2) Hallituksen esitys rajat ylittävän yhteistyön
tehostamisesta erityisesti terrorismin, rajat ylittävän
rikollisuuden ja laittoman muuttoliikkeen torjumiseksi tehdyn sopimuksen
(Prümin sopimus) hyväksymisestä ja laiksi
sen lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten
voimaansaattamisesta sekä eräiksi muiksi siihen
liittyviksi laeiksi
Matti Väistö /kesk(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Ensimmäisessä käsittelyssä olevan
hallituksen esityksen tavoitteena on saattaa Prümin sopimus
Suomessa kansallisesti voimaan. Kyseessä oleva sopimus
tuli viime marraskuun alussa voimaan Espanjan, Itävallan
ja Saksan välillä. Tämän vuoden
alkupuolen aikana sopimus tullee voimaan myös Alankomaiden,
Belgian ja Luxemburgin osalta, ja lisäksi kiinnostuksensa
liittymiseen ovat Suomen ohella ilmaisseet Italia, Portugali ja
Slovenia.
Prümin sopimuksella tehostetaan ja helpotetaan sopimusvaltioiden
yhteistyötä ennen muuta terrorismin, rajat ylittävän
rikollisuuden ja laittoman maahanmuuton torjumiseksi. Kun rikollisuus
ylittää enenevässä määrin
valtioiden rajat, hallintovaliokunnan mielestä myös
rikollisuuden torjuntaan on perusteltua ryhtyä valtioiden välisin
yhteistyöjärjestelyin. Jo aiemmassa lausunnossaan
hallintovaliokunta on valtioneuvoston tavoin pitänyt Prümin
sopimusta merkittävänä vakavan kansainvälisen
rikollisuuden torjunnan ja unionin sisäisen turvallisuuden
kehittämisen kannalta.
Meidän näkökulmastamme sopimuksen
lisäarvo on ennen kaikkea lainvalvontaviranomaisten välisen
tietojen vaihdon tehostamisessa ja tästä koituvassa
rikostutkinnallisessa ja rikostorjunnallisessa hyödyssä.
Hallintovaliokunta korostaa, että keskeiset toimivaltasäännökset
sekä niiden perusteella ja puitteissa tapahtuva viranomaisten
toimivalta on sidottu kansalliseen lainsäädäntöön.
Olennaista siis on, että sopimusmääräykset
eivät sellaisenaan ja välittömästi
perusta poliisille tai muullekaan viranomaiselle itsenäistä toimivaltaa,
vaan toimivaltuudet määritellään kansallisella
lainsäädännöllä.
On syytä todeta, että EU:n jäsenvaltiot
ovat unionisopimuksen 29 artiklassa sitoutuneet tekemään
kattavaa yhteistyötä ehkäisemällä ja
torjumalla järjestäytynyttä tai muuta
rikollisuutta, erityisesti terrorismia, ihmiskauppaa ja lapsiin
kohdistuvia rikoksia, laitonta huumausainekauppaa ja laitonta asekauppaa,
lahjontaa ja petoksia. Jäsenvaltioiden toimivaltaisten
viranomaisten käytännön yhteistyötä rikosten
ehkäisemisessä, paljastamisessa ja tutkinnassa
pyritään tehostamaan poliisiyhteistyön
avulla. Lisäksi unionisopimuksen mukaan tehdään
yhteistyötä rikollisuuteen liittyvien tietojen
keräämisessä, tallettamisessa, käsittelyssä,
analysoinnissa ja vaihdossa.
Edellä todettujen unionisopimuksen periaatteiden konkretisoinnista
on sovittu vuonna 2004 Haagin ohjelmassa. Unionissa tulisi ohjelman mukaan
vuoden 2008 alusta soveltaa niin sanottua saatavuusperiaatetta.
Tämä tarkoittaa sitä, että jäsenvaltion
lainvalvontaviranomainen, joka tarvitsee tietoja toisesta jäsenvaltiosta
tehtäviensä suorittamiseen, saa tämän
toisen jäsenvaltion viranomaiselta kyseiset tiedot.
Rikosten estämiseen ja selvittämiseen liittyvästä kansainvälisestä tietojenvaihdosta
ja operatiivisesta yhteistyöstä eri valtioiden
välillä määrätään
taas tyypillisesti joko kahdenvälisissä sopimuksissa,
joita Suomi on tehnyt yhteistyön kannalta tärkeiden
valtioiden kanssa, tai monenvälisissä sopimuksissa.
Hallituksen esityksen perusteluihin sisältyy esimerkinomaisia
mainintoja monenvälisistä kansainvälisistä sopimuksista. Sopimuksen
muodostamaa verkostoa täydentää kansallinen
lainsäädäntö. Myös
Prümin sopimuksen kansallisessa voimaansaattamisessa on omaksuttu
säädöspoliittinen ratkaisu, jossa varsinainen
sopimus, voimaansaattamislaki ja muu kansallinen lainsäädäntö muodostavat
kokonaisuuden. Hallintovaliokunta on saanut erikseen selvitystä Prümin
sopimuksen sisällöllisistä suhteista
voimassa oleviin eräisiin muihin kansainvälisiin
sopimuksiin.
Hallituksen esityksessä mainituista syistä ja saamansa
selvityksen perusteella hallintovaliokunta on päätynyt
puoltamaan hallituksen esitystä eräin muutosehdotuksin.
Arvoisa puhemies! Prümin sopimuksen mukaan kukin sopimuspuoli
perustaa kansallisen dna-analyysitiedoston rikosten tutkimiseksi
ja ylläpitää sitä. Tietojen
kysely, käyttö ja muu käsittely tapahtuu
kansallisen lainsäädännön mukaisesti.
Sopimuksen mukaan kukin sopimusosapuoli nimeää tietojen
etsintää ja vertailua varten kansallisen yhteyspisteen,
jolle annetaan pääsy toisen sopimuspuolen dna-tietojärjestelmän
viitetietoihin rikosten tutkimista varten yksittäistapauksissa.
Hallintovaliokunta korostaa, että sopimuksen 2—15
artiklat, jotka sisältävät määräyksiä dna-tunnisteiden,
sormenjälkitietojen, ajoneuvotietojen ja muiden henkilötietojen
keräämisestä, käsittelystä ja
lähettämisestä, eivät perusta
poliisille tai muulle viranomaiselle itsenäistä toimivaltaa
tällaisten tietojen käsittelemiseen, vaan toimivalta
määräytyy kansallisen lainsäädännön mukaan.
Menettely tehostaa ja nopeuttaa rikostutkintaa, kun oikeusapupyyntö osataan
viitetieto-osuman perusteella lähettää suoraan
oikealle valtiolle. Valiokunta toteaa, että dna-tietoja
voidaan hyödyntää vain rikosten tutkimiseksi
eli vasta siinä vaiheessa, kun rikos on jo tapahtunut. Sormenjälkitietoja
sopimuspuolet voivat pyytää toisiltaan ja käyttää niitä rikosten
tutkimisen lisäksi myös rikosten estämiseksi.
Ajoneuvorekisteritietoja voidaan Prümin sopimuksen
nojalla käyttää paitsi rikosten estämiseksi
ja selvittämiseksi myös yleisen järjestyksen
ja turvallisuuden takaamiseksi. Ajoneuvorekisteritietojen kohdalla
luodaan suora pääsy tietoihin. Sopimus mahdollistaa,
että sopimuspuoli lähettää muiden
sopimuspuolten kansallisille yhteyspisteille terrorismirikosten
torjumiseksi tietyin ehdoin henkilö- ja muita tietoja yksittäistapauksissa
myös ilman pyyntöä. Menettelyssä on
noudatettava kansallista lainsäädäntöä.
Hallintovaliokunta painottaa perustuslakivaliokunnan tavoin
näiden tietojen virheettömyyden ja luotettavuuden
vaatimusta. Lisäksi hallintovaliokunta viittaa siihen,
että tietoja luovuttava viranomainen voi 16 artiklan 4
kohdan nojalla määritellä ehdot, joiden
mukaan vastaanottava viranomainen voi käyttää tietoja.
Arvoisa puhemies! Sopimuksen 17 ja 18 artikla käsittelevät
lennon turvahenkilöitä. Näiden lennon
turvahenkilöiden käytössä noudatetaan
kansainvälistä siviili-ilmailun yleissopimusta
liitteineen. Prümin sopimus säätelee
turvahenkilöiden käyttöä, ja
sen mukaan jokainen sopimuspuoli päättää itsenäisesti
kansallisen lentoturvallisuuspolitiikkansa perusteella lennon turvahenkilöiden
käyttämisestä maassaan rekisteröidyissä ilma-aluksissa.
Suomalaisissa ilma-aluksissa turvahenkilöitä ei
ole tarkoitus ottaa käyttöön.
Prümin sopimuksen 23 artiklan 1 kohdasta ilmenee, että sopimuspuolet avustavat
toisiaan maahanmuuttajien palauttamistoimenpiteissä.
Luvan toisen valtion viranomaiselle toteuttaa kauttakulkutoimenpide
antaisi poliisi tai Rajavartiolaitos. Poliisi tai rajavartiomies
myös pääsääntöisesti
vastaisi kauttakulun toteuttamisesta ja antaisi toisen valtion viranomaisille mahdollisuuden
osallistua siihen. Vain poikkeustapauksissa toisen valtion virkamiehille voitaisiin
antaa lupa toteuttaa kauttakulkutoimenpide itsenäisesti.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että lakiehdotuksesta ja sen perusteluista käy
selkeästi ilmi, mistä kauttakulussa on kysymys,
ja ne viranomaiset, jotka Suomessa voivat antaa toisen valtion viranomaisille
luvan kauttakulkuun. Lisäksi on tarpeen säännellä toisen
valtion viranomaisen toimivaltuudet kauttakulkutilanteessa, ja tähän
liittyen valiokunta ehdottaa 7. lakiehdotuksen muuttamista.
Prümin sopimus säätelee myös
toimenpiteitä välittömän vaaran
uhatessa, virka-aseiden ja varusteiden käyttöä sekä tietosuojaa
ja oikeusturvaa.
Arvoisa puhemies! Eduskunnan päätöksen mukaisesti
hallintovaliokunta on saanut sekä perustuslakivaliokunnan
että lakivaliokunnan lausunnot. Lakiehdotukset voidaan
käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä,
koska hallintovaliokunta on ottanut asianmukaisesti huomioon perustuslakivaliokunnan
tekemän lakiehdotusten voimaantulosäännöksiä koskevan
valtiosääntöoikeudellisen huomautuksen.
Hallintovaliokunta toteaa lisäksi, että perustuslakivaliokunnan
lausunnon mukaan Prümin sopimus ei koske perustuslakia
sen 94 ja 95 §:n merkityksessä. Sopimuksen hyväksymisestä voidaan
siis päättää äänten
enemmistöllä.
