4) Hallituksen esitys laeiksi nuorisorangaistuksen kokeilemisesta
annetun lain 14 §:n ja oikeudenkäynnistä rikosasioissa
annetun lain 8 luvun 11 §:n muuttamisesta
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Oikeusministeri Koskinen on hoitanut tehtäväänsä mielestäni
varsin kiitettävällä tavalla, mutta tämän
nuorisorangaistuskokeilua koskevan lain kohdalla on hänelle
tai ehkä hänen alaisilleen virkamiehille tullut
pieni unohdus, kun tämä esitys on vasta nyt käsittelyssä aivan
joulun alla ja kokeilulaki, joka on vuodesta 97 ollut voimassa,
on päättymässä tämän
vuoden lopussa eikä tilannetta ole otettu niin sanotusti
haltuun eli on epäselvää, mitä tapahtuu
1.1.2002 jälkeen.
Nyt ollaan tietynlaisessa pakkotilanteessa eli eduskunnan on
hyväksyttävä tämä jatkolaki
kolmeksi vuodeksi, nuorisorangaistuskokeilun jatko. Sitä on
siis jo lähes viisi vuotta kokeiltu, ja nyt tulisi kolme
vuotta lisää. Kokeilun pituudeksi kahdeksan vuotta
on varsin pitkä aika varsinkin sen tähden, että tämä sisältää sen
ongelman, että kun tämä ei ole koko maassa
voimassa, tämä on perustuslain vastainen tilanne.
Perustuslain vastaisuuteen taas liittyy se erikoisuus, että nyt uuden
perustuslain voimassa ollessa ensimmäisen kerran eduskunta
turvautuu perustuslain säätämisjärjestykseen,
kun tavallista lakia joudutaan säätämään,
juuri alueellisen kattavuuden puutteen takia tässä laissa.
Lakivaliokunta tämän kiireellä käsitteli,
sai perustuslakivaliokunnan lausunnon. Perustuslakivaliokunta esitti
paria mallia siihen, miten tämä olisi voitu muuttaa
niin, että se voitaisiin käsitellä normaalissa
järjestyksessä, mutta ne mallit, joita perustuslakivaliokunta
esitti, eivät tulleet kysymykseen.
Ensinnäkään tätä lakia
ei voida laajentaa koko maan kattavaksi, koska tähän
liittyy täytäntöönpanossa huomattavia
ongelmia. Kriminaalihuoltolaitos on keskeinen toimija. Tällä laitoksella
ei ole toimistoja eikä resursseja koko maan kattavasti.
Näin ollen tätä lakia esitetään
edelleen kokeiltavaksi Espoon, Helsingin, Joensuun, Tampereen, Turun,
Vaasan ja Vantaan käräjäoikeuksien alueilla.
Tähän liittyy ongelmia. On tietysti aina valitettavaa,
että kansalaiset ovat asuinpaikasta johtuen eriarvoisessa
asemassa. Siksi olisi ollut hyvä, että olisi tähän
puututtu aikaisemmin ja oikeusministeriö olisi jo tämän
noin viiden vuoden kokeilun perusteella voinut tehdä esityksen
joko pysyvästä järjestelmästä tai
tästä luopumisesta, jos kokeilu sitä merkitsee.
Nythän lokakuussa on asetettu toimikunta miettimään
tätä kokonaisuutta, varmasti vähän muitakin
asioita kuin pelkästään nuorisorangaistusta.
Toimikunta saa aikaa sen varassa, että lain tuomaa järjestelmää jatketaan
poikkeuslakina.
Arvoisa puhemies! Kun lakivaliokunnassa tätä pohdittiin,
niin huomio kiintyi erityisesti siihen, että tämän
järjestelmän sisässä täytyy
olla ongelmia, koska nuorisorangaistusten keskeytysten määrä on
suuri ja vaihtelut eri käräjäoikeuksien
osalta ovat tavattoman suuret. Siinä herää kysymys,
että jotakin ongelmia tässä täytyy
olla.
