Jari Leppä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vaikka ilta on pitkällä,
tämä laki kiinteistötoimituksista kiinteistönmuodostuslain
osalta ansaitsee muutaman sanan. Kysymys on erittäin merkittävästä,
erittäin isosta laista ja kokonaisuudesta suomalaisen taloudenkin kannalta.
Elikkä kiinteistön toimitustuotantoa halutaan tehostaa,
kiinteistötietojärjestelmän luotettavuutta
parantaa ja kiinteistönmuodostamislakiin sisältyvää osittamisrajoitusta
myöskin tarkistaa tässä lakiehdotuksessa.
Tähän viimeksi mainittuun valiokunta on tehnyt
myöskin pykälämuutoksen. Nyt esittelen
oikeastaan vain ja ainoastaan sen.
Mutta, puhemies, ihan aluksi vielä tästä merkityksestä.
Valiokunta painottaa mietinnössään sitä,
että kiinteistötietojärjestelmään
merkityillä tiedoilla on julkinen luotettavuus ja niillä on
erittäin keskeinen merkitys kiinteistöjen vaihdannassa
ja kiinteistöjen käytössä vakuutena.
Luotettava ja hyvin hoidettu kiinteistöjärjestelmä, jonka
tietojen ylläpidossa keskeisen osan muodostavat kiinteistöjen
kirjaamisasiat ja kiinteistötoimitukset, on perusedellytys
maamme vakuusjärjestelmän toimivuudelle. Tässä tullaan
siihen kaikkein merkittävimpään vakuuselementtiin, joka
tässä maassa on: ne ovat kiinteistöissä.
Siksi tämä laki on äärimmäisen
tärkeä.
Puhemies! Valiokunta aivan erityisesti asiantuntijalausunnoissa
kiinnitti huomiota 33 §:ään, jossa
osittamisrajoituksia kosketellaan, ja nimenomaan siltä osin
kuin ne koskettavat asemakaavan ulkopuolisia alueita. Siellä esitettiin
laajasti osittamisrajoitusten poistamista nimenomaan kaava-alueiden
ulkopuolisille alueille, koska ositusrajoitukset heikentävät
kiinteistönomistajan oikeusturvaa ja johtavat kiinteistörekisterin
ja sitä kautta myös lainhuuto- ja kiinnitysrekisterin luotettavuuden
heikkenemiseen ja ylläpidon vaikeutumiseen. Tähän
valiokunta on yhtynyt. Ja kun vielä tiedetään
se, että tässä se toinen puoli on kiinteistönmuodostamisasiat
ja rakennuslupa, jotka nykyisin eivät enää ole
saman lain alla, vaan niillä on molemmilla oma lakinsa,
siinä mielessä nämä kaksi asiaa
eivät enää riipu toisistaan vaan ovat
erillisiä.
Osittamisrajoitukset estävät lainhuudon omaavan
omistusyksikön ulottuvuuden merkitsemisen maastoon ja sijainnillisen
merkitsemisen julkiseen kiinteistörekisteriin. Tästä tulee
se epäluotettavuus, joka tästä nykyisestä tilanteesta
on seurausta. Elikkä seurauksena on, ettei ole täsmällistä tietoa
määräalan sijainnissa. Muun muassa erinäisistä syistä tarvittavat
yhteydenotot määräalan omistajiin vaikeutuvat,
kun ei ole olemassa tietoa, missä määräalaa
tosiasiassa sijaitsee. Samasta syystä määräalan
kiinnityskelpoisuus myös heikkenee. Tämä johtaa
aukkoisuuteen kiinteistöjärjestelmässä ja
vähentää edellä esitetyin haitallisin
seurauksin koko tietojärjestelmän luotettavuutta
ja käyttökelpoisuutta perusrekisterinä.
Siksi valiokunta ehdottaakin, että 33—34 §:iin
tehdään muutoksia, joissa on teksti: "Kauppaa
ei saa purkaa, ellei sitä koskevaa kannetta ole pantu vireille
kymmenen vuoden kuluessa siitä, kun kiinteistön
hallinta on luovutettu." Tämä tarkoittaa sitä,
että maakaaren säännösten vaikutuksesta
kauppaa ei siten voida enää purkaa kymmenen vuoden
kuluttua. Jos osittamisrajoitusten vuoksi tällaiseen kauppaan
perustuvaa lainhuudatettua määräalaa
ei voida myöskään lohkoa, määräala
jää pysyvästi kiinteistörekisterin
ulkopuolelle ilman tuota kirjausta. Siksi on oleellista, että tämä valiokunnan
muutosehdotus hyväksytään.
Sanon kolmannen kerran: tämä koskettaa kaava-alueiden
ulkopuolisia alueita elikkä hajarakentamisalueita. Siksi,
kun kysymyksessä on kuitenkin, puhemies, aika lailla perustavaa
laatua oleva asia, valiokunta myöskin pitää tarpeellisena — ja
myöskin on tästä lausuma — että sen "- -
vaikutuksia seurataan ja että seurannan tuloksista toimitetaan
maa- ja metsätalousvaliokunnalle selvitys vuoden 2013 loppuun
mennessä".
Tämä laki ja tämä muutos
lisäävät merkittävästi
luotettavuutta suomalaiseen kiinteistöjärjestelmään.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kaikkeen siihen, mitä valiokunnan
puheenjohtaja ed. Leppä äsken totesi, on miellyttävää yhtyä. Siis
tämä hallituksen esityshän on peräisin
vuoden 2009 valtiopäiviltä, elikkä se
on ollut työn alla meillä pitkään,
ja siihen on ollut omat syynsä, koska tätä mielipideturbulenssia
on ollut sinne ja tänne.
Mutta jo silloin, kun tämä hallituksen esitys oli
esittelyssä maa- ja metsätalousvaliokunnassa,
kiinnitin huomiota Vajavaaran esittelyn siihen kohtaan, jossa hän
kertoi vakuusarvojen huikeasta määrästä.
Se oli miljardiluokassa. Elikkä siis toisin sanoen tavallaan
sen haja-asutusalueen noteerattava, todellinen, käypä arvo
oli kiinni tässä vakuuksien käytössä.
Silloin tietysti tulee mieleen se, että tämänhän
täytyy olla mahdollisimman hyvin hallittavissa olevaa.
Siinä ei voi ajatella mitään muuta, kun
ajatellaan myöskin sitä perusideaa, mikä tällaisilla
omaisuuserillä on, että niiden pitää olla
hallittavissa olevia. On tiedettävä mitä ne
on ja missä ne ovat, tämmöisenä gps-aikakautena
vielä enemmän kuin aikaisemmin.
Siinä suhteessa valiokunta teki minusta erinomaisen
hyvää työtä, että se
päätyi tähän ratkaisuun, ja
eduskunta pistänee sen nyt sitten myöskin seurantaan
täällä tehtävällä päätöksellä.
Yleiskeskustelu päättyi.