Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Valitettavasti pienituloisten mahdollisuudet
selvitä arjesta ovat pahentuneet viime aikoina ja tämä hallitus
on kovasti näitä vaikeuksia lisännyt
muun muassa nostamalla energiaveroja. Sitä kautta monelle
jää valitettavasti miinusmerkki rahapussiin. Tällä hallituskaudella
on edetty merkittävällä tavalla tasaveron
suuntaan. Se ei ole oikeudenmukaista. Niiden, joilla on enemmän,
heidän pitäisi maksaa enemmän veroja,
ja niiden, joilla on vähemmän, maksaa vähemmän. Nyt
on käymässä täysin päinvastoin.
Kaiken huippu on se, että ilmeisesti kokoomus haluaa
myös saman meiningin jatkuvan seuraavalla kaudella. Tuoreessa
verolinjauksessa esitetään kokoomuksen toimesta
merkittävää arvonlisäveron nostoa.
On suorastaan häkellyttävää se,
ministeri Katainen, että te omassa Turun Sanomien kolumnissanne
kerrotte jopa, että arvonlisävero olisi progressiivinen
vero. Ministeri Katainen, minä kysyn nyt teiltä:
Ettekö te tiedä, että lääkepurkista
tai leipäpussista maksaa köyhä ja rikas
ihan saman veron?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Ruuan arvonlisäveroa on laskettu,
ja sekä pieni- että suurituloinen maksaa ruuasta
arvonlisäveroa vähempi kuin sosialidemokraatit
toivoivat. Sosialidemokraattien mallissa ruokaa olisi verotettu
4 prosenttiyksikköä kovemmin kuin hallitus silloin
esitti.
Mutta tästä progressiivisuudesta: Jokainen
tasavero on tietysti tasavero, mutta pienituloisten kohdalla ostoskori
on hieman toisenlainen kuin suurituloisella. Sen nyt jokainen ymmärtää.
Siellä on lääkkeitä enemmän,
jotka ovat alemmalla verokannalla verotettuja. Siellä on
ruokaa enemmän, joka on alemmalla verokannalla verotettua kuin
sitten vaikkapa moottoriveneet tai muut, jotka ovat sillä normaalia
korkeammalla, tai lenkkitossut tai muut, jotka ovat korkeammalla
verokannalla verotettuja.
Mutta meillä Suomessa on ollut siis noin 15 vuotta
se linja, että työn verotusta on haluttu alentaa
ja siis progressiivista palkkaverotusta haluttu alentaa. Sitä ovat
tehneet sosialidemokraatit ja tämä hallituspohja,
ja siinä on ollut hyvä tarkoitus eli lisätä työnteon
kannusteita ja työtä ylipäänsä.
Pia Viitanen /sd:
Ministeri Katainen, eikö kuitenkin olisi reilua turvata
ylipäätään se, että myös
pienituloisella ihmisellä on oikeus elää ja ostaa?
Mutta sanotte mitä hyvänsä, niin näyttää siltä,
että tämä hallitus vie kehitystä kohti
tasaveroa, mikä ei ole oikeudenmukaista. Me sosialidemokraatit
kysyimme kaksi viikkoa takaperin teiltä, arvoisa ministeri,
aiotteko selvittää nykyisen hallituksen verolinjausten,
muun muassa energiaverolinjausten, tulonjakovaikutukset. Me kysyimme
teiltä sitä viisi kertaa, koska meidän
mielestämme on reilua selvittää, miten
verolinjat kohtelevat rikkaita, miten köyhiä.
Ja viisi kertaa, arvoisa ministeri, te kieltäydyitte vastaamasta, aiotteko
selvittää verolinjojenne tulonjakovaikutukset.
Kysyn teiltä, arvoisa ministeri Katainen, kuudennen kerran
tämän kysymyksen, mitä kansa kyllä torilla
kysyy monta kertaa:
Aiotteko selvittää verolinjojenne tulonjakovaikutukset?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Ensimmäinen kysymys, että olisiko reilua,
että pienituloisilla olisi mahdollisuus suoriutua: Ilman muuta.
