5) Hallituksen esitys laiksi Suomen metsäkeskuksesta
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Pääsi käymään
sillä tavalla, että valiokunnan kunnianarvoisa
puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja kumpikin ovat estyneinä ja
pyysivät sitten ikäcivistä esittelemään
valiokunnan mietinnön. Sen mielelläni tietysti
vikarieeraajana teenkin.
Täytyy palauttaa mieleen tässä yhteydessä se, että kun
hallitusneuvotteluja 2007 kevään korvalla käsiteltiin,
niin silloin sovittiin aveista ja elyistä, mutta metsäkeskus-asia
jäi sitten erillisen sopimisen varaan. Se vaihe on nyt
niin pitkälle vietynä, että kysymys on
mietinnön valmistumisesta, sekä tästä että tietojärjestelmästä.
Elikkä esityksessä on ehdotettu säädettäväksi laki
Suomen metsäkeskuksesta. Laissa säädettäisiin
valtakunnallisesti toimivan Suomen metsäkeskuksen tehtävistä sekä sitä koskevista
hallinnollisista asiakokonaisuuksista. Perustettavalle Suomen metsäkeskukselle
on tarkoitus luoda vahva strateginen asema metsiin liittyvän
elinkeinotoiminnan edistämisessä. Tavoitteena
on tehostaa ja yksinkertaistaa metsähallintoa sekä taata
mahdollisimman hyvä ja yhdenmukainen palvelu alan elinkeinotoiminnalle
maan eri osissa. Nykyisissä metsäkeskuksissa harjoitettava liiketoiminta
eriytettäisiin selkeästi siirtymäajan kuluessa
perustettavan Suomen metsäkeskuksen julkisten hallintotehtävien
hoitamisesta.
Suomen metsäkeskukseen siirrettäisiin osa Metsätalouden
kehittämiskeskus Tapion nykyisistä tehtävistä,
ja Suomen metsäkeskus toimisi maa- ja metsätalousministeriön
alaisuudessa ja sen suorassa tulos- ja resurssiohjauksessa. Suomen
metsäkeskuksessa olisi julkisen palvelun yksikkö,
joka muodostuisi keskusyksiköstä ja alueyksiköistä,
ja liiketoimintayksikkö.
Mietinnössään valiokunta kiinnittää joihinkin erityisiin
asioihin korostettua huomiota. Niinpä valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että metsäkeskukset ja kehittämiskeskus
harjoittavat myös asiakasrahoitteista liiketoimintaa. Metsäkeskusten
merkittävimpiä asiakasrahoitteisia palveluja ovat
tilakohtaisten metsäsuunnitelmien ja tila-arvioiden tuottaminen
metsävaratiedoista sekä valtion rahoitustuella
toteutettavien metsänparannustöiden suunnittelu
ja toteutus. Kehittämiskeskuksen liiketoiminta muodostuu muun
muassa metsätalouden asiantuntijapalveluista, julkaisutoiminnasta,
koulutus- ja auditointipalveluista sekä metsäpuiden
siementuotannosta.
Esityksen perusteluista käy ilmi havainnollisesti,
että metsäkeskusten ja kehittämiskeskuksen
toimintaan välittömimmin vaikuttavia muutostekijöitä ovat
muun muassa valtion aluehallinnon uudistaminen, hallinnon tuottavuuden
lisääminen, uuden teknologian avaamat mahdollisuudet
metsänomistajien neuvonnassa ja asioinnissa hallinnossa
sekä tarve edistää kilpailua metsäpalvelumarkkinoilla.
Valiokunta katsoo, että uudistuksella tulee lisäksi
selkiyttää toimintaa ja toteuttaa kilpailuneutraliteettia.
Erittäin tärkeää on, että metsähallinnon
toimintaa vahvistetaan kansalais- ja asiakaslähtöisesti
tehokkaammaksi ja tuloksellisemmaksi hyvän hallinnon periaatteita
noudattaen. Valiokunta pitää erittäin
tärkeänä, että kilpailuneutraliteetilla
turvataan tasapuoliset toimintaedellytykset markkinoiden kaikille
toimijoille.
