Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
tänäänkin keskusteltu vilkkaasti siitä, pitäisikö valtion
olla mukana tukemassa mahdollista Vuosaaren satamahanketta. Näin
muun maakunnan edustajan näkökulmasta minua askarruttaa
sellainen kysymys, että jos joitain tämän
tyyppisiä hankkeita valtio olisi tukemassa kohtuullisen
merkittävilläkin summilla jatkossa, niin onko
hallituksessa suunniteltu vastaavasti sitä, että yhdenvertaisesti
tuettaisiin myös muissa maakunnissa sijaitsevia isoja,
yleisen hyödyn kannalta merkittäviä infrahankkeita.
En nyt nosta tässä esiin Tampereen satamia, mutta
esimerkkinä voisi sanoa, että Tampereella on selvitelty
raideliikenteen kehittämismahdollisuuksia joukkoliikennemuotona.
Mielestäni tämän tyyppiset isot maakunnalliset
hankkeet olisivat mitä parhaimpia tulevaisuushankkeita muun
muassa ympäristön ja ilmastopolitiikan kannalta.
Kysymys kuuluu:
Onko hallituksessa mietitty, voitaisiinko kokonaisvaltaisesti
ajatella jotakin ohjelmaa tai pakettia, (Puhemies koputtaa) jossa
sitouduttaisiin eri maakunnissa sijaitseviin merkittäviin
isoihin infrahankkeisiin, joilla on tulevaisuuden kannalta merkitystä?
Liikenne- ja viestintäministeri Olli-Pekka Heinonen
Arvoisa puhemies! Vuosaaren satamasta käydystä keskustelusta
saattaa ulkopuolisille syntyä se väärä kuva,
että valtio olisi lähdössä mukaan
rahoittamaan Vuosaaren satamarakentamista. Näinhän
tilanne ei ole, vaan tässäkin tapauksessa niin
kuin muutenkin satamatoiminnot ovat kunnallisia toimintoja ja niistä vastaavat kunnat
ja kaupungit omalla rahoituksellaan, ja ne vastaavat myöskin
tuolla satama-alueella olevasta väylästöstä.
Kun tullaan siihen kysymykseen, miten valtiollisten väylälaitosten
vastuulle jäävien yleisten väylien rahoitus
toteutetaan, meillä Suomessa on se periaate, että valtio
on sen kaltaiset väylät rahoittanut. Tässä tapauksessa,
kun puhutaan Vuosaaren satamaan liittyvistä yleisistä väylistä, ollaan
tekemässä poikkeusta yleisestä säännöstä johtuen
siitä, että noiden väylien rakentamisesta Helsingin
kaupunki on saamassa merkittävää hyötyä,
joten ollaan ottamassa käyttöön tämmöinen
(Puhemies koputtaa) hyötyjä maksaa -näkökulma,
elikkä Helsingin kaupunki on tulossa mukaan rahoittamaan
myöskin näitten yleisten väylien rakentamista.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Oikeastaan alkuperäisessä kysymyksessäni
oli hieman laajempi merkitys eli se, että kun tällä hetkellä maakunnissa
joudutaan kerta kaikkiaan miettimään, miten vastata
ilmastosopimuksen mukaisiin päästövähennysvelvoitteisiin,
niin usein nousee tällaiseen infraan liittyviä keskeisiä,
isoja hankkeita, kuten vaikka raideliikenteeseen liittyviä tai
muita.
Eikö nyt olisi kokonaisvaltaisesti hyvin järkevää,
kun usein kunnissa ja maakunnissa nämä hankkeet
haudataan sen takia, että ne ovat kohtuuttoman kalliita,
jos ne joudutaan yksin toteuttamaan, että valtio antaisi
nyt jonkinlaisen signaalin vaikkapa tässä yhteydessä,
että mikäli hyvä, toteuttamiskelpoinen
ja tulevaisuuden kannalta perusteltu hanke tulee, niin mukana ollaan, ja
tätä kautta rohkaisisi maakunnissa tapahtuvaa rakenteellista,
ilmaston kannalta myönteistä infrakehitystä?
Liikenne- ja viestintäministeri Olli-Pekka Heinonen
Arvoisa puhemies! Työnjako tässä suhteessa
on hyvin selkeä, elikkä kunnat ja kaupungit vastaavat
omasta katuverkostaan, omasta väylästöstään,
ja valtio vastaa yleisistä väylistä ja niiden
rahoittamisesta. Tietysti on toivottavaa, että kunnat ja
kaupungit saadessaan hyötyjä rakennettavista väylistä tulevat
mukaan laajemminkin rahoittamaan noita väyliä,
jolloin varmasti niitä kyettäisiin nopeammassa
tahdissa tekemään, mutta sen kaltaista halukkuutta
on kovin vähän tähän saakka
ilmennyt.