2) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi vuoden 2009 lääkevahinkokorvausten
osittaisesta rahoittamisesta valtion varoista
Juha Rehula /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssämme on
sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietintö, joka liittyy
hallituksen esitykseen eduskunnalle laiksi vuoden 2009 lääkevahinkokorvausten
osittaisesta rahoittamisesta valtion varoista.
Suomeksi sanottuna tässä on kysymys siitä, että vuonna
2009 oli sikainfluenssaepidemia, jonka laajeneminen pyrittiin estämään
rokottamalla. Tuo rokottaminen oli tehtävä viivytyksettä tilanteessa,
jossa pandemia oli jo puhkeamassa tai puhjennut. Tilanteessa, jossa
rokote ei ollut valmiina, piti tehdä päätöksiä.
Euroopan komissio myönsi Pandemrix-rokotteelle unionin laajuisen
myyntiluvun syyskuussa 2009 Euroopan lääkeviraston
suosituksen mukaisesti, ja riskiryhmien rokottaminen meillä Suomessa
aloitettiin lokakuussa 2009.
Arvoisa herra puhemies! Esityksessä siis ehdotetaan
säädettäväksi laki vuoden 2009
lääkevahinkokorvausten osittaisesta rahoittamisesta valtion
varoista. Valtion varoista rahoitettaisiin vuodelle 2009 kohdistuvat
sikainfluenssaepidemian estämiseksi annetun Pandemrix-rokotteen aiheuttamat
lääkevahingot. Lääkevahingot
korvataan yleensä yksityisestä Lääkevahinkovakuutuspoolista
ja siitä poolista järjestetystä lääkevahinkovakuutuksesta.
Vahinkojen poikkeuksellisuuden vuoksi vuoden 2009 vakuutusmäärä ei nykyisen
arvion mukaan riitä korvausten täysimääräiseen
maksamiseen, joten kiitos siitä, että hallitus
on tämän esityksen eduskunnan käsittelyyn
tuonut.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että sikainfluenssaepidemian estämiseksi annetun
Pandemrix-rokotteen aiheuttamien lääkevahinkokorvausten maksaminen
täysimääräisinä kaikille
lääkevahinkokorvauksen ehtojen mukaisiin korvauksiin oikeutetuille
turvataan lailla. Rokotuksesta aiheutuneet vahingot korvataan lähtökohtaisesti lääkevahinkovakuutuksesta,
koska Terveyden ja hyvinvoinnin laitos rokotteen hankkijana on myös
vakuutuksenottajana lääkevahinkovakuutuksessa.
Maksettavien korvausten yhteismäärä tulee
tämänhetkisen arvion mukaan nousemaan noin 90 miljoonaan
euroon. Kun lääkevahinkovakuutuksesta maksettavien
korvausten määrä on vakuutuskautta kohden
enintään 30 miljoonaa euroa, tällä lailla
turvataan valtion rahoitusosuuden kautta se, että vahingon
kärsineet tulevat saamaan korvauksen tilanteessa, jossa
tuo lääkevahinkovakuutuksen 30 miljoonan euron
vakuutusmäärä on käytetty. Valtion
rahoitusosuuden korvauksista arvioidaan alkavan vuonna 2030.
Tiedot vuosina 2009—2010 todetuista ja varmistetuista
narkolepsiatapauksista ovat osoittaneet selvästi, että Pandemrix-rokotus
lisäsi 4—19-vuotiaiden riskiä sairastua
narkolepsiaan. Sen sijaan aikuisilla vastaavaa rokotukseen liittyvää lisääntynyttä
riskiä ei
tuolloin voitu havaita. Rokotusten haittavaikutusrekisteriin on
tähän mennessä ilmoitettu 152 rokotuksen
jälkeen todettua narkolepsiatapausta, joista 132 oli rokotushetkellä 4—19-vuotiaita.
Arvoisa herra puhemies! Valiokunta toteaa, että korvausmenettelystä on
tarpeen tehdä korvaukseen oikeutetuille mahdollisimman
joustavaa. Kun valtion rahoitusosuus vahingonkorvauksista on merkittävä,
valiokunta katsoo, että vahingonkorvausten käsittelyn
ja maksatuksen siirtäminen Valtiokonttoriin osaksi valtion
vahingonkorvaustoimintaa olisi perusteltua. Valiokunta huomauttaa
kuitenkin, että ehdotetussa laissa ei ole kyse korvausten
rahoittamisesta valtion vahingonkorvausvastuun johdosta vaan lailla
varmistetaan korvausvarojen riittävyys niin, ettei maksussa olevia
tai tulevia korvauksia leikattaisi.
