1) Hallituksen esitys laiksi tuloverolain 127 a §:n
muuttamisesta
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä on nyt kysymyksessä valtiovarainvaliokunnan
mietintö kotitalousvähennyksen korottamisesta
ja sen ehtojen parantamisesta. Tämä hallituksen
esityshän tuli tänne eduskuntaan tuposopimuksen
myötä noin viikko sitten, ja tähän
liittyy myös useita lakialoitteita. Eilisiltaisten hallituspuolueiden
neuvottelujen ja verojaostossa käytyjen keskustelujen jälkeen
valiokunta on päätynyt parantamaan tätä kotitalousvähennystä vielä enemmän
verrattuna siihen, mitä tuon tuposopimuksen seurauksena
ehdotettiin.
Nyt, arvoisa puhemies, tässä mietinnössä ehdotetaan,
että kotitalousvähennyksen enimmäismäärä elikkä taso
nousisi 900 eurosta nykyisellään aina 1 150
euroon asti vuodessa hallituksen esittämän 1 100
euron sijasta ja lisäksi ehtoja parannettaisiin niin, että silloin
jos työ ostetaan arvonlisäverovelvolliselta, ennakkoperintärekisteriin
merkityltä ammatinharjoittajalta, saisi vähentää nykyisen
40 prosentin sijasta 60 prosenttia työkorvauksesta, ja
jos työ ostetaan suoraan työntekijältä ilman,
että hänellä on yritys, silloin saisi
verovelvollinen vähentää työnantajasivukulujen
lisäksi 10 prosenttia maksamastaan palkasta. Tämä palkasta
tapahtuva vähennys on tässä semmoinen
uutuus, jota ei ole ollut aikaisemmin.
Lisäksi tähän liittyy keskustan eduskuntaryhmän
vastalause. Se poikkeaa hallituksen ja valiokunnan esityksestä niin,
että keskusta ehdottaa, että kotitalousvähennykseen
ei sisältyisi omavastuuosuutta, joka on nykyisellään
100 euroa. Lisäksi keskusta ehdottaa, että tästä palkan
osuudesta saisi vähentää 10 prosentin
sijaan 25 prosenttia. Jaetussa vastalauseessa on pieniä virheitä numero-osassa.
Korjattu versio jaetaan pikapuoliin. Sen 40 prosenttia pitäisi
kuulua 60.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Kotitalousvähennyshän
saatiin liikkeelle viime vaalikaudella. Sillä on ollut
myönteisiä vaikutuksia: On voitu helpottaa perheiden
arkea, edistää työllisyyttä,
hillitä harmaata taloutta, ja on myöskin voitu
osoittaa, että se ei valtiolle merkitsisi mitään
oleellisia verotulojen menetyksiä. Jotkut laskelmat jopa
osoittavat, että se maksaisi itsensä ja enemmänkin.
Keskusta haluaisi kehittää edelleen tätä mallia.
Tulemme ehdottamaan yksityiskohtaisessa käsittelyssä,
niin kuin puheenjohtaja Aula edellä totesi, että kotitalousvähennyksen
100 euron omavastuuraja poistettaisiin. Omavastuuraja kohtelee kaltoin
erityisesti pienituloisia, kotityötä teettäviä ja
vähentää heidän mahdollisuuksiaan
hyötyä vähennyksestä.
Lisäksi ehdotamme, että palkattaessa yksityinen
henkilö kotitöihin saisi nykyisten sivukulujen
lisäksi vähentää myös
25 prosenttia palkasta mietinnössä ehdotetun 10
prosentin sijasta. Tämä taas kannustaisi kotitaloustöiden
teettämiseen myös muilla kuin ennakkoperintärekisteriin
merkityillä tai yleishyödyllisillä yhteisöillä.
Olen havainnut, että tämä kotitalousvähennys on
kokoomuksen ainoa aktiviteetti ollut työllisyyspolitiikassa,
ja hyvä näin, mutta tätäkin
vähäistä aktiviteettia voitaisiin nyt
parantaa, kun tehdään nämä keskustan
tekemät muutosesitykset.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ihan hyvä se, että tässä asiassa
pieni liikehdintä myöskin hallituspuolueiden suunnalla
on saatu aikaiseksi. Kuitenkin jos ajatellaan tämän kotitalousvähennyksen
todellista merkitystä, niin kyllä tämän
suuntaisia parannuksia, mitä keskusta nyt tässä esittää,
minimissään pitäisi toteuttaa mahdollisimman
nopeasti. Omavastuu nykyisessä muodossaan on perusteeton
ja koskee erityisesti sellaisia kansalaisia, jotka tarvitsevat työntekijää lyhytkestoiseen
työhön tai sellaiseen työhön,
josta korvaus on aika vähäinen. Siinä tuolla omavastuulla
voi olla kuitenkin aikamoinen merkitys, ja sen poistaminen on tavattoman
hyvin perusteltua.
Mitä tulee varsinaisiin palkkakuluihin, nämä sivukuluthan
nyt jo otetaan huomioon, mutta palkkakustannusten osalta on vähitellen
päästävä siihen, että entistä suurempi
siivu myös varsinaisia palkkakustannuksia pitää voida
vähentää. Me esitämme omassa
esityksessämme, että 25 prosenttia olisi varsinaisista
palkoista vähennettävä osuus. Tämä on
mielestäni minimiaskel, mikä tässä asiassa
kannattaa ottaa. (Puhemies koputtaa) Näpertely vuodesta
toiseen tässä ei paljon vie asiaa eteenpäin.
Askeleitten pitää olla reippaampia.
Sosiaali- ja terveysministeri Maija Perho
Arvoisa puhemies! Ed. Ala-Nissilä täällä totesi, että käsittelyssä oleva
esitys on kokoomuksen ainoa aktiviteetti työllisyyspolitiikassa.
En usko, että ahkerana tunnettu ed. Ala-Nissilä ei
olisi perehtynyt siihen, mitä työllisyyspolitiikassa
tällä kaudella on tehty. Esimerkiksi työnantajien
sivukuluja on kahteen otteeseen laskettu, ja työttömyyden
kehitystä kuvaa kai muun muassa se, että ensi
vuodelle pientyönantajan työttömyysvakuutusmaksu
laskee 0,6:een. Jos mietitään vuosia taaksepäin,
tässä on tavattoman suuri vähennys. Tätähän
keskustakin on hyvin monissa yhteyksissä toivonut, nimenomaan
työnantajan sosiaaliturvakustannusten vähentämistä.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Mielestäni tämä hallituksen
esitys ja sen parantaminen on ollut erittäin mieluisa päätös.
Toivottavasti se jatkuu saman suuntaisena. Haluankin muistuttaa
toivomusaloitteestani n:o 50 vuodelta 95, että hallitus
ryhtyisi pikaisesti toimenpiteisiin perheeseen palkatun hoitajan
tai muun sellaisen työntekijän palkkauksen hyväksymiseksi
verovähennyskelpoiseksi menoksi. Tämä on
onneksi nyt ollut myötätuulessa näinkin
kauan, mutta perhe pitäisi saada samaan tilaan kuin yritys.
Yrityksethän saavat vähentää palkatun
henkilön kulut sivukustannuksineen kokonaisuudessaan verotuksessa.
Kun esimerkiksi äsken olin erään
helsinkiläisen nuoren lapsiperheen äidin kanssa
puhelimitse tekemisissä, hän sanoi, että on
vain vaikea löytää työntekijöitä,
joten varmasti on syytä tehdä jotain asian eteen,
että luotettavia kotityöntekijöitä löytyy
jatkossakin, koska tuntuu siltä, että työttömyys
ja työn tarve eivät tässäkään
kohdassa kohtaa. Mutta toivon, että tässä asiassa
voidaan edetä nopeasti vielä myönteisempään
suuntaan, kun vain talous antaa siihen resursseja.
Osmo Soininvaara /vihr:
Arvoisa puhemies! Pidän sinänsä erittäin
hyvänä, että tätä vähennystä parannetaan
ja tämän tasoa nostetaan. Mutta olen kyllä tavattoman
hämmästynyt, että tässä yhteydessä nostettiin
myös tätä prosenttia, koska nyt tämä on
aivan selvä ylikompensaatio. Tässähän
siis 60 prosenttia saa vähentää verosta,
ei omista tuloistaan. Se on enemmän, kuin jos saisi vähentää 100
prosenttia omista tuloistaan. Tämä johtaa myös
siihen — tietysti perheemme on erittäin kiitollinen
500 euron lahjoituksesta — että kun aikaisemmin
tämän täyden 900 euron saamiseen piti
maksaa palkkiota 2 250 euroa, nyt riittää 1 917
euroa, elikkä saamme isomman hyvityksen teettämällä vähemmän
töitä.
Minusta tämä rahamäärä olisi
pitänyt käyttää siihen, että olisi
nostettu tuota rajaa entistä enemmän, olisi houkuteltu
kaikkia kotitalouksia palkkaamaan enemmän ihmisiä eikä vähemmän
ihmisiä. Minusta tässä on aivan selvä ylikompensaatio
ja olisi päästy paljon parempaan tulokseen, jos
rahat olisi käytetty tämän rajan tätäkin suurempaan
nostamiseen ja tyydytty siihen 40 prosentin aika suureen subventiotasoon.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa rouva puhemies! Varmasti kaikista parasta olisi ollut
nostaa sitä rajaa, mutta tietysti pienituloiset ja varsinkin
niin sanotuissa kiireellisissä vuosissa selviämistä yrittävät
lapsiperheet toisaalta iloitsevat tästä nostetusta
prosentista. Mutta se on aika lyhyt elämänvaihe,
ja varmasti suurimmalla osalla niistä ihmisistä,
jotka teettävät tätä työtä,
olisi ollut mahdollisuus myös 40 prosentilla teettää vielä enemmän.