Edelleen valiokunta toteaa, että nykyisten 13 metsäkeskuksen
fuusioimisella yhdeksi valtakunnalliseksi toimijaksi mahdollistetaan
vähentyneiden resurssien tehokkaampi ja järkiperäisempi
käyttö ja että nykyisiin metsäkeskusten johtajiin
verrattuna aluejohtajan tehtävänkuva muuttuisi
oleellisesti. Esityksen mukaan aluejohtajalle ei tule mitään
kytköksiä metsäkeskuksen kyseisellä alueella
mahdollisesti toteuttamaan liiketoimintaan, koska kaikki liiketoimintaan
liittyvä organisointi ja päätöksenteko
tapahtuu metsäkeskuksen johtokunnan alaisuudessa ja liiketoimintajohtajan
johdolla.
Arvoisa puhemies! Aikaansaannos on yksimielinen.
Petri Pihlajaniemi /kok:
Arvoisa puhemies! Valiokunta otti kantaa metsänomistajien
neuvontaan, ja se on erittäin hyvä asia. Mielestäni
olisivat todella tärkeitä nämä kaupunkilaiset
metsänomistajat, koska heitä on entistä enemmän
ja he eivät välttämättä edes
tiedä, missä se metsä on tai mitä siellä on.
On hyvä, jos heille saadaan välitettyä tietoa
siitä, mitä sille metsälle kannattaa tehdä.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Metsäpolitiikka ja metsäteollisuuden
toimintaedellytykset on kyllä vakavammin otettava myös
kevään aikana ja uuden hallituksen neuvottelupöydässä esille.
Metsäteollisuuden toimintaedellytyksiä käsiteltiin
kesäkuun 13. päivä 2007 SDP:n ajankohtaiskeskustelualoitteen
pohjalta täällä. Silloin me varoitimme,
että maa järisee metsäteollisuuden alla
puutullikysymyksen passiivisen hoidon, puun saatavuuteen liittyvien
epävarmuuksien, puun hintapaineiden ja kilpailukykyisen
energianhinnan osalta, ja valitettavasti näissä tekijöissä on
aika paljon ollut kotimaista ajelehtimista.
Itse asiassa koko perusasetelma pitäisi laittaa uusiksi.
Metsälainsäädäntö pitäisi
uudistaa ensiharvennuksia ja metsänhoitoa velvoittavampaan suuntaan,
kuten metsälakikomiteassa vuonna 1995 SDP ja muun muassa
Metsäteollisuus esittivät. Aika pitkälti
Ahon hallituksen aikana vuonna 1993 tehty pinta-alaverotuksesta
myyntiverotukseen siirtyminen on johtanut selkeästi puuhuollon
vaikeaan ennakoitavuuteen ja saatavuuteen. Me olemme energianhinnassa
ja puuraaka-aineen osalta olleet Ruotsia — joka on meille
strateginen kilpailija — huonommassa asemassa.
Tältä osin asiaa pitäisi metsälainsäädännön pohjalta
tarkastella, mutta myös koko tätä elinkeinoa,
metsäklusteria. Ei tämä voi olla mikään MTK:n
poliittisen ohjauksen ja maatalouspolitiikan alisteinen sektori
Suomen kaltaisessa maassa, joka enemmän kuin mikään
maa on metsätaloudesta ja metsäteollisuudesta
riippuvainen. Myös sen aluekehitys monelta osin Itä-
ja Pohjois-Suomessa on metsäteollisuuden ja sen innovaatioiden
ja perustan varassa, jos meidän uusiutuvan energian tavoitteet
ovat selluteollisuudesta ja sen toimintaedellytyksistä kiinni.
Tältä osin olisi siis syytä arvioida
koko maa- ja metsätalousministeriön ja työ-
ja elinkeinoministeriön toimenkuvaa metsäteollisuuden
ja metsäpolitiikan osalta uudestaan.
