Täysistunnon pöytäkirja 154/2010 vp

PTK 154/2010 vp

154. PERJANTAINA 11. HELMIKUUTA 2011 kello 13.04

Tarkistettu versio 2.0

3) Hallituksen esitys laiksi rikoslain 20 luvun muuttamisesta

 

Janina Andersson /vihr(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa puhemies, ärade talman! Nyt eduskunta lähettää selkeän viestin kaikille. Sukupuoliyhteys puolustuskyvyttömän henkilön kanssa on aina raiskaus. Tästä on valitettavasti ollut jotenkin epäilyksiä Suomessa, mutta nyt hallitus antaa selvän viestin ja eduskunta myös, että tämä on aina näin ihan siitä riippumatta, onko henkilö itse aiheuttanut sen puolustuskyvyttömyyden vaikkapa juomalla alkoholia tai jollain muulla tavalla. Henkilö on puolustuskyvytön, jos hän on tiedottomuuden, sairauden, vammaisuuden, pelkotilan tai muun avuttoman tilan takia kykenemätön puolustamaan itseään tai muodostamaan tai ilmaisemaan tahtoaan.

Nykyisin tekijä tuomitaan seksuaalisesta hyväksikäytöstä, jos hän käyttää hyväkseen toisen puolustuskyvytöntä tilaa ollakseen sukupuoliyhteydessä tämän kanssa, mutta ei ole saattanut toista puolustuskyvyttömäksi. Jatkossa sillä, mikä osuus tekijällä on uhrin puolustuskyvyttömyyteen, ei näin ollen ole mitään merkitystä enää. Teosta tuomittaisiin aina raiskauksena. Kun edellä tarkoitettu teko jatkossa tuomitaan raiskauksena, merkitsee se myös sitä, että tällaisesta teosta tuomittavan rangaistuksen asteikko muuttuu aiempaa ankarammaksi. Teon vähimmäisrangaistus nousee 14 päivästä yhteen vuoteen vankeutta, ja mahdollisuus tuomita sakkoon poistuu. Lisäksi rikoslakia muutetaan siten, että muuhun kuin raiskausrikokseen sisältyvän seksuaalisen teon tekeminen puolustuskyvyttömälle henkilölle rangaistaan pakottamisena seksuaaliseen tekoon riippumatta siitä, mikä on tekijän osuus puolustuskyvyttömyyden syntyyn.

Ehdotusten taustalla on ennen kaikkea se, että seksuaalisen itsemääräämisoikeuden loukkaamisen vakavuus ei välttämättä riipu siitä, miten puolustuskyvyttömyys on syntynyt. Selkeät säännökset myös estävät hankalien lain tulkinta- ja näyttötilanteiden syntymistä sekä vähentävät tarvetta kiinnittää huomiota uhrin omaan käyttäytymiseen. Ehdotetuilla muutoksilla vahvistetaan seksuaalisen itsemääräämisoikeuden rikosoikeudellista suojaa. Lakivaliokunta on muuten keskustellut myös raiskauslainsäädännöstä ja siitä, mikä on oikea ankaruus tuomioissa, koska median kautta tulee sellaista mielikuvaa, että tässä on jotain väärin. Tällä hetkellä Optula on tekemässä tutkimusta, ja tämän tulos varmaan voi johtaa myös muutoksiin myöhemmin. Vuonna 1999 täällä viimeksi tehtiin raiskauspykäliin muutoksia. Muistan hyvin itse lakivaliokunnan jäsenenä silloin, miten tätä pohdittiin.

Elikkä näihin asioihin varmaan tulee seuraava eduskunta palaamaan, jos on aihetta. Mutta on myös niin, että usein ulospäin näyttää siltä, että joku asia tuntuu olevan väärin, mutta kun tieto siitä, mitä on oikeasti tapahtunut, on salaista, niin meidän mielikuvamme ei välttämättä vastaa sitä, mitä tuomioistuin oikeasti on käsitellyt.

