1) Hallituksen esitys rikoksen johdosta tapahtuvaa luovuttamista
koskevaan eurooppalaiseen yleissopimukseen ja terrorismin vastustamista
koskevaan eurooppalaiseen yleissopimukseen tehtyjen varaumien peruuttamisen
hyväksymisestä sekä laiksi rikoksen johdosta
tapahtuvasta luovuttamisesta annetun lain muuttamisesta
Mikko Elo /sd:
Herra puhemies! Lähden liikkeelle siitä, mitä hallituksen
esityksessä todetaan esityksen tavoitteista ja keskeisistä ehdotuksista: "Esityksen
tavoitteena on saattaa Suomen lainsäädäntö sekä eurooppalaisen
luovuttamissopimuksen 2 artiklan 1 kohta vastaamaan toisiaan. Esityksen
tavoitteena on myös saattaa Suomen velvoitteet eurooppalaisen
terrorismisopimuksen osalta sopusointuun Suomen lainsäädännön ja
Suomen muiden kansainvälisten velvoitteiden sekä tapahtuneen
kehityksen kanssa." Haluan muutaman sanan erityisesti sanoa tapahtuneesta kehityksestä,
koska eduskunnalla on suhteellisen harvoin kuitenkin tilaisuus puhua
aivan akuutista kansainvälisestä tilanteesta.
Mitä tulee syyskuun 11. päivän jälkeisiin
tapahtumiin, voidaan ensinnäkin sanoa, että ensimmäinen
poliittinen reaktio oli Naton reaktio, jossa Nato ensimmäistä kertaa
otti käyttöönsä 5 artiklan eli
niin sanotut turvatakuut. Kuitenkin, niin kuin tiedämme,
turvatakuiden käyttö on jäänyt
oikeastaan kuolleeksi kirjaimeksi myös tässä tapauksessa
ja kysymys on ollut lähinnä Yhdysvaltojen varsin
yksipuolisesta toiminnasta, jota lähinnä Iso-Britannia
on sotilaallisesti tukenut.
Mitä tulee Yhdysvaltojen toimintaan, eilen keskusteltiin
kyselytunnilla siitä, miten Suomi on suhtautunut tähän.
Ehkä muutama sana siitä lienee paikallaan.
Euroopan unionin piirissähän on varsin voimakkaasti
arvosteltu Yhdysvaltoja unilateralismista eli yksipuolisuudesta.
Ranskan ulkoministeri Hubert Vedrine on käsitellyt muun
muassa presidentti Bushin puhetta, jossa hän mainitsi pahan
akselin valtioita. Vedrine tuomitsi tämän puheen
yksisilmäiseksi ja absurdiksi. Euroopan unionin ulkoasiainkomissaari
Chris Patten on taas syyttänyt Yhdysvaltoja yksinkertaistetusta suhtautumisesta
muuhun maailmaan. Saksan ulkoministeri Joschka Fischer on sanonut,
etteivät tosi ystävät liehittele. (Ed.
Laakso: Entä Suomen ulkoministeri?) — Tulen Suomen
ulkoministerinkin kantaan myöhemmin. (Ed. Laakso: Pääministeri?) — Puhemies!
Fischer myöskin varoitti presidentti Bushia siitä,
ettei tämä kohtelisi liittolaisiaan satelliitteina.
Tämähän kaikki on meillä tiedossa.
Euroopan unionissa on kannettu huolta myös siitä,
että Yhdysvallat on suhtautunut moneen tärkeään
kysymykseen Euroopan unionista poikkeavalla tavalla, kysymyksiin,
jotka eivät varsinaisesti koske terrorisminvastaista taistelua
ainakaan kaikilta osin. Suuria huolenaiheita on ollut Kioton sopimus,
Yhdysvaltojen luopuminen siitä, Lähi-itä,
jossa Yhdysvallat on voimakkaasti korostanut nimenomaan Israelia
ja Israelin roolia, henkilömiinakiista, jossa Yhdysvallat
näyttää jättäytyvän
päävirran ulkopuolelle, ja kansainvälisen
rikostuomioistuimen perustaminen, jota Yhdysvallat niin ikään
on vastustanut. Euroopan unioni ei ole myöskään
niellyt Iranin listaamista pahojen valtioiden joukkoon. Niin kuin muistamme,
presidentti Bush nimitti joitakin viikkoja sitten Iranin, Irakin
ja Pohjois-Korean pahan akselin valtioiksi, ja myös Iran
oli siis tässä joukossa.