Se, mikä tässä lainsäädäntökokonaisuudessa on
toisena esityksenä, metsätietovarojen käyttöön
saanti, on tietysti tärkeä. Sillähän
yritetään nyt puuhuoltoon vaikuttaa eri tavoin.
Ongelmia ovat tietysti metsänomistajapuolen pirstoutuminen
ja juuri nämä puun myyntiin vaikuttavat muut tekijät,
joita mielestäni pitää tarkastella erikseen.
Mutta sitten tullaan organisaatio- ja hallintomuotoon, metsäkeskukset
ja metsänhoitoyhdistykset. Kyllä tämä siltä osin
on aika näennäinen. Metsäkeskuksen ylintä päätösvaltaa
siis käyttää johtokunta, jonka alaisuudessa
molemmat yksiköt, siis tämä hallintohomma
ja liiketoimintahomma, toimivat. Edelleen myöskin hallitus
poliittisista syistä — tämä nykyinenhän
on vahvasti MTK-johtoinen hallitus — on jättänyt
käsittelemättä metsänhoitoyhdistyslainsäädännön
eli tämän veroluonteisen pakkojäsenyysjärjestelmän
käsittelyn. Ei kilpailuneutraliteetti metsä-yrittäjyydessä toteudu
metsäkeskusten eikä metsänhoitoyhdistysten
nykyisen mallin puitteissa.
Tämä on asia, joka myöskin on pakko
ottaa esille. Toivoisi, että Suomessa hallitusti tehtäisiin
jotain, ei aina vasta sitten, kun Euroopan unioni esimerkiksi valituksen
kautta antaa ukaaseja. Kyllä tämä olisi
myös kansallinen etu, että meillä metsäyrittäjyys
ja puuhuolto ja metsäpolitiikka olisivat paremmassa hoidossa
ja asenne olisi parempi.
Pekka Vilkuna /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Juuri tämän kaltaista
puhetta kuultiin kyllä ed. Rajamäeltä valiokunnassakin,
ja siellä todettiin osa väitteistä aika
lailla perusteettomiksi. En niihin sen enempää tänään
puutu, mutta tämä lainmuutos, organisaatiomuutos,
oli kyllä todella asiallinen tehdä. Hyvin monessa
tapauksessa näkee, että täällä talossa
tehdään muutoksia vain muutoksen vuoksi miettimättä,
mennäänkö tässä yhtään
parempaan vai huonompaan suuntaan. Minä jo kauteni aivan
ensimmäisinä kuukausina kiinnitytin alan asiantuntijoitten
huomiota siihen, voiko olla todella niin, että se olisi
täysin objektiivista, läpinäkyvää toimintaa,
jos sama organisaatio suunnittelee, rahoittaa, toteuttaa ja valvoo.
Näin ollen, kun nyt tässä liiketoiminta
erotetaan hallinnosta, saavutetaan se parempi tilanne, että ei
todellakaan sama organisaatio ole viemässä läpi
koko ketjua, jossa on varmasti aina mahdollisuus tulla virheitäkin,
joita ei sitten tunnusteta tapahtuneiksi, jos todella pystytään
itse koko ketju hallinnoimaan samasta talosta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ministeri Sirkka-Liisa Anttilalle täysi
tunnustus asian eteenpäin viemisestä. On todella
hyvä, minkä ed. Vilkuna toi esille, että tämä asiakasrahoitteinen
liiketoiminta eriytetään hallinnollisista viranomaistehtävistä.
Tämä on hyvin perusteltu asia, sillä metsänomistajia
palvelevia tahoja on hyvinkin paljon, metsänhoitoyhdistykset,
ja sitten jos mennään työtä suorittaviin
tahoihin, niin tietenkin erilaiset yrittäjät,
metsäyrittäjät. Tämän vuoksi
olisi perin ongelmallista, jos hallinnollinen viranomainen kilpailisi
vielä osittain samalla sektorilla.
Ed. Rajamäki toi esille ajatuksen pinta-alaverotuksesta.