Hallintovaliokunta pitää, kuten jo totesin,
hallituksen esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena
ja puoltaa Prümin sopimuksen hyväksymistä.
Lisäksi valiokunta puoltaa hallituksen esitykseen sisältyvien
lakiehdotusten hyväksymistä mietintöön
sisältyvin kannanotoin ja muutosehdotuksin.
Mietintöön sisältyy vastalause, jossa
ehdotetaan esityksen hylkäämistä.
Toinen varapuhemies:
Tämän jälkeen ministeri Rajamäki.
Samalla totean edustajille, että nyt on käytössä 5
minuutin maksimirajoitus.
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Arvoisa puhemies! Keskeinen Euroopan unionin periaate ihmisten
vapaan liikkuvuuden toteutumisesta on muuttanut jäsenvaltioiden
tilannetta lainvalvonnan näkökulmasta enemmän
kuin on pystytty arvioimaan. Järjestäytynyt ja
muu vakava rikollisuus hyödyntää tehokkaasti
vapaan liikkuvuuden avaamia mahdollisuuksia. Rajat ylittävä rikollisuus
eri muodoissa, järjestäytynyt rikollisuus, on
arkipäivää valitettavasti Euroopan unionissa.
Rikosten toteuttaminen ei siis riipu enää maantieteellisistä rajoista
tai etäisyyksistä. Toisaalta heikon lainsäädännön
ja viranomaistoiminnan valtioita voidaan käyttää rikollisessa
toiminnassa hyväksi. Tämän vuoksi on
lainvalvontaviranomaisten kansainvälistä yhteistyötä ollut välttämätöntä lisätä ja
tehostaa. Euroopan unionin laajentaminen ja laajentuminen ei saa
merkitä kansalaisten sisäisen turvallisuuden heikentämistä.
Tältä osin oli erittäin ratkaisevaa
hallintovaliokunnan työ jo keväällä 2006.
Erityisesti haluan jo tässä yhteydessä kiittää suuren
valiokunnan kolmea suurta puoluetta eli keskeisiä hallituspuolueita,
sosialidemokraatteja ja keskustaa, sekä kokoomusta siitä,
että suuressa valiokunnassa tehtiin juhannusviikolla 2006
myönteinen ratkaisu EU-ministerivaliokunnan linjauksesta Prümin
sopimukseen liittymisestä.
Eri vaiheissa jo viestitin aikaisemmin suurelle valiokunnalle
ja myös eduskunnan suuntaan ja hallitukselle, että EU:n
laajentuminen ja päätöksentekokyvyn puutteet
sisäiseen turvallisuuteen vastaamisessa lisäävät
joidenkin valtioiden halua rakentaa EU:n sisäisen turvallisuuden
ydintä, joka on kahden kerroksen rakentamista sisäisen turvallisuuden
osalta. Tämän takia oli erittäin tärkeätä,
että Suomi myöskin tältä osin
saa mahdollisimman nopeasti Prüm-yhteistyön keinot
käyttöönsä, ja erityisesti kiitos
hallintovaliokunnalle, jonka mietintöön sisältyvän
ehdotuksen mukaisesti nyt näin voidaan tehdä.
Prümin sopimus tehostaa sopimuspuolten dna-, sormenjälki-
ja ajoneuvorekisteritietojen käyttöä lainvalvontaviranomaisten
rikostorjuntatyössä merkittävällä tavalla.
On huomattava, että kysymys on uudenlaisesta ajattelutavasta
kansainvälisessä viranomaisyhteistyössä.
Tietoja ei enää pyydetä, vaan ne haetaan
toisen sopimuspuolen tietojärjestelmästä tietosuoja-
ja tietoturvavaatimukset huomioiden. Sopimuspuolten maantieteellisellä etäisyydellä
ei
ole tällöin merkitystä. Uudenlainen yhteistyöjärjestelmä varmistaa
myös, että sopimuksen tarkoittamat rekisteritiedot
hyödyntävät täysimääräisesti
kaikkien sopimuspuolten rikostorjuntayhteistyötä.
Saksan ja Itävallan ensimmäiset tulokset dna-tietojen
vaihdosta osoittavat konkreettisesti yhteistyön hyödyn,
mistä me nyt puhumme. Tältä osin Dresdenissä 15.
tammikuuta meille esiteltiin Saksan ja Itävallan ensimmäiset
ajot dna:n osalta. Osumien määrä oli
2 975, niistä 31 henkirikosta, joista 10 murhaa,
23 vakavaa seksuaalirikosta, 149 ryöstöä,
kiristysrikosta, puhumattakaan muista ihmisyyttä tai ihmisten
turvaa loukkaavista rikoksista. Tätä, ed. Brax,
te olette vastustanut sinnikkäästi alusta lähtien,
tämän yhteistyön tehostamista ja kansalaisten
sisäisen turvallisuuden vahvistamista (Ed. Brax: Ministeri Rajamäki,
te puhutte nyt roskaa!) Euroopan unionissa. Myös muut tiedonvaihtoa
tehostavat määräykset, kuten terrorismin
vastustamista koskevat sopimusmääräykset
sekä Schengenin säännöstöä tarkentavat
määräykset, tehostavat jo olemassa olevia
yhteistyövelvoitteita. Prümin sopimuksella rajat
ylittävän operationaalisen yhteistyön
kenttä laajenee nykyisestä, koska sopimus kattaa
paitsi rikosten paljastamisen ja estämisen, myös
yleisen järjestyksen turvaamisen. Nykyisin kansainväliset
sitoumuksemme koskevat pääosin jo tapahtuneen
rikoksen selvittämistä. Käytännössä Prümin
sopimuksen voimaantulo tarkoittaa myös oikeustilan selventymistä,
kun uudet yhteistyömuodot saadaan säätelyn
piiriin.
Suomi on, kuten aluksi totesin, ollut yksi Prümin sopimuksen
ulkopuolisista EU-jäsenmaista, joka on ilmaissut kiinnostuksensa
liittyä Prümin sopimukseen. Me olemme neljän
perustajajäsenen kärkimaana, ja tältä osin
pidän hyvin tärkeänä, että olemme
olleet kyllä murtajana tässä yhteisessä vauhdituksessa
EU:n sisäisen turvallisuuden vahvistamisessa. Nyt myöhemmin
Ruotsi ja Viro, monet muut, ilmaisevat kiinnostuksensa tulla mukaan
sopimukseen, ja totta kai me saamme näin parhaan mahdollisen
hyödyn myös Suomen lähialueilla tästä.
Dresdenissä tammikuun puolivälissä paljastui
todella vahva mukaantulo, ja tämä käsitellään
nyt 15. päivä helmikuuta Brysselissä Saksan
ensimmäisessä sisäministerikokouksessa.
Uskon, että tämän Prümin vauhdituksen,
jota me omalla kaudellamme jo aloitimme, Saksa tulee viemään
johdonmukaisella tavalla tavoitteeseen, jota meidän on
helppo tukea, eli osaksi EU:n oikeusjärjestelmää. Mutta
tältä osin jo siirtymävaiheessa, kun
kaikilla jäsenvaltioilla ei ole vielä valmiutta
soveltaa Prümin sopimuksen periaatteita, on erittäin
tärkeätä, että tarvittavien
EU-järjestelmien kannalta me pystymme nyt jo, ennen kuin
yksityiskohtien järjestäminen toteutuu, olemaan
mukana tässä tilanteessa. Me olisimme valmiit
siirtämään koko sopimuksen osaksi EU:ta,
mutta kannatamme myös Saksan käytännöllistä lähtökohtaa
lähteä sopimuksen kolmanteen pilariin liittyvien osien
sisällyttämisestä EU:n säännöstöön,
koska tietojenvaihtoon ja poliisiyhteistyöhön
liittyvät määräykset tuovat
eniten lisäarvoa EU:n nykyiseen säätelyyn
verrattuna.
Herra puhemies! Prümin sopimus on siis erittäin
merkittävä askel EU:n rikostentorjunnan ja konkreettisen
operatiivisen yhteistyön edistämisessä.
Se ei harmonisoi lainsäädäntöä eikä tuo toisen
sopimusvaltion viranomaisia, kuten puheenjohtaja Väistö täällä muutoinkin
hyvin kävi läpi valiokunnan mietintöä,
yhteisiin operaatioihin, ellemme sitä itse halua. Sopimus
on hyvin käytännönläheinen ja
samalla yksilöiden ja tietojen oikeussuojan takaava järjestely,
joka tulee tuottamaan merkittävästi lisäarvoa
EU:n taistelussa järjestäytynyttä rajat
ylittävää rikollisuutta ja terrorismia
vastaan.
Olen iloinen, että hallintovaliokunta tukee mietinnössään
Suomen liittymistä. Myönnän, että tämä on
ollut minulle erittäin tärkeä projekti siitä lähtien,
kun näin EU:ssa syntyvän tarvetta EU:n laajentuessa
vahvistaa kansalaisten sisäistä turvallisuutta
paremmin tavoin kuin siihen EU:n päätöksenteko
oli luomassa mahdollisuuksia. Suomi on ensimmäisten EU-maiden
joukossa liittymässä tähän sopimukseen.
Todennäköisesti Suomi ehtii liittyä sopimukseen,
ennen kuin kaikki alkuperäiset Prüm-maat ovat
ehtineet ratifioida sopimuksen, ja se tapahtuu kansalaistemme turvallisuuden
puolesta.
Ahti Vielma /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri Rajamäki, te sanoitte juuri
puheenvuorossanne, että Euroopan laajentuminen tai laajentaminen
ei saa heikentää sisäisen turvallisuuden
kehitystä maassamme. Siitä me voimme olla täysin
samaa mieltä. Te sanoitte noin viikko sitten, että keskustan
ja kokoomuksen hallitusyhteistyö vaarantaa maamme sisäisen
turvallisuuden. Kun nyt mietitte noiden kummankin lausunnon sisältöä,
oletteko sitä mieltä, että kysymykset
ovat toisiinsa rinnastettavia, kohtuullisia ja oikeudenmukaisia?
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Te, ministeri Rajamäki, täällä tänään
ja aikaisemmin jo erinäisissä vaalitilaisuuksissa
puhuitte todella kohtuuttomasti lakivaliokuntaan nähden.
Koko lakivaliokunta on keväisessä mietinnössään
ollut kanssani samaa mieltä, myös sen SDP-jäsenet,
hallituspuolueen jäsenet. Lakivaliokunnan kesäinen
mietintö oli yksimielinen, joten, jos te katsotte, että teidänkin
puolueenne jäsenet ovat joitakin tahdottomia nukkeja, jotka asiantuntijakuulemisen
jälkeen ovat puheenjohtajan vietävissä,
niin silloin se on kyllä aika hurja lausunto.
