12) Hallituksen esitys laiksi perusopetuslain muuttamisesta
Kaarina Dromberg /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tavoitteena hallituksen esityksessä perusopetuslain
muuttamisesta on lisätä peruskoulujen oppilaiden
osallistumisaktiivisuutta. Lakiehdotuksella vahvistetaan oppilaskunnan
toiminnan merkitystä oppilaiden osallistumisen, vaikutusmahdollisuuksien
ja heidän mielipiteidensä kuulemisen parantamiseksi.
Ehdotus toteuttaa hallituksen kansalaisvaikuttamisen politiikkaohjelman
tavoitteita kehittää kouluja ja oppilaitoksia
tukemaan oppilaiden kasvua aktiiviseen ja demokraattiseen kansalaisuuteen.
Koululaisten vähäinen kiinnostus kansalais-
ja muuta vaikuttamistoimintaa kohtaan on todellinen huolenaihe.
Esimerkiksi Civics — Nuori kansalainen -tutkimus vuodelta
2000 osoittaa, että suomalaiset peruskoulun päättävät
nuoret ovat yhteiskunnallisissa asioissa tietäviä mutta passiivisia.
Myös koululaisten todellisia vaikutusmahdollisuuksia ja
osallisuutta kouluissa on pidetty puutteellisina. Oppilaiden tulisikin
päästä osallistumaan nykyistä enemmän
yhteisten asioiden hoitoon. Kouluaikaisilla osallistumiskokemuksilla
on todettu olevan selvä yhteys aktiiviseen kansalaisuuteen
aikuisiässä.
Sivistysvaliokuntakin on sitä mieltä, että osallistuminen
opitaan osallistumalla. Nuorena saatavat omakohtaiset osallistumisen
kokemukset ovat tärkein aktiivisen aikuisuuden selittäjä.
Oppilaskuntatoiminta on kodin kannustuksen ja järjestöjen
toiminnan rinnalla ollut ja on edelleen keskeinen kansalaisuuteen
sosiaalistaja. Koulun tehtävänä on kasvattaa
sellaisia aktiivisen kansalaisuuden valmiuksia kuin kyky sekä uskallus
ilmaista itseään ja myös eri välinein
pohtia toiminnan tarkoitusta ja ottaa osaa julkiseen keskusteluun,
neuvotella rakentavasti ja etsiä yhdessä hyväksyttäviä ratkaisuja
sekä selvittää ristiriidat ilman väkivaltaa
ja hyväksyä erilaisuutta. Oppilaskuntatoiminta
voi osaltaan edistää kaikkia näitä valmiuksia.
Valiokunta katsoo, että juuri perusopetuksen aikana
voidaan varmistaa se, että kaikki ikäluokat kokonaisuudessaan
varustetaan kansalaisen taidoilla, tiedoilla ja valmiuksilla sen
sijaan, että kansalaisten aktiivisuus jakautuu eriarvoisesti. Valiokunta
pitää tärkeänä sitä,
että opetushallinto jatkaa hallituksen kansalaisvaikuttamisen
politiikkaohjelman aikana hyvin alkanutta panostusta oppilaskuntatoimintaan
ja laajemminkin osallistuvaan koulukulttuuriin. Oppilaskuntatoiminnasta
tulee pyrkiä saamaan luonnollinen ja oleellinen osa jokaisen
koulun arkea ja sen tulee tukea kasvatusta aktiiviseen kansalaisuuteen.
Hallituksen esityksessä ei oppilaskunnista ole haluttu
tehdä pakollisia. Tästä valiokunta on
samaa mieltä, mutta pitää tärkeänä sitä,
että kouluissa, joihin ei perusteta oppilaskuntaa, kuitenkin
annetaan mahdollisuus oppilaille tulla kuulluiksi heitä koskevissa
asioissa. Sen vuoksi valiokunta ehdottaa pykälään
lisättäväksi uuden 3 momentin.
Tatja Karvonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä käsittelyssä oleva
sivistysvaliokunnan mietintö ja sitä kautta hallituksen
esitys ovat olleet erittäin odotetut. Jossakin vaiheessa
oli vähän epäilyjä siitä,
antaako opetusministeriö laisinkaan tätä esitystä,
mutta hyvä, että se tuli meidän käsittelyymme
ja saadaan vielä päätökseen ennen
tämän vaalikauden loppua.