Itse vertasin muun muassa sitä, että kun Espoo
ja Vantaa ovat hyvin saman kokoiset kaupungit, niin Espoossa on
suunnitelmia tehty 14 noina vuosina 13 henkilölle ja Vantaalla
80 koskien 47:ää henkilöä, eli
määrä on Vantaalla tavattoman paljon
suurempi kuin Espoossa. Miksi, herää kysymys.
Ovatko espoolaiset nuoret jotenkin huonompia tai epäkelvompia
nuorisorangaistuksen piiriin kuin vantaalaiset? Lähes samanlainen
suhde on Turun ja Tampereen välillä, ja nekin
kaupungit ovat kuitenkin saman kokoiset ja saman tyyliset aika pitkälti.
Ehkä siihen selityksiä löytyy, ja
valiokunnassa niitä saatiinkin, mutta tämä edellyttää kyllä pohdintaa,
onko tämä järjestelmä sittenkään
jatkossa tarkoituksenmukainen. Mielestäni tätä kuitenkin
pitää hyvin kriittisesti tarkastella ja saada pysyvä järjestelmä sellaisena,
että nuorille rikoksentekijöille on erikoisjärjestelmä.
Mutta onko tämä muoto kaikilta osin kunnossa?
Tämä ministerin asettama toimikunta sitä jatkossa
pohtii.
Ilmeni myös perustuslakivaliokunnan kantaan ja säätämisjärjestykseen
liittyen se, että joku saattaisi tehdä kantelun
ihmisoikeustuomioistuimeen, ja Suomen valtio tulisi siellä tuomituksi, kun
tämä on eriarvoinen eri kansalaisten osalta asuinpaikasta
johtuen. Nyt näin kolme vuotta vielä jatkossa
olisi. Tässä heitänkin ministerille pohdinnan
aiheen, olisiko syytä kiirehtiä niin, että vaikka
tämä on voimassa tältä pohjalta
kolme vuotta, käytännössä ei
elettäisi kuitenkaan kolmea vuotta, vaan pyrittäisiin
siihen, että vaikkapa jo vuoden 2003 alusta saataisiin
uusi pysyvä järjestelmä. Tällaisen
kiirehtiminen on paikallaan.
Arvoisa puhemies! En kokeilun jatkamista valiokunnassa vastustanut
enkä vastusta nytkään, mutta ongelmia
siihen liittyy, ja tosiaan historiallinen tämä lakiesitys
on siinä suhteessa, että perustuslain säätämisjärjestystä nyt
ensimmäisen kerran tarvitaan. Älköön
se tulko tavaksi.
Erkki Kanerva /sd:
Arvoisa puhemies! Joku tasoitteleva sana ed. Kankaanniemen kriittisen puheenvuoron
jälkeen.
Me olemme täällä monessa eri yhteydessä yhdessä todenneet,
että nuorisolle sopivaa rangaistusmuotoa ei oikein ole.
Sakot jäävät mummojen, setien, tätien
maksettavaksi. Vankeus tahtoo tempaista mukaansa siihen arvomaailmaan,
siihen sosiaaliseen ympäristöön; ja täällä monella eri
suulla on väheksytty ehdollista vankeusrangaistusta enemmän
kuin se ansaitseekaan.
Siihen, että tämä kokeilu on jatkunut
näin pitkään, on mielestäni
ymmärrettävät syyt. 130 vuotta työskennellyt
Kriminaalihuoltoyhdistys valjastettiin 90-luvulla pikkuhiljaa virkamiestöihin
ja muun muassa tämän rangaistuksen täytäntöönpanotehtäviin.
