29) Laki kuntalain 65 §:n muuttamisesta
Tero Mölsä /kesk:
Arvoisa puhemies! Nyt esillä oleva lakialoite on hyvin
ajankohtainen, ja olen huomannut, että se on myös
hyvin paljon puhuttanut paitsi asiantuntijoita myös lehdistöä. Kysymys
on niin sanotusta alijäämän kattamisvelvollisuudesta,
joka sisältyy kuntalakiin. Kuntien taloustilannehan on
viime vuosina kiristynyt aika rajusti, ja on sanottu, että tilanne
on pahempi kuin 90-luvun alussa, jolloin kuntatalous edellisen kerran
joutui kriisitilanteeseen. Tämä tilannehan näkyy
siinäkin, että niin sanottua kriisiapua elikkä harkinnanvaraista
apua haki yli 200 kuntaa, joista muistaakseni noin 100 kunnalle sitä myönnettiin.
Viime vuosina kunnille on kuitenkin annettu uusia tehtäviä.
Samalla niitten tulopohjaa valtionosuuksien kautta on kuitenkin kavennettu.
Näin ollen niin sanottu tasaustehtävä on
jäänyt enemmänkin kuntien itsensä tehtäväksi.
Kun tähän samaan sitten tuli niin sanottu
tasausvelvoite kuluvan vuoden alusta, tämä tarkoittaa
sitä, että ne alijäämät,
jotka ovat syntyneet, pitää esittää tämän
suunnittelukauden aikana, miten ne katetaan. Kunnat ovat aloittaneet
talouden tervehdyttämistoimia, lisänneet yhteistyötä, mutta
siitä huolimatta tiedämme, että Suomessa on
erittäin suuri määrä kuntia,
jotka juuri tätä lainkohtaa eivät pysty
noudattamaan. Jos kunnat tätä lainkohtaa haluavat
noudattaa eli tavallaan etsiä myös niitä säästöjä,
joilla alijäämät katetaan, käytännössä joudutaan
rikkomaan toista lakia, joka on perustuslakiin liittyvä asia,
elikkä sitä, miten perusoikeudet kuntalaisille
turvataan palveluiden kautta.
Kuten sanoin, veronkorotustie on tietysti toinen tie. Kunnat
ovat sitäkin harjoittaneet, niin että kuluvalle
vuodelle 108 kuntaa on nostanut myös veroäyriä.
Kun näillä säästötoimenpiteillä ja
veronkorotuksilla parhaassa tapauksessa kunnat ovat päässeet
tilanteeseen, että niitten vuosikate on saatu plussan puolelle,
jopa niin, että poistovelvoite on voitu kattaa, sekään
ei tässä tilanteessa nyt riitä, vaan
tämän jälkeen täytyy hakea edelleen
säästöjä leikkausten kautta,
että lain velvoite alijäämän
kattamisesta voidaan toteuttaa. Kun tilanne on tällainen,
kuten olen kuvannut, voi tulla vain yhteen ainoaan johtopäätökseen:
nyt olemassa oleva tilanne ei ole oikea. Kunnat pakotetaan rikkomaan
joko kuntalakia tältä osin tai sitä,
että kuntalaisten palvelut entisestään
huononevat ottaen huomioon, että kysymyksessä on
kuitenkin kirjanpidollinen toimi, joka seuraa taseessa vuodesta
toiseen. Kysymys on tietysti siitä, että tase
voidaan tasapainottaa, totta kai, pidemmän ajan kuluessa,
mutta juuri nyt, kun talous on huonoimmillaan, tämä lainkohta
osuu kyllä erittäin väärään
aikaan ja väärään paikkaan.
Sen takia tällainen lainmuutos tai valtionosuuksien merkittävä kasvattaminen
on välttämätöntä tehdä.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Mölsä ei taida
olla laulumiehiä, kun ei muista laulun sanoja "Kaikkihan
on maksettava, eikös juu". Sama pätee tässäkin.
