Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonala 30
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Maatalousjaosto on käsitellyt
maatalousministeriön pääluokan. Yleisperusteluosassa kiinnitämme
kahteen tärkeään asiaan huomiota: elintarviketeollisuuden
tulevaisuudennäkymiin sekä viljelijäväestön
tulokehitykseen.
Ehkä muutama sana elintarviketeollisuuden tulevaisuudennäkymistä:
On syytä todeta, kuten mietinnössämme
toteamme, että elintarviketeollisuus on tällä hetkellä maamme
neljänneksi suurin teollisuudenala. Sen tuotannon bruttoarvo
vuonna 2000 oli noin 49 miljardia markkaa, ja se työllistää noin 30 000—40 000
henkilöä. Toimipaikkoja on noin 700. Suurimmat
ovat tietenkin lihajalostus-, leipomo- ja maidonjalostusteollisuus.
Elintarviketeollisuuden toimintaympäristö on merkittävästi
muuttunut Suomen liityttyä Euroopan unioniin. Erityisesti
lähellä alkutuotantoa olevilla sektoreilla muutos
on ollut erittäin suuri. Tuottajahinnat viljelijän
kohdalla ovat pudonneet 40—50 prosenttia, ja kuluttajahintojen
keskimääräisen alennuksen on arvioitu
olevan noin 11 prosenttia.
On aivan selvää, että elintarvikesektorin
toimintaympäristö tulee muuttumaan tulevaisuudessakin
erittäin voimakkaasti, taustalla Wto-neuvottelut, maailmankaupan
vapauttaminen. Näkymä on ainakin tänä päivänä — näin
rohkenen tulkita kuultuja mielipiteitä ja asiantuntijoiden
lausuntoja jaostossa — se että suomalainen elintarviketeollisuus
on, jos maailmankauppa vapautuu, niin kuin eräät
ovat ajatelleet, tässä maailmassa erittäin
suurissa vaikeuksissa tai sillä on ainakin erittäin
suuria ongelmia.
Toisaalta nyt jo tiedämme, miten elintarviketeollisuus
meillä on keskittynyt erittäin voimakkaasti. On
avoimesti todettava, että sekä Etelä- että Länsi-Suomeen
on tapahtunut keskittymistä. Itä- ja Pohjois-Suomi
on menettänyt elintarviketeollisuuden työpaikkoja
erittäin voimakkaasti. Tämä on lisännyt
myöskin työttömyyttä niillä alueilla,
mistä elintarviketeollisuuden työpaikat ovat poistuneet.
Tietenkin on myöskin niin, että kuluttajien vaatimukset
turvallisesta ruuasta ovat voimakkaasti kasvaneet. Silloin kun tätä mietintöä kirjoitimme,
tätä ikävää bse-tapausta,
joka on sen jälkeen tullut julki Suomessa, ei tiedetty.
Siinä mielessä tietenkin maatalouspääluokan
käsittely budjetin yhteydessä avaa myös
mahdollisuuden käsitellä tätä kysymystä sekä viljelijän
että suomalaisen elintarviketeollisuuden kannalta, kaikkea,
mitä siihen liittyy.
Meidän on kyllä kuitenkin syytä muistaa,
että meillä elintarvikeketjussa kaikki, jotka
toimivat, pyrkivät määrätietoisesti
siihen, että laatu on korkeatasoinen. Vuoteen 2006 mennessä kaikki elintarvikeketjun
toimijat pyrkivät olemaan laatujärjestelmien piirissä.
Minusta on avoimesti todettava, että suomalainen elintarviketeollisuus kokonaisuudessaan
on tänä päivänä erittäin
laatutietoinen ja voi sanoa, että elintarvikkeet Suomessa,
mitä tuotetaan, ovat turvallisia. Näin rohkenisin
kaikesta huolimatta tällä hetkellä sanoa ja
myöskin todeta sen, että mihinkään
hysteriaan ei Suomen kuluttajien ole syytä nyt vaipua.
Asioista pidetään hyvää huolta.
Mutta kun ajatellaan ketjun alkupäässä olevaa viljelijäväestöä,
tuottajaa, esimerkiksi niitä tuottajia, joita nyt on kohdannut
tämä kuuluisa bse-tauti ja -tapahtuma, se on todella
raskas isku tälle viljelijäperheelle kokonaisuudessaan
ja varmasti aiheuttaa myöskin muissa viljelijäperheissä pelkotiloja,
että kunpa ei vaan minun tilallani näin olisi.
Vaikka viljelijä on tehnyt kaikkensa hoitaakseen eläimensä mahdollisimman
hyvin, noudattanut kaikkia niitä säännöksiä ja
määräyksiä, mitä on
olemassa, siitä huolimatta näin vakava tauti voi
tulla.
Toisaalta tähän liittyy myöskin taloudelliset kysymykset
viljelijän kannalta. Nythän naudanlihan tuottajahinta,
voi sanoa, romahti eli 2 markkaa kilolta putosi tämän
tapauksen johdosta, kun teurastamot alensivat naudanlihan hintaa.
Voi todeta eräänä esimerkkinä,
jonka eräs viljelijä kertoi: Hän luopuu
lypsykarjasta. 20-päinen karja tämän
viikon maanantaina talutettiin teurastamon autoon, kun oli sovittu
jo viikkoja sitten hakupäivä, milloin teuraat
viedään, ja tämän yhden tapauksen
vuoksi hän menetti yli 10 000 markkaa yhdellä kertaa.
Tietenkin viljelijä kysyy, näinkö markkinataloudessa
markkinat toimivat, mutta vähän kohtuutonta tietenkin
yksittäisen viljelijän kohdalta. Uskon, että tämä ei
ole ainoa esimerkki. Näitä löytyy tänä päivänä erittäin
paljon. Mielestäni tämä on sellainen
vakava kysymys, jota pitäisi nyt pohtia, miten bse-tautitapauksen
vuoksi esimerkiksi naudanlihan tuottajille korvataan tulonmenetykset
vai löytyykö siihen mitään korvausjärjestelmää.
Arvoisa puhemies! Viljelijän tulotasoon vain hyvin
lyhyesti se, mitä mietinnössäkin todetaan: Tilastojen
mukaan tulos maataloudesta aleni keskimäärin vajaat
1 800 markkaa eli 2,5 prosenttia tilaa kohti vuodesta 97
vuoteen 99. Tilastoon perustuvasta maataloustulon tuloluokittaisesta
jakautumasta ilmenee, että vuonna 99 lähes 13
prosenttia tiloista teki negatiivisen tuloksen. Käytännössä tämä tarkoittaa
sitä, että tilalla kustannukset ylittivät
myyntitulojen, tukien ym. maatilatulojen yhteismäärän.
Tuloluokkaan 0—100 000 markkaa kuului vuonna 99
runsaat 60 prosenttia (Puhemies koputtaa) kaikista maatiloista.
Tämä osoittanee vain sen, että viljelijän
tulotaso ei ole suinkaan EU:n aikana kehittynyt myönteisesti,
vaan kustannukset ovat nousseet ja tulot ovat pienentyneet. (Puhemies
koputtaa) Tietenkin tulevaisuutta ajatellen Agenda-päätösten
myötä on tullut entistä suurempia epävarmuustekijöitä.
Tulevaisuus tulee näyttämään, mitä tulee
tapahtumaan ja mitä EU:n laajentuminen aiheuttaa viljelijäväestön
tulotasolle. Nämä ovat niitä kysymyksiä,
joihin on syytä (Puhemies koputtaa) vakavasti varautua.
Arvoisa puhemies! Katson, että tämä on
esittelypuheenvuoro. Sovelletaanko tähänkin 7:ää minuuttia?
Jos on näin, arvoisa herra puhemies, lopetan tähän
ja palaan uudelleen.
Toinen varapuhemies:
Kiinnitän huomiota siihen, että pääluokkaa
koskevat, ennen yleiskeskustelun alkua pyydetyt puheenvuorot pidetään nopeatahtisena
keskusteluna ja ne saavat kestää enintään
7 minuuttia. Esittelypuheenvuorossa täytyy pitäytyä vain
mietinnössä eikä puhua sitten ulkopuolelta.
Arvoisa puhemies! Minä pysyin mietinnössä.
Toinen varapuhemies:
Huomautan siitä, että esimerkiksi hullunlehmäntaudin
käsittely on tietysti vähän erilainen
asia kuin nämä muut. Mennään
eteenpäin, puheenvuoro ed. Komilla.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa puhemies! "Häntä ei palkittu hyvinhoidetusta/ maidosta,/ ei siististä pihapiiristä/
Hän
ei kutonut kauniita kankaita/ ei laulanut kuorossa/ ja
hänen lapsistaan kasvoi tavallisia/ ihmisiä/ Helpolla
hänestä pääsi/ ei tarvinnut
haastatella syntymäpäivänä/ ei muistaa
hautajaisissa."
Toivon, ettemme ole tavoittelemassa tätä Eeva Heilalan
runoilemaa tilannetta maaseudulle. Sitä että meillä olisi
mahdollisimman hiljaisia, huomaamattomia, tukien avulla jotenkin
sinnitteleviä, lähes työkyvyttömiä viljelijöitä,
jotka ovat niin uupuneita työtaakkansa alle, etteivät
jaksa enää osallistua yhteiskunnalliseen toimintaan
tai edes lomailla niinä muutamina vapaapäivinä,
joita heillä vuodessa on, puhumattakaan siitä,
että innostaisivat lapsiaan jatkamaan maatalousyrittäjinä sitten,
kun he ovat jo luoneet toisen uran muualla.
Arvoisa puhemies! Me keskustassa olemme esittäneet
40 miljoonan euron lisäystä maa- ja puutarhatalouden
kansalliseen tukeen. Tukeen kohdistuneita leikkauksia olisi kyettävä palauttamaan
sekä kohonneiden kustannusten vuoksi ainakin palkansaajiin
verrattuina alenevaa tulokehitystä korjaamaan. Myös
luopumistukijärjestelmä on tuotava eduskuntaan
sellaisena, että se varmistaa sekä luopuvan toimeentulon
että riittävät sukupolvenvaihdokset.
Arvoisa puhemies! Vaikkei tuo yksi löytynyt bse-tapaus
maailmaa kaadakaan, on sen johdosta edelleenkin pyrittävä parantamaan
laatujärjestelmäämme. Samalla on turvattava
se, että näiden uusien testauskustannusten, 50
miljoonasta markasta ylöspäin, maksumies ei ole
tuottaja, joka on toteuttanut jokaisen byrokratian vaatiman toimen
ja yrittänyt hoitaa eläimensä huolellisesti.
Rehu-, kasvinsuojeluaine- ja lannoiteteollisuuden on huolehdittava
läpinäkyvyydestä ja riskikartoituksesta
sekä valvonnasta omalla alallaan. Rehuteollisuuden on taattava
taudittomuus ja jäämättömyys
tuotteissaan. Paras ja tehokkain tapa varmistaa elintarviketurvallisuus
on se, että ketjun alkupäähän,
rehun valmistukseen ja tuotantotilan toimintaan, liittyvät
eläintautien riskitekijät hallitaan. Onkin hyvä,
että myös EU:n tasolla aletaan ottaa järki
käteen esimerkiksi pakkausmerkintöjen suhteen.
Kansallisesti on kunnalliseen ympäristöterveydenhuoltoon
pian saatava lisäresursseja, jotta lainsäädännön
toimeenpano ja kansalaisten luottamus elintarvikevalvontaan ei vaarannu.
Mielenkiintoista onkin, että mietinnössä komennetaan
maaseutukeskuksia laatustrategian parempaan toteuttamiseen, vaikka
tiedetään, että niiden resurssit ovat
rajalliset ja eri keskuksissa on jo menty lomautuksiin ja irtisanomisiinkin. Näinpä
esitämmekin
keskustassa tälle momentille lisää 300 000
euroa.
Arvoisa puhemies! Tuskin kukaan vastustaa laatustrategian toteuttamista
näinä päivinä, ja on hyvä,
että tavoitteena eri toimijoilla on saada kaikki toimivat
maatilat järjestelmällisen laatutyön
piiriin vuoteen 2006 mennessä. Meillä on oltava
läpinäkyvä ja luotettava laatustrategia,
johon kuuluu laajapohjainen keskustelu. Se tarkoittaa vuoropuhelua
eikä pelkkää tiedotusta, vaikka toki
myös riskiviestintä ja riskin arviointi ovat tulevaisuudessa
entistä tärkeämpiä.