Uskon, että Suomessa kaikki ovat sitä mieltä,
että tuloverotuksen pitää jatkossakin
olla progressiivinen, samoiten meillä on kuntaverotus hyvin
progressiivinen. Esimerkiksi teillä Tampereella ihmisen,
jonka tulo on vaikkapa sanotaan 1 500 euroa, kunnallisvero
taitaa olla noin 12 prosentin luokkaa, kun taas 3 000 euroa
maksavalla se on 16 prosenttia. Eli kuntavero, vaikka se näyttäytyy
tasaverona, on hyvin, hyvin progressiivinen, ja tämä hallitus
on sitä progressiota kiristänyt tekemällä pienituloisimpaan
päähän eli sinne kunnallisverotukseen
lisää vähennyksiä.
Mutta tästä selvittämisestä:
Valtiovarainministeriössä ei ole koskaan aikaisemmin
selvitetty esimerkiksi varallisuusveron vaikutuksia tulonjakoon
tai palkkaveron vaikutuksia tulonjakoon. Sen takia sitä on
ollut hirmu hankala tehdä. Mutta minä olen pyytänyt
selvityksen Valtion taloudelliselta tutkimuskeskukselta, ja se valmistuu nyt,
eli me saamme sen selvityksen sekä veroista, että etuuskorotuksista.
Me saamme sen nyt ihan pikapuoliin. Me emme ole koskaan edellisen
hallituksen veroista muun muassa tehneet tämmöistä tulonjakovaikutusselvitystä,
(Puhemies: Minuutti!) mutta nyt se Vattin toimesta tehdään.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Meiltä monet kysyvät: miksi
ministerit eivät vastaa kysymyksiinne, joita kysytte? Sen takia
minua jäi harmittamaan tuossa ed. Viitasen ensimmäisessä kysymyksessä,
tiedättekö te, mikä on progressiivinen
verotus. Tiedättekö te sen, vai halusitteko te
tahallaan sumuttaa tuossa Turun Sanomien kolumnissa, jossa te kirjoitatte, että moni
tasaverokin on käytännössä progressiivinen?
Ja sitten kerrotte siitä, että meillä on
eri verotuloasteikko lääkkeille ja ruualle kuin
sitten näille moottoriveneille. Onko teistä niin,
että se köyhän ostossalkku on vahingossa
sellainen, että hänen kaikki rahansa menevät
lääkkeisiin, ruokaan ja sitten siitä pitäisi
riittää asumiseen, jossa ei ole alennettua verokantaa,
vaan esimerkiksi tämä 2 prosentin esityksenne
nostaisi lääkkeiden hintoja 2 prosentilla, se
nostaisi ruuan hintaa 2 prosentilla ja — kaiken huippu — se
nostaisi myös sähkön hintaa ja energiaverotusta
2 prosentilla? Tätä tasaverokehitystä,
jota me ainakin kohtaamme kansalaisten parissa, ei enää Suomessa
hyväksytä. Miksi te sumutitte ja kerroitte tämmöisiä puppuja
progressiivisuudesta?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Niin kuin kerroin tuossa, kuntavero, jota
toiset pitävät tasaverona, ei kyllä todella
ole tasavero. Sanoin tamperelaisen veronmaksajan kohdalla; näin
on itse asiassa jokaisen suomalaisen kuntalaisen kohdalla, mutta
kerroin vain Tampereen esimerkin. Kuntavero on hyvinkin progressiivinen.
Samoiten ei ollut tarkoitus sumuttaa, enkä usko, että kukaan
muu kuin te ehkä olisi sitä niin ymmärtänytkään.
Eli arvonlisäveroprosentti on tietysti jokaiselle sama,
mutta kun ostoskori vaihtelee, niin myös veroprosentti
vaihtelee, eikä se ole tietenkään sattumaa.