Ne ihmiset ovat tienneet kaksi kolme viime vuotta, että se
aatepohjainen yhdistys loppuu ja heistä tehdään
oikeusministeriön virkamiehiä. Toisin sanoen se
järjestö, joka näitä rangaistuksia
on kokeillut ja täytäntöön pannut,
on ollut kuolinkouristuksissaan ja Kriminaalihuoltolaitos on aloittanut
vasta elokuussa.
Kokemukset voivat olla ristiriitaisia. En ole työskennellyt
Turussa enkä Tampereella, mutta olen ollut yli kymmenen
vuotta sosiaalikosmetologina Vantaalla ja sillä kokemuksella
sanoisin, että se ero, mikä Vantaan ja Espoon
välillä on, on virkamiesten asenteissa, ei Espoon
ja Vantaan nuorissa. Kun virkamiesten asenteissa on näin suuri
ero, sekin puoltaa kokeilun jatkamista. Mielestäni on tarpeellista
tutkia tämä asia kunnolla ennen kuin uusi rangaistusmuoto
kehitetään.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Sekä ed. Kankaanniemen että ed.
Erkki Kanervan puheenvuorossa tuli esille juuri niitä syitä,
minkä takia tarvitaan näin poikkeuksellisen pitkää kokeiluaikaa.
Kokeilut ensinnäkin lähtivät hitaasti
liikkeelle. Nuorisorangaistusta sovellettiin varsin vähän
parina ensimmäisenä vuonna. Sen jälkeenkin
se on ollut yhdyskuntapalvelun täytäntöönpanon
liitännäinen Kriminaalihuollon toimipisteissä,
ja usein nuorisorangaistukseen tuomitut ovat jo suhteellisen paatuneella
uralla, aika vaikeita tapauksia sen palvelun järjestämisen
kannalta.
Kaikki nämä ongelmat ovat vaikuttaneet siihen,
että tarvitaan laveampaa kokemusta, ja nyt selvästikin
tarvitaan laveampaa sen miettimistä, minkälaiset
seuraamukset nuorien kohdalla parhaiten vetäisivät
pois rikoskierteestä ja saisivat yhteiskuntakelpoisuuden
kasvun aikaan. Niin kuin tässä viitattiin, toki
toivomme, että nuorisoseuraamustoimikunnasta tulisi pikaisestikin
hyviä ehdotuksia, joita voidaan lähteä viemään eteenpäin.
Tällaisenaan ei ollut perusteltua lähteä nuorisorangaistusta
valtakunnalliseksi esittämään.
Jouni Lehtimäki /kok:
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokunnassa vallitsi aika suuri
yksimielisyys siitä, että tämän
tyyppinen lainsäädäntö tarvitaan
ja täytyy saada voimaan, eli se oli myöskin valiokunnan
lähtökohta.
Ongelma oli se, että tämä laki tässä muodossaan
loukkaa kansalaisten yhdenvertaisuutta, ja silloin meidän
piti pohtia valiokunnassa sitä, millä tavalla
tämä laki saadaan voimaan. Olimme hiukan epävarmoja
siitä, kannattaako tämän tyyppistä lakia
säätää poikkeuslakina, ja tämän takia
valiokunta päätyi suosittelemaan sitä,
että laki olisi ulotettu koko valtakuntaan sen sijaan, että mennään
poikkeuslakimenettelyyn. Perustuslakivaliokunnan kanta ei ollut
se, että poikkeuslaki on mahdoton. Mutta pidimme
parempana sitä, että laki säädettäisiin
koko valtakunnan alueelle.
Ministeri Koskinen myöskin totesi sen, että tarvitaan
kokemuksia tämän tyyppisestä toiminnasta
ja siitä, miten se vaikuttaa eri alueilla. Ehkä tämäkin
olisi ollut syy siihen, että laki olisi pitänyt
laajentaa koko valtakunnan alueelle. En usko sitä ed. Kankaanniemen
väitettä, että täytäntöönpano
olisi ollut este tämän lain laajentamiselle koko
valtakunnan alueelle.