On hyvä, että mietinnössä valtiovarainvaliokunta
myös viittasi tulevaisuuden haasteisiin, kuten EU:n laajenemiseen,
Wto-neuvotteluihin jne.
Arvoisa puhemies! Luonnonmukainen tuotanto eli luomutuotanto
on osa tulevaisuuden ruuantuotantoa. Ala kasvaa voimakkaasti koko
EU:n alueella, ja meneillään on eräänlainen
markkinoiden valloitusvaihe. Suomella on valmiiksi jo puhtaan ruuan
tuottajamaan imago, mutta pystyäkseen kilpailemaan muun
muassa Tanskassa ja Itävallassa tuotettujen luomuelintarvikkeitten kanssa
täytyy Suomesta vietävien tuotteiden olla markkinakelpoisiksi
jalostettuja. Kuluttajapuolella tarvitaan valistusta ja neuvontaa
luomutuotteista myös taajamissa, joissa maatalouden tuotantomuodot
eivät ole ihmisille enää kovin tuttuja.
Maa- ja kotitalousnaisten järjestöt tekevät
tärkeää valistustyötä sekä taajamissa
että haja-asutusalueilla kouluttamalla yrittäjiä esimerkiksi luomutuotteiden
jatkojalostuksessa ja opastamalla kuluttajia luomutuotteiden ominaisuuksista
ja käytöstä. Vaikkeivät maa-
ja kotitalousnaiset saaneetkaan rahaa talousarvioesitykseni mukaisesti,
löytyy luomutuotteiden markkinointiin kuitenkin 50 000
euroa lisää Finfood Luomulle suunnattavaksi ammattikeittiöille.
Hyvä näin. Lähinnä tämä tarkoittaa
Suonenjoen Luomukeittiökeskuksen hyvän työn
arvostamista. Tosin tuolla summalla ei vielä ihmeitä tehdä.
Rahaa onkin ohjattu mietinnössä sovitusti pohjoismaisen luomuruokayhteistyön
syventämiseen sekä logistisen ketjun kehittämiseen
pienten, luomutuotteita jalostavien yritysten ja ammattikeittiöiden
välille. Toivottavasti jatkoa seuraa.
Luomutuotannon kehittyminen riippuu markkinoiden kehityksen
lisäksi tuotantotuista. Niinpä luomukotieläintukea
on vakavasti ja pikaisesti mietittävä, jotta kysyntään
pystyttäisiin vastaamaan.
Paula Lehtomäki /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä ilta on jo osoittanut,
että tämän 7 minuutin aikarajan puitteissa
on pakko pitäytyä vain muutamaan asiaan, jotta
kerkiää ne sanomaan, joten keskityn tässäkin
vain kahteen asiaan, nimittäin luopumistukijärjestelmään
ja luonnontuotealaan.
Syksyllä 99 jäi erityisen kirkkaasti mieleen, kun
täällä säädettiin nyt
voimassa oleva luopumistukijärjestelmä, joka on
voimassa vuoden 2002 loppuun. Tämä säätäminen
jäi sen takia niin tarkasti mieleen, että kotiseudullani
Itä-Suomessa aiheutti suurta tuskaa se tilanne, että viljelemättömyys
ja vuokraus jäivät luopumistukijärjestelmän
ulkopuolelle. Tämä linjaus kohteli erityisen kaltoin
alueellisesti Itä- ja Pohjois-Suomea ja niiden viljelijöitä.
Nyt kun luopumistukea tarkastellaan määräajan
loppumisen vuoksi uudelleen, tulisikin näitä pahimpia
epäkohtia pyrkiä korjaamaan ja ottaa myös
tämä alueellinen näkökulma entistä paremmin
huomioon. Luopumistukiesitystä valmistellut työryhmä esittää,
että vuokrausmahdollisuus lutuun mahdollisesti tuotaisiin
takaisin, mutta samalla luopumisen ikäraja nousisi. Tämä kompromissi
on varmaankin pitkin hampain nieltävä, vaikka
jatkajankaan näkökulmasta se ei välttämättä ole
paras mahdollinen.
Arvoisa herra puhemies! Olen täällä useasti puhunut
kotimaisesta luonnontuotealasta ja sen edistämisestä,
mutta kun oppi näyttää hitaasti menevän
perille ja asiat näyttävät etenevän
vieläkin hitaammin, niin otan tämän jälleen
kerran esille.
Luonnontuoteala eli kotimaiset marjat, sienet ja yrtit, kaikki,
mitä metsä meille tarjoaa, ei ole varmastikaan
niin kovin merkittävä ala täällä Kehä kolmosen
sisällä, mutta sillä on kansantaloudellisesti
kuitenkin jonkinlaista merkitystä, ja on muistettava, että luonnontuotealalla
on erityisen tärkeä rooli monilla sellaisilla
alueilla, jotka ovat työllisyyden ja aluekehityksen osalta
vähän niin kuin takasuoralla. Vain murto-osa luonnon tarjoamista
marjoista, sienistä ja yrteistä hyödynnetään
Suomessa nykyisin.
Valtiovarainvaliokuntakin kiinnittää omassa mietinnössään
huomiota elintarvikealan tulevaisuuteen, mutta se ei siinä tarkastelussa
juuri kiinnitä huomiota luonnontuotteiden hyväksikäyttöön
ja jalostusteollisuuteen. Kuitenkin luonnontuotteiden kaupallinen
poiminta ja jatkojalostus tarjoavat työtä ja lisäansiota
tuhansille ihmisille ja lukuisille yrityksille. Myöskin
elintarvikeketjun turvallisuuden ja laadun tavoitteet saavutetaan
parhaiten kotimaisia raaka-aineita hyödyntämällä.
Näistä seikoista huolimatta Suomessa ei ole luonnontuotteiden
menekinedistämiseen pysyväisluonteista rahoitusta.
Tämä lyhytaikainen ja projektiluonteinen menekinedistäminen
on ollut pienimuotoista, ja siitä on puuttunut tarvittava pitkäjänteisyys.
Raaka-aineiden ja tuotteiden kysynnän kasvattamiseksi sekä tuotteiden
laadun ja jalostusarvon kehittämiseksi tarvitaankin pysyvää kansallista
rahoitusta. Olen tehnyt tästä asiasta talousarvioaloitteen,
mutta en taida eduskuntaa nyt sitten vaivata kuitenkaan äänestyttämällä siitä.
Yksi este kotimaisten marjojen kaupalliselle hyödyntämiselle
on ainakin tänä syksynä ollut marjojen
alhainen poimijahinta. Kun puolukastakin on maksettu vain 4 tai
4,5 markkaa kilolta, niin kyllä ymmärtää,
että tällainen kilohinta ei kovinkaan paljon houkuttele
ostamaan kallista bensaa ja ajelemaan pitkien matkojen päähän marjamaille.
Marjojen kaupallinen talteenotto onkin vähentynyt nimenomaan
ulkomaisen halpatuonnin painaessa marjojen hinnat alas.
Tein tänä syksynä tästä asiasta
kirjallisen kysymyksen maa- ja metsätalousministeri Hemilälle,
joka valitettavasti ei ole tänä iltana kerinnyt tänne
meidän kanssamme keskustelemaan. Ministeri vastasi kuitenkin,
että hän on pyytänyt komissiota selvittelemään
Suomen metsämarja- ja sienisektorin kannattavuusongelmia,
koska ala on kolmansista maista tulevan kilpailun takia vaikeuksissa.
On siis hyvä, että hallituksenkin piirissä nämä ongelmat
on tiedostettu ja asioita on pyritty viemään eteenpäin.
EU:n maatalouskomissaari Fischler on luvannut myöskin analysoida
tätä tilannetta ja tutkia, mitä luonnontuotealan
kohentamiseksi voitaisiin tehdä yksinkertaisten toimenpiteiden
avulla.
Lisäksi tästä alhaisesta poimijahinnasta
puheen ollen ministeri myöskin kertoi, että ministeriön
piiristä on asetettu työryhmä, joka selvittää muitakin
toimenpiteitä luonnontuotealan edistämiseksi,
mutta tutkailee myöskin tätä poimintatukiasiaa
eli sitä, voitaisiinko kotimaiselle marjalle kenties myöntää jonkinlaista
poimintatukea.
Arvoisa herra puhemies! Uskon ja toivon ja jään
odottamaan, että merkittäviä edistysaskeleita
myöskin luonnontuotealan suunnassa tapahtuu.
Eero Lämsä /kesk:
Arvoisa puhemies! Aivan muutamia tähän pääluokkaan
liittyviä asioita. Niin maatalouden kuin koko elintarviketaloutemme
keskeinen tavoite tulevina vuosina on kuluttajan tarpeiden ja odotusten
täyttäminen. Tuossa tulee huolehtia silloin erityisesti
laadukkaiden ja turvallisten elintarvikkeiden tarjonnasta erilaisille
kuluttajaryhmille. Tätä muun muassa maa- ja metsätalousvaliokunnan
kannanotto korostaa, ja tämä tulee hyvin korostetusti
esille myös maatalouspoliittisen strategiatyöryhmän loppuraportissa.
Tärkeää on se, että tulevaisuudessa
pystytään turvaamaan viljelijäväestölle
oikeudenmukainen tulotaso muihin väestöryhmiin
verrattuna, ja on otettava huomioon samalla myös maatalouden
vaatima työ- ja pääomapanos sekä ympäristöön
liittyvät vaatimukset. Tulotasoon liittyy se, että keskustan
vastalauseessa on esitetty kansalliseen tukeen korotusta. Se perustuu
siihen, että viljelijäväestön
tulotaso ei ole kehittynyt samassa suhteessa kuin muilla väestöryhmillä,
erityisesti palkansaajaryhmillä.
Täällä on tullut esille myös
sukupolvenvaihdoskysymys ja tuotu esille luopumistukijärjestelmä.
Se oli ratkaisuna varsin onneton. Siinähän ollaan
nyt tuomassa esitystä, jossa nykyinen järjestelmä jatkuisi
niin, että vuosina 2005—2006 tulisi vuokrausvaihtoehto
siihen mukaan tietyin rajoituksin. Minusta tämä järjestelmä on
tällä tavoin toteutettuna erittäin huono.
Nimenomaan nyt olisi tarvittu vuokrausvaihtoehto mukaan, koska nyt
niin sanotut suuret ikäluokat ovat tulemassa siihen vaiheeseen,
että tiloilla on tehtävä ratkaisuja,
lähtevätkö nuoret jatkamaan tilanpitoa
vai eivät.
Minulla on sellainen käsitys, että jos nyt
vuokrausvaihtoehto olisi tullut mukaan, kun sitä olisi nimenomaan
nyt tarvittu, se olisi ratkaissut monta ongelmaa. Todennäköisesti
vuosina 2006 ja 2007 eli Agendakauden jälkeen tällaista
vuokrausvaihtoehtoa ei enää olisi tarvittu. Nimenomaan
nyt tässä vaiheessa sitä olisi tarvittu,
ja olisi voitu siitä myöhemmin luopua. Ongelma
on siinä, että hallitus pitää erittäin
tiukasti kiinni maatalouspääluokan raameista eikä rahoitusta voida
raamien sisällä järjestää;
uutta rahaa siihen kuitenkaan ei tule.
Kun kokonaisuutena ajatellaan maaseutua, on tärkeää,
että maaseudun elinvoimaisuuden turvaamisessa otetaan huomioon
maataloustuotannon ja toimivan yhdyskuntarakenteen tärkeys maaseutualueiden
elinvoimaisuuden ylläpitämisessä. Tavoitteena
tulee olla syrjäisen ja ydinmaaseudun suurien kehityserojen
kaventaminen keskusalueisiin nähden.
Valiokuntaa on puhuttanut myös erittäin paljon
maatalousbyrokratia eli tukien hakemiseen ja valvontaan liittyvä byrokratia.
