Iivo Polvi /vas:
Herra puhemies! Käsittelyssä oleva tilintarkastuslaki, joka sai sisältönsä ensimmäisessä
käsittelyssä,
on lopputulokseltaan verrattain huono. Se avaa portteja harmaan talouden
toiminnalle tai parantaa sen toimimismahdollisuuksia. Toisaalta
siinä rajoitetaan tiettyjen ammatinharjoittajien toimintaa
nykyiseen tilanteeseen verrattuna, mitä voi pitää kyseenalaisena.
Oikeastaan voi esittää kysymyksen, onko säännöstö ristiriidassa
voimassa olevan perustuslain säännösten
kanssa.
Kun minulla ei ollut tilaisuutta koko aikaa olla paikalla ensimmäisen
käsittelyn yhteydessä, niin kuitenkin muutamia
siinä käytettyjä puheenvuoroja, jotka
osoittavat sen, että on liikuttu aivan väärillä raiteilla,
haluan kommentoida.
Tämä lain lopputulos on oikeastaan hyvä esimerkki
siitä, kun valmistelun yhteydessä ilmeisesti joku
ulkopuolinen intressitaho kykenee selättämään
valmisteluorganisaation ja saamaan aikaan sen tyyppisen esityksen,
joka on verrattain pienen ryhmän, suppean ryhmän,
etujen mukainen. Tässä on käynyt, tämän
lain käsittelyssä, minusta kiistatta sillä tavalla.
Lain käsittelyn yhteydessä on annettu eri
yhteyksissä ymmärtää, että tehtävät
muutokset ovat välttämättömiä tilintarkastusdirektiivin
säännösten mukaan. Toisaalta on vedottu
siihen, että kansainväliset tilintarkastusstandardit
edellyttävät jotain muutoksia, joita tässä laissa
on pyritty tekemään. Hyvin kuvaavaa on minusta
se, että muun muassa valiokunnan varapuheenjohtaja pari
viikkoa sitten Taloussanomissa viittasi tähän
direktiiviin, että kun se edellyttää tehtäväksi näitä muutoksia,
joka on täysin väärä ajatus.
Siinä ei ole mitään yhtymäkohtaa
sen todellisuuden kanssa. Direktiivi ei edellyttänyt niitä muutoksia,
mitä tehdään rajaamalla KHT- ja HTM-tarkastajien
välinen tarkastusoikeus tietyn kokoisiin yhtiöihin.
Sitä rajausta ei mikään direktiivi edellytä,
vaan se on tehty valmistelun yhteydessä tukemaan verrattain
pienen ammattiryhmän intressejä sulkemalla pois
toisten vastaavien tarkastusryhmien kelpoisuus suorittaa tarkastusta.
Toinen merkittävä asia ja puute on se, että tässä aiheutetaan
julkiselle sektorille lisää kustannuksia, erityisesti
kuntayhteisölle. Tällä hetkellä kuntakonsernin
tilintarkastusta voivat suorittaa JHTT-tilintarkastajat, joka on
se ainut auktorisoitu tilintarkastajaryhmä, joka kuntalain
mukaan on kelvollinen suorittamaan kuntien tilintarkastusta. Tähän
saakka voimassa olevan lain mukaan he ovat olleet oikeutettuja,
kelvollisia suorittamaan myös kuntakonserniin kuuluvien yhteisöjen
tilintarkastusta. Tässä laissa se oikeus poistetaan
siirtymäkauden jälkeen. Käsittämätön
ratkaisu. Mikään direktiivin säännös
ei edellytä sen tyyppistä muutosta, vaikka sitä on
pyritty täällä eri yhteyksissä todistelemaan,
ja näin on saatu joidenkin intressitahojen mieleinen lopputulos
sillä, että on näitä epämääräisiä perusteita käytetty,
joilla ei ole tosin yhtymäkohtia todellisuuteen.
Tähän saakka yleensä olen arvostanut
ministeri Pekkarista asioihin paneutuvana, määrätietoisena
ministerinä, mutta tämän asian käsittelyn yhteydessä täytyy
ihmetellä sitä, häntä on viety kyllä niin
kuin pässiä narussa tässä asiassa.
Se on selvästi todettavissa. Kun lukee näitä ministeri Pekkarisen
käyttämiä puheenvuoroja, niin täytyy
ihmetellä, millä perusteella hän asettaa
tietyt ammattiryhmät tavallaan eri kategorioihin tason mukaan,
niin kuin hän on tehnyt muun muassa tämän
ensimmäisen käsittelyn viimeisessä puheenvuorossaan,
jossa hän pohtii KHT-, HTM-, JHTT-tilintarkastajien keskinäisiä suhteita
ja päätyy siihen, että KHT- ja HTM-tilintarkastajilla
on tietty ero, koska toisessa vaatimukset ovat korkeammat. Se ehkä pitää paikkansakin.
Mutta sen lisäksi hän lopussa vertaa JHTT-tilintarkastajia
näihin ja päätyy siihen, että kun
näissä järjestelyissä nyt on
kyse siitä, että on eri tyyppisiä tutkintoja
ja kelpoisuuksia, niin hän sanatarkasti päätyy
tällaiseen lopputulokseen puheensa lopussa: "Tätähän
tämä järjestely on, ja tämä sama periaate
on myöskin tällä. Jos ei näillä ole
mitään eroja, niin silloinhan meidän
pitää rima asettaa sen alimman, JHTT:n, kohdalle.