Kaikkein pienituloisin monesti on semmoinen, joka ei kykene tekemään
työtä, eli hänellä on joku sairaus,
ja silloin tietysti lääkkeiden osuus on korkeampi,
mutta se lääkkeiden vero on myös matalampi.
Ajatukseni — tämä ei tietysti liity
nyt enää hallituspolitiikkaan vaan tämä on
puoluepolitiikkaa — on se, että olennaisinta on
se, että progressiivisuuden tietenkin pitää tuloverotuksessa
säilyä, myös kuntaveron progressiivisuuden
pitää säilyä, mutta olennaista
on se, että verotuksella luodaan uusia työpaikkoja
lisää.
Sitten pitää valita, mitä veroja
korotetaan: (Puhemies: Minuutti!) korotetaanko sellaisia veroja,
joissa verotetaan myös ulkomaalaista työtä, ei
yksinomaan suomalaista työtä.
Johannes Koskinen /sd:
Arvoisa puhemies! Teidän ehdotuksenne siitä,
että arvonlisäveroa nostetaan 2 prosenttiyksiköllä,
nostaisi arvonlisäveron Suomessa Euroopan ja maailman huipulle
yhdessä kahden muun Pohjoismaan kanssa. Onko se oikein
juuri tässä valossa, että meillä on
juuri nähty monissa tutkimuksissa, että tuloerot
ovat kasvaneet Suomessa rajusti ja vain noin kymmenesosa verotuksesta
on aidosti progressiivista?
Ministeri Katainen selitti kyllä selviä tasaveroja
progressiivisiksi. Niissä on joitakin semmoisia elementtejä,
mutta todella progressiivisia on vain kymmenesosa veroista. Aiotteko
te tosissaan viedä vielä tästä kymmenyksen
siivusta merkittävän osan tasaveron suuntaan?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Jos puhemies sallii tämän
vaalikeskustelun, niin mielelläni sitä jatkan.
Tämä ei ole hallituksen eikä opposition.
Hyvin mielelläni käyn siihen, mutta minä en
ole nyt ihan varma, onko korrektia hallituskumppaneita kohtaan,
että käydään sosialidemokraatit—kokoomus-vaalikeskustelua,
koska se, mistä te puhutte, on kokoomuksen vaalitavoitteistoa.
Mutta minä nyt vastaan. Ehkä puhemies harkitsee
sitten, kuinka keskustelua jatketaan.
Missään nimessä tasaveroa ei tuloverotukseen
kannata tuoda. Mutta niin kuin totesin, kuntavero on hyvin progressiivinen,
tuloverot ylipäänsä ovat progressiivisia,
pääomavero tulee vaikkapa meidänkin mallissamme
progressiiviseksi, mutta tasaveroa esimerkiksi ruuasta emme halua
periä yhtä paljon kuin demarit haluavat. Demareitten
mallissa ruoka olisi ollut 4 prosenttiyksikköä kalliimmin
verotettua kuin mihin hallitus päätyi. Me pidimme
tärkeänä, että ruokaveroa lasketaan
sosialidemokraattien, raivokkaasta vastustuksesta huolimatta. Pidimme
sitä oikeudenmukaisena. Emme halunneet, että pienituloisimman
ostoskorissa tasaveron osuus nousee, niin kuin sosialidemokraatit
halusivat.
Annika Lapintie /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tuota ministeri Kataisen juttua kuunnellessa
melkein unohtuu — tai ehkä teiltä onkin unohtunut — se,
minkä takia niitä veroja kerätään.
Niitähän kerätään sen
takia, että saadaan kansalaisille palveluita, saadaan sitä vanhustenhoitoa
ja koululuokkiin pienemmät koot ja terveydenhoitoa.
Mutta kun te nyt puhutte tästä tasaverosta ja
siitä, miten kansalaisia oikeudenmukaisesti verotetaan,
niin kyllä minusta moni juttu on vienyt siihen suuntaan,
että pienituloiset maksavat niitä veroja, joilla
kaikki sitten saavat niitä palveluita.