Tämä asia pitää jatkossa selvittää.
Mutta pyysin tätä puheenvuoroa kiittääkseni ja
kehuakseni kerrankin tovereita vasemmalta, koska aikoinaan, kun
vihreiden puheenjohtajana aloin tätä asiaa ajaa,
sain muun muassa julkisen kirjeen, hyvinkin vihaisen kirjeen, silloiselta
valtiovarainministeri Arja Alholta, jossa muun muassa vielä syytettiin
piika- ja ties mistä yhteiskunnasta. Siitä ajasta
on nyt kyllä paljon ja moni muuttunut. Tämä on
selvästi kaikkien hanke yhdessä eikä erityisesti
kenenkään. Mielestäni lähes
koko yhteiskunta on tajunnut sen, että on järkevää erityisesti
työssäkäyvien naisten kannalta, että työtaakkaa
voidaan jakaa. Suomalaiset naiset tekevät työtä sekä työpaikoilla
että kotona enemmän kuin EU-maiden sisaret ja
vieläpä kaikista eniten pätkätöissä.
Tämä on sietämätöntä, ja
osaltamme voimme tällä asialla helpottaa asiaa.
Minusta tämä on hyvä päivä.
Irina Krohn /vihr:
Arvoisa puhemies! Jatkaisin vähän samaa ajatusta
kuin ed. Brax. Uskon, että tämä ajattelu
murtaa tiettyä suomalaisen feminismin ja vahvan naisen
myyttiä. Meidän ihanteemme on ollut se, että kaikki
tehdään itse, ja kotona tehtävän
työn heikko arvostus on näkynyt paitsi siinä,
että kotihoitotyöstä ei tule eläkettä eikä sitä arvosteta
tulojen muodossa, myös siinä, että kotona
tehtävää työtä ei ole
haluttu avata markkinoille. Tämä ideologinen muutos,
että vahvuus voi tarkoittaa myös sitä,
että osaa organisoida elämänsä paremmin
ja jakaa työtä eikä suomalaisen naisen
vahvuus ole vain sitä selkänahasta kaiken irti
repimistä, varmasti koituu niin naisten kuin koko yhteiskunnan
parhaaksi.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Rouva puhemies! Tämä on
kaikkien hanke, mutta tämä ei koske kaikkia. Kun
on kaikkien hanke, niin pitäisi sellainen järjestelmä luoda,
joka koskee myöskin kaikkia kansalaisia, joilla on mahdollisuus
ja halu teettää töitä kotona.
(Hälinää — Puhemies koputtaa)
Ne, jotka jäävät tämän
ulkopuolelle, ovat ne, jotka eivät maksa veroa; eivätkä ne,
jotka maksavat pientä veroa, siitä hyödy, ja
silloin ne ovat nimenomaan eläkeläisiä,
joilla olisi kaikkein suurin tarve saada helpotusta kotitöihin,
kun heillä omat voimat alkavat uupua.
Tämän vuoksi se malli, mikä oli aikaisemmin esimerkiksi
Länsi-Suomen läänissä käytössä, että alennus
annettiin yrittäjälle suoraan, oli erittäin
toimiva malli ja se oli oikeudenmukainen, koska kaikki saivat saman
suuruisen kevennyksen. Mutta nyt ne, joilla on suuremmat tulot,
saavat suhteessa suuremman kevennyksen ja vielä mainitulla
tavalla ylikompensaatiota. Toivon, että jatkossa palataan
siihen malliin ja otetaan nimenomaan yksinomaan käyttöön
se malli, että tämä helpotus annetaan
palvelujen järjestäjille, yrittäjille
ja yhteisöille. Silloin se olisi kaikille hyötyä tuova
malli, ja sellaista mallia pitäisi ajaa, kun kaikki puolueet
ovat tätä asiaa ajamassa ja kannattamassa.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Varmasti molemmat mallit käyttöön
on paras tie. Minusta nämä eivät sodi
toisiaan vastaan, niille löytyy tavallaan kysyntä ja
tarve molemmille. Aika pienituloisten kohdalla se, että omavastuu
poistetaan, niin kuin keskusta kohta äänestettävässä mallissa
esittää, poistaa osin niitä kiistattomia
pulmia, mitkä liittyvät tähän
hallituksen esitykseen tai ryhmien nyt sopimaan malliin.
Mitä tulee vielä ministeri Perhon esille nostamaan
asiaan, kun hän arvioi ed. Ala-Nissilän työllisyyspuheita,
ministeri mainitsi, että työnantajan työttömyysvakuutusmaksua
on voitu alentaa. Näin on, näin onkin, mutta jos
minä nyt oikein muistan voimassa olevaa lainsäädäntöä,
sehän on lakisääteinen juttu silloin,
kun työttömyys laskee tietyllä tavalla,
ja se voidaan sanoa, että hallitus on onnistunut omalta
osaltaan laskemaan yleisesti työttömyyttä tämän
erittäin nopean taloudellisen kasvun ansiosta, ja kun näin
on tapahtunut, niin sehän velvoittaa suorastaan hallituksen
siihen, että sen on pakko laskea työttömyysvakuutusmaksua.
Jos muistan oikein, ja luulen muistavani oikein, niin lainsäädännöllisesti
tämä asia taitaa mennä näin.
Sosiaali- ja terveysministeri Maija Perho
Arvoisa puhemies! Ed. Pekkarinen muistaa asian aivan oikein,
ja tarkoitin juuri sitä, mitä ed. Pekkarinen,
että työttömyyttä on saatu alennettua
ja se heijastuu osaltaan työnantajien palkkasivukuluihin,
millä puolestaan — ainakin keskustan opin mukaan,
ja myöskin itse uskon siihen aika pitkälle — on
edelleen työllisyyttä parantava vaikutus. Lisäksi
hallitus on alentanut kansaneläkemaksua näissä pienimmissä yrityksissä ja
myöskin tehnyt sekä suur- että pientyönantajille
maksualennuksia. Totta kai monilla työvoimapoliittisilla
toimenpiteillä on ollut merkitystä: Otetaan vaikka
yhdistelmätuki, otetaan oppisopimuskoulutus. Kyllä nämä ovat
olleet aivan yhteisiä hallituksen tahdonilmauksia, kun
näissä asioissa on oltu aktiivisia.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ministeri Perho käytti empaattisella
tavalla vastauspuheenvuoron ja oli ihan oikeassa noissa sanomissaan
asioissa. Mutta todella minä tarkoitin lähinnä enemmän
tällaisia erillisiä työllisyystoimenpiteitä,
joita olisi kokoomuksen suunnalta esitetty — niitä ei
ole juuri näkynyt, ei kuulunut. Ei ole mitään
tällaista työllisyysohjelmaa kokoomuksella havaittu,
ainoastaan kotitalousvähennys. Siitä edustajat
Sarkomaa ja Markkula-Kivisilta ovat taistelleet, mutta työllisyyspolitiikka
jää vähän kapea-alaiseksi. (Ed.
Pekkarinen: Hyvin kapeaksi!) — Ed. Pekkarinenkin tuossa
nyökyttelee voimakkaasti. — Jää kovin kapeaksi
tämä työllisyyspoliittinen aktiviteetti. Sitä olisi
toivonut todella enemmän.
On totta, kuten ed. Stenius-Kaukonen totesi, että kaksi
mallia oli ennen. Tämä tukimallihan sopi nimenomaan
pienituloisille ja työttömille jnp. Ehkä olisi
hyvä, jos olisi molemmat mallit käytettävissä.
(Ed. Pekkarinen: Omavastuu pois!) — Mutta tämän
omavastuun poisottaminen tulee nyt pienituloisia vastaan. — Toivomme,
että ed. Stenius-Kaukonen lähtee äänestysnappia
painamalla tukemaan tätä. (Ed. Stenius-Kaukonen:
Ei se auta!) — Se auttaa, ed. Stenius-Kaukonen. Mennään
oikeaan suuntaan, ehkä riittämättömästi,
mutta tulkaa nyt mukaan. Älkää painako
väärää nappia tällä kertaa.
Puhemies:
Olen tässä havainnut erittäin hyväksi tämän,
että etenemme puhujalistaa myöten, koska arvoisat
edustajat ovat pitäneet hyviä, lyhyitä puheenvuoroja.
Me olemme edenneet näin asiassa kovin hyvin. Siksi en ole
myöntänyt vastauspuheenvuoroja. Minun täytyy
nyt ihan kiittää. Kyllä on hyvin mennyt.
Siitä syystä annan ministeri Perholle nyt
puheenvuoron, mutta toivon, että voimme näin edetä.
Silloin tulee täyteläisempiä, vaikka
lyhyitä puheenvuoroja.
Sosiaali- ja terveysministeri Maija Perho
Arvoisa puhemies! Lyhyesti: Pyydän sitten ed. Ala-Nissilää ja
ed. Pekkarista kääntymään vaikka
puoluetoimiston tai ryhmäkanslian puoleen, jotta voitte
tutustua tarkemmin meidän työllisyyspoliittisiin
linjauksiimme ja ehdotuksiimme, jos olette jostain syystä jättäneet
niihin tutustumatta.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Aluksi haluan todeta ed. Pekkariselle
ja ed. Ala-Nissilälle, että kokoomus julkaisi
seuraavan vaalikauden tavoitteet lokakuussa, 26. päivä.
Ne ovat esimerkiksi Internetissä luettavissa. Siellä työllisyyden
parantaminen on aivan avainasemassa. Siellä on myöskin
kotitalousvähennys ja sen laajentaminen kirjattu.
Arvoisa puhemies! Pidän tätä esitystä erinomaisena.