Toiseksi te, ministeri Rajamäki, väitätte,
että minulla on ollut jotain sitä vastaan, että Itävallan ja
Saksan välinen dna-tietojen vaihto tapahtuu. Niin te äsken
väititte. Minulla ei ole ollut mitään sitä vastaan.
Näissä valtioissa, rajavaltioissa, on hyvin samankaltainen
poliisioperaatiotoiminta ja käytännössä ihmiset
liikkuvat aivan eri tavalla rajojen yli kuin Suomen ja Itävallan
rajojen yli tai Suomen ja jopa Saksankin rajojen yli. Minä olen
kannattanut koko ajan, se näkyy myös johtamani
valiokunnan lausunnoista, yhteistyötä, jossa ovat
mukana Suomelle tärkeät, rikoksen torjunnan ja
rikosten selvittämisen kannalta Suomelle tärkeät
EU-maat. Ja tietysti me varmasti kaikki toivomme, että siinä on
jatkossa myös entistä paremmin mukana meidän
tärkeä rajanaapurimme Venäjä.
Arvoisa puhemies! Itse aion pysyä tässä asiallisilla
linjoilla ja kertoa, mitä lakivaliokunnan mietinnössä kerrotaan
ja mitä vastalauseessa lakivaliokunnan osalta kerrotaan.
Tässä uusimmassa tilanteessa koko valiokunta,
arvoisa ministeri, toteaa, siis myös joko nämä teidän
mielestänne tahdottomat marionetit tai sitten oikeasti
hallituspuolueiden vakavasti harkitsevat kansanedustajat, jotka
ovat laittaneet nimensä alle, että sopimuksen
asiasisällön suhteen lakivaliokunta piti aiemmassa
lausunnossaan sen tuottamaa lisäarvoa jo voimassa oleviin
yhteistyövelvoitteisiin nähden vähäisenä ja
että hallituksen esitys sisältää varsin
suppean katsauksen muihin samoja kysymyksiä koskeviin sopimuksiin
ja velvoitteisiin, minkä vuoksi valiokunta on pyrkinyt
hankkimaan asiasta lisätietoja. Hallitus niitä ei
todellakaan alkuun mitenkään antanut, siis esityksessään.
Saatujen selvitysten perusteella Prümin sopimus vaikuttaa
lähinnä edistävän dna-, sormenjälki-
ja ajoneuvorekisteritietojen vaihtamista luomalla jäsenvaltioiden
viranomaisten yhteydenpidolle uusia menettelytapoja. Valiokunta
jatkaa siis yksimielisesti, että kaikki edellä mainitut
seikat huomioon ottaen se ei ole voinut täysin vakuuttua
siitä, että Prümin sopimukseen liittyminen
tuottaa Suomelle olennaista hyötyä. Näin
siis lakivaliokunta yksimielisesti.Toivon, että myös lakivaliokunnan
hallituspuolueen jäsenet kertovat käydystä keskustelusta
ja siitä, missä määrin tämä kriittinen
ilmapiiri oli totta. En halua siitä itse antaa tämän
enempää lausuntoja. Yksimielinen lausunto puhukoon
puolestaan.
Se, minkä takia päädyin tällä kertaa
myös ed. Sirnön kanssa kirjoittamaan lakivaliokunnan
lausuntoon erimielisyyden, johtuu nimenomaan siitä, että haluan,
että Suomen rikostorjunnassa ja rikosten selvittämisessä saadaan
EU-tasolla aikaan järjestelyitä, joissa ovat meille
tärkeät naapurimaat, Ruotsi ja Baltian maat, mukana.
Nyt se, että Saksa yrittää saada
tämän sopimuksen pohjalta EU-tason järjestelyjä aikaan, loisi
juuri oivan mahdollisuuden aktiivisesti yrittää muodostaa
yhteistä neuvotteluasennetta, blokkia Ruotsin ja Baltian
maiden suhteen siitä, millainen on se Itämeren
turvallisuusalueen rikostentorjunta- ja rikosselvitysympäristö,
sen tietosuoja, sen tietotarve ja siinä tapahtuvan poliisiyhteistyön
erityistarpeet, ja rakentaa sellaista järjestelyä EU:n
sisään.
Sen takia en olisi tässä vaiheessa kiireellä lähtenyt
hyväksymään toisten neuvottelemaa sopimusta,
jossa nimenomaan tämän EU:n ytimessä olon
vastakohdaksi me olemme olleet pihalla kuin lumiukot, kun tätä on
neuvoteltu. Suomella ei ollut mitään roolia siinä vaiheessa,
kun tätä sinänsä ymmärrettävää eräiden
lähinaapurimaiden keskinäistä sopimusta
on tehty.
Arvoisa puhemies! Rikostorjunta tarvitsee Suomessa niin kansainvälisen
rikollisuuden kuin meidän oman rikollisuutemme osalta lisää poliiseja.
Tämä hallitus on päättänyt
tuottavuusohjelmansa yhteydessä vähentää poliiseja.
Minuun on viime päivinä ottanut yhteyttä poliisikoulusta valmistuneita
poliiseja vaikka kuinka paljon, että he ovat työttöminä,
heidän kollegansa ovat työttöminä.
(Ed. Vielma: Sama juttu, kyllä!) Meillä on vakava
tilanne siinä, että Suomen sisäistä turvallisuutta
vaarannetaan niin kotimaisen kuin kansainvälisen rikollisuuden
torjunnan ja selvittämisen osalta siten, että meillä ei
ole tarpeeksi poliiseja.
Sen lisäksi me tarvitsemme EU:ssa Prümin sopimusta
huomattavasti laajempaa yhteistyökuviota, joka juuri nyt
on aukeamassa, kun kaiken lisäksi hallitus on viimein lakivaliokunnan
alkuperäisen vaateen mukaisesti perustamassa työryhmän,
jossa kirjoitetaan kotimainen poliisi-, esitutkinta- ja pakkokeinolaki
uusiksi. Olisi nimittäin järkevin ja oivallisin
marssijärjestys se, että Suomi ei tässä yhteydessä liity
sopimukseen, jota se ei ole ollut itse neuvottelemassa, vaan saattaa
tämän oman alkavan lainkirjoittamistyönsä yhteen
EU:ssa alkavan yhteisen valmistelutyön kanssa.
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Puhemies! Ensinnäkin kiinnitän huomion siihen,
että lakivaliokunnan puheenjohtaja on jättänyt
oman valiokuntansa mietintöön vastalauseen, jossa
hän esittää tämän Prümin
hylkäämistä. Minusta se on ristiriidassa
sen kanssa, että kantaa huolta poliiseista ja poliisin
toimintaedellytyksistä, jos tehokasta rikostorjuntaa ei
samaan aikaan myöskään ole kannattamassa.
Jo viime vuoden puolella keskusteluissa muun muassa Viron ja lähialueen
kollegoiden kanssa tuli ilmi heidän halunsa Prümiin.
Tämä on erittäin vahva virta nyt, ja
kuten puheenjohtaja Väistön kanssa korostimme,
ei rikosyhteistyössä ja sen tehostamisessa etäisyys
ole se olennainen asia vaan se, että pystymme tekemään
vapaan liikkuvuuden rajat ylittävän torjunnan
puolella tehokasta yhteistyötä. Tämä ei
ole ristiriidassa Venäjä-yhteistyön kanssa.
Viimeksi tänään Venäjän rajavartioston
komentajan, kenraali Pronitševin kanssa olemme keskustelleet
yhteistyöstä, ja tätä me teemme
koko ajan.
Ja haluan korostaa sitä, että Suomi on jo
Wolfgang Schäublen kanssa heinäkuussa Berliinissä käymieni
kuin myöskin Espanjan kollegani kanssa käymieni
neuvottelujen — Espanja on nyt Prümin puheenjohtaja — myötä päässyt
viime kesänä mukaan Prümiä valmisteleviin
työryhmiin. Me olemme, ed. Brax, olleet ytimessä jo pitkään.
Tuija Brax /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ette te ole ollut ytimissä. Näissä kaikissa
papereissa, teidän omissakin papereissanne ja hallintovaliokunnan
mietinnössäkin, kerrotaan vielä, että sille
on moitteen sijakin. Tämä on EU:n kansainvälinen
sopimus, jota ei ole täällä eduskunnassa
mitenkään etukäteen mietitty. Silloin
kun tämä on alun perin sovittu, niin Suomi ei
ole ollut tässä mitenkään mukana. Te
yritätte tämmöisillä sopimuksilla
ja muilla tempuilla estää sen keskustelun, että meiltä puuttuu
poliiseja ja että Suomen lähimmät yhteistyökumppanit
ovat Baltian maat ja Ruotsi ja tietysti Venäjä,
eikä kukaan tiettävästi ole väittänyt,
että tällä sopimuksella sinänsä olisi
mitään ristiriitaa Venäjä-yhteistyön
kanssa. Te jatkuvasti asetatte sanoja toisten suuhun ja hyökkäätte niitä
vastaan.
Se on tietysti näppärää, mutta
se ei ole kyllä kovin asiallista.
Matti Väistö /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Valiokunnan mietinnössä todella
todetaan, että voidaan pitää arvostelun
kohteena sitä, että tämä ei
ole syntynyt yhteisen politiikan mukaisesti ja ei ole valmisteltu
komissiossa jne., ja että tietenkään
siinä vaiheessa, kun alkuperäinen sopimus on hyväksytty,
Suomi ei ole ollut mukana, mutta jo, kuten ministeri totesi, viime
kesästä lähtien Suomi on ollut tätä jatkokehittämässä,
ja nyt olemme sitten tämän sopimuksen hyväksymisen
jälkeen toki mukana. Ja tietysti mekin uskomme ja toivomme,
että tästä tulee mahdollisimman pian
EU:n yhteistä toimintaa ja yhteistä politiikkaa.
Janina Andersson /vihr:
Arvoisa puhemies! Meillä hallintovaliokunnassa asiantuntijat,
professorit ja kaikki, jotka istuivat siellä rivissä ja
ottivat kantaa tähän, tulivat yksi toisensa jälkeen sanomaan:
Aikalisä! Aikalisä! Aikalisä! Ainoa silloin
puolustava puheenvuoro oli, että yksi professori sanoi,
että on Suomessa ennenkin tehty huonoa lainsäädäntöä.
En tiedä, onko tämä erittäin
hyvä puolustuspuheenvuoro, mutta tämä on niin
kuin se, että on ennenkin tehty tällaista, josta
ei voi olla ylpeä. Tässä oli ongelmia
käännösten suhteen, epämääräisten
tulkintojen suhteen. Erittäin paljon sellaista ympäripyöreää tekstiä, mihin
pitää luottaa. Joku valiokunnan jäsen
sanoi myös, että tässä pitää vaan
silmät kiinni nyt sukeltaa ja luottaa, (Ed. Sasi: Ei tarvitse!)
ja me varmaan luotamme. Me olemme semmoinen kansa, että me
luotamme. Me uskomme hyvää kaikista, ja me luotamme,
koska suomalaisiin voi luottaa yleensä.
