12) Hallituksen esitys laiksi ulosottolain muuttamisesta ja eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi
Erkki Kanerva /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä esitys on 399 sivua,
ja meistä tuskin kukaan on tähän itsenäisyyspäivänä ennättänyt
lehteilyä enempää tutustua, mutta jo
pelkästään tämän esittelyn
ja sisällysluettelon lukemalla saattaa todeta, että tällä esityksellä korjataan
niitä lukemattomia pikkuongelmia, joita auttamattomasti vanhentuneessa
ulosottolaissamme on.
Toteaisin, että ylivelkaantuneet ovat odottaneet tätä pakettia
kuin kuuta nousevaa ja erityisesti ne, jotka velkaantuivat silloin,
kun valtiovarainministeri useaan kertaan vakuutti, että Suomi
ei devalvoi, velkaantuivat ottamalla ulkomaan luottoa, ja kun sitten
kuitenkin devalvoitiin peräti kahteen kertaan, ylivelkaantuminen
tapahtui tavallaan valtiovallan, silloisen hallituksen ohjauksessa,
he ovat pettyneitä tähän 15 vuoden vanhentumisaikaan.
He ovat jo nyt olleet kansakunnan kaatopaikalla 10 vuotta, ja se vielä jatkuu
tämän lain voimaantultuakin.
Kari Kantalainen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Aivan niin kuin ed. E. Kanerva totesi,
kyse on isosta ja tärkeästä asiasta,
jota on hyvin pitkään valmisteltu ja joka on kiertänyt
hyvin laajasti kenttäkierrosta ja johon on pyritty löytämään
mahdollisimman mielekkäitä ratkaisuja.
Omalta osaltani haluaisin myöskin hiukan tarkastella
asiaa hiukan laajemmalta näkökulmalta, vaikka
en, aivan niin kuin ei ed. Kanervakaan, ole vielä ehtinyt
lukemaan 400:aa sivua läpi, mutta joitakin asioita tässä tulee
esille. Lipposen hallituksen hallitusohjelmassahan asetettiin tavoite,
jonka mukaan pyrittäisiin kaventamaan ulosoton ja yksityishenkilön
velkajärjestelyn eroja. Laman jäljiltä Suomessa
on suuri joukko ihmisiä, jotka ovat joutuneet elinikäiseen
ulosottoon, ja on täysin selvää, että osa
näistä velallisista on täysin pudonnut
työelämästä. Riski ihmisen syrjäytymiseen
yhteiskunnasta elinikäisen ulosoton vuoksi tai siirtymiseen
harmaan talouden piiriin on tietystikin ongelma, joka meidän pitää havaita.
Oikeusministeriössä nyt valmisteltu mittava lakipaketti
on lähtökohdiltaan se, jossa on pyritty hakemaan
helpotuksia juuri näille, jotka ovat elinikäiseen
ulosottokierteeseen joutuneet. Valmistunut laaja paketti on ehdotus,
joka toteutuessaan, jos se toteutuu, johtaa siihen, että ulosotoista
tulee määräaikaisia, mikä sulkisi
pois tämän elinikäisen ulosoton mahdollisuuden.
Vanhentuminen koskisi yksityisoikeudellisia saatavia, ei sen
sijaan esimerkiksi sakkoja. Jos kysymys on velasta, joka on otettu
kuluttajana tai jota peritään takaajalta, tuomion
täytäntöönpanokelpoisuudelle
ehdotetaan tässä esityksessä 15 vuoden
määräaikaa, muissa tapauksissa tuomio olisi
täytäntöönpanokelpoinen 20 vuotta.
Ehdotuksessa korostetaan, että määräaikojen
tulee olla niin pitkiä, ettei niillä vaikeuteta
liike-elämää ja kaupankäyntiä.
Ulosottoperusteen määräaikaisuus ei välittömästi
vaikuttaisi itse perittävänä olevan velan
vanhentumiseen, vaan määräajan umpeutuminen
merkitsisi vain, että ulosottomenettelyyn ei enää sen
ulosottoperusteen nojalla ryhdytä. Ehdotuksen mukaan lakia
sovellettaisiin taannehtivasti siten, että lain voimaan
tullessa määräajasta olisi voinut kulua
enintään kymmenen vuotta.
Arvoisa puhemies! Uudistuksen on tarkoitus tulla voimaan vuoden
2003 maaliskuun alusta, jolloin määräajan
laskenta alkaisi vuodesta 93. Tämän johdosta monet
saamiset, esimerkiksi Omaisuudenhoitoyhtiö Arsenalin saamiset,
vanhentuisivat jo vuonna 2008. Itse asiassa tästä lakiesityksestä omalla
tavallaan voisi puhua jopa eräänlaisena Lex Arsenalina.