Erkki Kanerva /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Uskon, että ed. Lehtimäki ymmärtää,
että täytäntöönpanovaikeudet
ovat nimenomaan se este. Kriminaalihuoltolaitoksella on entisiä töitä kädet
täynnä. Tähän tehtävään
on aikanaan osoitettu vain kaksi virkaa, siis vain kaksi virkaa,
ja kokeilupaikkakuntia on kuitenkin puolenkymmentä.
Toimi Kankaanniemi /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Lehtimäelle minäkin
totean, että kun ollaan nyt joulukuun puolivälissä ja
laki tulisi voimaan koko maassa vuoden alusta ja kun Kriminaalihuoltolaitoksen
ja koko toiminnan uudelleenorganisointi on tapahtunut vastikään
eikä Kriminaalihuoltolaitoksella todellakaan ole toimipisteitä kattavasti
kautta maan, vaan sinne olisi pitänyt osoittaa huomattavasti
lisää voimavaroja, niin tällaisen muutoksen tekeminen
tässä aikataulussa oli kyllä mahdotonta.
Se tuli meille lakivaliokunnassa selväksi. Kyllä pääsyy
mielestäni on se, että Kriminaalihuoltolaitoksen
resurssit eivät anna myöten tämän laajentamiseksi
ensi vuoden alusta.
Tietysti toinen tekijä, joka on pienempi, on se, että muitten
käräjäoikeuksien valmius saattaisi olla
hieman huono, mutta eihän niitä pakko ole tietysti
määrätä. Siinä mielessä olisi
joustamisen varaa.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa herra puhemies! Varmasti nämä perusteet
soveltamisen vaikeudesta riittävät, että tätä kokeilua
jatketaan. Näinä päivinä ja
näinä aikoina on paljon puhuttu nuorisosta, sen
väkivaltaisesta käyttäytymisestä.
Kun oman kotikaupunkini Espoon nuoret muun muassa Lopella syyllistyivät
erittäin julmaan veritekoon, kansalaisia se on tietysti
järkyttänyt ja hämmentänyt ja
monella tavalla aiheuttanut voimakkaan tunnereaktion. Mitä pitäisi
tehdä nuorisollemme? Mitä pitäisi tehdä nuorisorangaistuksille
jne.? Tällainen tunnekuohu voi olla vaarallista siinä mielessä,
jos sen tunnekuohun varassa ruvetaan tekemään
toimenpiteitä ja esityksiä, jotka perustuvat eräällä tavalla
reaktiiviseen kokemiseen. Viittaan lakialoitteeseen, jota eduskunnassa
on valmisteltu koskien lasten ja nuorten rikosoikeudellisen ikärajan
poistamista tai joustavoittamista niin, että se olisi harkinnanvarainen paikka.
Kun USA:han kohdistuneet terroristi-iskut aiheuttivat ihan oikeutetusti
ja perustellusti laajan kansainvälisen yhteistyön
terrorismin kitkemiseksi ja syyllisten kiinni saamiseksi, samanlaista keskustelua
jouduttiin siinä yhteydessä käymään.
Täytyy nostaa hattua ministeri Koskiselle ja muille Suomen
edustajille, että tässä hyvin nopeatahtisessa
päätöksenteossa kuitenkin pystyttiin
huomioimaan eduskunnan kantoja, jotka koskivat ihmisoikeuksien toteutumista
silloin, kun puhutaan terrorismin torjunnasta ja siitä, minkälaisia
ohjeistuksia annetaan tämän projektin osalta eri
maita sitoen tai niihin liittyen.