Se on tärkeä perheiden kannalta, tasa-arvon kannalta,
harmaan talouden kitkemisen ja työllisyyden parantamisen
kannalta, mutta se on myöskin hyvä esitys Suomeen
maahanmuuttaneiden kannalta. Juuri tapasin helsinkiläisiä maahanmuuttajia.
He totesivat, että kotona tehtävää työtä pitäisi
arvostaa ja se on hyvä tapa Suomeen muuttaneille tulla
mukaan suomalaiseen työelämään,
oppia suomen kieli, suomalainen kulttuuri. (Ed. Jaakonsaari: Kotiapulaisiksi
vaan kaikki!) Arvoisa rouva puhemies! Toivon, että tämän asian
kanssa voidaan edetä myöskin seuraavalla vaalikaudella.
Tämä on tärkeä esitys.
Jaakko Laakso /vas:
Rouva puhemies! Kuten me tiedämme, viime vuonna tätä verovähennysmallia
käytti hyväksi noin 66 000 suomalaista.
Ongelma kuitenkin on se, että ne, jotka kaikkein eniten
tarvitsisivat esimerkiksi korjausapua tai apua kotitöihin,
eivät pääse tästä mallista osallisiksi.
Syynä on se, että Suomessa on noin 300 000
eläkeläistä, jotka eivät maksa
veroa lainkaan. Mehän tiedämme, että yksinäisellä eläkeläisellä kunnallisveron
alaraja kulkee tällä hetkellä 3 200
markassa — anteeksi, että en osaa euroja vielä käyttää — ja
eläkeläispuolisoilla 3 300 markkaa. On
noin 300 000 eläkeläistä, jotka
eivät pääse tästä verovähennysmallista
osallisiksi, koska he eivät maksa veroja. Sen takia molempien
mallien olemassaolo olisi tietenkin parempi kuin nykytilanne. Mielestäni
siihen suuntaan tätä järjestelmää pitäisi
kehittää.
Liisa Jaakonsaari /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Brax antoi väärän
kuvan tästä historiasta antamalla sen kuvan, että ministeri
Arja Alho olisi aikoinaan lähettänyt hänelle
vihaisen kirjeen. Ministeri Arja Alhon aikana hänen toimestaan ajettiin
läpi tämä koko asia. Hän oli
se, joka Miina Sillanpään hengessä vei
tätä asiaa eteenpäin. Mutta hän
juuri kiinnitti tähän huomiota, että kaikkein
pienituloisimmat eivät tästä hyödy.
Sen takia tämä yrityksille annettava tuki olisi
ollut tulonjaollisesti oikeampi.
Mutta, arvoisat kollegat, ollaan rehellisiä tässä asiassa,
että tämän työllisyysvaikutusta
nyt liioitellaan aivan hirvittävästi. Tämä ekstrapositiivinen
verovähennys ihmisille, olkoon. Mutta olisi hienoa tehdä tutkimus,
monikohan työ ja remontti olisi tehty myös ilman
tätä vähennystä. Eli tämä on
kotitalouksien hyvinvointipolitiikan kannalta, harmaan talouden
kannalta hyvä, mutta kyllä liioitellaan työllisyysvaikutusta,
mutta hyvä näinkin.
Ei ed. Ala-Nissilänkään kannata kysellä,
ei keskustankaan työllisyysohjelma ole edennyt. Sitten
työreformin hiljaista on ollut, hiljaista on ollut.
Edustajat Soininvaara ja Ravi merkitään
läsnä oleviksi.
Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Täällä on
kannettu huolta näistä pienituloisista eläkeläisistä tämän
lain yhteydessä. Huoli on aivan aiheellinen. Mielestäni
tässä pitäisi kyllä kuntien
kotiavustajajärjestelmää kehittää. Meillähän
on päinvastoin vähennetty kotiavustajien tehtäväskaalaa
ja on tarkat luettelot, mitä kotiavustaja ei saa tehdä:
ei saa laittaa ruokaa, ei saa siivota, ei saa käydä kaupassa.
Näinhän on jo listattu siellä. Elikkä kotiavustajajärjestelmä,
jota pitää kehittää, on pienituloisten
eläkeläisten hyvä turva ja kodinhoitajajärjestelmä.
Elikkä kuntien valtionosuuksilla hoidetaan osa tästä problematiikasta.
Tämä laki hoitaa sitten osan.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Jaakonsaari, silloisen ministeri
Alhon kirje oli tosiaan STT:llä. Siitä myös
muistaakseni Ilta-Sanomat teki koko aukeaman jutun, että se
on kyllä ihan todistettavissa ja löydettävissä.
Se asia, mistä hän syytti minua, oli se, että minun mielestäni
perheiden piti saada palkata myös suoraan ihmisiä kotiinsa.
Hän alkuun ajoi vain tätä yrityksiä tukevaa
mallia, ja pitkällisen meidän välillämme
olleen riidan jälkeen tehtiin kompromissi siitä,
että maan eri alueilla kokeillaan eri asioita. Tämä on
ihan helposti todistettavissa.
Olisin vielä jatkanut tätä keskustelua,
minkä takia myös tämä malli
on hyvä, vaikka varmasti tarvitaan eläkeläisille
kunnallisia palveluita. Suomessa on tällä hetkellä Suomen
ja Länsi-Euroopan järkyttävin tilanne
sen suhteen, että joka viides 35-vuotias nainen on lapseton ja
näillä näkymin sellaiseksi tulee jäämään.
Luku on vielä suurempi, kun otetaan akateemisesti koulutetut,
niin sanotut uraa hakevat tai kovin työkeskeiset naiset.
Heistä vielä suurempi osa, suurempi kuin Suomen
historiassa koskaan, on jäämässä lapsettomiksi
kokonaan. Se johtuu siitä, että me olemme järjestäneet
työmarkkinat käsittämättömällä tavalla.
Näistä naisista ne, joilla on töitä, tekevät
ylipitkää päivää koko
ajan. Osa on stressaantuneena pätkätöiden,
työttömyyden ja työn välissä eikä pysty
järjestämään elämäänsä niin, että uskaltaisi
perustaa perheen ja voisi sitten, kun palkkatulot riittävät,
ostaa apua. Tähän tämä laki
auttaa.
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä on paljon
perätty sitä entistä suoran tuen mallia.
Minä en oikein usko sen palauttamiseen. Aikoinaanhan juuri
päädyttiin siihen, että otetaan tämä verovähennysmalli
käyttöön, koska siinä suoratukimallissa
hallinnolliset kustannukset olivat erittäin isot ja veivät
huomattavan osan siinä käytettävissä olevasta
rahasta.
Jos on niin pienituloinen, että ei voi vähentää sen
paremmin valtionverosta kuin kunnallisverostakaan, minkä tämä mahdollistaa,
niin silloin kyllä varmaan ollaan semmoisessa kohderyhmässä,
jos ajatellaan pienituloisia eläkeläisiä, että tosiaan
kunnallisen kotipalvelun kautta tämä suora tuki
täytyisi järjestää ja kehittää näitä palveluseteliratkaisuja
esimerkiksi tähän tarkoitukseen, niin että kunta
voi ostaa sen palvelun vaikka niin, että yksityinen yrittäjä tuottaa
sen, mutta kunta sitten antaa sen subvention näille pienituloisimmille
eläkeläisille. Mutta totta kai omavastuurajan
poistaminen, niin kuin keskusta ehdottaa, myöskin helpottaisi
tätä asiaa.
Arvoisa puhemies! Minun käsitykseni on kyllä se,
että tämä vähennys on vaikuttanut
kyllä huomattavasti itsensä työllistävää yrittäjyyttä ja sen
mahdollisuuksia lisäävästi ja tuonut
enemmän (Puhemies koputtaa) toimijoita tälle alalle, niin
että myös esimerkiksi kunnat voivat ostaa näitä palveluita.
Mutta siinä ideologisessa keskustelussa, joka tähän
liittyy, oma käsitykseni on sama kuin ed. Braxin, että se
liittyy siihen, että tämä suora työllistäminen,
se että verovelvollinen suoraan työllistää jonkun
henkilön, joka ei muodosta yritystä, oli se ongelma.
Sen takiahan tämän mallin vähennysoikeus
on ollut vanhassa järjestelmässä erittäin
heikko ja heiveröinen. Minusta on erittäin hyvä,
että tässä on päästy
liikkeelle sen osalta, että myös suoran työllistämisen
tuki kohenee, koska kaikilla alueilla ei tosiaankaan ole yrittäjämuotoisia
kotipalvelutoimijoita, joilta näitä palveluita
voitaisiin ostaa.
Kari Kantalainen /kok:
Arvoisa puhemies! On helppo yhtyä ed. Aulan sanoihin.
Tässä todellakin näitä kahta
mallia kokeiltiin eli yritystukimallia ja verovähennysmallia.
Ongelmana oli nimenomaan suorassa yritystukimallissa se, että hallinnolliset
kustannukset, mikäli oikein muistan, olivat 15—20
miljoonan luokkaa vuositasolla, kun sitä markkinoitiin,
tehtiin asiaa tunnetuksi jnp. Siinä mielessä se
oli suhteettomasti kalliimpi, ja näin ollen ymmärrän,
että on selkeästi päädytty tähän
verovähennysmalliin, jonka osalta tuloksia on ollut nähtävissä näiden
selvitysten puitteissa.
Puhemies! Mitä vielä tulee työllisyyspolitiikkaan
ja työllistämiseen, mitä nostettiin ed.
Ala-Nissilän puheessa esille, voisi todeta, että Lipposen
kakkoshallitus on alentanut keskeistä asiaa eli työhön
kohdistuvan verotuksen tasoa sillä tavalla, että veronkevennykset
ovat kaiken kaikkiaan noin 16 miljardia markkaa. Se on varsin merkittävä asia.
