2) Hallituksen esitys laeiksi sairausvakuutuslain ja kuntoutusrahalain
muuttamisesta
Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on kaksijakoinen. Siinä luvataan hyvää ja
sitten siinä luvataan vähän vähemmän
hyvää. Hyvä puoli tässä hallituksen
esityksessä laiksi sairausvakuutuslain ja kuntoutusrahalain
muuttamisesta koskee äitiys-, erityisäitiys-,
isyys- ja vanhempainrahan sekä erityishoitorahan vähimmäismäärän
korotusta.
Taas tämä huonompi puoli hallituksen esityksessä on
koskenut sairausvakuutuksen lääkekorvauksen omavastuuosuuksien
korottamista. On ollut sellainen ajatus, että äitiyspäivärahan
tason korotus maksatetaan näillä heikennyksillä lääkekorvauksissa.
Kun katsellaan tämän esityksen taloudellisia vaikutuksia,
nähdään, että hallitus on ajatellut niin,
että tekemällä nämä heikennykset
lääkekorvauksiin ja nämä parannukset äitiyspäivärahajärjestelmän
puolella tämän hallituksen esityksen tuloksena
säästetään tuollainen 7,3 miljoonaa
euroa tarkoituksiin, jotka eivät selviä hallituksen esityksen
perusteluista.
Arvoisa puhemies! On erinomaisen hyvä asia, että me
saamme korotuksen äitiys-, erityisäitiys-, isyys-
ja vanhempainrahaan sekä erityishoitorahaan ja niiden vähimmäismäärä nousee
näin 10,09 eurosta 11,45 euroon. Valiokunnan käsittelyssä,
voi sanoa, tämä myönteinen puoli tästä ehdotuksesta
ei puhuttanut mitenkään erityisen paljon. Me keskityimme
tässä käsittelyssä lääkekorvauspuolen
käsittelyyn enemmänkin. Näistä päivärahoista
haluamme sanoa yhteensä, että näitten
vähimmäispäivärahojen tasoa
tulee edelleen nostaa, jotta erityisesti lapsiperheiden köyhyyttä voidaan
vähentää. Tämä on sinänsä hyvä merkki.
Mutta kun tullaan lääkekorvausten puolelle, niin,
arvoisa puhemies, hyvät kollegat, tässä kohtaamme
kyllä erittäin vaikean hetken, koska sosiaali-
ja terveysvaliokunta on kaikkien näiden vuosien aikana
toistuvasti linjalleen uskollisesti, yksimielisesti korostanut sitä,
että Suomessa lääkkeitten omavastuut
ovat jo valmiiksi aivan liian korkeat verrattuna moniin muihin maihin
ja että meidän tulee tässä askareessa,
kun näitä muutoksia tehdään,
nimenomaan vähentää lääkekustannusten
omavastuita. Siihen katsantoon hallituksen esitys ei laisinkaan
sopinut. Hallituksen esitys lähti siitä, että korotetaan
sekä kertaomavastuita että myöskin vuotuisen
omavastuurajan korotus toteutetaan, mikä sitten lisää tietenkin
lääkkeen ostajan kustannuksia.
Kansainvälinen vertailu on mielestämme tässä erityisen
tärkeä havaita. Luen nyt tämän
kohdan tästä meidän valiokuntamme mietinnöstä, koska
tämä kuvastaa sitä, että meillä on
jäänyt tekemättä tämmöinen
kansallinen arvio lääkekorvausjärjestelmän
kehittämistarpeesta siltä kannalta katsottuna,
miten maa makaa suhteessa muihin maihin. Me askartelemme tällaisten
yksityiskohtien kanssa. Voin sanoa, että esimerkiksi selvitysmies
Ylitalonkin ehdotukset ovat enemmän tämmöistä askartelua
suomalaisen kurjuuden kanssa tässä kuin sitä,
että olisi lähdetty liikkeelle siitä,
että lääkekustannusten omavastuita määrätietoisesti
pyritään vähentämään
ja että me voisimme hyväksyä lääkekustannuksiin
esimerkiksi väestön vanhenemisesta johtuvia muutoksia,
ja varsinkin nyt, kun olemme tehneet tämän lääkekorvausten
geneerisen substituution — tämä hirvittävä sanapari
on nyt tulossa toteutukseen — meillä olisi uudet
mahdollisuudet lähestyä tätä korvausjärjestelmää kansainväliseen
tapaan:
"Valiokunta on siis useasti kiinnittänyt huomiota potilaiden
korkeisiin omavastuuosuuksiin. Valiokunta toteaa, että monissa
Euroopan maissa korvausjärjestelmät tuntevat erityisryhmiä,
joiden lääkekustannuksia korvataan yleisperiaatteita
enemmän tai joiden ei tarvitse maksaa lääkehoidosta
lainkaan. Tavallisesti erityisperiaatteet koskevat lapsia, vanhuksia
tai eläkeläisiä. Esimerkiksi Englannissa,
Espanjassa ja Kreikassa vanhukset tai eläkeläiset
on vapautettu omavastuusta kokonaan ja Islannissa heidän
omavastuunsa on pienempi kuin muilla ikäryhmillä.
Pienituloiset taas ovat erityisasemassa muun muassa Englannissa,
Portugalissa ja Saksassa. Pitkäaikaissairaiden ja vammaisten
etuudet ovat paremmat kuin muun väestön etuudet
muun muassa Belgiassa, Englannissa, Espanjassa, Irlannissa, Islannissa,
Kreikassa, Ranskassa, Saksassa ja Tanskassa.
Julkisen rahoituksen osuudet avohoidon lääkekustannuksista
taas ovat Oecd:n arvion mukaan pienimmät Italiassa, Tanskassa,
Belgiassa ja Suomessa, joissa kaikissa julkisen rahoituksen osuus
on alle 50 prosenttia kustannuksista. Suurimmat julkisen sektorin
osuudet ovat Luxemburgissa ja Irlannissa, joissa osuus on yli 80
prosenttia, sekä Espanjassa, Ruotsissa ja Kreikassa, joissa
osuus on yli 70 prosenttia."
Tämä siteeraus valiokuntamme mietinnöstä, mikä teksti
muuten perustuu Kansaneläkelaitoksen vertailevaan selvitykseen
eri maiden lääkekorvausjärjestelmistä,
kertoo meille erittäin tyhjentävästi,
vaikka se on vain tämmöinen pieni lainaus, sen,
miten asiat Suomessa oikein ovat noin lähtökohtaisesti.
Me emme ole kansainvälisessä vertailussa lähelläkään
keskiarvoa, vaan meillä on erittäin hankala lähtötilanne
tällä hetkellä.
Kun otetaan huomioon Suomessa se, että meillä eivät
mitkään erityisryhmät saa erityiskohtelua,
voidaan todeta, että erityisesti pitkäaikaissairaiden
tilanne koto-Suomessa on erittäin hankala. Kun meillä lääkkeitten
korvausjärjestelmässä ei ole otettu myöskään
minkäänlaista tuloharkintaa huomioon, tapahtuu
niin, että mitä pienituloisempi henkilö on,
sitä suuremman osan tuloistaan hän lääkekustannuksissa
maksaa, koska omavastuut eivät mene mitenkään
maksukyvyn mukaisesti.
Nyt on tietysti hyvää pohjaa. Kun lähdetään katsomaan
tulevaisuuteen, huomataan, että tuo geneerinen substituutio
nyt antaisi ikään kuin tilaa korvausjärjestelmän
merkittäväänkin rukkaukseen ilman, että yhteiskunnan
kustannukset kohtuuttomasti tulevaisuudessa kasvavat. Kansainvälisissä vertailuissa
nähdään, että on koko joukko
myös muita toimenpiteitä, joita pitää pitää kaiken
varalta mielessä. Ei ole mitään sellaista
kuin lääkekustannusten pysyvä hallintaan
saaminen joillain kerran keksityillä tempuilla, vaan kansainvälinen
kirjallisuus tosiaan viittaa siihen, että me joudumme olemaan
tarkkoina kaiken aikaa ja arvioimaan korvausjärjestelmiäkin
kaiken aikaa muuttuvien tarpeiden mukaisesti.
Arvoisa puhemies! Valiokuntamme päätyi yksimielisesti
siihen, että lääkekustannusten vuotuisen
omavastuukaton rajaa ei koroteta tässä yhteydessä,
vaikka pitkin hampain jouduimme — taistelun kautta, sanotaanko
näin — antamaan periksi siinä, että nämä kertaomavastuut
nyt sitten nousevat. Tämä lopputulos ei varmaankaan voi
meitä miellyttää juuri sen takia, että se
ei ole linjassa valiokunnan pitkän linjan kannanottojen kanssa.
Tällaista hallituksen esitystä ei kerta kaikkiaan
olisi pitänyt ollenkaan tuoda, mutta rahoitustilanne on
näin vakava meillä nyt. Sitten voidaan ajatella
lieventävänä asianhaarana tosiaan sitä,
että geneerisestä substituutiosta, joka lähtee
ensi vuoden aprillipäivänä liikkeelle,
lääkkeitten ostajat saisivat sellaista ylimääräistä hyötyä,
joka yhteenlaskettuna mitätöi tämän
esityksen huonoa puolta.
Siis pitkällä aikavälillä näitä asioita
ei voi hoitaa tällä tavalla vaan on saatava aikaiseksi
uusia semmoisia linjauksia, joissa katsotaan kokonaisvaltaisesti
terveydenhuoltoa ja nähdään, että lääkehoito
on siitä vain yksi osa. Tässä voidaan
viitata semmoiseenkin lähestymistapaan, joka on esimerkiksi
Englannissa, jossa lääkäreillä on
kokonaisbudjetti, jonka puitteissa heidän täytyy
potilaittensa hoidosta selviytyä, ja on näytetty
seurannan perusteella, että kun on kokonaisbudjetti, lääkekustannuksissa
voidaan säästää. Kun nähdään
lääkehuolto vain yhtenä hoitotapana muiden
hoitotapojen rinnalla, se on oivallinen tapa säästää.
Suomalaisessa aprikoinnissa tulevaisuuden suhteen on ollut esillä esimerkiksi
kuntamalli, mutta se ei ole pärjännyt ajan kanssa,
kun asiaa on viety eteenpäin. Kuntamalli olisi ollut nyt
tällainen ehkä suomalainen versio kokonaisbudjetista.
Henkilökohtainen käsitykseni on se, että sitä ei
remonttia rakennettaessa vieläkään saisi unohtaa.
Arvoisa puhemies! Niin kuin sanottu pitkin hampain tässä mentiin
kirkko panemaan keskelle kylää, ei nyt ihan keskelle,
koska eduskuntaryhmien sopimukseen perustuva lopputulos säästää 16,9
miljoonan euron omavastuukorotuksista vain 1,4 miljoonaa euroa pois
Kansaneläkelaitoksen antaman laskelman mukaan, joka saattaa siis
osoittautua matkan varrella ehkä alakanttiin tehdyksi arvioksi,
mutta näin kuitenkin.