Maa- ja metsätalousvaliokuntahan seuraa byrokratiaa, ja
ollaan koko ajan, voisi sanoa, ajan hermolla. On minusta erittäin
tärkeää, että valiokunta otti
tämän asian myös hoitaakseen sillä tavalla,
että eri ministeriöistä pyydämme
selvitykset, missä vaiheessa ollaan menossa, ja myös
kuulemme asiantuntijoita ja sitten laadimme siitä omat
näkemyksemme ja myös osoitamme sen ministeriöön.
Myös ministeriöstä käsin on
tuotu esille, että on erittäin hyvä,
että valiokunta on asian nostanut esille, ja yhteisesti
pyritään asiaa hoitamaan.
Byrokratia-asiaanhan liittyy myös se, että ministeriö asetti
työryhmän, jonka tehtävänä on
selvittää ongelmia, jotka liittyvät tukien
valvontaan liittyvään byrokratiaan. Työryhmä nyt
sitten toimii, ja toivottavasti sen pohjalta syntyy sellaista tulosta,
että todella voidaan paneutua byrokratian purkamiseen.
Arvoisa puhemies! Yksi asia, joka on myös puhuttanut
ja maa- ja metsätalousvaliokunnassa oli esillä ja
tuli myös lausuntoon, oli vesivarojen käyttö ja
hoito, jota myös valtiovarainvaliokunnan maatalousjaostossa
on hyvin ansiokkaasti, näin voisi sanoa, hoidettu ja korostettu
ja myös siihen saatu lisää rahaa. Monin
paikoin vesihuolto ei vastaa asutuksen ja elinkeinoelämän
tarpeita, ja ilman valtion tukea välttämättömistä vesihuoltoinvestoinneista
saattaa aiheutua kohtuutonta painetta asukkailta perittäviin
maksuihin. Näin on erityisesti maaseudulla keskustaajamien ulkopuolella,
missä uuden vesihuoltolainsäädännön
tavoitteiden mukaisesti tulisi erityisesti parantaa vesihuoltopalveluja.
Nimenomaan tässä korostuu runkovesilinjojen rakentaminen,
koska ne ovat kustannuksiltaan sellaisia, että ilman valtion
ja kuntien tukea niitä ei voida toteuttaa.
Lisäksi meillä tuotiin esille toimintaryhmätyön
tilanne eli niin sanotut Leader-hankkeet. Siellä on ollut
ongelmia nimenomaan siinä, että kaikki, jotka
hakivat Leader-rahoitusta, eivät päässeet
rahoituksen piiriin, vaikka kylläkin kriteerit täyttyivät.
Hakemuksia oli noin 50 hankkeesta, ja vain noin puolet pääsi
rahoituksen piiriin, minkä jälkeen, kun valiokuntana
ja myös yksittäisinä edustajina on asiaa
hoidettu ja oltu ministeriöön yhteydessä,
siellä on asialle lämmetty niin, että rahoitusta
saatiin Makerasta ja perustettiin Pomo + -ryhmiä,
joilla lähes kaikki hankkeet pystyttiin toteuttamaan. (Puhemies
koputtaa) Ainoastaan kaksi hanketta jäi ulkopuolelle, Ylä-Savon
Veturi ja Jyväskylän (Puhemies koputtaa) Jyväsriihi-hanke.
Onneksi nämäkin ovat nyt sitten saaneet maakuntarahaa
eli (Puhemies koputtaa) EU:n tavoite 1 -ohjelman mukaista
tukea ja tukea Alma-rahoituksen kautta. Eli asia myös siltä osin
on kunnossa, arvoisa puhemies!
Toinen varapuhemies:
Kun on etukäteen päätetty, että puheenvuorot
saavat kestää enintään 7 minuuttia,
toivon että siinä pysytään,
koska puheenvuoro voidaan etukäteen valmistella sen mukaisesti.
Hannu Aho /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On hyvä, että kello
on itsellä ja puhemiehellä, niin että suurin
piirtein säilyy tuo oikea aika.
Maan hallitus on sitoutunut tässäkin budjetissa,
niin kuin se on koko kaudellaan sitoutunut, kotimaiseen tukipakettiin
aivan liian tiukasti, kun katsotaan sitä, että kuitenkin
toisaalla luetaan ja kirjoitetaan siitä, että hallitus
haluaa käsitellä maan kansalaisia samalla tavalla,
ja pyritään siihen, että myös
tulokehitys olisi saman suuntainen kaikkialla.
Näyttää siltä, että tähän
ongelmatiikkaan, joka meillä tänä päivänä on
olemassa, ei tule budjetissa mitään pelastusta.
Varmaan hyvin muistamme rakennekehityksen, jota ministeri on potkinut
kovillakin otteilla eteenpäin ja sitä kautta,
ainakin omien sanojensa mukaan, pyrkinyt hakemaan tulojen kasvua
ja kehitystä, jota viljelijöille pitäisi
tulla, mutta valitettavasti meillä lyövät korville
monet eri asiat sillä tavalla, että sitä ei voida
seurata.
Esimerkkinä pohjoisen tuen rajoitteet, jotka ovat koko
ajan olleet päällä, ovat aiheuttaneet sen,
että ei ole pystytty seuraamaan EU:n liittymissopimuksen
maksimimaksurajoja, mitä olisi pystytty maksamaan. Ne olisi
ehdottomasti pitänyt ajaa koko ajan siellä yläkantissa.
Silloin meillä tulokehitys olisi ollut sitä luokkaa,
mitä sen olisi pitänyt myöskin maatalousyrittäjillä olla.
Ongelmia on tietysti jo pitemmän päältä. Noissa
neuvotteluissa ei ollut oikeita kiloja ja litroja, joita on lähdetty
hakemaan, ja sitä kautta näitä ongelmia
tulee olemaan.
Rakennekehitys, johon investointituki liittyy hyvin tarkasti,
on ollut ongelma koko ajan, ja näyttää,
että se edelleen jatkuu. Niiden rahojen riittävyys,
mitä investointitukipuolelle on yleensä varattu,
näyttää olevan sellainen, että niukkuutta
jaetaan nytkin tällä hetkellä. Näkemykseni
on, että se on sitä onnettominta maatalouspolitiikan
harjoittamista, että jatkuvasti joudutaan hakukieltoja
laittamaan. Silloinkin, kun viljelijät todella varautuvat
rakenteen kehittämiseen ja investointiin omasta mielestään
parhaalla mahdollisella tavalla, yhteiskunta laittaa hakukieltoja päälle.
Veikkaukseni on, että näin tulee käymään jatkossakin,
sillä äärettömän vähän
rahaa on jäljellä uusiin investointeihin, joihin
käytännössä on jo nyt rahaa
haettu.
Toisaalta ihmetyttää myöskin se,
että silloin, kun on puhe maataloudesta, maaseudusta, ei
oteta tarpeeksi huomioon luonto-ongelmaa, josta muutama viikko sitten
tämä pieni myrskyn poikanen, joka meillä kävi,
antoi hyvän opetuksen. Silloin puhutaan niistä perusyrittämisen
mahdollisuuksista, joiden meillä pitäisi olla
kunnossa myöskin maaseudulla ja maatalouspuolella. Eli sähköhuolto
on aivan onnettomissa käsissä; näin on
pakko sanoa. Jos viikon on sähköt poikki eikä minkäänlaista
pihaustakaan lampussa näy, silloin asiat eivät
ole kyllä kohdallaan.
Tämä ei tietenkään ole ihan
budjettikysymys kokonaisuutena. Siinä tarvitaan sähköyhtiöitä hoitamaan
asia, mutta tulisi edesauttaa maatiloja ja viljelijöitä siinä,
että pystyttäisiin hakemaan paremmin näitä apuvehkeitä.
Kyllä ihmetytti, että ministerillä oli
hyvin tiukka kanta siihen, että investointiavustusta sähköaggregaattien
ostamiseen ei pennilläkään nosteta. Jollakin
tavalla tuntuu, että ihan oikeaa tuntumaa siitä,
missä nyt mennään, ei oikein välttämättä ole.
Toisaalta tänä päivänä rakennekehityksessä tarvittaisiin
myös valtion väliintuloa tilusvaihto- ja uusjakokysymyksissä,
jotta pystyttäisiin tekemään ne parhaat
mahdolliset ratkaisut tilojen rakenteen kehittämisessä.
Siihen tarvittaisiin kyllä lisää rahoitusta
sillä tavalla, että valtio tulisi uudestaan näihin
asioihin mukaan silloin, kun jako on käynnissä,
ja saataisiin näitä järjestelyjä tulemaan
vähän parempaan suuntaan sillä tavalla, että tilukset
olisivat järkeviä, kun uusia muodostetaan.
Toisaalta tässä on sosiaalipolitiikka yksi
tärkeä osanen, johon pitäisi kehitystä saada.
Siihen ei tule nytkään tarpeeksi rahoitusta, jotta
saataisiin lomatoimintaa kehitettyä. Minä ihmettelen kyllä,
niin kuin ed. Lämsä, lutun jatkokysymystä,
millä tavalla sitä on nyt esitetty ja miten sitä on
käsitelty. Ministeri asetti oman työryhmänsä, joka
oli mielestäni hyvin monipuolinen ja teki hyvää työtä,
mutta siitä huolimatta työryhmän esitys
ei tyydyttänyt, vaan sitä lähdettiin
purkamaan ja esittämään huonompia vaihtoehtoja.
Minusta se on huonoin vaihtoehto, jos lutu-järjestelmässä,
luopumistuessa, tähän perusikärajaan kosketaan.
Aina on puhuttu pitkäjänteisyydestä, ja
sitä todella tarvitaan maataloudessa. Nyt jos ikärajaa
lähdetään kahden vuoden päästä nostamaan
tästä 55:stä, niin jälleen kerran
tulee näitä ihmisiä, jotka tipahtavat
loukkuun eivätkä pysty järjestämään
elämäänsä sillä tavalla
kuin olisi normaalisti pitänyt voida tehdä. Yrittäjäriskiä on maataloussektorilla
aivan tarpeeksi, eikä sitä pitäisi tämän
tyyppisillä ratkaisuilla enää lisätä.
Tulokehitys, jota keskusta esittää, että siihen 250
miljoonaa markkaa lisättäisiin, on minusta aivan
oikean suuntainen. Sillä saataisiin jollakin tavalla korjattua
tulojen nousua suurin piirtein samaan tasoon kuin muilla väestöryhmillä.
Pitää muistaa aina se, että tuotantopanosten
kohoamista ei enää voida korvata sillä tavalla
kuin aikaisemmin on pystytty korvaamaan. Tämä vie
kyllä sen, mitä rakennekehityksessä olemme
saaneet lisää tulemaan, se vie kyllä pois,
puhumattakaan siitä, jos viimeisin bse-tapaus tuo sitten
todella menetyksiä. Silloin tähän asiaan
pitää palata erikseen, mutta en siihen halua sen
syvemmälle mennä. Aika näyttää,
ja se aika koittaa sitten tulevaisuudessa. Toivon mukaan löytyy
yhteisymmärrystä silloin, kun sitä todella
tarvitaan, näiden asioiden korjaamiseksi tästäkin
salista.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Käsiteltävänä oleva
maatalouspääluokka liittyy nimenomaan maaseutuun
ja kysymykseen maaseudun tulevaisuudesta ja sitä kautta
myös maakuntien tulevaisuudesta. Ed. H. Aho toi esille
sen, että maatalouspolitiikan tulisi olla pitkäjänteistä.
Tämä on aivan perusteltu toteaminen. Silloin kun
on kysymys sukupolvien välisestä elinkeinon harjoittamisesta,
mitä tietysti on moni muukin yrittäjätoiminta,
mutta erityisesti maatalous, silloin lainsäädäntö ei
saisi olla kovin tempoilevaa. Lainsäädännön
pitäisi olla vakaata, pitkälti ennustettavaa,
ja tämä varmasti olisi osaltaan myös
rohkaisemassa nuoria viljelijäyrittäjiksi maaseudulle.
Tällä hetkellähän meillä on hyvin
huolestuttava tilanne maatilojen jatkajien osalta kautta koko maan.
On pakko uskoa, että tilanne kääntyy
parempaan, mutta yhtä välttämätöntä on
myös edesauttaa valtion toimesta sitä, että saataisiin
sukupolvenvaihdoksia aikaan ja että tiloilla olisi jatkajia
ja maaseudulla perusasutus.
