Paula Lehtomäki /kesk:
Arvoisa puhemies! Me olemme tänään
saaneet pitkästä aikaa nähdä Ukrainan
kriisiin liittyen ainakin jonkinlaisen toivon kipinän.
Suomalaiset ja laajemminkin ihmiset ovat jo vuoden verran seuranneet
kasvavan huolen vallassa sekä humanitaarista kriisiä itäisessä Ukrainassa
että totta kai myös kiristyviä kansainvälisiä suhteita
tämän sotilaallisen kriisin myötä.
Nyt Minskissä sitkeiden neuvottelujen jälkeen
näyttää olevan saavutettu ainakin jonkinlainen
yhteisymmärrys siitä, miten rauhaan päästään.
Arvoisa ulkoministeri, mikä on teidän arvionne
nyt Minskissä saavutetun yhteisymmärryksen painoarvosta?
Minkälaiset mahdollisuudet se antaa meille kestävän
rauhanpolun rakentamiseksi Ukrainaan?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Tämä on tietenkin erittäin
tervetullut uutinen, mutta sen suhteen on oltava tietysti varovainen,
koska me olemme aikaisemminkin... Muun muassa syyskuussa aiemmin
Minskissä tehdyn sopimuksen oli määrä lopettaa
kaikki taistelut ja aloittaa eteneminen poliittisen prosessin kautta
ratkaisuun, mutta sitä ei kuitenkaan toimeenpantu. Nyt
joudumme hyvin tarkkaan katsomaan, millä lailla sunnuntaina
aselepo todella pitää, mitenkä sen jälkeen
raskaita aseita lähdetään vetämään
pois. Mutta sen jälkeenkin tämä poliittinen
prosessi Ukrainan suvereniteetin pohjalta ja Itä-Ukrainan
aseman järjestämiseksi tulee olemaan varmasti
vaikea ja vaatii tukea ja kenties vähän painettakin
kaikilta osapuolilta ja kaikkiin osapuoliin, jotta tämä sopimus pitäisi.
Tämä antaa siihen mahdollisuuden, mikä myöskin
merkitsee sitä, että sitten voitaisiin, jos tämä todella
pitää, asteittain lähteä purkamaan niitä toimenpiteitä,
joita Venäjään on kohdistettu tämän
tilanteen johdosta. Vielä se ei ole mahdollista, mutta
mistään uusista pakotteista ei tietenkään
nyt keskustella.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Pyydän edustajia, jotka haluavat esittää lisäkysymyksiä tästä aiheesta,
ilmoittautumaan nousemalla seisomaan ja painamalla V-painiketta.
Paula Lehtomäki /kesk:
Arvoisa puhemies! Niin kuin ulkoministeri totesi, näitten
ratkaisujen ja polun eteenpäin täytyy olla sellaisia,
että ne täysin kunnioittavat Ukrainan alueellista
suvereniteettia ja mahdollistavat sille kestävän
kehityksen suvereenina valtiona. Ukraina on tietysti maa, joka on
ollut syvissä vaikeuksissa jo ennen tätä aseellista
konfliktia, ja sen vuoksi se var-masti tarvitsee monenlaista tukea
ja sisäistäkin eheyttä. Olisin ulkoministeriltä vielä kysynyt: Millaisina
te näette nyt Ukrainan mahdollisuudet yksin ja yhdessä muiden
kanssa rakentaa tätä sisäistä eheyttä ja
saada taloutensa jaloilleen? Onko kenties näköpiirissä,
että Suomella tulee olemaan jonkinlaista roolia nyt sitten
jatkotoimenpiteissä, onko Suomella tarkoitus olla tässä aktiivisesti
mukana?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Jos sotatoimet todella loppuvat, niin luonnollisesti
se antaa mahdollisuuden myöskin Ukrainan talouden ja yhteiskunnallisten
uudistusten eteenpäinviemiseen. Näitähän
on kovasti odotettu, koska Ukrainan oikeusvaltio- ja demokratiakehitys
ja sen korruptio ovat sitä luokkaa, että se vaatii
pitkälle meneviä uudistuksia. Näitä kaikki
Euroopan unionissa ja laajemmin olemme valmiita tukemaan, mutta
se edellyttää myöskin nimenomaan ukrainalaisten
omaa panosta.