Vielä lopuksi totean, että oppositio on tehnyt tästä vastalauseen,
jossa on haluttu hallituksen esitys kumota myöskin kertaomavastuitten
osalta.
Ei ollut mukava saada tällaista esitystä,
jossa siis valiokunnan toistuvat kannanotot saivat tällaisen
käsittelyn hallituksen puolelta, mutta en nyt tässä osoita
syyttävää sormea ministeri Perhoon millään
lailla, koska me tunnemme valiokunnassa varsin hyvin tämän
tarinan taustan. Ehkä voisi sanoa näin, että tällaiseksi
sitten sosiaali- ja terveyspolitiikka muuttuu, jos valtiovarainministeriö sitä rupeaa
harjoittamaan. (Puhemies koputtaa)
Loppuviimeksi, pöydille on jaettu korjattu versio meidän
mietinnöstämme, koska todella voimaantulosäännökseen
oli lipsahtanut tämmöinen virhe, että sieltä ei
ollut poistettu sitä kohtaa, joka liittyi valiokunnan pykälässä tekemään
momenttipoistoon, ja nyt se on kunnossa.
Ed. Valpas merkitään
läsnä olevaksi.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Vehkaoja esitteli valiokunnan mietinnön
jättäen siitä toisen osan lähes
kokonaan vaille mainintaa. Liekö kyse painotuksesta, enpä tiedä.
Nimittäin perhepolitiikan pahin epäkohta on pienimpien äitiys-,
isyys- ja vanhempainrahojen alhainen taso. Yli neljäsosa äideistä saa
pienintä äitiyspäivärahaa tällä hetkellä:
10,09 euroa päivältä. Tämä taso
ei yllä edes vähimmäistoimeentuloturvan
tasolle. Hallituksen esitys valiokunnan enemmistön hyväksymänä on
1,36 euron suuruinen korotus tähän päivärahaan.
Nämä esitykset ovat kuitenkin lähinnä kosmeettisia
eivätkä ratkaise perustavaa laatua olevaa ongelmaa, semminkin
kun taustalla ovat vuoden 1995 päätökset äitiyspäivärahan
tason oleellisesta laskusta. Yli 20 000:n minimiäitiyspäivärahalla
olevan asema ei muutu. Vastavalmistuneiden, pätkätöitä tekevien,
yrittäjien, viljelijöiden ja opiskelijoiden päiväraha
jää, mikäli tämä hallituksen
esitys tulee näiltä osin hyväksytyksi,
edelleen erittäin pienelle 11,45 euron tasolle.
Pienimpien äitiys-, isyys- ja vanhempainrahojen tulee
olla sen suuruisia, että ne täyttävät
perheen toimeentulon minimivaatimukset ja perustuslain hengen. Ei
ole perhe- eikä väestöpoliittisestikaan
perusteltua se, että henkilölle on esimerkiksi
taloudellisesti perustellumpaa olla työttömänä kuin
synnyttää lapsi. Tämänkin asian kohdalla
on kyse paljon puhutuista arvoista ja arvostuksesta. Tuoreiden tutkimusten
mukaan nimenomaan lapsiperheiden tulotaso on heikentynyt suhteessa
muihin väestöryhmiin. Perheiden tukeminen taloudellisesti
on myös tulevaisuuden ongelmien ennaltaehkäisyä.
Valiokuntaneuvos Pentti Arajärvi kyseenalaistaa väitöskirjatutkimuksessaan,
voidaanko pienimmän äitiys-, isyys- ja vanhempainrahan tasoa
pitää perustoimeentulon turvaajana samalla, kun
kyse on perustuslainkin mukaan lapsen kasvun tukemisesta. (Ed. Stenius-Kaukonen:
Ei voi!) Hänenkin mukaansa päivärahojen
korottaminen olisi myös sosiaali- ja väestöpoliittisesti perusteltua
ja voidaan aivan perustellusti kyseenalaistaa vanhemmuuteen perustuvien
päivärahojen oikeellisuus. Näin siis
valiokuntaneuvos Arajärvi väitöskirjassaan.
Lain yksityiskohtaisessa käsittelyssä keskusta esittää,
että äitiys-, isyys- ja vanhempainrahan tulee
olla työttömän peruspäivärahan
suuruisella tasolla.
Tässä yhteydessä, arvoisa rouva puhemies, joutuu
keskustaoppositiosta vääjäämättä kysymään
tulevaisuuteen tähtäävältä kokoomukselta teidän
kantaanne tähän päiväraha-asiaan,
tähän kysymykseen, teidän vannoessanne
tulevaisuuden linjauksissanne peruspalveluiden nimeen tulonsiirtojen
jäädessä taka-alalle lapsilisiä lukuun ottamatta.
Oletteko te valmiita jatkamaan perustuslain hengen vastaista toimintaa
pienimpien äitiys- ja vanhempainrahojen kohdalla myös
jatkossa? Tätä vastausta en tarvitse minä,
sillä teidän asenteenne näitä asioita
kohtaan minulla on varsin hyvin tiedossa ja ne tunnen. Tämä vastaus tarvitaan
ja mieluummin mahdollisimman yksiselitteisesti 16.3.2003 mennessä.
Arvoisa rouva puhemies! Sairaille koituvat maksut kasvavat ensi
vuonna, kun hallitus esittää sairausvakuutuksen
lääkekorvauksien omavastuiden korotuksia. Suomessa
potilaiden omavastuuosuus lääkekustannuksistaan
on jo nyt huomattavan korkea verrattuna muihin EU-maihin, niin kuin
täällä valiokunnan puheenjohtajakin asiaa
esitellessään kertoi. Lääkekorvaukset ovat
jäljessä lääkkeiden ja hoidon
todellisista kustannuksista. Omavastuuosuuksissa ei näin
ollen olisi korotusvaraa, semminkin kun tiedossamme on, että koko
lääkekorvausjärjestelmä on menossa
remonttiin. Omavastuiden korotukset tulisi nähdä myös
osana maksupolitiikkaa, jolla tulisi kaikissa tapauksissa olla myös
sosiaalipoliittisia perusteita.
Tavoite edullisemmista lääkkeistä on
varmasti meidän kaikkien yhteisesti hyväksymä.
Valiokunnan mietinnön tullessa hyväksytyksi kuitenkin
toimitaan täysin päinvastaisesti kuin esimerkiksi
vastikään hyväksytty laki geneerisestä substituutiosta
ja sille asetetuista tavoitteista edellyttää.
Käytännössä omavastuiden korotukset
syövät ainakin osan edellä mainitsemani
lain mukaan asiakkaalle ja potilaalle tarkoitetusta ja tavoitellusta
säästöstä lääkekustannuksissaan.
Valiokunnan mietintö näiltä osin
on hyvä. Siteeraus siitä: "Lääkkeiden
omavastuuosuuksien korottaminen on tutkimusten mukaan tehoton keino
vaikuttaa lääkekustannusten kasvuun. Reseptilääkkeiden
käyttö perustuu aina lääketieteelliseen
arvioon hoidon tarpeesta. Potilas saa reseptilääkkeen
vain lääkärin määräyksellä. Omavastuuosuuksien
korottaminen voi hillitä lääkekustannusten
kasvua vain, jos potilaat jättävät hankkimatta
heille määrätyt lääkkeet
tai käyttävät niitä lääkärin
määräystä vähemmän." — Aika
kovaa tekstiä, johon totuus näiltä osin
sisältyy. Hallituksen esittämä lääkekorvausten
omavastuuosuuden korottaminen kohdistuu kipeimmin kaikkein pienituloisimpiin
kansalaisiin ja erityisesti paljon lääkkeitä käyttäviin
eläkeläisiin sekä pitkäaikaissairaisiin.
Näillä perusteilla keskustan eduskuntaryhmä ei
voi hyväksyä näitä omavastuiden
korotuksia. Tulevassa yksityiskohtaisessa käsittelyssä tulemme
asioista äänestyttämään
ja katsotaan, mikä on eduskunnan tahto ja kanta.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Rouva puhemies! Aloitan varmuuden vuoksi, etteivät jää liian
vähälle huomiolle, sairaus- ja äitiysminimipäivärahoista,
että ed. Rehula ainakin tietää, mitä me
näistä ajattelemme. Se on toinen asia, mihin me
olemme niillä voimilla, mitä meillä vasemmistoliiton
eduskuntaryhmässä on käytössä, päässeet
vaikuttamaan. Sairausvakuutuksen minimipäiväraha
sentään nousee mutta aivan liian vähän.
11 euroa 45 senttiä on aivan ilmiselvästi alle
minimitoimeentulon tason. Tämän vuoksi vaatimus
siitä, että tähän olisi tullut
tehdä suurempi korotus, on aivan oikeutettu, ja tätä vaatimusta
jatkossa tuemme mutta seuraavalla kierroksella.
Jos me olisimme tienneet, että perustuslakivaliokunta
muuttaa kantaansa perustuslain 19 §:n 2 momenttiin, olisimme
vaatineet tämän hallituksen esityksen lähettämistä perustuslakivaliokunnan
tutkittavaksi. Mutta meillä oli käytössä perustuslakivaliokunnan
viime syksynä antama lausunto minimipäivärahoista
ja niin sanotun nollapäivärahan poistamisesta,
ja silloin perustuslakivaliokunta ei pitänyt näitä ongelmana.
Perustuslakivaliokuntahan otti kantaa tähän parannukseen,
ja kun silloin parannettiin päivärahansaajien
asemaa, tietysti ei sitä nyt voinut sanoa, että se
oli ainakaan entiseen tilanteeseen nähden huonompi. Nyt
tämän työttömyysturvalain yhteydessä perustuslakivaliokunnan
kannanotto on merkittävä, ja mahdollisimman pian
pitää saattaa arvioitavaksi myöskin sairausvakuutuksen minimipäivärahat
eli sairaus- ja äitiysminimipäivärahat.
Ei tässä mitään perustuslakivaliokunnan
arviota tietysti periaatteessa tarvita. Kyllä poliitikkojen
täytyy osata arvioida, ovatko nämä minimipäivärahat
riittävät vai eivät. Vasemmistoliiton eduskuntaryhmässä meillä on
kyllä aivan selkeä käsitys siitä,
että nämä eivät ole riittävät.
Tietysti olisimme toivoneet parempaa tulosta budjettiriihessä.
Itse asiassa luulimme, että ministeri Perhon esitys oli
paljon parempi kuin se sitten, kun se saatiin nähtäväksi,
loppujen lopuksi oli, eli on syytä toimia kaikin keinoin,
jotta näihin saadaan korjaus.