Eräs ongelma tähän liittyy myös
perintöverokäytännössä.
Minulla on sellainen käsitys, että on tiettyjä maita,
joissa ei tällaista perintöverokäytäntöä edes
ole kuin meillä, vaan siellä voi seuraava sukupolvi
ilman perintöveroa käydä jatkamaan. Tuota
kysymystä olen selvittänyt, ja muun muassa presidentti
Martti Ahtisaari aikanaan toi esille Euroopasta kaksikin maata,
joissa tämän kaltaista perintöverokäytäntöä ei
ole. Hän toivoi, että sieltä otettaisiin
mallia, jotta meillä Suomessa olisi tiloilla jatkajat.
Toivon, että tämä malli löytyisi.
Haluan tässä puheenvuorossani tuoda esille myös
metsäasioita. Suomalainen maatilahan on yritys, johon kuuluu
peltoa, metsää, perinteisesti karjaa; nyt tosin
entistä enemmän on karjattomia tiloja myös
nimenomaan. Itse olen Keski-Suomesta, ja siellä korostuu
nimenomaan metsä. Mielestäni metsän osuus
tulisi nähdä myös osana maatalouspolitiikkaa
ja nähdä myöskin viljelijä metsäyrittäjänä ja
saada myöskin lisättyä metsänomistajan
omatoimisuutta metsänsä kanssa.
Ennen muuta haluan kantaa huolta metsien ensiharvennuksista.
On kysymys siitä, onko meillä jatkossakin saatavana
hyvänlaatuista puuraaka-ainetta, tukkipuita. Mehän
tiedämme, että tukkipuulla on arvoa mekaanisessa
puunjalostuksessa ja nimenomaan puun pinnoista saadaan kaikkein arvokkaimpia
paperin raaka-aineita. Siksi on tarpeen, että Suomessa
kannattaa kasvattaa hyvänlaatuista puuta.
Tässä suhteessa myös verolainsäädännöllä tätä voidaan
edesauttaa. Kun aikanaan tehtiin päätös
metsän myyntiverosta, kritisoin tuota sikäli,
että siinä osaltaan katosi tuo pitkäjänteisyys,
joka liittyi pinta-alaveroon, joka osaltaan on rinnakkainen systeemi
vielä määräajan. Koen, että tässä tulee
hyvin suuri ongelma, kun pinta-alaverotus, ellei lainsäädäntöä muuteta,
väistyy, ongelma, joka horjuttaa puumarkkinoita, horjuttaa
valtakunnan puuhuoltoa ja tuo hyvin kyseenalaisia tilanteita. Ennen
kaikkea metsien hoidon kannalta tulee hyvin ongelmallisia tilanteita
eteen.
Kolmetoista vuotta, joka saattoi tuntua pitkältä ajalta
silloin, kun verolainsäädäntö aikanaan tuli,
on nimenomaan siinä sadan vuoden kasvatusajassa, joka metsänkasvatuksessa
on, sittenkin varsin lyhyt aika. Tuo siirtymävaihe silloin määriteltiin
aivan liian lyhytnäköisesti. Siitä puuttui
tuo pitkäjänteisyys. Näkisinkin, että veroratkaisujen
nimenomaan metsän kyseessä ollen tulisi olla vastuullisia,
kauas katsovia siten, että metsänomistaja tietää,
että työpanostus, metsien hoidot, harvennukset,
muut investoinnit, ojitukset, metsätiet, joita hän
tekee, ovat todella mielekkäitä metsätalouden
kokonaisuutta ajatellen.
Arvoisa herra puhemies! Toivon, että löydetään
niitä ratkaisuja, joilla saadaan uutta sukupolvea vastaamaan
maaseudun tiloista, ja että maaseutu säilyy asuttuna.
Keskustelun nopeatahtinen osuus päättyy.
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hiljattain on ollut käsittelyssä maatalouden
kansallinen strategia, jossa lähtökohtana on ollut,
että meillä maataloustuotantoa pyritään harjoittamaan
siten, että me saisimme niitä tuotteita, joita
kuluttajat kaipaavat. Se on tietysti ymmärrettävää,
koska se on markkinaehtoinen toiminta ja ennen kaikkea kuluttajat
kysyvät tänä päivänä hyvin
voimakkaasti terveitä, turvallisia kotimaisia elintarvikkeita.
Toisaalta on intressi, että tuotamme ja pidämme
kansallisen elintarviketalouden toimintakuntoisena ja riittävänä ja myöskin
takaamme riittävän omavaraisuuden.
Eräs keskeinen tekijä tuossa elintarvike-
ja maatalousstrategiassa oli tarveperustainen tukipolitiikka. Tällä on
todettu tarkoitettavan sitä, että unionin sisällä tuet
pyrittäisiin jakamaan sinne, missä tarve on suurin,
ja yhtä lailla tämän tulee merkitä sitä,
että kansallisesti myöskin arvioidaan maan eri
osia ja siellä tarvittavaa tukipolitiikkaa, jolloin tietysti
viljelyolosuhteet meidän maassamme ovat hyvin erilaiset.
Sanotaan, että Itä- ja Pohjois-Suomessa kun on
pienet peltokuviot, kivisyys ja hajallaan olevat viljelyalueet,
on kalliimpaa viljellä kuin Lounais- ja Länsi-Suomessa,
missä on hyvä maaperä, suuret peltokuviot
ja tuotantokustannukset alhaiset. Elikkä tukea tulisi kyetä ohjaamaan
hyvin voimakkaasti juuri Itä- ja Pohjois-Suomen tilojen
säilyttämiseksi viljelyssä ja myöskin
tuotantotoiminnassa.
EU:n myötä meillä tilakoko on kasvanut
hyvin voimakkaasti ja myöskin karjatalousvaltaisissa tilayksiköissä viljelijöiden
jaksaminen on tullut hyvin suureksi ongelmaksi. Tässä toki
on sijaisaputoimintaan saatu parannuksia, myöskin lomatoimintaan,
mutta edelleenkin huoli siitä, että nuoret viljelijät
kykenevät pysymään ammatissaan säädettyyn
eläkeikään asti, on tullut hyvin suureksi
ongelmaksi. Jaksamista voidaan helpottaa toki koulutuksella ja viljelijöiden
välisellä yhteistoiminnalla, mutta siitä huolimatta näyttää siltä,
että käsittelyssä oleva valiokunnan mietintö ei
anna vastauksia juurikaan niihin kysymyksiin, joita tässä strategiassa
on tuotu esiin.
Jos lyhyesti toteaa, miten meillä Suomen maatalous
on kehittynyt ja jaksaa unionin jäsenyyden jälkeisenä aikana,
niin on todettavissa se, että maatalouden tuottajahinnoissa
on tapahtunut 40—50 prosentin lasku. Kuluttajahinnat ovat
tosin samana aikana myöskin laskeneet 11 prosenttia. Meillä tilastojen
mukaan maatalouden tulos aleni keskimäärin vajaat
1 800 markkaa eli 2,5 prosenttia tilaa kohti vuodesta 97
vuoteen 99. Tiloista vuonna 99 noin 13 prosenttia teki negatiivisen
tuloksen, mikä merkitsi sitä, että tulot
eivät riittäneet menojen katteeksi. Tuloluokassa
0—100 000 markkaa tuloksella mitattuna tiloista
oli noin 60 prosenttia. Elikkä niinkin mittavan liiketoiminnan
harjoittamisen näkökulmasta tarkasteltuna kannattavuus
ja tulopohja ovat varsin heikot. Silloin voidaan kysyä,
miten tällä tulopohjalla, rahoitusrakenteella,
me kykenemme hoitamaan kannattavan, terveen ja turvallisen elintarviketalouden
tässä maassa myöskin tulevaisuudessa.
Minusta ennen kaikkea nyt lähtökohdan tulee olla
se, niin kuin keskustan talousarvioaloitteessakin on esitetty, että lisätään
maatilatalouden kannattavuutta. Koska meillä tuottajahintojen kautta
kertyy tiloille noin puolet tuloista ja tukipolitiikan kautta noin
puolet, ennen kaikkea markkinaehtoisesti toimien kansallista tukea
on lisättävä esitetyt 40 miljoonaa euroa,
joka takaa sitten paremman kannattavuuden tiloilla.
Toisaalta myöskin tiloilla tukipolitiikassa on päästävä pitkäjänteisyyteen.
On useina vuosina tapahtunut siten, että viljelijät
EU-tukea hakiessaan ovat joutuneet sitoutumaan tukiin, joiden saanti
on ollut epävarmaa. Yhtä lailla Agenda-kausien
vaihtuessa tuet voivat vaihdella. Jos ajatellaan, että viljelijä tekee
miljoonien markkojen investoinnin, on välttämätöntä,
että hän tietää investointiin
ryhtyessään, että yrityksen kannattavuus
on taattu ja myöskin tilalla voidaan perhe elättää ja
ammattia harjoittaa. Siinä mielessä tukipolitiikka
on saatava vakaalle pohjalle.
Lisäksi erityisesti Itä- ja Pohjois-Suomessa sukupolvenvaihdokset
ovat suuri ongelma tiloilla. Siksi täällä on
esitetty jo kanta luopumistukijärjestelmän jatkamisesta
ja sen sisällön muuttamisesta siten, että myöskin
vuokrausvaihtoehto on mukana välittömästi
tämän kauden päätyttyä, ilman
että siinä tulee luopumisikään
vaikuttavia muutoksia. Tämä takaa nuorille viljelijöille
mahdollisuuden saada edullisesti tuotantomaata käyttöönsä eikä sido
pääomia. Toisaalta se oikeuttaa myöskin
luopujat pääsemään varhaisessa
vaiheessa eläkkeelle, silloin kun heidän työkykynsä ja
terveydentilansa on heikentynyt.
Lisäksi täällä viitattiin
hyvän hallinnon periaatteeseen. Minusta on luontevaa, että myöskin maatalouden
tukipolitiikassa harjoitetaan hyvän hallinnon periaatteita
ja kotimaista hallintomenettelylakia. Tämä on
välttämätöntä. Lisäksi myöskin
viljelijöiden oikeusturvan muun muassa EU-tukitarkastuksissa
tulee olla rinnasteinen muihin perusoikeuksiin, elikkä tiloilla
tapahtuvien tarkastusten tulee olla siten järjestettyjä,
että viljelijöiden yksityisyyden suoja ja perusoikeudet
on turvattu eikä mennä tarkastamaan kotipiiriin
kuuluvia ja yksityisyyden suojaan kuuluvia asioita laajemmalti kuin
sen tarkastuksen tarve edellyttää.
Arvoisa puhemies! Bse-tautitapaus, joka meillä ilmeni,
on tietysti yllättävä ja harmillinen, mutta
toivoa sopii, että reaktiot kuluttajien piirissä eivät
muodostu voimakkaiksi ja että tämä ymmärretään
vain yksittäisenä tapauksena, jonka syystä toivottavasti
selvyys tullaan saamaan. Kuitenkin tämä on aiheuttanut
jo meille viljelijöille monia suuria tulonmenetyksiä:
Lihan hinta on alentunut, ja myöskin kulutus on vaarassa alentua.
Mikäli tämän kaltaisia markkinahäiriöitä tulee,
on varauduttava siihen, että bse-taudin esiintymisen takia
ollaan valmiit maksamaan tukea viljelijöille siten, että he
pääsevät tämän väliajan
yli, ja toisaalta tämä ei saa olla vaikuttamassa
meille jatkossa terveellisen ja turvallisen elintarviketalouden
jatkumiseen maassa, vaan turvaamme kotimaisen elintarviketuotannon.
Timo Seppälä /kok:
Arvoisa puhemies! Maa- ja metsätalousministeriön
hallinnonala on yksi niitä kaikkein ongelmallisimpia, mitä meillä löytyy.
EU:n myötä olemme sitoutuneet yhtenäiseen
eurooppalaiseen maatalouspolitiikkaan, joka ei lupaa minkäänlaista
ruusuista tulevaisuutta Suomen maatalousyrittäjille. Kaiken
lisäksi tällä puolella, jos missään,
kukkii byrokratia parhaimmillaan tai pahimmillaan. En tiedä mitään muuta
yrittämisen aluetta, missä vaadittaisiin vastaava
paperisota ilman, että kuitenkaan saa itse päättää yrittämisensä lajista
ja laajuudesta. Pilkuntarkka byrokratia ei todennäköisesti
toteudu missään muussa maassa niin orjallisesti
kuin Suomessa, me kun olemme aina halunneet olla mallioppilaita
kansainvälisessä kanssakäymisessä.