Juuri tänään on myös uutisoitu,
että Kansainvälinen valuuttarahasto olisi jälleen
päättänyt mittavasta, useiden kymmenien
miljardien eurojen tukipaketista, ja jos näin on, se tietysti
antaa sitten myöskin mahdollisuudet siihen, että Ukrainan
talouttakin voidaan lähteä kunnostamaan. Mutta
on muistettava, että sen täytyy olla hyvin ehdollista
näiden reformien suhteen. Muuten se on pohjaton kaivo.
Seppo Kääriäinen /kesk:
Puhemies! Sota Euroopassa on tietysti erittäin vakava
asia, ja sen takia tällainen uutinen on pieni myönteinen
pilkahdus siitä, että jotakin parempaa ja rauhallisempaa
kenties on tiedossa. Että tulitauko pitää,
sehän on kulmakivi kaikelle: että jotakin parempaa alkaa
tapahtua, pelko alkaa väistyä ja sovintoa ruvetaan
vähitellen rakentamaan. Mutta tulitauon täytyy
pitää, se on aivan a ja o asia. Sen vuoksi ulkoministerin
esittämä varovaisuus tämän asian
tiimoilta minusta on erittäin perusteltua.
Herra ulkoministeri, edustaja Lehtomäki kysyi Suomen
mahdollisesta roolista tämän kriisin jatkoselvittelyissä,
ja minä kysyn: Minkälaisen roolin te näette
Etyjillä tämän asian jatkohoidossa olevan,
jos tämä tulitauko pitää ja
päästään katsomaan asiaa sitten
vähän uudemmasta näkökulmasta?
Mikä on Etyjin rooli?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Etyjin rooli tulee olemaan jatkossakin hyvin
tärkeä ja keskeinen, koska aikaisemminkin Etyjin
on ollut määrä tarkkailla ja raportoida
siitä, mitenkä aselepo ja tulitauko pitävät. Se
edellyttää sitä, että tämä Etyjin
monitorointimissio saadaan täysimääräiseksi.
Siinähän on vielä kasvattamisen varaa
jo viiteensataankin vielä. Ja sitten toinen Etyjin missio
koskee rajavalvontaa, se on tästä erillinen asia,
ja jos nyt päästäisiin myöskin
yhteisymmärrykseen sen ensinnäkin jatkamisesta
ja laajentamisesta, että se pystyisi valvomaan kokonaisuudessaan
Ukrainan ja Venäjän välistä rajaa
näillä konfliktialueilla, se olisi seuraava tärkeä askel.
Suomi on hyvin keskeisesti mukana henkilöstön
luovuttajana näissä Etyjin missioissa, ja muutoinkin
olemme muistaakseni noin 8 miljoonan euron avustuksilla viime vuonna
tukeneet humanitääristä työtä ja muuta
konfliktin valvomiseen ja rajoittamiseen tähtäävää työtä Ukrainassa.
Kyllä me tulemme olemaan tässä (Puhemies
koputtaa) jatkossakin mukana ehdottomasti, koska tämä Etyjin
rooli on sillä lailla tärkeä, että itse
asiassa sehän on Etyjin kontaktiryhmä, joka...
Puhemies Eero Heinäluoma:
Nyt aika on täynnä.
...tämän sopimuksen takana muodollisesti on.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Suomen ulko- ja turvallisuuspoliittinen
linja on ollut kestävä. Tämä on
erittäin arvokasta, että tasavallan presidentti,
hallituksen ulko- ja turvallisuuspoliittinen valiokunta ja eduskunnan
ulkoasiainvaliokunta ovat olleet tässä samalla
linjalla. Pidän niin ikään hyvänä,
että meillä on nyt tasavallan presidentti -instituutio
käytössä. Viime vaalikaudella pohdittiin
jopa pystykarsintaa valtaoikeuksien suhteen. Onneksi kuitenkin muun muassa
Raimo Vistbackan vuoksi nämä (Kari Rajamäen
välihuuto) leikkaukset voitiin estää, mistä edustaja
Rajamäkikin on samaa mieltä. (Kari Rajamäki:
Kyllä!)