Voi todeta, että sitä kautta suomalaisen työn
kilpailukyky on varmastikin parantunut ja sitä kautta on
myöskin voitu luoda uusia työpaikkoja.
Irina Krohn /vihr:
Arvoisa puhemies! Tuntuu, että ed. Jaakonsaarta Miina
Sillanpään suuri varjo varjostaa niin kovasti,
että lähihistorian yksityiskohdat jäävät
hämärään. Miina Sillanpään työ on
aivan loistavaa, ja on hirveän tärkeätä,
että ne epäkohdat, jotka liittyivät siihen
piikayhteiskuntaan ilman työsuhdeturvaa, mahdolliset seksuaaliset
hyväksikäytöt ja ties mitä,
mitä on tosiasiallisesti tapahtunut vanhassa yhteiskunnassa silloin,
kun ei ole ollut kunnon lakia, eivät toistu. Mutta tämä keskustelu
kohdistuu juuri siihen, että vasemmisto väitti,
että tämä muinaistodellisuus siirtyy
sellaisenaan perheisiin ja ikään kuin yhteiset
lait eivät suojaisi perheessä työskentelevää työntekijää.
Kun puhutaan perheiden hyvinvoinnista, tragedia on se, että vaikka
Miina Sillanpää ja muu sosialidemokratia on rakentanut
hienoa hyvinvointivaltiota, niin hyvinvointiyhteiskunnan rakentaminen
on ollut kipeämpää, koska aina ajatellaan,
että järjestelmä tietää paremmin
kuin järjestelmän yksiköt, ihmiset ja
perheet. Tämä sama asia tuli esille silloin, kun
kehitettiin päivähoitolakia, jota me vihreät
olemme olleet todella voimakkaasti, siis subjektiivista oikeutta,
tukemassa ja varmasti torjuneet sen huononnuksia useita kertoja.
Vasemmistonaisille tämä kotihoitotukimalli tuntui
olevan ylitsepääsemätön. Vain
kodin ulkopuolella ja vain järjestelmän ehdoilla oleva
työ on sellaista, joka tuottaa arvoa ja hyvinvointia. Tämä ei
vastaa nykysuomalaisten perheiden enemmistön käsitystä oikeudenmukaisuudesta.
Ed. Jaakonsaari pyytää vastauspuheenvuoroa.
Puhemies:
Minä pyydän, että ed. Jaakonsaari malttaa
ja ottaa P-painikkeella puheenvuoron.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä hallituksen esitys
on varmasti parempi kuin nykyinen malli. Keskustan vastalause on parempi
kuin hallituksen esitys, mutta sitä parempia esityksiä voisi
myöskin esittää. Mutta mennään
askel kerrallaan. Minusta on ihan oikein, että on oivallettu,
että tällä on merkitystä. Olen
kyllä ed. Jaakonsaaren kanssa samaa mieltä, että ei
tällä työllisyyden kannalta niin suurta merkitystä ole,
joskin pieni merkitys. Nimittäin jos talossa on suurempi
remontti, kyllä se tehdään riippumatta
siitä, saadaanko verovähennystä vai ei.
Olen myöskin sitä mieltä, toisin kuin eräät
muut edustajat, että jos itse pystyy jotakin tekemään,
kannattaa tehdä. On terveen miehen ja naisen merkki, että itse
tekee sen työn ja käyttää säästyneitä varoja
parempaan tarkoitukseen.
Mitä sitten tulee omavastuuseen, niin kyllähän
meillä on omavastuu lääkkeiden osalta,
meillä on matkakustannusten vähennysten osalta omavastuu,
melkein kaikkeen liittyy omavastuu monestakin syystä. Ja
jos omavastuuta lähdetään poistamaan,
niin kyllä minä lähtisin poistamaan ensin
lääkkeiden osalta. Se on kyllä se kaikkein tärkein.
Toisin sanoen tämä hallituksen esitys on minun
mielestäni hyvä. Ensi vuonna seuraava hallitus
tekee pienen parannuksen siihen, ja pikkuhiljaa tullaan siihen,
että valtaosa näistä kotitalouspalkkamenoista
voidaan verotuksessa vähentää.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Olen saanut sen vaikutelman, että tämän
asian varhaishistoria on aika kipeä asia monelle. En uskalla
sen takia siihen mennä, se näyttää niin
tulenaralta. Mutta sen myöhemmän ajan analyysi on
ilmeisesti ed. Aulan analyysissa se kaikkein eniten nappiin sattunut
ja myöskin sen osalta, mitkä ovat ne rinnasteiset
mallit, joilla tämä homma voidaan kuntatasolla
hoitaa mahdollisimman hyvin.
Olisin kiinnittänyt kuitenkin erityisesti huomiota
tämän nyt valitun linjan ylikompensoituvuuteen,
nimittäin siinä katsannossa, että nyt
kun se on ylikompensoiva ilmiselvästi, sen täytynee merkitä sitä,
että harmaa talous tältä lohkolta häipyy
totaalisesti pois. Sitä kannattaa kyllä tutkia nyt.
Se on semmoinen, sanotaanko, väitöskirja-aihe,
kun ne ovat niin populaareja täällä tällä hetkellä.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Mielestäni tässä ongelmana
on se, että tämä on liian nopeasti valmisteltu
ja ehkä nämä arviot näistä tulojakovaikutuksista
ja ylikompensaatiosta ja muista sellaisista ovat jääneet
tässä yhteydessä tekemättä.
Siinä mielessä kritiikkiä tietysti hallitukselle
ja ehkä eduskunnalle ja tupopöytään
ja minne kaikkialle se kuuluukaan sitten tämä kunnia
ja myöskin kritiikkiä tästä,
että lainsäädäntö pitäisi
valmistella paremmin. Työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunnassa
nämä lait on aina tämän kotitalousvähennyksen
osalta tähän asti käsitelty, mutta tällä kertaa
asiaa ei ehditty käsitellä eikä myöskään
arvioida siitä näkökulmasta.
Ed. Krohnin puheenvuoroa ihmettelin syvästi. Ilmeisesti
vaalit ovat lähestymässä, täytyy
kaivella vielä jostakin vanhoja puheita ja vanhaa aikaa.
En ainakaan tunnistanut itseäni ollenkaan vasemmistolaisena
naisena noista teidän puheistanne. Olen aina kannattanut
kotihoidon tukea vaihtoehtona päivähoidolle, ja
se on perheiden oma valinta, ja se on ihan selvää,
ja mitä jostakin menneisyydestä puhutaan, niin
tämä päivä on ihan uusi päivä.
Toivoisin, että näitä tulonjakovaikutuksia
arvioitaisiin kaiken kaikkiaan näissä asioissa. Muistutan
vain siitä, että vuorotteluvapaalaki oltiin eräiden
työmarkkinajärjestöjen kautta poistamassa
sen vuoksi, että sitä käyttävät
vain hyväosaiset, ja nyt tässäkin joskus
olisi mielenkiintoista nähdä, mitkä nämä vaikutukset
ovat ja miten saataisiin myös sitten pienituloisemmille mahdollisuus
käyttää näitä.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Minusta hallitus on ihan oikealla asialla
tässä. Tämä asia etenee, ja
itse henkilökohtaisesti olen ihmetellyt, että aikaisemmin
ei ole pystytty näitä harppauksia eteenpäin
ottamaan. Totta kai voidaan joitakin prosentteja arvostella, mutta
kun hallituspuolueen jäsen täällä edellä lähinnä arvostelee
sitä, mitä tässä jäi
tekemättä, niin vähän jäin
miettimään, miksi esimerkiksi näiden
verovähennysprosenttien nostoon ei voi olla tyytyväinen.
On niin monia muitakin asioita.
Minusta tämä on joka tapauksessa oikea tie,
se ei ole kaikin osin riittävä, se ei vielä anna
tarpeeksi valinnanvapautta perheille, siinä on paljon kehittämistä,
se on ihan selvä. Sen työllistävä vaikutus
on kuitenkin nyt jo jotain ja vaikutus harmaaseen talouteen on ehkä miniatyyri,
mutta me emme tiedä. Se voi monissa pienissä remonteissa
olla nyt jo aika suuri. Tämä sali hohkaa kuitenkin
sitä, että tällä tiellä meidän
täytyy kehittyä, ja silloin me saamme vielä voimakkaamman
vaikutuksen harmaaseen talouteen ja entistä paremmin työllistävän
vaikutuksen, kun parannamme tätä seikkaa.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Palkansaajana pidän aivan erityisen
tärkeänä tätä verovähennysmallia
sen vuoksi, että tämä laki mahdollistaa
sille henkilölle, joka palkataan kotiin, asianmukaisen
palkkauksen, mikä on äärimmäisen
tärkeää. Ehkä juuri on ollut
näitä asenteita, mihinkä ed. Irina Krohn
aikaisemmin pitämissään hyvissä puheenvuoroissaan,
samoin kuin ed. Pulliainen, viittasi. Yhteiskunta voi hyvin, jos
perhe voi hyvin. Suomessa naiset käyvät töissä monista
eri syistä. Siksi on tärkeää saada kotiin
apua, aivan kuten laki sitä esittää.
Asenteet ovat onneksi muuttuneet järkevämpään suuntaan
tässä asiassa. Puhun näin, koska itse olen
työssä käyvä palkansaaja, jolla
on kaksi alaikäistä lasta.
On ihan totta, että kotiavustajille aikoinaan, kun
heitä koulutettiin, kerrottiin pikemminkin, mitä he
eivät saa tehdä, kuin se, mitä he saavat tehdä.