Oppilaskunnallahan on erittäin tärkeä merkitys
osana koulun toimintakulttuuria. Sillä tavalla voidaan
opettaa ja oppia perustietoja muun muassa kokouskäytänteistä.
Suomihan on yhdistysten maa, ja sen vuoksi on tärkeää,
että jo nuorella iällä ymmärretään,
miten esityslistat laaditaan ja millä tavalla kokoukseen
osallistutaan, miten tehdään esityksiä,
miten kannatetaan, miten äänestetään.
Opetushallitus on tutkinut sitä, millä tavalla oppilaskuntatoimintaa
on maassa järjestetty. Kyselyyn vastanneista 65 prosenttia
on sitä mieltä, että oppilaskunta on
erittäin paljon tai aika paljon mukana koulun arjessa.
Kaikki vastaajat olivat sitä mieltä, että oppilaskuntatoimintaa
pidetään tärkeänä ja
ennen muuta sen takia, että koulu pystyy yhdistämään sillä tavalla voimiaan.
Huolestuttavaa tässä tutkimuksessa oli mielestäni
se, että niistä Lapin kouluista, jotka olivat kyselyyn
vastanneet, vain 23,8 prosentilla on oppilaskuntatoimintaa. Toivon
mukaan nyt tämä lainsäädäntö antaa
uutta potkua näillekin lappilaisille kouluille, joilla
ei ole vielä oppilaskuntatoimintaa ollut.
Tietenkään oppilaskunta ei toimi pelkästään siten,
että on aktiivisia nuoria, vaan ohjaavalla opettajalla
on kyllä suuri merkitys oppilaskunnan toiminnassa. Tietenkin
toiminta lähtee siitä, että nuoret ovat
innostuneita, mutta asiantuntevalla ohjauksella on myös
merkitys, merkitys sikäli, että opettaja toimii
linkkinä sitten muihin opettajiin.
Kun tässä työssä on saanut
tavata oppilaita ja opettajia, niin välillä on
kyllä aika harmistunut siitä, että monenkaan
koulun toimintakulttuuriin ei kuulu se, että aidosti kuullaan
oppilaita heitä koskevissa asioissa. Esimerkiksi jos koulussa suunnitellaan
remonttia ja oppilailla olisi hyviä ideoita siitä,
miten remontti kannattaisi toteuttaa, niin ei siellä rehtorilla
ja opettajilla aina ole mielenkiintoa ottaa nuorten näkemyksiä esille, vaikka
ne monesti olisivat paljon käytännöllisempiä ja
ne eivät myöskään veisi kauheasti
rahaa.
Valiokunta teki tosiaan yhden muutoksen hallituksen esitykseen,
ja se on erinomainen, koska se on samassa linjassa nuorisolain kanssa,
jossa kunnalla on velvollisuus kuulla nuoria heitä koskevissa
asioissa.
Tämän jälkeen toivon, että kaikki
kansanedustajat pitävät asiaa esillä ja
kannustavat omassa kunnassaan tai omassa vaalipiirissään
kouluja kehittämään oppilaskuntatoimintaa,
ja ennen kaikkea toivon, että niissä kouluissa,
joissa ei ole vielä oppilaskuntia, toiminta menisi eteenpäin.
Keskustelun nopeatahtinen osuus päättyy.
Pentti Tiusanen /vas:
Herra puhemies! Ympyrä sulkeutuu nyt. Oppilaskuntatoimintaa
lain tasolla viedään eteenpäin, halutaan
kehittää sitä. Ne sieluun aika syvällekin
syntyneet haavat, joita ehkä tämän yhteiskunnan
niin sanotuilla valtaapitävillä on ollut koulujen
oppilaskunnista, Teiniliitosta jne., ovat nyt arpeutuneet ja ne
on unohdettu.
Tämä on aivan oikea lähtökohta,
puhemies, mitä täällä valiokunnan
kannanotoissakin yleisperusteluissa todetaan. Oppilaskunnat voivat edesauttaa
esimerkiksi yhteiskunnallista aktiivisuutta. Sehän nähdään
täällä eduskunnassakin, täällä on
tietty ikäluokka tällä hetkellä hyvinkin jo
kokeneita kansanedustajia, jotka ovat hankkineet kannuksensa Teiniliiton
kärhämissä ja toiminnassa. Ajoittain
täällä elää myöskin
tällainen teiniliittolainen keskustelu, olen huomannut,
itse en ole siihen liittoon osallistunut koskaan.