Otetaan esimerkiksi tämä varallisuusvero, joka
poistettiin. Sitähän maksettiin vain kaikkein suurimmista
tuloista, eli sitä eivät tavalliset ihmiset maksaneet.
Se korvattiin kiinteistöverolla, jota te olette vielä nostaneet.
Kiinteistöveroa maksavat ihan kaikki, nekin, jotka asuvat
vuokralla. Vuokralaisen (Puhemies: Minuutti täyttyy!) joka
kuukauden vuokrassa tuntuu kiinteistövero. Onko tämä teistä oikea
suunta?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! En voi vastata edeltäjäni
puolesta. Ehkä ed. Heinäluoma kertoo tämän
varallisuusveron poiston hienouden ja logiikan. En ollut silloin
sitä esitystä tekemässä.
Mutta tässä pienituloisten kohdalla kannattaa kaksi
olennaista asiaa huomata. Mikäli vaikkapa veronkorotusten
seurauksena hinnat nousevat Suomessa — nehän nousevat
muutenkin kuin veronkorotuksen vuoksi, monesta muustakin syystä johtuen — niin
silloinhan etuuksien varassa eläville, vaikkapa kansaneläkkeen
saajille tai pienimpien äitiys- ja isyyspäivärahojen
saajille, etuudet nousevat jälkikäteen aina vuoden
päästä sen inflaation verran, koska me
emme tiedä etukäteen, mikä on inflaatio,
mutta jälkikäteen tiedämme. Ja täällähän
ovat monet puolueet aina vaatineet, että kaikki etuudet
pitää saada indeksin piiriin, mutta silloin, kun
etuudet ovat siellä, sanotaan, että ei sillä ole
mitään merkitystä. Minusta on oikein,
että etuudet ovat indeksin piirissä. Eli pienituloisille
kompensoidaan näin.
Toisaalta kunnallisveron vähennysoikeuden merkittävä kasvattaminen
on ollut tältä hallitukselta selkeä kädenojennus
nimenomaan pienituloisimpien verotuksen keventämisen suuntaan.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Politiikan uskottavuuden kannalta on tärkeätä,
että niitä asioita, joita ennen vaaleja esitetään,
myös toteutetaan, jos valtakirja saadaan.
Keskustahan piti tärkeänä, oikeastaan
ydinkysymyksenä, jos se valtakirjan saa, että ruoan
arvonlisäveroa tullaan alentamaan. (Eduskunnasta: Demarit
vastusti!) Se on nyt tehty. Se nimenomaan toimii päinvastoin:
se ei kiihdytä tasaveroa vaan se hidastaa tasaveroa.
Nyt, kun olemme tilanteessa, että kaikki puolueet joutuvat
pohtimaan, mitä mahdollisia tulopohjan laajennuksia tehdään,
niin jälleen meille keskustalaisille on mahdoton sellainen
asia, että ruoan arvonlisäveroa tai lääkkeiden
arvonlisäveroa nostettaisiin. Kysynkin: Onko, valtiovarainministeri,
teidän mielestänne mahdotonta, että edelleen — jos
joudutaan tilanteeseen, jossa arvonlisäveroja nostetaan — näitä alempia
verokantoja voidaan pitää alempana, niin kuin
me keskustassa edellytämme?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Tämä on hyvinkin selkeästi
ensi vaalikauden asia. Vastaan sen takia nyt vain teknisesti, että verokantoja
voi valita sitten. Niitä ei voi jokaiselle tuotteelle erikseen
määritellä, mutta eri tuotteet tietysti
voivat olla, niin kuin ovat olleet tähänkin mennessä,
eri verokannoissa.
Me alensimme, niin kuin totesitte, ruuan arvonlisäveroa.