Minä ainakaan en tänään enkä missään
tulevassakaan yhteydessä, jos minut satutaan tänne
valitsemaan, tule sellaista kannattamaan."
Hän asettaa JHTT-tilintarkastajat niin kuin alimmaiseen
kastiin näissä ryhmissä. Mitään
perusteita, millä hän siihen päätyy,
hän ei kykene esittämään. Jos
katsotaan koulutusvaatimuksia, niin KHT ja JHTT, niissä edellytetään
ylemmänasteinen korkeakoulututkinto ennen kuin pääsee osallistumaan
tutkintoon. HTM:ssä ei edellytetä. Jos katsotaan
niitä käytännön vaatimuksia,
mitä ammattitaitoa edellytetään ja kokemusta,
niin JHTT kävelee oleellisesti yli HTM:n. Mutta tässähän
on lähtökohtana se, että kun pyritään
luomaan se julkishallintoa nälvivä lopputulos,
niin silloin käytetään keinoja mitä hyvänsä.
Mutta suuresti täytyy ihmetellä, miten tähän
on päädytty.
Ainut lohtu tässä on, että ne kuusi
pontta, mikä sinänsä jo osoittaa sen,
että tämä laki on heikosti valmisteltu
kaiken kaikkiaan, niihin on syytä asettaa toiveita, jospa
järki niitä täytäntöönpantaessa
tai niiden mukaan toimittaessa voittaa sen, mikä tässä nyt
on asiantuntemuksessa menetetty.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Polvi tässä kyllä ihan
kiinnitti oikeisiin asioihin huomiota, ja sen takia tässä nämä ponnet
ovat nimenomaan tämän jatkon osalta, niin että siinä KHT-yhdistyksen
lisäksi niin HTM-yhdistys kuin JHTT-yhdistyskin ovat valmistelemassa sellaista
tutkintoa, jossa otetaan huomioon se kokemus ja ne tutkinnot, jotka
näillä asianomaisilla, niin JHTT:llä kuin
HTM:lläkin, on. Tämä mahdollistaa sitten
tässä siirtymäkauden aikana sen, että kaikki,
jotka haluavat, pääsevät myös sitten
näihin suuriin yrityksiin ja julkishallinnon yrityksiin
tasavertaisesti mukaan. Tämä on tässä yksi
erittäin merkittävä asia.
Sen lisäksi kiinnittäisin huomiota tähän
ensimmäiseen ponteen, jossa on pakollisen tilintarkastuksen
vapauttaminen tilintarkastuslain 4 §:n mukaisesti tietyn
tase- ja liikevaihtomäärien alle jäävissä.
Jos on alle kolme työntekijää, niin silloin
täytyisi kuitenkin minun mielestäni näihin yrityksiin
valita se tilintarkastaja. Se on tulevaisuuden kannalta, jos yritys
katsoo eteenpäin, turvallista, ja myös sitten
verotuksen kannalta. Jos yritys on sellainen, joita monet ovat,
että tavalla tai toisella se saa myös yhteiskunnan
tukea, on se sitten EU-tukea, te-keskusten tukea tai maa- ja metsätalouden
tukea, on hyvä myös sitten maksajan näkökulmasta,
että nämä yritykset on hyvin hoidettuja.
Tilintarkastajat, erityisesti nämä pienet, jotka
eivät ole näitä kansainvälisen
suuren yrityksen organisaatioita, ne ovat myös pienyrittäjiä,
ja näin ne muodostavat sellaisen kokonaisuuden, että suomalaisen
elinkeinoelämän taso nousisi kansainvälisen
kilpailun kannalta tasavertaiseen asemaan.
Keskustelun nopeatahtinen osuus päättyy.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen kiinnittää todella
vakavaan asiaan huomiota, ja sitähän sosialidemokraatit
pitivät tärkeänä. He olisivat
halunneet muuttaa hallituksen esitystä, mutta kun pelisäännöt
ovat ne, että yksimielistä esitystä ei
saa muuttaa kuin yksimielisesti hallituspuolueitten kesken, tällaista yksimielisyyttä
valitettavasti
tässä asiassa ei saavutettu. Toiset katsoivat,
että näin pienet yritykset vapautetaan turhasta
byrokratiasta, joksi tilintarkastajat voidaan jossain määrin
katsoa, mutta itse kyllä pidän tärkeänä,
että siinä on joku, joka edes kysyy sitä,
onko kirjanpitoa vai eikö ole.
Tämähän koskee Markku Hirvosen arvion mukaan
lähes 70 000 yritystä, joiden verovelka yksistään
on noin 430 miljoonaa euroa, joten tietysti tässä on
kysymys myös veronmaksajien näkökulmasta
ja sitten, jos näitä tukia tulee myös näistä näkökulmista.
Tämä nyt on sellainen asia, jonka seuraava hallituksen
ja seuraavan kauppa- ja teollisuusministerin pitää ottaa
erittäin vakavasti ja myös tietysti sitten valtiovarainministeriön
puolella, että sitä rahaa valtiolle saataisiin.
Keskustelu päättyy.