7) Hallituksen esitys osuuskuntalaiksi ja eräiksi siihen
liittyviksi laeiksi
Leena Luhtanen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! On oikein miellyttävä tulla
puhumaan osuustoimintalaista, koska harvoin meillä on käsiteltävänä valiokunnassa
sellaista tärkeää ja isoa lakia, joka
on saanut asiantuntijoiden ja myös valiokunnan taholta
kovin myönteisen kannanoton kaiken kaikkiaan. Voin todeta,
että asiantuntijat olivat lakiesityksen käsittelystä kaikki
erittäin yksimielisiä ja pitivät lakiesitystä tarpeellisena
ja välttämättömänä niin
kuin valiokuntakin.
Lakiesityksessä lähdetään
itse asiassa uusimaan vuodelta 1954 peräisin olevaa aikaisempaa
osuustoimintalakia. Tämä on niin sanottu kokonaisuudistus,
jolla uudistetaan ja modernisoidaan osuustoimintaan liittyvät
säädökset.
Voin todeta valiokunnan puolesta myös sen, että hallituksen
esitys on todella hyvin valmisteltu. Se on laaja kokonaisuudistus,
ja siinä on kaikin tavoin otettu huomioon nykyaikaisen
yritystoiminnan tarpeet. Erittäin hyvänä tavoitteena
pidämme sitä, että osuuskunnat soveltuisivat
tämän lakiesityksen pohjalta entistä paremmin pienyritystoimintaan.
Valiokunnan mietintö on yksimielinen. Saimme asiasta myös
lakivaliokunnan lausunnon, ja lausunto on mietinnön liitteenä.
Syy, rouva puhemies, miksi puhujakorokkeelle oikeastaan tulin,
on se, että haluan tuoda esiin sen seikan, johon olen joutunut
mietinnön pöydällä ollessa vastaamaan
eräille edustajille: poistetaanko tällä lakiesityksellä säästökassatoiminta
ja säästökassat. Voin vakuuttaa, että tällä lakiesityksellä ei
todellakaan niitä poisteta.
Säästökassatoimintaa koskevat säädökset
lähtevät hyvin pitkälti nykyiseltä pohjalta,
ja ne muutokset, joita on tehty, koskevat itse asiassa vain modernisointia
säästökassojen osalta, vähimmäispääomavaatimusta
ja säästökassojen tarkastustoimintaan
liittyviä näkökohtia. Säästökassoihin
palataan käsitykseni mukaan vasta siinä vaiheessa,
kun valtiovarainministeriö on saanut valmiiksi pankkipalvelutyöryhmänsä mietinnön.
Siltä pohjalta sitten, näin ymmärrän,
tehdään mahdollisesti säästökassoihin
liittyviä uudistuksia tai tuodaan ilmeisesti esiin näitä näkökohtia,
mutta tähän lakiesitykseen niitä ei siis sisälly.
Kun edellä oli ensimmäisessä käsittelyssä liikepankkeja
ja muita pankkeja koskeva lakiesitys, totean, että nämä liittyvät
kiinteästi toisiinsa ja lakiesitykset on tarkoitettu tulemaan
samanaikaisesti voimaan.
Reijo Kallio /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Talousvaliokunnan puheenjohtaja, ed.
Luhtanen edellä ansiokkaasti käsitteli osuuskuntalakia
ja siihen liittyvää talousvaliokunnan mietintöä.
Yhdyn myöskin ed. Luhtasen käsitykseen siitä,
että tämä on erittäin merkittävä lakiesitys.
Siksi haluan myöskin lyhyesti tätä käsitellä.
Osuustoiminta-aatehan syntyi 1800-luvun alussa Englannissa,
josta se sittemmin saman vuosisadan loppupuolella kulkeutui myös
Suomeen. Suomessa aatteen kiistattomana isänä pidetään
professori Hannes Gebhardia. Suomalaisen osuustoiminnan leviäminen
1900-luvun alussa oli räjähdysmäisen
voimakasta ja nopeaa. Uudet yhteiskunnalliset ongelmat ja epätasa-arvoisuus
olivat tuolloin kärjistymässä sekä maaseudulla
että työväestön keskuudessa.