Tähän valmisteluun ja tähän
selvitykseen, mitä nyt sitten ryhdytään
käymään valiokunnassa läpi,
tulee hyvin tarkoin paneutua, koska mikäli ehdotettu 15
vuoden määräaika toteutetaan, saattaa
myöskin olla sellainen riski, että mahdollisesti
epärehellinen yrittäjä tai kansalainen
tyhjentää yhtiönsä ulkomaille
ja tekee tämän jälkeen konkurssin. 15
vuoden odotuksen jälkeen paluu ulkomailta Suomeen olisi
täysin laillista ja keinottelulla saadut varat velkojien
ulottumattomissa.
Samassa yhteydessä ei tule myöskään
unohtaa sitä rehellistä ja tunnollista velkaantuneiden joukkoa,
joka laman jäljiltä lainanottajana tai takaajana
on realisoinut kaiken omaisuutensa ja maksanut velkansa. Tämä suuri
joukko kansalaisia menetti velanmaksun seurauksena koko omaisuutensa,
ja heidän elintasonsa on tänä päivänä aivan
eri luokkaa kuin jos velat olisi jätetty maksamatta. Heidän
osaltaan on myöskin mietittävä, minkälainen
tämä lakimuutos kaiken kaikkiaan on, jolla osa
velkaantuneista vapautuu ulosoton piiristä, ovatko kansalaiset
tässä suhteessa tasa-arvoisessa, yhdenvertaisessa
tarkastelussa.
On muistettava, että Suomessa on tälläkin
hetkellä voimassa yksityishenkilöiden velkasaneerauslainsäädäntö ja
yrityssaneerauslainsäädäntö. Velkajärjestelylainsäädäntö mahdollistaa
kontrolloidun vapautumisen ylivelkaantumisesta ja toimii samalla
ennalta ehkäisevänä lakina. Velkajärjestelyyn
ei pääse henkilö, joka on velkaantunut
kevytmielisesti tai rikollisella toiminnalla. Toisaalta velkajärjestelyn
piiriin eivät ole päässeet kaikki laman
jäljiltä ylivelkaantuneet, ja osalle tästä joukosta
ulosoton ehdotetut määräajat varmasti
ovat tarpeen elinikäisen ulosoton ehkäisemiseksi.
Mielestäni ennen tämän uudistuksen toteuttamista
valiokuntatyössä on tarkoin tutkittava, kuinka
suuria ja millä tavoin velkaantuneita henkilöpiirejä muutos
tulee koskettamaan.
Arvoisa puhemies! Esitys on perusteltu ja hyvä, ja
sitä pitää hyvin tarkoin kehittää ja
viedä eteenpäin. Haluan kuitenkin nostaa tästä esityksestä pari
asiaa vielä esille johtuen siitä, että olen omassa
toiminnassani myöskin saanut operoida Arsenalin puitteissa
eli omaisuudenhoitoyhtiön näkökulmasta
tarkastellut asioita.
Esityksessä nousee esille pari mielenkiintoista kysymystä.
Tässä ollaan rakentamassa kolmivuotisella projektilla
tietohallintojärjestelmät, joiden kokonaiskustannus
on noin 36 miljoonaa markkaa. Omalta osaltani voisin tietysti todeta, että kun
Arsenalia on rakennettu 90-luvun alusta tähän
päivään, siihen on käytetty
veronmaksajien markkoja runsaat 170 miljoonaa. Tänä päivänä,
kun Arsenalin alasajosta ei ole enää kovin paljon
jäljellä eli odotettavissa on, että muutamassa
vuodessa tilanne on pois päiväjärjestyksestä,
tulee tietysti miettineeksi sitä, eikö valtion toimessa,
valtion eri organisaatioiden keskinäisessä tiedonvaihdossa
löydy sen vertaa yhtäläistä käytäntöä,
että olisi esimerkiksi mietitty, löytyisikö mahdollisuutta
siihen, että Arsenalin tietojärjestelmäkokonaisuus
olisi voitu hyödyntää esimerkiksi täällä.
Tämä on asia, joka mielestäni olisi ollut
hyvä katsoa ja mahdollisesti vaikka vieläkin katsoa,
jos se on mahdollista.