Oikeusministeri Tuija Brax

Arvoisa herra puhemies! Kiitoksia yksimieliselle lakivaliokunnalle tärkeästä työstä. Valiokunta saanee kohta myös tärkeän, vielä isomman seksuaalirikoksiin liittyvän, todella jättimäisen paketin lapsiin kohdistuvien seksuaalirikosten rangaistustasojen merkittävästä korottamisesta kaikilta osin.

Mutta se, mitä te tänään täällä esitätte, on erittäin tärkeää. Aikuisiin kohdistuvassa raiskausrikollisuudessa on muista Pohjoismaista poiketen niin vammaisten kuin esimerkiksi nuorten naisten, jotka alkoholiin vielä tottumattomina ovat itse juoneet itsensä sammuksiin, raiskaustilannetta käsitelty tavalla, joka on ollut omiaan aiheuttamaan arvostelua, että uhrin käytös onkin se, mitä rikosprosessissa katsotaan, eikä rikoksen tekijän vääryyttä. Ennen kaikkea se on ollut omiaan myös johtamaan kohtuuttoman alhaisiin rangaistustasoihin näissä tilanteissa. Näin ollen siis sekä vammaisten että myös laajemmin muun muassa alkoholiin tottumattomien tai alkoholi- tai päihdeongelmaisten itsemääräämisoikeus tulee paremmin tästä eteenpäin suojattua.

Aivan niin kuin valiokunnan puheenjohtaja kertoi, muilta osin aikuisiin kohdistuvien raiskausrangaistusten mahdollinen muutostyö on hyvin pitkällä, mutta meidän täytyy ensin, aivan niin kuin lapsiin kohdistuvien seksuaalirikostenkin osalta, saada kunnon tutkimustietoa viimeisten 10 vuoden rangaistustasoista ja niiden kehityksestä. Se, minkä me tiedämme, kun lakivaliokunta viime vaalikaudella teetti niin sanotun Itä-Suomen hovioikeuskohun yhteydessä selvityksen, jonka lopputulos oli siis se, että Itä-Suomen hovioikeus ei anna mitään erityisen matalia rangaistuksia — yhä jotkut luulevat näin, koska koko kesän lehdistö sitä rummutti — niin siinä sivutuotteena näytti tulevan tulos, että rangaistukset ovat koventuneet eduskunnan toivomalla tavalla pikkuhiljaa. Ja nyt kun Optulan selvitys valmistuu, me tiedämme, onko jatkunut se kehitys, mikä viime vaalikaudella nähtiin, että rangaistukset ovat eduskunnan toivomalla tavalla oikeuskäytännössä koventuneet, vai onko se pysähtynyt, jolloin on syytä ryhtyä lainsäädäntötoimiin koko rangaistuskentässä.

Ja aivan niin kuin eilen kyselytunnilla sanoin, mielestäni seuraavana jonossa ovat toistuvat erittäin törkeät väkivallanteot ylipäätään. Siellä on todennäköisesti tällä hetkellä — ainakin sen mukaan, mitä nyt olen 4 vuotta ministerinä nähnyt — mahdollinen seuraava rangaistusten tarkistamisen paikka.

Kiitoksia, ja anteeksi, että joudun nyt poistumaan.

Mirja Vehkaperä /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Lakivaliokunnassa on todellakin meneillään useita lakimuutoksia, jotka koskevat seksuaalista koskemattomuutta, ja rikoksista tuomittavien rangaistusasteikkoa ollaan koventamassa, ja tämä on hyvä suunta.

Kyseessä on lakimuutos, jossa seksuaalista itsemääräämisoikeutta loukattaessa ei enää pystyttäisi menemään sen taakse, että siinä ei puolustuskyvyttömän tilaa käytetä hyväksi. Jatkossa siis sillä, mikä osuus tekijällä on uhrin puolustuskyvyttömyyden syntyyn, ei enää olisi merkitystä, vaan teosta tuomitaan aina raiskauksena. Erityisen tyytyväinen olen myöskin siihen, että teon vähimmäisrangaistus nousee 14 päivästä yhteen vuoteen vankeutta ja mahdollisuus tuomita sakkoon myöskin poistuu.