Eilen kyselytunnilla tuli esille jo, että EU:n ulkopoliittinen
edustaja Solana oli todennut, että ystävien kesken
täytyy puhua totta, mutta siihen ei välttämättä tarvita
megafonia. Joka tapauksessa, herra puhemies, tosiasia on se, että presidentti
Bushin sotaisa retoriikka on nostanut hänen suosionsa huippuun
Yhdysvalloissa. Haluan tässä lainata myöskin
18. helmikuuta Süddeutsche Zeitungissa, siis Münchenissä ilmestyvässä lehdessä,
ollutta kirjoitusta, joka oli Helsingin Sanomissa 20. helmikuuta,
kirjoittajana Christian Wernicke. Siinä hän sanoo,
että tavaksi on tullut seuraava: "The US fights, the UN
feeds, the EU funds." Siis: "Yhdysvallat taistelee, YK ruokkii ja
EU rahoittaa."
Tosiasia onkin, herra puhemies, se, että 55 prosenttia
tämän päivän kehitys- ja hätäavusta
annetaan Länsi-Euroopan maiden taholta, mutta sen sijaan
40 prosenttia kaikista sotilasmenoista keskittyy Yhdysvaltojen budjettiin.
Eilispäivän tietojen mukaan Yhdysvallat käyttää noin 500
miljardia euroa vuodessa pelkästään sotilasmenoihin.
Tällä hetkellä on käsittelyssä 35
miljardin dollarin, 50 miljardin euron, lisä Yhdysvaltojen
sotilasmenoihin. Siis jo tällä hetkellä Yhdysvallat
käyttää 12 kertaa Suomen budjetin verran
sotilasmenoihinsa, joten aika erikoiselta tuntuu jako siinä,
että Länsi-Eurooppa hoitaa kehitysavun ja korjaustoimenpiteet,
mitä tarvitaan, mutta Yhdysvallat hoitaa tämän
sotaisan puolen.
Puhemies! Kun tätä kehitystä tarkastelee,
niin tämän aamun tietojen mukaan Amerikassa pelko vahvistuu
siitä, että Yhdysvallat on valmistelemassa hyökkäystä Irakiin,
ja se heijastuu muun muassa markkinoihin. Markkinat ovat aina hyvin
perillä huhuista, ainakin sanotaan olevan, ja ilmeisesti
tällainen huhu on hyvin vahvana olemassa.
Lopuksi, puhemies, haluan lainata Max Jakobsonin kirjoitusta,
yhtä kappaletta siitä, ja ehkä sitten
tehdä johtopäätöksiä siitä,
onko Suomi suhtautunut liian piikittelevästi vai liian
varovasti vai sopivasti Yhdysvaltojen toimintaan. Suora lainaus
Jakobsonin artikkelista Helsingin Sanomista: "Emme voi enää pitää hyviä suhteita Yhdysvaltoihin
itsestäänselvyytenä. Nyt tarvitaan sitä ulkopoliittista
realismia, jota Paasikivi ja Kekkonen meille opettivat. Voimaa ja
valtaa on syytä kunnioittaa. En tarkoita, että pitäisi
kumartaa niin syvään kuin Neuvostoliiton ollessa voimansatunnossa,
mutta virallisella taholla kannattaisi jättää turha
piikittely pois."
