2) Hallituksen esitys laiksi arpajaisverolain 2 ja 4 §:n
muuttamisesta
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Esittelen aivan lyhyesti tämän
valtiovarainvaliokunnan mietinnön arpajaisverosta. On jotenkin harmillista,
että tämä asia juuri sattuu näin
hankalaan ajankohtaan eduskuntatyössä. Tämä oli kuitenkin
valiokunnan budjettilaeista yksi hankalimpia ja vaikeimpia saattaa
päätökseen.
Arpajaisverohan koskettaa yksinoikeudella toimivia arpajaisten
järjestäjiä elikkä Veikkausta,
Ray:tä, Ahvenanmaan Pafia ja sitten Fintotoa, joka järjestää ravikilpailuja,
ja nämä järjestävät
näitä arpajaisia ja pelejä yksinoikeudella. Tässä lakiehdotuksessa
oli kyse arpajaisveron laskentaperusteesta ja veron tasosta. Vuosi
sitten käsittelimme täällä eduskunnassa
samoihin aikoihin saman suuntaista esitystä, jossa oli
myöskin veron tasokorotuksesta kyse.
Esityksen taustalla osittain on se valtiovarainvaliokunnan viime
vuonna esittämä toive, että näiden
yksinoikeudella toimivien arpajaisjärjestäjien
arpajaisveron laskentaperusteita yhdenmukaistettaisiin, koska se
peruste, millä arpajaisvero lasketaan, on ollut sillä tavalla
poikkeava, että Veikkaus ja Fintoto ovat olleet tämmöisessä liikevaihtopohjaisessa
veronmääräytymisperusteessa elikkä rahapanosten
yhteismäärästä on laskettu veropohja
ja Ray on ollut toisen tyyppisessä eli Ray:n osalta tämä vero
on laskettu panosten kokonaismäärän ja
voittojen kokonaismäärän erotuksesta.
Hallitus antoi ehdotuksen siitä, että tämä veropohja
ja veron laskentatapa yhtenäistettäisiin Ray:n
käytössä olevan mallin mukaisesti, eli
Veikkauksen kohdalla tämä muuttuisi siinä mielessä edullisemmaksi.
Mutta kuitenkaan tähän hallituksen esitykseen
ei sisältynyt ehdotusta, jossa Fintoton eli tämän
ravipelien pääjärjestäjän
osalta veropohja olisi yhtenäistetty.
Toinen asia tässä oli verotaso, jota sitä puolestaan
hallitus esitti sitten yhdenmukaistettavaksi Veikkauksen nykyiseen
arpajaisverotasoon elikkä 9,5 prosenttiin. Tämä tarkoitti
sitten sitä, että Ray:n arpajaisvero nousisi 2,5
prosentilla. Käytännössä se
tarkoittaisi sitä, että jos tämä hallituksen
esitys olisi toteutunut, niin Ray:n verotaso olisi tässä muutaman
vuoden aikana kolminkertaistunut. Sehän oli vielä muutama
vuosi sitten 3 prosenttia, ja tässä siis tavoiteltiin
9,5:tä prosenttia, joka siis vähentäisi
Ray:n jakamaa tuottoa, joka taas puolestaan on tarkoitettu yleishyödyllisiin
tarkoituksiin erityisesti sosiaali- ja terveysalan järjestöille.
Fintoton eli ravipelien järjestäjän osalta
hallitus ei esittänyt tähän verokantaan
myöskään muutosta. Jos Fintoton nykyinen
verokanta laskettaisiin tällä muillakin järjestäjillä noudatetulla
veroperusteella, niin verrannollinen verokanta tällä hetkellä on
19 prosenttia.
Arvoisa puhemies! Nämä kaksi vaikeaa asiaa tässä olivat
valiokunnan harkittavana. Ray:hyn sovellettavan verotason ongelma
oli se, että näin nopea ja reipas korotus Ray:n
verotasoon tuntui kohtuuttomalta, ja mieluummin olisi jätetty Ray:n
tuotot yleishyödyllisiin tarkoituksiin, joihin ne on ajateltukin
ja jotka ovat myöskin Euroopan unionin tuomioistuimen antaman
rahapeliyksinoikeuden yksi peruste.
Hyvin pitkälle valiokunnassa ja verojaostossa olikin
se henki, että tämä verotaso säilytettäisiin Ray:n
osalta nykyisellään eli 7 prosentissa, josta oli
myöskin yli sadan kansanedustajan toimenpidealoite, mutta
sitten tunnetusti eilen illalla käydyissä neuvotteluissa
hallituspuolueiden kesken tästä tuli semmoinen
kompromissi tulokseksi, että tämä Ray:n
arpajaisvero olisi ensi vuonna 8,25 prosenttia tuotosta ja tietysti
sitten myöskin Veikkauksen kohdalla olisi verokanta tämä sama.
Tämä tarkoittaisi noin 8:aa miljoonaa markkaa
lisää verorasitusta Ray:lle tältä osin.
Niin kuin valiokunnan mietinnön sävystäkin
näkee, nämä pohjat on kirjoitettu aika
tavalla sen 7 prosentin mukaan, mutta sitten tosiaan eilisillan
päätökset ovat lopputulokseen vaikuttaneet.
Sama koskee Fintoton kohtelua arpajaisverotuksessa. Hallitus
perusteli Fintoton jättämistä erilaiseen
kohteluun veropohjan laskentaperusteissa sillä, että Fintoton
tuottamia rahoja ei käytetä samalla tavalla valtion
budjetin kautta kuin Ray:n ja Veikkauksen, vaan tästä tuotosta
käytetään 70 prosenttia hevostalouteen,
joka kyllä kulkee osittain budjetin kautta, ja toisaalta
sitten hevoskilpailuihin kohdistuvaan tukeen. Valiokunta otti tästä asiasta
Kilpailuviraston kannanoton, ja Kilpailuvirasto katsoi, että tämän
tuoton käyttö ei ole riittävä peruste
sille, että kohdeltaisiin eri tavalla arpajaisten järjestäjiä,
ja huomautti siitä, että Fintoto ja Veikkaus ovat
osittain kilpailevia pelien järjestäjiä hevospelien
puolella. Veikkaushan hoitaa V4-ravivetoa valtakunnallisesti ja
Fintoto paikallisia ja etäpeleinä pelattavia hevospelejä.