Tähän tilanteeseen osuustoiminta toi ratkaisun,
joka hyväksyi markkinatalouden, mutta luotti yhteistoimintaan.
Suomessa osuustoiminnan puitteiden asianmukaista säätelemistä lainsäädännössä on
pidetty aina tärkeänä. Kun ensimmäinen
osuustoimintalaki astui voimaan syksyllä 1901, sen merkitys arvioitiin
lain perusteluissa varsin laaja-alaiseksi: "Osaksi säästämällä,
osaksi toisiansa tukemalla vähävaraisetkin siten
voivat päästä nauttimaan suuremman pääoman
etuja, ostaa tarpeensa huokeammalla, myydä tuotteensa paremmista hinnoista
ja saada tarpeellista luottoa käytettäväkseen.
Sen ohessa osuustoiminta on omiansa edistämään
säästäväisyyttä, toimeliaisuutta
ja yhteishenkeä, ja sen kautta sillä on tärkeä taloudellisesti
ja siveellisesti kasvattava merkitys."
Tänään Suomi onkin yksi maailman
osuustoiminnallisimpia maita. Meillä peräti kolme
viidestä aikuisesta kuuluu johonkin osuuskuntaan. Erityisesti
viime vuosina meille on syntynyt pieniä uusia osuuskuntia.
Voidaankin todeta, että osuustoiminta voi tänään
Suomessa hyvin.
Nyt käsittelyssä oleva lakiehdotus on valmisteltu
korvaamaan, kuten ed. Luhtanenkin totesi, vuodelta 1954 oleva, monelta
osin pahasti ajastaan jälkeen jäänyt
laki. Ymmärtääkseni tämän uudistusehdotuksen
takana on laajasti suomalaisten osuustoimintapiirien myötävaikutus
ja hyväksyntä. Yhdyn myöskin siihen ed.
Luhtasen käsitykseen, että lakiesitys on valmisteltu
erittäin hyvin ja avoimesti.
Tällä uudella osuuskuntalailla ei muuteta osuuskunnan
keskeisiä tunnusmerkkejä. Niitä ovat
edelleen jäsenten talouden tai elinkeinon edistäminen,
jäsenten oikeus osuuskunnan palvelujen käyttämiseen
sekä jäsenten rajoitettu vastuu. Mielestäni
tärkeää on myös se, että osuuskunnan
perustaminen helpottuu, kun osuuskunnan voi perustaa yksinkin. Voimassa olevan
lain mukaanhan perustajina on oltava vähintään
viisi luonnollista henkilöä tai kolme yhteisöä.
Osuuskunnan perustamista helpottaa myös sääntöjen
vähimmäisvaatimusten supistaminen. Jäsen
ja ääni -periaate säilyy edelleen osuuskunnan
päätöksenteon lähtökohtana,
mutta siitä voidaan poiketa myös henkilöjäsenistä muodostuvan
osuuskunnan säännöissä. Äänimäärän porrastuksen
käyttöönotosta on kuitenkin tehtävä osuuskunnan
kokouksessa yksimielinen päätös. Mahdollisuus äänimäärän
porrastamiseen helpottaa uusien osuuskuntien perustamista ja lisärahoituksen
hankkimista.
Erityisen merkittävänä pidänkin
uudessa lakiehdotuksessa sitä, että uusi laki
mahdollistaa uudenlaisia rahoitusmahdollisuuksia osuuskunnille.
Pääomien saatavuus oleellisesti helpottuu. Osuusmaksuja,
lisäosuusmaksuja ja sijoitusomaisuusmaksuja koskevia pakottavia
rajoituksia vähennetään. Osuuskunnan
säännöissä voi määrätä vapaammin
sijoituksen tuotosta, oikeudesta purkautuvan osuuskunnan säästöön
ja palautusajankohdasta. Osuuskunta voi jatkossa hankkia rahoitusta
myös sellaisilla pääomalainoilla ja sijoitusosuusmaksuilla,
joiden sääntely vastaa osakeyhtiöiden
pääomalainoja ja äänettömiä etuosakkeita.