Toinen asia, joka tietysti liittyy tähän aika oleellisesti,
on se, että aikanaan Omaisuudenhoitoyhtiö Arsenal
myi oman velkakantansa ulos Aktiv Hansalle tai Aktiv Kapitalille,
mikä se nyt onkaan nimeltään, ja tietysti
tässä yhteydessä on selvää,
että tämänkin lainsäädännön
yhteydessä täytyy miettiä sitä,
minkälainen vaikutus mahdollisesti tällä lainsäädännöllä,
kun Arsenal omalta osaltaan ja Suomen valtio on saanut varsin merkittävän
kauppahinnan, noin 600 miljoonaa, tästä velkakaupasta,
on siihen, että mahdollisesti joudutaan alentamaan kauppahintaa
tämän tullessa voimaan, koska se saattaa johtaa
siihen, että osa näistä veloista ikään
kuin menettää roolinsa tai arvonsa, mikä niillä mahdollisesti
on ollut, kun ostaja on kauppaa tehnyt. Tämäkin
on hyvä tiedostaa valiokunnassa, kun asiaa käsitellään.
Mutta, arvoisa puhemies, kaiken kaikkiaan olen sitä mieltä,
että ylivelkaantuneisuusasialle pitää löytää ratkaisu.
Tässä esityksessä, mikä tänne
on rakennettu, on hyviä pohjia, joita on nyt hyvä valiokuntatyöskentelyssä hyvin
tarkoin pohtia.
Juhani Sjöblom /kok:
Herra puhemies! Tämä ulosottolakiesitys on
hyvä. Se poistaa nimenomaan elinikäisen velkavankeuden.
Näitä määräaikoja,
15 ja 20 vuotta, tulisi kuitenkin valiokunnassa harkita, onko niissä mahdollisuus
löytää lyhyempää aikaa
niin, että velkojan edut kuitenkin turvataan. Se osuus,
mikä on taannehtivuutta koskeva, on hyvä. Se helpottaa
yrittäjien ja tavallisten palkansaajien mahdollisuutta
päästä velkakierteestä.
Velkajärjestelylaki, joka on ollut kahdeksan vuotta
voimassa, osoittaa sen, että se ei ole ollut riittävän
tehokas, koska 66 000 on velkajärjestelyä hakenut
ja 15 000 saanut päätökseen
kahdeksan vuoden aikana ja kuitenkin meillä on ulosotossa
341 000 asiakasta.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Suomen kansantaloudessa nähtiin
aikamoinen mylläkkä 1980-luvun lopulla, josta
seurasi se, että jo 80-luvun lopulla ja erityisesti 90-luvun alussa
hyvin monet ihmiset joutuivat taloudellisiin ongelmiin. Yrityksiä kaatui
ja sitä myötä syntyi hyvin merkittäviä takausvastuita.
Tällä hetkellä ulosotossa on 341 000
tapausta. Tämä on erittäin suuri määrä,
ja siellä on myös erittäin suuria vanhoja
saatavia.
Nyt ollaan säätämässä lakia,
jolla säädetään vanhenemisaika
näille saataville ja myös tuleville saataville.
Se on varmaan ihan perusteltua, niin kuin ed. E. Kanerva puheenvuorossaan
totesi. 80-luvun lopun ja 90-luvun alun hallitukset sanoivat, että nämä hallitukset
eivät enää devalvoi, ja sitä kautta
houkuteltiin ihmiset valuuttalaina-ansaan. Nyt tämä myös
yhteiskunnallisesti arvokas tietotaito, joka näiden yrittäjien
takana on, jotka ovat velkavankeudessa eivätkä ole
voineet olla aktiivisesti yrittäjinä, on vielä pelastettava tämän
yhteiskunnan käyttöön. Siksi mitä pikemmin
saadaan tämä asia kuntoon, sitä parempi. Mutta
samanaikaisesti pitää muistaa myös se, että kun
jollekin annetaan velka anteeksi, joltakin se kirjaantuu pois. Kevytmielisyyteen
ei missään tapauksessa pidä tälläkään
lailla suoda mahdollisuuksia.
Esko Kurvinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! On erinomainen asia, että hallitus
on antanut nyt käsittelyssä olevan hallituksen
esityksen laiksi ulosottolain muuttamisesta ja eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi. On täysin ymmärrettävää, että tämän
kaltaisten lakien säätämiseen liittyy monia
pelkoja siitä, että lain suomia etuja käytettäisiin
vilpillisessä tarkoituksessa. On pelätty myös,
että se huonontaisi kansalaisten käyttäytymistä ja
heikentäisi sopimus- ja maksumoraalia lain suomin perustein.