Tässä jostakin syystä ovat asenteet kieroutuneet
ja on syytä korjata tätä, varsinkin kun näyttää siltä,
että nykyisin lähihoitajakoulutuksen saaneet henkilöt
varmasti tulevat hakemaan työmahdollisuuksia tämän
lain suomissa puitteissa. On päivänselvää,
että elämme demokratiassa ja kukaan yksin ei voi
tätä lakia saada läpi. Sen takia meidän
pitää yhdessä saada se aikaan.
Yksi tärkeä seikka, jota ei saa unohtaa, on
se, että tämän lain sisältö on
saatava markkinoiduksi potentiaalisille käyttäjille
mahdollisimman tehokkaasti. Vielä ei ole kansalaisten tiedossa kaikki
nämä mahdollisuudet, kuinka verovähennystä saadaan
ja miten tätä lain suomaa mahdollisuutta käytetään.
Siinä on vielä korjaamisen varaa myös.
Paula Kokkonen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Muutama kommentti täällä esitettyyn
keskusteluun.
Toteaisin sen, että kun ensinnäkin on väitetty, että tämä laki
ei hyödytä eläkeläisiä,
niin suurin osa eläkeläisistä maksaa
myös veroja, joten tämä auttaa heitä ja
hyödyttää heitä aivan yhtä hyvin kuin
muitakin veronmaksajia.
Ed. Hyssälälle haluaisin todeta, että siivousta ja
tällaisia kotitöitä ei ole kotiavustajilta
ainakaan Helsingissä kielletty. Olen tämän
nimenomaan selvittänyt siitä syystä,
että tällainen väite esitetään
niin kovin usein. Se on silkkaa väärää tietoa.
Sitten haluaisin todeta, että tämä laki
on aivan selvä askel eteenpäin. Tämä on
rehellisen veronmaksajan etu. Aivan liian harvoin tässä salissa puhutaan
tavallisista keskituloisista veronmaksajista. Heitä on
syytä muistaa, ja minusta tämä on nimenomaan
kädenojennus heille.
Sitten sanoisin, että logiikka hoi! Ei kai voi saada
verovähennystä, jos ei maksa verojakaan. Negatiivinen
verovähennys nyt tuskin tulee edes tässä salissa
ajetuksi.
Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Pyysin siinä vaiheessa puheenvuoron, kun
ed. Hyssälä oli äänessä,
kun hän jotenkin antoi sellaisen vaikutelman, että kotipalveluhenkilöstön
työn uudenlainen suuntaaminen olisi tästä salista
lähtöisin, mitä se ei todellakaan ole.
Kunnat voivat täysin itsenäisesti päättää siitä,
kuinka paljon henkilökuntaa kotipalveluunsa palkkaavat,
ja myöskin sen, mihin kohdistavat sen työpanoksen.
On todella surullista, että kunnat ovat katsoneet olevan
mahdollista syrjäyttää lapsiperheet kotipalvelun
tuen saajina ja tällä tavalla eivät ole
käsittäneet, että se olisi hyvää ehkäisevää työtä lastensuojelumielessäkin.
Tässä ne myöskin ovat hinnoittelussa
laiminlyöneet sen ajatuksen, että pitämällä kunnan
palvelujen hinnat kohtuullisina kunnat voisivat tarjota näitä palveluja niille,
jotka eivät pysty markkinahintoja maksamaan.
Arvoisa puhemies! Itse tästä kotiavun palkkaamisesta
totean, että minusta on kyllä suomalainen järjestelmä omalaatuinen.
Siinä haastetta riittää, että palkansaaja,
joka palkkaa toisen ihmisen, joutuu tekemään sen
nettotuloistaan. Tietenkin tässä nyt hieman taas
mennään parempaan suuntaan, mutta minun mielestäni
kyllä pitäisi päästä sellaiseen
tilanteeseen, että palkkauskulut voitaisiin kokonaan saada
vähennyskelpoisiksi. Sanoisin, että kyllä paljon
syntyisi lisää työtilaisuuksia, kun tällainen
uudistus voitaisiin saada aikaan. Minä en kuulu niihin,
jotka pelkäisivät enää piikateeman
piirissä tätä ratkaisua. Minä luotan
suomalaiseen sosiaaliturvalainsäädäntöön,
joka on nostanut suomalaisen naisen aseman kansainvälisen
vertailun mielessä aivan fantastiselle tasolle, eikä siitä tingitä.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Olen ihmetyksellä kuunnellut tätä keskustelua,
kun on tullut se kuva, että tässä nyt
onkin koko työllisyyden avain. Tässä on
jonkinlainen "sesam aukene", kun tämä kotona tehtävän
työn verotus on käsittelyssä. Ainakin
täällä on tullut se käsitys
sekä hallituspuolueiden eräiden edustajien että myös opposition
taholta, että tämä on ihan paras työllisyyslääke
tai ainakin parhaita. Keskusta on pistänyt vielä joitakin
prosentteja lisää, niin kuin keskustalle tietysti
kuuluukin oppositiopuolueena, mutta onko keskustassa yhtään
laskettu, mitä vaikutuksia sillä on ja mitä tämä tarkoittaa
vai onko se vaan pelkkää propagandaa?
Kun täällä ovat myöskin
edustajat Nurmi ja Brax halunneet ottaa kovasti kunniaa itselleen tästä,
niin sen kunnian mielelläni heille suon, mutta samalla
he olisivat voineet kertoa tai esimerkiksi valiokunnan mietinnössä olisi
voitu kertoa, montako työpaikkaa tämä on
todella luonut, montako kokoaikaista tai osa-aikaista työpaikkaa.
Joku voisi tämän nyt kertoa, joka on kauhean innostunut
näistä työllisyysvaikutuksista.
Tämä on hyvätuloisten vähennys,
niin kuin täällä on todettu, muun muassa
ed. Stenius-Kaukonen, ja kyllä epäily on aika
suuri, että työt olisi joka tapauksessa tehty.
Kyllä tämä nyt vaan lisää valitettavasti
hyvätuloisten verohelpotuksia, ja keskusta on vielä edelleen
lisäämässä niitä omalta
osaltaan.
Ehkä ed. Nurmelle vielä kysymys: Ketkä ovat ne
naiset, jotka tulevat tekemään näitä töitä,
ed. Nurmi? (Eduskunnasta: Maahanmuuttajat!) — Maahanmuuttajatko
vai? — Meillähän on aivan valtavan kova
koulutustaso suomalaisilla nuorilla naisilla. Eivät he
varmasti ihan ensimmäisenä kotitaloustöihin
ole pyrkimässä.
Liisa Jaakonsaari /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan vielä tähän
historiaan. Vihreät sisaret ja veljet ovat niin vihreitä,
että eivät millään muista, että se
oli ministeri Alho, joka raivokkaasti ajoi tätä asiaa.
Silloin oli keskustelua nimenomaan vain tästä mallista,
mutta koko tämän ajattelun läpimurto
tapahtui silloin, että kotityö on yhtä arvokasta.
Mutta se, missä todella liioiteltiin silloin: liioiteltiin,
että tulee kymmeniätuhansia, satojatuhansia työpaikkoja,
kun ei ymmärretty sitä, että enää ei
ole sellaisia nuorten tyttöjen armeijoita, jotka maalta
tulevat palvelemaan rouva Nurmea ja muita rouvia. (Ed. Nurmi: Niitä tuleekin
kaupungista!) Tässä ei ole kysymys muusta kuin
täysin realismista. Nyt tässä onkin paljon
tapahtunut niin, että vähennys tulee remontteihin
jne., ja kaikki se on hyvä. Me tuemme edelleen ja taistelemme,
että tämä menee läpi täällä eduskunnassa.
Tämä on erittäin tärkeää.
Mutta kollegat, ei liioitella, ei todellakaan liioitella, koska
se antaa omituisen kuvan siitä työllisyysajattelusta,
mitä täällä eduskunnassa on. Suomi
on nostanut suomalaisen naisen asemaa niin vahvasti todellakin,
että mitään sellaista piika-ajattelua
ei ole muuta kuin ideologisissa arkistoissa, joita nyt vihreät
kaivelevat, näitä arkistoja. (Eduskunnasta: Antaa
arkistotyötä!) — Arkistotyötä. — Sellaista
ei ole. Vielä kerran, se on sosialidemokraattisten naisten
ajama asia, että näin tapahtuu. Minusta tässä on
sen mallin tulonjakovaikutuksia ja muita hyvä vieläkin
miettiä, mutta me tuemme tätä tosi vahvasti.
Jaakko Laakso /vas:
Rouva puhemies! Ed. Jaakonsaari puhui asiaa. Mielestäni
meidän ei ole todellakaan syytä liioitella tämän
lakiesityksen työllisyysvaikutuksia. Mutta yhdessä suhteessa tämä on
tärkeää ja kannatettavaa lainsäädäntöä. Se
mahdollistaa kyllä myös pienituloisille sellaisen
avun, jota he tarvitsevat esimerkiksi korjaus- ja kotitaloustyöhön.
Ongelma on se, että kaikkein pienituloisimmat eivät
pääse tästä mallista osallisiksi.
Luulisin, että se olisi meidän kaikkien intressissä,
että me kehittäisimme tulevaisuudessa tätä järjestelmää siten,
että myös ne, jotka tällä hetkellä eivät maksa
kunnallisveroa — jotka ovat kaikkein vähätuloisimpia,
jotka eivät voi myöskään vähentää tämän
mallin mukaisesti mitään, koska eivät maksa
veroa — että myöskin juuri ne, jotka
ilmeisesti eniten tarvitsisivat apua, pääsisivät
osallisiksi tästä avusta.