Lisä- ja osuusmaksut eivät edelleenkään
tuota äänioikeutta tai oikeutta osuuskunnan palveluihin.
Arvoisa rouva puhemies! Viime vuosikymmenen aikana maahamme
perustettiin todellakin noin 800 uutta, enimmäkseen pientä uusosuuskuntaa.
Niistä lähes puolet on työ- ja palveluosuuskuntia.
Uskon vahvasti, että tämä uusi laki antaa
hyvät puitteet erityisesti juuri pienten osuuskuntien vilkkaaseen
perustamiseen. Erityisesti ajattelen tietointensiivisiä asiantuntijayrityksiä,
joita perustetaan kumppanuusperiaatteella. Nyt onkin tärkeää,
että osuuskuntalaki saadaan voimaan vuoden alusta.
Kalervo Kummola /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Täällä on
puheenjohtaja Luhtasen ja talousvaliokunnan jäsenen ed.
Kallion toimesta jo hyvin laajalti kehuttu sitä myönteistä ilmapiiriä, mikä on
vallinnut tämän lain käsittelyssä.
Toteaisin kuitenkin, että ei mitään niin
hyvää, ettei jotain arvosteltavaakin olisi. Kyllä se
kritiikin puute johtui myöskin ehkä jonkin verran
ajan puutteesta, koska tämä laki haluttiin voimaan
ensi vuoden alusta ja oli paljon suuria asioita valiokunnassa käsiteltävänä.
Eniten ehkä kysymyksiä herättää tässä laissa se,
että jos ja kun tämän käyttö laajenee
perinteisen osuuskuntajärjestelmän ulkopuolelle
pieniin yrityksiin ja muihin, varmasti se tuo mukanaan jatkossa
verotuksellisia kysymyksiä, jotka tavallaan jäävät
tässä auki. Ongelmia mahdollisesti tulee syntymään,
myöskin porsaanreikiä. Jos tätä verrataan
esimerkiksi yhtiömuotoiseen järjestelmään,
se tietysti asettaa myös jonkin verran eriarvoisiksi kaksi
ehkä ihan samalla alalla toimivaa järjestöä.
Minusta tätä lakia on kuitenkin kauan pyöritelty
ja se on syytä saattaa nyt voimaan, mutta sitä on
myös syytä seurata jatkossa hyvin tiiviisti, ettei
lakia tulla käyttämään väärin
hyväksi.
Leena Luhtanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Näin varmasti on, että mikään
asia ei ole täydellinen ja koko ajan asiat kehittyvät
ja tilannetta pitää seurata. Minä puolestani
korostin sitä, niin kuin myös ed. Kallio, että tämä asia
on erittäin hyvin ja laajakantoisesti valmisteltu. Se näkyi
valiokuntakäsittelyssä, vaikka meillä oli
vähän aikaa, siitä, että kaikki
asiantuntijat olivat täydellisen yksimielisiä asiasta.
Yhdyn siihen, että kaikkia asioita pitää seurata.
Kun lähdemme siitä, että osuustoiminta
on tulevaisuudessa vielä myös kehittyvä ala,
niin varmasti joudumme koko ajan olemaan mukana tässä kehityksessä ja
sitä varten seuraamaan myös lainsäädäntöpuolta.
Mutta lain valmistelu, asiantuntijakuuleminen ja meidän
käsittelymme oli hyvä.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Ed. Kummolaa rauhoittaakseni voin todeta,
että pohjaehdotukset olivat paljon radikaalimpia. Ne olisivat vieneet
esimerkiksi markka ja ääni -periaatteeseen totaalisesti.
Lakiinhan tuli merkittävät rajoitukset, ja omasta
tahdostani, niin että osuuskunnan erityisluonne säilyy,
siinä on useampia henkilöitä ja se pohjautuu
ehkä vähän toisen tyyppiseen taloudellisen
demokratian ajatukseen kuin puhtaasti osakeyhtiömalli on.
Eikä pidä sekoittaa näitä sillä lailla,
että ne olisivat täysin valinnaisia, että kumpaakin
koskisivat periaatteessa aivan samat säännöt
ja samat vapaudet.
Samalla kiitän talousvaliokuntaa ripeästi
ja hyvin tehdystä työstä.