Mutta nyt on myös kyse kansainvälisestä yhteistyöstä.
En tiedä, toivottavasti kaikkiin voi luottaa, mutta ainakin
minulla on ollut se varovaisuusperiaate, että ei pidä tehdä mitään
loppuun ennen kuin on varma, että tämä on
taatusti hoidettu ihan varmasti niin, ettei tule vahingossakaan
mitään vahinkoja, ja pohtia kummasta on enemmän
hyötyä, siitä, että tehdään
nopeasti ja heti, vähän hätiköiden,
vai hitaasti ja hyvää tulee.
Nyt tässä äsken ministerin puheenvuorossa tuli
selville, että miksi meillä on niin kiire. Me haluamme
olla ennen muita. Me haluamme jotenkin todistella, että olemme
hyviä oppilaita taas kerran. Ehkä meillä on
jotain tämmöistä pientä kompleksia
Suomessa edelleen. Minä en tunnistanut sitä, että meillä olisi
sitä. Minun mielestäni me olemme erittäin
hyviä EU-kansalaisia ja me olemme sen todistaneet moneen
otteeseen, että me teemme hyvää työtä.
Se todistaminen voisi jo loppua. Elikkä voisimme nyt antaa EU:lle
tämmöistä suomalaista harkitsevaisuutta, että tehdään
asiat kunnolla ja harkiten ja hyvin.
Varmasti olisi ollut hyötyä siitäkin,
että Suomi olisi ollut mukana neuvotteluissa alusta alkaen
ja ollut mukana vaikuttamassa, mutta nyt ei ole oltu. Meilläkin
valiokunnan käsittelyssä tuli moneen otteeseen
esille se, että tämä sopimus ei ole tehty
meitä ajatellen vaan muunlaisia maita ajatellen. Se on
tullut monta kertaa esiin, myös ihan virkamiesten suusta
monelta taholta.
Muun muassa tämä rajan yli -yhteistyö,
se, että jos yhtäkkiä roisto meneekin
yli rajan, (Ed. Seppo Lahtela: Niin kuin meneekin!) häntä voidaan
seurata toisella puolella rajaa, on erittäin luontevaa
monessa maassa. Meillä niitä semmoisia luontevia
paikkoja ei ole niin paljon, joissa roisto menee rajan yli ja pitää seurata.
Se on itsestäänselvää maalaisjärjellä,
että poliisin pitää seurata rajan yli.
Minustakin se on aivan itsestäänselvää.
On ihan todella hyvä asia, jos EU:n sisällä saadaan
nyt paljon aikaiseksi ja saadaan paljon roistoja kiinni, sehän
on pelkästään hyvä. Mutta, kun
meillä on eri tapa tehdä tätä tutkimustyötä ja
tapa tehdä ylipäätään
poliisityötä, ja luotan suomalaiseen poliisiin
erittäin paljon, niin sen takia vaan pitää ehkä hieman
varovaisesti suhtautua kaikkeen tällaiseen uuteen, ehkä vähän
jopa ennakkoluuloisesti varmuuden vuoksi, ettei tule hätiköityä.
Sen takia yhdyn todella kaikkiin niihin meidän asiantuntijoihimme,
jotka sanoivat, että aikalisä olisi nyt paikallaan,
nyt olisi aikalisä. Se ei tarkoita, että ei jatkossa
tulisi tämmöistä sopimusta tehdä,
mutta juuri nyt kannattaa ehkä pysähtyä,
vähän hengähtää, odottaa ehkä pikkuisen
vaalien yli. Ei tarvitse todistella ennen vaaleja, että tuli
tämäkin tehtyä, vaan ottaa pieni paussi
ja katsoa, mikä on se paras optimaalinen lopputulos.
Veijo Puhjo /vas:
Herra puhemies! Nyt käsittelyssä oleva Prümin
sopimus on seitsemän EU:n jäsenmaan hallitustenvälisesti
valmistelema ja 1. päivänä marraskuuta
2006 voimaan tullut sopimus. Sopimuksen tarkoituksena on parantaa
terrorismin, rajat ylittävän rikollisuuden ja
laittoman maahanmuuton vastaista, rajat ylittävää yhteistyötä allekirjoittajamaiden
osalta. Sopimuksen valmistelussa on täysin sivuutettu EU:n normaalit
rakenteet, eikä Suomen eduskunnalla ole siten ollut lainkaan
mahdollisuutta ottaa osaa sopimuksen valmisteluun.
Vasemmistoliiton, vihreiden ja kristillisdemokraattien tekemässä vastalauseessa
kiinnitetään erityisesti huomiota siihen, ettei
sopimus tuone juurikaan lisäarvoa EU:ssa jo nyt voimassa
oleviin yhteistyövelvoitteisiin nähden. EU ei
voi valvoa lainkaan sopimusta. Sopimuksen mukainen yhteistyö olisi
myös yhteisöjen tuomioistuimen toimivallan ulkopuolella.
Sopimuksen demokraattinen oikeutus on Suomessa myös olematon,
koska Suomi ei ole osallistunut sopimuksen valmisteluun.
Prümin sopimus heikentää toteutuessaan
Euroopan unionin päätöksentekokoneiston
asemaa. Siitä tulee Schengenin sopimuksen kaltainen ennakkotapaus
johon vedotaan, kun EU-parlamentti ja komissio halutaan sivuuttaa.
On hyvin mahdollista, että Schengenin ja Prümin
sopimusten valmistelutavasta tulee joidenkin jäsenvaltioiden
tahdon mukaan jopa pääsääntö vaikeiden asioiden
läpiviemiseksi laajentuneessa Euroopan unionissa. Tällainen
asioiden hoitotapa ei ole myöskään Suomen
EU-politiikan yleisten tavoitteiden mukaista.
Lakivaliokunta on ottanut asiaan kantaa yksimielisesti lausunnossaan
4/2006 vp. Prümin sopimukseen liittyminen olisi
vastoin Suomen EU-politiikan yleisiä tavoitteita ja toimintaperiaatteita.
Sopimuksessa on myös vakavia sisällöllisiä ongelmia
muun muassa tietosuojaan liittyen. Tietosuojanormisto on epäyhtenäinen
ja sen taso kaikkiaan EU:n rikosoikeudellisen ja poliisiyhteistyön
osalta vaatimaton. Vaikka sopimuspuolia velvoittaa Euroopan ihmisoikeussopimus
taaten tiettyjen vähimmäisvaatimusten toteutumisen,
Prümin sopimukseen liittymisessä tulisi vähintäänkin
odottaa eduskunnassa myös käsittelyssä olevan
EU:n niin sanotun kolmannen pilarin tietosuojanormiston
valmistumista. Eduskunnan tulisi päinvastoin tukea voimakkaasti valtioneuvoston
johdonmukaisia pyrkimyksiä saattaa kolmannen pilarin tietosuojanormisto
alkuperäisen ehdotuksen mukaiseksi. Täten EU:lle saatettaisiin
voimaan yhtenäinen normisto, joka vastaisi korkeaa suomalaista
tietosuojatasoa.
Myöhemmin siirrettäessä Prümin
sopimuksen säädöksiä EU-säädöksiksi,
saisivat voimassa olevat EU-säädökset
etusijan suhteessa Prümin sopimuksen säädöksiin.
Vailla kolmospilarin yhtenäistä ja riittävää tietosuojanormistoa
muodostuisivat myös Prümin sopimukseen liittyvät
tietosuojakäytännöt kovin epäyhtenäisiksi,
koska jokainen sopijamaa toimisi aina vain oman maansa lainsäädännön
puitteissa. Tavoitteena tulisi kuitenkin olla se, että kaikilla
sopijamailla olisi sama korkea tietosuojataso, jolloin tietojen
vaihdot sopijamaiden välillä toimisivat ihmisten
henkilökohtaisen tietosuojan suhteen asianmukaisesti. Kaiken
kaikkiaan tulisi tarkkaan harkita, mitä hyötyä Prümin
sopimuksen hyväksyminen toisi Suomelle. Sopimuksen asiasisällön
suhteen lakivaliokunta piti aiemmassa lausunnossaan 4/2006
vp sen tuottamaa lisäarvoa EU:ssa jo nyt voimassa oleviin
yhteistyövelvoitteisiin nähden vähäisenä.
Lakivaliokunnan saamien lisäselvitysten perusteella Prümin
sopimus vaikuttaa lähinnä edistävän
dna- ja sormenjälkitietojen sekä ajoneuvorekisteritietojen
vaihtamista luomalla jäsenvaltioiden viranomaisten yhteydenpidolle uusia
menettelytapoja.
Kaiken kaikkiaan lakivaliokunta totesi lausunnossaan 23/2006
vp: "- - lakivaliokunta ei ole voinut täysin vakuuttua
siitä, että Prümin sopimukseen liittyminen
tuottaa Suomelle olennaisia hyötyjä." Hallintovaliokunnan
olisi mietinnössään tullut yhtyä lakivaliokunnan
yllä mainittuun kantaan.
Edellä olevan perusteella ehdotan myöhemmin
toisessa käsittelyssä, ettei Prümin sopimusta hyväksyttäisi
ja että siten myös 1.—7. lakiehdotus
hylättäisiin.
Keskustelun nopeatahtinen osuus päättyy.
Jyrki Kasvi /vihr:
Arvoisa puhemies! Pidän itseäni poikkeuksellisen
EU-henkisenä. Kannatan EU:n sekä syventämistä että laajentamista,
ja mielestäni Suomen tulee aktiivisesti osallistua EU:n
keskeisiin kehityshankkeisiin. (Ed. Seppo Lahtela: No, tämähän
on sitä!) Mutta tämä Prümin
sopimus ei suinkaan vie Suomea mihinkään EU:n
sisäisen turvallisuuden ytimeen, ei, se vie meidät
EU:n kehityksen marginaaliin.
Prümin sopimus ei suinkaan vahvista Euroopan unionia
vaan hajottaa sitä. Sopimusta valmisteltaessa ei ole noudatettu
EU:n perustamissopimusta, vaan se jo pelkällä olemassaolollaan rikkoo
perustamissopimuksen tiiviimpää yhteistyötä koskevia
artikloja. (Ed. Seppo Lahtela: Sehän on tavanomainen menetelmä!) Miksi
siis kukaan noudattaisi Prümin sopimuksen artikloja, jos
perustamissopimuksenkaan artikloista ei tarvitse välittää?
