa, jossa todella sitä kautta haetaan
tehoa ja myöskin tuottavuutta yliopistokenttään.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Pääministeri Vanhanen
muisteli aivan oikein sitä, että tätä valtion
tuottavuustavoitetta on tuotu alaspäin. Alun perin ilmoitettiin
ihan vain ilmoitusluontoisena asiana, että valtionhallinnossa
on löysää 17 500 työpaikan
verran, mikä pitää vähentää vuoteen
2011 mennessä. Tuo tavoite sitten laskettiin 9 650
työpaikkaan. Mutta kuinka tämä tuottavuusohjelma
kytketään hajasijoittamiseen? Esimerkiksi Lapissa
on nyt hajasijoitettu 150 työpaikkaa, mutta vuoteen 2011
mennessä vähennetään yli 400
työpaikkaa, ja nettovaikutus on aika lailla surkea ainakin meidän
alueellamme. Kysyn vielä:
Mihin tutkimukseen, selvitykseen tai raporttiin perustuu tämä tulos,
että valtionhallinnolla on löysää noin
10 000 työpaikan verran? Mikä on se selvitys,
tutkimus tai raportti?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Nämä yksilöidyt
tavoitteethan ovat muodostuneet siinä prosessissa, jossa
lähdettiin liikkeelle kunnianhimoisemmasta tavoitteesta,
ja sen jälkeen valtiovarainministeriö on kunkin
ministeriön kanssa käynyt läpi, mitä ovat
ne toimenpiteet, joilla nämä tuottavuushyödyt
voidaan saavuttaa. Sen työn kautta syntyi tämä noin 9 600
työpaikkaa, eli on tiedossa se, että tämän verran
voidaan tuottavuutta parantaa ja kuitenkin tehtävät
hoitaa asianmukaisella tavalla.
Alueellistamiseen tämä kytkeytyy myös
sillä tavalla, että alueellistamisen yhteydessä,
kun nyt on perustettu esimerkiksi useamman ministeriön muodostamia
palvelukeskuksia, monia valtion tukitehtäviä on
koottu palvelukeskuksiksi, käytetään
nykyaikaista tekniikkaa, pystytään selvästi pienemmällä joukolla
näistä tehtävistä huolehtimaan,
ja nämä palvelukeskukset on sitten myös alueellistettu
eri puolille maata. Tämä on aivan samaa työtä,
mitä monissa suurissa organisaatioissa tehdään.
Muun muassa tietokoneiden tulo työelämään on
mahdollistanut sen, että voidaan siirtyä vähemmän
ihmistyövoimaa vaativiin tehtäviin. Pankkisektorihan
tästä on eräs paras esimerkki. Ei tarvitse
mennä kuin 15—20 vuotta taaksepäin, kun
ihmiset jonottivat pankkitiskeille maksamaan laskujaan. Nyt on saatu
(Puhemies koputtaa) työvoimaa muille sektoreille, jotka
pystyvät käyttämään
sen tuottavammin.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Tuottavuus oikein käytettynä taloudellisena
terminä kaiketi tarkoittaa panosten ja tuotosten suhdetta
eikä sillä sinänsä ole tekemistä sen kanssa,
kuinka moni jotain asiaa on tekemässä, joten jos
todetaan, että tuottavuus paranee, kun 9 600 ihmistä vähennetään,
se ei ole kaiketi kovinkaan oikein sanottu, koska jos myös
tuotokset vähenevät, tuottavuus ei ole parantunut.
Pääministeri totesi, että itse asiassa
tällä tuottavuusohjelmalla on tarkoitus saada
lisää henkilöitä yksityisen
sektorin käyttöön. Kysyisin ministeri
Rajamäeltä:
Tarkoittaako sisäministeriön hallinnonalalla tämä poliisien
vähentäminen vajaalla 400 henkilöllä sitä,
että saadaan lisää ihmisiä yksityisten turvafirmojen
työntekijöiksi, kun heitä tarvitaan, kun
poliiseja ei enää ole riittävästi?