Ola Rosendahl /r:
Arvoisa rouva puhemies, värderade fru talman! Beredningen
av lagen om andelslag har tagit rätt lång tid
i ministeriet, men den har också varit grundlig och ärendet
har ju inte heller varit speciellt brådskande. Därför måste
man anse att förslaget var väl berett när
det kom till riksdagen. Detta framgår också av
den snabba behandlingen som lagförslaget fick i ekonomiutskottet,
det gick att få lagen vidare på cirka tre veckor.
Den kom i slutet av oktober och nu är den här
i plenum.
Utskottets arbete var effektivt och ledde till en rad tekniska ändringar
i de olika lagar som vi nu har här i betänkandet
och till en helt ny lag om ändring av lagen om behandling
av vissa marknadsrättsliga ärenden. Tack vare
den kan lagen om andelslag träda i kraft nu i början
av 2002. Det här innebär att den nya lagen kan
tillämpas i ordinarie andelsstämmor våren
2002, något som jag upplever som viktigt också med
tanke på att den nya euron tas i bruk i början
av nästa år.
Genom lagändringen ombildas verksamhetsförutsättningarna
för andelslag till att motsvara ungefär dem som
gäller för aktiebolag. Den primära avsikten
har i alla fall varit att förbättra ställningen
för andelslagens, kooperationens medlemmar, för
människorna och inte i första hand för
företagen som sådana. Den här linjen har
också omfattats i utskottet som understryker att reglerna
för andelslag möjligast väl skall motsvara
dem som gäller inom aktiebolagslagstiftningen.
Arvoisa rouva puhemies! Katson, että lakiesitys on
hyvin valmisteltu ja että talousvaliokunta kiitettävän
nopeasta työtahdista huolimatta on ehdottanut suuren määrän
parannuksia, kuitenkin suurelta osin teknisluontoisia. Esimerkiksi valiokunnan
ehdottama uusi laki voi herättää huomiota,
mutta sekin on täysin teknisluontoinen. Siinä sana
"säästökassatarkastaja" on muutettu ilmaisuksi
"säästökassaa tarkastava osuuskunnan
tilintarkastaja". Henkilökohtaisesti minulla on se käsitys,
että kun osuustoimintalaki, osakeyhtiölaki sekä myöskin
pankkilait ja kirjanpitolaki on uusittu melkein samanaikaisesti,
yritykselle annetaan suotuisat lailliset puitteet toimia.
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! Vaikka tämä merkittävä lakiesitys
on yksimielisesti hyväksytty valiokunnassa ja se on saanut hyvän
vastaanoton, on syytä silti seurata, etteivät yhtiöpohjaiset
yritykset joudu huonompaan asemaan markkinoilla erityisesti verotuksen
osalta. Yritystoiminnan kilpailuasemien tulee olla tasapuoliset
kaikille toimijoille. Vain sillä tavoin markkinat toimivat
terveellä tavalla.
Ola Rosendahl /r(vastauspuheenvuoro):
Fru talman! Jag har egentligen inte bett om någon
replik, men också jag har samma uppfattning som ledamot
Sjöblom att vi bör övervaka hur lagen verkställs
så att olika grupper som fungerar enligt de här
lagarna faktiskt är likställda också i beskattningshänseende.
Jag har ingenting emot en noggrann kontroll i det här avseendet.
Jouni Lehtimäki /kok:
Arvoisa puhemies! On varsin helppo yhtyä täällä esitettyihin
käsityksiin siitä, että tämä laki
on tarpeellinen ja että on hyvä, että se
saatiin voimaan. Olen kuitenkin samaa mieltä ed. Kummolan
kanssa siitä, että tämä uusi
laki saattaa aiheuttaa ongelmia tai vaikeuksia kilpailutilanteeseen,
mikäli uutta osuuskuntalakia aletaan käyttää kilpailevana
osakeyhtiöitten kanssa. Tämän lain mukaisen
osuuskunnan perustaminen on varsin helppoa. Tämän
lain mukaisen osuuskunnan päätöksentekojärjestelmä on
erittäin moderni, se on hyvin käyttökelpoinen
väline myöskin liiketoiminnan harjoittamiseen.