Tästä syystä olisi ollut perusteita myös sille,
että Fintotonkin veropohja olisi laskettu samalla tavalla.
Tämä asia sai myöskin eilisillan
neuvotteluissa sitten sen muodon, joka tässä mietinnössä on. Mutta
kuitenkin valiokunta on halunnut sisällyttää lausuman,
jossa eduskunta edellyttää kilpailuneutraliteettiin
viitaten, että totopelien tuotto määritellään
samoilla perusteilla kuin muiden rahapelien tuotto, ja samalla eduskunta
edellyttää, että hallitus ryhtyy pikaisesti
asian vaatimiin toimenpiteisiin.
Tässä on mukana keskustan ja kristillisdemokraattien
edustajien vastalause, jossa pitäydytään
niihin muotoiluihin, jotka olivat verojaostossakin pitkään
pöydällä olleessa mietinnössä, elikkä verotaso
olisi 7 prosenttia Veikkauksen ja Ray:n osalta, eli RAY:n osalta
verotaso pysyisi entisellään ja myöskin
Fintotoa kohdeltaisiin samalla tavalla kuin näitä muita
yksinoikeusarpajaisten järjestäjiä.
Ed. Kähkönen merkitään
läsnä olevaksi.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Voisi ensinnäkin todeta, että tämän
vaalikauden aikaan on käyty eduskunnan johdon kanssa useamman
kerran keskusteluja siitä, että eduskunnan työtapoja
käsiteltäisiin niin, että tämä sali
toimisi sellaisena foorumina, missä demokratian ja kansanvallan
parhaitten ihanteitten mukaisesti hallitus ja oppositio voisivat
käydä sitä keskustelua, mitä parlamentaarisessa
järjestelmässä niiden pitäisi
voida käydä. On puhuttu siitä, että kyselytuntimenettelyä kehitettäisiin äsken
sanottua tavoitetta palvelevaan suuntaan. Mitään
ei ole tapahtunut, siis ei yhtään mitään.
On keskusteltu myöskin näitten asioiden, jotka
ovat tässä talossa tärkeimpiä käsiteltäviä asioita,
näitten aikataulutuksesta ja myös huomioon ottaen
tunne kiireestä tai tunne siitä, että ne
voidaan vapaasti hyvällä ajalla täällä käsitellä,
että tämä tunne olisi sitä,
mitä sen pitäisi saada olla, sellainen että edustajat
tunnistavat foorumin olevan vapaa, että siellä voidaan
ilman mitään paineita, ulkoa tulevia aikataulu-
tai muita asioita käsitellä ja vielä käsitellä niin,
että ne käsiteltäisiin tietyllä tavalla
kunnolla päivänvalolla.
Arvoisa puhemies! Nämä ehdot eivät
kerta kaikkiaan nyt täyty. Eilisillan ja tämän
illan, joka on siis itsenäisyyspäivää edeltävä ilta — sanottakoon
se tässä vielä ääneen
ihan pöytäkirjaankin — näiden
illan tuntien aikaan tässä salissa on käsitelty
ehkä useimmat tämän syksyn poliittisesti juuri
parlamentaarisen jännitteen kannalta kaikki tärkeimmät
asiat, ei nyt ihan kaikkia, mutta suuri osa niistä tärkeimmistä asioista
on käsitelty eilisillan ja tämän illan
aikaan täällä. On aivan luonnollista,
että ei mediaa kiinnosta tähän aikaan
seurata, mitä täällä tapahtuu,
eivätkä myöskään edustajat,
vaikka ovat hehkuttaneet näissä asioissa pitkin
syksyä, ole täällä mukana. He
ovat valmistautumassa muihin menoihin. Itsenäisyyspäivä on
huomenna ja tänä iltana siihen liittyviä menoja.
(Ed. Kähkönen: Onhan täällä!) — On eduskunnan
kantavat voimat. Kantavalla tarkoitan nyt tässä,
täytyy tarkentaa varmemmaksi vakuudeksi, tarkoitan siis
vahvimpia voimia, en muussa merkityksessä sanaa kantava
tässä yhteydessä halua missään
tapauksessa käyttää. (Naurua)
Arvoisa puhemies! Tämän sanon sen takia, että jälleen
kerran ja nyt tässä on juuri käsittelyssä sellainen
hallituksen lakiesitys, josta on käyty tämän
syksyn aikaan tässä salissa monta kertaa kovia
debatteja, on käyty normaalissa istunnoissa, on käyty
kyselytunneilla, ja nyt eri vaiheiden jälkeen tämä on
tässä finaalissa. Minkä takia tällä tavalla
ahdetussa finaalissa? Vielä kerran muutaman sanan analyysia
siitä, miksi tähän on tultu. Ensinnäkin
syksyn tärkeiden asioitten primetime-ajasta meni viikkoja
siinä, kun ammattiyhdistysliike käsitteli asiaa
pitkittyneesti jnp., ja sitten ne asiat tulivat meille aivan loppusuoralla, kun
täällä aikataulu oli loppumassa kesken.
Nyt näitten muutamien päivien sisällä hallituspuolueiden
sisäiset erimielisyydet ovat ajaneet siihen, että kunnon
käsittelylle ei nyt sitten aikaa jää.
