1) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi arvonlisäverolain
3 ja 149 a §:n sekä kuitintarjoamisvelvollisuudesta
käteiskaupassa annetun lain 2 §:n muuttamisesta
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On hyvä asia, että alvin
alarajaa nostetaan, mutta sinänsä tuo 1 500
euroa on niin mitätön, ettei sillä käytännön
merkitystä ole. Ei kukaan voi 10 000:lla oikeasti
elää, ei voinut 8 500:llakaan eurolla.
Ja toinen esitys, jota tässä tehdään,
on se, että myöskin tätä kuittipakkoa
vähän reivataan ylöspäin.
Sen takia halusin käyttää puheenvuoron,
kun hallitus selkeästi tekee nyt tällaisia jojopäätöksiä,
eli huonoja päätöksiä, mitä on
tehty, yritetään vähän korjata
paremmaksi. Olisin kyllä toivonut, että samoin
kuin tämä järjetön kuittipakko — josta
on aivan hirveästi lisäbyrokratiaa pienille yrityksille,
eivätkä niitä asiakkaatkaan halua mukaansa,
ei niin eduskunnan ruokalassa kuin ei R-kioskilla kuin ei missään — sama
käytäntö eli se, että reivataan
järjenvastaisia päätöksiä,
olisi ollut myös siinä, että kulukorvaukset, jotka
muuttuvat ansiotuloksi työttömällä ja
eläkeläisellä, korjattaisiin niin, että ne
olisivat kulukorvausta myös näillä ihmisryhmillä.
On mielestäni erittäin arveluttavaa ja epätasa-arvoista,
että kilometrikorvaus on toiselle veronalaista ja toiselle
ei. Näissä on ollut aivan sama peruste, se, että pyritään
harmaata taloutta torjumaan, mutta sitä torjutaan kyllä aivan
väärästä päästä,
jos eläkeläisten tai työttömien
kulukorvaukset ovat veronalaista tuloa.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Pyytäisin keskittymään käsillä olevaan
aiheeseen.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Kalmari puheenvuorossaan totesi,
että tämä hallituksen esitys alv:n alarajan
korottamiseksi ja sen huojennusalueen rajan korottamiseksi on aivan
mitätön, ja minäkään
en haluaisi liioitella tämän esityksen merkitystä.
Totta kai joillekin pienyrittäjille nämä rajojen
korjaukset tuovat tilanteeseen parannusta, mutta on ihan selvää,
että jotta voisimme tukea yrittäjyyttä ja työntekoa,
me tarvitsemme paljon muitakin uudistuksia. Me tarvitsemme sellaisia
uudistuksia, jotka lisäävät paikallisen
sopimisen mahdollisuutta, me tarvitsemme sellaisia uudistuksia,
jotka alentavat työntekijöiden palkkaamisen kynnystä.
Jos ajatellaan ihan pientä yritystä, jo se, että koeaika
nykyisestä neljästä kuukaudesta pidennettäisiin,
voisi rohkaista yrittäjää herkemmin palkkaamaan
uuden työntekijän. Ja tarvitsemme tietysti työelämässä myös
sellaisia pelisääntöjä, että laittomia
lakkoja ei tehtäisi — on tosi harmillista, että työmarkkinaosapuolten
neuvottelut tästä asiasta ovat ainakin toistaiseksi
katkenneet.
Haluaisin kuitenkin edustaja Kalmarille vielä todeta,
kun hän moitti tätä esitystä mitättömäksi, ja
niin kuin sanottu, en minäkään halua
sen merkitystä liioitella, mutta kun en muista: Kun viime vaalikaudella
keskusta oli pääministeripuolue, nostettiinko
sitä alarajaa silloin, ja miten sitä huojennusalueen
rajaa, nostettiinko sitä silloin? Ja nyt en ole kyllä ihan
varma — voi olla, että jopa nostettiin — mutta
kun keskusta oli myös edellisen vaalikauden pääministeripuolue,
nostettiinko sitä alarajaa silloin ja nostettiinko sitä huojennusaluetta
silloin? Miten se keskustan viisaus ja tieto siitä, mitä pitäisi
tehdä, onkaan karttunut niin kovasti juuri oppositiosta
käsin?
Jouko Skinnari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä olisin puolestani kysynyt edustaja
Kalmarilta sitä, kun te olette niin halukkaita nostamaan
tätä, minkälaiseen määrään olette
ajatelleet nyt sitten, jos sattuisitte pääsemään
hallitukseen, nostaa tätä. Mikä on se
summa, se oikeudenmukaisuus, joka yrittäjien ja sitten
myös valtion näkökulmasta on se summa? Ihan
samalla tavoin kuin edustaja Zyskowicz täällä totesi,
en minäkään kovin paljon huomannut, että sen
kummemmin 2000-luvulla hallitusten osalta keskusta olisi ajanut
arvonlisäveron nostoa. Vai miten on, edustaja Kalmari,
mitkä olivat ne kerrat, kun nostettiin, niin että me
muutkin saamme tietää sen?
Kari Uotila /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Niin kuin tapana on, valiokunnat myös
saattavat ennakoivasti alkaa käsittelemään
näitä ehdotuksia, vaikka lähetekeskustelu on
vielä pitämättä, ja tätäkin
esitystä verojaosto jo viime viikolla käsitteli.
Oli kyllä pikkasen hämmentynyt olo, kun tiedämme,
että niin oppositiopuolueet kuin hallituspuolueetkin ovat
juuri tämäntyyppisiä ehdotuksia tässä salissa
kovasti olleet esittämässä, ja sitten
kun kuulimme valtiovarainministeriön perusasiantuntijakuulemisen tästä,
niin ei tullut kovin optimistinen olo tämän myönteisistä vaikutuksista.
He totesivat niin, että käytännössä työllisyysvaikutuksia
ei näytä tulevan. Kysymys on siitä, että tavallisesta
harrastuksenomaisesta toiminnasta pystytään siirtymään
verolliseen toimintaan, ja se 10 000:n rajahan on se ongelma,
että sitten pitäisi EU-konsultaatio tehdä,
jos halutaan mennä siitä eteenpäin.
Tämä on myönteinen liike mutta ei
ole niin yksiselitteisen positiivinen ja maksaakin 41 miljoonaa
vuodessa.
Jari Lindström /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässä on tietysti,
kuten edustaja Uotila totesi, suunta ihan oikea. Perussuomalaiset
on esittänyt arvonlisäveron alarajaa nostettavaksi
20 000:een ja huojennusaluetta 40 000:een, mutta
suunta on siis hallituksella ihan oikea.
Edustaja Zyskowicz tarttui tässä puheenvuorossaan
myös näihin niin sanottuihin laittomiin lakkoihin.
Se on ihan hyvä, että niihin puututaan, mutta
samassa yhteydessä pitää puuttua siihen provosointiin,
niihin syihin, mitkä aiheuttavat ne laittomat lakot. Ne
eivät koskaan lähde mistään tyhjästä.
Ne eivät lähde siitä, että ryhdytäänpä nyt
lakkoon, ihan huvin vuoksi. Joku sen aina aiheuttaa, ja yleensä se
aiheuttaja on se toinen osapuoli, niin että pitää puhua
tasapuolisesti silloin, kun puhutaan näistä asioista.
Ja vielä lopuksi: Hallitus on tämän
hallituskauden aikana laskenut yhteisöveroa 4,5 prosenttia.
Odotan todella innokkaasti, koska nämä dynaamiset
vaikutukset rupeavat näkymään työllisyystilanteessa.
Toistaiseksi tulokset ovat olleet todella todella huonot.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Huomautan, että käsittelyssä on
hallituksen esitys lakimuutoksesta arvonlisäverolakiin,
niin että pidetään keskustelu tässä aiheessa.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sinänsä hallituksen esitys
on hyvin sympaattinen, mutta toisaalta pitää muistaa
se, että 10 000 euron liikevaihto ei ole oikeastaan
vielä yritystoimintaa, ei sitä ole 25 000
tai 30 000:kaan — yksin sivutoimisena työtä tekevä,
joka tekee sen elinkeinotoiminnan muodossa, on tällainen
henkilö. Tietysti täytyy sanoa, että tällä ei
ole kauhean suurta kannustinvaikutusta, ja tietysti täytyy
sen lisäksi myöskin todeta, että kustannus
on 41 miljoonaa euroa, joka on aika suuri summa, miltä osin
tietysti aina voi miettiä sitä, olisiko meillä parempiakin
kohdennuksia, joilla voitaisiin kasvua paremmin aikaansaada.
Mutta kuten todettu, sinänsä tämä on
signaali, että hallitus pyrkii edistämään
yritystoimintaa. Sinänsä sillä on myönteisiä vaikutuksia.
Mutta kuten sanottu, aika kallis keino tämä kaiken
kaikkiaan on, ja varmasti valtiovarainvaliokunnassa täytyy
aika tarkkaan miettiä sitten, ovatko nuo rajat kaiken kaikkiaan
kohdallaan.
Anne Kalmari /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä keskustan linjaukset vähän
samantapaisia ovat olleet. Meillä huojennusrajana on puhuttu
40 000 eurosta ja tämänsuuntaisesta arvonlisäveron
alarajasta. Mutta en itse asiassa tätä kohtaa
tässä moittinutkaan. Sanoin, että se
on ihan hyvä, vaikka tosiasia on, että sillä kukaan
ei elä.
Mutta sen sijaan puutuin siihen toiseen asiaan, siihen kuittipakkoon,
jota nyt vähän höllennetään.
Minun mielestäni muitakin vastaavantapaisia höllentämisiä pitäisi
tehdä, koska harmaata taloutta ei tällä varmaankaan
saada poistettua, vaan on lisätty byrokratiaa, ja meillä ennen
joulua olleessa vapaaehtoistyön keskustelussa ministeri
Rinne ystävällisesti lupasi tästä kilometri- ja
kulukorvausten veronalaisuudesta, että tämä epäoikeudenmukaisuus
korjattaisiin. Se olisi hyvä ollut korjata tämän
saman lain yhteydessä.
Jouko Jääskeläinen /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! On selvää, että tämä nosto
8 500:sta 10 000 euroon on ikään kuin
inflaatiotarkistus rajassa, joka on ollut aina olemassa. Tämä ei
ratkaise valitettavasti työllisyyskysymystä, eikä tämä ratkaise
harmaan taloudenkaan kysymystä. Olisin kyllä sillä kannalla,
että 10 000 euron liikevaihdosta sitten jo kuittia
pitää tarjota, jos kerran aiotaan pitää kiinni
siitä, että harmaata taloutta haluamme tässä suhteessa
suitsia.
Me kaikki puolueet, laidasta laitaan eduskunnassa ja vielä ulkopuolellakin,
olemme vaatineet arvonlisäverorajan nostamista. Olemme
koko ajan miettineet, mihin tämä sitten johtaa.
20 000 euroa tuli tänään tarjous
täältä, voidaan nostaa 40 000
euroon, 50 000 euroon, tapahtuu yhtiöittämisiä,
ja sen jälkeen moni suomalainen on töissä oman
itsensä kanssa omassa yhtiössänsä.
Verot ovat aina ongelma, ja on ihan selvää, että se on
ongelma, että pelkästään työtä tekemällä joutuu
maksamaan myöskin arvonlisäveroa. Mutta sitä on
hirvittävän vaikea oikeasti korjata, valitettavasti.