Valiokunta toteaa vielä, että päätös
rokotteen hankinnasta oli siis tehtävä viivytyksettä pandemian
puhjettua, jolloin ei mitään rokotetta vielä ollut
valmiina. Euroopan komissio myönsi Pandemrix-rokotteelle
unionin laajuisen myyntiluvan syyskuussa 2009 Euroopan lääkeviraston suosituksen
mukaisesti. Riskiryhmien rokottaminen aloitettiin Suomessa lokakuussa
2009.
Lääkevahinkoihin on varauduttu THL:n
ot-tamalla lääkevahinkovakuutuksella. Rokotteen hankintasopimuksessa
lääkeyhtiön vastuu on rajoitettu. Vahingonkärsijän
asemaan tällä ei ole vaikutusta, koska lääkevahinkovakuutuksen
ehtojen mukaisten korvausten määrä perustuu
Suomen vahingonkorvauslakiin.
Arvoisa herra puhemies! Valiokunnan mietintö on yksimielinen,
ja ehdotamme, että lakiehdotus, jonka hallitus on tehnyt,
hyväksytään muuttamattomana.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Päätöksentekijänä yleisestä rokotustarpeesta
on välillisesti ollut valtio. Silloin siitä aiheutuneiden
vahinkojen korvaaminen kuuluu valtiolle. Mikä on se hallinnollinen
instanssi, joka viime kädessä tässä asiassa
on vastuullinen, ei ole tietysti sinänsä tärkeää;
tärkeintä on se, että vahinkoa kärsineet
saavat oikeudenmukaisen hoidon ja korvauksen.
Tavallisesti lääkeyhtiöt ovat vastuussa
tuotteistaan, mutta poikkeuksellisesti Pandemrixiin liittyvässä sopimuksessa
tämä vastuu poistettiin lääkeyhtiöltä,
joten korvauksia maksavat nyt Lääkevahinkovakuutuspooli
ja valtio. Lääkevahinkovakuutuspooli on arvioinut
korvausvastuuksi noin 90 miljoonaa, mutta poolin vastuu on rajoitettu
30 miljoonaan euroon. Näin ollen valtiolle jäisi
60 miljoonaa euroa. Vakuutuskausihan on kalenterivuosi. Koska narkolepsiatapauksissa
vahingonkorvauksia joudutaan maksamaan koko eliniän ajan,
on ilmeisesti laskettu, että Lääkevahinkovakuutuspoolin
30 miljoonaa euroa riittävät vuoteen 2030 asti,
jonka jälkeen valtion rahoitusvastuu alkaisi.
Mutta lakiesityksessä ei myöskään
kerrota, mikä on täysimääräinen
korvausvastuu. Kun tällä hetkellä nuori,
joka sairastaa narkolepsiaa, joutuu tekemään ammatinvalintaa
sen mukaan, että sairaus olisi haittana ammatissa, miten
tämä huomioidaan, tai jos vähän
iäkkäämpi mahdollisesti joutuu vaihtamaan
ammattia sairauden takia, miten korvaus silloin hoituu? Mikäli
narkolepsiaa sairastava nuori tarvitsee esimerkiksi koulunkäynnissä avustajan,
pitäisi avustajan palkkaamisenkin sisältyä korvauslain
piiriin. Lain soveltajilla ja korvauspäätöksen
tekijöillä tulee olla tarpeeksi laajat valtuudet
huomioida koko tapahtuneen vahingon laajuus. Vakuutusyhtiön
lääkärit tulee pitää mahdollisimman
kaukana tästä päätöksenteosta.
Sosiaali- ja terveysministeriön ja THL:n vastuu sekä sitä kautta
valtion vastuu tulisi myöskin rokotteen valinnan kautta.
Tämä tehosteaineilla lisätty Pandemrix-rokote
ei ollut ainoa vaihtoehto silloin, kun rokotteen käyttöä valittiin.
Muun muassa Kanadassa oli käytössä eri
rokote, eikä siellä ole todettu narkolepsiatapauksia
rokotteen johdosta.