Näyttäisi kuitenkin siltä, että oikeusministeriön
lainvalmistelussa on nämä vaaratekijät
otettu erinomaisesti huomioon ja pystytty ne eliminoimaan. Lainvalmistelun
aikana on pohdittu myös, miten muutos vaikuttaisi rahoitukseen
ja luotonantoon tai minkälainen vaikutus muutoksella olisi
yrittämisen taloudellisiin edellytyksiin ja yrittäjyyteen
yleensä. Mielestäni tämäkin
on tärkeä asia, jota valiokuntakäsittelyn
aikana on syytä pohtia perusteellisesti.
Mielestäni lainmuutos ei saa vaikuttaa siten, että ihmiset
suhtautuisivat nykyistä vähemmän vastuuntuntoisesti
velvoitteittensa hoitamiseen. Nykyisellään Suomessa
hoidetaan velvoitteet suhteellisen hyvin, eikä tämä moraali
saa rappeutua. Velvoitteiden hoitamiseen osaltaan on varmasti vaikuttanut,
että Suomessa normaalioloissa hyvin toimiva ulosottomenettely
ja perintätoimi ovat luotettavia.
Lakiesityksen ehkä vaikein kysymys koskee varmasti
velkojen lopullista vanhentumista. Ehdotuksen mukaan velka vanhentuisi
lopullisesti 15 vuoden kuluttua lainvoimaisesta maksutuomiosta tai
viimeistään 20 vuoden kuluttua velan erääntymisestä siten,
että vanhentumista ei voi keskeyttää.
Ehdotus koskisi sekä yksipuolisesti syntyneitä,
esimerkiksi korvausvelkoja, että sopimusteitse syntyneitä luottosuhteita.
Kysymys olisi siten myös sopimuksen sitovuuden lakkaamisesta
automaattisesti suoraan lain nojalla. Ehdotettu muutos on näin
ollen periaatteellisesti suuri, vaikkakin on muistettava, että velkojen
lopullista vanhentumista merkitseviä säännöksiä on
meillä pitkään ollut jo lainsäädännössä muun muassa
verosaatavien osalta, samoin kuin yhteisöjen konkurssin
ja yksityishenkilöiden velkajärjestelyjen osalta.
Arvoisa puhemies! Edellä kuvaamistani vaaratekijöistä huolimatta
on hyvä ja täysin perusteltua, että lakia
on lähdetty uudistamaan ja miettimään
ylivelkaantuneiden asemaa ja heidän saataviensa vanhentumista
koskevia säännöksiä. Esityksessä aivan
oikein pyritään parantamaan ensisijaisesti niiden
ylivelkaantuneiden asemaa, jotka ovat jääneet
ylivelkaantuneille tarkoitettujen järjestelmien ulkopuolelle.
Tällä lakiehdotuksella on paljon suuremmat myönteiset
vaikutukset kuin saatamme vielä arvatakaan muihinkin kuin vain
taloudellisiin asemiin.
Lakimuutosta perustellaan pyrkimyksellä ehkäistä niitä haittoja,
joita erityisesti 90-luvun laman seurauksena ylivoimaisiin velkavastuisiin joutumisesta
on koitunut niin velkaantuneille henkilöille kuin heidän
lähipiirilleen ja yhteiskunnalle. Tämän
lisäksi on syytä parantaa ylivelkaisuuden seurauksien
ja haittojen korjaamiskeinoja, kun nykyiset menettelyt eivät
ole kyenneet riittävässä määrin
ratkaisemaan ongelmia. Moni yritystoiminnan seurauksena ylivoimaiseen
velkavastuuseen joutunut yrittäjä on katsonut,
että kun velkavastuun aiheuttaneet tapahtumat yrityksessä olivat
itse asiassa seurausta valtiovallan toimenpiteistä ja yhteiskunnan
ratkaisuista, niin yhteiskunnalla tulisi olla myös vastuu
ongelmatilanteiden korjaamisesta.
Ajatusta takaajien armahtamisesta voidaan perustella sillä,
että he ovat velkaantuneet olosuhteissa, joissa heillä ei
ollut todellisuudessa mahdollisuutta arvioida sitoumustensa todellista
seurausta. On selvää, että ylivoimaisen
suuren velkataakan kohteena olevalta henkilöltä poistuu motivaatio
velanmaksuun ja siten myös työn ja ansion hankkimiseen,
kun asianomainen tietää, ettei koskaan kykene
suoriutumaan velasta. Tämä on varmasti totta ja
tuo samalla tullessaan monia sellaisia ongelmia, joiden hoito yhteiskunnalle
tulee tällä menettelyllä kalliiksi. Tämän
takia onkin ajateltu, että kun henkilö tietää lopulta vapautuvansa
velkavastuusta, hän voi vielä palata työelämään,
maksaa velkaa, hankkia itselleen eläketurvaa ja maksaa
yhteiskunnalle veroja.