Eduskunnassa se sai rajallisen kannatuksen. Hallitus sai kuitenkin
esityksen läpi. Sosialidemokraatit sitä vastustivat,
halusivat, että tasavero ruoan kohdalla on nimenomaan 4 prosenttiyksikköä suurempi
kuin mihin hallitus päätyi. Mutta se oli sitä aikaa,
ja kohta katsotaan vaaleissa, mistä kukin verotulot kerää.
Arvonlisäveroahan maksetaan kaikista palveluista ja
myös tuotteista, mutta sitä maksetaan myös
tuontituotteista, ulkomaisesta työstä. Jokainen
saa sitten aina valita, periikö veroa suomalaisesta työstä ja
suomalaisilta eläkkeensaajilta vai ulkomaisesta työstä,
ja se on tietysti arvovalinta.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että tämän
hallituksen aikana veronkevennykset ansiotuloveroissa ovat kohdistuneet
pienituloisille niin valtionveroasteikossa kuin kunnallisverotuksessakin.
Kunnallisverotuksessa tä-mä on tapahtunut niin,
että kunnallisverovähennystä on korotettu.
Tosiasia kuitenkin on, että kunnallisverotuksessa on
korotuspaineita ja työeläkemaksuissa on korotuspaineita.
Kysyn hallitukselta: Aikooko hallitus näiden veronkorotuspaineiden
alla mennä mukaan veronkorotuksiin, vai onko hallituksen
tavoite, että suomalainen työ pysyy kohtuullisesti
verotettuna?
Pääministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Parhaillaan valtionhallinnossa ja myös valtioneuvoston
kanslian toimesta samoin kuin valtiovarainministeriössä on
tehty selvitystä seuraavalle hallitukselle siitä,
mikä talouden tilanne on. Katsotaan ei ainoastaan tulopuolta
vaan myöskin menopuolta, millä tavalla voitaisiin
arvioida kaikkia valtion menoja, mitkä niistä ovat tarpeellisia
ja mitkä ovat sitten sellaisia, joissa tehostamisen varaa
on. Tätä työtä tehdään
nimenomaan sen vuoksi, että seuraavalla hallituksella on
hyvä pohja aloittaa työnsä.
On selvää, että tämän
hallituksen aikana on kaikki työ keskitetty siihen, että saadaan
uusia työpaikkoja ja saadaan investointeja ja sitä kautta
talouden kasvua aikaan, jolloin veronkorotuspaineet samoin kuin
menokuripaineet ovat mahdollisimman pienet.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä minun mielestäni,
ministeri Katainen, olisi aika jo teidän alkaa kantaa itse
vastuuta tämän hallituksen päätöksistä.
Se ei yhtäkään köyhää tai
pienituloista auta, että te kerrotte täällä sosialidemokraattien
suuntaan nuhteita. Me olemme oppositio, me haastamme teidät.
Meidän mielestämme teidän verolinjanne
on epäreilu. Puheista huolimatta te ette ole tällä kaudella
saanut nostetuksi pääomaveroa; ei yhtäkään
tekoa, jolla hyväosaiset osallistuisivat lamatalkoisiin.
On hienoa, että te Tamperetta käytätte
esimerkkinä. Kyllä siellä Tampereella,
kuulkaa, ihmiset tulevat sanomaan, että rahapussissa näkyy, kun
energiaverot nousevat ja asumisen hinta kallistuu. Teidän
linjaanne ei pidetä oikeana, ja minä toivon, ministeri
Katainen, että te nyt suostutte tähän
keskusteluun ja vastaatte meidän kysymykseemme, onko teidän
mielestänne tämä linja reilu. Mikseivät
hyväosaiset ole osallistuneet lamatalkoisiin, miksei pääomaveroa
ole nostettu, miksi pienituloisilta peritään enemmän veroja?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Olen yrittänyt kyllä vastata
ihan joka ikiseen kysymykseen. Minusta se veropolitiikan linja on
ollut reilu, missä työllistämisen veroa
on laskettu, jotta Suomessa on maksimaalinen määrä työpaikkoja,
koska sitä kautta tulee hyvinvointi. Sitä kautta
tulevat henkilökohtaiset työtulot ja sitä kautta
tulevat yhteiskunnalle verotulot.