Vähän samanlainen tapaus on tämä,
kun hyvin vahvasti tunnetason pohjalta tehdään
ehdotuksia. Minun käsitykseni mukaan, sen ehkä voi ministeri
Koskinenkin vahvistaa, alaikärajan poistaminen niin, että jätettäisiin
harkintaan ja eräällä tavalla lapsen
kypsyysasteen mukaan määritellään,
milloin lapsi olisi rikosoikeudellisesti kykenevä kantamaan
vastuunsa, on YK:n lastensuojelusta ja lastenoikeuksista annettujen määräysten
ja päätösten vastainen ratkaisu. Tällaisiin
ei kyllä minusta eduskunnassa pidä mennä.
Sen sanon tässä ja nyt eduskunnan ihmisoikeusryhmän
puheenjohtajanakin.
Jouni Lehtimäki /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Koska ed. Uotila viittaa allekirjoittaneen
aloitteeseen, on syytä todeta se, että aloitteeni
ei perustunut näihin kahteen tai kolmeen kohujuttuun. Minä tein
tämän toimenpidealoitteen ensimmäisen
kerran jo vaalien 99 jälkeen. Tämä on
hyvin pitkään pohdittu aloite. Siitä tullaan
keskustelemaan helmikuussa lähetekeskustelussa. Toivon,
että ed. Uotila on silloin paikalla, kun paneudutaan siihen.
Se ei ole tänään keskustelun alla. Mutta
syytä on kuitenkin todeta se, että lapsisopimus
ei estä tämän tyyppistä järjestelyä.
Lapsisopimus vaatii sen, että on olemassa menettely, joka
varmistaa sen, että lapset tietävät,
miten heidät tuomitaan. Nolla vuottakin on kiinteä ikä,
jos sen jälkeen on menettely, joka varmistaa sen, että kaikki
lapset saavat oikeudenmukaisen kohtelun.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Tosiaan ed. Lehtimäen aloitteeseen
varmaan palataan myöhemmin, mutta sen verran oikaisen,
että kyllä vakiintunut tulkinta Lasten oikeuksien
sopimuksista on sen sisältöinen, että ikäraja
tarvitaan. Pitää olla selkeä sääntö,
minkä pohjalta ratkaistaan vastuu, ja sen säännön
on oltava kohtuullinen, minkä ikäisenä lapsi tai
nuori voi todella vastata teoistaan rikosoikeudellisesti täysimääräisesti
tai kuitenkin tulla rikosoikeudellisen vastuun piiriin. Mutta nuorisoseuraamustoimikunnan
tehtäväksiantoon asetettiin myös alle
15-vuotiaita koskevat toimet, minkälaisia toimia on syytä suunnitella
heidän norminvastaisen käyttäytymisensä ja
rötöstelynsä varalta. Toivottavasti sieltä löytyy
toteuttamiskelpoisempia kuin siitä, että lähdettäisiin
yleistä rikosoikeudellista vastuuikärajaa muuttamaan.
Veijo Puhjo /vas:
Herra puhemies! Lakivaliokunnassa oltiin aika nihkeitä tämän
esityksen käsittelyssä ja ihmeteltiin, miksi kolmen
vuoden kokeiluaika vielä pitää järjestää.
Meille kyllä selvisi, että peräti viiden
vuoden kokeilusta ei ole vielä tarpeeksi kokemuksia. Niitä on
liian vähän aikaa kerätty. Siinä mielessä päädyttiin
hyväksymään esitys sellaisenaan eikä pohdittu
oikeastaan lainkaan sitä, mitä perustuslakivaliokunta piti
parempana, että tämä olisi ulotettu koko maahan.
Silloin ei olisi tarvinnut ottaa perustuslainsäätämisjärjestystä käsittelyyn.
Mutta niin kuin toiset ovat jo sanoneet, kokeilun käyttöönotto
kokeilupaikkakuntien ulkopuolella olisi ollut käytännössä aivan
mahdotonta. Ei ole henkilökuntaa, ja jos sitä olisi
haluttu lisätä, muistini mukaan budjettiin olisi
pitänyt saada ainakin 7,5 miljoonaa markkaa lisää rahaa.