Arvoisa puhemies! Kuten kaikki tiedämme, yrittäjyysaktiivisuus
on kansainvälisesti verrattuna Suomessa alhaisella tasolla.
Tilanteeseen on tietenkin useita syitä, joista merkittävimpinä lienee
se, että palkkatyö koetaan turvallisuudelta ylivertaiseksi
yrittäjyyteen nähden varsinkin sosiaaliturvan
suhteen. Tähän turvallisuuden tuntemukseen vaikuttaa
kuitenkin myös se, millaisiksi taloudelliset epäonnistumisen
riskit koetaan. Suomalainen yhteiskunta suhtautuu epäilevästi, jos
yrittäjä onnistuu tavanomaista paremmin tai jos
hän epäonnistuu. Olisi ensiarvoisen tärkeää, että yrittäjä hyväksytään
yhteiskunnan ja toisten ihmisten silmissä tasavertaisena
kansalaisena myös silloin, kun hän epäonnistuu
tai menestyy poikkeuksellisen hyvin.
Koska Suomessa velkavastuu toteutuu hyvin tehokkaasti moneen
muuhun maahan verrattuna, epäonnistumisesta seuraava taloudellinen
riski arvioidaan meillä aivan perustellusti suureksi. Tässä mielessä ehdotettu
muutos voisi vaikuttaa siihen suuntaan, että pelko epäonnistumisesta
ja sen seurauksista, loppuelämän kestävä velkavankeus,
voisi hälventyä, millä on erinomaisen myönteiset
vaikutukset yrittäjyysaktiivisuuteen.
Koska ulosottolain uudistus on tarkoitettu tulemaan voimaan
vuonna 2003, jonka jälkeen astuisivat voimaan esitetyt
vanhentumisajat, se ei anna mielestäni riittävästi
toivon näkymiä jo vuosikausia, jopa vuosikymmenen
yli, ylivoimaisen velkataakan alla olleille yrittäjille.
Ja vielä, kun tiedetään, että 90-luvulla
syntyneistä veloista on saatu perittyä vain noin
20 prosenttia, on syytä harkita muita toimenpiteitä,
joilla velkasyrjäytynyt kohtuullisessa ajassa vapautuisi ylivoimaisista
veloista ja pääsisi eroon yrittämisen
ja ansiomahdollisuudet ehkäisevistä luottohäiriömerkinnöistä.
Painotan edelleen, että useimmat ovat poikkeuksellisen
voimakkaan taloudellisen kriisin uhreja eikä liene kohtuutonta, jos
heidän velkojensa armahdus aloitettaisiin välittömästi
lain astuttua voimaan. Tällaisen ratkaisun etuna on, että se
auttaisi nopeasti nyt kasautuneissa pitkäaikaisissa velkasuhteissa.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Sanotaan, että "veli velka
ottaessa, veljenpoika maksaessa". Tähän voisin
aika pitkälti kiteyttää sen näkemyksen,
mikä tämänkin asian puitteissa on olemassa.
Velka syntyy aina jotenkin ottaen. Siihen on kyllä ulkopuolisillakin
tahoilla vaikutusta, mutta jotenkin tuntuu, että tämän
asian puitteissa on tullut sellainen yleinen käsitys ennen
tätä keskustelua sekä myöskin
tämän nyt käydyn keskustelun perusteella,
että kaikki maailman asiat tulevat kerralla kuntoon, kun
tämä ulosottolaki muutetaan ja veloista armahdetaan.
Ihmeekseni näen tässä salissa erinomaisen
ihmeellisen ilmiön, että tämän
asian parhaat populistit eivät ole ollenkaan älynneet
tulla paikalle. Vai onko tämä myöhäinen
ilta tehnyt sellaisen näköalan, että perjantaina
parhaat populistit ovat tuolla kansan parissa eivätkä ole
ollenkaan täällä eduskunnan salissa?
Näen etupäässä yrittäjäväkeä täällä voimakkaasti.
Oikeastaan näen kaikkien olevan yrittäjäväkeä tässä paikalla
olemassa tätä asiaa pohtimassa ja antamassa tälle
lähetekeskustelussa sanomaa, niin että tämä jotenkin aukeaisi.
Ihmeekseni olen todennut, että tässä on vain
löytynyt pelkästään hyviä puolia
ja oikeastaan tämän voisi ottaa yleismaailmallisena
linjauksena, että hallituksen esityksessä aina
pyritään hyviin asioihin ja hyviin esityksiin.