Toiseksi, olen pitänyt erittäin järkevänä,
että suomalaisen työmiehen palkasta ei peritä yhtä paljon
veroa kuin aikaisemmin, ja vielä niin, että sitä on
painotettu sinne pienimpiin tuloihin. Se on ollut oikeudenmukaista
ja se on meidän tavoitteemme ollut. Toisaalta me olemme
olleet tyytyväisiä, että olemme saaneet
suomalaisen eläkkeensaajan tuloveroa laskettua. Näin
olemme kantaneet vastuuta palkansaajan ja eläkkeensaajan
ostovoimasta.
Tämän vastapainona, kun me tarvitsemme lisää verotuloja,
me olemme nostaneet kuluttamisen verotusta. Oikeudenmukaista on
ollut myös se, että ruokaveroa on laskettu, ja
tässä meillä on ollut erilainen linja.
Tämä hallitus on nimenomaan halunnut laskea ruokaveroa,
joka kohdistuu pienituloisiin enemmän. Sosialidemokraatit vastustivat
sitä. (Puhemies: Minuutti!) Meille taas työllistäminen
on ollut se toinen prioriteetti, ja sitäkin sosialidemokraatit
ovat vastustaneet.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa puhemies! Kyllä tosiasia on, että viimeisen
kahdeksan vuoden aikana, jolloin sosialidemokraatitkin olivat neljä vuotta
hallituksessa, tuloerot ovat kasvaneet ja progressiivisen verotuksen
osuus kokonaisverotuksesta on pudonnut huomattavasti. Se on alle
10 prosenttia kokonaisverotulosta tänä päivänä,
ja se merkitsee sitä, että hyvätuloiset
ovat hyötyneet ja pienituloiset ovat varsinkin nyt asumisen
verokustannusten lisäämisen kautta joutuneet entistä ahtaammalle.
Yksi ahtaus on tullut myös liikenteessä, kun polttonesteiden
verotus on noussut merkittävästi.
Oletteko te, arvoisa pääministeri, yhtään
huolissanne maakuntien ja maaseudun, jossa kiinteistöverot
ovat nousseet ja yleensäkin verotus noussut, asukkaiden
toimeentulosta ja tasa-arvoisesta kohtelusta, erityisesti kun polttonesteiden
hinnat ovat voimakkaasti nousseet?
Pääministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Kun katsotaan tätä tuloerojen
kehitystä aivan viime vuosina ja tällä vaalikaudella,
niin tuloerot ovat tasoittuneet tällä vaalikaudella. Mutta
tietenkin kun katsotaan tätä pidempää kautta,
aina vuodesta 1995, niin sillä aikajaksolla on tapahtunut
tuloerojen kasvamista. Siinä mielessä on syytä olla
tietenkin huolissaan tästä pitkästä linjasta,
mutta tämän hallituksen toimin on kyllä pystytty
monilla eri toimenpiteillä tuloerojen kasvua estämään.
Mitä sitten tulee tähän ikään
kuin maaseudun verottamiseen, niin kun katsotaan tätä liikennepolttonesteidenkin
verotusta, niin sitä on pystytty kompensoimaan, ja tällaista
eriytymistä ei kyllä tällä vaalikaudella
ole tapahtunut, että ikään kuin alueellisesti
verotettaisiin eri tavalla. Samoin, kun lamaan syöksyttiin,
päätettiin 10 prosenttiyksiköllä nostaa
kuntien osuutta yhteisöverotuotoista, ja samoin kelamaksun
poisto hyödytti kuntia, ja tämä on osaltaan
parantanut kuntien taloudellista tilannetta ja mahdollistanut sen,
että tällaiset alueellisetkaan erot eivät
kasva suuriksi.