Suomi on tähän asti vastustanut tällaista
hallitusten välistä suhmurointia ja sisäpiirien
rakentamista Euroopan unionin sisälle. Nyt Suomi haluaa
kuitenkin ensimmäisten joukossa rakentaa kahden kerroksen
Eurooppaa. Kuka ja missä tästä Suomen
EU-politiikan peruslinjan muutoksesta on päättänyt,
sen minä vaan haluaisin tietää.
Prümin sopimus avaa Euroopan unionin lainsäädäntöön
myös takaoven, jonka kautta unioniin saadaan tulevaisuudessa
ujutettua demokraattisen päätöksenteon
ohi muitakin säädöksiä. Kuten
sopimustekstissä todetaan, sopimus survotaan kolmen vuoden
kuluttua sopimuksen voimaantulosta osaksi Euroopan unionin lainsäädäntöä,
sanoo EU-parlamentti ihan mitä tahansa. (Ed. Seppo Lahtela:
No, mitäs pahaa siinä on?) Kun temppu on kerran
tehty, siihen voidaan vedota aina uudelleen. Puolustellaanhan Prümiäkin
Schengenin sopimuksella. Pian jonkun muun sopimuksen epäkorrektia
käsittelyä puolustellaan Prümin sopimuksella.
Se sopimuksen valmistelusta, mutta entä itse sopimus?
Otetaan ihan ensimmäiseksi sopimuksen nimi, joka perustelee
sopimuksen tarvetta vetoamalla terrorismin, järjestäytyneen
rikollisuuden, laittoman maahanmuuton torjuntaan. Itse asiassa sopimuksessa
ei nimen lisäksi sitten viitata sanallakaan terrorismiin,
järjestäytyneeseen rikollisuuteen tai laittomaan
maahanmuuttoon. Prümin sopimuksessa ei esimerkiksi Suomen kansalaisten
dna- tai sormenjälkitietojen luovuttamista rajata mihinkään
rikostyyppiin. Sopimusvaltiot voivat vaatia ja saada dna-tietoja
minkä tahansa rikosten tutkintaan, ja sormenjälkitietoja
voidaan käyttää myös minkä tahansa
rikosten ennaltaehkäisyyn. (Ed. Zyskowicz: No, mikäs
ongelma se on?) Prümin sopimus ei aseta käytölle
esteitä, ja me suomalaiset saamme jatkossa luvan luottaa
muiden sopimusvaltioiden poliisiviranomaisiin yhtä ehdottomasti
kuin omiimme. (Ed. Seppo Lahtela: Miksei heihin voi luottaa?)
Mikä mielenkiintoisinta, siinä missä Prümin sopimus
rajaa luovutettavien dna-tietojen käytön rikosten
tutkintaan, dna-materiaalin keruuta ei rajoiteta mitenkään.
Jos Suomi liittyy Prümin sopimukseen, muut sopimusmaat
voivat vaatia Suomen poliisia ottamaan vaikka minulta dna-materiaalia
siitä riippumatta, epäilläänkö minua jonkin
rikoksen tekijäksi, olenko asianomainen tai peräti
täysin sivullinen. Edes oman maan kansalaisilta dna-näytteitä ei
saa ottaa yhtä vapaasti kuin Prümin sopimus sallii
muiden maiden kansalaisilta vaadittavan. (Ed. Seppo Lahtela: Sehän on
ihan oikein!)
Toisena ongelmana on sopimuksen 24 ja 26 artiklan mahdollistama
joukkojen kutsuminen maasta toiseen. Sopimuksen näitä pykäliä esiteltäessä on
puhuttu sopimusmaiden poliisien yhteisistä operaatioista,
mutta mitä näissä artikloissa sanotaankaan?
Tämän 5 minuutin rajan vuoksi joudun hyppimällä ottamaan
näistä pykälistä vain osia.
Esimerkiksi 24 artikla, Yhteiset operaatiot, 2 momentti: "Jokainen
sopimuspuoli voi - - myöntää muiden
sopimuspuolien virkamiehille oikeuden käyttää isäntävaltion
alueella lähettävän valtion
lainsäädännön mukaisia toimivaltuuksia. Isäntävaltion toimivaltaa
voidaan tällöin käyttää ainoastaan
isäntävaltion virkamiesten johdolla - -.
Isäntävaltio on tällöin vastuussa
heidän toimistaan." Yhteisissä operaatioissa siis
riittää, että isäntävaltion
virkamies johtaa operaatiota, jossa käytetään
lähettävän valtion lainsäädännön
mukaisia toimivaltuuksia (Ed. Väistö: Voidaan käyttää!)
mutta jossa isäntävaltio on vastuussa toiminnasta.
26 artikla: "Sopimuspuolten toimivaltaiset viranomaiset avustavat
toisiaan kansallisen lainsäädäntönsä mukaisesti
joukkotapahtumissa ja vastaavissa suurtapahtumissa - -
sen sopimuspuolen pyynnöstä, jonka alueella tilanne
tapahtuu, antavat mahdollisuuksien mukaan apua lähettämällä virkamiehiä,
erikoisasiantuntijoita ja neuvonantajia - -." Elikkä joukkoja
suurtapahtumissa, ei siis terrori-iskuissa tai muissa, voidaan kutsua
virkamiehiä, asiantuntijoita ja neuvonantajia. 28 artiklassa
määritellään ne varusteetkin otsikolla
Virka-aseiden, ammusten ja muiden tarvittavien varusteiden käyttö.
Haluan kiinnittää erityistä huomiota
26 artiklan 3 kohtaan, jossa todetaan, että näitä virkamiehiä,
poliiseiksihan heitä on aiemmin kutsuttu, on lähetettävä mahdollisuuksien
mukaan. Sopimuksen englanninkielisessä käännöksessä ilmaisu
on itse asiassa aika paljon jyrkempi. Virkamiesten lähettämisestä ei
siis voi kieltäytyä kuin perustellusta syystä.
Mitä tämä äärimmillään
tarkoittaa? Esimerkiksi sitä, että jos lähiömellakat
Pariisissa riistäytyvät joskus käsistä,
Ranska voi kutsua Suomesta koulutettuja virkamiehiä auttamaan.
(Ed. Seppo Lahtela: Ja he menevät halusta!)
Toisaalta ei ole mikään ihme, että tämän
sopimuksen kanssa on ollut Suomessa ongelmia, eihän meillä ole
ollut sopimuksesta edes kunnon käännöstä.
Kun sopimusta koskevaa E-kirjelmää käsiteltiin
eduskunnassa, meillä oli ainoastaan englanninkielinen sopimusteksti
käytettävissämme, vaikka englanti ei
ole virallinen sopimuskieli lainkaan. Suomennosta tai ruotsinnosta
meillä ei ollut. On se vaan kumma, että Sipoon
ja Helsingin välisen rajan siirto ei onnistu, jos pari
ruotsinkielistä sanaa puuttuu, mutta kansainväliseen sopimukseen
voidaan mennä, ilman että meillä on kunnolla
edes sanaakaan suomen kieltä tai ruotsinnosta missään.
Mikä surullisinta, tämä meille nyt annettu
suomennos on tehty siitä epävirallisesta englanninkielisestä käännöksestä eikä suinkaan
alkuperäisestä sopimustekstistä. Eikö sisäministeriössä tosiaankaan
ole yhtäkään ranskan tai saksan kielen
taitoista henkilöä?
Arvoisa puhemies! Miten me voimme eduskunnassa arvioida tämän
sopimuksen vaikutuksia Suomen suvereniteettiin tai Suomen kansalaisten
oikeusturvaan, jos meillä ei ole käytössä edes
käsitystä siitä, mitä sopimuksessa
oikeastaan lukee?
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En sinänsä puutu ed. Kasvin
kritiikin Prümin sopimusta koskeviin yksityiskohtiin, niissä saattaa
olla hyvin paljon perääkin, mutta kiinnitän,
arvoisa puhemies, hänen puheenvuoronsa siihen osaan huomiota,
jossa hän käytti vertauksia. Hän puhui
arvostelevasti kahden kerroksen Euroopasta. Hänen olisi
hyvä muistaa se, että kun me vihreät
olimme Lipposen hallituksissa mukana, silloin ei mistään
muusta puhuttukaan kuin siitä, että meidän
pitää olla kovassa ytimessä ja kahdessa
nopeudessa ja olla siinä kovemmassa nopeudessa mukana elikkä siis kahden
kerroksen Euroopassa. Me olemme olleet siinä jo aikaisemmin
mukana.
Matti Väistö /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin kiinnitän huomiota
siihen, että kyllä Suomessa toimivaltuussäännökset
tulevat meidän omasta kansallisesta lainsäädännöstämme.
Tämä on minusta aivan olennainen, ja tätä hallintovaliokunta
korostaa omassa mietinnössään. Eivät
siis nämä sopimusmääräykset
sellaisinaan voi muodostaa mitään välitöntä perustaa
poliisille tai muulle viranomaiselle itsenäisesti toimimiseen.
Toinen kohta, mihin ed. Kasvi aivan oikein sinällään
kiinnitti huomiota, on tämä käännösasia. Perustuslakivaliokuntahan
siihen myös omassa lausunnossaan jo kiinnitti huomiota,
ja hallintovaliokunta on omaan mietintöönsä sisällyttänyt maininnan,
että on välttämätöntä tarkistaa
tarkoin tämä suomenkielinen ja myös ruotsinkielinen
asu, ennen kuin sopimustekstit julkaistaan Suomen säädöskokoelman
sopimussarjassa.
Rosa Meriläinen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Siinä politiikassa, jossa 90-luvulla
ajateltiin, että Suomen on tärkeää mennä Euroopan
ytimeen tai ainakin mahdollisimman lähelle sitä,
jos vain päästään, idea oli
se, että ollaan mukana tulevaisuutta koskevassa päätöksenteossa.
Prümin sopimuksen hyväksymisessä on kysymys
muitten tekemien vanhojen päätösten jälkikäteisestä hyväksymisestä,
ei mistään päätöksenteosta,
jossa olemme itse mukana. On kysymys aivan eri asiasta kuin siitä ytimeen menosta,
josta 1990-luvulla
Paavo Lipponen puhui.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Prümin sopimuksesta on kovasti puhuttu
ja arvioitu sen suhdetta perusoikeuksiin ja perustuslakiin. Siitä syystä perustuslakivaliokunta
on erittäin huolellisesti ja perusteellisesti arvioinut
tämän sopimuksen suhteen perustuslakiin ja todennut sen
ongelmattomaksi, toistan: ongelmattomaksi.
Ensinnäkin meillä on perustuslaissa 1 §:n
3 momentti, joka velvoittaa Suomen toimimaan kansainvälisessä yhteistoiminnassa
ja yhteistyössä edistääkseen
ihmisoikeuksia ja rauhaa maailmassa, ja voidaan sanoa, että Suomella
on velvoite solmia tämän tyyppisiä tavanomaisia
sopimuksia. Perustuslakivaliokunta on useissa yhteyksissä todennut,
että tämän tyyppinen yhteistyö on
ihmisoikeuksien kannalta kannatettavaa.