Se on sitten eri asia, mitä siellä sisällä on
olemassa.
Täällä useassa puheenvuorossa on
tullut ilmi sellainen näkemys, että yrittäjyyttä ja
yrittäjyyspanosta pitäisi tässä Suomenmaassa
kohottaa, kasvattaa ja irrottaa ja päästää paremmin
näkyviin. Tämä on kyllä siinä mielessä esityksenä ainutlaatuisen
hyvä. On totta, että 80-luvun laman, Holkerin
hallituksen luoman markan villitsemispolitiikan, perusteella luotiin
sellainen ilmapiiri tähän tasavaltaan, että väkisin
yritteliäs väki joutui niihin ansoihin, mistä sitä laskua
maksetaan vieläkin. Moni on siinä asiassa joutunut
antamaan periksi, kun on todettu, että maksun toteuttaminen
on täysin mahdotonta. Tällä pohjalla katson,
että heidät olisi kyllä pitänyt
jollain konstilla ottaa irti tästä asiasta, jos
varsinkin syy on, että on toteutunut tämä niin
sanottu mahdoton yhtälö näitten devalvaatioitten
kautta, mahdoton sellaisenaan, että maksu on tullut täysin
toteuttamiskelvottomaksi.
Tähän nähden luulen, että valitettavasti
eduskunnan salista puuttuu äärettömän
paljon tässä asiassa sellaista kokemusta, millä voidaan
nähdä ja tietää se, mistä tämä on
lähtenyt liikkeelle. En ole pankinjohtaja, mutta olen nähnyt
paljon pankinjohtajia, sellaisia, joilla molemmatkin silmät ovat
niin lasittuneet, että sieltä ei mitään
myötätuntoa löydy. Olen nähnyt
80-luvulla niitä pankinjohtajia, joilla molemmat silmät
vettä hersyen antoivat ymmärtää,
että nyt kun otat tästä näin tätä valuuttapohjaista
lainaa, sen jälkeen elämä kerralla aukeaa
ja leviää. Täältä juontuvat
pitkälti myöskin ed. Kantalaisen mainitsemat Arsenalin
saatavat.
Tähän nähden se muodollisuus, mitä näiden pankinjohtajien
osalta käytiin oikeutta näistä korvausvelvollisuuksista,
oli vain pintaa, ehkä kansalaisten myötätunnon
hakemista ja mielialan rauhoittamista. Mutta ne yksittäiset
yrittäjät, lukuisat, jotka ovat olleet yhteydessä näihin kaikkiin
edustajiin tänne eduskuntaan, ovat joutuneet semmoiseen
velkavankeuteen, että eivät ole siitä kyenneet
millään selviytymään eivätkä selviä.
En menisi väittämään, että heidän
yrittäjäpääomansa tässä Suomenmaassa
on menetetty, mutta tietysti aika pitkälti näin
on käynytkin.
Mutta kyllä se täytyy todeta — valitettavasti ed.
Kuosmanen parhaan pääomaluokan edustajana ei ole
paikalla todistamassa, mikä on yrittäjän panos
ja näköala asiassa — että yksityinen
yrittäjä vastaa aina omalla niskallaan ja omalla
nahallaan tulevaisuudestaan, onnistumisestaan ja myöskin
siitä, niin kuin ed. Kurvinen totesi, että sen
jälkeen, jos hyvin menee, joku sitten vielä perässä kadehtiikin.
Suomalainen talouselämä elää yksityisen
yrittäjyyden voimasta ja varassa. Sitä pitäisi
kaikin keinoin kannustaa, ja se voima, vaikka on epäonnistunutkin,
pitäisi kaivaa näkyviin, että sellaisella,
joka on epäonnistunut, on kuitenkin ollut halu tulla toimeen
omineen ja halu yrittää. Sellaisesta, joka ei
epäonnistu koskaan missään eikä yritä koskaan
mitään, ei paljon ole yhteiskunnalle muutenkaan
hyötyä. Näitä liian varovaisia
on tämä suomalainen yhteiskunta läpi
täynnä, läpi kansan. Tämä tästä.
Toivoisin, että tähän syntyisi sellainen
lähtökohta, että tämä yrittäjyyselementti
pelastettaisiin ja sitä kannustettaisiin ja luotaisiin
paremmin ulospäin ja näkyviin.
Mutta sitten periaatteessa tähän yleisilmapiiriin
ja tähän populismiin, mihin aikaisemmin viittasin.