Ministeri totesi, että jäsen ja ääni
-periaate säilyy laissa. Se on ihan totta, mutta siellä on
kuitenkin poikkeus siitä, että säännöissä voidaan säätää,
että jollain jäsenellä on kymmenkertainen äänimäärä toiseen
verrattuna. Tämä on se elementti, mikä mahdollistaa
myöskin sen, että osuuskunta on hyvin kilpailukelpoinen
verrattuna osakeyhtiöön, kun tiedetään,
että tänä päivänä osakeyhtiön
perustaminen vaatii 50 000 markan ja ensi vuoden alussa 8 000 euron
osakepääoman.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Tosiaan osuuskuntaahan on nyt käytetty
aika laajasti uuden tyyppiseen yritystoimintaan erilaisten palveluyritysten
organisaatiomuotona. Laman myötä tuli uuden tyyppisiä liikeideoita,
myös työttömien aktivoinnissa käytettiin
erilaisia osuuskuntia. Ehkä laajemmin pysyviä osuuskuntia
on muodostunut sen tyyppisten asiantuntija-ammattien kuin hammaslääkärien tai
vastaavien kohdalle, jossa liikevaihto hyvin pitkälle syntyy
osuuskunnan jäsenten työpanoksesta. Se on minusta
ihan terve ajatus, että sen kaltaiseen yritysmalliin osuuskunta
hyvin sopii. Juuri sen takia, että tätä ei
lähdettäisi viemään kuitenkaan
kovin pitkälle osakeyhtiöreviirille, tuli rajoitus
sille, kuinka iso äänimäärien
ero voi olla, ja lähtökohtana edelleen on juuri
jäsen ja ääni -periaate päätöksenteossa
eikä markka ja ääni -periaate.
Haluan vielä korostaa sitä, mihin valiokunnan puheenjohtaja
kiinnitti huomiota. Tällä lailla ei pyritä katkaisemaan
säästökassojen tietä. Esityksen
perusteluissa viitataan siihen, että nykymuodossaan säästökassatoimintaa
ei jatkettaisi enää viittä vuotta tai
siirtymäaikaa kauempaa. Sillä viitataan lähinnä siihen
valmisteluun, että säästökassatoimintaa
tulisivat koskemaan ehkä jotkin euromääräiset
rajat, mutta puhutaan silloin tuhansista euroista. Se loisi säästökassatoiminnalle
kuitenkin edelleen eväät olla tämmöinen
käytännönläheinen, helppo talletustapa,
joka voidaan yhdistää päivittäiseen
liikkeessä asiointiin. Tavallaan säästökassahan
on ollut esimuoto niistä uusista järjestelyistä,
joita nyt pankit ja kaupan ryhmittymät koettavat rakentaa
vakiintuneeseen korttiasiakkuuteen pohjautuen. Uskon, että tulevassa
säästökassoja koskevassa esityksessä halutaan
säilyttää tämä rahoitusmuoto.
Toisaalta kuluttajan kannalta tämä on helposti
käytettävä talletusmuoto, mutta sille
tulee joitakin rajoja, joita tähän saakka ei ole
ollut.
Osuuskuntalain nopea käsittely johtui siitä, että se
oli hyvin laaja lakipaketti ja esimerkiksi sen kääntäminenkin
kesti yllättävän kauan ja haluttiin kuitenkin
mahdollisimman viimeisteltyä jälkeä,
ennen kuin se eduskuntaan tuotiin. Toisaalta haluttiin, juuri niin
kuin täällä keskustelussa viitattiinkin,
yhdistää lain voimaantulo euron tuloon ynnä muista
syistä aiheutuviin muutoksiin merkittävien osuuskuntien
säännöissä, niin että ne
voidaan nyt tehdä samanaikaisesti vuodenvaihteessa ja seuraavalla
osuuskuntakokouskierroksella. Tässä mielessä täytyy
erityisesti kiittää ripeästä työstä,
jonka talousvaliokunta on tehnyt. Näin saadaan eduskunnassa
asia käsitellyksi vielä tämän
vuoden puolella.
Yleiskeskustelu päättyy.