Lauri Heikkilä /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Lindström toi hyvin esille
näitä perussuomalaisten esittämiä rajoja: 20 000
arvonlisäveron alaraja, ja sitten tähän
verohuojennuksen ylärajaksi 40 000 euroa — ne kyllä voisivat
olla suuremmatkin, voisi laittaa jopa lähelle 50 000:ta
sen arvonlisäveron alarajan. Sehän tarkoittaisi
kai 10 000 euroa sitten, että jäisi yrittäjälle
enemmän, jos ei sitä arvonlisäveroa tarvitsisi
sieltä tilittää. Siten sillä voisi olla
vähän merkitystä siihen, että innokkuus aloittaa
yritystoimintaa, tai jopa jossain tapauksessa palkata se ensimmäinen
työntekijä, paranisi.
Sitten mitä tähän kuittitilanteeseen
tulee, niin tässähän on nyt uusia innovaatioita.
Eilen kävin tuolla Teijon kansallispuiston avajaisissa,
ja siellä oli keskellä metsää — tosin
siellä Luontotalossa — myymässä luontaistuotteita
semmoinen yrittäjä, jolla oli puhelimeen kytketty
kortinlukija, ja sitten sähköpostiin sai kuitin
ostostaan. Tämä oli varsin uusi ja kannatettava
sovellutus, niin että tämä on luonut
kyllä tämmöistä innovaatiotoimintaa
ja uusien välineitten hyväksikäyttöä myöskin.
Esko Kiviranta /kesk(vastauspuheenvuoro):
Yksinyrittäjälle on erittäin tärkeä tämä arvonlisäverotuksen
alarajan huojennus, ja on hyvä tietysti, että sitä nyt
vähän parannetaan. Oma tavoitteeni on ollut, että tuo
raja pitäisi nostaa 50 000 euroon asti.
Pyysin tämän puheenvuoron sen vuoksi, että on
ehkä kohteliasta vastata salista jo muihin kiireisiinsä poistuneelle
edustaja Skinnarille, joka täällä kysyi,
mitä keskusta on tehnyt näiden asioitten hyväksi.
Pääministeri Matti Vanhasen ensimmäisen
hallituksen aikanahan otettiin käyttöön
tämä alarajahuojennus. Vuoden 2004 alusta se määritettiin
20 000 euroon, silloin käyttöönoton
yhteydessä, ja seuraavan vuoden alussa se nousi 22 500
euroon. Siinä hallituksessa olivat mukana myös
sosialidemokraatit. Kokoomushan ei siinä hallituksessa
ollut.
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvostettu puhemies! Arvonlisäveron alarajan nosto
tukee yrittäjyyttä, ja se on tärkeä toimenpide.
Hieman hämmästelin sitä, miten keskusta heti
avauspuheenvuorossaan lähti tätä yrittäjyyttä tukevaa
esitystä arvostelemaan. Toki me kokoomuksessa olemme olleet
valmiita reilumpaankin korotukseen, huojennukseen. On puhuttu täälläkin
esillä olleesta 50 000 eurosta. Myös maksuperusteisen
arvonlisäveron laajentaminen on hyvä, kuten työn
verotuksen keventäminen ja Viron veromalli yrittäjyydessä — näitä pitää nyt määrätietoisesti
viedä eteenpäin.
Mutta kyllä isossa kuvassa hämmästelin
tätä keskustan linjaa kuittipakkoa kohtaan. En
ymmärrä, miten joku voi kannattaa sitä,
että annetaan pelimerkkejä harmaaseen talouteen
lisää.
Jukka Kärnä /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Muutama sana tästä alv:n
alarajan nostosta. Ainakin minulle on sähköpostiin tullut
useita viestejä nimenomaan naisyrittäjiltä, jotka
korostavat sitä, että sen yrityksen alkutaipaleella
tämä on tervetullut apu. Se ei ole suuri, ja niin
kuin edustaja Uotila totesi, sitten komission kynsiinhän
sitä joudutaan siltä ylittävältä osalta. Tämä kuitintarjoamisvelvollisuus:
tämä lakihan pyöri tämän
vaalikauden aikana talousvaliokunnassa, ja minun mielestäni
se on toiminut todella hyvin. En kyllä kannata sellaista
harmaan talouden lisäämistä, että sitä helpotetaan.
Sitten puhemies huomautti, että pitää pysyä asiassa,
niin yritän pysyä asiassa: Edustaja Zyskowicz
sanoi, että koeaikaa voidaan tuonne vuoteen nostaa. Se
vain lisää turvattomuutta niillä toimialoilla,
jotka ovat suhdanneherkkiä. Ja paikallisen sopimisen suurin
este on epäluottamus.
Vesa-Matti Saarakkala /ps(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Täytyy todeta, että oppositiostakin
voi palvella isänmaata ja vaikuttaa myös hallitukseen,
koska kuitenkin ainoa puolue, joka tällä vaalikaudella
on säännönmukaisesti tehnyt esityksiä vaihtoehtobudjetissaan huojennusalueen
katon nostosta ja alarajan nostosta, on perussuomalaiset. (Kari
Uotila: Nyt tuli väärä todistus!) 20 000
on ollut meidän ehdotuksemme tämän alarajan
osalta ja huojennuskaton osalta 40 000 euroa. Nythän
ei vielä näihin päästä,
mutta suunta on kuitenkin oikea. Tämä on tärkeä kädenojennus
niille yrityksille, jotka eivät voi tehdä toiminnan
luonteen vuoksi juurikaan näitä alvivähennyksiä ostoistaan.
Näin ollen tämä varmasti auttaa niitä.
Myös Suomen Yrittäjät on esittänyt
tämänsuuntaisia toiveita.
Toivottavasti, kun perussuomalaiset on ikään kuin
viitoittanut tätä tietä, myös
sitten tänne Viron mallin tyyppiseen yritysverotukseen
saataisiin jonkintyyppisiä askeleita otettua jatkossa. Silloinhan
alkavat asiat luistaa ihan hyvin.
Pia Kauma /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Arvonlisäveron alarajan nosto 10 000
euroon on oikeansuuntainen toimenpide, mutta riittämätön.
Toki on ymmärrettävää, että kun
siihen tarvitaan EU:n komission lupa, niin tällä voidaan
edetä tässä vaiheessa, mutta pitää muistaa,
että esimerkiksi Italiassa vastaava alaraja on 30 000
euroa ja Isossa-Britanniassakin 95 000 euroa.
Olen esittänyt muun muassa arvonlisäveron alarajan
nostamista 30 000:een tai 50 000:een sillä tavalla,
että huojennuksen yläraja olisi 90 000
euroa molemmissa tapauksissa. (Kari Uotila: Kannattaisi puhua pääministerille!)
Laskelmien mukaan tässä alemmassa eli 30 000:n
mallissa valtio menettäisi verotuloja 480 miljoonaa euroa
ja sitten tässä korkeammassa mallissa eli 50 000
euron mallissa 600 miljoonaa euroa. Mutta toki pitää muistaa
se, että tässä ei ole huomioitu niitä dynaamisia
vaikutuksia, mitä markkinoilla sitten aiheutuu, ja myöskin
se, että pitäisi näitä muita
täällä esitettyjä toimenpiteitä ottaa
samaan aikaan, kuten koeajan nosto, Viron veromalli ja vanhemmuuden
kustannusten jakaminen.
Heli Paasio /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Kauma totesi dynaamisista vaikutuksista
esittämiinsä malleihin. Täytyy muistaa,
että dynaamiset vaikutukset eivät auta veropottiin,
jos ne kuuluvat sinne alarajan alle, koska sitä kautta
ei tulla maksaneeksi yhtään veroa riippumatta
siitä, kuinka paljon sinne saadaan yrityksiä lisää.
Ne ovat ihan hirveän suuria summia tässä taloustilanteessa.
Dynamiikkaa pitää olla, kasvua pitää edistää. Sitä varten
palaan siihen, mitä edustaja Uotila ja edustaja Jääskeläinen
täällä sanoivat aiemmin. Verojaosto kuulee
tästä asiantuntijoita. Koetamme miettiä 41
miljoonaa, mitä tämä esitys pitää sisällään:
miten se saadaan optimaalisesti hyödynnettyä nimenomaan
työllisyyttä ja kasvua edistäen? Jos
on joku toinen malli, me tulemme palaamaan siihen, ja jos ei, menemme
tällä. Mutta on aivan järjetöntä kuultavaa — täällä käydään
huutokauppaa ennen vaaleja — kuka nostaa kuinkakin paljon
ja minne mennään. Tasapaino täytyy muistaa
talouden kautta.
Ja kuittipakosta: Harmaasta taloudesta tekee tarkastusvaliokunta
mietinnön vielä tällä kaudella.
Palataan siihen sen jälkeen.
Kaj Turunen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Paasiolle sen verran, että ei
täällä käydä, ainakaan
omalta kohdaltani, mitään huutokauppaa ennen vaaleja.
Perussuomalaiset on esittänyt tätä alarajan
nostoa vuodesta 2011 lähtien, koko tämän
vaalikauden. Jokaisessa varjobudjetissa me olemme esittäneet
tämän rajan nostoa 20 000 euroon asti
ja tätä huojennusaluetta 40 000 euroon
asti.
Tässä hallituksen esityksessä siitä,
että nostetaan 8 500:sta 10 000 euroon,
hallituksella on motiivina ainoastaan otsikon saanti. Tällä ei
ole käytännössä minkäännäköistä työllistävää merkitystä.
Työllistyvyysvaikutukset saadaan ainoastaan siinä tapauksessa,
jos sitä nostetaan reilusti. Nyt jos ajatellaan, mitä ollaan
esimerkiksi yhteisöverotuksen suhteen tehty, reipas leikkaaminen
ja sen työllisyysvaikutukset ovat käytännössä jääneet
pois. Jos miettii sitä, mihin nämä uudet
työpaikat ovat syntyneet, ne ovat syntyneet nimenomaan
pieniin yrityksiin, ja sen vuoksi nyt olisi pitänyt tehdä tämä perussuomalaisten esittämä
reilu
alvittoman toiminnan alarajan nosto.
Jukka Kopra /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämä alvin alarajan nosto
10 000 euroon on hyvä alku, mutta ei korotuksena
kovin suuri, kuten on todettu täällä.
Sitä voisi luonnehtia ehkä indeksityyppiseksi
korotukseksi.
Euroopan unionin keskiarvohan alvin alarajalle on noin 30 000
euroa, ja ehkä tämä on se suunta, mihin
meilläkin voitaisiin pyrkiä. Kannattaa muistaa,
että tämä on yksi yksittäinen
keino, joka ei tosiaan ratkaise näitä Suomen talouden
ongelmia mutta on yksi osa siellä ja auttaa erityisesti pieniä yrityksiä,
yhden hengen yrityksiä.
Täällä perussuomalaiset puhuu alarajan
nostosta jopa 40 000 euroon. Minusta se on kyllä tosi
korkea eikä välttämättä sitä kannattaisi
niin ylös nostaa, sillä tässä syntyy
helposti kasvun este yrityksille, että sitten ruvetaan
himmaamaan (Perussuomalaisten ryhmästä: Nimenomaan
sen takia esitetään kahteenkymppiin!) sitä toimintaa, että ei
mennä liian korkealle.