Mutta, puhemies, tähän asiaan: On aivan oikein,
että kouluissa pitää pystyä edesauttamaan yhteiskunnallisen
tiedon saamista, osaamista, sen ikään kuin käytäntöön
soveltamista. Kouluissahan on ollut noiden ehkä traumaattisten
70-luvun kokemusten jälkeen sellainen mielipide, että politiikka
ei kuulu kouluihin. Nyt ollaan tulossa takaisin, että se
kuuluu, ja tietysti se kuuluu, se on selvä. Jos ei siinä iässä opi
yhteiskunnallisen elämän arvostusta, sitä on
vaikea myöhemmin omaksua. Uskon, että tätä prosessia
on vähän liikkeelle laittanut myös se,
että nuorten äänestysaktiivisuus on hyvin
matala. Niin kuin tämä Civics — Nuori
kansalainen -tutkimus osoittaa, Suomessa erityisen vähän
nuoret ihmiset arvostavat yhteiskunnallisia asioita.
Tuomo Hänninen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Viidentoista vuoden kokemuksella toisen asteen
oppilaskuntatoiminnasta voi todeta sen, että tuo toiminta
vaihtelee vuosittain hyvin runsaasti. Riippuu paljon siitä oppilasryhmästä ja toisaalta
sitten siitä, minkälainen ohjaaja tällä oppilaskunnalla
on. Resursseja tähän ohjaamiseen ehdottomasti
tulee olla.
Tämä hallituksen esitys tuolla sivistysvaliokunnan
tekemällä muutoksella on ihan paikallaan. On hyvä,
että tässä tämä tietty
vapaaehtoisuus on olemassa, kumminkin siinä se oppilaiden
kuuleminen tulee suorittaa. Sieltä voi tulla arvokasta tietoa, miten sitä kouluyhteisöä
kehitetään.
Tatja Karvonen /kesk:
Arvoisa puhemies! On erinomaista, että ed. Tiusanen
otti esille sen, millä tavalla politiikka eli puoluepolitiikka
voi kuulua ja sen pitäisi kuulua myös koulun toimintaan.
Valitettavan usein saa kuulla poliittisilta nuorisojärjestöiltä sellaista
palautetta, että kun ne ovat viemässä koulun
ilmoitustaululle ilmoitusta omasta keskusteluillasta tai jostakin
harrastustoimintaan liittyvästä tapahtumasta,
niin se ei ole sallittua, koska alapuolella lukee esimerkiksi Keskustanuoret.
Mutta jos se olisi vaikka jonkun urheiluseuran järjestämää toimintaa,
niin sellainen ilmoitus kyllä pannaan esille.
Senpä vuoksi toivon, että kaikki teemme töitä sen
eteen, että tätä poliittista allergisuutta
kouluissa olisi yhä vähemmän. Se, että me
kansanedustajat vierailemme kouluissa, on hyvä esimerkki
siitä, että me voimme tuoda puolueettomasti tietoa
siitä, miten yhteiskunta toimii, miten eduskunta toimii
ja millä tavalla voi vaikuttaa asioihin. Toivon mukaan
se allergisuus kouluissa vähän vähenee
ja myös poliittiset nuorisojärjestöt
saavat tilaa sitä kautta toimia.
Kaarina Dromberg /kok:
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni on erittäin
tärkeätä, että tämä tukee
myöskin sitä ajatusta, joka on ollut siinä tuntijaossa,
joka edellisellä kaudella saatiin aikaan, tai hallituksen
kauttahan se tuli, mutta käsiteltiin myös valiokunnassa,
että historian lisäksi myös yhteiskuntaoppi
sai yhden lisäoppitunnin, jolloin myöskin tätä puolta
voidaan viedä eteenpäin.
Mutta pidän myöskin erittäin arvokkaana
sitä, että eduskunta on lähtenyt viemään
tätä yhteiskunnallista tietoa eteenpäin.
Se nuorisoparlamentti, joka kokoontuu täällä joka
toinen vuosi, on hyvä osoitus siitä, että myös
tällä tasolla halutaan viedä sitä viestiä eteenpäin.
Siellä on niitä parlamenttikerhoja myöskin
eri kouluilla, jolloin nuoret saavat tätä tietoa
myöskin yhteiskunnallisesta päättämisestä.
Yleiskeskustelu päättyy.