Arvoisa puhemies! Ei kaikista asioista aina pitäisi
valitella, enkä tähän asiaan nyt välttämättä tämän
jälkeen palaa. Mutta kyllä minun mielestäni
seuraavan eduskunnan, keitä siellä istuukin ja
keitä siellä puhemiehistössä onkin,
kyllä heidän pitäisi ajatella tämän
talon työjärjestystä ja sitä,
että tässä talossa tärkeitten
poliittisten asioitten, parlamentaarisen jännitteen omaavien
asioitten, käsittelylle haetaan se aika, se sija, se tila, mikä niille
asioille kuuluu.
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä olevan asian
osalta palaan ed. Puistoon, erityisesti häneen, joka nyt
poistui salista, erityisesti siihen toivoon, minkä ed.
Puiston nimi ja toiminta on avannut monille suomalaisille, niille
suomalaisille, jotka ovat olleet huolissaan hallituksen hankkeesta
kiristää ja nimenomaan nostaa Raha-automaattiyhdistyksen
veroa, yksinoikeudellista pelitoimintaa harjoittavan suomalaisen
yhteisön veroa, jonka yksinoikeudellisena pelitoimijana pitäminen
on jo sinänsä monella tavalla kaiken aikaa vaaran
alla. Mitä enemmän tämän Rahiksen
tuottoja käytetään budjetin yleiskatteeksi, sitä enemmän
vaarantuu ylipäänsä oikeus ja mahdollisuus
pitää tämä toiminta Suomessa
nimenomaan yksinoikeudellisena pelitoimintana. Muun muassa tämä vaara
huomioon ottaen on ollut aivan eriskummallista, että hallitus
on lähtenyt verotusta kiristämään
ja näitten koplausneuvottelujen jälkeenkin hallitus
on sitä mieltä, että verotusta pitää kiristää.
Niin ikään niiden edunsaajien kannalta, jotka saavat
Raha-automaattiyhdistyksen tuotosta varoja tarpeisiinsa, tämä kaikki
on ollut kyllä hampaita kiristävää ja
monella tavalla tunteita nostattavaa. Kysymyksessähän
ovat tämän yhteiskunnan vähäisimmät,
tietyssä mielessä ongelmiin joutuneet, tai vanhukset,
jotka ovat tehneet kunniallisen ja kunnon päivätyön,
ovat ehtineet elämänsä ikään
kuin iltavuosiin, jotka tarvitsisivat Raha-automaattiyhdistyksen
tyyppisen yhteisön tukea. Nyt niiltä otetaan,
invalideilta ja vammaisilta, monilta muilta vastaavilta tahoilta,
jotka ovat Raha-automaattiyhdistyksen saajatahoja. Tätä hallituksen
esitys tarkoittaa, myös hallitusryhmien sopima kompromissi,
tätähän se tarkoittaa.
Sanoin äsken sanan toivo ja ed. Puiston nimen samassa
virkkeessä tarkoituksella ja tietoisesti, koska ed. Puisto
on tämän syksyn aikaan tässä asiassa
taistellut tätä hallituksen esitystä vastaan. Hän
teki aloitteen, johon pitkälti yli sata edustajaa tuikkasi
nimensä, eivät tuikanneet tiedottomassa tilassa
vaan tietoisessa tilassa, halusivat yhtyä siihen ed. Puiston
ajatukseen, että näin ei saa näitä pieniä ihmisiä kurittaa,
näin ei saa vaarantaa yksinoikeudellista pelitoimintaa
harjoittavan yhteisön mahdollisuuksia Suomessa. Me uskoimme
kaikki, kun kyselytunnilla pääministeri Lipposen
istuessa tuossa, välillä seisoessakin, ja ed.
Puiston puolustaessa omaa aloitettaan käytiin täällä tiukka
keskustelu ja ed. Puisto lupasi, että hän toimii
niin, että tämä aloite viedään
käytännössä läpi, että siitä pidetään
kiinni ja sen mukaisesti hallituksen esitystä korjataan.
(Ed. Puisto: Puolet on toteutunut!)
Me lupasimme oppositiosta silloin, että me emme halua
nostaa tässä asiassa omaa häntää emmekä omaa
rooliamme, vaan me toimimme ed. Puiston viitoittamalla tiellä.
Annoimme ansiot siitä kyselytuntikeskustelusta ed. Puistolle, koska
hän ansaitsi sen. Silloin kun hallituspuolueiden ryhmästä löytyy
edustaja, joka rohkenee tulla oikean asian puolesta puhumaan ja
toimimaan, antamaan lupauksen siitä, että hallituksen väärä esitys
korjataan, silloin ei pidä opposition tulla väliin
omilla esityksillä, vaan silloin opposition pitää tulla
hallituksen edustajan taakse. Näin me teimme. Me tulimme
tukemaan ed. Puiston esitystä. Me luotimme siihen, että hänellä on
ensinnäkin oma tahto kunnossa. Olen edelleenkin, arvoisa
puhemies, vakuuttunut siitä, että ed. Puisto tekee
niin kuin lupasi, äänestää tässä asiassa
meidän mukanamme hallituksen esitystä vastaan.
(Ed. Puisto: Oikein!)
Mutta sen lisäksi, arvoisa puhemies, minä luotin
siihen, että ed. Puistolla on poliittista voimaa, karismaa
ja kädenvääntökykyä suhteessa
muuhun ryhmäänsä siinä mitassa,
että hän pystyisi saamaan tahtonsa läpi
myös sosialidemokraattien ja ennen kaikkea vasemmistoliiton
keskuudessa. Ed. Puisto, pitkään pitkään
aikaan ensimmäisen kerran tältä osilta
olen pettynyt teihin, teidän saavutuksiinne. Mutta minä korostan,
että tämä pettymys ei ole mitään
siihen verrattuna, missä määrin minua
on rohkaissut se teidän rohkeutenne ja lupauksenne äänestää itse
kumminkin meidän muiden mukana hallituksen pahaa esitystä vastaan,
mutta olen pettynyt niiltä osin, etten saanut kääntymään
niitä päitä, jotka ovat teidän
ympäristössänne. Ne päät
olisi pitänyt saada käännettyä.