Sairauspäivärahamenojen kehitystä on
arvioitu, ja tämän vuoden alkupuolella on nimenomaan
minimipäivärahakausien määrä lisääntynyt
huomattavasti. Sehän johtuu juuri siitä, että tuo
aikaisemmin mainitsemani laki tuli voimaan 1.4., jolloin saatiin
nollapäiväraha korjatuksi eli enää kukaan
ei joudu tyytymään nollaan, mikä oli
tietysti täysin kohtuutonta. Sairauspäiväraha myönnettiin,
mutta sen määrä oli nolla markkaa.
Siinä yhteydessä myöskin parannettiin
tilannetta niin, että nämä päivärahansaajat
eivät joudu tyytymään minimipäivärahaan:
Jos on neljän edellisen kuukauden aikana saanut sairaus-
tai äitiyspäivärahaa, silloin saa työttömyyspäivärahan
suuruisen päivärahan. Näin ollen näitä ongelmia
on jo huomattavasti vähennetty tämän vuoden
aikana.
On havaittava, että tämän vuoden
alkupuolella päivärahojen määrä on
lisääntynyt ja ennen kaikkea pitkien päivärahakausien
määrä on lisääntynyt.
Ammatissa toimimattomilla ja luokittelemattomien ryhmässä päivärahojen
määrä on lisääntynyt
30 prosenttia, eli se kertoo juuri siitä, että ne,
jotka olivat kokonaan vailla päivärahaa, ovat
nyt päässeet edes tuon minimipäivärahan piiriin.
He juuri ovat pitkällä sairaslomalla, elikkä he
joutuvat vuoden olemaan tämän minimipäivärahan
varassa. Silloin mielestäni on aivan selvää,
että perustuslain 19 §:n 2 momentti ei täyty;
vuosi on jo niin pitkä aika, puhumattakaan sitten vielä karenssista,
eli 55 päivää on karenssi. Korjauksia
näihin asioihin siis tarvitaan.
Ei sen puoleen, kyllähän eduskunta kokoontuu
vielä tammi- ja helmikuussa, niin että siinä mielessä,
jos poliittista tahtoa löytyy, kyllä täällä eduskunnassa
keritään näitä käsittelemäänkin, mutta
tietysti epäilen, mahtaako sitä tahtoa löytyä kaikista
hallitusryhmistä.
Puheenjohtaja Vehkaoja kuvaili varsin selkeästi tätä sairausvakuutuksen
lääkekustannusten omavastuuosuuksien tilannetta
ja kehitystä. Tältä osin täytyy
sanoa, että tämä on aivan ilmiselvästi
tämän syksyn epäoikeudenmukaisin esitys, mitä me
sosiaali- ja terveysvaliokunnassa olemme joutuneet käsittelemään.
(Ed. Kallis: Kuitenkin hyväksytään!)
Se, mitä me saimme aikaiseksi, oli se, että näistä kaikista
ikävin asia saatiin pois, eli kun hallitus esitti, että vuotuista
lääkekustannusten kattoa olisi nostettu 594 eurosta 630
euroon, tämän onnistuimme poistamaan. Sitä nyt
on sentään pidettävä hyvänä asiana.
Kun tämä katto on sidottu indeksiin, se nousee
601 euroon 15 senttiin. Tässä voi sanoa, että onneksi TEL-indeksin
kehitys on ollut pienempi, kuin mitä aikaisemmin arvioitiin,
joten tämä ei nouse niin paljon kuin aikaisemmin
arvioitiin.
Mutta yhtä kaikki lääkekustannusten
omavastuuosuudet ja ylipäänsä potilaiden
itsensä maksama hinta lääkkeistä Suomessa
on aivan kohtuuton. Tätä valiokuntamme mietintö kyllä nyt
varsin suorasukaisesti kuvaa, mikä on tilanne. Tämähän
on puhetta elävästä elämästä,
koska se, mitä valiokunnan mietintöön
on kirjattu, on kirjattu sinne suoraan potilasjärjestöjen
kannanotoista. Potilasjärjestöt toivat varsin
selkeästi esille sen, minkä me tiedämme
valiokunnassa varsin hyvin, että pitkäaikaissairaat
ovat ne, jotka eniten joutuvat näistä omavastuuosuuksienkin
nousuista kärsimään, ja pitkäaikaissairaat ovat
useimmiten kaikkein pienituloisimpia. Sairaus on syynä siihen,
että tuloja ei kerry, mutta menoja sairaudesta kertyy kohtuuttomasti.
On erittäin vaikea hyväksyä näitä omavastuuosuuksien
korotuksia. Näillä kuitenkin noin 15 miljoonaa
euroa lisätään sairaiden omia maksuosuuksia.
Täytyy tietysti toivoa, että geneerinen substituutio,
tämä rinnakkaislääkkeitä koskeva laki,
alentaa lääkkeiden hintoja, vaikka sitä mallia,
millä se toteutetaan, emme pitäneetkään
järkevänä. Olisi pystytty paljon yksinkertaisempaan
ja tehokkaampaan malliin pääsemään.
Mutta yhtä kaikki tavoite lääkkeiden
hintojen alenemisesta varmasti toteutuu ja toivon mukaan vielä suuremmassa
määrin kuin on arvioitu siinä toisessa
esityksessä, joka meillä on käsittelyssä.
Kaiken kaikkiaan, kun eduskuntaryhmiltäkin on pyydetty
joulukuun 15. päivään mennessä kannanotot
lääkekorvausjärjestelmän kokonaisuudistuksesta,
niin toivon, että kaikki ryhmät todella kiinnittävät
asiaan huomiota ja vaativat sitä, että pitkäaikaissairaiden
omavastuuosuuksia lääkekustannuksissa pienennetään
ja saadaan aikaan tämä yhteinen katto kaikille
terveydenhuollon kuluille. Me olemme todella häpeällisessä tilanteessa,
kun vertaamme muiden maiden suhtautumista pitkäaikaissairaiden
pienituloisten ihmisten mahdollisuuksiin saada hoitoa. Meillä näillä omavastuuosuuksilla
selvästi estetään hoidon saamista monilta
pienituloisilta. Se aiheuttaa potilaille suuria vaikeuksia, mutta
se on myöskin yhteiskunnalle kallista.
Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Mielestäni lakiesityksen lähtöasetelma on
ollut melko kestämätön. Samanaikaisesti
kun lääkekorvausten omavastuiden korottamisen kautta
rahoitetaan minimipäivärahojen korotus, tehdään
taas kerran aika inhottava yhtälö ja asetetaan
niin valiokunnan jäsenet kuin koko eduskuntakin erittäin
hankalaan tilanteeseen ja varsinkin sosialidemokraattiset hallituspuolueen edustajat.
Jos nyt katsotaan ne ongelmakohdat, mitkä tässä on,
niin suurimpana tämän neuvottelun jälkeen
on edelleen erityiskorvattavien lääkkeitten omavastuun
korottaminen, koska kyse on kroonisesti sairaitten ihmisten tilanteesta
ja heidän taloutensa heikentämisestä kaiken
kaikkiaan. Tämä on niitä ainoita todellisia
säästölakeja, mikä vuoden 2003
budjetissa on. Lähtökohtana on, että 7
miljoonaa euroa nettona tämä laki säästää,
ja nyt, kun on tehty niin, että maksukatto säilytetään
ennallaan, niin säästösumma olisi 5,6 miljoonaa
euroa.
Täällä on tosiaan 9 §:n
lääkekorvausten omavastuukohta, joka on mielestäni
erittäin ongelmallinen, ja niitä esityksiä on
erittäin vaikea lähteä täällä salissakaan
tukemaan. Olisin kyllä odottanut, että toinen
suuri hallituspuolue kokoomus olisi voinut lähestyä meidän
neuvottelijoitamme siinä, että tämän
asian kanssa ei nyt tarvitsisi tänään
enää täällä salissa
puhua ja pahoitella. (Ed. Takkula: Äänestäkää meidän
mukana!) Se on hyvä juttu, että maksukatto on
kuitenkin jätetty 594 euroon. — Jos ed. Takkulalle
nyt vastaan, niin 9 § on ongelmallinen. Aikanaan kun sitten ykköskäsittelyssä äänestetään,
niin silloin hän sitten näkee, miten tulen äänestämään.
Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten valiokunnan puheenjohtaja ed. Vehkaoja
kertoi, tässä lakiesityksessä on kansalaisen
kannalta sekä hyvää että huonoa.
Sairausvakuutuksen päivärahoja ja kuntoutusrahan
vähimmäismäärää ja erityispäivärahoja
nostetaan ja tämä korotus kompensoidaan lääkekorvausten
omavastuuosuuksia korottamalla. On tietysti hankalaa, kun tässä emme
kansainvälisessä vertailussa pärjää lainkaan.
Tämä käy valiokunnan mietinnöstä hyvin
selville, ja haluan korostaa, että mietintö tehtiin
ja hyväksyttiin valiokunnassa täysin yksimielisesti.
Valiokunnan päätös oli, että kertaomavastuut nousevat,
mutta lääkekorvausten katto säilyy entisellään.
Tämä on puollettavissa, sillä jos joutuu ostamaan
vain esimerkiksi yhden antibioottikuurin per vuosi, voi omavastuuosuus
olla ehdotuksen mukainen, mutta pitkäaikaissairauksien
hoidossa on syytä muistaa, että katto pysyy ennallaan.
Lääkekustannukset ovat kohonneet Suomessa vuosittain
10—13 prosenttia. On uusia kalliita ja erittäin
kalliita lääkkeitä, mutta lääkkeiden
käyttö on myöskin lisääntynyt.
Meillä hyvin helposti mitataan terveydenhuollon tehokkuutta
sillä, paljonko käytetään terveyspalveluja:
minkälaisia toimenpiteitä tehdään
ja kuinka paljon ja kuinka paljon lääkehoitoa
käytetään ja paljonko se maksaa eli kuinka
paljon terveyspalvelujärjestelmää käytetään.
Terveydenhuollon kustannukset ovat paljon nousseet, ja lääkehoidon
kustannukset, kuten jo sanottu, ovat nousseet 10—13 prosenttia
vuodessa. Kysymyksen pitäisi kuulua: Onko terveys parantunut
vastaavasti eli noin 10—13 prosenttia? Pitäisi
aina kysyä, paljonko tietyillä toimenpiteillä ja
rahamäärillä saadaan terveyttä,
sen sijaan että kysytään, paljonko saadaan
erilaisia toimenpiteitä tehtyä ja paljonko tuotetaan
vaikkapa tietynlaisia terveyspalveluita.