Se oli aikanaan metsänhoitoon kannustava, palkitsi hyvästä metsänhoidosta
ja myöskin antoi puuhuoltoon puutavaraa, tietenkin hintasuhdanteista
riippuen. Mielestäni oli vahinko, että aikanaan
siirryttiin nykyiseen metsäverokäytäntöön,
jota vielä uhkaa korottaa Hetemäen työryhmän
mietintö, jos sitä sovelletaan, ja silloin maan
puuhuolto tulee entisestään vaikeutumaan.
Edelleen minä koen hieman ongelmaksi, että usein
vilahtaa ajatus siitä, että pinta-alaltaan vähän
metsää omistavat metsänomistajat ovat
ongelma. Mielestäni tätä joukkoa ei pidä arvostella vaan
monta kertaa pitäisi antaa kiitosta ja tunnustusta, koska
sieltä joukosta löytyvät ne metsänomistajat,
jotka haluavat omatoimisesti kaikkein parhaiten ja itsenäisesti
hoitaa omia metsiään.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
esitys Suomen metsäkeskuksesta on erittäin tärkeä lakihanke,
joka toteutetaan nyt vaalikauden lopulla. Ensin minä haluan
kiittää maa- ja metsätalousministeri
Sirkka-Liisa Anttilaa siitä, että tämän
lain valmistelu ja läpivienti on tehty ja tapahtunut erittäin
hyvässä yhteistyössä maa- ja
metsätalousvaliokunnan kanssa. Ministeri Anttila on pitänyt
valiokunnan kiitettävän hyvin ajan tasalla, ja
olemme tehneet tätä vuorovaikutteisesti. Siitä lämmin
kiitos, ja toivottavasti muutkin ministeriöt tämän
samaisen menettelytavan omaksuisivat paremmin.
On tärkeää, että metsäkeskuslaki
saatetaan ajan tasalle, ja se on nimenomaan tämän
lakihankkeen ensimmäinen ja ainoa ja tärkeä vaikutin.
Tietenkin toisena pienenä sivujuonteena tässä on
se, että kun metsäkeskuslaki uusitaan, niin nykyisen
kilpailulainsäädännön ja Euroopan
unionin kilpailulainsäädännön
takia joudutaan eriyttämään nämä varsinaista
liiketoimintaa olevat toiminnot erilleen edistämis- ja
valvontatoiminnasta. Tämän takia tämä laki
säädetään.
Perustettavalla metsäkeskuksella on erittäin vahva
strateginen asema Suomessa, ja se liittyy myös osaltaan
elinkeinotoiminnan edistämiseen, koska kysymys on erittäin
merkittävästä elinkeinosta, metsätaloudesta,
ja moni suomalainen saa tätä kautta välillisesti
ja välittömästi leipänsä.
On laskettu, että vajaat 100 000 ihmistä saa
metsätalouden kautta leipänsä tavalla
tai toisella. Näin ollen laki ei missään
nimessä ole vähäpätöinen.
Tämän lain tavoitteena on tehostaa ja yksinkertaistaa
yksityismetsän hallintoa sekä metsätalouden
hallintoa sekä taata mahdollisimman hyvä ja yhdenmukainen
palvelu alan elinkeinotoiminnalle maan eri osissa. Tässähän
ne 13 metsäkeskusta, jotka nyt ovat olemassa, sulautetaan yhdeksi
ainoaksi, jolla on yksi johto, ja se johto johtaa koko tätä aluetta.
Jokaisella metsäkeskusalueella on tietenkin alueellinen
vastuuhenkilö ja alueellinen neuvottelukunta, joka vastaa
siitä alueestaan, mutta varsinaiset johtotoiminnot keskitetään
yhteen metsäkeskukseen, joka johtaa koko orkesteria. Tässä on
se loistava idea, että yhtäkään
paikallista toimijaa tämä lainsäädäntö ei
vie sieltä metsästä pois vaan tällä pyritään kenttätoiminta
säilyttämään. Vain johtoa järjestellään
niin, että hallinto olisi mahdollisimman kevyttä ja
itse toiminta metsässä mahdollisimman tehokasta.