Mitä tulee Suomen perustuslain täysivaltaisuussäännöksiin,
niin sinänsä ei ole mitään ongelmaa
siinä, että tehdään sopimuksia,
joissa on osa EU-maista, joissa eivät ole kaikki EU-maat mukana,
ja tällainen mahdollisuus meillä on.
Puhemies! Sitten joitakin yksittäisiä kysymyksiä.
Prümin sopimuksen 24 artiklan perusteella voidaan rikollisuutta
torjua yhteisillä partioilla ja yhteisillä operaatioilla.
Kuitenkin tältä osin voidaan todeta, että Suomella on vapaa harkintavalta
päättää, myönnetäänkö toisen
valtion virkamiehelle tällöin oikeus käyttää julkista valtaa
Suomessa, ja sikäli kuin tätä julkista
valtaa käytetään, silloin näitä vieraan
valtion virkamiehiä sitoo Suomen lainsäädäntö,
ja tässä ei ole mitään ongelmaa.
Mitä tulee siihen, että suomalainen poliisimies
toimivaltansa rajoissa ja ohjeidensa mukaan osoittaa toisen valtion
toimivaltaiselle virkamiehelle tai poliisimiehelle valtuuksia, niin myöskään
tässä suhteessa ei ole mitään
ongelmia perustuslain kannalta olemassa. Myöskin toisen
sopimusvaltion virkamiehet voivat ylittää valtion
rajan ilman Suomen viranomaisten ennakkosuostumusta suorittaakseen
rajan läheisyydessä väliaikaisia toimenpiteitä,
joilla pyritään torjumaan juuri uhkaa hengelle
ja terveydelle. Tämäkään ei
ole millään tavalla ongelmallista, vaan se tehdään
nimenomaan ihmisoikeuksien suojaamiseksi. Myöskin toisen
valtion virkamies saa käyttää operaation
yhteydessä virka-asetta, mutta kun tässä yhteydessä kysymys
on vain hätävarjelusta, missä sitä käytetään,
niin tältäkään osin ei ole minkäänlaista
ongelmaa. (Ed. Väistö: Välitön
vaara!)
Mitä tulee siihen, että jokainen sopimuspuoli päättää käyttää niin
kutsuttuja ilmaseriffejä, niin tältä osin
jokainen maa itse päättää siitä,
käytetäänkö heitä,
ja silloin jos kysymys on Suomeen suuntautuvasta lennosta, Suomi
antaa pyynnöstä luvan kantaa asetta lennoilla
Suomesta tai Suomeen, eikä tässäkään
suhteessa ole minkäänlaista ongelmaa.
Mitä tulee siihen, että rajanylityksen yhteydessä toisen
valtion virkamies voi puuttua Suomen alueella olevan henkilön
henkilökohtaiseen vapauteen, tältäkin
osin noudatetaan Suomen lainsäädäntöä näissä toimenpiteissä eikä tässä suhteessa
ole mitään erityisempää ongelmaa.
Mitä tulee dna-tunnisteisiin, näitten osalta lähtökohta
on, että Prümin sopimus ei perusta poliisille
tai muulle viranomaiselle mitään uutta itsenäistä toimivaltaa
tällaisten tietojen keräämiseen. Tältä osin
sovelletaan pakkokeinolain 5 lukua, joka on säädetty
aikoinaan perustuslakivaliokunnan myötävaikutuksella.
Mitä tulee sormenjälkitietojen keräämiseen
ja säilyttämiseen ja rekisteröintiin,
niin siitä taas säädetään
pakkokeinolain 6 luvussa, ja näitäkään
säännöksiä ei ehdoteta muutettavaksi.
Kun täällä on esitetty väitteitä,
että on ongelmia, epäselvyyttä ja että ihmisoikeuksia
ei täytettäisi, niin voi sanoa, että kaikki
nämä väitteet on tutkittu huolellisesti
ja perusteellisesti ja näitä ongelmia yksinkertaisesti
ei ole. (Ed. Zyskowicz: Onpahan harvinaisen ongelmaton asia!)
Arvoisa puhemies! Ihan täytyy sanoa, että Prümin
sopimuksen prosessi on ollut jossain määrin vaikea,
ja nyt puhun ihan omissa nimissäni enkä perustuslakivaliokunnan
puheenjohtajana. Muistan, että kun suuressa valiokunnassakin on
tätä asiaa käsitelty, niin siellä tuntuu
siltä, että varsinkin vihreitten ja vasemmistoliiton
piirissä on ollut voimakasta vastustusta tämän
sopimuksen hyväksymistä kohtaan ja tässä on
asetettu tietyt kaksi oikeutta vastakkain: On kysymys syyttömän
ihmisen oikeudesta suojeluun ja sitten rikokseen taipuvaisen tai
rikoksesta epäillyn henkilön suojelusta. Kyllä minun
ihmisoikeuteni lähtee siitä, että yhteiskunnan
velvollisuus on suojella tavallisia ihmisiä siltä,
että rikolliset kohdistaisivat toimenpiteitä heihin,
ja tätä varten poliisilla pitää olla
riittävät toimintavaltuudet. (Ed. Zyskowicz: Oikein!)
Ymmärrän, että on sellaistakin kriminaalipolitiikkaa,
jossa kannetaan huolta vain rikollisista ja rikollisten oikeuksista, mutta
kyllä balanssin pitää olla syyttömän
ihmisen puolella mielestäni. Se on oikeata ihmisoikeuspolitiikkaa.
(Ed. Zyskowicz: Oikea tulkinta!)
Mitä tulee ihan tähän sopimukseen,
niin olen vielä henkilökohtaisesti sitä mieltä,
että Suomen pitää olla EU:n sisällä ydinjoukossa,
ja silloin kun tehdään hyviä sopimuksia,
niin meidän pitää olla siinä mukana.
Hyviä sopimuksia ovat eurosta tehty sopimus, Schengenin
sopimus, kaikki edistävät Suomen kansalaisten
asemaa. Ne tekevät meistä enemmän eurooppalaisia
ja toteuttavat heidän perusoikeuksiaan paremmin, ja siinä suhteessa
tämä Prümin sopimus myöskin
auttaa Suomen kansalaisten turvallisuuden takaamisessa, ja on hyvä,
että olemme siinä mukana.
Rikollisuuden torjunta kaiken kaikkiaan on tärkeätä,
ja on hyvä, että nyt vihdoinkin tämä prosessi
saatetaan päätökseen, ja tärkeätä on
se, että jatkossa olemme niissä pöydissä mukana, kun
sopimusta neuvotellaan, kehitetään ja viedään
eteenpäin.
Tuija Brax /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Sasi siirtyi ed. Rajamäen
metodiin, että väitetään toisen
sanoneen jotain, mitä hän ei ole koskaan sanonut
tai ajatellut, ja sitten vastaväite. Vihreät kannattavat — ainakin
minä kannatan — Suomen kaikkien kansalaisten oikeusturvan
parantamista ja rikoksen uhrien tai potentiaalisten uhrien suojelemista
siltä osin kuin on kysymys relevanteista, Suomen kannalta,
turvallisuustilanteen kannalta oleellisista asioista. Eli vihreät
kannattavat sitä, että meillä on yhteistyötä ja
toimivat yhteistyökuviot Baltian maiden kanssa ja Ruotsin
kanssa ja että meillä on semmoiset järjestelmät,
jotka toimivat Suomen turvallisuuden ja suomalaisten ja Suomessa
olevien turvallisuuden kannalta relevantilla tavalla ja osalta.
Sen takia, niin kuin vastalauseestakin näkyy, toivon, että EU:n
sisällä löydetään semmoinen
ratkaisu, joka sopii Itämeren turvallisuustilanteeseen.
Missään vaiheessa vihreistä kukaan ei
ole vastustanut sitä, että rikoksen potentiaalista
uhria taikka jo rikoksen uhriksi joutunutta suojataan tai hänen
asemaansa helpotetaan.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä täytyy sanoa, että kun on
seurannut tätä vihreitten vastustusta, niin se on
ollut luonteeltaan henkistä ja sen henkisen vastustuksen
tueksi on pyritty löytämään
erilaisia argumentteja, jotka sitten muut joutuvat jatkuvasti osoittamaan
vääriksi. Ja kuten todettu, tässäkin
yhteydessä perustuslakivaliokunta kävi hyvin huolellisesti
perustellen lävitse kaikki ne väitteet, ongelmat,
ja tältä osin todettiin, että niitä väitettyjä ongelmia,
joita on katsottu matkan varrella olevan, tosiasiassa kaiken kaikkiaan
ei ollut. En viitannut, että ed. Brax olisi ollut sitä mieltä,
että mahdollista viatonta uhria ei pidä suojella,
mutta täytyy sanoa, että se asenne jossain määrin
tuntuu siltä, että ei tavallisen ihmisen intresseistä ja
hänen suojelemisestaan riittävästi kanneta
huolta.
Tuija Brax /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Perustuslakivaliokunta ei millään
tavalla tutkinutkaan ja sen toimivaltaan ei kuulukaan tutkia sitä väitettä,
miksi ja millä muotoa se edistäisi sitä,
että Suomen kannalta oleelliset sopimuskumppanit, Ruotsi
ja Baltian maat, ovat tässä. Ed. Sasin, valiokunnan
ei kuulunutkaan tutkia eikä se tietenkään
sen takia ole edes tätä kaikista oleellisinta
asiaa voinut tutkia, mutta oleellista on saada EU:n sisällä semmoisia ratkaisuja,
joissa ovat mukana Suomen turvallisuustilanteen kannalta järkevät
maat.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sehän tässä onkin
tarkoituksena. Ensin tehdään tietyn ytimen kesken
sopimus, sen jälkeen tarkoituksena on se, että saadaan
mukaan siihen Baltian maat, saadaan Ruotsi, laajennetaan. Ja kuten
on todettu, tavoitteena on yleiseurooppalainen EU-sopimus, mutta
jonkun täytyy EU:ssa toimia ensin. Me emme aina voi edetä sen
hitaimman mukaisesti, ja siinä suhteessa on hyvä,
kun varsinkin Saksa on Suomen turvallisuuden kannalta tärkeä maa,
että Suomella ja Saksalla on tässä yhteydessä ollut
erittäin hyvä yhteistyö.
Rosa Meriläinen /vihr:
Arvoisa puhemies! Aloitan vähän samaan tapaan
kuin toveri Kasvi aikaisemmin. Olen itsekin ollut Euroopan unionin
syvenemisen ja laajentumisen lämmin kannattaja jo pitkään.