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Näin varmasti on, että tämänkin
esityksen kohdalla pitää miettiä sitä,
mikä heijastusvaikutus tällä on näitten
sairaiden kohdalla, jotka joutuvat lääkkeitä käyttämään,
ja samoin sairauspäivärahan saajien kohdalla.
Tietysti mietinnössä on jo selkeästi
todettu, että esimerkiksi lääkkeiden omavastuuosuuksien
korottaminen on tutkimustenkin mukaan tehoton keino vaikuttaa lääkekustannusten
kasvuun. Kun toisaalta pitää miettiä kustannusten
kasvua ja sitä, miten niitä voi hillitä,
ja toisaalta tätä terveydenhuollon vaikutusta, sitä että voidaan
vaikuttaa myönteisesti ihmisten terveyteen, ja tiedetään,
että lääkkeiden käyttö on lisääntynyt
ja lääkkeiden hinnat ovat nousseet, niin kyllä tässä hyvin
ristiriitaisin ajatuksin tätä esitystä ja
mietintöä olen tutkinut.
Totta kai yhdyn niihin huolenaiheisiin, mitä täällä on
hallituspuolueiden edustajatkin todenneet, että tämä on
epäoikeudenmukainen ja miksi ei tässä päästy
neuvotteluissa parempaan yhteiseen ratkaisuun. Ei ole oikein tietysti
se, että nyt sitten tämä minimipäivärahan
korotus rahoitetaan lääkkeiden omavastuukorotuksella.
Tässä on jo merkittävä ristiriita,
että ei tuota rahoitusta löytynyt muualta.
Totta kai täytyy yhtyä siihen kiitokseen,
että lääkekattokorotusaikomus jäi
pois. Se on erittäin tärkeää,
koska nimenomaan lääkkeiden käyttö on lisääntynyt.
Vielä tiedämme sen, että hyvinkin moni
pitkäaikaissairas joutuu käyttämään
sellaisia lääkkeitä, joista he eivät
saa mitään korvauksia. Toisin sanoen on erittäin
paljon hoidollisia lääkkeitä, jotka eivät
ole Kelan korvauksen piirissä. En voi ymmärtää tätä omavastuuosuuden korotusta.
Näen sen erittäin epäoikeudenmukaisena,
ja siinä mielessä, kun tiedetään
...
Ensimmäinen varapuhemies:
Ed. Hiltunen, jos haluatte jatkaa, niin siirtykää puhujakorokkeelle.
Arvoisa puhemies! Totean vain, että tämän
vastalauseen esityksen takana olen.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Lääkekustannusten
omavastuuosuuksien korotusidea uutisoitiin alun perin viime keväänä ministeri
Perhon suulla rahoituslähteenä isäkuukauden
rahoittamiseksi, jonka kustannusvaikutukset ovat suurin piirtein
samaa luokkaa kuin on tämä omakustannusosuuden
lisääminen. Sairaiden ihmisten kukkarolla käyminen
on täysin väärä ja suorastaan
käsittämätön ratkaisu hyvien
hankkeiden rahoittamiseksi, sillä jo entuudestaan suomalaiset
maksavat kansainvälisesti vertaillen todella paljon lääkkeistään.
Minulla on parin vuoden takainen selvitys, jossa on vertailtu
eri Pohjoismaiden lääkekustannuksia; maat ovat
keskenään monessa suhteessa hyvin vertailukelpoisia.
Sen mukaan suomalainen potilas maksaa lääkkeistään
keskimäärin 52 prosenttia, mutta Ruotsissa tuo
osuus oli vain 29 prosenttia ja Norjassa 21 prosenttia, eli tavattoman
paljon enemmän jo Pohjoismaiden kesken vertailtaessa suomalaiset
joutuvat maksamaan lääkkeistään,
joiden tukkuhinnat ovat pitkälti saman suuruiset.
Hallituksen esityksessä lääkekorvauksista
aiotaan siis leikata 16,9 miljoonaa euroa, ja nyt se parannus, minkä hallitusryhmät
saivat aikaan ja mitä muun muassa ed. Stenius-Kaukonen
täällä kehui osittain ihan aiheestakin,
on toki kannatettava, mutta on huomattava, että sen vaikutus
on vain 1,4 miljoonaa euroa. Voidaan todeta, että aivan
valtaosin tämä leikkaus edelleenkin jäi
valiokunnan mietintöön enemmistön kannaksi.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta on aiemmissa lausunnoissaan todennut
aiempien korotusten yhteydessä, että lääkekustannusten
omavastuuosuuksia tulisi ryhtyä nykyisestä laskemaan.
Siksi ihmettelen ylipäänsä sitä,
että hallitus antoi tällaisen esityksen. Kenen
mieleen tuli se idea, että mennään sairaiden
ihmisten kukkarolle etsimään rahoitusta muihin
hyviin hankkeisiin?
Olen myös pettynyt siitä, että valiokunta
ei kyennyt tätä leikkausta torjumaan. Jos vertaamme
vaikkapa sivistysvaliokuntaan, joka onnistui ryhdikkäästi
torjumaan kulttuurileikkaukset, niin sosiaali- ja terveysvaliokunta
ei jostakin syystä kyennyt samaan, vaikka kysymys on mielestäni vieläkin
kipeämmästä tarpeesta. Eduskunnasta lähtee
kyllä melko merkillinen viesti ulospäin siitä,
millä tavoin me priorisoimme asiat, vai onko kysymys sitten
siitä, että niitä, jotka jaksavat parhaiten
lobata, kuunnellaan myös eniten? Sairaat ihmiset ja potilasjärjestöt
eivät ole jaksaneet samanlaista lobbausta järjestää kuin
kulttuuriväki, mitenkään väheksymättä heidän
asiaansa. (Ed. Takkula: Demarit ovat kovakorvaisia sairaiden asialle! — Ed.
Vehkaoja: Älkää demareita syyttäkö,
katsokaa oikealle!) — Aivan.
Suomalaisesta köyhyydestä hyvin merkittävä osa
selittyy nimenomaan pitkäaikaissairauksilla. Suomalainen
köyhyys keskittyy aika paljon juuri pitkäaikaissairaille
ihmisille. Mielestäni suuntana tulisi olla sen, että sairauden
aiheuttama taloudellinen taakka nykyistä solidaarisemmin
jaettaisiin koko yhteiskunnan kannettavaksi. Tämä ei
toki koske pelkästään lääkekorvauksia
vaan myös muita kustannuksia, joita potilaalle tulee, muun
muassa korkeita terveyskeskus- ja sairaalamaksuja, jotka ovat huomattavasti
korkeammat kuin muissa Pohjoismaissa.
Itse asiassa suomalaisten potilaiden omakustannusosuus terveydenhuollon
rahoituksesta on aivan Oecd-maiden huippua. Jos vertaillaan vaikkapa
asiakasmaksukattoja, niin Suomessa nämä katot,
jotka ovat vielä erilliset asiakaskäynneille ja
lääkekustannuksille ja matkakorvauksille, nousevat
selvästi korkeammiksi, jopa kymmenkertaisiksi verrattuna
muun muassa Norjan ja Ruotsin kattoihin. Tanskassa ei ole kattoa
lainkaan, koska siellä kaikki terveyspalvelut ovat maksuttomia.
Korkeat kustannukset tutkimusten mukaan vähentävät
erityisesti pienituloisten hoitomyöntyvyyttä ja
pienituloisten hoitoon hakeutumista. Hoidon viivästyminen
tai laiminlyöminen kuitenkin nostaa kokonaiskustannuksia,
joten pitkällä tähtäimellä tällaiset
säästöt valitettavasti muuttuvat hyvin
helposti lisämenoiksi. Esimerkiksi hoitamaton verenpainetauti
lisää vaaraa sairastua sekä sepelvaltimotautiin
että erityisesti aivohalvaukseen, joiden kustannukset tulevat
yhteiskunnalle selvästi kalliimmiksi kuin verenpainetaudin
asianmukainen hoito. Myös mielenterveyspotilaiden kohdalla
kalliit lääkitykset usein aiheuttavat hoitojen
keskeytymisiä ja lisäävät sairaalahoidon
ja laitoshoidon tarvetta.
Ihan lyhyesti, rouva puhemies, tästä toisesta asiasta
eli minimiäitiyspäivärahasta, jonka käsittely
jäi paljon vähemmälle tämän
ehkä vielä kipeämmän kysymyksen
vierellä ja rinnalla. Minimiäitiyspäivärahan
pieni korotus on sinänsä onneksi myönteinen
muutos. Tässä ei olla leikkaamassa vaan joka tapauksessa
lisäämässä, mutta korotus on
vain reilun euron verran minimiäitiyspäivärahaan
ja edelleen pienin äitiyspäiväraha jää selvästi
alle pienimmän työttömyysturvan. Tässä suhteessa
haluan todeta, että oman eduskuntaryhmäni, kristillisdemokraattien,
vaihtoehtobudjettiin sisältyy minimiäitiyspäivärahan
korottaminen pienimmän työttömyysturvan
tasolle samoin kuin sisältyy myöskin lääkekorvausten omavastuuosuuksien
muutosten torjuminen.
Toivon, että tämä esitys, joka sisältyy
opposition yhteiseen vastalauseeseen, saisi mahdollisimman runsaasti
kannatusta, siis nämä molemmat ehdotukset, ja
jos ne eivät tässä salissa tämän
syksyn aikana toteudu, niin toivon sitä, että kaikki
puolueet ottaisivat nämä kysymykset vakavasti
omiin vaaliohjelmiinsa ja tuleviin hallitusneuvotteluihin, niin
tämän minimiäitiyspäivärahan
häpeällisen tason korottamisen kuin lääkekustannusten
omavastuuosuuksien pienentämisen.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Kun kuuntelin ed. Stenius-Kaukosen puheenvuoroa,
niin ajattelin, pystyykö hän tuon puheenvuoron
jälkeen äänestämään
mietinnön puolesta vai äänestääkö hän
vastalauseen puolesta. (Ed. Takkula: Vastalauseen puolesta!) Kyllä on
tietenkin helppo täällä puhua ja sanoa,
että pitäisi olla ja pitäisi olla ja
on häpeällistä, että on näin. Muistan,
että kun minimipäivärahasta kesällä keskusteltiin,
niin panin merkille, että lähes jokainen puolue
esitti, että minimipäivärahaa on nostettava
työttömien peruspäivärahan tasolle.
Tämä on myöskin sisältynyt
meidän tämän vuoden vaihtoehtobudjettiin
niin kuin sisältyi viime vuoden vaihtoehtobudjettiin. Kun
me todella haluamme, että puheet ja teot olisivat samaa
maata, niin kristillisdemokraattien korkein päättävä elin
on päättänyt, että minimipäivärahan
nostaminen samalle tasolle kuin työttömyyspäiväraha
on hallitukseenmenolle kynnyskysymys. Tässä me
tulemme pysymään. Jos ja kun vaalien jälkeen
neuvotellaan hallituksesta, niin se on ehdoton edellytys meidän
hallitukseen osallistumisellemme.