Arvoisa puhemies! Mikäli Suomelle tulee pyyntöjä esimerkiksi
auttaa rajavalvonnan osalta rauhan rakentamisessa, niin ollaanko
tässä myöntyväisiä?
Erityisesti haluaisin kysyä, mitä toimenpiteitä hallitus
on valmis tekemään humanitaarisen avun vuoksi,
koska siellä etenkin naiset, lapset, vanhukset ja vammaiset
kärsivät. Mikä voi Suomen panos olla
tässä?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Me olemme, kuten totesin, noissa Etyjin missioissa
hyvin keskeisesti mukana, me olemme kolmanneksi suurin henkilöstön
luovuttaja, mikä on siis väkilukuumme nähden
ehdottomasti suurin. Meillä on sellaista osaamista, sellaisia
henkilöitä ja sellaista institutionaalista osaamista
rajavalvonta- ja muissa kysymyksissä, minkä muille
käyttöön antamiseen meillä täytyy
ilman muuta olla valmiuksia. Mutta humanitaarisen tilanteen osalta
on muistettava, että EU on myöskin toimittanut
sinne ja toimittamassa lisää humanitaarista apua.
Vaikeutenahan on ollut, että sitä apua olisi ollut
enemmänkin olemassa kuin on voitu toimittaa sotatoimien
vuoksi perille, ja jos nyt aselepo pitää, niin
se antaa myöskin merkittävät mahdollisuudet
tämän humanitaarisen hädän lievittämiseen.
On muistettava, että kysymys on myös siitä,
että sadattuhannet itäukrainalaiset ovat pakolaisia
joko maan sisällä tai toisella puolella rajaa.
Heillekin on tietenkin luotava mahdollisuudet palata koteihinsa.
Pertti Salolainen /kok:
Herra puhemies! Olisin vielä jatkanut tästä rauhan
valvonnasta sillä tavalla, että olisiko mahdollista,
että näitä pohjoismaisia, joissa on valtaosa
pohjoismaisia taistelujoukkoja, joita ei ole tähän
asti käytetty mihinkään, voitaisiin käyttää siellä valvonnan
osana?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Kysymys on sotilaallisista kriisinhallintajoukoista,
eikä sellaisesta ole mitään puhetta,
että näitä sinne tultaisiin lähettämään.
Se on sinänsä poissuljettua. Mutta muutoin niiden maiden,
jotka ovat tässä valmiudessa mukana, muita voimavaroja
tietenkin olemme valmiita osoittamaan. On myöskin huomattava,
että tämä vaatisi sitten aivan toisen
tason päätökset. Tiedän, että on
keskusteltu siitä, voitaisiinko sinne saada rauhanturvaajia.
On muistettava, että rauhanturvaajien mandaatista päättää joko
YK:n turvallisuusneuvosto tai Etyj, ja molemmissa täytyy
tietenkin kaikkien osapuolten suostumus olla ennen kuin tällainen
käy mahdolliseksi. Ei sinne voi mennä kesken konfliktia,
mutta sitten jos saadaan konflikti loppumaan ja vaaditaan sen valvontaa
ja sen uudelleen puhkeamisen estämistä, niin siinä näen
itse, että ennen kaikkea Etyjin kautta voidaan ja pitää olla
tätä tukemassa.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Se on totta, että kaikki täällä eduskunnassakin
ovat huolestuneena seuranneet tätä Ukrainan kriisin kiihtymistä ja
eskaloitumista, ja erityisesti, kun kuitenkin on meidän
melko lähialueestamme kyse, on todella hyvä, että saadaan
näitä rauhan askelia otettua.
Ministeri Tuomioja, olisin kysynyt teidän arviotanne
siitä, kun erityisen huolestuttavaksi tilanne muodostui,
kun eri puolilta maailmaa alkoi tulla näkemyksiä siitä,
että Ukrainallekin pitää toimittaa aseita:
onko nyt tämän rauhan tilanteen myötä se
tie kokonaan suljettu, että sinne alueelle ei viedä eikä myydä lisää aseita?