Edelleen toteaisin, että kun on ollut puhetta ja hallituksella
valmisteilla (Puhemies koputtaa) tämä alv:n maksuaikataulun
muuttaminen laskuperusteisesta maksuperusteiseksi, niin se on hyvä juttu...
Puhemies Eero Heinäluoma:
Aika on tullut vastaan.
...ja se olisi erittäin hyvä toteuttaa nopeasti.
Jouko Jääskeläinen /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Niin kuin edellisessä puheenvuorossa
totesin, huutokauppameiningillähän tässä päästään
erittäin pitkälle.
Ei varmaan kukaan meistä ole tutkinut loppuun asti,
mikä on se optimaalinen kohta. 10 000 tietenkin
on liian vähän yrittäjän kannalta.
Mitä se on verottajan kannalta, meidän yhteisten
menojen kannalta? Tietysti tässä pitää etsiä parempi ratkaisu,
jos se on olemassa, mutta ei ihan näin kevyesti kuitenkaan
kuin tässä esitetään. Siellä tulee
monia ongelmia vastaan 50 000 euron tasolla. Ja mitä tässä keskustan
edustaja esitti, niin se merkitsee, että kannattaa yhtiöittää itsensä työntekijänä
yhtiöksi
ja sen jälkeen välttää nämä verot.
Säästetään paljon yrittäjien
kannalta, mutta valtiovallalta muutamat sadat miljoonat sieltä sitten
pyörähtävät jonnekin muualle.
Mennään sitten sitä latua, mutta se on
jo poliittinen valinta, ja jos se lisää työllisyyttä,
tehdään se, mutta ei ihan huutokaupalla.
Mikko Savola /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun arvonlisäverosta puhutaan, puhutaan
aina kulutusveroista, ja kuluttajan kannalta se on aina maksu, joka
tulee maksaa, ja pienituloisten kannalta se aina tuntuu enemmän
kuin suurituloisten kannalta. Sen vuoksi näissä alvin
korotuksissa varsinkin pitää jatkossa olla äärimmäisen
tarkkana.
Mitä tähän alvin alarajan nostoon
sitten tulee, niin muun muassa Yrittäjänaiset
on tuonut tämän vakavan viestin jo usean vuoden
ajan esiin. He ovat vaatineet sitä, että tämä alaraja
tulisi nostaa sinne 50 000 euroon, nimenomaan sen vuoksi,
että työvoimavaltaiset alat, kuten parturit, kampaajat,
kosmetologit ynnä muut, jotka eivät vähennyksiä pysty
tekemään, pystyisivät paremmin pääsemään
siihen yrittäjyyden alkuun ja sitä kautta myös
laajentamaan toimintaansa. Onhan tässä harmaan
talouden riski nyt — vaikka siitä 8 500:sta
nostetaan siihen 10 000:een — silloin kun ollaan
siinä rajalla: jos mennään eurokin yli, joudutaan
maksamaan koko summasta alvi. On siis suuri riski harmaaseen talouteen
niillä pienyrittäjillä, jotka siinä rajalla
liikkuvat, ja sen vuoksi suurempi korotus olisi jatkossa tarpeen.
Markus Lohi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on mielestäni kohtuullisen hyvä. Kun täällä on
käyty paljon keskustelua siitä, pitäisikö reilummin nostaa
tuota arvonlisäveron alarajaa, niin itse olen suhtautunut
siihen kyllä hieman varauksellisesti sen takia, että tämä alaraja
luo aina semmoisen kannustinloukun. Eli jos euronkin enemmän tienaat
kuin on tämä alaraja, niin joudut maksamaan koko
liikevaihdosta arvonlisäveron, ja jos tienaat euron vähemmän
kuin on se alaraja, niin ei tarvitse maksaa mistään.
Sen takia olisi tärkeämpää,
että mieluummin tämän alarajahuojennuksen
rajaa liikutettaisiin ylöspäin, koska siinähän
ei synny tällaista loukkua vaan arvonlisäveroa
maksetaan sitten portaattomasti, sen määrä kasvaa
sitä mukaa kuin liikevaihto kasvaa. Se olisi ihan järkevä liikku.
Sen sijaan tässä nyt jää huomioimatta
yksi ongelmakohta, nimittäin rakennusalan pienyrittäjät.
Heitäkin nyt mahtuu aika paljon tämän
alle, kun tämä nostetaan 30 000 euroon,
ja kun heillä on käänteinen verovelvollisuus,
niin he eivät pääse tämän
alarajahuojennuksen piiriin. Toivoisin, että valtiovarainvaliokunta
ottaisi tämän nyt huomioon, kun tätä hallituksen
esitystä käsitellään, että tehtäisiin
semmoinen tekninen muutos, (Puhemies koputtaa) että tämä onnistuisi.
Jouko Jääskeläinen /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin on monta kertaa sanottu, siinä on
huojennusalue — tähän asti 22 500:aan
asti ja esityksen mukaan, jos se hyväksytään,
30 000 euroon asti — eli sellaista kynnystä ei
ole. Mutta onhan kaikissa joku kynnys tietenkin, joka vaikuttaa
asiaan. Tämä juuri on tämän
asian ongelma.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun olen keskustellut yrittäjien
kanssa näistä verotusasioista, niin hyvin usein
tulee esille sellainen näkökulma, että jos
verotukseen tehdään muutoksia, niin niitä täytyisi
tehdä harvoin ja sitten niiden pitäisi olla pitkäaikaisia,
ennakoitavia. Tämmöinen mitätön
muutos aiheuttaa paljon virkamiestyötä ja sitten
tiedotusta muutoksesta kentälle, lukuisille yrittäjille.
Tuntuu siltä, että paljon puhetta, vähän
villoja, se on lopputulos.
Perussuomalaiset ovat esittäneet tätä arvonlisäveron
alarajan merkittävää nostoa 20 000
euroon. Se olisi selvä huojennus niille henkilöille, jotka
harkitsevat yrittäjyyttä, ja se varmasti myös kannustaisi
lukuisia yksinyrittäjiä lähtemään yrittäjyyden
tielle, koska arvonlisäveron laskeminen ja kuukausittain
tilittäminen (Puhemies koputtaa) aiheuttaa aika paljon
ylimääräistä työtä pienyrittäjille.
Osmo Kokko /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämän arvonlisäveron
alarajan nostaminen jos mikä edesauttaa nimenomaan käsillä tekevien
työtä, koska heillä ei ole poistoja eikä muuta,
mitä tehdä sitten arvonlisäverossa. Heitä tämä edesauttaa.
Kyllä tämä hallituksen muutosesitys,
mikä on, on kyllä naurettava. Niin kuin täällä on
useampi puheenvuoro siitä käytetty, perussuomalaiset ovat
esittäneet joka vuosi vaihtoehtobudjetissaan tämän
alarajan nostamista 20 000:een. Se olisi jo oikeansuuntainen
toimenpide siinä.
Sitten vielä näihin kuittiasioihin. Kyllä ne
isot rosvot muualla ovat, nämä ovat nakkivarkaita. Näitä kuittiasioita
pyöritellään täällä,
tämmöisestä kaikesta jonninjoutavasta
byrokratiasta on päästävä pois.
Pauli Kiuru /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Alarajan nosto ja huojennuksen nosto
ovat oikeansuuntaisia toimenpiteitä. Kovin ratkaisevia
ne eivät ole. Aina, kun näitä muutoksia
tehdään, on tarkkaan katsottava, ettei tule sellaisia
kasvua rajoittavia tekijöitä, ja toinen on se,
ettei tule kilpailua vääristäviä tekijöitä — tässä suuruusluokassa
nyt ei vielä sitä vaaraa ole.
Otan sitaatin täältä hallituksen
esityksestä: "Työllisyysvaikutukset toteutuvat
siten ensisijaisesti markkinoille tulevina uusina yrittäjinä eikä niinkään
palkattuna lisätyövoimana." Tämä on mielestäni
se vinkki, mikä tästä eteenpäin
ja varsinkin seuraavalla vaalikaudella tulee huomioida. Meillä on
170 000 yksinyrittäjää, joista
noin kolmannes selvitysten mukaan olisi halukkaita työllistämään
ensimmäisen työntekijän. Ja se on se
avainkysymys, mikä estää näitä yksinyrittäjiä palkkaamasta
sitä ensimmäistä työntekijää.
Siihen kysymykseen pitää pureutua ja sitä kynnystä alentaa.
Meillä on hurja uusien työpaikkojen potentiaali
sillä sektorilla.
Kauko Tuupainen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Suomen Yrittäjänaiset on
lähettänyt meille kaikille tänään
sähköpostia, ja he ovat iloissaan siitä,
että alarajaa tosiaan nostettiin alvissa 10 000
euroon, mutta samalla he toivovat, että alaraja nostettaisiin
EU-maiden keskiarvoon eli 30 000 euroon. Tässä yhteydessä haluan
korostaa sitä, että käsillä töitä tekevät yrittäjät,
kuten parturit, kampaajat, kosmetologit, ovat kovasti näreissään
siitä, että heidän arvonlisäveronsa
nostettiin 10 prosentista 24 prosenttiin, mikä puolestaan
on aiheuttanut sen, että monet ovat lopettaneet yritystoimintansa,
ja heidän liittonsa puheenjohtajan käsityksen
mukaan se myöskin lisää harmaata taloutta,
joten he toivovat, että palattaisiin takaisin siihen 10
prosenttiin.
Edustaja Kopra puhui, että perussuomalaiset ovat vaatineet
alarajan nostoa 40 000:een. Niin kuin täällä on
todettu, jo neljä vuotta sitten esitimme, että alaraja
nostetaan 20 000 euroon.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tämän jälkeen puhujalistaan.
Pauli Kiuru /kok:
Arvoisa puhemies! Minulla oli varattu puheenvuoro, mutta itse
asiassa sain tuossa minuutin puheenvuorossani asiani kerrottua. — Kiitos.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tämäkin kirjataan kuitenkin puheenvuoroksi.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin tuossa totesin, tämä arvonlisäverohuojennuksen
kasvattaminen ja alarajan nostaminen on tosiaan ollut tässä salissa
esillä oppositiopuolueiden vaihtoehtobudjeteissa ja nyt
myöskin hallituksen esityksenä. Siinä mielessä,
kun tätä todella viime viikolla verojaostossa
lähdettiin käsittelemään ennakoivasti,
tulikin vähän yllätys, kun todettiin,
että kaikki ovat tämän takana. Mutta
ei tämä automaattisesti mikään
onnellinen ratkaisu välttämättä olekaan,
kun kuulemisessa todettiin, että käytännössä työllistävää vaikutusta ei
ole. Tapahtuu kylläkin sitä, että tämä voi
houkuttaa sellaiset toimijat, jotka ovat toimineet tällä hetkellä täysin
vain harrastuksenomaisesti, arvonlisäverovelvollisiksi,
ja se nostaa näiden yhden ihmisen yritysten määrää,
mutta ei se tuo sinällään työpaikkoja.