Arvoisa puhemies! Minun toiveeni lopuksi onkin tässä nyt
se, että ed. Puisto vielä tekee tässä työtä edessä olevien
päivien aikaan. Asiasta äänestetään,
näin ymmärrän, vasta ilmeisesti lauantaina,
ja tässä on muun muassa itsenäisyyspäivä.
Juhlapaikalla on paljon huomenna sellaista väkeä,
joiden kanssa voi puhua yhtä ja toista tai sitten kunnon
asiaa. Näissä oloissa kunnon asia Linnassa on
puhe arpajaisverolaista, siitä, millä voimin tämä hallituksen
esitys kaadetaan. Tähän toivotan ed. Puistolle
erityisesti menestystä, oikein hyvää itsenäisyyspäivää ja
Linnassa voimia kääntää mahdollisimman
monta edustajan päätä.
Täällä näyttää,
että täällä ei ole kovin monta sosialidemokraattia
paikalla. Minä uskon, että ed. Saarinen horjuu.
Silloin kun hän horjuu, hän harvoin horjuu, mutta
hän horjuu kyllä silloin aivan oikeaan suuntaan,
ja niin uskon tälläkin kertaa käyvän.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Voi todella yhtyä näihin
ed. Pekkaraisen, Pekkarisen, toivotuksiin ja toivon näkökulmiin. (Naurua — Ed.
Vehkaoja: Baarin kautta!) Mielestäni tähän
liittyy useita periaatteellisia näkökulmia, ensinnäkin
Raha-automaattiyhdistyksen asema sinällään.
Suomen Raha-automaattiyhdistyksen asemahan on taisteltu EU:ssa nykyiselleen.
Jos Suomessa mennään hyvin pitkälle siihen
suuntaan, että Raha-automaattiyhdistyksen varoja käytetään
budjetin yleiskatteeksi, tämä on omiaan kyllä nakertamaan
Raha-automaattiyhdistyksen asemaa tulevaisuudessa. Tämä tie,
nyt kun on kolme kertaa peräjälkeen veroja korotettu,
on loppuun kuljettu. Tätä veronkorotusta ei enää pitäisi
hyväksyä.
Toinen asia on tietenkin se, että Raha-automaattiyhdistys
on avustanut todella merkittävää kansalaistoimintaa
erityisesti sosiaalitoimen sektorilla, mutta laajemminkin työttömyyden
ja syrjäytymisen saralla. Nyt tiedämme jo, että monet sosiaalialan
yhdistykset ovat vaikeuksissa, varsinkin pienet yhdistykset. On
tullut kova kilpailuneutraliteettiajattelu valtaan. Verotuksen kautta
on syöty liikkumavaraa. Nyt Raha-automaattiyhdistyksen
mahdollisuudet rahoittaa tulevaisuudessa heikkenevät. Tämä saattaa
tietää todella sitä, että jotkut
pienet yhdistykset joutuvat sellaisiin vaikeuksiin, että toiminta
loppuu. Tämäkö on sitten hyväksi
ja tavoitteena? Ei missään tapauksessa. Näin
ollen tälle arpajaisveron korotukselle pitäisi
selkeästi sanoa ei. On valitettavaa, että tämä toiminta,
mitä tässä on ollut, ei ole johtanut
tämän pitemmälle. Tämmöinen
puolittaminen ei ole mistään kotoisin.
Arvoisa puhemies! Toinen näkökulma on kilpailuneutraliteettinäkökulma.
Kun ajatuksena oli se, että pyrittäisiin yhtenäisiin
verokantoihin, yhtenäisiin veron tuottoperusteisiin, nyt
tässä jää sekä Veikkaukselle,
Raha-automaattiyhdistykselle että Fintotolle erilainen
kohtelu. Ei tämä ole perusteltua.
Puhemies! Tulenkin lopuksi tähän totopeliasiaan.
Verojaostossa kuulimme asiantuntijoita, muun muassa Kilpailuviraston
asiantuntijaa. Sehän on veronmaksajain ylläpitämä laitos.
Erittäin selkeä viesti oli se, että kun
järjestetään samoja pelejä ja
kun on kaksi eri tahoa eli Fintoto ja Veikkaus järjestävät
periaatteessa samoja pelejä, ainakin ennen kaikkea veroperusteen
pitäisi olla sama, mielellään tietysti
verokannankin, mutta erityisesti veroperusteen sama.
Ainoa, mitä tässä saatiin, on tämä ponsi,
joka mietintöön liittyy. Se on sinällään
hyvä ponsi, mutta ponnethan ovat ponsia: "Eduskunta edellyttää kilpailuneutraliteettiin
viitaten, että totopelin tuotto määritellään
samoilla perusteilla kuin muiden rahapelien tuotto. Samalla eduskunta edellyttää,
että hallitus ryhtyy pikaisesti asian vaatimiin toimenpiteisiin."
Tästä ponnesta saatiin jaostossa suhteellisen
selkeä, ja toivottavasti se johtaa tulokseen, mutta totta
kai tässä olisi nyt mahdollista tehdä niin
kuin keskustan vastalauseessa esitetään: "Totopelin
tuotto tulee mielestämme määritellä samoilla
perusteilla kuin muidenkin rahapelien tuotto. Arpajaisvero on asialliselta
luonteeltaan voitonsaajien tuloveron korvaava vero. Eri peliyhteisöjen
peleihin osallistuvia kansalaisia tulee siten verottaa yhdenmukaisesti."
Kuten totesin, hevospelit on rahapeliluvissa jaettu kahdelle
yhtiölle: Oy Veikkaus Ab:lle ja Fintoto Oy:lle. Valiokunnan
mietinnön mukaan Oy Veikkaus Ab:n ravipeleihin osallistuvia
kohdeltaisiin eri tavalla kuin Fintoto Oy:n ravipeleihin osallistujia.