Metsäkeskus tekee työssään
erittäin tärkeää metsätalouden
edistämistä, lainvalvontaa, neuvontaa ja koulutusta.
Kaikki nämä tehtävät ovat tärkeitä,
ja tietysti julkisen hallinnon osuus tässä on
vielä se, että siellä on tämä viranomaistoimihenkilö,
joka ottaa kantaa esimerkiksi metsälain 10 §:n
noudattamiseen, että onko niitä elintärkeitä elinympäristöjä huomioitu
riittävästi vai peräti liian vähän.
Elikkä tämä uusi lainsäädäntö asettaa
nämä eri toimisysteemit uuteen asentoon ja sillä keinoin,
että ne myös toimivat, ja tavoitteena on nimenomaan
byrokratian karsiminen ja kenttätyön vahvistaminen,
mikä on tälle ajalle erittäin hyvä tavoite.
Kun tämä yksi metsäkeskus sitten
ottaa vetovastuun koko Suomen alueesta, niin silloin voi sanoa,
että metsäkeskus on saavuttanut mielestäni
sellaisen toiminnallisen valmiuden, joka Suomessa nykyisellään
on saavutettavissa organisaatioita uudistamalla.
Sitten tähän Suomen metsäkeskukseen,
joka perustetaan, siirretään osa Metsätalouden
kehittämiskeskus Tapion nykyisistä tehtävistä.
Tältäkin osin voi sanoa, että kenttätyöhön
pyritään panostamaan ja viemään
toimintaa ja tapahtumia sinne, missä niitä todella
on, tuolta toimistojen kammareista sinne kentälle. On syytä muistaa
sekin, että kun tämä julkinen hallintotehtävä annetaan
jollekin viranomaiselle, niin se on sitten lain mukaan annettu.
Perustuslakivaliokunta on siitä varmasti tässä maassa
pitänyt erittäin hyvää huolta.
Ja sitten tämä uusi metsäkeskus toimii suoraan
maa- ja metsätalousministeriön alaisuudessa, sen
suorassa tulos- ja resurssiohjauksessa. Elikkä kysymys
ei ole mistään ajelehtivasta lastusta laineilla,
vaan se on ihan tarkassa kontrollissa kyllä, ja tästä kontrollista
huolehtii maa- ja metsätalousministeriö, ja samalla
se myös ohjaa toimintaa.
Suomen metsäkeskukseen, siihen uuteen järjestelmään,
tulee sitten myös tämä julkisen palvelun
yksikkö, joka muodostuisi keskusyksiköstä ja
alueyksiköstä. Tämä julkinen
hallintotehtävä on nimenomaan metsälain
valvonta ja esimerkiksi äsken mainitun 10 §:n
kohteiden löytäminen maastosta ja mahdollisten
erimielisyyksien ratkaiseminen, jos semmoisia tulee.
Sitten liiketoimintayksikkö, joka omalla osallaan huolehtii
siitä, että perinteistä markkinaehtoista
toimintaa hoidetaan täysin erillään tästä budjettivaroin
tuetusta osuudesta. Valtion budjetissa vuodelle 2011 on varattu
48 miljoonaa euroa metsäkeskuksen toiminnan pyörittämiseen
ja nimenomaan niin, että tämä raha käytetään
siihen edistämistoimintaan, ja sitten mitä tulee
tähän perinteiseen liiketoimintaan, niin se on
sitten oma yksikkönsä ja se elää tuotoillaan
tai sitten ei elä.
On muistettava se, että tämä uusi
metsäkeskuslaki sinällään ei
muuta metsäkeskuksen oikeudellista asemaa juuri miksikään,
koska se kuuluu edelleen valtionhallintoon, mutta se ei ole missään
näissä nykyisissä erillisissä valtionhallinnon
keskuksissa, esimerkiksi ely-keskuksessa, mukana, vaan se on niin
sanottua välillistä valtionhallintoa, joka on
suoraan maa- ja metsätalousministeriön alaisuudessa.