Mitä tulee vasemmistoliiton vaihtoehtobudjettiin tälle
vuodelle, kun täällä edustaja Saarakkala totesi,
että perussuomalaiset ovat ainoat, jotka näissä asioissa
ovat olleet liikkeellä, niin täytyy myöntää,
että vasemmistoliitto on vasta sen jälkeen, sinä aikana,
kun on ollut oppositiossa, vaihtoehtobudjettiinsa tämän
sisällyttänyt, koska silloin kun olimme hallituksessa,
meillä ei ollut omaa vaihtoehtobudjettia. Meidän
ehdotuksemme hintalappu alarajan nostamisesta 8 500:sta
25 000:een on kuitenkin 165 miljoonaa. Elikkä aika
paljon dynaamisia vaikutuksia täytyy tulla, jotta tämä verotulo
saadaan toisaalta takaisin. Tähän kustannusvaikutukseen
sisältyy tietenkin myöskin tämä huojennuksen
nostaminen 39 000:een.
Mutta toisaalta verojaostossa jo pikkasen keskusteltiin myös
siitä, että vaikkapa se alarajan nostaminen 25 000:eenkaan
ei sekään välttämättä ihan
ongelmaton asia ole. Se on käytännössä yhden
ihmisen palkkakustannukset sivukuluineen, ja se herkästi
johtaisi sellaiseen käyttäytymisseuraukseen, että saattaisi
olla houkutus pilkkoa yritystoimintaa yhden henkilön yrityksiksi
ja tehdä silti laajempaa kokonaisuutta kimpassa. Näin
säästyttäisiin vähän
isommankin toiminnan arvonlisäverojen maksamiselta kokonaan.
Sillä olisi taas näitä veronmenetysvaikutuksia.
Mitä sitten tulee tähän kuittipakkoon
ja harmaan talouden torjuntaan, niin minusta ei pidä kyllä vähätellä niitä toimenpiteitä,
joita tämä hallitus ja edeltävät
hallitukset ovat tehneet, kun on monin eri tavoin pyritty harmaata
taloutta kitkemään. Siinä tarvitaan tosi
järeitä keinoja, jotka ulottuvat tuonne veroparatiisien
suuntaan, kansainvälisen verokeinottelun hillitsemiseen
ja kitkentään, mutta siihen kuuluu myöskin
paljon sellaisia toimia, jotka menevät aika lailla iholle
tässä kotimaisessakin yritystoiminnassa.
Itse asiassa yksi puute, jonka varmasti myöskin tarkastusvaliokunta
joutuu ottamaan huomioon, kun käsittelee nyt sitä arviota,
joka näistä harmaan talouden torjuntakeinojen
onnistumisesta tällä vaalikaudella on tehty, on
se, että ei olla päästy eteenpäin
tyyppihyväksyttyjen kassakoneiden vaatimuksesta esimerkiksi
Ruotsin tapaan. Se ei paljon se kuittipakko auta, jos se kuitti
täräytetään sellaisesta koneesta,
joka ei asiallisesti merkkaa sen verojen ja velvoitteiden hoitamisen
kannalta mitään. Sen vuoksi toivon, että tarkastusvaliokunta
kiinnittää tähän huomiota ja tuo
painetta siihen, että nämä tyyppihyväksytyt kassakoneet
myöskin Suomessa saataisiin käyttöön
ja tällä tavalla tämä harmaan
talouden torjunta etenisi myöskin tältä osin.
No, tähän hallituksen esitykseen: Varmasti valtiovarainvaliokunnan
verojaostossa me kuulemme tässä ihan perusteellisesti
asiantuntijoita ja saamme varmaan erilaisia näkemyksiä erilaisista
malleista, kuten onko mahdollista tätä esitystä muuttaa
rakenteellisesti jotenkin niin, että sillä olisi
paremmin vaikutusta tähän veromenetykseen, 41
miljoonaan nähden, että se toisi työpaikkoja,
edistäisi pienyrittäjien asemaa ja niin edelleen.
Katsotaan sitten, kun valiokunnan käsittely on ohi, mihin
ollaan päästy. Joka tapauksessa tarvitaan toimenpiteitä työllisyyden
parantamiseksi, yrittämisen edellytysten lisäämiseksi, mutta
koko ajan on muistettava myös se, että emme me
myöskään voi veronmenetysten uhalla kaikkia
mahdollisia huutokauppoja täällä käydä.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Täytyy sanoa, että nämä alvin
alarajan nosto sekä verohuojennuksen alarajojen nosto muutamalla
tuhannella ovat kosmeettisia. Hallitus saa näin tietysti
puhtaan omantunnon ja lähettää signaalin yrittäjille,
että nyt heidän asioitaan on kuultu. Tällä esityksellä,
jos ajatellaan, eivät yrittäjät varmaan
voi palkata esimerkiksi lisää henkilöstöä.
Olisi joskus kiva käydä semmoista keskustelua,
että mitä me voisimme yhteisesti tehdä pkt-yritysten
parantamiseksi, ja kyllä aina yksi olisi kumminkin nämä välilliset
työvoimakustannukset, joista palkan lisäksi yrittäjä joutuu
maksamaan ylitse 72 prosenttiakin.
Jos ajatellaan, mitä hallitus on tehnyt viime vuosina,
oli yhteisöveron alentaminen 900 miljoonaa, niin ne eivät
kyllä sitten hyödyttäneet kovinkaan paljon
pieniä yrityksiä. Ne eivät voi mitään
voittoja, osinkoja jaella. Vaikka tässä puhutaan
40 miljoonasta, jos haluttaisiin pkt-yritystä auttaa, niin
kyllä toimenpiteiden pitäisi olla aivan muunlaiset
kuin tällä hetkellä.
Mutta niin kuin muutkin perussuomalaiset ovat sanoneet, on tämä askel
oikeaan suuntaan, mutta tämä on täysin
kosmeettinen esitys.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Suomi on suurissa talousvaikeuksissa. Vienti
ei vedä, ja meillä vallitsee suurtyöttömyys,
ja tulevaisuuden näkymät ovat lohduttomia, meillä ei
ole tiedossa uusia nokioita, joista löytäisimme
kasvua, ja nyt kun viimeisten vuosien aikana hallitus on päästänyt
koko maan velkaantumaan sillä tavalla, että pelkästään
valtionvelka hipoo pian 100:aa miljardia euroa, niin kaikki sellaiset
keinot, joilla me voimme edistää laillista yrittäjyyttä ja
saada lisää työpaikkoja Suomeen, on käytettävä.
Jotta me saamme tätä laillista yrittäjyyttä lisää,
erityisesti pieniä yrityksiä pitäisi
kannustaa ja näitä yhden henkilön yrityksiä myös,
jotta ne pystyisivät palkkaamaan työvoimaa lisää ja
myymään palveluitaan. Siihen nähden tämä hallituksen
esitys on aiheuttanut paljon puheita, mutta lopputuloksen kannalta
tämä muutosesitys on hyvin mitätön.
Olisin toivonut, että tämä alaraja olisi
nostettu ainakin 20 000 euroon, se olisi kannustanut varmasti
useita yksinyrittäjiä edistämään
liiketoimintaa. Kuten täällä puheenvuoroissakin
on todettu, yrittäjäjärjestöt
ovat ottaneet esille sen, että tämä nykyinen
arvonlisävero palvelee harrastajayrittäjiä.
Heidän mielestään se jopa vääristää kilpailua
ja lisää harmaata taloutta, koska monet yrittäjät
vähentävät toimintaansa silloin, kun
liikevaihto alkaa nousta sinne 8 500 euroon ja varmaankin
sitten kun tulevaisuudessa se nousee sinne 10 000:een,
ja on jopa esitetty väitteitä, että he
saattavat tehdä pimeätä työtä,
jotta ei tarvitse tätä arvonlisäveroa
maksaa. Toivotaan kuitenkin, että tämä on
häviävän pieni joukko näitä yrittäjiä.
Arvoisa puhemies! Uskon edelleen siihen, että suurin
osa suomalaisista on rehellisiä ja haluaa maksaa veronsa
ja kaikki muut maksunsa lakien ja asetusten mukaisesti. Tuolla tarkastusvaliokunnassa
olemme käsitelleet harmaan talouden tämänhetkistä tilannetta.
Jo edellisellä kaudella tarkastusvaliokunta laati mietinnön,
jossa oli kymmeniä kohtia toimenpidesuosituksia, mitä pitäisi
toteuttaa, jotta päästäisiin tähän
harmaan talouden ongelmaan puuttumaan, ja nyt vielä lähiviikkojen
aikana tarkastusvaliokunnalta tulee uusi mietintö harmaan
talouden tilanteesta, joka nyt on sitten päivitetty.
Valitettavasti nämä alvin korotukset ja muutokset
eivät välttämättä vaikuta
millään tavalla siihen täysin mustaan
rikollisuuteen, jota meillä Suomessa on. Nämä aika
usein ulkomaalaiset yritykset, yrittäjät, työntekijät,
jotka tulevat tänne, toimivat täysin ilman mitään
kirjanpitoja, ilman mitään kuitteja, eli käteisellä vain
toimitaan, ja se on kyllä sellainen ongelma, että siihen pitäisi
puuttua, ja toivoisinkin, että poliisi, verottaja ja muut
viranomaiset ryhtyisivät käytännössä tekemään
vastaavanlaisia iskuja rakennustyömaille ja ravintoloihin,
joissa tällaista aivan mustaa työvoimaa käytetään,
ja toivoisin, että tällä tavalla päästäisiin
puuttumaan siihen sellaiseen elinkeinotoimintaan, jota meillä ei
pitäisi olla.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Vanha viisas mummoni tapasi sanoa aina, että parempi
reilu tyhjä kuin vaatimaton anti, ja näin tässäkin
asiassa voitaisiin sanoa. Jos alvin alarajaa nostamalla saadaan
helpotusta 1 500 euroa vuodessa, se ei todellakaan ole
yhtään mitään — tässä tarkoitus
oli aivan joku toinen. Mutta ehkä tämä 1 500
saattaa tuntua isolta, jos on sellaisia käsityksiä kuten
edustaja Jääskeläisellä oli:
hän sanoi, että työtä tekemällä joutuu
maksamaan alvia. Minä voin kertoa, että ei joudu.
Työtä tekemällä ei tässä maassa
tarvitse maksaa alvia, silloin maksetaan tuloveroa. Alvi maksetaan
palveluista, hyödykkeistä ja tavaroista, ja tämä koskee erittäin
paljon sellaisia ihmisiä, jotka työskentelevät
käsillään: kampaajat, kosmetologit, parturit,
suutarit, räätälit, kraatarit. Heillä ei
ole sellaista, mistä he voisivat vähentää alvia,
vaan he joutuvat maksamaan tämän alvin, ja he
joutuvat panemaan alvin hinnan myymänsä hyödykkeen tai
myymänsä palvelun tai tavaran päälle,
jolloinka se tulee jokaisen palkansaajan maksettavaksi, työttömän
maksettavaksi, eläkeläisen maksettavaksi, ja silloin
se on samansuuruinen kaikille. Sitä kutsutaan tasaveroksi,
ja se ei ole missään nimessä tasa-arvoinen
vero, vaikka se on tasavero.
Täällä edustaja Paasio puhui siitä,
että pitää katsoa, mikä tämä verohyöty
on, ja nyt kun me elämme tällaisessa taloudellisessa
tilanteessa, missä me elämme, valtio tarvitsee
veroja. Olen täysin samaa mieltä edustaja Paasion
kanssa siitä, että veroja tämä maa
tarvitsee, mutta keinoista olen eri mieltä. Jos alvin alaraja
nostettaisiin käsillään tekeviltä pienyrittäjiltä,
yksinyrittäjiltä esimerkiksi pienyrittäjien
itsensä esittämään 36 000
euroon vuodessa, sillä saataisiin työllistettyä ihmisiä.