Toivomukseni tulevalle vuodelle onkin, että ministeriön
virkamiehet toiminnoissaan vaihtaisivat tarkkuusaseensa hehtaarihaulikkoihin
ja suhtautuisivat edes vähän suurpiirteisemmin
direktiivien valvontaan.
Talousarvion laadinnan jälkeen on Suomessa paljastunut
bse-tapaus, joka varmasti tulee aiheuttamaan sekä lisävaivaa
että lisäkustannuksia hallinnonalalle. Muutoin
vuonna 2002 toimintoihin vaikuttavat keskeisesti muun muassa EU:n laajentumisen
sekä yhteisen maatalouspolitiikan uudistamisen ja Etelä-Suomen
kansallisen tuen jatkamisen valmistelu, elintarvikeketjun laatukysymykset
sekä maatalous- ja maaseutupolitiikan keskushallinnon uudelleenorganisointi.
Hallinnon uudelleenorganisoinnissa tulee ministeriön
jatkaa aloittamallaan hajasijoittamisen linjalla ja sijoittaa Maaseutuvirasto
Helsingin ulkopuolelle. Sijoittaminen voidaan ja osataan tehdä asteittain
siten, että siitä ei koidu kohtuutonta haittaa
viraston henkilökunnalle. Päijäthämäläisenä edustajana
toivon tietenkin, että viraston sijaintipaikaksi tulisi
Lahti. Siinä virasto olisi uuden oikoradan valmistuttua
kätevästi 44 minuutin työmatkan päässä Helsingistä,
mutta kuitenkin selkeästi poissa Pääkaupunkiseudulta
parantamassa 15 prosentin työttömyyden kanssa kamppailevan
kaupungin ahdinkoa.
Hallinnonalan lukuisista osa-alueista haluan nostaa esiin luonnonmukaisen
tuotannon. Suomen syrjäisestä sijainnista ja harvasta
asutuksesta johtuen meillä on erinomaiset mahdollisuudet luomutuotantoon.
Luomutuotannon kasvattamisessa ja tuotannon jalostamisessa luomuruuaksi on
kuitenkin ratkaisematon ongelma: Meillä on liian vähän
luomutuotantoa, jotta teollisuus pystyisi kannattavasti jalostamaan
luomuruokaa. Kun meillä ei ole hankintasopimuksia tekevää elintarviketeollisuutta,
niin viljelijät eivät taas uskalla siirtyä luomutuotantoon.
Syksyllä maa- ja metsätalousministeriö arvioi,
että tänä vuonna jää luomutuotantoon
varatusta tuesta käyttämättä 44
miljoonaa markkaa. Ylijäämä johtuu osittain
siitä, että kuluvan vuoden budjettiin varatun
summan uskottiin riittävän vain vanhojen luomusopimusten
uusimiseen ja kesäkuussa lisäbudjetin kautta saatiin
ympäristötukeen kuitenkin 75 miljoonaa markkaa
lisää, mutta luomutukihakemukset oli pitänyt
jättää jo toukokuussa. Luomuviljely ei
ole viime vuosina kasvanut, kuten oli suunniteltu. Siihen on ollut jalostusteollisuuden
puuttumisen lisäksi syynä myös rahoituksen
epävarmuus. Ensi vuoden talousarviossa tukea on lisätty,
ja se mahdollistaa hallitun luomutuotannon lisäyksen.
Arvoisa puhemies! Luomutuotteille on teollisuusmaissa kasvavaa
kysyntää, ja niistä saatava hinta on
riittävän hyvä. Ministeriön
tehtävä on nyt edesauttaa ja nopeuttaa luomutuotannon
lisäämistä ennen kuin muut maat vievät
markkinat nenämme edestä.
Juha Korkeaoja /kesk:
Arvoisa puhemies! Kello on nyt 16 minuuttia yli puolen yön,
ja käsittelemme maatalouspääluokkaa yön
hiljaisena hetkenä. Tämä ei ole aivan
ensimmäinen kerta, kun tällä tavalla
tapahtuu, että maatalouspääluokka puhutaan
keskellä yötä. Minusta tämä on asia,
johon puhemiesneuvoston tulee kiinnittää huomiota,
ja toivon, että ensi vuonna maatalouspääluokka
puhuttaisiin päivällä. Jos muistelen taaksepäin
omaa kansanedustajakauttani, vuosia on kymmenkunta takana, niin
lähes joka vuosi on tapahtunut aivan samalla tavalla: Maatalouspääluokka
on ollut keskustelussa keskellä yötä.
Paikalla ei ole ministeriä, paikalla ei ole yhtään
vasemmiston kansanedustajaa ollut koko aikana, ei yhtään
vihreitten kansanedustajaa, ei yhtään Rkp:n kansanedustajaa
tässä salissa. Kokoomuksesta on useita kansanedustajia
salissa ja osallistumassa keskusteluun. Pidän sitä hatunnoston
arvoisena asiana ja kiinnitän siihen positiivista huomiota.
Maatalouspolitiikka on pyritty siirtämään
sivuun. Viime päivinä Suomen Pankin nimitysten yhteydessä on
paljon puhuttu tarpeesta saada yhteiskunnallista näkemystä Suomen
Pankin johtokuntaan. Minä peräänkuulutan
yhteiskunnallista näkemystä maatalousministeriöön
ja maatalousministeriön johtoon. Olen hyvin pettynyt siitä, että tässäkään
ministerivaihdoksessa, joka nyt on tapahtumassa, kun ministeri Hemilä siirtyy
toisiin tehtäviin, ei ministeriön johtoon tule
poliitikkoa, ei tule poliittista vastuuta kantavaa henkilöä.
Kun salissa on kokoomuksen edustajia, minkä äsken
totesin ja mistä kiitosta annoin, joudun tässä yhteydessä ilmaisemaan
pettymykseni siitä, että kokoomus ei ottanut sitä vastuuta,
joka, arvoisat kokoomuksen kollegat, olisi teille kuulunut ja jonka
vastaanottamiseen teidän joukossanne olisi ollut päteviä henkilöitä tässäkin
salissa ja nyt läsnä olevien henkilöiden
joukossa. Olisin todella toivonut, että olisitte ottaneet
tämän vastuun kantaaksenne vaikkapa kierrättämällä hallituksen
riippumatonta ja sitoutumatonta ministeriä vaikkapa ulkomaankauppaministeriöön tai
johonkin muuhun tehtävään niin, että olisi päästy
normaaliaikaan, normaalitilanteeseen, myöskin maatalousministeriön
ja maatalouspolitiikan suhteen.
Arvoisa puhemies! Maataloudella on ministeri Hemilän
kauden jälkeen edessään monia haasteita.
Ministeri Hemilä on hoitanut mielestäni oikein
hyvin erityisesti EU-jäsenyyteen ja EU:hun päin
liittyviä neuvotteluja, mutta toisaalta hänen siirtyessään
Elintarviketeollisuusliiton toimitusjohtajaksi, mitä sinänsä pidän
hienona asiana, että tuohon koko elintarvikeketjulle tärkeään
liittoon tulee taitava ja osaava ja maataloutta tunteva johtaja,
hänen kautensa jälkeen ongelmia on kosolti maataloudessa.
Minusta päällimmäinen ongelma on se,
mihin valtiovarainvaliokunnan jaosto on kiinnittänyt huomiota,
eli onneton tulokehitys. Toinen suuri ongelma on jo keskustelussa
esille tullut kasvava ja sietämättömäksi
kehittynyt byrokratia.
Maatalouden heikko tulokehitys on tuotu kiitettävällä tavalla
esille mietinnössä, jota on eri edustajien toimesta
jo referoitu. Maataloustulon kehitystä on pyritty selvittämään
tai sanomaan, että se on suhteellisen hyvin mennyt, jos
lasketaan viljelijää kohti esimerkiksi jakamalla
maataloustulo kunakin vuonna viljelyssä mukana olevien
viljelijöiden tai tilojen määrällä.
Tämä lähtökohta verrata tai
arvioida maatalouden tulokehitystä on mielestäni
virheellinen, koska jos heikosti kannattava tila lopettaa ja tällä tavalla
maataloustulo ei juurikaan muutu kokonaisuutena, saadaan kuitenkin
jakamalla tämä ennallaan säilynyt maataloustulo
tilaa kohti korkeampi lukema, vaikka jäljelle jäävien
tilojen tulot eivät ole mihinkään muuttuneet.
Tällä tavalla tilastoja on viime aikoina joissain
tapauksissa luettu ja asiasta annettu virheellinen kuva.
Mutta valiokunnan mietinnössä todetaan kyllä maataloustulon
kehitys myös Tilastokeskuksen verotustietoihin perustuen,
mikä antaa paremman kuvan ja kertoo karua todellisuutta
vuosien 97—99 tulokehityksestä ja siitä,
että lähes 13 prosenttia tiloista teki negatiivisen
tuloksen. Tässä on vain kehitys parilta vuodelta,
ei koko EU-kaudelta. Tulokehitys on ollut siis todella huono.
Toinen suuri ongelma, kuten totesin, on byrokratia, joka on
sietämätöntä ja vuosi vuodelta kasvavaa.
Viime aikoina on keskusteltu siitä, saavatko maatalousviranomaiset
neuvoa viljelijöitä tässä byrokratian
viidakossa. Ohjeet ovat edelleenkin epäselvät.
Toivottavaa on, että ministeriön asettama työryhmä saa
tässä asiassa jotain tolkkua aikaiseksi.
Olisi mielestäni myöskin kiinnitettävä huomiota
sanktioihin, joita viljelijöihin kohdistetaan silloin,
kun on tapahtunut tukihaussa jotain virheitä. Suomalaisen
viljelijän nettotulosta erittäin suuri osa muodostuu
tukien kautta. Tällä tavalla samojen prosenttilukujen
kohdistaminen tai sanktioiden käyttäminen kuin
muualla Euroopassa johtaa täällä meillä kohtuuttoman
suureen nettotulojen leikkaamiseen sanktioitten sattuessa kohdalle.
Tehdyt virheet ja niistä aiheutuvat sanktiot, tulonmenetykset,
eivät ole missään järjellisessä suhteessa
toinen toisiinsa. Pieni tahaton virhe, jonkin kruksin pois jääminen,
voi johtaa siihen, että viljelijän nettotulosta
häviää erittäin suuri osa. Tämä ei
voi olla oikeusvaltion menettelytapa. Mielestäni tähän
pitää saada korjaus.
Näistä ongelmista johtuu se, että tänä päivänä toteutuu
erittäin vähän sukupolvenvaihdoksia. Tilastojen
mukaan alle 1 000 uutta viljelijää tulee
remmiin vuosittain, mikä on EU-jäsenyyttä edeltäneeseen
aikaan nähden alle kolmasosa. Tämä kertoo
karua kieltään siitä, että nuorilla
viljelijöillä, nuorilla maatilojen lapsilla, ei
ole luottamusta tulevaisuuteen. Tämän pitäisi
olla asia, joka saa hälytyskellot soimaan. Jotain merkittäviä muutoksia
edellä mainittuihin asioihin, tulokehitykseen ja byrokratiaan,
on saatava, jotta syntyisi viljelijöitten keskuudessa laajempaa
halukkuutta jatkaa tätä ammattia.
Arvoisa puhemies! Täällä on todettu,
että lähivuosien suurimmat haasteet, uuden ministerin suurimmat
haasteet, liittyvät artiklan 141 jatkoon. Meillä on
nimenomaan Etelä-Suomen tuen tulevaisuus vaakalaudalla.
Siellä on kysymys sokerijuurikkaasta, siellä on
kysymys perunasta, siellä on kysymys viljanviljelystä,
ja tässä asiaan tarkemmin syventymättä ongelmia
löytyy kosolti myös liittyen EU:n laajenemiseen
ja tulevaan Wto-kierrokseen.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Heti alkuun täytyy ilolla
todeta, että tässä salissa yhteiskunnallisten
näkemysten kirjo laveni merkittävästi,
kun ed. Valpas saapui seuraamaan maatalousasiain keskustelua ja
osallistumaan siihen. Puhemies! Yritän pysyä silti
nopeatahtisessa aikataulussa ja ratamestarin ihanneajassa eli 7
minuutissa, vaikka paljon asioita varmaan olisi puhuttavana.
