Täysistunnon pöytäkirja 153/2010 vp

PTK 153/2010 vp

153. TORSTAINA 10. HELMIKUUTA 2011 kello 16.01

Tarkistettu versio 2.0

Yksityisen pysäköinninvalvonnan salliminen

Pertti Virtanen /ps:

Arvoisa puhemies! Hallintoneuvosto, kansalaiset! "Elämme kovia aikoja", totesi aikoinaan puhuva koira Sanoma Oy:n luotettavimmassa ja rehellisimmässä julkaisussa Aku Ankka, ja totisesti niitä me elämme nykyään, kun pakotetaan joukkoliikenteen toimimattomuuden ja palvelujen vähentämisen vuoksi enemmän ja enemmän ihmiset yksityisautoilemaan.

Ennestäänkin jo autoa tarvitsevat on syyllistetty verotusahneudessa, jossa ei haluta myöntää, että autot jos mitkä ovat viimeisessä 10—15 vuodessa kehittyneet vähemmän kuluttaviksi, vähäpäästöisemmiksi, erilaisine ratkaisuineen. Tätä kehitystä ei kiitetä eikä huomioida pölhövihreän poliittisen keinottelun tähden, vaan autoja seisotetaan turhaan, kuten Tampereella ja Helsingissä, liikennevaloissa saastuttamassa ja pakotetaan liikkumaan katalysaattoreille sopimattomilla alinopeuksilla. Viimeinen hallituksen surkea veto oli kulutusta lisäävä vetinen E10-bensa, jota kuluu enemmän, joka saastuttaa myös käynnistysongelmissa ja lisää onnettomuusriskejä autojen nykiessä ja sammuessa vaarallisesti. Kysynkin nyt ministeriltä, arvoisa puhemies:

Ette kai te enää aio sallia tähän päälle korkean oikeuden sallimaa yksityisten parkkifirmojen sakotusoikeutta, varsinkin, kun jo nykyinenkin touhu on mediankin mukaan villiä ja paikoin rikollista ja perintä- ja karhuamistoiminnassaan suorastaan perustuslain vastaista? Vai onko tämä hallituksen linja?

Oikeusministeri Tuija Brax

Arvoisa herra puhemies! Korkein oikeus teki kuuluisan ratkaisunsa, jossa se katsoi, että yksityisoikeutta, sopimusoikeutta, voidaan tulkita niin, että kun parkkeeraa semmoiseen paikkaan, missä on selvästi merkitty, että tässä parkkeeraaminen maksaa ja se on sopimusrikkomus, jos ei maksa, niin tämä sopimus on pätevä.

Oikeusministeriölle jäi silloin vaihtoehdoksi oikeastaan vaan saattaa kontrolliin, valvontaan ja lailliselle turvalliselle pohjalle tämä toiminta, ja tästä on hallituksen esitys parhaillaan perustuslakivaliokunnan lausunnolla ja lakivaliokuntaan menossa. Kun tämä esitys on hyväksytty, niin tilanne on se, että nämä yritykset joutuvat rekisteröitymään, heiltä vaaditaan semmoista toimintaa ja sellaisia taustoja, että muun muassa viime aikoina julkisuudessa olleet ongelmat vähenevät merkittävästi. Nyt on vain tärkeätä, että tämä esitys saadaan eduskunnassa käsiteltyä ja saamme tämän toiminnan laillisiin, kontrolloituihin puitteisiin. On erittäin tärkeätä, että tämä laki hyväksytään.

Pertti Virtanen /ps:

Arvoisa puhemies! Kansalaiset! Tässähän on selkeästi Tampereellakin semmoinen, voisiko sanoa, ulkoistamisen ja yksityistämisen hinku, aivan kuin VR:n palveluja ajetaan alas, jotta sasilainen malli pääsisi jylläämään, saataisiin yksityistettyä parhaat rataosuudet. Tässäkin Tampereella ja Helsingissä pannaan parkkipaikkoja nippuun, vähennetään parkkipaikkoja koko ajan ja lisätään tavallaan koko ajan tämmöistä yksityisen, voisiko sanoa tässä vaiheessa, melkein terroris-, terrori- ... no, vähän sinnepäin olevan sakottamisen mahdollisuutta.

Aivan oikein, kuten oikeusministeri sanoi, se on lähes laitonta. Tai ehkä hän ei ihan niin sanonut (Naurua) — kun teidän puheitanne on vähän vaikea selvittää — mutta jos aiotte tämän vahvistaa, niin media ainakin tässä on ollut rehellinen, ja meidän nykyhallituksemme vahvistaa siis rikollisfirmoille, epämääräisille firmoille, oikeuden kyykyttää autoilijoita ja autoa tarvitsevia ihmisiä Suomessa (Puhemies: Minuutti!) entistä enemmän. Ajatelkaa, miltä se vaikuttaa. Ei me nyt sentään missään kolmannessa valtakunnassa olla, vai mitä ministeri?

Oikeusministeri Tuija Brax

Arvoisa herra puhemies! Onneksi teidän puhettanne on todella helppo ymmärtää. Olen pahoillani, että olen niin epäselvä, mutta tehdään nyt selväksi yksi asia.

Hallitus ei esitä eikä mikään korkeimman oikeudenkaan päätös siihen johda, että voitaisiin yksityistää sitä parkkivalvontaa, jota tehdään julkisissa, yleisissä tiloissa, kaduilla, parkkipaikoilla. Se on jatkossakin kunnallista, eikä sitä esitetä eikä ole mitään suunnitelmia ylipäätänsä yksityistää sitä toimintaa. Nyt me puhumme tilanteista, joissa yksityisomistuksessa olevalla esimerkiksi oman talon pihalla, jossa on lasten leikkipaikka, jonne vastoin selviä ohjeita nykyään parkkeerataan, tai jossa on tiettyjä paikkoja, joihin saa parkkeerata vain luvalla, miten sillä yksityisellä maalla — esimerkiksi mainitaan nyt monia katuja, joilla todellakin pihat tukitaan yksityisillä autoilla ilman lupaa — taloyhtiö voi silloin jatkossa laillisesti, kontrolloidusti oikeusvaltioon sopivalla tavalla hoitaa tämän asian. Kukaan ei ole yksityistämässä sitä julkista (Puhemies: Minuutti!) valtaa, mitä käytetään pysäköintivalvonnassa.

Ensimmäinen varapuhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.