Täysistunnon pöytäkirja 15/2008 vp

PTK 15/2008 vp

15. KESKIVIIKKONA 27. HELMIKUUTA 2008 kello 15

Tarkistettu versio 2.0

1) Hallituksen esitys laiksi sakon täytäntöönpanosta annetun lain 1 §:n muuttamisesta ja siihen liittyväksi laiksi

 

Pertti Virtanen /ps:

Arvoisa puhemies! Koska muut näköjään ovat vielä vauhdissa tai ujoja, niin sanotaan nyt tähän tärkeään uudistukseen sen verran, että toivottavasti tämä muoto nyt ei ihan ole taas näitä kotkotuksia, joilla vaan tyhjennetään vankiloita. Koska me tiedämme Suomessa aika tarkkaan, ketkä tavallaan jäisivät rankaisematta eivätkä joutuisi sitten ollenkaan pois tuolta kadulta tai näkyvistä tai jotenkin vaan pääsisi tätä kautta vapaaksi, niin tässä täytyisi olla jonkinlainen, minä en ainakaan, kun tätä viimeksi katselin, löytänyt mitään, että tämä olisi kokeilu tai tässä olisi jotain koeaikaa tai että tämä voitaisiin vetää takaisin, että tässä on niin kuin tietyt arveluttavat piirteet.

Ensimmäinen varapuhemies :

(koputtaa)

Ed. Virtanen, täällä on niin kova hälinä, että minä en kuule yhtään mitään, mitä ed. Pertti Virtanen puhuu. Olkaa kaikki muut hiljaa, ja ed. Pertti Virtanen puhuu.

Puhuja:

Se oli semmoista hapuilua, kun tuli mieleen, että onkohan tämä nyt se sama esitys kuin se edellinen. (Eduskunnasta: Ei ole!) — Ei ole vai? No niin, sitä minäkin rupesin miettimään, että puhemies saattoi kerrankin, kollegat, hivenen pelastaa minua, että jatkakaa tietävämmät tästä nytten. — Mutta kuitenkin näissä sakon muuttamisissa aina on tämä vaara, ettei tämä ole sitä, voisiko sanoa, tietynlaiseen oikeistolaiseen ideologiaan liittyvää juttua, että päästetään kaduille kaiken näköistä ainesta, jotta sitten muu kansa vähän olisi paremmin kurissa muutenkin kuin pelkästään poliisin vaikutuksesta.

Outi Mäkelä /kok:

Arvoisa puhemies! Asiahan liittyy tähän vuonna 2007 voimaan tulleeseen tilaajavastuulakiin, joka on työministerin joulukuussa antaman lausunnon mukaan osoittautunut käytännössä erittäin toimivaksi keinoksi puuttua harmaaseen talouteen ja aliurakointiin liittyviin laiminlyönteihin. Tämä siis huolimatta työsuojelutoimistojen valvontaresurssien vähäisistä määristä, joita ministeri Cronbergin mukaan on tarkoitus arvioida lähemmin työministeriön toimesta tämän kevään aikana.

Työsuojelutoimistot ovat valvontatyön lisäksi hoitaneet tähän asti myös laiminlyöntimaksujen perimisen, mikä on käytännössä osoittautunut hankalaksi. Tarkoituksenmukaisempaa ja tehokkaampaa on hoitaa perintä Oikeusrekisterikeskuksen toimesta, jonka tehtäviin sakkoihin, maksuihin ja saamisiin liittyvät täytäntöönpanotehtävät muutenkin kuuluvat. Myös viraston tietojärjestelmät on rakennettu toimimaan sakon täytäntöönpanosta annetun lain mukaisesti. Samalla on tarkoituksenmukaista muuttaa korkolakia erääntyneen maksun korkoihin sovellettavaksi, jotta täytäntöönpano tehostuu ja käytännöt täytäntöönpanojen osalta yhtenäistyvät.

Lain toimivuuden takaavat tarkoituksenmukainen ja tehokas täytäntöönpano sanktioiden osalta, ja on sekä yhteiskunnan että markkinoiden etu, että aliurakoinnin ja vuokratyön osalta toimitaan rehellisten ja oikeudenmukaisten pelisääntöjen mukaisesti. Lakivaliokunta piti lakiesitystä tarpeellisena ja puolsimme yksimielisesti sen hyväksymistä muuttamattomana.

Yleiskeskustelu päättyi.