Minun mielestäni kunnillakin täytyy jokin velvoite
olla, vaikka itsekin olen sitä ollut tässä kasaamassa
ja meilläkin kohtalaiset isot velat Mäntässä ovat,
mutta kyllä siinä jokin pyrkimys täytyy
olla, että velat maksetaan ja talous saadaan tasapainoon.
Muutenhan sitä antaudutaan ihan täysin holtittomalle tielle
eikä vähän päästä pystytä millään
tavalla vastaamaan palveluihin eikä pystytä niitä tuottamaan,
jos suurin osa veromarkoista menee velanmaksuun. Suunnitelmakautta
pystytään jatkamaan 5—6 vuoteen. Minusta
se on ihan riittävä asia. Sinä aikana
pitää jokaisen kunnan saada taloutensa siihen
kuntoon, että sillä pystytään
elämään tulevaisuudessakin, eikä se
tarkoita sitä, että yhdelle taikka kahdelle vuodelle
pitäisi mahdottomia maksaa. Tällä asialla
ei varmasti kuntien taloutta paranneta eikä sitä pystytä muuttamaan.
Viime viikolla kävimme erittäin pitkän keskustelun
kuntataloudesta. Kyllä niitä konsteja täytyy
muualta hakea kuin siitä, että luovutaan tästä suunnitelmakauden
kattamisasiasta. Minun mielestäni hallituksen linjaukset
tässä kohdassa ovat parempia kuin kaiman esittämä muutos.
Iivo Polvi /vas:
Herra puhemies! Kun ed. Mölsä puheenvuorossaan
hyvin pitkälle perusteli lakialoitetta sillä,
että kunnilla on alijäämiä ja niiden
kattamiseksi pitäisi olla muita keinoja, tällä lakialoitteellahan
ei haeta muita keinoja vaan tavallaan jätetään
asia avoimeksi kattamisen osalta. Minusta on selvää,
että alijäämät eivät poistu
sillä, että kattamisvelvollisuus poistetaan. Ainoa
keino kai on se, että suunnitelmakauden aikana osoitetaan
ne keinot, joilla alijäämät voidaan kattaa.
En näe oikeastaan mitään muuta mahdollisuutta.
Siinä mielessä jonkin verran epäröin
tämän esityksen tarkoituksenmukaisuutta eli näen
itse niin, että ainoa keino aikaisempien tappioiden
kattamiseen on se, että seuraavina vuosina ja suunnitelmakaudella
osoitetaan selvästi ylijäämää,
jolla tappiot voidaan kattaa. Toinen asia on tietenkin se, jos aikaisempien vuosien
tilinpäätökset ovat niin vahvoja, että tappiot
voidaan kattaa mahdollista peruspääomaa alentamalla.
Sekinhän on mahdollista tietyissä tapauksissa,
joskaan ei välttämättä kovin
monen kunnan osalta.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Mölsän aloitteessa
on tietysti se ajatus ihan oikein, että tässä kannetaan
huolta siitä, miten kuntatalous saadaan kuntoon, mutta
tämä temppu, minkä muutkin ovat todenneet,
ei välttämättä korjaa tilannetta.
Sinällään tässä tuli
se, vaikeus, silloin kun aikanaan siirryttiin yrityksen näköiseen
tilinpäätösjärjestelmään,
niin se järjestelmä ei välttämättä kuntaan
käy. Nyt tietysti tuskaillaan sen kanssa, millä tavalla
saadaan hoidettua, että saataisiin katettua. Meillä eilispäivänä pidettiin
valtuuston kokous, ja siellä on oma tuskansa ja ainakin
näyttää aika pahalta ja joudutaan aika tiukkoja
ohjelmia tekemään. Nykyjärjestelmä tietysti
kuvaa kunnan taloudellisen tilanteen ja siinä mielessä antaa
meillekin kunnallisille päättäjille,
ketkä siellä sattuvat olemaan, hälytyskellojen
soida. Jollakin tavalla vähän saman tyyppistä ajattelua
harrastan kuin ed. Mölsä, että joustavuutta
pitää olla enemmän. Lakihan lähtee
siitä, että se on aika tiukka, mutta ilmeisesti
mitään sanktioitakaan ei ole olemassa. Jos ei
lakia noudata, ei kai linnaankaan kukaan joudu. Siinä mielessä olen
ymmärtänyt tämän enemmän
ohjeelliseksi.