Puhemies! Siihen vedoten, mitä olen täällä esittänyt,
totean, että Suomi on sittenkin ollut EU:n sisällä hyvin
varovaisella linjalla ja syyttelylle esimerkiksi ulkoministeriä kohtaan
siitä, että hän olisi jotenkin piikitellyt
tai joku muu meidän johtavista politiikoistamme Yhdysvaltoja,
ei löydy kyllä kansainvälisessä vertailussa minkäänlaista
perustaa.
Jaakko Laakso /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Olen samaa mieltä ed. Elon kanssa siitä,
että Euroopan unionin sisällä kritiikki
on Yhdysvaltain politiikkaa kohtaan ollut aika vahvaa. Tässä mielessä Suomen
kannanotot ovat olleet hyvin varovaisia. Olen myös samaa
mieltä pääministeri Lipposen kanssa siitä,
että Suomi on aivan Euroopan unionin muiden jäsenvaltioiden tavoin
osallistunut terrorisminvastaiseen toimintaan.
Mutta mistä olen eri mieltä pääministeri
Lipposen kanssa, on se, onko presidentti Bushin sotaisissa puheissa
vain kyse retoriikasta, niin kuin pääministeri
Lipponen väittää. Mielestäni
kyse ei ole vain retoriikasta, vaan kysymys on vakavasti otettavasta
sotaisasta politiikasta, jonka uudet askeleet saattavat realisoitua
lähiaikoina. Olen myös pääministeri
Lipposen kanssa eri mieltä siinä, kun hän
sanoo, ettei Yhdysvaltojen politiikkaa pidä arvostella,
koska Eurooppa saattaa joutua tulevaisuudessa turvautumaan Yhdysvaltojen
apuun.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Elo esitti hyvän katsauksen,
jota oli ihan mukava kuunnella, vaikka sisältö ei
kauheasti miellytäkään, se mitä maailmalla
on tapahtunut.
Olisin kuitenkin, arvoisa puhemies, kiinnittänyt huomiota
ed. Elon puheen yhteen kohtaan, ja se on puheen loppuosan markkinavaikutusosa. Olisin
odottanut, että ed. Elo olisi todennut suurin piirtein
siihen tyyliin, että verrattuna esimerkiksi Korean sodan
markkinavaikutukseen nyt eletään yllättäen
aivan kokonaan toisenlaisessa todellisuudessa. Lähi-idässä on
käytännöllisesti katsoen sotatila tällä hetkellä,
ja tämä terrorisminvastainen kampanja eräiltä osiltaan
on ollut suoranaista sotaa. Siitä huolimatta markkinavaikutukset
ovat suoraan sanottuna minimaaliset ja kaiken huippu: Raakaöljyn
hinta oli eilisenkin päivän spot-markkinoilla
alle 20 dollaria barrelilta.
Esko Helle /vas (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä terrorisminvastainen kampanja
on jossain määrin epäuskottava nimenomaan
sen takia, että Yhdysvallat ei ole halukas liittymään
useisiin kansainvälisiin sopimuksiin, aivan kuten ed. Elo
puheenvuorossaan viittasi. Pidän hyvin ihmeellisenä,
että esimerkiksi Bioasevalvontasopimus ei kelpaa Yhdysvalloille, kun
toisaalta pelätään juuri terroristien
käyttävän näitä bioaseita
hyväkseen kampanjassaan. Myös kansainvälisen
rikostuomioistuimen osalta tilanne on aika hankala muiden maailman
valtioiden kannalta, jos Yhdysvallat suurena valtiona jättäytyy
siitä pois. Se vie todella pohjaa tältä uskottavalta
kampanjalta.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Myöskin kansainväliset sopimukset todellakin
kärsivät tästä nykyisestä tilanteesta.
Jo kesäkuussa viime vuonna New Yorkissa oli Habitat, globaali
kokous, ja silloin oli aivan selvästi tiettyjen Arabimaiden
ja Yhdysvaltojen välinen vastakkainasettelu. YK on ajanut
Ilmastosopimusta, Yhdysvallat ei ole siinä mukana, ja presidentti
Bushin oma malli on aika hankala.