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Arvoisa puhemies! Olisin kiinnittänyt jo aikaisemmin ed.
Braxin puheenvuoroon huomiota, että me olemme pitäneet
hallituksessa linjana vuoden 2002 poliisitason säilyttämisen.
Itse asiassa hallitus on tuottavuusohjelman osalta selkeästi
linjannut niin, että poliisin, Rajavartiolaitoksen ja hätäkeskuspäivystäjien
operatiivisten toimijoiden määrää ei
heikennetä. Itse asiassa jälkimmäisiin
jo jopa voimavaroja lisätty.
Poliisin osalta, kun ottaa huomioon hätäkeskuslaitokseen
siirtyneet 146 poliisimiestä, määrä itse
asiassa viime vuonna oli vuoden 2002 määrän
yli. Pidän erittäin tärkeänä,
että poliisin osalta käydään
läpi nimenomaan hallintoa ja mieluummin vahvistetaan kentällä kansalaisten
arjen turvallisuutta varmistavat poliisivahvuudet. Nimenomaan hätäpalvelut
ja ympärivuorokautisten partioiden varmistus tulevat olemaan
myös tässä hallinnon läpikäynnissä keskeinen
lähtökohta.
Susanna Rahkonen /sd:
Arvoisa puhemies! Valtionhallinnon tuottavuusohjelma herättää enemmän
kysymyksiä kuin vastauksia täällä eduskunnan
puolella, koska tuottavuus käsitteenä on hyvin
moniselitteinen. Miten sitä mitataan ja millä aikavälillä sitä mitataan
julkisella puolella, siinäpä kysymys. Asiantuntijatehtävissä ja palveluissa
tuottavuuden tekevät ihmiset, ja jos tekijöitä vähennetään,
on vaikea saada sitä, mitä julkiselta puolelta
odotetaan, eli hyvinvointia, oikeusturvaa jnp. Tietotekniikka on
avuksi, mutta se ei välttämättä poista ihmisen
ajattelutyön ja palvelutyön tarvetta.
Tekniikka on avuksi. Kysyisin:
Onko valtionhallinnossa nyt ohjelmaa, miten me saamme uusia
nuoria ihmisiä palkattua näihin asiantuntijatehtäviin?
Esimerkiksi Ruotsissa on toimittu vähän toisinpäin.
Siellä on lisätty uusien nuorien työntekijöiden
ottamista valtiolle, kun osa lähtee eläkkeelle.
Näin heidät voidaan kouluttaa uusiin tehtäviin,
ettei yhtäkkiä tule osaamisen katoa. Onko tämän
tyyppistä ohjelmaa mietitty?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Sillä ajanjaksolla, kun tässä tuottavuusohjelman
osalla puhutaan 9 600 työpaikasta, samaan aikaan
muistaakseni on arvioitu, että noin 26 000—30 000
työpaikkaa tulee valtionhallinnosta vapautumaan ja sinne
joudutaan hakemaan uudet työntekijät. Eli kyllä minä vetoaisin
tässä myös eduskuntaa kiinnittämään
huomiota siihen, miten se kehitys tulee vaikuttamaan, kun työvoiman
kokonaistarjonta kääntyy laskuun. Valtionhallinto
on hyvin suuri työllistäjä Suomessa ja
valtionhallinnon toimenpiteilläkin on oma merkityksensä siinä,
miten valtionhallinto itse ja muut sektorit saavat työvoimaa
tulevaisuudessa. Tämäkin on tausta tässä tuottavuusohjelmassa,
eräs painavimmista taustoista sen päälle,
että valtionhallinnossa on paljon erilaista tietojenkäsittelyä,
jota pystytään tehostamaan, niin kuin muillakin
sektoreilla, uuden tietotekniikan avulla. Sen kautta pystytään
rutiininomaista työtä siirtämään
koneiden tehtäväksi ja voidaan vapauttaa ihmistyövoimaa
muunlaisiin tehtäviin.