Ville Niinistö /vihr:
Arvoisa puhemies! On tärkeää, että verotuksella
pyritään paitsi lisäämään
työnteon kannustavuutta ja ohjaamaan ympäristöllisesti
kestävään toimintaan niin ennen kaikkea
pitämään tuloerot Suomessa kohtuullisina.
Sitä progressiivinen tuloverotus tekee. Kun painopistettä siirretään
tuloverotuksesta, progressiivisesta verotuksesta tasaverojen suuntaan ihan
perustellusti, on tärkeää, että silloin
työn verotuksen puolella suunnataan kompensaatiota pienituloisille.
Mitä vähemmän progression piirissä on
veroja, sitä enemmän pitää verotuksen kevennys
suunnata pienituloisille, jotta tuloeroja kaventava vaikutus pysyy
samana. Tämä hallitus on toiminut näin
nostamalla perusturvaetuuksia ja painottamalla kunnallisen perusvähennyksen avulla
verotuksen kevennystä pienituloisille.
Koska kokoomuksen julkaisemassa uusimmassa vero-ohjelmassa tätä painotusta
ei kuitenkaan ollut, niin tarkistan ministeri Kataiselta: Uskotteko
sitä, että kun verotuksen painopistettä siirretään
kulutusveroihin, niin pitäisi tehdä kompensaatiota
pienituloisille työn verotuksessa?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Kaikkein olennaisinta on se, että Suomessa
on maksimaalinen määrä työpaikkoja, koska
kaikkein eniten köyhyyttä työikäisessä väestössä luo
se, että ei ole työtä. Verotuksella minun
mielestäni pitää tehdä kaikki
voitava, jotta Suomessa on maksimaalinen määrä työpaikkoja ja
jotta jopa tilapäistä työtä kannattaa
ottaa vastaan ja tehdä, koska silloin ihmisillä on
omat tulot, jotka ovat aina, niin kuin pitääkin
olla, sosiaalietuuksia suuremmat, ja toisaalta meillä on
silloin verotuloja, joita voimme kohdentaa vaikkapa tulonsiirtoina
kaikkein eniten niitä tarvitseville tai kaikkein haavoittuvimmille
ihmisille. Se on se verotuksen ja tulevaisuuden olennaisin kysymys:
talouskasvua, työpaikkoja, sitä kautta tulevaisuuden
uskoa, sitä kautta verotuloja, joita voimme käyttää sosiaalisesti
oikeudenmukaisella tavalla.
Pietari Jääskeläinen /ps:
Arvoisa puhemies! Vuodesta 1994 lähtien kansaneläkkeitä on leikattu
viidesosalla, työmarkkinatukea, peruspäivärahaa
neljäsosalla, opintorahaa ja lapsilisiä on leikattu
kolmasosalla, kotihoitoa heikennetty puolella ansiokehitykseen nähden
sekä lapsivähennykset poistettu kokonaan. Samaan
aikaan suurituloisten verotusta on rutkasti kevennetty, pääomavero
on rikkailta poistettu, ja nyt sitten vielä hallitus lätkäisee
erilaisia kulutusveroja, sähköveroja jopa parikymmentä prosenttia.
Haluaako hallitus todella luokkayhteiskuntaa Suomeen ja köyhät
kyykkyyn?
Sosiaali- ja terveysministeri Juha Rehula
Arvoisa herra puhemies! Ed. Jääskeläinen:
Vuoden 1994 jälkeen euromääräisesti — aikanaan markkamääräisesti — yhtään
noista etuuksista ei ole leikattu. On ollut tilanteita vuosien varrella, laman
jälkeen, jolloin asioita oikaistiin, jolloin etuuksien
tasoa jäädytettiin. Päinvastoin on pystytty
esimerkiksi kansaneläkkeeseen tekemään useampikin
tasokorotus. Tällä vaalikaudella on annettu 20
euroa kuussa kaikille kansaneläkettä saaville,
vain yhtenä esimerkkinä. Väite siitä, että etuuksia
on vuoden 1994 jälkeen leikattu, ei pidä paikkaansa.