Siitä jäisi sen verran, että voitaisiin
työllistää, ei ehkä kokoaikaisesti
mutta osa-aikaisesti, aika monta uutta työntekijää.
Jos jokaiseen mikroyritykseen saataisiin työntekijä,
se pienentäisi huomattavasti sosiaalipuolen menoja, se
pienentäisi Kelan menoja, se pienentäisi asumistukimenoja.
Ihmiset maksaisivat omalla työllään sen,
mitä tarvitsevat, ja sen lisäksi he maksaisivat
tuloveroa siitä, mitä he ovat tienanneet, ja vielä lisäksi
heillä olisi mahdollisuus ostaa hyödykkeitä,
palveluita ja tavaroita, joista tulisi arvonlisäveroa sitten
valtion kassaan.
Onko tätä hallituksessa mietitty ollenkaan, katsottu
ollenkaan, mikä tulovirta siitä tulee, kun ihmiset
saadaan töihin ja ihmiset saadaan kuluttamaan? Silloin
kun ihmiset kuluttavat oman maan tuotteita, omassa maassa valmistettuja tuotteita,
tai käyttävät oman maan hyödykkeitä tai
palveluita, he pyörittävät tätä maata.
Se raha pyörii silloin tässä maassa,
ja silloin se kasvaa, sillä on tapana kasvaa siinä vaiheessa,
ja se on sitä, mikä loisi meille hyvinvointia.
Tänne on saatava lisätyötä,
tänne on saatava lisärahaa, ja koska meillä ei
tällä hetkellä tunnu olevan investointeihin
varaa, tuetaan nyt edes näitä pienyrittäjiä,
jotka pystyvät kuitenkin työllistämään.
Tässä vaiheessahan olisi äärimmäisen tärkeää,
että käsillään töitä tekevät
ihmiset pystyisivät innovoimaan ja pystyisivät
tuotteistamaan sitä, mitä he tekevät,
varsinkin kun on kyse tavaroista, jotta he pikkuhiljaa pääsisivät
omasta maakunnasta koko maahan viemään tavaroitaan ja
sitten myöhemmässä vaiheessa pääsisivät
viemään näitä tavaroita myös
vientiin. Sinne me tarvitsemme panostusta. Esimerkiksi turkistarhaus on
hyvä esimerkki siitä: tämähän
on sellainen asia, kun sitten näitä turkiksia
käsitellään täällä ja koko
tarhauselinkeino on semmoinen, joka pitää pitää täällä,
koska sitä ei voida viedä minnekään, ja
Animalialle sanon tässä kohdassa heti suoraan sen,
että kyllä näillä kettuparoilla
on paljon parempi olla täällä kotimaassa
kuin sitten jossakin Intiassa. Mutta tänne meidän
täytyy antaa tätä tukea, jotta tämä maa
selviäisi tästäkin lamasta.
Martti Mölsä /ps:
Arvoisa puhemies! Kuten täällä useammassa
perussuomalaisten puheenvuorossa on jo tullut esille, perussuomalaiset ovat
jokaisessa vaihtoehtobudjetissa esittäneet alv:n alarajan
nostoa. Alv:n alarajan nosto olisi tehokas keino yrittäjyyden
kannustamiseen ja toisi lisää uusia työpaikkoja.
Nämä esitykset eivät ole kuitenkaan hallitukselle
kelvanneet. Muun muassa kansanedustaja Turunen teki asiasta kirjallisen
kysymyksen lokakuussa 2013. Silloinen valtiovarainministeri Urpilainen
vastasi, että alarajan ja siihen liittyvän huojennuksen raja-arvon
nosto vähentäisi valtion verotuloja ja merkitsisi
noin 113 miljoonan euron vuotuista tulonmenetystä ja että edellä esitetyn
perusteella hallitus katsoo, ettei kyseessä oleva raja-arvojen korottaminen
ole tehokkain tapa edistää yritystoimintaa.
Hiljattain SDP lupasi, että yritysten arvonlisäverovelvollisuuden
alarajaa nostetaan, jos puolue on seuraavassa hallituksessa. Nosto
8 500 eurosta 10 000 euroon on kaukana vuoden
1994 tasosta, josta nyt on siis kysymys. Tällä esityksellä ei
lisätä yhtään työpaikkoja,
tämä on puhdasta SDP:n populismipolitiikkaa. Onko
nyt kysymys sitten siitä, että tällä nyt
sitten varmistetaan SDP:n hallituspaikka — siihen en pysty
vastaamaan, mutta ehkä edustaja Piirainen?
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämän eduskuntakauden aikana
on eduskunnalle annettu niin vähän pienyrittäjyydelle
myönteisiä esityksiä, että iloitsemme
täällä vähästäkin. Tämä esitys
sinänsä on yksinyrittäjälle
myönteinen, ja tätä täytyy kiittää saatesanoin "parempi myöhään
kuin ei silloinkaan". Tämä kummankin rajan
nosto on tärkeää erityisesti sellaiselle
yrittäjälle, jonka yritystoiminta perustuu käytännössä omaan
työpanokseen ja jonka mielessä arvonlisävero
näyttäytyy pikemminkin ansiotuloverona. Tietysti
teoreettisesti arvonlisävero on vyörytettävä vero,
mutta jos yrittäjä kokee tilanteensa sellaiseksi,
että hän ei omasta mielestään
voi sitä asiallisesti vyöryttää ostajalle,
niin silloinhan se käyttäytyy hänellä ikään
kuin se olisi tulovero.
Pidän tätä esitystä hyvänä,
ja parempikin se olisi voinut olla, mutta täytyy olla vähäänkin
tyytyväinen.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on hyvänsuuntainen mutta riittämätön,
kuten on tässä jo salikeskustelussa todettu, ja
aikaisemmin perussuomalaiset ovat esittäneet tosiaan tuon
arvonlisäveron vapauden rajaksi 20 000 euroa ja
huojennuksen kohdalla 40 000 euroa, jotka olisivat jo hieman parempia
summia.
Mutta edustaja Tolppanen toi tuossa puheessaan ihan hyvin esille
sen, että jos käytettäisiin tätä käsityöläisjärjestöjen
ja edustajan esittämää 36 000:ta
euroa rajana, niin se loisi näillä käsityöaloilla
paljon enemmän mahdollisuuksia ihmisille työllistyä yrityksiin
joko yrittäjänä taikka sitten yrityksen
ensimmäisenä työntekijänä, mahdollisesti.
Se toisi tätä porukkaa, mikä on nyt monesti
myöskin työttömyyskortistossa, työelämään
mukaan, ja sitä kautta säästettäisiin
valtion varoja, mitä nyt menee työllisyyskuluihin.
Siten olisikin kannatettavaa, että hallitus vielä tässä viime
metreillä harkitsisi, josko näitä rajoja pitäisi
sitten nostaa ja ryhtyäkin todellisiin toimenpiteisiin
jo ihan tämän loppuhallituskauden aikana — näitten
hallituspuolueitten, jotka ovat tässä viilanneet
näitä kynsiään nyt jo lähelle
neljä vuotta. Miksi aina pitää odottaa,
että seuraava hallitus tekisi jotain, ja miksi ne puolueet,
jotka ovat siellä hallituksessa, eivät halua ottaa
vastuuta suomalaisten työllistämisestä juuri
sillä kertaa, kun heillä olisi se mahdollisuus?
Minä luulen, että oppositiopuolueista ei löydy
halukkuutta vastustaa, jos hallitus tekee hyviä esityksiä ja haluaa
viedä ne nopeasti läpi vielä tämän
vaalikauden lopun aikana. Siinä mielessä näitten
rajojen korottaminen ihan kohtuulliselle tasolle, että suomalaisilla
työttömillä olisi mahdollisuus työllistyä,
on hyvä asia.
Tämä kuittiasia kiinnitti eilen sattumalta
huomiota, ihan positiivisessa mielessä: Oli tämmöinen
nainen, joka oli pari vuotta sitten perustanut oman yrityksen. Hän
myi luontaistuotteita ja myöskin käsivoiteita
ja tämmöisiä, jotka oli kehitetty vähän
pitemmälle ja joilla oli hoidollisia luontaishoitovaikutuksia
ja muita. Mutta hänellä oli noin kännykän
kokoinen kassakone siinä mukana, jolla oli mahdollisuus
langattomasti lähettää myöskin
tämä kuitti asiakkaan sähköpostiin. Tällä tavalla
se oli ihan niin kuin olisi pari kännykkää vain
ollut mukana, ja laite toimii, ja se on tapa hyödyntää uutta
tekniikkaa, se ei ole semmoinen 50 kiloa painava, veivattava kassakone, mikä pitäisi
jonnekin metsän keskelle viedä, että saa
nämä verovelvollisuudet suunniteltua, ja tietysti
jos on tämmöinen älykännykkä tai älykassakone
ja jos siinä on oikeat ohjelmat, niin se vapauttaa myöskin
pienyrittäjän hyvin pitkälle siitä hallintobyrokratiasta.
Sieltä varmaan saa sitten tulostettua verottajaa varten
sopivat tiedot ihan tiedoston muodossa, jos siinä on tehty
tähän tarkoitukseen oikeat ohjelmistot, ja meillähän
on näitä Nokialta vapautuneita insinöörejä kyllä kehittämään
näitä ohjelmistoja, ja saadaan sitten joillekin
heistäkin työtä, kun otetaan nämä kuittisysteemit
tällä tavalla uuden teknologian avulla haltuun.
Osmo Kokko /ps:
Arvoisa puhemies! Niin kuin tuossa debatin aikana oli jo puhetta
tämän arvonlisäveron alarajan nostamisesta,
tämähän palvelee näitä yksinyrittäviä ja
pieniä yrittäjiä nimenomaan, jotka tekevät
käsillään sitä työtä,
niin kuin parturit ja siivoojat, joilla ei ole sitten niitä vähennettäviä tuotteita
siinä arvonlisäveron maksun yhteydessä.
Siksi on erittäin tärkeää,
että tätä asiaa täällä ylläpidetään,
ja tietysti tämä hallituksen pieni liikahdus myönteisesti
eteenpäin on jo oikeansuuntainen, mutta totta kai tässä tarvittaisiin
reilumpia askeleita, että nimenomaan näissä pienissä yrityksissä sitten
löytyisi sitä jaettavaa enemmän, ja kun
puhutaan aina niistä uusista työpaikoista ja muuta,
niin sieltä jos mistä näitä löytyy, kun
mietitään, että meillä on yksinyrittäviä noin 180 000,
ja tämä arvonlisäveron alarajan nosto esimerkiksi
20 000:een antaa sitten pelivaraa, että siinä jo
moni yksinyrittävä olisi valmis työllistämään
ainakin osaksi henkilöitä tähän
yritykseen, ja tätä kautta tulisi myös
yhteiskunnalle lisää jaettavaa verotulojen muodossa
ja noin poispäin.
Tästä kuittikaupastakin totesin, että minun mielestäni
semmoisesta jonninjoutavasta byrokratiasta ja näiden pienten
kurittamisesta pitäisi pyrkiä pääsemään
eroon, koska meillä varmaan tämän harmaan
talouden osalta tarvittaisiin lisää resursseja.