Oletan, että sekään ei olisi ollut mahdollista.
Mutta pyysin tämän puheenvuoron oikeastaan
ed. Kankaanniemen ensimmäisen puheenvuoron johdosta, kun
hän mainitsi, että tämä on uuden
perustuslain aikana historiallinen ja ensimmäinen kerta,
kun poikkeuslailla viedään esitystä eteenpäin.
Asia on niin kuin ed. Lehtimäki mainitsi, että poikkeuslakien
hyväksyminen nykyperustuslain oloissa ei sinänsä ole
mahdotonta. Varmaan pakottavista syistä niitä joudutaan myöhemminkin
tekemään, mutta tämä poikkeuslaki
on sikäli linjassa jo aikaisemmankin perustuslakivaliokunnan
linjan kanssa, että aina, kun on tilaisuus, pyritään
pois uuden perustuslain aikana vanhasta poikkeuslakimenetelmästä.
Tässä siihen ei nyt ollut tilaisuutta, mutta kun
tämä on väliaikainen laki, olen sataprosenttisen
varma, että tätä ei enää uusita.
Siinä mielessä meille ei tässäkään
tapauksessa jää pysyvää poikkeuslakia
voimaan.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Nuorisorangaistuskokeilua on toteutettu
jo viiden vuoden ajan. Tilastot osoittavat, että niiden asioiden
määrä, jotka tämän
lain puitteissa on käsitelty, on ollut varsin pieni. Toisaalta
myös onnistuminen siinä on ollut aika vaatimatonta
luokkaa.
Miksi nyt halutaan jatkaa nuorisorangaistuskokeilua vain osassa
maata? Tämä on perustuslaillinen kysymys siinä mielessä,
että meidän pitäisi säätää ja
on säädettävä tässä talossa
lakeja, joissa Suomen kansalaiset ovat yhdenvertaisia lain edessä riippumatta
siitä, missä osassa maata he asuvat. Tämä loukkaa
kansalaisten perusoikeuksia. En ymmärrä sitä,
mikä mahdollistaa jatkossa tämän jälkeen
kokeilun ulottamisen koko maahan, koska monesta suusta on jo todistettu, että tämän
sisältöisenä lakia ei voida koko maassa
käyttää. Olisi ollut paljon perustellumpaa,
että olisi jääty tilanteeseen, jossa
niitä viittä vuotta olisi hyödynnetty
ja valmisteltu laki siltä pohjalta kuin resurssit antavat
myöten.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Herra puhemies! Aivan lyhyesti ed. M. Salolle vastaukseksi.
Ero muuhun maahan ei loppujen lopuksi ole niin jyrkkä kuin
ihan laista voisi päätellä. Muualla voivat
käräjäoikeudet suoraan määrätä yhdyskuntapalvelua,
tavallaan lyhyemmän rangaistuksen, jonka voivat muuntaa
yhdyskuntapalveluksi. Kun kuitenkin tuomioistuinten käytännön
tuomitsemistoiminnassa vaikuttaa taustalla se, että ne
miettivät, minkälainen seuraamus voisi olla oikea
juuri tässä tapauksessa, sen mukaisesti ne voivat
niilläkin paikkakunnilla, joilla nuorisorangaistus tässä muodossaan
ei ole käytössä, kuitenkin päätyä hyvin
saman tyyppiseen ja lähes saman pituiseen seuraamukseen,
jos vain niin haluavat toimia. Näin käytännössä tapahtuukin.
Ehdollisten tuomioiden peräkkäisistä tuomitsemisista
nyt on selvästikin ollut laajaa keskustelua, joka on vaikuttanut
tuomareiden toimintaan niin, että haetaan tepsiviä seuraamuksia
juuri toistuvaan rötöstelyyn ja rikoskierteeseen.
Siihen haetaan vielä parempia lääkkeitä vastaisuudessa.
Yleiskeskustelu päättyy.