Tällaiseen ei ole perusteita, ja tämä pitäisi
muuttaa. Täällä aikanaan kun tästä kyselytunnilla
ja muualla käytiin keskustelua, niin hevostalouteen suhtauduttiin
varsin nuivasti; valtiovarainministeri Niinistön kommentit
olivat tosi nuivia. (Ed. Vehkoja: Hän ei ratsasta!) Ei ymmärretä sitä,
mikä merkitys hevostaloudella on työllistäjänä,
maaseudun elinvoiman kannalta, terveenä harrastuksena ja
myöskin elinkeinotoimintana. Näin ollen on tosi
valitettavaa, että tähän jää tämmöinen
kilpailuneutraliteetin kannalta selvä virhe, jota ei nyt
tätäkään voitu korjata. Se olisi
tietenkin vaatinut noin 3 miljoonaa euroa rahaa tavallaan tai tuloa
olisi jäänyt saamatta 3,3 miljoonaa euroa. Se
olisi näihin marginaaleihin kyllä hyvin sopinut
ja olisi, totta kai, ollut kokonaisuuden kannalta hyvä asia.
Arvoisa puhemies! Tulemme todella sitten lauantaina yksityiskohtaisessa
käsittelyssä esittämään
kaksi muutosesitystä: että Raha-automaattiyhdistyksen
osalta verokannaksi jää 7 ja että Fintoton
peleille määritellään samoilla
perusteilla kuin muillekin rahapeleille tuotto.
Lopuksi tulen siihen, mihin ed. Pekkarinen viittasi: On harmillista,
että täällä näin aattoiltana
käsitellään erittäin tärkeitä lakeja
ja sitten lauantaina näistä pikaisesti käydään
täällä äänestelemässä.
Nämä lait eivät saa sellaista keskustelua osakseen
kuin ne ansaitsisivat. Täällähän
ei ole ketään esimerkiksi kokoomuksesta ollut
herran aikoihin paikalla. (Ed. Vehkaoja: He juhlivat niin kuin tekin!)
On valitettavaa, ettei edes päivystäjää ole
paikalla, kun käsitellään syksyn tärkeimpiä budjettilakeja.
Osittain tämä johtuu tietenkin tulopoliittisten ratkaisujen
viivästymisestä. Sitä näytelmäähän katseltiin
kaksi viikkoa eduskunnasta, ja sitten nämä tulevat
hyvin nopealla aikataululla tänne eduskuntaan ja täällä joudutaan
hyvin nopeasti tekemään sopimuksia ja mietintöjä,
ja niitten laatu osin mielestäni kärsii tästä kiireestä.
Toivoisin todella, että kun uusi eduskunta ensi vuonna
tekee budjettia ja talousarviota, niin voidaan tässä kolmikannassakin
edetä sillä tavalla, että eduskunnalle
jää myöskin riittävä rooli
keskustella tärkeistä talousarviolakiesityksistä ja
käsitellä niitä.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Arpajaislain 2 ja 4 §:n muuttamisesta
oleva lakiesitys on nyt ehtinyt tänne suureen saliin todella
85. itsenäisyyspäivän aattoiltana, laki, joka
on tavattoman tärkeä näille peliyhteisöille, joita
se koskee, eli Veikkaukselle, Raha-automaattiyhdistykselle ja myöskin
hevospuolelle, Fintotolle. On valitettavaa todella, että tämäntapaista
lakia käsittelemme nyt tähän aikaan vuorokaudesta.
Haluan nimenomaan kiinnittää tässä yhteydessä huomiota
siihen, mikä koskee Raha-automaattiyhdistystä,
sen tulevaa toimintaa ja mahdollisuuksia olla yhtenä keskeisenä vapaaehtoisten
sosiaali- ja terveysjärjestöjen rahoittajana tässä maassa
myöskin tulevaisuudessa. Raha-automaattiyhdistyshän
on perustettu vuonna 38, ja sillä on tällä hetkellä jäsenjärjestöjä 97.
Meillä on myöskin tällä hetkellä toiminnassa
Sosiaali- ja terveysjärjestöjen yhteistyöyhdistys,
johon kuuluu muistaakseni 121 jäsenjärjestöä.
Nyt kolmantena syksynä peräkkäin
me käsittelemme täällä eduskunnassa
hallituksen esitystä arpajaisveron korottamisesta nimenomaan
Raha-automaattiyhdistyksen kohdalta. Valtiovarainministeriö ei
näin ollen, kun se on valmistellut tätä lakiesitystä,
ole antanut arvoa kansalaistoiminnalle, joka tarvitsee ympäristökseen
myös ennakoitavissa olevaa ja pitkäjänteiseen
suunnitteluun sitoutunutta julkista valtaa. Hämmästyttävää on,
että näiden esitysten valmistelussa myös aikanaan,
kun tätä lakiesitystä valmisteltiin,
ei kuultu kansalaisjärjestöjä, Ray:n
jäsentahoja, lainkaan. (Ed. Ala-Nissilä: Onko
tämä totta!) — Kyllä, vaikka
valtionhallinnossa on ollut, ainakin on kovasti puhuttu ja on hallitusohjelman mukaisesti
"Kuule kansalaista" -hanke.
Tämä hallituksen esitys on nähtäväkin
puhtaasti verotuksellisena toimenpiteenä, ja se antaa kielteisen
signaalin järjestöjen pyrkimyksille rakentaa hyvinvointiyhteiskuntaa.
Se on sosiaalipoliittisesti kestämätön,
ja se rapauttaa niitä perusteita, joilla EY-tuomioistuin
hyväksyi vuonna 99 pelimonopolien säilyttämisen
maassamme. Tämä on täällä moneen
kertaan esille tuotu.