Tervehdin tätä lakiesitystä erittäin
suurella tyydytyksellä, kun on saatu pitkä vääntö hyvään lopputulokseen
ja ne tavoitteet toteutuvat, mitä silloin lainsäädännön
alkusuunnitteluvaiheessa asetettiin. Laki tulee voimaan ensi vuoden
alusta, ja tässä tämä vuosi,
mikä jäljellä on, käytetään
tietenkin tämän uuden organisaation viilaamiseen.
Heti kun tämä laki on hyväksytty, annetaan
asetus, ja sen jälkeen määräytyvät
nämä paikat, joissa vetovastuu tällä julkisen
hallinnon puolella näillä yksiköillä on
ja sitten myös tämän liiketoimintayksikön
paikka. Missä ne pääpaikat sitten ovat,
se nähdään sitten, kun asetus on annettu
ja ministeriö on siitä asianmukaiset päätökset
tehnyt.
Lopuksi, herra puhemies, totean vielä sen, että on
esitetty tämän lain käsittelyn yhteydessä puheenvuoroja,
esimerkiksi ed. Rajamäki esitti puheenvuoron, että Suomessa
olisivat muka metsäasiat hunningolla ja tarvittaisiin enemmän
pakkoa, valvontaa ja myös jopa keppiä eikä vain porkkanaa.
Olen vakaasti sitä mieltä, että suomalainen
metsätalousjärjestelmä, joka perustuu
vapaaehtoisuuteen ja kannustimiin, on hyvä. Valvontaa toki
pitää lisätä esimerkiksi pienten
taimikoiden osalta, että saamme ne taimikot kuntoon, joissa
niitä hoitorästejä on. Mutta on muistettava,
että kysymys ei ole lainsäädännön
huonoudesta vaan kysymys on myös siitä, että olemme eduskunnassa
osasyyllisiä siihen, että olemme antaneet kestävän
metsätalouden rahoitusvaroja liian vähän.
Ja toivottavasti nyt lähivuosina, kun tämä Kemera-laki
on uusittu ja myös pienpuuenergiatukilaki on käsitelty
ja hyväksytty, tätä kautta saataisiin
aidosti sinne metsänhoitoon toimintarahaa lisää,
koska pienpuun energiatuet eriytetään. Näin
ollen itse metsälliseen työhön jää enemmän
varoja.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Henkilökohtaisena kannanottona tähän
mietintöön kiinnitän yhteen ainoaan yksityiskohtaan huomiota,
ja se on perinteisen liiketoiminnan eriyttäminen julkisista
hallintotehtävistä. Nimittäin ei ole
helppo juttu ollenkaan tämä liiketoiminnan motivointi
sellaisessa tilanteessa, jossa on metsäpalveluyrittäjiä,
jotka ovat sitä mieltä, ettei tällaista
yksikköä metsäkeskuksessa tarvittaisi ollenkaan.
Sen uskottavuuden nimissä nämä kaksi
eri puolta tästä metsäkeskustoiminnasta
tulee hermeettisesti pitää erillään
toisistaan. Voisi olla jopa ihan fiksua, että on eri sisäänkäynti
tiloihin, niin ettei kenellekään juolahda mieleenkään
ruveta spekuloimaan sillä, tuleeko jotakin kilpailun vääristymiä tai
suhteita sinne julkishallinnon vaalijoitten ja päätöksentekijöitten
suuntaan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen toi hyvin tärkeän
näkökohdan esille aivan käytännön
toteutuksessa, kuinka asiakasrahoitteinen liiketoiminta pidetään
erillään julkishallinnollisesta puolesta. Aivan
hyvä ajatus, että olisi erillinen sisäänkäynti,
koska metsänhoitoyhdistykset ja myös yksityiset
alan toimijat eivät voi pitää oikeudenmukaisena
sitä, että jos tulee käsitys, että julkinen
viranomainen toimii samalla sektorilla. Tiedän, että jo
nyt monet alan yksityiset toimijat kritisoivat metsänhoitoyhdistyksiä,
koska metsänhoitoyhdistys toimii kuitenkin eräänlaisena
viranomaisena siinä mielessä, että saa
veroluonteisesti metsänhoitoyhdistysten jäsenmaksut,
mikä on tietysti ihan perusteltu käytäntö ollut.