Ensinnäkin haluan vastata ed. Korkeaojalle, joka pohdiskeli
ministeriasioita. Nimitysasioita voi pohdiskella monella tavalla
ja monenlaisista näkökulmista, mutta jos nyt lyhyesti
sanoisi kokoomuksen varapuheenjohtajana jotain tästä: Kun
nykyinen hallitus muodostettiin keväällä 99, silloin
sovittiin salkkujako kaikkien niiden viiden puolueen kesken, jotka
hallituksessa ovat. Silloin salkkujaossa päästiin
yhteisymmärrykseen sillä tavalla, että maatalousministeri
on sitoutumaton virkamies ja sillä selvä. Samassa
yhteydessähän sovittiin myös se, että Rkp
ja vihreät puolittavat yhden ministerinsalkun, mikä taitaa
olla ensimmäinen kerta, kun tämmöistä on tehty.
Tai en minä tiedä, taitaa joku tietää historiaa
paremmin. Kun aikanaan kerran viisi puoluetta on sopinut jonkin
jaon, se pitää loppuun asti, ellei viisi puoluetta
uudestaan sovi jostain muusta. Sen verran tiedän, että jonkin
näköisiä keskusteluja mahdollisesta kierrätyksestä oli,
mutta koska siihen eivät ainakaan kaikki hallituskumppanit
olleet valmiita, se tyssäsi siihen. Näissä asemissa
mennään tämä hallituskausi loppuun asti,
ellei viisi puoluetta jotain muuta sovi.
Puhemies! Varsinaisesta maataloudesta muutama asia.
Bse on tietysti asia, josta on paljon puhuttu. Tänään
uutisissa kerrottiin, että Itävallan tapauskin
on osoittautunut positiiviseksi, joten Ruotsi on toistaiseksi ainoa
nykyisistä EU:n jäsenmaista, josta vielä sitä tautia
ei ole löydetty. Toivotaan ruotsalaisten puolesta, ettei
löydykään. Löydämme
bse:n välittömästi edestämme,
kun ensi vuonna käsitellään ensimmäistä lisätalousarviota
vuodelle 2002, koska testeihin pitää varata lisää rahoja.
On arvioitu, että niihin menee ehkä noin 60 miljoonaa
markkaa valtion rahoja. Mitä muuta tulee vielä,
sitä ei kukaan tiedä. Toivottavasti lasku ei kuitenkaan
koidu noin suureksi. Toinen ja vähän erilainen
lasku tulee tuottajille. Tämän päivän
uutiset siitä, että lihan hinta on pudonnut, pitävät
paikkansa, ja se aiheuttaa tietysti ongelmia tuottajille. Aika näyttää,
minkälaiseksi muodostuu kuluttajan käyttäytyminen,
minkälaiset ovat markkinahinnat ja minkälaiset
ovat hinnat kaupoissa.
Toivotaan kuitenkin, että kyseinen tapaus ei aiheuta
ongelmia suomalaiselle elintarvikeviennille, joka esimerkiksi tänä vuonna
on mennyt voimakkaasti eteenpäin. Ainakin Venäjälle
elintarvikekauppa on käynyt reilua 10:tä prosenttia vilkkaammin
kuin edellisenä vuonna. Se on tietysti hyvä merkki
siitä, että Venäjälläkin
kysyntää löytyy, ja siellähän
on rajattomat markkinat.
Samassa yhteydessä täytyy todeta, että on kaikkien
suomalaisten viejien kannalta tylsää, että rekat
seisovat tuntikaupalla tai jopa vuorokausikaupalla Nuijamaan tai
Vaalimaan tulleissa. Tässä varmaan, kun nimityksiä on
saatu järjestykseen, ministeri Suvi-Anne Siimeksellä,
jolle tulliasiat kuuluvat, voisi olla vähän aikaa
keskittyä hoitamaan asioita venäläisten
kanssa, että saataisiin rekatkin vauhdilla eteenpäin
rajalla, koska vaarana tässä on se, että suomalaiset
menettävät pysyvästi markkinoita Venäjältä,
jos emme saa omia tuotteitamme markkinoille sen takia, että rekat
seisovat tullissa ainoastaan tullimuodollisuuksien takia ja sen
takia, että Venäjällä on aina
vähän omia ja omalaatuisia käytäntöjä.
Ed. T. Seppälä puhui ansiokkaasti maaseutuvirastosta.
Esityshän oli budjetissa, ja budjettiin liittyvä laki
oli valiokunnassa, mutta ministeri Hemilän tekemä esitys
maaseutuviraston perustamisesta Helsinkiin törmäsi
sellaiseen kivimuuriin valiokunnassa, että muuta vaihtoehtoa
ei ollut kuin vetää esitys sieltä pois.
Uskon, että tähän asiaan varmasti palataan.
Jos todellakin on tarvetta perustaa erillinen maaseutuvirasto
ja jos se perustetaan, mitään muuta paikkaa ei
voi olla kuin jossainpäin maaseudulla noin laajasti ymmärrettynä ja
ainakin poissa Pääkaupunkiseudulta. Se on täysin
linjassa sen mukaan, mitä hallituksessa on sovittu uudelleensijoittamispolitiikasta.
Maaseutuviraston osaltahan kysymys oli erittäin voimakkaasta
uudelleenorganisoinnista, ja myös uudelleenorganisointitapauksissa
pitää selvittää sijoituspaikat. Sitä taustaa
vasten myös se pitää siirtää muualle, pois
Pääkaupunkiseudulta.
Maatalousjaostossa pikkuisen saatiin lisää siirrettyä budjetin
rahoja vesivarojen hoitoon. Suomessa edelleenkin haja-asutusalueilla
on paljon paikkoja, joissa ei ole järjestettyä vesihuoltoa,
ja kuitenkin vesi on olennainen elementti. Se on olennainen elementti
silloin, jos pelkästään asutaan maaseudulla,
ja se on myös olennainen elementti silloin, kun harjoitetaan
esimerkiksi vaikka karjataloutta. Jos ei ole hyvää vettä,
mitä juottaa lehmille tai mitä juottaa lapsille,
vähän ankeampaa eläminen siellä maaseudulla
on, vaikka siellä tietysti muuten on paljon hyviä asioita.
Ed. Korkeaoja puhui myös 141 artiklasta. Se on varmaan
seuraava tärkein asia, minkä suomalainen maatalous
kohtaa vuonna 2003. Ensi vuoden aikana meidän pitää hyvin
valmistautua niihin neuvotteluihin komission kanssa, että saataisiin
sitten aikanaan vuonna 2003 neuvoteltua sellainen pysyvä ratkaisu,
mikä olisi vähän saman tyyppinen ehkä kuin
pohjoinen tuki. Tätä pysyvää ratkaisua
ja tätä yhtenäisyyttä tarvitaan
jo senkin takia, että tämäkin vuosi osoitti,
että kansallisten tukien jakaminen nykymuodossaan on erittäin
hankalaa, kun pohjoisilla alueilla on tiettyjä tuotantokattoja
ja toisaalta on raharaamit olemassa. Se ristiintaulukointi, mikä tehdään kaikkien
alueiden, tuotantosuuntien ja eri tuotteiden välillä,
on kohtuullisen hankalaa. Joka vuosi se aiheuttaa närää,
eikä se poistu, ellei 141 artiklassa saada hyvää ratkaisua
aikaiseksi.
Arvoisa puhemies! Vielä lopuksi, kun on minuutti aikaa,
muutama sana metsäasioista. Kansallista metsäohjelmaa
on toteutettu menestyksekkäästi tänä vuonna,
sitä toteutetaan menestyksekkäästi myös
ensi vuonna. Kestävän metsätalouden rahoja
on käytetty hyvin ja huolellisesti. Tänä vuonna
rahat meinasivat jo loppua keskenkin, mutta nuoren metsän
hoitokampanja menee hyvällä vauhdilla eteenpäin,
ja se on hyvä asia, sillä rakennetaan tulevaisuutta
suomalaiselle maaseudulle. Parin viikon takaiset myrskytuhot toivat
omia ongelmiaan, ja se tietää myös sitä, että syntyi
kerralla sellaista leimikkoa, mitä ei ollut metsänhoitoyhdistyksen
neuvojien toimesta rajattu, ja se tietää sitä,
että kysyntää tulee myös näille
alueille, jotka pitää nyt uudistaa eri tavalla,
koska sieltä harvennuspuita kaatui paljon enemmän
kuin kukaan olisi toivonut.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Haluan puuttua vielä maatalouspääluokkaan
ja näihin momentteihin siltä osin, että totean,
että sekä jaosto että valiokunta yksimielisesti hyväksyivät
pääluokan sisällä 2 miljoonan
euron muutokset, eli budjetin loppusumma ei kasvanut, vaikka teimme
yksimielisesti tänne eräitä mielestämme
merkittäviä muutoksia. Rahat, tämä 2
miljoonaa euroa eli noin 12 miljoonaa markkaa, vähennettiin
luvusta 14 momentilta 62, Valtion rahoitusosuus EU:n osaksi rahoittamasta maaseudun
kehittämisestä, arviomäärärahasta. Jaoston
saaman selvityksen mukaan tällä momentilla on
rahaa eikä vähennys tule vaikeuttamaan missään
tapauksessa niitä hankkeita, mitä maakunnissa
on, koska päinvastoin asia on niin, että niidenkin
hankkeiden kohdalla, joita mietinnössä on lueteltu,
jotka ovat jääneet ulkopuolelle, on myöskin
syytä maakunnissa miettiä, miten asioita hoidetaan.
Minusta siinä on parantamisen varaa.
Mitä tulee muutoksiin, jotka tehtiin, täällä on jo
se todettu, että luomulle, nimenomaan sen markkinointiin
ammattikeittiöille, osoitettiin 50 000 euroa Finfoodin
kautta käytettäväksi. Tämä on
varmasti ihan hyvä. Täällä on
myönteisesti luomusta puhuttu, ja näinhän
pitää olla, siitä pitää puhua.
Se on tärkeä asia, mutta se ei ratkaise Suomen
maatalouden kaikkia ongelmia, meidän pitää se
aina muistaa. Mielestäni suomalainen perusmaataloustuotanto,
jota talonpoikainen viljelijäväestö harjoittaa,
on jo niin vahvaa — en rohkene sanoa "merkittyä luomutuotantoa" — se
on puhdasta, hyvää elintarviketta, ja sitä jokainen
voi käyttää.
Toinen pieni muutos mutta mielestäni erittäin tärkeä oli
se, että jaosto yksimielisesti esitti 4H-toiminnalle miljoona
lisämarkkaa eli 168 000 euroa. Se menee 4H-toimintaan,
ennen kaikkea koko järjestössä tietojärjestelmän
uudistamiseen, joka on tärkeää, ja siihen,
että ennen kaikkea uusia toimintamalleja, joita järjestössä nyt kehitetään,
sovellettaisiin erityisesti taajamatyöskentelyyn ja kädentaitojen
opettamiseen taajamien nuorille. Tähän 4H-järjestö esitti,
että olisi saatu 3 miljoonaa markkaa, mutta täytyy
sanoa, että tähän pitää olla
tyytyväinen ja tämä on aivan oikean suuntainen.
4H-järjestö on tästä todella
hyvillään, että näin tapahtui.
Sitten Metsäntutkimuslaitokselle ja ennen kaikkea Joensuun
yksikölle aivan samalla tavalla kuin vuosi sitten osoitetaan
noin 4 miljoonaa markkaa eli 672 000 euroa. Tämä on
hyvä asia Pohjois-Karjalalle ja Joensuulle ja koko sille metsätaloudelle
ja tutkimustoiminnalle, mitä siellä harjoitetaan.