Puhemies! Ensi elokuun lopulla alkaa Johannesburgissa maailmanlaajuinen
ympäristökokous, jossa Yhdysvaltojen pitäisi
olla mukana. Toivottavasti tilanne rauhoittuu eikä niin,
että on sotatilanne Lähi-idässä silloin,
kun maailman hallitukset ja kansalaisjärjestöt
kokoontuvat Etelä-Afrikkaan Ilmastokonferenssin yhteydessä.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Käsittelyssä on hallituksen
esitys, joka sisältää kahden eurooppalaisen
yleissopimuksen sisältämien varaumien poistamisen
ja toiseen liittyvän pienehkön lainmuutoksen.
Lakivaliokunta on käynyt tämän esityksen,
tietysti toivottavasti perusteellisesti, läpi, tehnyt siitä mietinnön.
Tuohon mietintöön olen ed. Aittoniemen kanssa
jättänyt vastalauseen, joka koskee toista näistä kansainvälisistä sopimuksista
ja juuri sen toisen voimassa olevista varaumista jättämistä voimaan hallituksen
esityksestä ja valiokunnan mietinnöstä poiketen.
Tämän ensimmäisen varauman poistaminen on
selvä, niin sanotun Pariisin sopimuksen varauman. Siinä ei
ole ongelmia. Myöskään siihen liittyvän
yleisen luovuttamislain 4 §:n 4 momentin ja voimaantulosäännöksen
muuttamisen osalta ei ole estettä. Sen sijaan tässä toisessa
varaumassa, joka sisältyy niin sanottuun Strasbourgin sopimukseen,
terrorismin vastustamista koskevassa, eurooppalaisen yleissopimuksen
sisältämässä varaumassa, näemme
ongelmia. On aivan selvää, että terrorismia
pitää kaikin tavoin vastustaa eikä rintamasta
lipeämistä ole syytä harjoittaa. Näissä asioissa
viime syksynä täällä paljon
käytiin keskustelua ainakin valiokunnissa ja osittain isossa
salissakin ja todettiin, että "terrorismin" määrittely
on vaikea kysymys eikä siinä lopultakaan ole onnistuttu.
Varaumaan, josta tässä on kysymys, sisältyy myös
samanlainen määrittelyn ongelma. Tämä varauma,
jonka Suomi on Strasbourgin yleissopimukseen aikanaan jättänyt,
merkitsee sitä, että Suomi ei ole nyt velvollinen
luovuttamaan henkilöä toiseen valtioon silloin,
kun kysymyksessä on "poliittinen rikos". Tämä poliittisen
rikoksen määrittely on laiminlyöty taikka
siihen ei ole pystytty. Yhtä huonosti on onnistuttu siinä kuin "terrorisminkin"
määrittelyssä.
Me olemme siis, jos menettelemme niin kuin hallitus ja valiokunnan
enemmistö esittävät, poistamassa varauman,
jolla "poliittinen rikos" tuodaan luovutusperusteeksi. Jos näin
tehdään, tilanne laukeaa hyvin epämääräiseksi,
koska "poliittista rikosta" ei ole todellakaan Suomen lainsäädännössä sen
enempää kuin kansainvälisestikään
haluttu määritellä tai ei ole pystytty
tai ei ainakaan onnistuttu määrittelemään.
Näin ollen tietyn rikoksen määritteleminen
"poliittiseksi rikokseksi" jää aina tapauskohtaisesti
enemmän tai vähemmän poliittisesti määriteltäväksi.
Rikoslainsäädäntöä ja
luovutuslainsäädäntöä mielestäni
ei voi rakentaa sille pohjalle, että tapauskohtaisesti
jätetään harkinta siitä, onko
rikos poliittinen rikos vai ei. Se pitäisi ensin määritellä ja
sitten vasta poistaa varauma. Tässä siis syntyy
tilanne, jota ei voi pitää lainsäädännön
ja oikeusvaltiojärjestelmän kannalta hyväksyttävänä.