Silloin varmaankin tavoitteena pitäisi olla luoda toisenlainen
järjestelmä, palveluyrityksiin perustuva järjestelmä,
joka meillä kokeilussa olikin olemassa, ja ulottaa tämä malli
koko maahan, jolloin myöskin vähätuloisimmat
pääsisivät osallisiksi tästä sinänsä kannatettavasta
järjestelmästä.
Ed. Hassi merkitään
läsnä olevaksi.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa rouva puhemies! Ensimmäisen puheenvuoroni
pääviesti oli se, että minä olen
iloinen siitä, että tämä on
kaikkien asia. Mielestäni se, mitä ed. Jaakonsaari
sanoi lopuksi ja mitä ed. Huotari sanoi ja mitä ed.
Vehkaoja sanoi, juuri todisti sitä, että tilanne
on selvästi tässä suhteessa muuttunut
ja ollut pitkään jo muuttunut.
Sen sijaan sen, syytettiinkö minua piikayhteiskunnan
edistämisestä, kun ajoin sitä mallia,
joka nyt on siis tässäkin laissa, että yksittäinen
nainen voi palkata toisen naisen tai mies toisen miehen tai ristiin
kotiinsa töihin, sen voi todellakin jokainen tarkistaa.
Meidän ei kannata siitä enää tässä väitellä.
Tärkeintä on se, että tämä on
nyt nähty yhdessä hyväksi malliksi ja
että yhtä lailla voidaan lähteä hakemaan
uusiakin samanlaisia malleja, joilla ihmisten koteihin saadaan apua.
Korostan vielä sitä, että tällä hetkellä työmarkkinoilla
35-vuotiaiden akateemisesti koulutettujen miesten ja naisten eteneminen
työuralla on aivan eri maailmasta. Siinä mielessä olemme menneet
tasa-arvossa taaksepäin. Jostain syystä 40-vuotiaat
akateemiset miehet ovat onnistuneet saamaan haluamansa määrän
lapsia ja 50-vuotiaina vielä osa näköjään
aloittaa koko homman uudelleenkin, kun samassa tilanteessa olevista akateemisesti
koulutetuista naisista viidennes ei ole uskaltanut perustaa, pystynyt
perustamaan perhettä.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin sanoisin, että pienetkin
teot työllisyyden parantamiseksi ovat aiheellisia ja erittäin tärkeitä,
koska täällä on tullut monta kommenttia,
joissa todetaan, että tällä ei olisi
työllisyysvaikutuksia. (Ed. Jaakonsaari: Ei ole kukaan
niin sanonut!)
Toiseksi tekisi mieli sanoa, että kuka vanhoja muistaa,
sitä tikulla silmään, jos tällainen
sananparsi sallitaan.
Mielestäni nyt esillä oleva hallituksen esitys on
hyvä ja se auttaa perheitä arjessa ja työn
ja perhe-elämän yhteensovittamisessa. Hämmästelen
hiukan myös niitä kommentteja, joissa on todettu,
että tekijöitä tällaiseen ei
löytyisi, koska ainakin minulla Satakunnassa on monia esimerkkejä perheistä,
jotka näitä palveluja käyttävät
ja ovat niistä myös erittäin kiitollisia.
Sikäli pidän esitystä erittäin
hyvän suuntaisena ja oikeana.
Mitä tulee niihin pienituloisiin, jotka eivät
tästä mallista hyödy, niin heille tulee
tarjota mielestäni palvelut kunnallisen kotipalvelujärjestelmän
kautta. Ja jo täällä salissa mainittu
malli — muistaakseni ed. Aula taisi ainakin puhua palvelusetelimallista — on
mielestäni erittäin käyttökelpoinen
vaihtoehto näissä tapauksissa.
Muutoinkin mielestäni kotona tehtävä työ tulee
nostaa sille kuuluvaan arvoon. Sikäli olen hyvilläni
niistä kommenteista, mitä täälläkin
on kuulunut kotityön arvostuksen osalta. Lisäksi tämä on
myös erittäin tärkeä keino torjua
harmaata taloutta.
Arvoisa puhemies! Valittu suunta on mielestäni aivan
oikea ja sitä tulee myös jatkaa.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Holmlund otti tämän
asian jo esille, johon halusin vielä palata, että on
erittäin tärkeää, että pienituloisille
taataan vastaavanlaiset palvelut sitten tietenkin kunnallisen palvelun
toimesta.
Mutta koska nyt nousin käyttämään
puheenvuoron, haluan todeta ed. Jaakonsaarelle, että ehkä hänen
tulisi seurata tämän päivän
keskustelua, koska ennustetaan, että palveluammateissa löytyy
monta uutta työpaikkaa jatkossakin. (Ed. Jaakonsaari: Kyllä tiedän
sen!) — No, se kannattaa sitten myös jotenkin
saattaa sinne "kovalevylle".
Ed. Elolle — mutta häntä ei näytä tämä asia kiinnostavan,
koska hän poistui salista — olen valmis toimittamaan
asiakirjoja ja hänen kysymyksiinsä vastauksia.
Mutta oletan, että häntä asia ei kiinnosta,
koska hän poistui salista. Tietenkään
en mikään ennustaja ole, siihen en ryhdy.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Olen jossakin yhteydessä todennut,
että suomalaisessa yhteiskunnassa kodista on tullut niin
arvokas paikka, että siellä ei ole varaa tehdä töitä kenelläkään.
Siinä mielessä tämän verovähennysmallin
eteneminen on erittäin merkittävä asia,
koska kuitenkin ollaan pääsääntöisesti
siinä tilanteessa, että vanhemmat ovat kodin ulkopuolella
töissä ja tämän itsepalvelukäytännön
muuttaminen ei ehkä muulla tavalla etene.
Minä toivoisin, että tässä otettaisiin
huomioon hyvin vahvasti myös se, että tämä on
eräs hyväksyttävä tapa edetä myös
harmaan työn eliminoinnissa. Nostaisinkin esille sen näköalan,
mitä todella merkitsee se, että suomalaisessa
yhteiskunnassa palkansaajasta ja perheestä tulee enemmässä määrin
työnantaja, työn ostamisesta tulee sillä tavalla
palkitsevaa, että se on todella verovähenteistä.
Melkeinpä esitän kysymyksen, onko muuta tapaa
eliminoida harmaan talouden olemusta.
Arvoisa puhemies! Ihan lopuksi otan esille palvelusetelimallin,
koska kyllä se on se yksi reitti, jolla meidän
kannattaisi samanlaisella yksituumaisuudella edetä kuin
tämäkin asia on nyt ollut tässä esillä.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Varmastikaan en voi tähän
keskusteluun mitään uutta enää lisätä,
mutta ed. Jaakonsaaren puheenvuoro palautti mieleeni, mitä ministeri
Alho viime kaudella lausui, kun esitteli tätä lakia.
Hän lausui jotain tähän tyyliin, että tällaista
lakiesitystä ei kannattaisi tehdä, jos ei se synnyttäisi 15 000:ta
työpaikkaa, siihen tyyliin.
Nyt tänä päivänä tässä salissa
on, jos ei nyt laidasta laitaan niin kuitenkin, todettu, ettei tämän lain
työllisyysvaikutus kovin suuri ole. Ainakin minä olen
sitä mieltä ja olen huomannut, että monet
muutkin ovat sitä mieltä. Mutta sillä on
kyllä merkitystä harmaalle taloudelle. Harmaan
talouden piiristä tulee kyllä verotuksen piiriin
tuloja, mikä on sinänsä erittäin
hyvä asia. Mutta kyllä meidän täytyy
tunnustaa, että kyllähän tämä kaikkein
parhaiten palvelee sellaisia perheitä, joilla on varaa
palkata. Se on kylmä tosiasia, mutta miksi me emme sellaista
mahdollisuutta niille soisi, kun sillä on kuitenkin myöskin myönteisiä piirteitä enemmän
kuin haitallisia?
Kari Myllyniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Osaltaan Suomen työttömyys
johtuu juuri siitä, ettemme vaadi palveluja. Tämän
vuoksi uskallan olla eri mieltä ed. Kalliksen kanssa hänen
edellisen puheenvuoronsa suhteen. Juuri niiden henkilöiden,
joilla on varaa palkata töitä tekemään
ihmisiä, pitäisi juuri näin myöskin
menetellä eikä pyrkiä tekemään
itse kaikkea, niin ed. Kallis lupasi tehdä. Laskee vaikka
osakkeita sen aikaa, kun joku toinen tekee töitä.
Tällä on myös suuri merkitys taistelussa
harmaata taloutta vastaan. Kun verottajalta saa jotakin takaisin,
niin melkein enemmän toista kautta tekisi mieli vielä vaikka
maksaakin.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Rouva puhemies! Vihreiden puheenvuorosta kyllä huomaa,
mitkä väestöryhmät heitä eniten
kiinnostavat: akateemiset naiset. Kaikki kunnia akateemisille naisille,
mutta heidän osuutensa on kuitenkin aika pieni osa väestöstä.
Kun me olemme päässeet yksimielisyyteen siitä,
että tämä on hyvä asia kaiken
kaikkiaan, niin meillä on myös yksimielisyys siitä,
että vanhuksia ja vammaisia on hyvä hoitaa yleensä kotona.
Mutta juuri tätä me emme halua nyt tällä mallilla
tukea. Ihmettelen kaikkein eniten sitä, kuinka kokoomus
vastustaa yrittäjämallia. Ettekö te juuri
ole esiintyneet yrittäjäystävällisenä puolueena?