Mutta sitten ed. Hoskosen puheenvuoroon liittyen haluan yhtyä lämpimästi
niihin ajatuksiin, että metsänomistajan on voitava
tuntea olevansa isäntä omassa metsässään,
voivansa olla itsenäinen toimija, jota ei pakkovallalla
kahlita, vaan kannustetaan, opastetaan, neuvotaan ja toimitaan myönteisillä tavoilla,
ei kepillä, vaan porkkanalla. Haluan uskoa ja olen varma,
että Suomen metsänomistajat ovat tätä.
Tietysti joukossa on jotakin muutakin, mutta lähtökohtaisesti
pitää antaa luottamus, omatoimisuus ja vastuu
metsänomistajalle itselleen omista metsäasioistaan.
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Hyvät kansanedustajat! Ensinnäkin
esitän lämpimän kiitoksen niin maa- ja
metsätalousvaliokunnalle kuin perustuslakivaliokunnalle,
jotka ovat tämän metsäkeskuslakiesityksen
varsin ripeästi ja hyvin asianmukaisesti käsitelleet.
Täällä on käyty erittäin
rakentavaa keskustelua.
Tässähän on todella kysymys siitä,
että meidän pitää ihan konkreettisesti
erottaa tämä valtionavun rahoittama toiminta siitä liiketoiminnasta,
jota metsäkeskuksissa tällä hetkellä on.
Ja sen liiketoiminnan arvo on 40 miljoonaa euroa vuodessa. Me emme
puhu mistään pienistä liiketoiminnan
euroista, vaan todella 40 miljoonasta eurosta. Saa olla aikamoinen
yritys, joka tekee vuodessa 40 miljoonan euron liikevaihdon.
Tässä tavoite on tosiaan nämä asiat
eriyttää, ed. Pulliainen, jopa niin, että ei
ole kysymys vaan siitä samasta sisäänkäynnistä,
koska tarkoitukseni on pistää ne ihan eri paikkakunnille,
sanon sen tässä nyt suoraan. (Ed. Pulliainen:
No, hyvä, hyvä!) Ihan siitä syystä,
että ei tule semmoista kuvaa, että ne jotenkin
voisivat vielä liittyä toisiinsa. Tästä liiketoimintapuolesta
tulee aikanaan osakeyhtiö, niin kuin hyvin tiedämme,
ja silloin on luonnollista, että sillä ei ole
mitään tekemistä sen varsinaisen metsäkeskuksen
keskusyksikön kanssa sillä tavalla, koska liiketoimintojen
pitää olla erillään.
Tämä kysymys tämän mahdollisen
metsäkeskuksen sijaintipaikastahan on asia, joka kovasti kiinnostaa.
Minä voin sen verran valottaa sitä kysymystä,
että meillä nyt tuolla metsäosastolla
on tekeillä selvitys, jossa ovat mukana kaikki ne paikkakunnat,
jotka ovat halunneet metsäkeskuspaikkakunniksi, mutta aikanaan
olen sellaisen linjauksen tehnyt, ja minusta se on aika perusteltu,
että me emme nyt rakenna uusia hallintorakenteita, emme
tee semmoisia avauksia, että jonnekin sellaiselle paikkakunnalle
siirrämme metsäkeskuksen, jossa ei ole toimintaa
tällä hetkellä. Koska kaikkein paras
kuitenkin on, että se sijoitetaan johonkin nykyisistä 13
alueyksiköstä. Ja sen voin tässä vielä sanoa
ja toistaa, että se on edelleen tavoitteeni.