Sitten nämä kikkailut, joita tehdään.
Ed. Polvi taisi todetakin, että peruspääomaa
tai omavaraisuutta voidaan vähän reivatakin, jos
omaisuutta sattuu olemaan, ja sillä kikkailla jonkin aikaa, mutta
ei sekään pitkän päälle
vetele. Minä kääntyisin sen tyyppiseen
ajatteluun, ja ilmeisesti ed. Unto Valpas on tehnyt aloitteen, jota
käsitellään seuraavaksi. Meidän
kuitenkin pohjimmiltamme pitäisi pyrkiä siihen,
jotta pikku kuntien tulisi toimia kuntarajojen yli sillä tavalla,
että voidaan kustannuksia vähentää sitä kautta,
kun tiedetään kuitenkin, että onpa hallituksessa
tai eduskunnassa kuka hyvänsä, hirveän
paljon lisää mania ei täältä tule.
Jouni Lehtimäki /kok:
Arvoisa puhemies! Olen ed. Rönnin kanssa hyvin pitkälle
samaa mieltä siitä, että kunnilla täytyy
olla myöskin vastuu omasta toiminnastaan. Monta kertaa
on sillä tavalla, että kunta, joka ei kykene alijäämää kattamaan,
on myöskin kunta, jolla ei ole olemassaolon oikeutusta.
Alijäämän kattaminen on monta kertaa
seuraus eikä syy. Aivan samoin kuin ed. E. Lahtela totesi,
sen sijaan että pohditaan eräänlaista
nippelikorjausta, pitäisi miettiä sitä,
millä tavalla kunnat kykenevät tuottamaan palvelut
paremmin kuntayhteistyönä, tai jopa sitä,
pitääkö meidän mennä vapaaehtoisiin
kuntaliitoksiin. Ei alijäämän kattaminen
ole ongelma vaan se, millä tavalla kunnat tuottavat palvelut
ja hoitavat myöskin organisaatiota.
Tero Mölsä /kesk:
Arvoisa puhemies! On tietysti myönnettävä,
että korjaushan on asia, joka on seurausta jostakin. Mutta
kuten mainitsin, voimaantuloaika on täydellisesti väärin
ajoitettu. Kun kunnilla on valmiina kymmenien miljoonien alijäämä ja
niitten kattamista vaaditaan tilanteessa, jossa vuosikatteen saaminen
plussalle on vaikeaa, minusta se on kohtuuton tilanne. Toisaalta
minusta ed. E. Lahtela oli ihan oikeassa siinä, että kun
lainsäädäntöä muutettiin
tältä osin, tämä ei nyt vain
yksinkertaisesti istu kunnan toimialaan, johon laki kuitenkin kuuluu.
Kun täällä mainittiin, että asiassa
ei ole sanktioita, sehän tietysti pitää paikkansa,
mutta asiantuntijat ovat ihan selvästi todenneet, että jos
jokin kunta rikkoo tätä lakia, ei asia voi jäädä silleen.
Vähintään tarkastuslautakunta tulee siihen puuttumaan.
Olen nähnyt sellaisiakin kommentteja, että viime
kädessä ratkaistaan raastuvassa, mikä on
kunnan tilinpitäjien vastuu siitä, että lakia
ei noudateta. Eli kyllä tälle sanktio löytyy, vaikka
sitä ei ole lakiin kirjoitettu.
Keskustelu päättyy.