Ihmetyttää vaan, että nämä asiat
eivät näytä menevän ministeriössäkään
niin kuin niiden pitäisi mennä, vaan jaosto joutuu
ja valiokunta sitten tämän muutoksen tekemään. Uskoisin
nyt jo tämän jälkeen, kun tämä toisen kerran
tehtiin, että kun seuraavan vuoden budjettia valmistellaan
ministeriössä, sekä maa- ja metsätalousministeriössä että myöskin
valtiovarainministeriössä tämä Joensuun
tutkimusaseman rahoitus turvattaisiin niin, että siihen
ei tarvitsisi täällä puuttua. Minusta
tässä on niin selkeä viesti nyt annettu.
Tässä on perusteluita, jotka löytyvät lähinnä myöskin
Senaatti-kiinteistöille maksettavista korkeista vuokrista,
jotka ovat yksi keskeinen syy, ja tähän tietenkin
on syytä puuttua.
Sitten, arvoisa puhemies, valiokunta myöskin lausui
kala-, riista- ja porotalouden kohdalla sen, että maasuurpetojen
tappamien porojen korvaukset tulisi maksaa myös puolivuosittain.
Tämä porokysymys on ollut aina vahvasti esillä ja
on porotalouden kannalta erittäin ongelmallinen. Toivottavasti
tämäkin tulee nyt tämän suuntaisesti toteutumaan.
Tällaista viestiä myös ministeriöltä saatiin.
Samoin Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen kohdalla valiokunta
katsoo, että momentin määrärahaa
tulee käyttää myös ennalta arvaamattomien,
elinkeinon kannalta merkittävien porokuolemien syiden selvittämisestä aiheutuneisiin
kustannuksiin. Tällaisia yllättäviä porokuolemiahan
on nyt Lapissa eräiden paliskuntien alueilla ollut, ja
ne ovat aiheuttaneet todella suuria ongelmia. Toivottavasti tämäkin
kannanotto nyt valiokunnan mietinnössä johtaa
toimenpiteisiin.
Tärkein siirto, mikä pääluokan
kohdalla tehtiin, oli juuri se, mihin maa- ja metsätalousvaliokunta
oli kiinnittänyt huomiota, eli vesihuoltotyöt
luvussa 51 Vesivarojen käyttö ja hoito. Toivottavasti
tämä yli miljoona euroa, mikä sinne lisättiin,
edesauttaa monta keskeneräistä työhanketta
ja myöskin voidaan uusia hankkeita laajalla syvällä maaseudulla
vielä käynnistää ja vesihuoltotöitä saattaa
päätökseen.
Näistä kaikista edellä mainituista
kysymyksistä jaostossa ja myöskin valiokunnassa
oli suuri yksimielisyys. Tästä on syytä lausua
kiitos myös paikalla olevalle jaoston ja valiokunnan jäsenelle — ei
taida olla paikalla muita kuin ed. Jari Koskinen.
Herra puhemies! Täällä on puututtu
sitten maaseutuvirastokysymykseen ja sen paikkaa on jo vähän
esitelty. Ainakin ed. T. Seppälä oli jo sitä Lahteen
viemässä, se on lähellä. Jos
se jonnekin pääkaupungista siirretään,
haluan myöskin kantani eduskunnan pöytäkirjoihin.
Kun sellainen ilon hetki koittaa — jos se on ilon hetki Suomen
talonpoikaisväestölle, sitä ei tiedä,
se voi olla surunkin hetki, jos sitä lähdetään
viemään eivätkä hommat hoidu,
mutta uskon, että tulevaisuudessa ne hoituvat — tänä tietotekniikan
aikana on ihan sama, missäpäin maaseutuvirasto
on.
Mutta minulla on erittäin hyvä paikka esittää sieltä aakeelta
laakeelta Pohjanmaalta, tangokaupungista: Seinäjoellahan
sille on sopiva sijoituspaikka. Se on Suomen vahvinta maatalousaluetta.
Elintarviketeollisuus on siellä vahva ja on myöskin
tulevaisuudessa. Siitä ei ole pienintäkään
epäilystä. Jos Suomessa elintarvikkeita tuotetaan,
niitä taatusti Etelä-Pohjanmaalla tullaan tuottamaan.
Siinä mielessä maaseutuvirasto olisi aivan erinomaista
sijoittaa Seinäjoelle. Sinne tulee nopeat junayhteydet,
ja on siellä jo lentokenttäkin, jota on vahvistettu,
niin että sieltäkin pääsee Brysseliin,
tosin välilaskujen kautta, mutta pääsee
kuitenkin.
Arvoisa puhemies! Lopuksi vielä tältä paikalta
maatalouspääluokan käsittelyyn tässä eduskunnassa
ja yleensä siihen, miten kielteisesti maatalouteen suhtaudutaan,
siitä ei pääse mihinkään.
En ole aivan varma, voin muistaa väärin, mutta
viime vuonna tosin kävi niin, että maatalouspääluokan
käsittely jatkui päiväsaikaan, koska
oli kai sovittu, että keskustelu päättyy
oliko se nyt kello 24 tai 01 ja puheenvuoroja oli niin paljon, että silloinen
puhemies keskeytti istunnon ja sitä jatkettiin seuraavana
päivänä ja muistaakseni käytiin
parin kolmen tunnin keskustelu maatalouspääluokasta.
Kun ajattelen tämänhetkistä tilannetta,
mitä on tapahtunut sen jälkeen, kun budjetti meni
valtiovarainvaliokunnassa kiinni, olisi ollut suotavaa, että maatalouspääluokasta
olisi voitu keskustella esimerkiksi tänään
päiväsaikaan ja myöskin maatalousministeri
olisi ollut läsnä; onhan tämä bse-kysymys
niin suuri ja erittäin ajankohtainen asia. Mutta näin
ei nyt ilmeisesti ole käymässä vaan tämä viedään
loppuun tänä yönä.
Mutta kyllä tämä varmasti kuvaa myös
suhtautumista maatalouteen yleensä. Nykysuomalaisessa yhteiskunnassa
ja varsinkin, kun olemme Euroopan unionissa, katsotaan, että maatalouskysymys
on suurempien herrojen käsissä ja onkin parempi,
että sen keskustelut siirretään mahdollisimman
hiljaiseen aikaan eivätkä ne häiritse
normaalia parlamentin työtä ja käytäntöä.
Tällainen kuva on alkanut tulla yhä enemmän.
Kun tämä on viidestoista maatalouspääluokka,
jota olen jaoston puheenjohtajana ollut vetämässä,
ei tästä pääse kerta kaikkiaan
mihinkään, että näin on vaan
valitettavasti käynyt. Tähän meidän
kai on sitten alistuminen. Eivät voimat riitä muutokseen,
ei ainakaan ne voimat, mitkä täällä salissa
tällä hetkellä on.
Pekka Ravi /kok:
Arvoisa herra puhemies! Aluksi muutama huomio näistä erinomaisista
puheenvuoroista, joita on pidetty.
Luopumistukijärjestelmän jatkon osalta minunkin
mielestäni olisi ollut perusteltua vuokrausvaihtoehdon
sisällyttäminen siihen.
Täällä on puhuttu mahdollisesti perustettavan maaseutuviraston
hajasijoittamisesta Pääkaupunkiseudun ulkopuolelle,
ja periaatteessa olen samaa mieltä kuin ed. T. Seppälä ja
ed. Vihriälä, mutta ei liene yllätys,
että minullakin on erinomainen sijaintipaikkaehdotus, joka
on tietysti Joensuun kaupunki.
Sitten byrokratia, mihin muun muassa edustajat Korkeaoja ja
T. Seppäläkin ottivat kantaa. Se on todellinen
ongelma. Aivan tahaton virhe tai pienellä alareunassa olevan
tekstin huomioimatta jättäminen saattaa todella
aiheuttaa huomattavia taloudellisia menetyksiä viljelijälle.
Se ei kyllä ole oikeusvaltion periaatteen mukainen käytäntö.
Se on aivan selvä asia.
Herra puhemies! Varsinainen puheenvuoropyyntöni koski
tietenkin Metsäntutkimuslaitosta. Metsäntutkimuslaitoksen
Joensuun tutkimuskeskuksen kehittäminen on todellakin itse
metsäntutkimuksen, Joensuun kaupungin ja koko Pohjois-Karjalan
maakunnan kannalta erittäin merkittävä asia.
Aivan niin kuin ed. Vihriälä ehätti kertomaan,
vuoden 2001 talousarvioon sisällytettiin valtiovarainvaliokunnan
käsittelyn perusteella Joensuun tutkimuskeskuksen kehittämiseen
5 miljoonan markan erillismääräraha ja se
vielä erikseen mainittiin määrärahojen
selvitysosassa.
Hallituksen tämän vuoden talousarvioesityksessä ei
tätä erillismainintaa Joensuun tutkimuskeskuksen
kehittämisrahasta ollut ja määrärahavaraustakin
käsittääkseni toimintamenomomentille
sisältyy vain miljoona markkaa. Perusteluina tälle
5 miljoonan määrärahalle esitettiin laajenevan
toiminnan kasvusta aiheutuneiden menojen kattaminen: uudet avainvirat,
toimitiloista aiheutuvat lisävuokrakulut, uusien tutkimusalojen
käynnistäminen ja laitehankintakulut. Onneksi
tämä 4 miljoonan markan vaje jaoston ja valiokunnan
toimesta on jälleen, toisen kerran, korjattu. Minuakin
ilahduttaa nyt se, että mietintöön on
ihan selkeästi kirjoitettu, että tämä on
jatkossa tarkoitettu pysyväksi määrärahaksi,
jotta tältä näytelmältä jatkossa
vältyttäisiin, koska itse toimintakin on tietysti
pysyvää ja ne aiheutuneet lisäkustannukset
ovat pysyviä.
Tässä yhteydessä haluaisin kuitenkin
vielä todeta sen, että ymmärtääkseni
Metsäntutkimuskeskuksen perustaminen Joensuuhun on myöskin
aluepoliittisesti erittäin merkittävä toimenpide.
Kannattaa ehkä tässä yhteydessä nyt
huomata se, kun hajasijoituksesta laajemminkin puhutaan, että tämänkään
kokoisen laitoksen ja toiminnon hajasijoittaminen ei ole mahdollista,
jos sillä vastaanottavalla paikkakunnalle ei ole jo kovin
pitkäjänteisesti tehty työtä niiden
perusedellytysten luomiseksi, jotka tämmöisen
yksikön vastaanottamiseen liittyvät. Haluan nyt
sanoa, että tämä kyllä merkittävästi
korostaa Joensuun asemaa Euroopan metsäpääkaupunkina,
ja uskon, että jatkossakin tällä kehittämisellä on
sille erittäin suuri merkitys.
Ihan lopuksi, kun täällä joku jo
aikaisemmin mainitsi talousarvioaloitteita, niin me Pohjois-Karjalan
edustajat yhdessä teimme talousarvioaloitteen, jossa me
rohkenimme esittää, että Metsäntutkimuskeskuksen
kehittämiseen varattaisiin 667 000 euron määräraha.
Ja täytynee todeta, että me olemme menestyneet
vähintäänkin kohtuullisesti, koska olemme
saaneet 672 000 euroa.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Korkeaoja, joka nyt ei ole paikalla, kun
kello on kohta 1 yöllä, kiinnitti huomiota siihen,
että maa- ja metsätalousministeriön pääluokkaa
käsitellään yön tunteina. Olen
samaa mieltä, että jokin muu ajankohta olisi varmasti
parempi, mutta kyllä täällä varsin
usein joudutaan yöllä olemaan mukana näissä istunnoissa.
Ed. Korkeaoja kaipaili saliin myös vasemmiston edustajia.
Omalta osaltani seurasin hyvää keskustelua työhuoneestani
ja voin kyllä vakuuttaa ed. Korkeaojalle, että monina
yön hetkinä, jolloin olen ollut täällä paikalla,
on ollut sellaisia tilanteita, jolloin salissa ei ole ollut ainuttakaan keskustalaista
edustajaa, ei myöskään yhtään
alkiolaista ole näkynyt. (Ed. Väistö:
Ei voi olla!) — Onpahan vain ollut.
Bse-tautitapauksen löytyminen Suomesta oli ikävä asia
maamme imagolle puhtaiden elintarvikkeiden maana. Kun bse-tauti
oli pahimmillaan muualla Euroopassa, niin meillä suhtauduttiin
bse-testeihin ainakin joiltain osin vähän nihkeästi.