Minä toivon todella, että muut eduskuntaryhmät
ja poliittiset puolueet lausuisivat mielipiteensä siitä,
onko se myöskin hallituskysymys muille puolueille vai puhutaanko
vain, että pitäisi nostaa, mutta sitten, kun vaalit
ovat ohi, ei nostetakaan. Kun keskusta on hyvin voimakkaasti tämän
puolesta puhunut, niin teillä on mahdollisuus esimerkiksi
tässä kokouksessa lausua mielipiteenne kristillisdemokraattien
kynnyskysymyksestä: Minimipäiväraha nostetaan
sille tasolle, jota yhteisessä vastalauseessamme esitetään.
Ed. Tiura merkitään
läsnä olevaksi.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Käymme erittäin tärkeistä asioista
keskustelua. Kyllä minimiäitiyspäivärahan
ja -sairauspäivärahan kaiken oikeuden mukaan ihmisten toimeentuloa
ajatellen tulee olla minimityöttömyyskorvauksen
kanssa vähintään samalla tasolla, onhan
kysymys asiasta, jolla pidetään huolta ihmisten
toimeentulosta. (Ed. Kallis: Onko se teille kynnyskysymys?) Minä toivon,
että kun tämmöisestä asiasta
aikanaan keskustellaan, keskusteltaisiin siihen suuntaan, että tästä todella
tulisi kynnyskysymys, koska oikeudenmukaisuus pitää tätä asiaa
hyvin tärkeänä. Ei ole ollenkaan oikein,
että ihmiset joutuvat todella niin pieniin toimeentulomahdollisuuksiin,
mitä nykytilanne merkitsee.
Mutta menen tähän kysymykseen, että pitkäaikaissairaudet
luovat köyhyyttä. Tämä on tosiasia.
Ihminen saattaa sairastua jo nuorena, saattaa vammautua. Jos elämä olisi
ollut mahdollista elää terveenä, silloin
olisi voinut olla aivan toisenlaisista toimeentulon mahdollisuuksista
kyse. Nuoren ihmisen kohdalla sairaus saattaa tuottaa elämänikäisesti
taloudellisen köyhyyden. Näinhän ei enää sivistysvaltiossa
ja hyvinvointivaltiossa saa olla.
Lääkekulujen omavastuukorotus koskettaa pitkäaikaissairaita,
suhteessa tulotasoon eniten kaikkia pienituloisia, joita ovat pienintä eläkettä saavat,
opiskelijat, työttömät, elikkä tässä käydään
vaivaisten ja sairaiden kukkarolla, ja tämä on
hyvin valitettavaa. Tulisi auttaa sekä sairaita että köyhiä ja
poistaa köyhyyden syitä, molempia tasapuolisesti.
Kun kunnat ovat siinä kuntatalouden ahdingossa valtionosuuksien
vähenemisen johdosta, jota on rajusti tapahtunut, kunnat
ovat joutuneet korottamaan kaikki mahdolliset maksut niin korkealle
kuin mahdollista. Näin on korotettu lääkärissäkäynnin
terveyskeskusmaksuja. Edelleen, kun lääkärien
yöpäivystykset ja viikonloppupäivystykset
ovat siirtyneet etäämmälle, tästä ovat tulleet
myös omat lisäkustannuksensa muun muassa matkakustannuksien
muodossa.
Kaiken kaikkiaan tilanne on sellainen, että tänä aikana
kohdellaan sekä sairaita että köyhiä valitettavasti
maksumiehinä yhteiskunnan monille muille menoille. Olisi
toivonut, että sosiaali- ja terveysvaliokunta olisi osoittanut
sitä sisua ja sitkeyttä, jota sivistysvaliokunta
kovan paineen edessä kulttuuri-, nuoriso-, vapaa-ajan-
ja urheilutoiminnan edessä joutui osoittamaan. Minusta
tässä, väheksymättä noita
asioita ollenkaan, on vähintään yhtä tärkeä ja
itse asiassa tärkeämpikin kohde inhimillisyyden
tähden.
Arvoisa rouva puhemies! Ne vastalauseen ajatukset, mitkä käsiteltävissä asiapapereissa
ovat, tulevat saamaan aikanaan kannatukseni.
Pehr Löv /r:
Värderade fru talman, arvoisa rouva puhemies! Denna
lag om förhöjning av minimidagpenningen enligt
sjukförsäkringslagen och av rehabiliteringspenningen är
en reform i rätt riktning, men det måste erkännas
att den inte är tillräcklig. Jag hör
också till dem som tycker det. Finansieringen genom en
förhöjning av läkemedelskostnadernas
självriskandel är bekymmersam då man
i Finland har i europeisk jämförelse mycket höga
medicinkostnader för patienterna.
Utskottet försökte få förståelse
för en annan finansiering utan att lyckas helt. Vi lyckades förhindra
en förhöjning av det årliga kostnadstaket
för läkemedelskostnader, men jag hör också till
dem som beklagar den här finansieringsmodellen som metod.
Arvoisa puhemies! On hyvä, että minimipäiväraha
nyt edes vähän nousee, mutta valittu rahoitusmalli
ei ole tyydyttävä. Valiokunnan dubiot eivät
saaneet riittävää ymmärtämystä,
joten seuraava eduskunta joutuu varmaan tähän
puuttumaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on saanut varsin monen hallituspuolueen kansanedustajan taholta
aikamoisen tyrmäävän tuomion eräitten
järjestelyjen osalta. Kun otetaan huomioon, että lääkekustannukset
lisääntyvät vuodessa yhteiskunnassa tapahtuvien
muutosten seurauksena 11 prosenttiakin, siis kasvavaan suuntaan,
niin sen tulevaisuudenkuvahan on armoton, todella armoton. Jos eivät
valtion tulot kasva, niin silloinhan joudutaan uudelleenjärjestelyihin
ja justeerauksiin.
Tämän vuoksi, kun näitä puheenvuoroja
kuuntelee, soisi hartaasti, että hallituspuolueittenkin taholla
kiinnitettäisiin nyt vakavaa huomiota harmaan talouden
puolella miljardien häviämiseen valtion ulottumattomiin.
Jos ne 2,5 miljardia euroa olisivat käytettävissä,
niin mitään tällaisia keskusteluja ei
tarvitsisi käydä tässä salissa.
Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Juuri hiljattain ilmestynyt valiokuntaneuvos
Arajärven väitöskirja nostaa erääksi
keskeiseksi kipupisteeksi nimenomaan alimman äitiyspäivärahan
ja sen tason. Kyseessä on tällainen perusturvan
ytimeen menevä epäoikeudenmukaisuus, joka on korjattava.
Myöskin työttömyysturvan päivärahalta äitiyspäivärahalle
siirtyvän taloudellinen tilanne heikkenee vanhemmuuden
kustannuksella selvästi esimerkiksi opiskelijoilla. Pääosiltaanhan
nämä ovat työttömiä,
vastavalmistuneita, pätkätöitä tekeviä tai opiskelijoita,
jotka tällä alimmalla äitiyspäivärahalla
ovat.
Lisäksi vielä näistä lääkekorvauksista:
Sairaathan maksavat Suomessa lähes Euroopan korkeimpia
omavastuuosuuksia sairastamisestaan. Kun tiedetään
lisäksi, että sairaat ovat niitä ikäihmisiä,
jotka ovat eläkkeellä, tai muuten, esimerkiksi
sairautensa vuoksi, nuorempana eläkkeelle joutuneita, niin
heidän taloudellinen tilanteensa on usein heikko. Näitä korotuksia
ei voi mitenkään puolustaa. Nämä eivät
ole indeksitarkistuksia. Nämä ovat korkeampia,
jotenka ehdoton toppi on tehtävä sekä maksukatolle
että näitten omavastuitten kasvattamiselle.
Toisaalta ollaan hyväksymässä geneeristen substituutioiden
mukanaan tuomia halvempia lääkkeitä.
Toisaalta sairaille sälytetään kustannuksia
tällä toisella lakimuutoksella.
Ed. Lövkin, joka on lääkäri,
varmasti tulee äänestämään
opposition esitysten puolesta. Eihän näitä korotuksia
voi hyväksyä tällä tavalla.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Kokoomuksen ryhmäkanslian pojat
ovat viime aikoina osoittaneet kiitettävää aktiivisuutta
ruotiessaan ja tutkiessaan keskustan talous- ja työllisyyspoliittista
asiakirjaa tehden siitä haluamallaan tavalla omia tulkintojaan.
Kyseiset pojat, jotka eivät luonnollisestikaan kuuntele,
mitä täällä salissa puhutaan,
ja toimivat muutoinkin täsmälleen haluamallaan
tavalla, voisivat, mikäli keskustan esityksiltä aikaa
liikenee, ottaa luettavakseen vaikkapa ensimmäiseksi valiokuntaneuvos
Arajärven sosiaaliturvaa käsittelevän
väitöskirjan, ja jos vielä toivoa saa,
tehdä omat johtopäätöksensä,
jotta edes joskus saisimme tässä eduskuntasalissa
tämän vaalikauden aikana aikaan kunnon sosiaalipoliittisen
keskustelun, johon kokoomuksenkin edustajat osallistuisivat omine
ryhmäkanslian antamine nuotteineen, nyt käsittelyssämme
olevat pienimmät äitiys- ja vanhempainpäivärahat
kun eivät näytä niin paljon kokoomusedustajia
kiinnostavan, että tulisivat kuuntelemaan, mitä täällä oppositiosta
aivan asiallisestikin esitetään, jotta saisimme
edes jonkinlaisia vastauksia esittämiimme kysymyksiin.
Jouko Jääskeläinen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Voi viitata myöskin Stakesin
vastikään tulleeseen tutkimukseen, jossa kerrotaan,
että köyhien lapsiperheiden määrä on
kaksinkertaistunut. Niin kuin tilastot kertovat ja tutkimus kertoo,
eniten köyhyysaste on noussut perheissä, joissa
on alle kouluikäisiä lapsia. Köyhyysrajan alapuolelle
jäi vuosituhannen alussa lähes kolminkertainen
määrä alle 3-vuotiaita verrattuna vuoteen
90, ja 3—6-vuotiaidenkin määrä siellä kaksinkertaistui.