Herra puhemies! Arpajaisverotuksessa on kyse pelaajien tuloverotuksen
korvaavasta verosta. Perustuslakivaliokunta on todennut tämän
nimenomaisesti jo lausunnossaan vuonna 92, kun tuolloin lainmuutoksella
Ray:n maksettavaksi määriteltiin prosenttiperusteinen
arpajaisvero. Tämä on myöskin tässä lakiesityksessä juuri näin.
Kun nyt sitten katsomme tulosta, herra puhemies, mihin on tultu,
täällä on jo niin hyvin esille tuotu
ed. Puiston aktiivisuus ja aloitteellisuus tässä asiassa,
että siihen ei ole mitään muuta lisättävää kuin
kiitettävä ed. Virpa Puistoa siitä, että hän
on jaksanut taistella tämän asian puolesta. Hän
jos joku tietää, mitä on toimia myöskin
vapaaehtoisjärjestöjen työssä monella
sektorilla. On monia sektoreita, joilla ed. Puisto on mukana, ja
itse hän tietää, minkälaisissa
ongelmissa tällä hetkelläkin nämä vapaaehtoisjärjestöt
toimivat.
Meillä on voitu Ray:n tuotto kohdentaa nimenomaan näille
vapaaehtoisjärjestöille tukemaan vapaaehtoista
työtä, auttamaan kaikkein vaikeimmassa asemassa,
tilanteessa, olevia kansalaisia, niin vanhuksia, vammaisia kuin
monia potilasjärjestöjä, jotka tekevät
erittäin tärkeää työtä.
Erityisesti nyt painopistealueina ovat monessa jaossa olleet mielenterveyspotilaat,
alkoholityö, huumetyö ja ennen kaikkea myöskin omaishoitajien,
läheisten, tekemä auttamistyö, jota ei
ole riittävästi suomalaisessa yhteiskunnassa arvostettu.
Jos nyt käy niin, kuin valitettavasti näyttää vielä tällä hetkellä,
kun tämmöinen sopimus on eilen iltana tehty, että vero
nousee 8,25 prosenttiin, se tiennee tuommoista — tämä on
vain oma arvioni, kun en ole verojaoston jäsen — ehkä 8 miljoonan
euron lovea Raha-automaattiyhdistyksen kukkaroon tulevina vuosina.
Kun tämä kertautuu vuosittain, tämä on
periaatteellisesti erittäin merkittävä asia.
On todella valitettavaa, että täällä salissa
nyt ei ole myöskään tällä oikealla
puolen ketään, ei ole keskelläkään
kuin minä itse. Mutta nyt vasemmiston edustajia on paikalla,
ja minulta tästä arvo- ja tyylipisteet teille,
että jaksatte olla kuuntelemassa tärkeää asiaa.
Kun vielä ajattelee tilannetta, että ed. Puisto teki
toimenpidealoitteen ja kaikki argumentit, perustelut, miksi tätä veroa
ei saisi nostaa, ovat olemassa, niin kuitenkin nyt on sitten yön
aikana tehty tällainen niin sanottu poliittinen päätös, onko
se sitten mikä kauppa tai millä niitä nimitellään,
lehmänkauppa on yksi vai iltalypsy. Ainakin keskustalainen
voi täällä puhua myös iltalypsystä,
kun osaa lypsääkin. Sellainenkin mahdollisuus
tässä nyt on tai kompromissi, mikä on
aikaansaatu. Mutta jotenkin tuntuu kovalta, kun aika suuria rahamääriä on
viime yön neuvotteluissa käsitelty ja viety, niin
nyt on sitten tämä ollut se kaikista kovin ja
tähän on pitänyt puuttua, joka koskee
koko kansakuntaa hyvin laajasti ja ennen kaikkea niitä ihmisiä,
jotka joutuvat varjon puolella tänä päivänä elämään.
Minä todella toivon, herra puhemies, että kun tästä nyt
7. päivä sitten äänestetään,
niin eduskunnassa löytyisi sellainen poliittinen tahto
yli puoluerajojen, että tämä Raha-automaattiyhdistystä koskeva
vero pidettäisiin 7 prosentissa. Minä uskon ja
myös tiedän sen, että niille rahoille
löytyy kyllä ottajia. Me parasta aikaa käsittelemme
Raha-automaattiyhdistyksessä tämän vuoden
jakoa. Kohteita on, yli 4 000 hakemusta monenlaisilta järjestöiltä eri
puolilta maata. Jos tämä vero tulee, se ei tietenkään
vaikuta tämän vuoden jakoon, mutta tulevien vuosien
jakoon se tulee aivan varmasti vaikuttamaan.
Arvoisa herra puhemies! Toivon todella menestystä ed.
Virpa Puiston tekemälle toimenpidealoitteelle nyt ja uskon
vakaasti, että ed. Puisto on tämän esityksen
takana ja tekee myöskin sitä työtä,
mitä häneltä on pyydetty. Toivon mukaan
ennen kaikkea tällä salin vasemmalla laidalla
tämä ymmärretään. Täytyy
sanoa, että omalta osaltani tähän oikeaan
laitaan nähden ainakin osittain olen toivoni menettänyt
tässä suhteessa. Kaikki eivät näe
tätä niin tärkeänä kysymyksenä kuin
tänä itsenäisyyspäivän
aattona pitäisi nähdä.
Matti Saarinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tämän hallituksen
esityksen käsittelyn yhteydessä on vähemmälle
jäänyt se, että tässä on kaksi
pykälää, joita esitetään
muutettaviksi, ja lähden siitä, miten sanoisi,
imelämmästä päästä liikkeelle,
paremmasta päästä, joka luo edellytyksiä Veikkaus
Oy:n toiminnalle, eli sen arpajaisveron laskentaperustetta ollaan
muuttamassa sillä tavalla, että yhtiö voi
kehittää pelejään ja tuotteitaan
sillä tavalla kuin ajan henki vaatii. Kyse on lähinnä nopearytmisistä peleistä,
joissa liikevaihtoa on paljon ja katetta vähän,
jolloinka nykyinen järjestelmä, jossa veroperuste
liittyy liikevaihdon bruttomäärään,
on sen kaltainen rakenteeltaan, että näitä nopeatempoisia
pelejä ei kannata ottaa käyttöön,
koska vaiva vain jäisi palkaksi, katetta ei yhtiölle
tulisi. Näin ollen ei olisi mitään lisäarvoa
myöskään, edunsaajille sitä kautta
jaettavissa. Se on siis hyvä ja perusteltu esitys ja sen
suhteenhan ei paineita ole ollutkaan. Se on ihan asiallinen juttu.