Ulkoasiainministeriön asiantuntija totesi lakivaliokunnalle
antamassaan lausunnossa: "Varauman poistaminen tulee siis käytännössä rajaamaan
Suomen harkintavaltaa suhteessa sopimusvaltioihin silloin, kun tulkitaan,
onko luovuttamispyynnön perusteena olevaa tekoa pidettävä poliittisena
tekona." Siis poistamalla varauma annamme harkintavaltamme pois
käsistämme tältä osin. Kuka
sitä käyttää, sitä emme
tiedä. Näin ei mielestäni ole viisasta
ja perusteltua menetellä. Silloin kun tämä sopimus
on tehty, tähän on jätetty, varmasti
perusteellisen harkinnan jälkeen, tuo varauma. Vielä tilanne
ei ole muuttunut sen keskeisimmän kysymyksen osalta, niin että varauman
poistaminen olisi mahdollista.
Kun muutakaan erityistä syytä tai tarvetta
tämän niin sanotun Pariisin sopimuksen 1 artiklan varauman
poistamiseen ei ole esitetty, on perusteltua, että varauma
pidetään edelleen voimassa hallituksen esityksestä poiketen.
Tällöin varmistamme sen, että Suomen
viranomaisille jää harkintavalta epämääräisten,
ehkä poliittisiksi luonnehdittujen rikosten osalta. Tämä on
käytännössä ehkä harvinainen
tapaus, että tällainen tulisi eteen, mutta kun
täällä äsken käytiin
keskustelua maailman kriisipesäkkeistä ja niihin
liittyvistä rauhanneuvottelukysymyksistä muun
muassa, niin jos me poistamme tämän varauman,
Suomi samalla saattaa menettää mahdollisuuden
toimia rauhanvälittäjänä kansainvälisissä tai
kansojen välisissä kriiseissä. Näin
tällaiset tapahtumat siirtyvät muualle. Tämä ei
myöskään mielestäni olisi Suomen
vakaan ulkopoliittisen linjan mukaista.
Ehdotan, arvoisa puhemies, että eduskunta hyväksyy
Pariisissa 13. päivänä joulukuuta 1957 tehdyn
rikoksen johdosta tapahtuvaa luovuttamista koskevan eurooppalaisen
yleissopimuksen 2 artiklan 1 kohtaan tehdyn varauman peruuttamisen
ja että lakiehdotus hyväksytään
lakivaliokunnan ehdottamassa muodossa, mutta että eduskunta
ei hyväksy terrorismin vastustamista koskevan eurooppalaisen
yleissopimuksen 1 artiklaan tehdyn varauman peruuttamista.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Tämä on esitelty ulkoasiainministeriöstä,
mutta hiukan kuitenkin oikeusministeriön puolestakin oikaisen
ed. Kankaanniemen näkemystä. Se, että poliittinen
rikos, se erityisvarauma, poistetaan, ei suinkaan merkitse sitä,
että automaattisesti jouduttaisiin luovuttamaan myöskään
Euroopan neuvoston jäsenvaltioiden sopimuksen osapuolivaltioihin
henkilöä. Tänne jää sovellettavaksi Suomen
rikoksen johdosta tapahtuvasta luovuttamisesta annetun lain säännökset.
Lain 7 §:ssä kielletään
luovuttaminen, jos on pelättävissä luovutettavaksi
pyydetyn joutuvan rotunsa, kansallisuutensa, uskontonsa, poliittisen
katsomuksensa tai yhteiskunnalliseen ryhmään kuulumisensa
vuoksi taikka poliittisista olosuhteista johtuen henkeään
tai vapauttaan uhkaavan tai muun vainon kohteeksi.