Toinen kysymys: Mikä on teidän arvionne, kun
ei pelkästään Ukrainan vaan myös
Krimin niemimaan osalta tilanne on auki? Eli onko nyt tämän
lähentymisen myötä myös nähtävissä,
että Krimin alueella voitaisiin saada jotain ratkaisua aikaiseksi,
ja voidaanko niistä pakotteista jollakin aikavälillä luopua?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Suurin ongelma ovat ne aseet, jotka ovat tulleet
rajan yli Itä-Ukrainaan. Näiden estäminen
jatkossa on tietenkin tämän sopimuksen pitämiselle
aivan keskeinen asia. Luulen, että jos sopimus pitää,
se poistaa myöskin paineita, joita on ollut, ei niinkään
Euroopan maissa, koska päinvastoin useimmat EU-maat ovat
todenneet nimenomaan, että aseiden toimittaminen ei ole ratkaisu,
joka lopettaisi tämän konfliktin, mutta se tulee
vähentämään paineita siihen.
Toivottavasti sitten tällaiseen tilanteeseen ei enää jouduta,
missä aseilla yritettäisiin tätä konfliktia
ratkoa.
Mitä tulee Krimiin, se ei ole ollut osa nyt käytävää neuvottelua.
Se tulee jäämään edelleenkin avoimeksi
haavaksi, ja on selvää, että parhaassakin
tapauksessa, jos muut pakotteet voidaan poistaa, niin ne, jotka
ovat kohdistuneet Krimiin, matkailuun, investointeihin ja niihin
henkilöihin, jotka ovat olleet siinä operaatiossa
mukana, tulevat jatkumaan. Oma käsitykseni on, että ajan myötä kyllä löytyy
tällekin asialle neuvotteluratkaisu, mutta siihen ei nyt
ole tietenkään aika vielä valmis.
Riitta Myller /sd:
Arvoisa puhemies! Me olemme kaikki varmasti äärimmäisen
iloisia, jos voidaan todellakin osoittaa, että tämä tulitauko pitää ja
päästään sellaisiin ratkaisuihin,
että erityisesti siviiliväestö kykenee
jatkamaan elämäänsä tuolla alueella.
Niinpä kysyisinkin, millä tavalla tähän
sopimukseen sitten liittyy kansalaisyhteiskunnan vahvistaminen.
Mehän tiedämme nyt tällä hetkellä,
että hyvin paljon on käyty informaatiosotaa. On
luotu vihollisuuskuvia. Liittyykö tähän
nyt se, että päästään
rakentamaan myös tätä kansalaisyhteiskuntaa
ja luomaan luottamusta ihmisten välille?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Arvoisa herra puhemies! Tässä sopimuksessa,
siltä osin kuin olen ehtinyt sen läpi lukea, ei
ole nyt tällaisia asioita. Ne ovat aika kiinteästi
juuri tähän konfliktin lopettamiseen ja sitten
tämän prosessin käynnistämiseen
liittyviä. Mutta kun prosessista puhutaan ja on sitouduttu
kansalliseen dialogiin, on aivan selvää, että se
tarkoittaa tietenkin sitten tällaista avointa, inklusiivista
prosessia, johonka myöskin kansalaisyhteiskunta osallistuu
täysimääräisenä. Luonnollisesti
meidän näkökulmastamme, meidän
kokemustemme perusteella, haluaisin aivan erityisesti mainita sen,
että tässäkin konfliktissa naiset ovat
ne, jotka ovat ennen kaikkia kärsijöitä ja
joilla ei ole ollut sananvaltaa, jotka eivät ole olleet
prosessissa mukana. Kestäviä rauhansopimuksia
ja prosesseja saadaan aikaan vain siten, että myös
naiset ovat niissä täysimääräisesti
mukana.
Tähän informaatiosotaan tämä ei
sinänsä tuo mitään uutta ratkaisua.
Se tulee varmaankin jatkumaan, ja se on sitten oma kysymyksensä.
Mutta jos se vähentää nyt sitä intensiteettiä, jolla tätäkin
(Puhemies koputtaa) mielipiteenmuok-kausta ja propagandaa on harjoitettu,
niin se sitten voi aikanaan myöskin vähän
helpottaa tilannetta, koska niin kuin kysyjä totesi, juuri
viholliskuvien luominen on osa tällaista negatiivista kierrettä näissä konflikteissa.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Pyydän pysymään minuutin aikarajassa
myös vastauksissa.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Ukrainan talous on todella heikossa jamassa
tällä hetkellä, ja tietysti nämä sotatoimet
ovat sitä vielä kovasti heikentäneet.