Juuri siksi haluaisin muistuttaa kollegoille sen tärkeydestä,
että kun me rakennamme syvenevää Euroopan
unionia, niin Euroopan unioni on prosessi ja sen arvokkuutta ja
luonnetta kuvaa ja määrittää jatkuvasti
sen prosessin tapa. Kun olemme laajentuneet, tilanteesta on tullut
aika haastava, kun samaan aikaan näitä päätöksentekojärjestelmiä ei
ole kyetty uudistamaan vastaavasti, mutta tästä haasteellisuudesta
huolimatta ei pitäisi lähteä tinkimään
niistä hyvistä ja oikeista ja kaikkien yhteisistä prosesseista.
Eli Euroopan unionin rakentamisessa on kuitenkin syytä olla
maltillinen ja katsoa, että kaikki pysyvät matkassa
ja myös kansalaiset pysyisivät matkassa.
Minä mielelläni, toisin kuin ed. Sasi, puhuisin kaikista
kansalaisista. On aika hankala lähteä määrittelemään,
jos vaan ihan tavallisia ihmisiä puolustetaan, kuka sitten
on se tavallinen ihminen, mistä löytyy se tarkka
raja ja määritelmä, että tuo
on se tavallinen ihminen, jota puolustetaan, ja tuo ei ole se tavallinen
ihminen. Se on hankalaa.
Tietosuoja: Arvoisa puhemies! Täällä on epäilty,
onko se ongelma, jos se on ongelma. Suomalaisilla on ollut hyvä herraonni,
ja meillä on siksi ehkä vähän
sellaista naiivia asennetta joskus tietosuojaan.
Suuresti arvostamani Matti Wuori lupasi minulle joskus, että sitten
kun hän on vanha, hän poistaa Suomesta sosiaaliturvatunnuksen,
mutta hänelle ei vanhuuden päiviä koittanut.
Toivon ehkä tätä lippua sitten voivani
viedä hänen puolestaan eteenpäin.
Kysymys on siitä, että niissä vanhoissa
Euroopan maissa, joissa on koettu diktatuuriolosuhteita (Ed. Seppo
Lahtela: Oliko DDR?) — DDR on esimerkiksi tällainen
maa, jossa on koettu varsin lähihistoriassa järjestelmä,
joka ei ole demokratia — ehkä on vähän
enemmän realismia sen suhteen, että meillä järjestelmien
pitää olla sellaisia, että ne kestävät
myös huonot poliitikot. Siksi olisi tärkeää,
että Euroopan unionissa kyettäisiin jo olemassa
olevat tietosuojaongelmat jollakin tavalla ratkaisemaan ja implementoimaan
olemassa olevat hyvät direktiivit. Meillähän
on valtavia implementointiongelmia jo vanhoissa jäsenmaissa,
miettimättä edes niitä uusia jäsenmaita,
joissa sitten ovat jo resurssiongelmat aika isot. Kysymys ei ole
siitä, että olisi jotenkin kauheaa, että jonkun
rikollisen dna-näytteet nyt jonnekin päätyisivät,
vaan siitä, kuinka virheet esimerkiksi tässä järjestelmässä korjataan,
kuinka pidetään huoli siitä, että ei
tapahdu virheitä, joista koituu sitten ongelmia esimerkiksi
niille ed. Sasin mainitsemille tavallisille kansalaisille. Eli ei
pidä olla naiivi.
Järjestelmän pitäisi kestää myös
poikkeusolot, eikä niin, että me toimimme koko
ajan ikään kuin olisi joku sellainen poikkeustila,
hätätila, sotatila, jossa (Ed. Seppo Lahtela:
Siihen pitää varautua!) täytyy toimia
hyviä periaatteita, demokratian periaatteita, ihmisoikeuksien
periaatteita rikkoen. Politiikantutkijat ovat pitkään
puhuneet nyt siitä, että ikään
kuin nykyajan länsimaista politiikkaa kuvaa tällainen
poikkeustilan logiikka, jossa ikään kuin toiminnan
oikeutusta haetaan tämmöisellä perustelemattomuudella, että nyt
on niin hirveä hätätila päällä,
että nyt on pakko tämä ja tämä sopimus
ja laki säätää, vaikka siinä kieltämättä voikin
olla joitakin kansalaisvapausongelmia, mutta kun on kysymys niin vakavasta
ongelmasta, niin meidän täytyy nyt toimia. Ei
kannata pillastua heti, jos joku esittää epäilyksiä sen
suhteen, ovatko tällaiset sopimukset ja lait aina juuri
oikeanlaisia, voisiko olla enemmän huolellisuutta esimerkiksi
tietosuojan suhteen ja pitäisikö päätöksenteon
prosessin olla eri. Kyllä terrorismin torjunnasta pitää voida käydä rationaalista
ja rauhallista keskustelua. Lienee itsestäänselvää,
että me kaikki vastustamme terrorismia, kauhun levittämistä,
kauheuksia. Ei siitä ole kysymys, ettemmekö jakaisi
tämän yhteisen huolen, vaan siitä, että meidän
järjestelmämme täytyy olla perusteeltaan
turvallinen ja luotettava. (Ed. Väistö: Sitähän
me teemme!) Siksi meidän poliittisten prosessiemme, päätöksentekojärjestelmämme,
pitää olla aina asiallinen, ja niin ei ole tässä tapauksessa
ollut.
Toinen varapuhemies:
Ennen kuin annan puheenvuoron ed. Lahtelalle, totean, että me
käytämme täällä kunnioituksesta
edustajakollegoitamme kohtaan ja tasa-arvosyistä myöskin
nimikettä edustaja.
Seppo Lahtela /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hallintovaliokunnan mietintö hallituksen esityksestä rajat
ylittävän yhteistyön tehostamisesta,
erityisesti terrorismin, rajat ylittävän rikollisuuden
ja laittoman muuttoliikkeen torjumiseksi, niin sanotusta Prümin
sopimuksesta, on mielestäni ainutlaatuisen hyvä,
oikein tehty, ja hallitus, kiitos hyvän ministerin, on
tämän hyvin valmistellut ja tuonut terävästi
tänne.
Kun tätä asiaa on kuunnellut ja miettinyt,
tämähän on vähän niin,
että keskustelu on vähän sillä sävyllä,
että vihreät ja muu Suomi. Itse ilmeisesti kuulun
siihen muuhun Suomeen, mikä vähän katsoo
näitä asioita vanhemmalla silmällä ja,
miten sanoisin, väljemmällä näkemyksellä,
ja ihmettelenkin tätä keskustelua, mitä tässä käydään
ja tämän pohjalta pohditaan. Sillä silmällä ikään
kuin luin tätä vähän tarkemminkin,
ja kun tätä esitystä katsotaan ja mietintöä ja
mietinnön sisältöä, niin en
kyllä löydä mitään
semmoista arvosteltavaa täältä, mitä näissä keskusteluissa
on nyt monessa puheenvuorossa esille tullut. Mutta niin kuin sanoin,
tässä vähän keskustelun henki on
sellainen, että vihreät ja muu Suomi, ja tietenkin
se vähän luo väriä tähän
asiaan.
Kun tästä mietinnöstä lukee
näiden dna-tunnisteiden, sormenjälkitietojen ja
muitten henkilötietojen siirtämisestä,
tallentamisesta, luovuttamisesta ja niitten perässä jäljittämisestä,
niin ihmettelen, mikä tässä nyt sitten
on niin pahaa, ettei tätä voida tehdä ja
toteuttaa. Kun täällä tapana on ollut
aina todistaa, onko kovasti halukas siihen EU:n ytimeen vai ytimen
ulkopuolelle vai missä joukossa olemassa, niin katson tätä vähän karjalaisin
silmin enkä ole halunnut kumpaankaan ytimeen tässä asiassa
koskaan. Mutta tämän näen myönteisenä ja
hyvänä, niin että rauhan aikana varaudutaan
siihen asiaan, että voidaan jäljittää kaikkia niitä, jotka pyrkivät vahingoittaen
ja vihamielisellä asenteella tänne Suomeen tulemaan.
Kun tätä maailmaa katsotaan, täällä suora
lainaus: "Valiokunta korostaa, että sopimuksen 2—15
artiklat, jotka sisältävät määräykset
dna-tunnisteiden, sormenjälkitietojen, ajoneuvojen ja muiden
henkilötietojen keräämisestä,
käsittelystä ja lähettämisestä,
eivät perusta poliisille tai muulle viranomaiselle itsenäistä toimivaltaa
tällaisten tietojen käsittelemiseen, vaan toimivalta määräytyy
kansallisen lainsäädännön mukaan." Mielestäni
tässä kyllä on niin pitkälti
tätä suomalaista määräysvaltaa
kuin mitä tämä sisältö tässä asiassa
edellyttääkin, mitä tässä pakkokeinolaissa,
sen 6 luvun 4 §:ssä mainitaan.
Näin nähden tervehdin myönteisenä tällaista rajat
ylittävää toimintaa, mitä EU:n
osalta osataan tehdä ja toteuttaa. Ihmettelen sitä keskustelua,
sitä maailmankuvaa, mistä vihreä puolue, pääosa
vihreistä, tämän oppinsa tähän
asiaan imee. Ja niin kuin tuolla äsken huutelinkin, tulee mieleen,
periytyykö tämä jostakin sieltä DDR:n ajoilta,
niistä ihanneyhteiskunnista, missä moni meistä on
koulua sinä aikana käynyt, kun niitä tässä suomalaisessakin
yhteiskunnassa ihannoitiin. Itse en sitä oppia sisäistänyt,
ja sen takia suhtaudunkin tähän vähän
toisella silmällä. Jos oikein ymmärrän,
niin oletan, että ne, jotka tätä ankarasti
vastustavat, ovat myöskin nähneet ne epäkohdat,
mitä niissä yhteiskuntamalleissa oli olemassa,
ja pelkäävät nyt, että ne tänne
Suomeenkin näin tulisivat ja syntyisivät.
Herra puhemies! Toivon tälle mitä nopeinta menestystä,
hyvää käsittelyä ja toivon myöskin, ettei
tätä käytännössä tarvitse
koskaan toteuttaa ja tehdä. Mutta kun maailma on niin raaka
ja niin kylmä ja häikäilemätön,
niin kaikkeen tällaiseen pitää varautua,
ja siinä mielessä tämä hallituksen esitys,
hallintovaliokunnan mietintö on ainutlaatuisen hyvä,
järkevä ja perusteltavissa. Tätä asiaa
uskallan julistaa kaikissa niissä maisemissa, missä itse
liikun, ja tiedän, että sanoma menee aidosti ja
hyvin perille.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Andersson täällä kertoi
hallintovaliokunnan asiantuntijakuulemisesta, ja kun ed. Matti Väistö,
jonka luotettavuus on mielestäni sataprosenttista (Ed.