Siellä paljon suuremmilla yritysten sisäisillä järjestelyillä näitä asioita
pyöritellään, ja täällä suuret
summat vilahtelevat ilman kuittia. Tässä jos missä saataisiin
niitä verotuloja tuonne valtion kassaan ja näin
pystyttäisiin myös valtiontaloutta tällä kohtaa
oikomaan.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä arvonlisäverovelvollisuuden
alarajan nostaminen 8 500:sta 10 000:een on aika näennäinen
uudistus. Jokainen tietää, että sellainen
yritys tai yrittäjä, jolla liikevaihto on vain 10 000
euroa, ei tietenkään voi sillä tulolla
tulla kylläkään toimeen. Harvalla yrittäjällä on
semmoista tuloa, jossa ei ole minkäänlaisia tulon hankkimiseen
liittyviä panoksia, jotka vaikuttavat siihen liikevaihtoon,
elikkä ei pelkästään puhdasta
työtuloa juuri monellakaan yrittäjällä ole,
sitä 10 000:ta euroa.
Mutta tämä on tietysti hyvä askel
oikeaan suuntaan, ja itse asiassa tässä hallituksen
esityksessä tärkeämpi on tämä huojennuksen
nostaminen 22 500:sta 30 000:een — eikä sekään vielä pelkästään,
että se nostetaan 22 500:sta 30 000:een,
vaan se tapa, millä tätä huojennusta aletaan
laskea. Tähän asti se on lähtenyt niin,
että kun menee yli tuon rajan, niin se on lähtenyt
täysimääräisenä sieltä nollasta,
nyt lähdetään laskemaan vasta sitten
siitä ylittävästä osasta, elikkä tässä on
erittäin iso merkitys tällä. Ja kun ihmettelin
sitä valtion verotuloihin kohdistuvaa vaikutusta, joka
tämän esityksen mukaan on 41 miljoonaa euroa,
niin tämä viimeksi mainitsemani asia selittää tämän,
että sillä on jopa 40 miljoonan euron verotulovaikutukset
valtion verotuloihin.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Haluaisin kysyä hallitukselta: voitteko
luetella ne toimet, joilla hallitus on edistänyt pikkuyritysten mahdollisuutta
pysyä hengissä ja kehittää yritystoimintaansa
Suomessa?
Tämä alvin alarajan minimaalinen nosto on kosmeettinen
ja täydellinen vaalitemppu. Virossa sitä vastoin
ollaan yrittäjäystävällisiä,
siellä on tehty uudistuksia. Heidän veromallinsa
on edistänyt taloutta ja hyödyttää kaikkia.
Vieläkään ei ole tajuttu hallituksessa,
että juuri nämä pienet yritykset ovat
meidän suurin mahdollisuutemme uusien työpaikkojen
syntymisessä.
Perussuomalaisten linja on ollut selkeä koko vaalikauden
ajan. Olemme esittäneet varjobudjeteissamme monia parannusehdotuksia,
muun muassa alvin alarajan nostoa reilusti 20 000:een. Mielestäni
sen voisi nostaa kyllä 30 000:eenkin, verohuojennuksen
40 000:een. Eihän siitä mitään
tule, että yritystä verotetaan niin paljon, aivan
kuoliaaksi asti, ennen kuin se edes on jaloillaan. Se ei kannusta
yrittäjyyteen.
Byrokratiaan on luvattu puuttua joka puolueessa. Se jää nähtäväksi.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä täytyy
tietysti ottaa huomioon ne, jotka toimivat samalla alalla, samalla
alueella kilpailutilanteessa niiden kanssa, joiden on arvonlisävero mahdollista
huojentaa osittain tai kokonaan omasta liiketoiminnasta. Sen takia
tämä rajojen määrittäminen
on aika harkiten tehtävä.
Monta vuotta olen kuitenkin ihmetellyt tähän alvin
perintään liittyvää erityispiirrettä:
yrittäjä joutuu sen maksamaan niin sanotusti laskuperusteisena,
eli siitä päivästä, jolloin
hän kirjoittaa laskun, lähtee aika juoksemaan,
milloin hänen tulee maksaa valtiolle oma osuutensa, joka
on silloin jo tietysti tiedossa, edellyttäen, että asianosainen
velallinen laskunsaaja maksaa laskun. Niin sanottuun maksuperusteiseen
menettelyyn olisi syytä kyllä siirtyä,
koska tässä nykyjärjestelmässä yrittäjät
tavallaan rahoittavat veron keräämisen ja sen
maksun syntymisen välisen ajan, joka voi olla merkittävä tietyissä tilanteissa.
Yrittäjän kannalta se on myös tilanne,
johon hänen on vaikea varautua, koska hän ei voi
aina täysin luottaa siihen, että laskun saaja
maksaa määräaikana laskun, ja varsinkin
viime aikoina, jolloin yritysten kyky maksaa toisilleen velkoja on
ollut koetuksella, tämä aiheuttaa kohtuutonta taakkaa
yrittäjälle. Tämä pitäisi
korjata niin sanotusta laskuperusteisuudesta maksuperusteisuuteen.
En näe mitään eettistä tai juridista
oikeutta valtiolla käyttää nykyistä tilannetta
aika häikäilemättä hyväkseen
pienyrittäjän kustannuksella.
Samaan asiakokonaisuuteen tietyllä tavalla sisältyy
myös, kun puhutaan pienyrittäjän asemasta,
niin sanottu tulolähdejako, jossa suomalaiseen periaatteeseen
sisältyy se, että toisen tulonlähteen
tappioita ei voi vähentää toisesta, joka tuottaa
voittoa. Ruotsi on poistanut tämän. Se on omiaan
vähentämään pienyrittäjän
riskinkantoa, jolloin myös pienyrittäjä uskaltaa
laajentaa yritystään huomattavasti helpommin.
Tässä työllisyystilanteessa on selvästi
nähtävissä, että Suomeen syntyy
elinkeinonharjoittajia erittäin runsaasti, jotka pyrkivät
hallitsemaan riskin määrää siten,
että he eivät laajenna yritystään,
eivät ota ketään ulkopuolista siihen
työsuhteeseen, jolloin tietysti liiketoiminta jää pienimuotoiseksi.
Siltä osin täällä tehty muutos
on oikeaan osunut heidän kannaltaan, mutta kansantalouden
kannalta kannattaisi kyllä vielä pohtia koko verojärjestelmä.
Epäilen, että tähän asiaan on
pakko puuttua. Muuten suomalaiset yritykset jäävät
oman pääoman kehittämisen kannalta jälkeen
vähin erin niistä yrityksistä, jotka
toimivat esimerkiksi Virossa, jossa voitto voidaan jättää kokonaan
ilman veroseuraamusta yritykseen. Jos se sieltä otetaan,
niin silloin siitä vasta maksetaan vero, joka on tällä hetkellä 20
prosenttia. 80 prosenttia jää yrittäjän
osakkaille.
Kansainvälinen kehitys on kulkemassa nimenomaan tähän
suuntaan, koska yhteiskunnan kannalta myönteistä on
myös se, että yritykseen jäävä käyttöpääoma
parantaa yrityksen kykyä saada ulkopuolista, lähinnä pankkirahoitusta,
mikä mahdollistaa nopeamman kasvun. Yhteiskunta saa varsin
nopeasti rahat takaisin — ne täten ehkä ensi
vaiheessa jäävät saamatta siitä yrityksen voitosta,
joka Suomessa jo verona on maksettu, otti sieltä sitten
osinkoa tai ei — sen takia, että kun yritys työllistää ensimmäisenkin
työntekijän, niin tästä palkkasummasta
otetaan yhteiskunnalle kuuluva osuus, ja samaan aikaan makrotalouden
tasolla se vähentää työttömyyttä.
Se on kuuden pisteen ottelu. Tämä johtanee siihen, että kansainvälisessä verokilpailussa
koko ajan yhteisöveron osuus alenee, ja ekonomistit ovat kutakuinkin
yksimielisiä, että on ehkä 10—20 vuoden
kuluessa tilanne se, että yritystasolla ei yhteisöveron
kaltaista veroa peritä lainkaan.
Harry Wallin /sd:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin täällä on
käynyt ilmi, useat verojaoston jäsenet ovat jo
kertoneet, että meillä oli jaostossa valtiovarainministeriön
asiantuntija, joka meille avasi tämän hallituksen
esityksen. Sen pohjalta tällä alvin alarajan nostolla
8 500 eurosta 10 000 euroon ei ole, niin kuin
täällä on monessa puheenvuorossa käynyt
ilmi, suurta työllisyysmerkitystä.
Tämä huojennuksen nosto 30 000 euroon
on todella kallis. Se maksaa valtiolle 41 miljoonaa euroa. Kävimmekin
jo keskustelua siitä, olisiko ollut viisaampaa tämä 41
miljoonaa euroa suunnata ehkä vielä paremmin työllisyyttä ja
kasvua parantaviin toimenpiteisiin. Aika näyttää,
kun meillä tämä asiantuntijakuuleminen
alkaa muistaakseni huomenna.
Voisin kertoa esimerkin siitä, kun itse perustin yrityksen
jäätyäni eläkkeelle. Yrityksen
liikevaihto on alle tämän 8 500 euroa.
Totta kai siitä on minulle kilpailuhyötyä verrattuna
isoihin yrityksiin, kun palveluihin ei tarvitse lisätä tätä 24:ää prosenttia.
Siinä mielessä edustaja Jääskeläisen
esiin tuoma asia, että jos tämä alaraja
nostettaisiin esimerkiksi 30 000 euroon, tarkoittaisi sitä,
että moni palkansaaja yhtiöittäisi toimintansa
ja toimisi yhtiönä, yhden ihmisen omistamana yhtiönä,
ja sen kautta tietenkin verotus olisi kevyempää kuin
palkkatyön.
Mutta nyt meillä tosiaan asiantuntijakuuleminen alkaa
verojaostossa, ja katsotaan, mihinkä lopputulokseen tullaan.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Heti alkuun haluan todeta, että olen
edustaja Lehden kanssa samaa mieltä siitä, että olisi
syytä tarkastella tulolähdejaosta luopumista kokonaan.
Toinen uudistus verotukseen tämän lisäksi,
mitä hallitus nyt esittää — joka
mielestäni kyllä kannustaisi sijoittamaan myös
pieniin ja keskisuuriin yrityksiin, joissa on aina riski, että rahat
häviävät — on se, että jos
sijoitustoiminnasta syntyy tappioita, niin ne saisi nykyistä vapaammin
vähentää myös muista pääomatuloista.
Siis ajallisesti ja sisällöllisesti, ei pelkästään
luovutusvoitoista, vaan kaikista muistakin pääomatuloista.
Se olisi myös järkevä uudistus.
Mitä sitten tulee tähän hallituksen
esitykseen arvonlisäveron alarajan nostamiseksi 10 000
euroon, niin tätähän voidaan pitää enemmänkin juuri,
kuten täällä joku käytti debatissa
puheenvuoron, indeksitarkistuksena. Aikoinaan kun arvonlisäverojärjestelmä meille
tuli, elimme markka-aikaa 1990-luvulla, silloinhan alaraja oli 50 000
markkaa. Ja kun ajatellaan nyt vajaan parinkymmenen vuoden jälkeen,
10 000 euroa, niin eihän siinä ole käytännössä tosiasiassa
juurikaan korotuksesta kysymys, vaan tarkistetaan nyt vain nykyarvoon.