Mutta te vastustatte yrittäjämallia, eikä tämä nyt
ole ainoa paikka, missä olen havainnut, että kyllä puheissa
löytyy yrittäjien puolestapuhujia, mutta sitten
kun vaaditaan käytännön tekoja, niitä ei
tahdo käytännössä löytyä. Toivon
todella, että kokoomuksessa mietitään vielä kerran,
eikö tämä yrittäjämalli
nyt todella olisi se, mitä teidän pitäisi
tukea ja ajaa.
Jos nyt yritystoiminta ylipäänsä on
niin byrokraattista tässä tilanteessa, niin sehän
koskee kaikkea yritystoimintaa. Ei tämä tuo mitään
ylimääräisiä byrokratian rattaita
ja kommervenkkeja, vaan yritystoimintaan liittyy erilaisten maksujen
kautta monenlaista ongelmaa, ja niitähän nyt sitten
yritetään poistaa sillä tavalla, että esimerkiksi
yhdellä suorituksella voi näitä maksuja maksaa.
Itse ainakin tunnen yritystoiminnalla näitä palveluja
tarjoavia, ja he olivat erittäin pahoillaan, kun yrittäjämalli
poistui. He olisivat nimenomaan halunneet jatkaa yrittäjämallilla.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! On varmasti hyvä, että on
erilaisia malleja, joilla edistetään kotona tehtävää työtä.
Sallittakoon siellä monimuotoisuus ja sallittakoon ihmisten
valita se, mikä tuntuu parhaiten soveltuvan. Kun työ tehdään
kotona, niin silloin työpaikkakustannuksia ei yhteiskunnalle
ole. Työpaikat ovat siellä kodeissa olemassa.
Näin ollen tämä on hyvin järkevää.
Se, että tämä saadaan verovähennyksen
pariin, tarjoaa mahdollisuuksia kehittää tätä systeemiä yhä enemmän,
tarjota työtilaisuuksia. Meillä on yhä liian
paljon työttömiä, meillä on
puutetta työnantajista. Kalliilla systeemeillä ja
työpaikkojen rakentamisella on vaikea saada työpaikkoja,
niitäkin tarvitaan, mutta käytetään
tämä mahdollisuus, jossa työpaikat ovat
olemassa, ja tarjotaan tekemätön työ tehtäväksi.
Janina Andersson /vihr:
Arvoisa rouva puhemies! Ensinnäkin, onko tämä työ arvokasta työtä ja
löytyykö tekijöitä: En näe
siinä mitään eroa, siivoaako laitoksessa
vai jonkun kotona. Se on varmaan aivan samanlaista työtä.
Mutta siitä, onko se mielekästä: Muistan
itse lapsena, etten tahtonut koskaan siivota kotona, meidän
omassa kodissamme, mutta serkkujen luona se oli hauskaa. Kun sai
ihan samaa viikkorahaa siitä, olipa serkkujen luona vai
kotona, niin serkkujen luona se oli todella antoisaa, tunsi itsensä tärkeäksi
ja sai paljon kehuja sukulaisilta. Oikeastaan on yleensä hauskempaa
muualla siivoaminen kuin kotona. Voitaisiin siivota vaikka ristiin
eri perheiden välillä. (Naurua)
Sitten toinen asia: Mitä tämä merkitsee
meidän suomalaisessa yhteiskunnassamme, miten merkittävä laki
tämä on? Meillähän yksi suuri yhteiskunnallinen
ongelma on, että perheet ovat vaikeuksissa ja tulee paljon
avioeroja. Ainakin itse olen huomannut sen, että suurin
syy siihen, että olen nalkuttava vaimo välillä,
suurin syy siihen, että meillä tulee ristipaineita,
on siivous, jostain ihme syystä. (Naurua) Pohdimme mieheni
kanssa ratkaisua, kun tuli toinen lapsi, miten nyt voidaan jatkaa
yhdessä niin, ettei tule tämmöistä ristiriitaa
taas, kun työt lisääntyvät.
On tavallaan kaksi vaihtoehtoa: Toinen on tämä itsestään
liikkuva pölynimuri, joka maksaa noin 10 000 suomalaista
vanhaa markkaa, 10 000 markkaa! Sillä 10 000
markalla ostaa aika monta siivoustuntia etenkin tämän
päätöksen jälkeen. Mutta se
jännä juttu on, että nainen kehtaa helpommin
myöntää ostaneensa hienon pölynimurin
kuin sen, että hän palkkaa toisen ihmisen siivoamaan
kotonaan. Se on jotenkin hävettävää, että on
niin huono vaimo, että joutuu palkkaamaan muita avukseen.
Mielestäni tämä on hieno viesti, että se
on nyt hyväksyttävää, siinä ei
ole mitään väärää,
että palkkaa muita ihmisiä palvelemaan. Tämä on
oikeasti asenne aika monella, että jaha, noilla on näköjään
rahaa, niillä käy siivoojakin.
Irina Krohn /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Stenius-Kaukoselle: Vihreät eivät
halua, että akateemiset naiset ovat ainoa ryhmä,
minkä etuja ajamme. Tuntuu, että se on kuitenkin
ainoa ryhmä, minkä etuja vasemmistonaiset eivät
ole halunneet ajaa eivätkä vasemmistomiehetkään. Akateemisten
naisten liitot, tällä hetkellä Akavan
liitot, ovat tehneet kampanjan "Ei enää lahjaksi",
jossa heidän vaatimaton toivomuksensa on, että nämä huippukoulutetut,
julkista sektoria ylläpitävät naiset
saisivat edes saman kuin paperitehtaan työläinen
tai metallityöläinen.
Suuri tabu on ollut se, että ... Pitäisi pystyä vertaamaan:
Jos akateeminen mies pystyy yhdistämään
onnellisen perhe-elämän ja tuottavan uran ja akateeminen
nainen ei pysty toteuttamaan tätä kuuluisaa suomalaista
mallia, yhdistämään perhettä ja
työtä, eikä etene uralla, vaan on Euroopan
epävarmimmissa työsuhteissa, niin silloin vasemmiston
pitäisi itse kysyä itseltään,
eikö pitäisi myös akateemisten naisten
asioita puolustaa. Minä kyllä lupaan puolustaa
myös ei-akateemisia naisia, ei-akateemisia miehiä,
akateemisia miehiä, kunhan pystyn tekemään
sen oikeudenmukaisesti. (Hälinää — Välihuutoja)
Puhemies:
Tuloverolain 127 a §!
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti ed. Stenius-Kaukoselle, että henkilökohtaisesti
olen erinomaisen kiinnostunut kaikista mahdollisista malleista,
jotka johtavat rehelliseen työntekoon, joka on siis koko
ajan yhteiskunnan pelisäännöillä toimivaa
työllistävää toimeliaisuutta.
Jos se sattuu kohdistumaan nyt sitten johonkin akateemiseen porukkaan,
niin hyvä on, mutta olennaista on, että se tapahtuu
rehellisillä toimenpiteillä ja pelisäännöillä.
Paula Lehtomäki /kesk:
Arvoisa puhemies! Tunnelma näyttää kiristyvän
täällä salissa, vaikka asia on sinänsä erittäinkin
iloinen. En voi mitenkään ymmärtää sitä,
että niillä, jotka puolustavat ja edesauttavat
nyt tätä asiaa, on mielessä vain akateemiset
naiset. Itselläni on mielessä lähinnä miehet.
Mutta akateemisista naisista puheen ollen kyllähän
on kuitenkin ihan asiallista, että yritetään
myös vähän helpottaa heidänkin
tilannettaan. Kyllähän kuitenkin meillä Suomessa tosiaan
tämä yhteiskunnallinen tilanne on sellainen, että me
olemme hyvin saaneet tasa-arvoa etenemään kaikkialla
muualla paitsi kodin seinien sisäpuolella; siellä meinaavat
olla nämä vanhat jaot vielä voimissaan.
Työllisyysvaikutuksista oli myöskin aika räväkkää keskustelua,
liioitellaanko niitä vai minkälaiset ne ovat.
Kyllä tällä varmaan jonkinlaisia vaikutuksia
on. Ehkä nyt ei tosiaan koko työllisyysongelman
kuva tällä muutu, mutta onhan se merkittävää,
että tällä uudistuksella kuitenkin osittain
luodaan juuri niitä työpaikkoja, jotka eivät
vaadi niin hirveän korkeaa osaamistasoa ja jotka juuri
sillä tavalla tuovat pientä mutta kuitenkin edistysaskelta
siihen meidän hankalimpaan työllisyysporukkaamme.
Mitä tulee tämän työn arvostukseen,
uskon, että ainakin kaikki, jotka ovat tätä palvelua
hyväkseen käyttäneet, tietävät
sen, miten todella arvokasta ja hyvää työtä se
on.
Juha Korkeaoja /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämän keskustelun mielenkiintoinen
piirre on ollut se, että on voinut havaita, että ideologiset muurit
kyllä tämän asian ympäriltä nyt
näyttävät aika pitkälle kadonneen,
vaikka tässä nyt tämmöisiä jälkimaininkeja
vielä onkin olemassa. (Hälinää — Puhemies
koputtaa) Tilanne on kuitenkin siihen verrattuna aika tavalla erilainen kuin
se, missä elimme 80-luvun alkupuolella, kun lasten kotihoidontukijärjestelmää luotiin
ja käytiin sitä keskustelua. Minusta on hyvä asia, että näin
on tapahtunut ja tämä hyvä asia on laajasti
hyväksytty tässä salissa.
Muun muassa ed. Stenius-Kaukonen kiinnitti huomiota niiden eläkeläisten
tilanteeseen, jotka eivät maksa veroa, tällaisten
henkilöitten tilanteeseen. On toki totta, että tämä malli,
jossa tuki annettiin yrittäjälle, oli tässä suhteessa
parempi, mutta tässä veromallissa on monia muita
etuja, niin että pääsääntöisesti
minusta tulee tällä edetä. Ne muutokset,
mitä tässä esitetään,
ovat hyviä ja kannatettavia. Sen lisäksi pitää miettiä,
miten eläkeläisten tilannetta voidaan parantaa
ja muun muassa kunnallisia kodinhoidon järjestelmiä kehittää,
niin että nämäkin tarpeet tulevat hoidetuiksi.