Täällä on kyllä selkeästi
sellainen ilmapiiri tämän keskustelun puitteissa
ollut olemassa niin nyt täällä salissa
kuin aikaisemmin niiden yhteydenottojen perusteella, mitä julkisuudessa on
esitetty ja mitä myöskin on kirjoitettu ja sanottu,
että tällä nyt ollaan ikään
kuin vapauttamassa kaikki ne, kenellä laskua on olemassa,
että tässä voitaisiin niin kuin kerralla
tämä asia päästää vapaaksi
ja helpoksi. Näinhän ei voida tehdä.
Kyllä tämä on sieltä toisesta
rintamasta, yksityisen yritteliäisyyden puolelta, poissa,
jotka yleensä ovat saajapuolella tässä asiassa
olemassa. Siihen nähden pidän aivan erikoisena
tässä aiheessa, että kaikki muu saatava
vanhenee tavallaan, mutta sakot eivät sitten olisi tässä vanhenevien
listassa. Mielestäni ne kuuluisi ensimmäisenä vanhentaa
tässä 15 vuoden ajassa ainakin ja sen jälkeen
sitten nämä muut saatavat sieltä perästä.
Toivoisin, että valiokuntakäsittelyssä löytyisi
sellainen näkemys, jossa olisi todellisten yrittäjien
näkemystä myöskin tässä asiassa,
mitä tämä pitää sisällänsä.
Täällä on aikaisemmin useassa puheenvuorossa
todettu, että tämä laki yksityishenkilön
velkajärjestelystä tai yrityssaneerauksesta on
ollut voimassa jo niin kauan, että kokemusta on syntynyt sitä kautta,
myöskin onnistumisia ja jonkin verran epäonnistumisia.
Tähän nähden se olisi pitänyt
jo osaltansa ehkä vähän laajemmalle ulottaa ja
ehkä sitä olisi jotenkin vielä pitänyt
helpottaakin niin, että sitä kautta yrittäjäpanos
olisi päässyt paremmin näkyviin.
Mutta tätä, että tältä osin
kaikki ne, jotka ovat jotakin jättäneet maksamatta — jopa
tarkoituksella, ei ole ollut aikomuskaan koskaan maksaa — tässä vapautetaan
ja armahdetaan, en voi ymmärtää enkä käsittää.
Miten suomalainen eduskunta, joka kannustaa yrittäjyyttä,
on sitten ensimmäisenä myöskin päällisin
puolin tukemassa kaikkea sitä, että ikään
kuin veljenpojan velkaa ei tarvitse maksaa missään
koskaan poispäin?
Herra puhemies! Toivon, että tämä lyhyt
katsaus, mitä tässä asiassa heitin, synnyttäisi
sellaisen näkemyksen valiokuntakäsittelyyn, että valiokunta
ottaisi myöskin huomioon sen suomalaisen yrittäjän
näkemyksen, joka on saamapuolella tässä asiassa,
taistelee niskastaan, takataskustansa kaikki sen irti. Herra puhemies!
Kaikkien niitten huijareitten takia tulisi tämä asia
myöskin tutkia ja nähdä sellaisena, ettei
tämä vain olisi mikään läpihuutojuttu.
Juhani Sjöblom /kok:
Herra puhemies! Ed. Kurvinen toi hyvin lisäperusteita
esiin maksumoraalista. Suomalainen maksumoraali on niin laskujen
maksussa kuin velkojen maksussa maailman parhaita. En usko, että se
moraali tämän lain myötä tulee
mitenkään horjumaan. Tietysti lisäryhti
omien asioiden hoidossa ei ole koskaan pahasta.
Mutta viitaten siihen, mitä ed. S. Lahtela puhui, Suomi
tarvitsee positiivisen luottorekisterin. Se korostaisi velkojen
ja laskujen hyvän hoidon etuja ja antaisi luotonantajille
oivan työkalun pienentää luottoriskejään.
Kari Kantalainen /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä on tullut esiin pankkikriisin
seurausten hoitaminen, ja niin kuin aikaisemmin totesin, tulkitsen
tätä paljolti Lex Arsenalina. Kun meillä on ed.
Pulliaisen kanssa ollut mahdollisuus aika syvällisesti
käydä sitä taloa läpi, siellä toki
tapaa monenlaisia kohtaloita, jotka toisaalta ovat itse aiheutettuja
ja toisaalta aitoja ongelmia. Tässä mielessä esimerkiksi
meidän viimekertaisessa kokouksessamme esitettiin toimiohjelautakunnille
Arsenalin perinnön pelisääntöjen
ja sopimisjärjestelyjen uudistamista.