Arvoisa rouva puhemies! Nythän on tapahtunut yhteiskunnassa
se kehitys, että niillä, joilla on mennyt todella
hyvin, on mennyt vielä paremmin. Äitiys- ja vanhempainrahan
minimisumman korottaminen pienimmän työttömyysperuspäivärahan
tasolle olisi pieni kädenojennus juuri lapsiperheille,
joilla on taloudellinen tilanne vähintäänkin
suhteellisesti heikentynyt. Nythän nuo tilastot eivät
kerro tietysti absoluuttisia määriä,
mutta kun köyhyysraja mitataan nimenomaan suhteessa yleiseen
tulotasoon, siinäkin suhteessa tilanne on pahentunut.
Yritin katsoa näitä lakialoitteita, joita
eri vaiheissa tästä asiasta on tehty. Siellä olivat
edustajat Vehviläinen, Keränen, Jääskeläinen,
Brax, Seivästö jne., kaikki nykyisen opposition
lakialoitteita, vanhimmat olivat vuoden 2000 valtiopäiviltä,
jotka tässä yhteydessä nyt kuitattiin
ja hylättiin. Oli tietysti hyvä, että hallitus
jonkin matkaa tässä asiassa eteni oikeaan suuntaan.
Tietyllä pienellä joukkueella myöskin
tämä peruspäiväraha säilyy
tai se ei tipu pois, jos sitä on saanut. Mutta kun katsomme
kokonaisuutena lapsiperheitä, kyllähän
oppositiosta tulleet useimmat lakialoitteet olisivat nyt ansainneet
tulla hyväksytyiksi tässä yhteydessä.
Uskon, että siinä ei olisi ollut koko kansantalouden
kannalta mitään kielteistä ja se olisi
ollut koko kansakunnan kannalta huomattavan myönteinen,
positiivinen, signaali. Tulemme äänestämään
tämän vastalauseen mukaan.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! 2 minuuttia paikalta ei riitä tähän.
Halusin tulla hetkeksi tänne.
Arvoisa puhemies! Nyt on käsittelyssä yksi minun
mielestäni tämän syksyn tärkeimmistä lakiesityksistä.
Missä mielessä tärkeimmistä?
Siinä mielessä, että jos joku lakiesitys
täällä mittaa tämän
eduskunnan yhteisvastuun tuntoa, solidaarisuutta ja oikeudenmukaisuuden
halua, mielestäni juuri tämä laki sitä mittaa.
Lääkekorvausten omavastuu on asian toinen puoli.
Yhdyn siihen siinä, mitä vastalauseeseen on kirjoitettu.
En vie aikaanne sen osalta enempää. Mutta alimman äitiyspäivärahan
osalta ne minuutit aion tässä käyttää.
Oireellista on, että kun tämän asian
käsittely täällä menee, koko
vasemmalta on yksi ainoa edustaja tässä salissa,
enkä ihmettele, niin vaikeasta asiasta kaiketi pohjimmiltaan
kuitenkin on kysymys. Joukko, joka vannoo yhteisvastuun, hyvinvointiyhteiskunnan
ja monien muiden kauniiden käsitteiden nimiin — on
ainakin sen tehnyt vuodesta toiseen — on nyt täällä hyväksymässä lain
muodossa, joka takaa edelleenkin sen, että Lipposen hallituksen
kahdeksan vuoden aikainen saldo tulee olemaan sitä, että alimmasta äitiyspäivärahasta
tullaan tämän lakiesityksen jälkeenkin
vielä leikanneeksi paljon, yli 10 prosenttia, reilusti
toistakymmentä prosenttia. Tilanteessa, jossa kansantulon
kakku on tänään yli 300 miljardia markkaa,
yli 50 miljardia euroa, suurempi kuin hallituksen liikkeelle lähtiessä;
tilanteessa, jossa hallitus tulee antamaan ministerin palkkatasossa
noin 40 000 vanhan markan veronkevennykset vuodessa, tämä hallitus
katsoo kuitenkin oikeutetuksi ottaa edelleenkin alimmista äitiyspäivärahoista,
niin kuin sanoin, pitkästi toistakymmentä prosenttia
tämän jälkeenkin.
Ed. Marjaana Koskinen, kunnia teille, että olette
tässä salissa paikalla. Viekää viestiä koko vasemmalle
siitä, että vasemmisto ollessaan mukana tämän
asian läpiviennissä, niin kuin ilmeiseltä näyttää,
tulee ottaneeksi sellaisen kannan, jonka kannan julkipanemisesta
me keskustalaiset kannamme erityisen vastuun. Tiedän, että tätä asiaa
eivät juuri tiedotusvälineet seuraa. Ei niitä kiinnosta
tällaisen kysymyksen seuraaminen, niin periaatteellisesti
suuresta asiasta kuin onkin kysymys — vielä kertaan
toistamiseen — tämän syksyn periaatteellisesti
yhdestä tärkeimmästä asiasta.
Mitä siivua meillä on sielustamme, sydämestämme
valmius antaa lapsille ja lapsiperheille, heistä erityisesti
niille, jotka ovat kaikista heikoimmassa asemassa, niille äideille
ja niille perheille, joitten äiti on kaikista pienituloisimpiin kansalaisiin
kuuluva äiti? Tässä tilanteessa, jos vasemmisto äänestää tämän
hallituksen esityksen mukaan, jos se ei ole valmis korottamaan alinta äitiyspäivärahaa
edes sille tasolle, mistä hallitus lähti sitä alaspäin
viemään, jos näin käy, keskustan
eduskuntaryhmä lupaa pitää tulikirjaimin
huolen siitä, että siitä seuraavien vaalien
alla jokainen suomalainen tietää, mikä sosialidemokraattisen
Paavo Lipposen johtaman hallituksen arvoasteikossa on ollut lapsiperheiden,
erityisesti kaikista pienituloisimpien lapsiperheiden, osa, mikä sija
heillä siinä arvoasteikossa on ollut. Me tulemme
osoittamaan, että huolimatta kansantulon kakun rutkasta
kasvusta, huolimatta kaikista suurituloisimpien saamista huikean
suurista veronkevennyksistä, kuitenkin kaikista pienituloisimmilta
lapsiperheiltä tämä hallitus tulee leikanneeksi
ja leikanneeksi paljon.
Jos se olisi leikannut pelkästään
tästä, vielä jotenkuten ymmärrän,
että joku vasemmalta voisi tätä puolustaa,
ei hyvin, mutta jotenkuten. Mutta kun se samaan aikaan on leikannut
rutkasti myöskin lapsilisistä, niin kuin kaikki
tiedämme, lasten kotihoidon tuesta ja keskeisistä sosiaalietuuksiin
liittyvistä lapsikorotuksista, tässä yhtälössä tärkeänä osana
alimman äitiyspäivärahan leikkaaminen
näyttäytyy ja tuntuu ja se koetaan noitten kansalaisten
keskuudessa, joita tämä erityisesti koskee, todella
kipeänä ratkaisuna.
Arvoisa puhemies! Se on varmaan selvää ed. Bjarne
Kallikselle, mutta kun hän retoriikan osaa ja haluaa, ja
se on oikein että haluaa, kuulla sen vielä meidän
monien keskustalaistenkin suusta, niin sanon tässä,
että on ilman muuta selvä, ettei keskusta voi
olla mukana rakentelemassa sellaista hallitusta, joka ei ensi töikseen
korjaisi Lipposen kahdeksan vuoden hallituskauden yhtä suurinta
häpeätahraa: alimman äitiyspäivärahan
laskemista tavalla, josta tänään tässä nyt
puhumme. Se on niitä kynnyskysymyksiä, joita jokaisella poliittisella
ryhmällä on kumminkin, jonkinlaisia kynnyskysymyksiä,
hallitusvaltaan mukaan menemiseen liittyen, ja on aivan varma, että keskustalle
tämä asia on juuri tällainen juttu.
Arvoisa puhemies! Täällä jo otettiin äsken esille
kaksi tärkeää asiakirjaa, jotka tuovat
vielä lisää todistusvoimaa välttämättömyydelle
tehdä kunnon korjaus tähän asiaan. Se
sama henkilö, joka kirjoitti aikanaan Lipposen ensimmäisen hallituksen
aikana mietinnön, sen mietinnön, jolla alinta äitiyspäivärahaa
leikattiin, tämä Arajärvi, hän
on äskettäin väitellyt, ja hän
on siinä väitöskirjassaankin sen selvästi
todistanut, kuinka pieleen meni, kuinka pieleen meni. Kunnia sille, että Presidentinlinnassa
asuva ja elävä ja sieltä mainion tieteellisen
tuotoksen tehnyt henkilö on voimakkaasti ja selvästi
tuonut tämän asian julkisuuteen ja korkealla tasolla,
nimenomaan tieteellisen työn tuloksena korkealla tasolla.
Se oli tavattoman hieno asia, ja tämänkin
jälkeen kuvittelisin ja ajattelisin, että vasemmiston, erityisesti
vasemmiston ... Minusta on selvä, että kokoomus äänestää tällaisia
asioita vastaan, olihan ed. Ben Zyskowicz sitä mieltä,
että pitäisi kaikilta köyhimmiltä ottaa
kokonaan tämä äitiyspäiväraha
pois, niin kuin kaikki hyvin muistamme, ja sehän jonkun
aikaa olikin voimassa eräiltä osilta. Mutta vielä kertaalleen:
tämäkin todistusvoima, mitä valiokuntaneuvos
Arajärven tutkimus osoittaa, luo lisää pontta
sille vaateelle, että vasemmisto seisoisi meidän
mukanamme ja korjaisi nyt, kun tilaisuus tätä asiaa
on korjata.
Toinen tutkimus, jonka tulemme käymään täällä vielä,
kun budjetin palautekeskustelu tapahtuu, erittäin tarkasti
läpi, lupaan sen teille, on tämä Palkansaajien
tutkimuslaitoksen tällä viikolla julkaisema tutkimus,
jonka sanoma oli "rikkaat rikastuvat ja köyhät
köyhtyvät". Tässä dikotomiassa
selvästi nimenomaan kaikista pienituloisimpien lapsiperheiden
paikka — niiden perheiden, jotka ovat menettäneet
myöskin alimmasta äitiyspäivärahasta — on
tietysti, jokainen meistä sen tietää,
tässä köyhät köyhtyvät
-joukossa, ei siellä rikkaat rikastuvat -puolella. Myöskin
tämä Palkansaajien tutkimuslaitoksen julkaisu
on tavattoman hyvä sisällöltään
ja luo lisää paineita, antaa lisää selkänojaa
niille, jotka pelkäävät tulla meidän
mukaamme ja äänestämään
tämän meidän esityksemme puolesta. Nojatkaa
siihen, mitä Arajärvi teille nojaa antaa. Nojatkaa
siihen, mitä Palkansaajien tutkimuslaitos antaa. Teidän
on helppo puolustaa oikeata esitystä näitten nojien
turvin, kun asiasta kohtamiten täällä äänestetään.