Edelleen luovuttaminen kielletään 8 §:ssä,
jos luovuttaminen olisi henkilön ikään,
terveydentilaan tai muihin henkilökohtaisiin seikkoihin
katsoen taikka erityisiin olosuhteisiin nähden inhimillisistä syistä kohtuutonta.
Nämä kattavat kyllä hyvin ne suojelutarpeet, joita
tulisi, jos on vähäisintäkään
epäilyä siitä, että poliittisten
tarkoitusperien takia Euroopan neuvoston jäsenvaltioihin
henkilöä pyydetään luovutettavaksi.
Toimi Kankaanniemi /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Puheenvuorossani luin ulkoasiainministeriön
edustajan asiantuntijalausunnosta tuon kohdan, jossa kyllä kanta
oli jonkin verran poikkeava siitä, mitä ministeri Koskinen
juuri totesi. Syvin ongelma tässä on poliittisen
rikoksen määrittelyn puuttuminen lainsäädännöstä,
jolloin, jos näin menetellään kuin tässä on
pohjaehdotuksena, tämä ongelma saattaa konkretisoitua.
Silloin ollaan tiellä, joka ei ole oikeusvaltiojärjestelmän
kannalta mielestäni perusteltua eikä hyväksyttävää.
Sulo Aittoniemi /alk:
Arvoisa puhemies! En voi hyväksyä ministeri
Koskisen näkemystä ja siksi kannatan ed. Kankaanniemen
tekemää ehdotusta.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Ed. Kankaanniemi yksityiskohtaisesti kävi
läpi hallituksen esitystä nimenomaan toisen varauman
osalta, joka sisältyy Strasbourgissa vuonna 77 Suomen osalta
tehtyyn sopimukseen. Kun vastalauseesta lukee nimenomaan sen, mitä ulkoministeriön
asiantuntija on lakivaliokunnassa todennut yksioikoisesti, eli tällä varauman
poistamisella nimenomaan rajataan Suomen harkintavaltaa hyvinkin
pitkälle, niin mielestäni meidän ei pitäisi
tällaisissa tilanteissa lähteä sellaisiin
varaumien poistamissysteemeihin, joissa omaa harkintavaltaamme lähdetään
rajoittamaan sen perusteella, että poliittista rikosta
ei ole missään pystytty määrittelemään.
Niin kuin mietinnöstä käy ilmi, ei myöskään
asiantuntijakuulemisessa ole vastausta tähän asiaan
saatu.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Ehkä täytyy vielä suhteuttaa edustajien
Kankaanniemi, Aittoniemi ja Vistbacka kritiikkiä. Me tunnustamme
muiden Euroopan unionin jäsenvaltioiden tuomioita ja panemme
niitä täytäntöön ihan
ilman sen kummempaa kritiikin mahdollisuutta. Nyt tässä on esiasteesta
kysymys, rikoksesta epäillyn luovuttamisesta näihin
samoihin maihin. Kyllä meidän täytyy
jonkinlaista luottamusta myös siinä yhteydessä osoittaa
näiden muiden maiden järjestelmiä kohtaan.
Tosinhan tässä on lisäksi mukana Euroopan
neuvoston muita jäsenmaita, mutta niitä koskien
mainitsemani muut suojasäännökset kyllä varmasti
riittävät.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! On todella menty pitkälle siinä,
että tunnustetaan vastavuoroisesti lähinnä EU-maiden
ja myös muiden sopimusmaiden antamia tuomioita, mutta niissä on
kirkas ero siinä, että varmasti ne tuomiot perustuvat
aina kirjoitettuun lakiin, yksiselitteiseen tekoon, rikokseen, ja
tässä näin ei ole, ja se on se oleellinen
epäkohta.
Henrik Lax /r:
Arvoisa puhemies! Haluan lähinnä ministeri
Koskisen puheenvuoroihin viitaten vain todeta, että ed.
Kankaanniemen esitys on kyllä nykymaailmassa hätävarjelun
liioittelua.
Ed. Huotari merkitään
läsnä olevaksi.
Keskustelu päättyy.