Seppo Lahtela: Se oli hyvä tunnustus!) ja johon olen tottunut
luottamaan vuosien varrella paljon, ei ole valiokunnan puheenjohtajana korjannut
tätä tietoa, niin jään siihen
oletukseen, ellei nyt toisin korjata, että tämä tosiaan
oli (Ed. Väistö: Mietintö on meillä luotettava!)
hallintovaliokunnassakin esiin tullut seikka.
Tämä oli sikäli hyvä kuulla,
nimittäin lakivaliokunnan mietinnössäkin
on osa — jota en teille käy nyt referoimaan, koska
niitä esimerkkejä oli niin paljon — jossa
lakivaliokunnan hallituspuolueidenkin jäsenet kaikki yhdessä tuumin
luettelevat merkittävän määrän
epätarkkuuksia ja muun muassa pykälien ja perusteluiden
välisiä ristiriitoja sekä myös
sitten aikaisempiin EU-sopimuksiin verrattuna, esimerkiksi tässä rajat
ylittävässä toiminnassa, erilaisia kotimaisia
implementointitapoja ja kirjaamistapoja, jotka ovat omiaan hämmentämään.
Luulisi, että tämä kiinnostaa myös
ed. Seppo Lahtelaa ja ennen kaikkea sitä poliisimiestä,
joka joutuu tässä sopimusviidakossa toimimaan.
Kysymys ei ole vain meidän tavallisten kansalaisten, Suomessa
asuvien ja Suomessa oleskelevien ihmisten oikeudesta tietää oikeutensa
ja turvansa, vaan myös silloin, kun näin epäselvää lainsäädäntöä tehdään,
niin kysymys on sen yksittäisen poliisimiehen oikeudesta. Minusta
on epäreilua ja väärin saattaa yksittäinen
poliisimies mahdollisesti jälkikäteisen jopa oikeudellisen
arvioinnin kohteeksi siitä, onko hän osannut tässä lakiviidakossa
kulkea.
Sitten, arvoisa puhemies, kysyisin vielä, kun ministeri
Rajamäki on, ja tästä hänelle
kaikki kiitokset, ollut täällä koko käsittelyn
ajan. Tämän matkan aikana minulle on kerrottu
moneen kertaan, että itse asiassa tämä onkin
pikkuisen semmoinen niin kun vanha kuuluisa keittiönovitemppu,
kun ministeri Rajamäen esitykset poliisin toimivaltuuksien
laajentamisesta eivät tällä vaalikaudella
ole menneet kaikilta osin läpi, koska niin perustuslakivaliokunta
kuin laki- ja hallintovaliokuntakin on niitä rajoittanut,
ja kun eduskunta on yksimielisesti vaatinut, että itse
asiassa koko alan lainsäädäntö on
niin epäselvää ja niin vaikeasti kirjoitettu,
että se on kirjoitettava uudelleen. Eduskunta on todella
yksimielisesti viimeisen poliisilain muutoksen yhteydessä vaatinut,
että se työ käynnistetään,
ja kummallisen vitkuttelun jälkeen se viimeinkin saamieni
tietojen mukaan tässä vaalikauden aivan lopulla
ollaan käynnistämässä. Voitteko,
ministeri Rajamäki, kertoa, että teillä ei
ole tässä aikomuksena myöhemminkään
vedota sitten näiden Prümin sopimuksen osapuolten,
näitten pääosapuolten, alkuperäisten
ja merkittävien osapuolten, jotka ovat tämän
sopineet, eli lähinnä Saksan, Itävallan, Ranskan
poliisilainsäädäntöön,
ja vaatia sitten, niin kun lapsetkin vaativat, että kun
kaverillakin on, vaatia myöhemmin tähän
Prümin sopimukseen vedoten, että Suomen poliisillekin
on annettava näitä meidän lainsäädännölle
vieraita, uusia toimivaltuuksia siksi, kun Prümin sopimusosapuolillakin
niitä on? Jos tämä ei ole ollut aikomus
ja jos nämä kuiskuttelut ovat olleet virheellisiä,
niin ne olisi helppo nyt kumota. Pääsisimme yhdestä mahdollisesta
urbaanista legendasta eroon, jos, ministeri Rajamäki, teillä ei
ole aietta myöhemmin vedota, että Suomen poliisillekin
on saatava samoja toimivaltuuksia kuin esimerkiksi Italian poliisille,
jolla noin kansainvälisesti katsoen on hyvin kiistanalaisia,
kyseenalaisia ja monella tapaa ainakin meidän kulttuuriimme
nähden erilaisia toimivaltuuksia.
Rosa Meriläinen /vihr:
Arvoisa puhemies! Täytyy tavallaan ihailla sitä viattomuutta,
jota osa Prümin sopimuksen kannattajista täällä edustaa.
Mistä historiallisista faktoista ammentaisi sen varmuuden,
että ei kukaan nykyinen tai tulevakaan viranomainen koskaan
voi tehdä virheitä kerätessään
ja vaihtaessaan tietoja kansalaisista?
Arvoisa puhemies! Ed. Kasvi tässä minulle korvaan
kuiskutti semmoisen viisauden, kun hieman naureskelimme näitä DDR-vertailuja,
että DDR:ssä tällainen järjestelmä olisi
ollut Honeckerin märkä uni.
Seppo Lahtela /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Meriläinen hyvällä kommentillaan
sai tässä asiassa innostumaan epäillen
sitä, että viranomaiset käyttäisivät
näitä tietoja väärin. Pidän
tätä ihmeellisenä vertauksena. Pidän
suomalaisia, pidän myöskin eurooppalaisia viranomaisia
luotettavina ja pidän myöskin niin sillä hengellä,
että nämä viranomaiset ovat aitoja toiminnoissaan,
pyrkivät parhaaseen lopputulokseen.
Herra puhemies! Esitän eräänlaisen
vetoomuksen tässä asiassa. Pidän ihmeenä,
jos minä toimin rehellisesti, liikun rehellisesti ja vain
silmällä vähän pientä vilppiä katselen,
ettei minusta voisi tallentaa dna-tietoja, sormenjälkitietoja ja
kaikkia muitakin tietoja, jos minä liikun rehellisin ajatuksin,
rehellisin toimenpitein ja rehellisin pyrkimyksin. Silloin kun aina
epäillään, ettei näitä voi
tallentaa, luovuttaa eikä niitä voi käsitellä,
niin tuleepa mieleen, että kyllä kuitenkin se,
joka näitä vastustaa, niitä periaatteita,
ei ole mieleltään aina pyrkimässä kaikissa
tapauksissa rehelliseen toimintaan tai sillä on niissä taustajoukoissa
jotain semmoista, mitä pitää erityisesti suojella,
ettei kaikki asiat paljastuisi, semmoiset, mitä yhteiskunnan
ylläpito, järjestys ja julkinen valta tarvitsee.
Siinä mielessä panen oman persoonani peliin, ja
olen sitä mieltä, että minusta voi tallentaa
mitä vaan niin kauan, kun minä rehellisin ajatuksin
toimin. Ja silloin kun en toimi, niin joutaakin ukko häkkiin,
koska se ei ole silloin yhteiskuntaan sopivaa.
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Herra puhemies! Ihan lyhyesti: Valiokuntien puheenjohtajat
Väistö ja Sasi käyttivät erittäin
perusteelliset ja myös yksityiskohtiin menevät
puheenvuorot, joten voin hyvin lyhyesti vain todeta, että koko
Prümin sopimuksen nopeuttamisen perusta myös Suomen
osalta on laajentuneen Euroopan unionin parempi toiminta- ja päätöksentekokyky turvallisuutta
koskevissa asioissa. Tätä olemme selkeästi
pystyneet muuten vauhdittamaan myös omalla prosessillamme,
ja tältä osin on selkeästi syntymässä lisäarvoa
suomalaisten ja koko Euroopan unionin kyvylle järjestäytyneen
rikollisuuden, terrorismin ja laittoman maahanmuuton torjunnassa.
Siitä, että tästä eivät
ole vakuuttuneet vihreät, vasemmistoliitto ja kristillisdemokraatit,
he itse luonnollisesti varmasti antavat selvityksensä. Kysymys
on selkeästi siitä, että parannetaan,
löydetään uudenlainen ajattelutapa kansainväliseen viranomaisyhteistyöhön,
järjestäytyneen, rajat ylittävän
rikollisuuden torjunnassa, nyt haetaan tietoja toisen sopimuspuolen
tietojärjestelmästä tietosuoja- ja tietoturvavaatimukset
huomioiden, kuten Saksan ja Itävallan esimerkki osoittaa.
Valitettavan paljon on jäänyt selvittämättä,
ja rikosyhteistyö-, rikostorjunta- ja tutkintayhteistyö tarvitsevat
vauhditusta.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa puhemies! Ministeri Rajamäki, te luettelitte
ne, jotka eivät ole vakuuttuneita. Toistan vielä kerran,
että lakivaliokunnassa myös teidän puoluetoverinne
ja hallitus, koko rintama yksimielisesti on päätynyt
kirjoittamaan nimenomaan: "Kaikki edellä mainitut seikat
huomioon ottaen lakivaliokunta ei ole voinut täysin vakuuttua."
Näihin ihmisiin, jotka eivät ole asiantuntijakuulemisen
jälkeen vakuuttuneita, liittyy myös muita kuin äsken
mainitsemanne ryhmät. Lakivaliokunta kokonaisuudessaan
on päätynyt tähän kirjaukseen
tässä uusimmassa lausunnossa; siellä ovat
mukana myös kaikki SDP:n jäsenet.
Rosa Meriläinen /vihr:
Arvoisa puhemies! Oikeusvaltion idea on se, että kansalaisia
suojellaan viranomaisten mielivallalta. Siitä pitäisi
olla vakuuttunut, että tämä periaate
aina toteutuu.
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Herra puhemies! Haluan todeta, että tämä on
ollut poikkeuksellisen laaja valmistelu jo siinä vaiheessa, kun
EU:n ministerivaliokunta saattoi 2005—2006 talvella eduskunnan
käsittelyyn Prümiä koskevan periaatelinjauksen.
Sen jälkeen, kun juhannusviikolla hallintovaliokunnan jälkeen myönteisesti
suhtautui myös suuri valiokunta, yksityiskohtainen lainvalmistelu
eri ministeriöiden toimesta suoritettiin. Tämä on
ollut hyvin laajasti, periaatteellisesti ja yksilöllisesti
täällä valmisteltavana. Haluan kiittää sosialidemokraatteja,
keskustaa ja kokoomusta erittäin sitoutuneesta ja vastuuntuntoisesta
kansalaisten turvallisuutta vahvistavasta työstä.
Yleiskeskustelu päättyy.