Hannu Takkula /kesk:
Arvoisa puhemies! Ei ole paljon lisättävää ryhmänjohtaja
Pekkarisen erinomaiseen puheenvuoroon, mutta haluan sen verran vielä painottaa
myös ed. Kallikselle, joka useampaan kertaan on kysynyt
tässä kynnyskysymyksiä, että tämä asia,
kun puhutaan pienimmistä äitiys- ja vanhempainpäivärahoista, on
todella merkittävä ja tärkeä kysymys
meille keskustalaisille. Sosiaalinen oikeudenmukaisuus on meidän
keskeinen tavoitteemme, minkä puolesta olemme toimineet
kaikki nämä vuodet ja tulemme toimimaan.
Tämä on meille kynnyskysymys. Me emme tule
menemään mukaan sellaiseen hallitukseen, joka
on edelleen leikkaamassa tai koko ajan heikentämässä pienimpiä vanhempain-
ja äitiyspäivärahoja. Missään
tapauksessa me emme hyväksy sellaista. Meidän
tavoitteemme on saada ne alimman työttömyysturvan
tasolle. Elikkä tämä on meille kynnyskysymys.
Emme ole mukana hallituksessa, joka millään tavalla
heikentää pienimpiä äitiys-
ja vanhempainpäivärahoja. Päinvastoin,
olemme mukana hallituksessa, joka nostaa niitä.
Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Täällä on
peräänkuulutettu, äsken ed. Rehula, sosiaalipoliittista
keskustelua tänne saliin. Se olisi kyllä ensiarvoisen
tärkeää. Nyt on nimittäin julkaistu
juuri tänä syksynä erittäin
merkittäviä tutkimuksia hyvinvointivaltiosta sosiaalipoliittisesta
näkökulmasta. Niitä on tullut Sitralta, niitä on
tullut Stakesilta ja nyt viimeisenä Palkansaajien tutkimuslaitoksen
tutkimus Kriisistä nousuun.
Tässä Palkansaajien tutkimuslaitoksen tutkimuksessa
sanatarkasti kerrotaan näin: "Kun talous kääntyi
nopeaan kasvuun" — siis 95:n jälkeen — "alkoivat
tuloerot lisääntyä, eikä niitä ole pystytty
hillitsemään. Tuloerojen kasvu on ollut poikkeuksellisen
suurta, ja tulonjako on 90-luvun jälkipuoliskolla muuttunut
muutamassa vuodessa yhtä paljon kuin kahtena edeltävänä vuosikymmenenä yhteensä."
Tämä on, kuulkaa, aika kovaa tekstiä.
Eli tuloerot ovat näin voimakkaasti kasvaneet, ja nyt kun
tämä esitys, joka on nyt meillä pöydällä,
on kaventamassa niitä, niin todella odotan, että vasemmalta
ollaan tukemassa, kun tiedetään, että pienimmän äitiyspäivärahan saajat
ovat työttömiä, pätkätöissä olevia,
yrittäjiä ja opiskelijoita, tulinko jo maininneeksi,
kuitenkin tällaisia heikossa taloudellisessa asemassa olevia.
Kyllä nyt on ensiarvoisen tärkeää heistä pitää huolta.
Odotan äänestyksessä tukea esityksellemme.
Ismo Seivästö /kd:
Arvoisa puhemies! Köyhyys ja syrjäytyminen
johtuvat hyvin pitkälti pitkäaikaissairaudesta
ja pitkäaikaistyöttömyydestä.
Sen ovat nyt myöskin vahvistaneet nämä tutkimukset,
mitä täällä on viime minuuttien
aikana siteerattu.
Valitettavasti ei tunnu oikein tältä hallitukselta
löytyvän sellaista tahtoa, että ensin
katsottaisiin ne kipeimmät yhteiskunnalliset ongelmat, mitkä kaipaavat
ratkaisua, ja vasta sen jälkeen verohelpotuksia suunnattaisiin
ja katsottaisiin, mitä on varaa keventää siellä hyvätuloisten
ja suurituloisten osalta. Nyt on toimittu päinvastoin:
Rahat on jaettu pitkälti hyvätuloisille ja suurituloisille,
ja kun sitten pitäisi kaikista köyhimpien ihmisten
asioita hoitaa, sitten vaan todetaan, ettei ole rahaa, kun se on
jo jaettu valmiiksi.
Tässä suhteessa olen hyvin pettynyt tämän hallituskauden
toimintaan. Toivottavasti sitten seuraava hallitus pystyy korjaamaan
ja lähtemään rohkeasti elvyttämään
ja eheyttämään suomalaista yhteiskuntaa.
Meillä on nyt satojatuhansia ihmisiä, muun muassa
tämä ihmisryhmä, joka tässä esityksessä on,
täysin putoamassa kelkasta tai kelkasta jo pudonneita.
Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Kun ed. Pekkarinen oli huolissaan kaikkein
heikoimmassa asemassa olevista lapsiperheistä, niin haluan
vaan muistuttaa, että vuonna 94, kun keskusta oli itse
poliittisessa vastuussa hallituksessa, toimeentulotukiasiakasperheet
alkoivat syödä lapsilisänsä.
Siihen asti oli ollut se tilanne, että toimeentulotuessa
oli lapsilisät jätetty tulonormilaskelman ulkopuolelle,
mutta se käytäntö muutettiin, kun tuli
toimeentulotuen laaja perusosa samoihin aikoihin. Muistan myös viime
kaudelta, Paavo Lipposen ykköshallituskaudelta, sen, kun
keskusta oli mukana tukemassa esimerkiksi asumistuen leikkauksia,
samaten toimeentulotuen kolmannessa äänestyksessä sitä,
että toimeentulotukeen tulivat nämä heikennykset,
mitkä koskivat lapsinormia ja asumiskulujen 7 prosentin
omavastuuta jne.
Minun mielestäni aina pitäisi miettiä sitä historiaa,
kun täällä käydään
keskustelua. Tässä laissa on kuitenkin kyse siitä,
että näihin minimipäivärahoihin
tehdään 9,6 miljoonan euron korotus. Täytyy
muistaa, että lähtökohta on tämä. Kun
tämä laki on toteutettu sillä tapaa,
että lääkekorvauksien omavastuuta korotetaan
samanaikaisesti, kun annetaan päivärahojen peruskorotus,
tämä rakennelma on aivan mahdoton.
Tässä yhteydessä ei voi olla mainitsematta
siitä, kun käydään vaalikeskusteluihin
ja mennään eteenpäin, että aika
outo yhtälö on myös se, että samanaikaisesti
keskusta vaatii työnantajamaksujen helpotuksia. Halutaanko
edelleen keventää työnantajan sairausvakuutusmaksuja?
Se on pois tästä samasta Sairausvakuutuskassasta,
joka jo tällä hetkelläkin on alijäämäinen.
Kun tämän hallituskauden aikana on jo kevennetty
työnantajamaksuja 1,3 miljardilla markalla, niin kysyn vaan,
miten nämä kassat saadaan kuntoon tämän tyyppisellä ajatusmaailmalla.
Olen ollut erittäin kriittinen sen suhteen, että lääkkeiden
omavastuita lähdettäisiin korottamaan. Me saimme
neuvottelutuloksen, että maksukattoa ei koroteta, mutta
peruskorvattavien ja erityiskorvattavien lääkkeiden
omavastuisiin tuli korotus. Se on minusta erittäin valitettavaa
tämän lain yhteydessä.
Muuten näistä neuvotteluista, mitä on
käyty tässä talossa viime vuorokauden
aikana, on tullut paljon hyvää pienituloisille
ihmisille ja työttömille. On saatu hyviä lainsäädäntömuutoksia.
Liisa Hyssälä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Muistutan tästä vanhasta
toimeentulotukiäänestyksestä. Keskustallahan
oli siinä omat esityksensä, ja me hävisimme
omat esityksemme äänestyksissä. Emme
esittäneet kyllä hallituksen esityksen hylkyä,
mutta ei esittänyt myöskään
ed. Marjaana Koskinen.
Mitä sitten tulee työnantajan sairausvakuutusmaksuihin,
nythän oli budjettiriihessä aiemmin jo sairausvakuutusmaksujen
korotusesitykset, ja nimenomaan sosialidemokraatithan ensimmäisinä lähtivät
hallituspuolueista siitä lipeämään. Kyllä sairausvakuutusta
tietenkin voidaan monella tavalla arvostella, mutta tietenkin pitää olla johdonmukainen
niissä teoissaan.
Marjaana Koskinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan vain oikaista ed. Hyssälän
muistia: Olin todella lain hylkäämisen kannalla.
Vedottiin myös presidenttiin, että lakia ei vahvisteta.
Siellä oli kristillisten ed. Toimi Kankaanniemi, lisäksi
ed. Sulo Aittoniemi ja jokunen muu täältä.
Kymmenkunta edustajaa oli todella loppuun asti sitä mieltä,
että kaikkein köyhimmiltä ihmisiltä ei
leikata.
Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! Kaikki tietävät, että Ahon
hallituksen aikana ja Lipposen ensimmäisen hallituksen
aikana tehtiin leikkauksia, mutta ne tehtiin vaikean valtiontalouden
tilan aikana. Nykyhallitus ei ole leikannut mitään.
Tässä laissa on pieni askel minimipäivärahojen
suhteen oikeaan suuntaan, vaikka se onkin saanut tässä voimakasta
retoriikkaa. Totean, että tässä laissa
on sekä hyvää että huonoa, ja
omalta osaltani totean mielelläni, että valiokuntakäsittelyssä lääkekorvausten
katto säilyi entisellään, mikä on
tärkeää pitkäaikaissairauksien
hoitamisessa.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Tyydytyksellä panin merkille,
että ed. Pekkarinen hyvin selkeästi ilmoitti,
että keskustalle minimipäivärahan nostaminen
työttömyyspäivärahan tasolle
on kynnyskysymys. Tämä antaa myöskin
toiveita siitä, että muut puolueet ottaisivat
kantaa tähän kynnyskysymykseen. Silloin me saamme
mielenkiintoiset maalisvaalit.
Keskustan vastaantulo myöskin verotuksen puolella kristillisdemokraattiselle
linjalle, että voidaan verottaa myyntivoittoja ja luovutusvoittoja,
jotka perustuvat lyhytaikaiseen omistamiseen, on tervetullut asia.
Alkaa syntyä oppositiolta pikkuhiljaa yhteinen hallitusohjelma,
jos tämä tahti jatkuu.
Pidän kyllä erittäin tärkeänä,
että myöskin ne puolueet, jotka puhuvat voimakkaasti
lapsiperheiden puolesta ja minimipäivärahan puolesta, lausuisivat
mielipiteensä ja selkeän kantansa, onko esimerkiksi
minimipäivärahan nostaminen peruspäivärahan
tasolle kynnyskysymys vai onko se vain puhetasolla: tulisi siihen
päästä, tulisi kehittää.