Lakivaliokunnan käsittelyssä tuli myös todellakin ilmi se, että nämä raiskausrikosten, seksuaaliseen tekoon pakottamisen ja seksuaalisen hyväksikäytön, säännökset ovat vanhentuneet. Niitä on kymmenen vuotta sitten, vuonna 1999, viimeksi käsitelty. Odotamme todella Oikeuspoliittisesta tutkimuslaitoksesta tutkimustietoa ja uusia esityksiä siitä, mihin suuntaan näitä raiskausrikoksia ja niistä tuomitsemisia pitäisi suunnata.

Lauri Oinonen /kesk:

Arvoisa puhemies! Eilen eduskunnassa käsiteltiin erilaisia väkivaltarikoksia ja rikoksista annettavia tuomioita. On oikean suuntaista, että oikeusministeri on kiinnittänyt huomiota nyt käsiteltävänä olevaan asiaan. Mutta yhtä aiheellista olisi kiinnittää huomiota kaikkeen väkivaltarikollisuuteen ja sitä ennalta ehkäiseviin toimiin kuin myös siihen, että kiinnitetään huomiota kaikessa väkivaltarikollisuudessa uhrien asemaan ja uhrien läheisten asemaan ja tehtyjen vahinkojen hyvittämiseen.

Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:

Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi rikoslain seksuaalirikoksia koskevaa lukua siten, että sukupuoliyhteys puolustuskyvyttömän kanssa määritellään raiskaukseksi riippumatta siitä, onko uhri itse aiheuttanut puolustuskyvyttömän tilansa vai ei. Myöskään sillä, onko puolustuskyvyttömyys tilapäistä vai pysyvää, ei jatkossa ole enää merkitystä.

Muutos on erittäin hyvä, ja olen tyytyväinen, että se näin vaalikauden viime metreillä saadaan aikaan. Nykyinen lainsäädäntö on tältä osin ollut kohtuuton. Jos uhri esimerkiksi sammuu juotuaan itse liikaa alkoholia ja raiskataan sammuneena, ei kyseessä ole ollut raiskaus vaan seksuaalinen hyväksikäyttö. Vaikka säännökset ovat sukupuolineutraaleja, käytännössä muutos parantaa erityisesti naisten seksuaalista itsemääräämisoikeutta ja rikosoikeudellista suojaa, mutta myös pysyvämmin puolustuskyvyttömien sairaiden ja vammaisten suojaa.

Kalle Jokinen /kok:

Arvoisa herra puhemies! Lakivaliokunnassa on käsitelty useita seksuaalirikoksiin liittyviä asioita viime aikoina. Lakivaliokunta on muun muassa selvittänyt raiskausrikosten rangaistuskäytäntöjä ja sitä, ovatko rangaistukset näistä rikoksista oikeassa suhteessa tekojen vakavuuteen. Kysymyshän on pohjimmiltaan seksuaalisesta itsemääräämisoikeudesta tässäkin lakiesityksessä. On erittäin hyvä asia, että tämä laki nyt muuttuu niin, että tiedottomuuden, sairauden, vammaisuuden, pelkotilan tai muun avuttoman tilan takia itseään puolustamaan kykenemätön ihminen tai itseään ilmaisemaan kykenemätön ihminen nyt suojataan niin, että tämä teko on raiskaus. Hyvä asia siinä on se, että tuo tähän saakka 14 vuorokauden rangaistuksen minimi nousee yhteen vuoteen, ja maksimihan tästä teosta on kuusi vuotta vankeutta. Enää näistä teoista ei voida tuomita sakkoa. Tämä on selvä kannanotto ja viesti, että ihmisten seksuaalista itsemääräämisoikeutta tulee kunnioittaa.

Päivi Lipponen /sd:

Arvoisa puhemies! Hyvä, että tähän asiaan on nyt saatu enemmän tämmöistä pohjoismaista näkökulmaa ja toimintatapaa. Ennen tähän on suhtauduttu ehkä hiukan sormien läpi katsoen. Niin kuin täällä on monta kertaa todettu, raiskaus on raiskaus, eikä sitä selitetä pois uhrin minihameen käytöllä tai humalatilalla.

Toivon myöskin sitä jatkossa, että jos on teon ensikertalainen, niin se ei vähennä tätä rikoksen merkitystä.

Yleiskeskustelu päättyi.