Kaiken kaikkiaan tämä esitys on hyvä ja
tervehdimme sitä keskustassa ja haluaisimme vielä parantaa
tähän esitykseen liittyviä asioita, niin että se
entistä paremmin toimisi. Asiassa on tapahtunut hyvää eteenpäinmenoa.
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! On erittäin tärkeää,
että me voimme tämän budjetin yhteydessä ottaa
täällä esille sellaisia asioita, mistä lähtee
viesti koteihin ja myöskin työtä etsiville
henkilöille siitä, että voi löytyä uusia
työpaikkoja ja että kotona voi tehdä jotain
sellaista työtä, mitä arvostetaan ja
mikä työ on mielekästä. Ennen
kaikkea täältä ollaan ikään
kuin antamassa sellainen viesti, että kehitetään
näitä mahdollisuuksia. Nythän on kysymys
siitä, että annetaan ikään kuin
arvostusta kotona tapahtuvalle työlle ja on löydetty
tapa, millä sitten voidaan tehdä.
Tämä ei varmasti ole ihan riittävä vielä.
On varmasti jo tämä tasoasia, mitkä ovat
euromäärät ja prosenttimäärät,
mutta joka tapauksessa tämä on sellainen alku
ja viesti varmasti monille perheille, että toivotaan, että tämän
kotitalousvähennyksen käyttäjien määrä lisääntyy
ja näin ollen myöskin hyvinvointi perheissä lisääntyy
ja mahdollisesti perheissä isän ja äidin
aikaa jää enemmän lapsille.
Samoin minä jaksan uskoa siihen, että meillä on
ammattitaitoisia kotitaloustyöntekijöitä,
jotka tekevät tätä työtä mielellään.
Varmasti on kysymys myöskin sitten siitä, minkälaisiin
sopimuksiin tuossa työssä päästään
palkkaustason osalta. Sitäkin arvokeskustelua on syytä käydä, että siihen
tulee riittävät palkkaukset ja sillä tavalla
arvostus nousee.
Olisin nähnyt myöskin sen, että nyt
etsittäisiin keinoja tukeen sille kodeissa tapahtuvalle
työlle, jossa on näitä, jotka eivät
maksa veroa, jotta saataisiin myöskin siivouspalvelua ja
hoivatyön lisäämistä erilaisilla
malleilla. Siinä mielessä tämä yrittäjämalli
olisi ollut hyvä, mutta myöskin julkisten palvelujen
kehittäminen ennen kaikkea niin, että kotipalveluhenkilöstön
määrää arvioitaisiin kunnissa.
Sitä on tarve lisätä.
Puhemies:
Haluaisin toden totta, että tässä vaiheessa
keskustelua ei enää laajenneta eikä jatkettaisi
laajennusten laajennuksia vaan keskityttäisiin tähän
käsiteltävänä olevaan asiaan
kaventaen. Minä peruutan kohta ne kiitokset.
Valto Koski /sd:
Arvoisa puhemies! En tiedä, pystynkö rajaamaan
puheeni puhemiehen toivomalla tavalla, mutta keskustelun kuultuani tuolla
työhuoneessani jo provosoiduin sen verran, että ajattelin
tulla kuitenkin sanomaan mielipiteeni, koska olen ollut tämän
tyyppisen työn edistäjänä oman
paikkakuntani yrittäjien ja perheiden välillä ja
olen kokenut sen pelkästään myönteiseksi.
Mutta olen vähän eri mieltä siitä keskustelusta,
jota täällä on käyty, kuin ed.
Korkeaoja, joka totesi, että tässä ei
ideologisia jännitteitä ole. Valitettavasti, kun
kuunteli tuolla työhuoneessa, se juuri sai minut provosoitua
tänne puhumaan, onko tämä tavallisen
ihmisen asia nyt taas tässä hautautumassa tällaisten
ideologioiden alle, joissa on vihreätä ja punaista
ja sinistä ja vaikka mitä ideologiaa. Tässä pitää ajatella
ihmistä, jolle tämä palvelu on tarkoitettu,
vammaisia, vanhuksia ja monia muita.
Sitten kun puhutaan tästä työllisyysvaikutuksesta,
niin minulla on sellainen käsitys omalla paikkakunnallani,
että jos tästä olisi tiedotettu kunnollisesti
sekä näille pienille palveluyrittäjille
että näille käyttäjille, niin
tämän työllisyysvaikutuksetkin olisivat
huomattavasti suuremmat.
Minä lämpimästi kannatan tämän
tyyppisen lainsäädännön edistämistä täällä ja
totean vielä lopuksi näiden täällä paljon
puhuttujen pienituloisten osalta, että kun tämä vähennys
nyt ulotettiin uudistusvaiheessa kunnallisveroakin koskemaan, niin
kyllähän se nyt, täytyy todeta, auttaa myöskin
näitä ihmisiä omalta osaltaan.
Mikko Kuoppa /vas:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys parantaa tilannetta niiden
kohdalla, jotka pystyvät näitä etuisuuksia
käyttämään. Tässähän
on mielestäni ollut ongelmana juuri se, että kaikki
eivät pysty näitä etuisuuksia käyttämään.
Erityisesti vanhusväestö tarvitsee näitä palveluja,
ja siellä vanhusväestön keskuudessa on
juuri se ihmisryhmä, joka ei taloudellisista syistä saa
tätä etuutta, ja he joutuvat sitten tyytymään
kunnan tarjoamiin palveluihin, sikäli mikäli kunta
niitä tarjoaa. Nyt täytyy muistaa, että kunnat
ovat varsin voimakkaasti supistaneet näitä palveluja.
Niitä palveluja ei ole sillä tavalla saatavissa
kuin tarve olisi. Tätä taustaa vasten tietenkin
tämmöinen toinenkin malli olisi perusteltu ja
paikallaan oleva. Nyt tämä malli tosiaan parantaa
niiden tilannetta, joilla on mahdollisuus käyttää elikkä panna
se oma panos siihen mukaan.
Ed. Krohnille haluaisin ihan lyhyesti vastata, kun hän
arvosteli akateemisten palkkoja: Siinä kannattaisi muistaa
se, että vaikka kuinka paljon paperityöläisiä moitittaisiin
siitä, että he saavat paljon palkkaa, niin täytyy
muistaa, että paperityöläisten palkat
maksavat käytännössä ulkomaalaiset.
Lähes sataprosenttisesti se raha, mikä paperiteollisuuteen
tulee, tulee ulkomailta. Siis niitä palkkoja eivät
maksa suomalaiset. Toisekseen, vaikka paperityöläiset
eivät ottaisi lainkaan palkkaa, niin akateemiset naiset
eivät siitä hyödy yhtään.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä huomaa, että vuosi
on lopullaan ja vaalit lähestymässä.
Uskomatonta höpinää tällaisen
lakiesityksen osalta, joka olisi voitu nuijankopauksella lyödä kiinni.
Ja uskomatonta, miten vakaasti eri ryhmät voivat kertoa
muiden ajatuksia ilman faktoja, ilman perusteita.
Tästä itse lakiesityksestä: Tätä ei
olisi koskaan tullut, ellei ministeri Alho olisi sitä aikanaan
valmistellut, ja siihen kompromissina juuri jouluyön neuvotteluissa
tulivat nämä kaksi vaihtoehtoa. Minusta on hyvä,
että meillä on tämä. Ne, joilla
on todella pienet tulot, maksavat vain kunnallisveroa, voivat vähentää kunnallisverosta.
Se on korjattu. Tätä on koko ajan korjattu matkan
varrella. On hyvä, että näitä yrityksiä on.
Me tulemme lähivuosina tarvitsemaan niitä omaishoidon
lomitukseen, avustajatoimintaan jne. Niiden ihmisten kannalta, jotka
eivät kykene ostamaan itse, on hyvä, että on
koulutettuja, valvottuja yrittäjiä, joilta kunta
voi ostaa.
Olisimme voineet lyhyemmällä keskustelulla ja
höpinällä tämän hoitaa.
Ei olisi tarvinnut lauantaina tulla. Nyt tulemme lauantaina jatkamaan tätä.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Anttila.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Stenius-Kaukonen ja eräät
muutkin täällä ovat kantaneet huolta
pienituloisten mahdollisuudesta saada kotiin palveluja. Tämä huoli
on minunkin mielestäni sinänsä oikeutettu,
ja olen vahvasti sitä mieltä, että tätäkin
ryhmää on tuettava ja kehitettävä siihen
ratkaisuja. On kuitenkin todettava, että kaikkein pienituloisimmille
kohdentuvat parhaiten juuri kunnalliset palvelut, ei suinkaan yritysmalli,
koska tuettunakin sen käyttö on kalliimpaa kuin
kunnallisten palvelujen käyttö.
On myös rehellisesti myönnettävä,
että nyt puhutaan siitä ryhmästä,
jolla on mahdollisuus maksaa palkkaa, mutta jotka eivät
kuitenkaan ole niin rikkaita, etteikö heille olisi kotitalousvähennyksellä merkitystä.
Henkilökohtaisesti kannatan omavastuuosuuden madaltamista,
mieluiten sen kokonaan poistamista, koska minulla on sellainen käsitys,
että juuri melko korkea omavastuuosuus omalta osaltaan
pitää kotityön aika pitkälti
edelleenkin harmaan talouden piirissä.
Yleiskeskustelu päättyy.