Ne puheet eivät ole riittäviä, vaan pitää tietää selkeästi,
mitä mieltä ryhmät ovat.
Tanja Karpela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Meillä on tällä hetkellä Suomessa
noin 120 000 lasta, jotka elävät kovin
köyhissä oloissa, sanotaan, jopa köyhyysrajan
alapuolella. Ne ovat juuri niitä lapsiperheitä,
jotka tukea tarvitsisivat, mutta eivät sitten ole sitä saaneet.
Tuo 1 euron 36 sentin korotus, joka tulee minimiäitiyspäivärahaan,
tuntuu kyllä minusta kovin riittämättömältä.
Me keskustassa olemme ajaneet minimiäitiyspäivärahan
tason korotusta työttömän peruspäivärahan
tasolle. Näin loogisesti ajateltuna minusta tuntuu aika
omituiselta, että siinä vaiheessa, kun perhe kasvaa
ja menot lisääntyvät, silloin tuo tuki
on pienempi. Siihen nähden minusta työttömän
peruspäivärahan taso olisi se, mistä meidän
pitäisi lähteä. Se olisi sellainen, josta
meidän pitäisi täällä keskustella,
ja se toisi jo tuohon minimiäitiyspäivärahaan
sen suuruisen korotuksen, että se jollakin tavalla auttaisi. Uskallan
arvella, että tuo päälle euro, vanhaa
rahaa 7—8 markkaa, ei kyllä vielä onnea
tai apua tuo.
Vielä lyhyesti: 90-luvun alussa taloudellinen tilanne
oli tietysti aivan toisenlainen kuin mitä se on tänä päivänä,
mutta kuitenkin tutkimusten mukaan 90-luvun alkupuolella lapsiperheet
saivat kuitenkin taloudellista tukea enemmän kuin tänä päivänä.
Siihen meidän tulisi nytkin pyrkiä, ja toivon,
että se seuraavassa äänestyksessä nähdään.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Lipposen ensimmäinen ja toinen
hallitus ovat pääosin eläneet ja toimineet
sillä aikaa, kun talous on kasvanut historiallisen voimakkaasti.
Mutta miten on käynyt sen talouden hedelmien jaossa? Lapsiköyhyys
on lisääntynyt hurjasti, niin kuin viikko sitten
julkaistu Stakesin tutkimus osoitti: 120 000 lasta elää köyhyydessä EU-mittareiden
mukaan määriteltynä. Se on vakava ja
häpeällinen asia ja erityisen häpeällinen
esimerkiksi vasemmistolle. Nyt viimeiset tiedot kertoivat, että tuloerot
ovat räjähtäneet rajuun kasvuun tällä Lipposen
hallituskaudella. Se on toinen ja yhtä häpeällinen
perintö, joka jää Lipposen hallitukselta
seuraajalleen nyt keväällä.
Nyt teemme viimeistä budjettia, käsittelemme viimeisiä budjettilakeja
tällä vaalikaudella. Perintö on todella
tällainen. Nyt käytävä äänestys on
se, joka osoittaa, ketkä ovat tämän perinnön luoneet
ja ketkä haluavat pitää sitä edelleen
voimassa. On aika näyttää kyllä sitten
todelliset ajatuksensa teoissa myös, ja se merkitsee sitä,
että tässä äänestyksessä minimipäivärahoja
korotetaan enemmän kuin hallitus esittää.
Hallitus on ne leikannut ed. Zyskowiczin linjalla (Puhemies koputtaa)
niin alas, että se on todella häpeällistä. Meille
taas tämä on kynnyskysymys, niin kuin tässä keskustelussa
on esitetty, myös hallitusneuvotteluissa.
Ismo Seivästö /kd:
Arvoisa puhemies! Täällä edustajat
Karpela ja Kankaanniemi jo ehtivät viitata tutkimukseen,
jossa todella todetaan, että 120 000 lasta elää köyhyydessä.
Se on hurja luku, ja näin varsinkin joulun alla se tuntuu
entistä pahemmalta. Ehkä meidän kuitenkin
on nyt hyvä lähteä siitä, että me
nyt vain myönnämme, että Ahon hallituksen
aikana tapahtui virheitä, Lipposen ykköshallituksen
aikana on tapahtunut virheitä.
Mutta nyt tuntuu oudolta, että tämän
neljän loistavan vuoden aikana näitä virheitä ei
ole voitu korjata. Rahaa olisi ollut, jos olisi haluttu vain suunnata
se köyhille, mutta se on suunnattu suurituloisille verohelpotuksina.
Sinne on riittänyt junavaunulasteittain rahaa, kun pienille
köyhille ihmisille riittää kolmipyörämopon
takapenkki, jossa on muutama pikkuinen murunen köyhille.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Seivästö, joka yleensä on
maltillinen, viisas ja fiksu kansanedustaja, on myöskin
väsynyt tässä joulukuun työn
tuoksinassa. Sinällään ei kenenkään
ole syytä vähätellä, joka on
viime päivinä tutustunut näihin tuoreisiin
tutkimuksiin, että tässä on vakava paikka
varmaan kaikilla kansanedustajilla, jotka tosissaan suhtautuvat
työhönsä ja myöskin siihen,
että merkittävä osa nimenomaan lapsista
joutuu elämään, en mielelläni käytä sanaa
köyhyydessä, mutta kun sitä nyt käytetään,
niin käytetään sitten, koska varmaan
tästä myöskin paljolti on kysymys.
Siinä, että tässä nyt oppositio
kiihottaa itsensä ikään kuin hurjaan
intoon hallitusta vastaan, tietysti unohtuu kaikki, myöskin
ne hyvät teot, mitkä ovat tulleet. Työmarkkinatuen
lapsikorotuksiin tuli merkittävä lisäys,
ja esiopetus oli merkittävä tulonsiirto lapsiperheille.
Mutta tosiasiaksi jää se, että yhteiskunnassamme
pitää vakavammin puuttua näihin pieniin
peruspäivärahoihin. Siellä on kiistatta,
uskaltaisin käyttää ilmaisua, tasokorotuksen
tarve.
Kun toisessa yhteydessä olen tutustunut Ruotsin sosialidemokraattien
toimintaan, niin nostan vain yhden asian tässä esille.
Kun Suomessa on lähes 300 000 ihmistä tippunut
työmarkkinatuen tai muun peruspäivärahan
varaan, niin Ruotsissa tätä lukua vastaan on 0
ihmistä. Siis Suomessa on 300 000, Ruotsissa ei
ainuttakaan. Ruotsissa pidetään ihmiset kiinni
työttömyysturva-, työttömyyskorvaustasoisella
päivärahalla, jolloin ...
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Ed. Gustafsson!
... heidän ihmisarvonsa ja aineellinen elinolonsa on
aivan toisella tasolla.
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Toivon, että siirrytte puhujakorokkeelle.
Enemmän kannatusta sosialidemokraateille, niin asiat
hoituvat.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kun asia koskee sairausvakuutuslain muuttamista
muun muassa, niin haluaisin muistuttaa jälleen ja pöytäkirjoihin
tuoda sen, että terveydenhuollon kokonaismenot per asukas
ostovoimapariteetilla korjattuina Yhdysvaltain dollareissa Suomessa
ovat asukasta kohti siis 1 664 dollaria vuodessa, kun kaikissa
muissa Oecd-maissa paitsi Espanjassa, Portugalissa, Kreikassa ja
Uudessa-Seelannissa tämä luku on huomattavasti
suurempi. Suomen prosenttiosuuden kasvu vuodesta 1990 vuoteen 2000
on kaikista Oecd-maista kaikkein alhaisin eli ainoastaan 28 prosenttia. Näin
ollen tuo on todellakin hankala tilanne nimenomaan sairauksista
kärsivien ihmisten ja terveydenhuoltoa tarvitsevien ihmisten
näkökulmasta.
Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Vastaan ed. Gustafssonille: Hän
kehuu täällä työmarkkinatuen
lapsikorotusten määrällä. Niitähän
ei, ed. Gustafsson, ole palautettu edes leikkausta edeltäneelle
tasolle. Ne ovat edelleen pienemmät kuin ennen sitä,
kun Lipposen hallitus niitä leikkasi. Samoin kansaneläkkeen
lapsikorotuksista palautettiin vain osa, ja ne eivät ole
sillä tasolla kuin olivat ennen leikkausta. Ed. Marjaana
Koskinen, nyt on mahdollisuus olla köyhien puolesta. Nimenomaan
tämä on vähävaraista, köyhää väestöä,
jonka puolesta nyt äänestetään.
Nyt on mahdollisuus näyttää se tahto,
kenen puolella seisoo.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa puhemies! Hämmästyneenä suorastaan
kuuntelen kollegojen puheita siitä, että Suomessa
lapset voivat huonosti. Suomi on maailman paras maa, joka huolehtii
lapsista maailman parhaiten. Meillä ovat lapset parhaiten
koulutettuja ja parhaiten koulutetut lapset tulevat hyvinvointivaltion
palveluja nauttimaan. Totean sen kuitenkin näin, että totta
on, että heikompiosaisia perheitä ei sillä tavalla
tueta kuin muissa Pohjoismaissa. Otan esimerkin: Keskimäärin
perhe saa Suomessa 311 euroa tukea kuukaudessa; Islannissa saa 434
euroa tukea; Ruotsissa saa 700 euroa; Norjassa saa 1 000 euroa kuukaudessa
tukea. Eli olen sitä mieltä, että meillä on
kyllä paljon korjattavaa, mutta pienin askelin korjataan.
Se on häpeä, jos kansanedustajat haukkuvat meidän
hyvinvointijärjestelmäämme, jota meidän
pitää tukea kaikin tavoin täällä eduskunnassa.
Sitähän me olemme tehneetkin.
Juha Korkeaoja /kesk:
Arvoisa puhemies! Edellisessä kohdassa, kun käsiteltiin
näitä kodinhoitoasioita, sanoin, että ideologiset
rajat näyttävät hävinneen ja
kaikki olivat samalla periaatteellisella kannalla siitä,
että kodinhoitopalveluja pitää lisätä ja
parantaa.
Tässä asiassa, pitää sanoa,
että ideologiset rajat näyttävät
edelleen olevan. Ed. Gustafssonin puheenvuorosta kävi selville
se, että vasemmistossa on halua näitä asioita
parantaa. Toivoisin, että sitten kun politiikkaa ja yhteistyökuvioita tässä tulevana
vuonna linjataan eteenpäin, niin nämä asiat
olisivat tarkkaan mielessä ja katsottaisiin, millaisella
koalitiolla voidaan saada sosiaalisempaa ja oikeudenmukaisempaa
politiikkaa tähän maahan.
Yleiskeskustelu päättyy.