Tässä yhteydessä on puhuttu myöskin
yhtenäistämisestä ja siitä,
mitä yhtenäistämisellä kukin
taho tarkoittaa, mitä eduskunta tarkoitti viime vuonna
kirjoittaessaan mietinnön. Tunnustan, että teksti
ei ollut ihan niin täsmällistä kuin ehkä se
olisi voinut olla, ja sitä päästiin myös
lukemaan vähän niin kuin piru raamattua, jos sellaista
ilmaisua voi tässä yhteydessä käyttää.
Yhtenäistämisellä tarkoitettiin, että näiden
rahapeliyhtiöiden veron laskentaperusteet olisivat yhtenäisiä,
mutta niiden toiminnan luonne on niin erilaista ja ne toimivat eri
toimintastrategioilla, aivan erilaisilla tuotteilla ja välineillä,
että eduskunta ei tarkoittanut yhtenäistämisellä sitä, että kaikkia
toimijoita tällä alalla, joita siis ovat Fintoto,
Raha-automaattiyhdistys ja Veikkaus Oy, käsiteltäisiin
ja kohdeltaisiin samalla veroprosentilla.
Nyt on hallinnon haukka iskenyt silmänsä sanaan
"yhtenäistäminen" ja tulkinnut sitä niin,
että pitää yhtenäistää veroprosentit ja tämäkin vielä yksipuolisesti niin,
että pitää yrittää korottaa
Raha-automaattiyhdistyksen veroprosenttia veikkausyhtiön
tasolle, mutta tähän se logiikka loppuukin ja
vastaavasti kuitenkin Fintoto jäisi entiselle tolalleen.
Jos hallinto, tässä tapauksessa valtiovarainministeriö ja
maan hallitus, olisivat olleet loppuun asti johdonmukaisia, esityshän
olisi silloin pitänyt sisällään
kaiken a:sta ö:hön. Silloin olisi voinut edes
sen kuitata ja hyväksyä, että hallitus
on esityksessään johdonmukainen ja looginen. Nyt se
ei sitä ole. Ja, miksi se ei sitä ole? Se yhtenäistää veroperusteita
näköjään vain sillä perusteella ja
siinä tapauksessa, että ylipäänsä voidaan
kiristää jonkun toimijan verotusta.
Tässä tapauksessa tavoitteena on kiristää Raha-automaattiyhdistyksen
verotusta. Tämä on ensinnäkin ihan väärään
suuntaan otettava askel. Raha-automaattiyhdistyksen verotus on kolmessa
vuodessa kiristynyt kolminkertaiseksi. Mikä muu inhimillinen
toiminta Suomessa on näin tehnyt? Kuvitelkaa mitä tahansa
verotusmuotoa: ei niin pientä ei niin isoa verotusmuotoa
ole, joka kolmessa vuodessa minkään hallituksen
aikana olisi kolminkertaistunut. Siitä tulisi kapina todennäköisesti
Suomessa, jos niin tehtäisiin. Tätä riisitautisten
porukkaa voidaan tällä tavalla kolhia, ja yritys
oli siis nostaa vero 9,5 prosenttiin. Tämä 8,25
prosenttia ei edes tunnu oikein torjuntavoitolta. Se on väärään
suuntaan kaikin perustein mitattuna, lukuun ottamatta valtion fiskaalisia
tarpeita. Jos siihen suuntaan pyritään, niin sitten
rapataan vain vuosi vuodelta lisää veroja Raha-automaattiyhdistyksen
toiminnalle, kunnes sitten on pää vetävän
kädessä, ja sitäkään
riskiä ei kannattaisi ottaa.
Hallituksen toiminnasta vielä: Täytyy valitettavasti,
vaikka on juhlapyhän aatto, jatkaa tätä heinällä huitomista
sitäkin taustaa vasten, että viime vuonna tästä jo
puhuimme itsemme aika lailla uuvuksiin ja kaikin tavoin tätä viestitettiin. Kun
hallitus viime vuonna yritti korottaa Raha-automaattiyhdistyksen
verotasoa 5 prosentista 10 prosenttiin, niin kovan väännön
jälkeen 7 prosenttiin päädyttiin. Silloin
piti olla signaalin niin selvä, että ei tuoda
tämmöistä korotusesitystä heti
seuraavan tilaisuuden tullen eduskuntaan uudelleen. Mutta hallinto
on ollut jostakin syystä niin paksunahkainen tai kuuro
tälle signaalille, että välittömästi
yritetään uutta vyörytystä.
Täytyy valittaen todeta, että hallinnon ei pitäisi
näin toimia. Tämä on huonon hallintotavan
mukaista, että eduskunnasta lähetetty signaali
ei mene perille. Pakko sanoa, että syntyy vaikutelma, että hallinto
venkoilee ja mihin tällä kaikella pyritäänkään.
Kaiken kaikkiaan, kun me tiedämme, kuinka merkittävä sosiaalipoliittinen
asia tämä on, niin tällä tavalla
näpertelemällä, jos katsomme valtiontalouden
tasapainoa, ei kannattaisi näitä vapaaehtoistahoja
loukata, ei huonontaa Raha-automaattiyhdistyksen toimintaedellytyksiä,
ei myöskään huonontaa yhteistyöhenkeä eduskunnassa.