Minä kysyisin, mikä on teidän arvionne,
ulkoministeri: kykeneekö Ukraina ylipäätään
nostamaan taloutensa jonkinlaiselle järkevälle
tolalle, ja kuinka paljon se tarvitsee siihen ulkopuolista apua?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Arvoisa herra puhemies! Ilman reformeja, ilman uudistuksia,
ilman ukrainalaisten itse tekemiä ratkaisuja sille rahan
tarpeelle ei ole mitään pohjaa. Nyt tämä IMF:n,
valuuttarahaston, käsittelemä ja hyväksymä paketti
on noin 40 miljardia kaiken kaikkiaan, mutta sekään
ei välttämättä tuo lopullista
ratkaisua, jos ei näitä reformeja toteuteta.
Mutta on tietysti, jos reformeihin päästään, monia
mahdollisuuksia, esimerkiksi energiasektori. Jos Ukrainassa energiatehokkuus
olisi edes eurooppalaisella keskitasolla, niin tämä jo
arvioiden mukaan olisi kymmenien miljardien arvoinen asia, ja energiankäytön
tehostamisella voitaisiin luoda säästöjä,
jotka olisivat käytettävissä sitten muuhun
toimintaan. Mahdollisuuksia on, mutta toistaiseksi Ukraina ei ole
itsenäisyyskautenaan näihin päässyt
käsiksi, vaan esimerkiksi energia on ollut (Puhemies koputtaa)
valitettavasti korruption lähde.
Pekka Haavisto /vihr:
Arvoisa puhemies! Kaikkein tärkein asia nyt sovitussa
tiekartassa on tietysti aseiden vaikeneminen sunnuntaina aamuyöllä.
Toivottavasti tämä pitää.
Mutta jos katsoo näitä muita kohtia, on sovittu
vankien vapauttamisesta puolin ja toisin, on sovittu mahdollisten
vieraiden joukkojen ja raskaan aseistuksen vetämisestä pois.
On myöskin sovittu perustuslakiuudistuksesta niin, että Itä-Ukrainan
alueella tulisi desentralisoitu malli käyttöön
vuoden 2015 loppuun mennessä, ja sitten on sovittu, että Ukraina
myöskin saisi oman rajansa haltuun tämän
vuoden loppuun mennessä. Nämä tiedot
ovat alustavasti tästä tiedossa.
Miten te, ulkoministeri, arvioitte Suomen roolia näissä,
jos katsoo koko tätä juoksutusta nyt kuukaudet
eteenpäin? Mitkä ovat niitä asioita, missä me
voisimme olla aktiivisesti mukana? Voimmeko olla perustuslakireformissa,
voimmeko olla näissä rajavalvontakysymyksissä?
Ja olivatko EU-johtajat Merkel ja Hollande myöskin eri
jäsenmaihin, Suomeenkin, yhteydessä, kun näitä neuvotteluja
käytiin jo siitä, mikä voisi olla EU:n
rooli tässä prosessissa?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Arvoisa herra puhemies! Kyllä se Suomen rooli välittömimmin
tulee Etyjin toimien kautta. Sitten se tulee myöskin niin,
että tietenkin Euroopan unionin jäsenvaltiona
olemme mukana kaikissa niissä päätöksissä.
Mutta on kyllä myös todettava, että tässä asiassa
Saksa ja Ranska ovat toimineet omin valtuuksin, ja on hyvä asia,
että ne ovat toimineet, koska ilman sitä meillä olisi
paljon paljon huonompi tilanne. Mutta sekin myös kuitenkin
samanaikaisesti kertoo siitä, että tämän
diplomatian puolella EU:n yhteinen ulko- ja turvallisuuspolitiikka
ei ole sellaisessa asemassa kuin sen pitäisi olla ja siihen
täytyy panostaa. (Kari Rajamäki: Onko se sisäasioissa?)
Tämän perustuslain osalta: Se on ennen kaikkea
Euroopan neuvoston Venetsian komissio, joka on se ulkopuolinen elin,
jolla Ukrainankin tekemien sitoumusten perusteella on rooli tämän prosessin
loppuun viemisessä ja monitoroinnissa.