Mutta, arvoisa puhemies, se, että laki on tänään
käsittelyssä ja etenee, on hyvä asia.
Soveltamisohjeistukseen toivon inhimillistä otetta. Vastaisuudessa,
kun uusia rokotteita otetaan käyttöön,
on sitä ennen varmistettava, ettei kukaan rokotteen ottaja
joutuisi kärsimään, niin kuin tässä Pandemrix-rokotteessa
on käynyt 4—19-vuotiaille lapsille. Nämä lapset
joutuvat elämään tämän
sairauden kanssa ikuisesti.
Monelle narkoleptikolle tyypillinen oire on voimakkaisiin tunnetiloihin
liittyvä äkillinen lihasjänteyden vähentyminen
tai pettäminen. Narkolepsia voi häiritä monia
ihmissuhteita hyvin monin eri tavoin. Ne ihmiset, jotka eivät
tiedä sairaudesta mitään, tulkitsevat
sen ehkä väsymyksen tai torkahtelun piikkiin,
luulevat, että ihmiset ovat noin laiskoja ja välinpitämättömiä ja epäkohteliaita.
Mutta ehkä meidän piti tämäkin Pandemrix-asia
käydä, ja toivottavasti tosiaan näitä tapauksia
emme enää saa koskaan käsitellä täällä eduskunnassa.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Tällä hallituksen esityksellä turvataan
se, että näiden vahinkokorvausten maksaminen täysimääräisinä kaikille
lääkevahinkovakuutuksen ehtojen mukaisiin korvauksiin
oikeutetuille turvataan lailla. Eli Pandemrix-rokotteen aiheuttamia lääkevahinkoja
on todettu vuosina 2009—2010 tähän mennessä,
sanotaan, noin 132 narkolepsiatapausta. Vielä vuonna 2011
todettiin viitisenkymmentä, ja tänäkin
vuonna vielä kymmenen lasta on sairastunut. On todettu,
että nimenomaan rokotus on lisännyt 4—19-vuotiaitten
riskiä sairastua narkolepsiaan.
Tämä hallituksen esitys on hyvä.
Näin pystytään turvaamaan tarvittavat
määrärahat näitten narkolepsiapotilaiden
hoitoon.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Menetettyä terveyttä,
tapahtuu se terveyden menettäminen sitten mistä syystä tahansa,
ei mikään korvaus tuo takaisin. Mikään
korvaus ei kompensoi elämänlaatuun liittyviä muutoksia, jos
vertaa siihen, mikä se normaali, terve elämä on.
Toisin päin: Tilanne, jossa tässä maassa
vuonna 2009 tehtiin päätöksiä,
kun sikainfluenssaepidemia oli vyörymässä yli
maan, pandemia oli totisinta totta. Se oli puhjennut. Tilanteessa
piti tehdä viivytyksettä päätöksiä rokotteen
hankkimiseksi. On helppoa olla jälkiviisas ja jälkikäteen
todeta, että vaihtoehtoja oli. Niin oli, niitä olisi
ollut, mutta tuossa tilanteessa, jossa päädyttiin
joukkorokotuksiin, ja siinä tavassa, jolla tuo rokotus
tehtiin, yksi asia, jota voi vain arvailla, on se, mitä olisi
tapahtunut, jos rokotetta ei olisi saatu. Tai kun tuonaikaisia keskusteluja
muistan, niin mehän olimme listalla varausjärjestyksessä sijalla
jotakin, ja silloin jo viranomaisia moitittiin siitä, että ei
oltu tarpeeksi aikaisin liikkeellä.
Nyt on aivan olennaista se, että nyt korvataan se,
mitä voidaan korvata. Nyt korvataan se, mitä mahdollista
on. Kuten valiokunta toteaa, ja tässä viittaan
edustaja Mäkipäänkin puheenvuoroon, korvausmenettelystä on
tarpeen tehdä korvaukseen oikeutetuille mahdollisimman
joustavaa. Se on aivan ydinasia sen jälkeen, kun diagnoosi
on tehty, päätökset on tehty. Tämän
lain toimeenpanon pitää olla sitä, että ei
aiheuteta enää henkisiä eikä muitakaan
kärsimyksiä niille, joita tämä tilanne
on kohdannut.
Yleiskeskustelu päättyi.