Testejä pidettiin ainakin osittain tarpeettomina, ja niin
kuin nyt olemme huomanneet, testit eivät olleetkaan tarpeettomia.
Oli hyvä, että niitä tehtiin. Nyt on
luottamuksen palauttamisen aika. Tänä aikana testeihin
on suhtauduttava vakavasti, niitä on tehtävä riittävästi,
ja määrärahoja on niihin löydyttävä.
Taudin syyksi näen ainakin osittain liian pitkälle
viedyn tehomaatalouden ja ahneuden. (Ed. Väistö:
Kenen ahneus?) — Se on näitten ahneus, jotka pyrkivät
mahdollisimman tehokkaasti tuottamaan elintarvikkeita. Esimerkiksi
Englannissa näitä ahneita on. — Lisäksi
näen harmonisoidun yhteisen EU-maatalouspolitiikan näitten
tautitapausten ja ehkä muittenkin tautitapausten syynä. Kaiken
pitää olla liian samanlaista, ja se johtaa siihen,
että tauditkin ovat sitten samanlaisia. Meidän
on mielestäni pyrittävä jatkossa korostamaan
entistä enemmän suomalaista perheviljelmää,
sen tärkeyttä, ja vähemmän korostamaan
tehomaatalouden asiaa, josta on ainakin muualla Euroopassa tullut
liian hallitseva. Myöskin luomutuotantoa tulee arvostaa
ja korostaa tulevissa maatalousratkaisuissa, aivan niin kuin viime
aikoina on tehtykin. Se on minusta hieno ja hyvä asia.
Toinen asia, josta haluaisin tässä keskustelussa
mainita, on Kemira-kaupat. Maa- ja metsätalousvaliokunnan
ansioksi on sanottava, että se lähes yksimielisesti
tyrmäsi kauppa- ja teollisuusministeriön yrityksen
vaarantaa kotimainen lannoitetuotanto. Yhteistyö valiokunnassa
yli puoluerajojen oli hyvää, ja ratkaisut tehtiin
valiokunnassa asiapohjalta, ei tunteella. Uskon, että valiokunnan
lausunnolla talousvaliokunnalle oli merkittävä vaikutus
siihen hyvään lopputulokseen, johon lopulta päädyttiin.
Uskon myöskin, että tällä päätöksellä on
Suomen omavaraiselle maataloustuotannolle suuri merkitys. Meidän
ei pidä vaarantaa puhdasta lannoitetuotantoamme, sillä se
on yksi omavaraisuutemme tae elintarviketuotantoketjussamme.
Arvoisa puhemies! Kauppa- ja teollisuusministeriön
aikeita pitää kuitenkin tarkasti seurata, sillä siellä voi
olla halukkuutta asiaan palata. Ministeriö voi yrittää uutta
koitosta eduskunnan kanssa. Sellaisen vaikutelman ainakin olen saanut,
kun olen kuunnellut ministeri Mönkäreen ja ehkäpä ministeri
Sasinkin puheita.
Timo Seppälä /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Jari Koskinen otti omassa puheenvuorossaan esille
vesivarojen hoidon, ja laajentaisin sitä hiukan enemmän.
Toteaisin, että ministeriön tulee valmistella
esitys myös vesivaroista saatavista korvauksista, sillä esimerkiksi
Päijät-Hämeelle koituu merkittäviä kustannuksia
pohjavesien ja Päijänteen vedenlaadun suojelemisesta.
Pohjavesistä toki pääsemme itse nauttimaan, mutta
Päijänteen vettä me suojelemme ja vaalimme
pääkaupunkiseutulaisten eduksi ja nautittavaksi.
Ei ole oikein, että meillä mahdollisesti kaivot
kuivuvat ja Pääkaupunkiseudulla juodaan entistä parempaa
vettä, puhumattakaan, että toteutuisi käytännössä tämä ajatus,
joka heitettiin muutama kuukausi sitten täälläkin
salissa ilmaan, että tätä vettä vietäisiin
sheikeille myytäväksi. Jonkinlainen omistuksellinen
rajaus- ja korvauksien saantiselvitys tulee ministeriön osalta
tehdä veden suhteen.
Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! Suomi on EU:n maaseutumaisin maa. Tässä mielessä maaseutu,
siellä tapahtuva toiminta ja myös maaseutu asuinympäristönä on
meille erittäin tärkeä. Perinteisesti
maaseudun keskeinen elinkeino on ollut maatalous tai metsätalous
tai muu maatiloilla tapahtuva tuotannollinen toiminta.
Viime vuosina maatalouden tulokehitys on, kuten valtiovarainvaliokunnan
mietinnössä selkeästi todetaan, ollut
heikko. Tästä syystä on välttämätöntä,
että nyt mietitään keinoja, joilla viljelijöiden
tulokehitykseen kyetään saamaan vakautta ja myönteinen
suunta. Tilanteessa, jossa muiden väestöryhmien
tulokehitys on ollut merkittävästi ostovoimaa
parantava, viljelijöiden palkka on pienentynyt. Tämä ei
voi olla oikein, kun otamme huomioon sen tärkeän
työn, jota maatalouden piirissä toimivat niin
yrittäjät kuin myös muissa maatalouteen
ja karjatalouteen liittyvissä tehtävissä toimivat
tekevät, samoin kuin koko elintarvikesektorilla työskentelevät.
Me tiedämme, että elintarviketalouden perusta
on kansallinen tuotanto. Tästä syystä on
välttämätöntä, että me
varmistamme tuotannon jatkuvuuden. Huolestuttavaa onkin, arvoisa
puhemies, sukupolvenvaihdosten vähäisyys. Syitä tähän
on varmasti monia, mutta ilmeisesti keskeisimmät liittyvät
epävarmuuteen ja heikkoon tulokehitykseen sekä sosiaaliturvan
puutteisiin eritoten karjataloustiloilla.
Keskustelussa on kiinnitetty huomiota viljelijöiden
jaksamiseen. Siihen on syytäkin vakavasti kiinnittää huomiota
ja miettiä keinoja, millä sekä fyysistä että henkistä jaksamista
voitaisiin edesauttaa. Tilarakenteen kehitys on vienyt yhä suurempiin
yksiköihin, ja se osaltaan lisää myös viljelijöiden,
yrittäjäperheen, taloudellisia ja henkisiä paineita.
Myös työn kuormittavuus kaikesta tekniikasta huolimatta
on selkeästi lisääntymässä.
Merkittävä syy on myös byrokratia,
joka erityisesti henkisesti koetaan hyvin raskaana asiana. On aivan
kohtuuttomia tapauksia, joissa pieni, epähuomiossa tapahtunut
virhe tai huomaamattomuus saattaa merkitä suurta tulonmenetystä,
ja se on suoraan nettotulosta pois. Tämän vuoksi
tulisi todella perata kaikki mahdolliset keinot, joilla EU:n tuomaa
byrokratiaa kyetään vähentämään,
ja toisaalta miettiä kaikki ne keinot, joilla järkevällä tavalla
viljelijöiden oikeusturvaa parannetaan niin, että kaikilta
kohtuuttomilta tapauksilta kyetään välttymään.
Arvoisa puhemies! Keskustelussa on tuotu esiin myös
luopumistuen jatkamisasia. Kun tukijärjestelmä on
päättymässä ensi vuonna, on
välttämätöntä, että sitä voidaan
jatkaa ja vielä niin, että mukaan saadaan sekä viljelemättömyys — joka
meillä Itä-Suomessa on hyvin tärkeä,
että erityisesti vuokrausvaihtoehto. On tärkeää,
että viljelijöille varmistetaan toimeentulotilanne, niille
ansiokkaan päivätyön tehneille emännille ja
isännille, jotka pitkän päivätyön
jälkeen voisivat siirtyä niukalle mutta varmasti
ansaitulle luopumistuelle ja sitä kautta eläkkeelle.
Arvoisa puhemies! Keskustelussa on noussut esille myös
metsätalous ja sen tärkeä merkitys. Mielestäni
me Suomessa emme ole riittävästi ennen muuta mekaanisen
metsäteollisuuden jalostusarvoa kyenneet parantamaan. Tähän
pitäisi jatkuvasti kiinnittää huomiota
ja saada tätä kautta työtä ja
tuloa maaseudulle, pienyrittäjyyttä viriämään
ja sellaista jalostusarvoa parantavaa tuotannollista toimintaa,
johon meillä Suomessa on erinomaiset edellytykset.
Itse metsätalouden osalta tällä erää eletään
vähän taantumavaihetta ja epävarmuutta,
mutta uskon, että metsäsektori kaikkinensa meillä jatkuu vahvana
ja vahvistuvana, kunhan huolehdimme vain siitä, että meillä hyvän
raaka-aineen tuotanto kyetään turvaamaan sen yhteisesti
sovitun ohjelman mukaisesti, joka muutama vuosi sitten saatiin aikaiseksi.
Metsätalouden kannattavuudesta on tietysti myös
huolehdittava ja samoin siitä, että tutkimuksella
ja muilla kehittämistoimilla vahvistetaan metsäsektorin
eteenpäinmenoa ja myös niitä toimenpiteitä,
joilla metsäenergian, puuenergian, käyttöä kyetään
edistämään. Esimerkiksi Itä-Suomessa
tässä suhteessa on tapahtunut suotuisaa kehitystä.
Viime vuosikymmenen aikana puun energiakäyttö lisääntyi
liki 40 prosenttia ja edellytykset puuenergian lisäkäyttöön
ovat edelleen mittavat. On vain huolehdittava siitä, että tuotekehityksellä sekä korjuun
että myös polttotekniikoiden osalta kyetään
puun bioenergian käyttöä viemään
eteenpäin. Tämä sektorihan antaa mittavat
vientimahdollisuudet myös tuotantoteknologian osalta.
Arvoisa puhemies! On ollut hyvä, että valtiovarainvaliokunnassa
taas Metsäntutkimuslaitoksen Joensuun tutkimuskeskukselle
osoitettiin lisärahoitusta. Mutta onnetonta on ollut se,
että se piti tehdä taas eduskunnassa eikä hallituksen
esitykseen tätä rahaa sisältynyt. (Ed.
Valpas: Sehän osoittaa, että eduskunta on tarpeellinen!)
Toivottavasti hallitus, mikäli vielä ensi vuoden
budjettiakin on tekemässä, ottaa vihdoin tästä opiksi.
Metsän hyödyntäminen kaikkinensa
on meillä monin tavoin käyttämätön
mahdollisuus. Sitä voi sanoa koko monimuotoisen luontomme
olevan. Meillähän on luonnontuotteita sienistä marjoihin,
joiden käyttö on vielä varsin vähäistä, mutta
toivottavasti lisääntyvää. Maaseutumatkailun
mahdollisuudet ovat varsin suuret. Kalatalouden kehittäminenkin
kuuluu tämän ministeriön hallinnonalan
piiriin. Sen soisi etenevän nopeamminkin ja myös
kalatuotteiden jalostuksen.
Arvoisa puhemies! Yksi asia, jonka vielä lopuksi haluan
tuoda esiin, liittyy petoeläinasioihin. Tässä mielessä esimerkiksi
Pohjois-Karjalassa on jatkuvasti koettu ongelmia sekä karhujen
että myös susien osalta. Toivoisi, että näissä asioissa
löydettäisiin sellainen yhteisymmärrys, että ihmisten
ei tarvitsisi tuntea pelkoa, vaan eläinkannat ja ne tihentymät,
joita siellä on, kyettäisiin pitämään
kurissa niin, että petoeläimet voisivat liikkua
luontaisilla reviireillään eikä niiden
tarvitsisi tunkeutua asumusten piiriin synnyttämään
pelkoa ja aiheuttamaan vahinkoa muun muassa mehiläistarhaajille.
Näitä vahinkojahan on lisääntyvästi
viime vuosina siellä ollut. Nyt on muun muassa ajankohtaisina
eräitä susikysymyksiä. Sudenkaatolupien
saanti on hyvin ongelmallinen, mutta uhkat ja pelot ovat ihan todellisia.
Toivoisi, että tähän asiaan vakavasti
paneuduttaisiin ja kyettäisiin tekemään
ainoa oikea ratkaisu eli eläinkannan harventaminen näillä alueilla.
Yleiskeskustelu päättyy.