Sitten liiketoimintayksikön kohdalla haetaan joku toinen
sijaintipaikka, sillekin alueellinen yksikkö sillä tavalla,
että oltaisiin kuitenkin siinä sijoitettuna olemassa
oleviin rakenteisiin, mutta katsotaan nyt sitten. Itse en ole vielä saanut
sieltä metsäosastolta sitä arviointia
eri paikkakuntien eduista ja vahvuuksista jne. Sitä tehdään
siellä ihan virkatyönä, ja itse en ole
sitä työtä mitenkään
ohjaamassa, koska virkamiesten valmisteluvastuuseen kuuluu se, että he
tekevät valmistelua, ja ministerin työ alkaa sen
jälkeen, kun on esitys sieltä tullut.
Tähän valtionaputoimintaan, aivan niin kuin ed.
Hoskonen sanoi, tänä vuonna käytetään
noin 48 miljoonaa euroa rahaa, joten se on pikkuisen enemmän
kuin metsäkeskuspuolen liiketoiminta on, ja tämä metsäkeskuksen
toiminta tosiaan on tarkoitus painottaa jatkossa metsätalouselinkeinon
edistämiseen ja totta kai niitten kymppipykälien
ja muitten hoitamiseen, jotka kuuluvat luontaisesti metsäkeskuksen
tehtäviin. Mutta tavoite on se, että me tällaista
viranomaisvalvontaa sen takia vähennämme, että sieltä löytyy
niitä villoja suhteellisesti harvoin verrattuna siihen,
minkä verran se viranomaisorganisaatio maksaa. Eli tiettyä valvontaa
ja seurantaa tietysti täytyy olla, mutta selkeä painopiste
on metsätalouselinkeinojen edistämisessä.
Meillähän kaiken kaikkiaan metsätaloudessa pitäisi
löytää sellainen ratkaisu, että siitä saataisiin
myöskin elinkeinotoimintaa jatkossa, ja siihen liittyy
keskeisenä osana kysymys metsätilojen koon suurentamisesta
ja vastaavista asioista. Ja varsinkin kun nyt tiedetään,
että metsänomistajien keski-ikä on varsin
korkea, lähes 60 vuotta, niin nämä ovat
niitä haasteita, joita meidän sitten pitää ratkoa
seuraavassa — ketkä ovatkaan mukana — hallitusohjelman
neuvottelupöydässä: miten me edistämme
metsätilojen koon suurentamista ja metsätaloutta
elinkeinona.
Vielä kerran kiitoksia. Metsäkeskuslaki on
nyt menossa satamaan, ja sen jälkeen vuoden 2012 alusta
tämä tulee voimaan. Sitä ennen valmistellaan
asetus, ja asetus valmistellaan vielä tällä vaalikaudella.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ministeri Sirkka-Liisa Anttilan puheenvuorosta kävi
selkeästi ilmi, että jopa aivan eri paikkakunnille
aiotaan sijoittaa nämä liiketoimintayksiköt ja
sitten nämä julkishallinnon yksiköt.
Tässä yhteydessä en voi olla esittämättä erittäin
hyvää paikkakuntaa metsien keskellä,
kolmen maakunnan, Keski-Suomen, Pirkanmaan ja Etelä-Pohjanmaan,
solmukohdassa, Keuruun kaupungin kakkostaajamaa, Haapamäen
perinteistä rautatieyhdyskuntaa. Tämä paikkakunta
on menettänyt varsin paljon, 700 työpaikkaa yli 2 000
hengen asukkaan taajamassa, valtion toimesta. Nyt olisi eräs
kompensaation kohde: metsien keskelle kolmen maakunnan yhteinen
metsäkeskuksen liiketoimintayksikkö.
Aikoinaan kun Haapamäki koki näitä valtion toimesta
tulevia menetyksiä, eduskunnassa valtiovarainvaliokunnassa
oli tehty päätös asutushallituksen hajasijoittamisesta
Haapamäelle, mutta tuo päätös
on jäänyt toteuttamatta. Kyseinen virastokin on
jo ajat sitten fuusioitunut muihin yksiköihin. Nyt olisi
uusi sijoittamisen kohde. Toivon menestystä ajatukselle.
Yleiskeskustelu päättyi.