Toisaalta näen, ettei tätä alarajaa
kannattaisi nostaakaan merkittävästi. Tämähän
luo kynnyksen. Jos tienaat euronkin enemmän kuin mitä alaraja
on, joudut kaikesta maksamaan arvonlisäveron. Jos tienaat
sitten vähemmän, et mistään.
Sekin on tosiasia, mitä täällä on
käytetty puheenvuoroja, että eihän kukaan
täysipäiväisesti yrittäjätoimintaa
harjoittava näin pienellä liikevaihdolla pysty
elättämään itseään.
Täällä edustaja Kokko muun muassa totesi,
että jos arvonlisäveron alaraja nostetaan 20 000
euroon, niin tällä on vaikutuksia, että voi
sitten vaikka työllistää jonkun toisen
henkilön osa-aikaisesti tai kokopäiväisesti.
Eihän näin missään tapauksessa voi
käydä. Siis 20 000 euron liikevaihdolla,
tai alle 20 000 euron liikevaihdolla tässä tapauksessa,
elättäisi joku yrittäjä itsensä ja
vielä työllistäisi lisää.
Tämä on ihan hassu ajatuskin, että sillä olisi
merkittäviä työllisyysvaikutuksia.
Sen sijaan näen ihan järkevänä,
että käytetään tätä alarajahuojennusta.
Se ei luo tämmöistä kynnystä,
kannustinloukkua, vaan arvonlisäveron suhteellinen määrä nousee
portaattomasti aina täyteen arvoonsa sinne, kun sitten
alarajahuojennuksen määrä tulee täyteen.
Tämäkin on aika arvokas.
Minusta tämä nyt tehty esitys on ihan järkevää tasoa.
Sen sijaan, mitä täällä on käytetty
puheenvuoroja, että nostettaisiin tämä jopa
90 000 euroon, sen hintalappu on aika korkea, 400—500 miljoonaa
euroa. En ole ollenkaan varma, saataisiinko siitä työllisyyden,
yrittäjyyden kannalta ihan samanlaisia hyötyjä.
Silloin tulisivat ennen muuta tarkisteltavaksi nämä kilpailuneutraliteettikysymykset.
Toiset, jotka pikkuisen enemmän tienaavat, sitten maksaisivat
arvonlisäveroa, ja siinä tulisi jo aikamoisia
oikeudenmukaisuuskysymyksiä tarkasteltavaksi.
Siinä mielessä, arvoisa puhemies, olen tämän hallituksen
esityksen kannalla, että tässä nyt liikutaan
järkevissä rajoissa. Tämä esitys
on kannatettava.
Jukka Kopra /kok:
Arvoisa puhemies! 10 000:n alvialaraja on hyvä,
ja se palvelee pieniä yrittäjiä, sellaisia,
jotka tosiaan tekevät käsityötä ja
ehkäpä sitäkin vielä osa-aikaisesti.
Tällaisille tämä on hyvä juttu
ja se alaraja voisi olla jopa 20 000:ssa. Olisin kyllä hyvin
tarkka, jos sitä siitä ylöspäin
enää aletaan nostaa, sillä kuten täällä monissa
puheenvuoroissakin on tullut jo esiin, tämä voi
muodostaa sitten jo kasvun esteen yritykselle, ja se ei tietenkään
ole hyvä asia. Aika usein unohtuu tässä alvivelvollisuudessa
se, että sen myötä tulee myös
arvonlisäveron vähennysoikeus yrittäjälle
ja yritykselle ja nämä yrittäjät,
jotka eivät ole alvivelvollisia, eivät sitten
voi myöskään vähentää ostoistaan
maksettavaa alvia ja näin ollen kaikki on heille ikään
kuin kalliimpaa. Eli ei tästä alvista kannata
kokonaan luopua.
Tämä on tosiaan hyvä alku, ja suurempiakin keinoja
meillä olisi käytettävissä,
kuten investointeihin paremmin kannustava veromalli, niin sanotun
Viron veromallin pohjalta. Sitä pitää kehittää.
Paikallista sopimista pitää lisätä paljon, tulolähdejako
tulee poistaa, kuten edustaja Eero Lehtikin täällä totesi.
Ja tietysti tähän alviin liittyen vielä niille,
joita se alvivelvollisuus koskee, tärkeä asia
on tämä arvonlisäveron muuttaminen laskuperusteisesta maksuperusteiseksi,
eli yrittäjä tosiaan tilittää sen
arvonlisäveron valtiolle silloin, kun sen rahan asiakkaalta
saa, eikä vasta silloin, kun asiakas sen lupaa maksaa.
Tässä on vissi ero, syntyykö se maksuvelvollisuus
laskun kirjoituksen yhteydessä vai siinä vaiheessa,
kun rahojen pitäisi eräpäivänä olla
tilillä. Tällä parannettaisiin merkittävällä tavalla
yritysten kassatilannetta. Se parantaisi yritysten maksuvalmiutta,
ja näin ollen yritykset siltäkin osin voisivat
toimia dynaamisemmin.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä on kysymys esityksestä,
jota ei voi eikä kannata vastustaa. Hyvä uutinen
on se, että tätä ei kannata vastustaa.
Sitten toinen uutinen on se, että tällä ei
ole kyllä paljon minkään vertaa merkitystä.
On vaikea nähdä sen merkitys, jos 1,5 tonnia nousee
tuo huojennuksen katto, ja vaikka nyt sitten pikkasen jatkuu se
varsinainen huojennusalue, niin tällä ei ole kyllä paljon
minkäänlaista merkitystä. Tämä on
se toinen asia.
Ja kolmas seikka oli se, mihinkä edustaja Kopra kiinnitti
huomiota. Oikeastaan tämä oli syy, minkä takia
tulin tänne käyttämään
puheenvuoroa. Silloin jos puhutaan oikein korkeista, moneen kymmeneentuhanteen
euroon asti ulottuvista täysvähennyksistä ja
huojennusalue menee aina pitkälti yli 100 000:n
siinä tapauksessa, ehkä 200 000:een,
se kyllä johtaa tämän vähennysjärjestelmän
kannalta aika hankalaan tilanteeseen. Ja jos se täyshuojennus
olisi vaikkapa 50 000 ja siitä menisi 100 000
euroon asti se huojennusalue, niin voi olla, että jos yritys
ostaa komponentteja yrityksiltä ja jos on kaksi samanhintaista
tuotetta, mitkä se ostaa komponenttina itselleen, niin äkkiä käy
niin, että silloin jos ostaa sellaiselta, jolta ostettuna
ei saakaan täysimääräistä vähennysoikeutta,
tavallaan tällainen menettely koituu sellaisen yrityksen
kohtaloksi. Ja tämäntapaistenkin — vähän
huonosti selvitin, mutta ainakin edustaja Kopra tuntui hyvin ymmärtävän,
mitä tässä tarkoitin — seikkojen
vuoksi ei kovin korkealle tämän täysvapauden
ja huojennusalueen ulottuminen voi tulla kysymykseen.
Ihan viimeinen kommentti, arvoisa puhemies, liittyy siihen,
että olisi kyllä ollut hyvä, että hallitus
olisi vielä nyt näitten tässä meneillään
olevien viimeisen puolen vuoden, viimeisten kuukausien aikaan koonnut
ne verotukseen liittyvät asiat, jotka liittyvät
elinkeinoelämään, yrittäjyyteen,
työllistämiseen, työllistämiskynnykseen, näihin
asioihin, yhdeksi koko paketiksi ja yrittänyt tuoda vielä tänne
eduskuntaan. Ilmiselvästi täällä tunnistetaan
monta sellaista kohtaa tämän lisäksi,
joissa olisi pitänyt toimia. Nyt nämä valitettavasti
jäävät monen kuukauden päähän,
ennen kuin seuraava hallitus pystyy ja ennättää niitä ohjelmaansa
ottamaan.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Täällä on sanottu,
että sellaisia ihmisiä, jotka tekevät
sivutoimisesti tällaisia töitä, tämä helpottaisi,
että tämä alvin alaraja nyt nostetaan
tuohon 10 000 euroon. Kuulkaas, se ei varsinkaan heidän
elämäänsä helpota millään
tavalla, sillä he hyvin usein tulevat toisten lainsäädäntöjen
piiriin. Nimittäin he ovat monesti ihmisiä, jotka
saavat toimeentulotukea, joka on alta 500 euroa kuukaudessa. Toimeentulotuki
tässä maassa on, kuten tiedätte, viimekätinen
tuen muoto, mitä ihmisille annetaan henkensä pitimiksi.
No, jos nyt sitten henkilö esimerkiksi virkkaa patalappuja
ja myy niitä, jotta saisi sitten siitä jonkinlaista
tuloa itsellensä, niin siitä on annettava kuitti
ja sen jälkeen häntä verotetaan tietysti
näistä patalappujen tekemisistä ja se
tarkoittaa sitä, että kaikki se raha, minkä hän
siitä saa, menee häneltä sivu suun sen
takia, että se pienentää määrällään
sitä toimeentulotukea. Nimittäin vaikka tätä alarajaa helpotetaan
10 000 euroon, se on vain 833 euroa kuukaudessa. Ja jos
tuo toimeentulotuki on aikaisemmin ollut joku 480, niin siitä jää vajaa
500 euroa sitten käteen. Eli tämä on
kyllä semmoinen, mikä pitäisi tässä asiassa
ottaa huomioon ja järki käteen myöskin
tässä kuittiasiassa. Eivät kehäkukkien
myyjät tuolla toreilla ole niitä, jotka tässä maassa
veroja kiertävät. He hakevat hiukan lisäansioita
siihen ankeaan arkeensa, mikä on.
Pitää ottaa järki käteen
siinä, mitä verotetaan ja missä kuitti
pitää olla. Niin ei saa olla kuten Kreikassa.
Kun olimme siellä Cosacin kokouksessa, niin meille tuotiin
kuitti, ihan oikea kuitti, ja sen jälkeen tyttö juoksi
takaisin ja sanoi, että saanko sen kuitin, se olikin väärä kuitti,
minä vaihdan sen, ja hän toi meille uuden kuitin,
jossa oli hinta 7 euroa, sitten oli miinustettu 7 euroa ja lopputulos
oli total 0,0 euroa. Että näin se toimii: kuitti
annetaan, mutta silti lopputulos on 0,0. Tähän
me emme saa mennä. Meidän pitää pitää tämä asia
semmoisissa järkevissä käsissä ja
talonpoikaisjärjellä ymmärrettävissä.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puheenjohtaja! Edustaja Mölsä arveli
tuossa, että valtiovarainministeri olisi tässä jollakin
vaalikampanjalla liikkeellä, mutta siitä ei ole
kysymys. Kysymys on nimenomaan pienyrittäjien toiminnan edellytysten
parantamisesta, ja siihenhän tämä on
todella paikallaan. Meillä on ollut esimerkiksi kampaamoyrittäjille
ja partureille arvonlisäveron huojennus, ja ainakin minä olen
saanut omalta parturiltani viestiä, että sillä oli
merkitystä: hän pystyi työllistämään
yhden työntekijän lisäkseen. Ja nyt sitten,
kun se poistui, hän joutui vähentämään.
Mutta kun katselen tässä näitä yrittäjien
sivuja, niin yrittäjät eivät tätä esitystä kannata.