Tässä yhteydessä tuli varsin selvästi
esiin, että vaikka sopimushalukkuutta on, on syntynyt myöskin
hankalia tilanteita yllättävän runsaasti: Kun
velkajärjestelyssä halutaan, että jos
me teemme sopimuksen könttäsummasta — sen
hoidat ja olet velaton — ja se edellyttää esimerkiksi viiden
vuoden seuranta-aikaa, ettei tapahdu vilunkipeliä, niin
varsin paljon näitä sopimuksia on kaatunut juuri
tähän.
Minun mielestäni ed. S. Lahtelan esitys tässä oli,
että mennään aidosti, katsotaan. Jos
on tuottamuksellisuutta, silloin tutkitaan huomattavasti tarkemmin
nämä asiat. Mutta sellaisissa asioissa, joissa
on esimerkiksi devalvaation ja vastaavien kysymysten kautta joutunut
tilanteeseen, totta kai me olemme aivan eri lähtökohdassa. Täytyy
muistaa todellakin se, että myöskin velallisilla
tässä suhteessa ja saamamiehillä pitää olla kansalaisten
yhdenvertainen käsittely tässä yhteydessä.
Osa ihmisistä on hoitanut normaalisti järjestykseen
asiansa. Osa ei ole pystynyt. Osa on tehnyt vilungilla. Kyllä meillä räätälöimistä
on, kun
tämä asia pistetään kokonaisuudessaan
pakettiin.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Sjöblom otti erinomaisen
hyvän asian esille, positiivisen luottorekisterin. Useassa
puheenvuorossa on aikaisemminkin välähtänyt
tässä asiassa, että luottotiedot aukenevat
ja puhdistuvat. Ei voi olla sellaista yrittäjää,
jonka luottotiedot eivät olisi jollakin lailla siellä matkassa. Pankinjohtaja
ne kaivaa jostakin paikasta taikka toisesta. Minusta hänen
kuuluukin ne kaivaa ja tietää. Mutta olisi tärkeätä,
että pankinjohtaja myöskin tietäisi sellaisen
asian, että tämä on todellinen yrittäjä,
hänellä on maksuhalua, hän tekee aidosti
ja viimeisen päälle eikä tee vilunkia. Tässä pitää selvittää ja
erottaa tarkkaan ne, jotka tekevät rehellisesti yrittäjätoimintaa,
ja ne, jotka tekevät sitä petollisin mielin.
Kun täällä on nyt viime aikoina ollut
tapana kaivella kaikki vanhat haudat auki joka paikassa, en malta
olla tässäkään yhteydessä sanomatta, että pankinjohtaja
Sundqvistin tapa hoitaa näitä asioita ei ole yhteiskunnalle,
yrityselämälle eikä johtajille mitenkään
esimerkiksi kelpaavaa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Yhdyn siihen arviointiin, jonka ed. Kantalainen juuri äsken
toi esille. Kiinnitän erityisesti huomiota siihen, että se,
mitä ed. Sjöblom sanoi yleisellä tasolla,
varmasti pitää paikkansa. Mutta siinä porukassa,
josta tässä nyt erityisesti on kysymys, on toki
niitä, jotka ovat äärimmäisen
taitavia junailemaan asioita. Silloin juuri esimerkiksi viiden vuoden
seuranta tulee aivan arvoon arvaamattomaan. Henkilöllä,
joka sitä vastustaa, eivät kaikki asiat ole silloin
ihan kohdallansa.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kantalainen otti esille Arsenalin
saamiskaupan Aktiv Hansan kanssa. Siinähän, jos
nyt oikein muistan, lähes 12 miljardin bruttomääräinen
lainakanta myytiin noin 600 miljoonalla markalla, jota sitten uudelleen
kai arvotettiin. Tämä on hyvin merkityksellinen
asia. Tämä sopimus on syytä selvittää samanaikaisesti
tai itse asiassa ennen kuin tätä lakia säädetään,
mitä tämä tuo tullessaan.
Sitten ed. Sjöblomin esille ottama positiivinen luottorekisteri,
se on vähintä, mitä tässä asiassa
ja tässä yhteiskunnassa on syytä säätää. Meillä on
ollut perinteisesti aika hyvä pyrkimys hoitaa asiamme,
mutta nyt kun olemme voineet seurata viimeaikaista uutisointia yhä nuoremmista
ja nuoremmista luottohäiriöön joutuneista, niin
kyllä täytyy olla tietynlainen hälytinraja,
jossa voidaan välttyä vastaavanlaiselta ongelmakentältä,
jota nyt juuri ollaan raivaamassa.
Keskustelu päättyy.