He ovat sitä mieltä, että sillä ei
ole yrityksille merkitystä. Tietenkin jos ajatellaan, että on
joku 10 000 euron liikevaihto, niin eihän sitä oikein vielä yritykseksi
mielletä, mutta tämmöinen käsityöläinenhän
sillä voi hyvinkin saada lisätuloja. Sitä vastoin
kun on puhuttu tästä 50 000:n alarajasta,
niin yrittäjien laskelmien mukaan se tarkoittaisi 300 miljoonaa
menetyksiä valtiolle. Tässä puhutaan
aika isoista summista sitten kaiken kaikkiaan. Tämä liukuma,
mikä tässä nyt on esitetty, on todella
hyvä. Se pikkuhiljaa kiristää ja nostaa
sitä veroa siihen suurimpaan arvoonsa, ja tällä tavalla
se antaa mahdollisuuden pikkuhiljaa myös kasvattaa omaa
tuotantoa. Elikkä ihan hyvä tätä on
kokeilla, vaikka verojaosto tätä asiaa on jo käsitellyt
ja todennut, että tällä ei olisi työllisyyteen
vaikuttavaa merkitystä. Mutta sekin jää nyt
sitten nähtäväksi, kun tämä asia
etenee tuonne käsittelyyn lopullisesti.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Todellakin nyt sitten voimia verojaostolle
tämän asian käsittelyssä! Uskon,
että se asiantuntijakuuleminen on varmasti perusteellinen
ja sillä sitten saadaan lisää valaistusta
asiaan.
Perussuomalaisten eduskuntavaaliohjelmassa muun muassa jonakin
vuonna on lukenut selkeästi "Ensin suomalainen
työ ja yrittäminen", ja tätä olemme
näissä varjobudjeteissa, niin kuin moneen kertaan
on todettu, halunneet korostaa ja juuri näillä alvirajan
muutosesityksillä. Onhan totta, että yrittäjä on
yhteiskunnan palveluksessa monella tavalla kerätessään
valtiolle arvonlisäveroa, eläkeyhtiöille
vakuutusmaksuja. Hän siis maksaa myös sitten yrityksen
voitosta veroa. Olen huolissani siitä, moniko yrittäjän
lapsi nähdessään sen vanhempansa yrittäjyyden,
siihen liittyvän byrokratian ja kovan työn, uskaltaa
tulevaisuudessa alkaa yrittäjäksi tässä byrokratian viidakossa.
Nimenomaan yksinään jo nämä alvitilitykset
sitovat yrittäjän työtä, eikä yrittäjä siitä suoranaisesti
palkkiota saa, vaikka hän on yhteiskunnan palveluksessa.
Ja niin kuin tiedämme, verot ovat tärkeä osa
suomalaista työhön perustuvaa sosiaaliturvaa.
Mutta jotta parantaisimme alkavan yrityksen mahdollisuuksia,
niin kyllä tämä alvivelvollisuuden alarajan
nosto on tarpeen, ja sitä nyt kokeillaan, kuten edustaja
Piirainen totesi, ja tästä saamme sitten tietoa,
onko nyt niitä dynaamisia vaikutuksia. Dynaamisia vaikutuksia
ollaan hakemassa, joita haettiin myös tällä yhteisöveron alentamisella — ja
tulevatko silläkään sitten näkyviin.
Mutta kuten on todettu, monissa muissa maissa tämä alvin
alaraja on vielä suurempi, vaikka tietenkään
näitten yhteiskuntien rahoitusjärjestelmät
eivät ole varmaan samanlaiset, mutta vertauspintaa uskoakseni
löytyy.
No, jos ajatellaan, että tätä alvitilitystä yrittäjältä helpotetaan,
niin pienen yrityksen alvitilityksiin käytetty aika säästetään
ja voidaan käyttää vaikkapa sitten yrityksen
kehittämiseen. Uskoakseni se on pieni yritys, josta kasvaa,
ja on mahdollista kasvaa, suuri, mutta toki toisinkinpäin
on ajateltava, että eihän se ole toki se perheyritys,
joka sitten lomauttaa satoja työntekijöitä.
Byrokratiariskin pelko uusien työntekijöitten palkkaamisesta
voi olla esteenä suoraan yrittäjälle
palkata sitä työntekijää ja
hakea sitä kasvua, mutta tässäkin tilanteessa
on huomattava, että kun yrittäjä ei pysty
työllistämään, niin sitten riski
siirtyy valtiolle, koska työttömyyskorvauksia meillä on
kuitenkin maksettava. Ja kun me toivomme palavasti nimenomaan vientiyrityksiä maahamme,
niin tätäkin kautta on mielestäni aivan
perusteltua se, mitä perussuomalaiset ovat varjobudjetissaan
esittäneet.
Sitten täällä edustaja Lehti puhui
kokonaisuudessaan yritysverotuksen korjaamisesta. Kannatan tätä lämpimästi,
että jossakin vaiheessa voidaan sitä kokonaisuudessaan
katsoa. Tämä ehkä nyt on tämmöinen
pikkuinen tilkkutäkin tilkku tässä vaiheessa,
mutta en tätä nyt suoraan vastusta. Mutta jos
ajatellaan juuri vientiyrityksiä ja nimenomaan siellä niitä käsityövaltaisia
pienyrityksiä, niin heillehän tämä alv-veron
rajan muuttaminen on tarpeen. He monesti myös joutuvat kilpailemaan
koneita vastaan, ja koneilla valmistettu teollinen tuote on eri
asemassa juuri näitten vähennysoikeuksien puolesta.
Sitten vielä tästä kynnyksestä ja
siitä, tekeekö tämä jonkunnäköisen
loukun tai esteen kasvulle. En tiedä, onko siinä sitten
logiikkaa, että veromalli rakennetaan sellaiseksi, että se
tekee tästä rajan alla olevasta liikevaihdosta
automaattisesti siis ihan täydesti verotettavaa. Vai onko
tässä mahdollista käyttää sitten
jonkunnäköistä liukumaa?
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Lehti täällä sai
puhua asian vierestä, muun muassa tulolähdejaon
purkamisesta, johon täällä on useampi
muukin edustaja puuttunut. Henkilökohtaisesti kannatan
tappioiden vähentämistä, tietysti, mutta
se voidaan tehdä ihan nykyjärjestelmänkin
mukaan, tulolähdejakoja millään tavalla
purkamatta. Minusta tämä tulolähdejaon
purkaminen johtaisi suuriin byrokratiatalkoisiin ja myöskin
suuriin tietojärjestelmäkustannuksiin Verohallinnossa.
Meillähän on vakiintunut tulolähdejako,
ja sen puitteissa kyllä tappiot voidaan säätää vähennettäväksi
ilman mitään ongelmia.
Sen sijaan tulolähdejaon purkaminen olisi käytännössä koko
tuloverojärjestelmän uudistaminen ja nykyisen
vakiintuneen järjestelmän kumoaminen, ja kuten
varmaan jotkut tietävät täällä,
olen jonkin verran perehtynyt maa- ja metsätalouden harjoittajan
verotukseen, niin en siitäkään syystä voi
hyväksyä tätä uudistusta. Se
hyvin helposti johtaisi siihen, että maatalouden harjoittaja
ja metsätalouden harjoittaja eivät enää pystyisi
tekemään omaa tuloveroilmoitustaan ja siihen liittyviä tehtäviä,
ja pidän sitä erittäin tärkeänä,
että yrittäjä itse voi selviytyä verotuksestaan.
Pidän erityisen yllättävänä,
että esimerkiksi edustaja Mattila, jota olen tottunut pitämään myöskin
maatalouden etujen puolustajana, kannatti tätä tulolähdejaon
purkamista.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Nyt haluaisin kiinnittää huomiota
tässä lakitekstissä olevaan suomenkielisyyteen.
Täällä sanotaan näin: "Lakia
sovelletaan lain voimaantulopäivänä tai
sen jälkeen alkavaan tilikauteen. Ennen lain voimaantuloa
alkaneeseen tilikauteen sovelletaan tämän lain
voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä." Mitä tämä tarkoittaa?
Jos laki tulee voimaan, ei voi olla "olleita säännöksiä" siinä.
Toivoisin, että tähän kiinnitettäisiin huomiota.
Todennäköisesti tässä tarkoitetaan, että ennen
lain voimaantuloa alkaneeseen tilikauteen sovelletaan ennen tämän
lain voimaantuloa voimassa olleita säädöksiä.
Toivoisin, että tämmöisiin asioihin kiinnitettäisiin
myös tässä talossa huomiota, koska se
helpottaa lain tulkintaa jälkikäteen huomattavasti.
On huomattavasti helpompi tulkita lakia, jos se on kirjoitettu suomen kielellä eikä
sellaisella
jargonilla, mitä kukaan ei ymmärrä.
Sen lisäksi, arvoisa puhemies, haluan vielä kiinnittää huomiota
nimenomaisesti tähän harmaan talouden kitkemiseen.
Se, että myydään kehäkukkia
tai hajuherneitä torilla eikä siitä anneta
kuittia — ei ole semmoista kuittikonetta — ei
ole niinkään harmaan talouden kasvattamista. Sen
sijaan se on harmaan talouden kasvattamista, että konserniavustuksiin
ei puututa. Että meillä voidaan antaa avustuksia
sellaisille yhtiöille tai yhteisöille, joilla
on pelkkä toimipiste täällä, ei
tarvita toimipaikkaa — jos olisi toimipaikka, silloinhan
pitäisi maksaa verot. Ne ovat niitä asioita, mistä tässäkin
salissa pitäisi puhua isoon ääneen ja
käydä monen tunnin keskustelut, ei kehäkukkien
myyminen.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa puhemies! Kliseenomaisesti voisi sanoa, että hallituksen
esitys on oikeansuuntainen mutta riittämätön.
Tänä aikana, kun kaikki mahdolliset ja mahdottomat
indeksit jäädytetään, tämä on
kuitenkin eräänlainen indeksitarkistus, niin että voidaan tästä pikkuisen
hallitukselle plussaa antaa, että tämmöinen
esitys on annettu. Toki, niin kuin monessa muussa puheenvuorossa
jo aiemmin on todettu, alvin verovapaan osuuden tulisi olla paljon
nykyistä ja paljon esitettyä korkeampi. En nyt
ryhdy mihinkään huutokauppaan, että mikä olisi
se oikea taso.
Kuitenkin tämän hallituksen aikana, tai tarkemmin
Kataisen hallituksen jo alkumetreillä, toteutettiin suuri
virhe. Kun aiemmin oli käytössä, että tietyillä käsityöläispienyrittäjillä oli alempi
arvonlisäverokanta, esimerkiksi partureilla, pienkorjaamoilla
ja suutareilla — tämä oli nimenomaan
siis nuorille ja vähän aikaa tätä yritystoimintaa
harjoittaneille melkoinen porkkana ja kannustin ja rohkaisemassa
yrittäjyyden tielle — tämä valitettavasti
tukittiin, ja minulla on itselläni tiedossa, että suomalaisessa
mittakaavassa melko suuressa kaupungissa ei tällä hetkellä ole
suutaria sen vuoksi, että nuori yrittäjä säikähti
tätä ja lopetti yrityksensä. Ja siitä sitten
monet kärsivät, kun ei voi kenkiään
korjauttaa.
Keskustelu päättyi.