Tällä ratkaisulla on saattanut olla jo näissäkin
budjettineuvotteluissa oma hintansa, tämä on niin
paljon myrkyttänyt yhteishenkeä eduskunnassa vuoden
2003 budjettisopua ajatellen. Eikä se vielä tähän
jää. Tämä hiertää aina,
kunnes tämä on kestävällä,
oikeudenmukaisella, järkevällä tavalla
ratkaistu.
Näiden kolehdinkerääjien, Fintoton,
Veikkauksen ja Raha-automaattiyhdistyksen, toimintaedellytysten
kannalta tulisi pikemminkin tutkailla mahdollisuuksia veroprosentin
alentamiseen, jos valtiontalous antaisi siihen mahdollisuuden. Se
olisi oikea signaali toimijoille, pelaajille, kansainvälisille
firmoille, jotka yrittävät tulla tänne murtamaan
monopolia. Tähän suuntaan pitäisi eduskunnan
lähteä kääntämään
ajan ratasta ja suuntaviittaa ja torjua kaikin mahdollisin voimin ja
tavoin veronkiristykset tässä muodossa. Tämä ei
kyllä maistu alkuunkaan hyvältä. Kyllä varmasti
iltauni siirtyy, kun miettii omaa äänestyskäyttäytymistään
tämän asian yhteydessä.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! En lähde toistamaan kaikkia niitä perusteluja,
jotka on ansiokkaasti tuotu jo tänä iltana esiin.
Kerään ehkä joitakin asioita yhteen.
On totta, kuten viimeksi ed. Saarinen toi julki sen, että yhtenäisyys
puuttuu eri rahapelien kohtelusta. Niin Veikkaus, Fintoto kuin Raha-automaattiyhdistys
saavat erilaisen kohtelun valtiovarainministeriön esityksissä.
Verotuksen osalta samoin kuin tuoton käytön osalta
Veikkauksella on hyvä osa arpajaislaissa. Siinä on
sovittu, että kymmenen vuoden aikana valtiolle kuuluvat
menot, jotka ovat Veikkauksen rahoitettavina, palaavat valtion budjettiin.
Heikkona osiona tässä on se, että valtio
ei noudata eduskunnan hyväksymää lakia.
Raha-automaattiyhdistyksen osalta tämä laki vielä kokonaan
puuttuu, siis se laki, jota valtio ei noudata. Fintoton osalta tilanne
on heikoin sekä verotuksellisesti että varojen
käytön osalta. Fintotolle ei kuitenkaan ole vielä siirretty
valtiolle kuuluvia menoja, kuten Veikkaukselle ja Raha-automaattiyhdistykselle.
Tuloveroja alennetaan. On esitetty, että osinkoverotusta
pitäisi nostaa mutta pääomaveroa laskea.
Nämä ovat tämän päivän
verokeskusteluja. Mutta johdonmukaisesti vuosi vuodelta vähäosaisille
kohdennettu toiminta järjestöjen kautta on kiristyvän
verotuksen kohteena.
Arvoisa puhemies! Pää tulee vetävän
käteen. Kun verotusta kiristetään ja
sen myötä Raha-automaattiyhdistyksen tuottoa järjestöille
pienennetään, järjestöt saadaan
alasajettua. Tämä lienee taustalla olevan kokoomuksen
todellinen tarkoitus. Tavoite on se, että saadaan nopeutettua yksityissektorin
palvelutuotantoa, kun järjestöjen ja vapaaehtoisten
toiminta saadaan pois kentältä. Valitettavaa on
se, että joudun tässäkin toistamaan,
että kun vuosikymmenet olen saanut seurata ja olla mukana
näissä toiminnoissa, siellä, missä on
nälkä, olot kurjimmat ja vaatteet likaisimmat,
en ole koskaan nähnyt bisnestä. Se tarkoittaa,
ettei siellä ole enää järjestöjäkään. Kuntien
rahat ovat olleet jo kauan sitten loppu niiltä osin. Se
tarkoittaa, että meillä entistäkin enemmän
jakaudutaan. Tulee ryhmä ihmisiä, joita ei enää kukaan
huoli eikä hoida.
Vanha sanonta sanoo, että jos tulet kerran petetyksi,
se on pettäjän vika, jos tulet kahdesti, se on
oma vika. Tätä ryhmässämme mietittiin
jo pitkään viime joulun alla vuosi sitten näinä samoina
iltatunteina, ei sentään ihan itsenäisyyspäivän aattona.
Silloin olen käyttänyt tältä paikalta
puheenvuoron, että onhan puolet sentään
vähemmän kuin se esitys, joka oli esitetty, se
puolitettiin. Jos kolmannen kerran lankeaa tähän,
että heitetään kuin lelu eduskunnalle,
repikää tätä syksy, käyttäkää siihen
energianne, ja sitä käytetään
kiristykseen ja ajankuluun ja todetaan, että pistetään
kaksinkertainen määrä ja sitten annetaan
puolet anteeksi, se on voitto, mutta koko ajan verotus kiristyy,
se on tyhmyyttä, jos tähän suostuu. Tätä ei
voi enää hyväksyä. Siksi tulen äänestämään
tätä esitystä vastaan ja tulen äänestämään
7 prosentin veron puolesta ja tulen tekemään,
kuten ed. Pekkarinen kehotti, kaikkeni itsenäisyyspäivän
vastaanotolla, jotta saan tähän äänestykseen
mahdollisimman paljon edustajia mukaan.
Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille!
Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa herra puhemies! Olen tottunut siihen, että oikeisto
puhuu yleensä aika paljon vapaaehtoistyöstä,
mutta tänä iltana he eivät edes puhu.
Olen myös nähnyt, että työväestö tekee
paljon vapaaehtoistyötä itse eikä ikään
kuin hoida sitä pelkästään maksamalla
joitakin ropoja tähän työhön,
mikä tietysti on parempi kuin ei mitään.
Haluan kiinnittää huomiota siihen, että Ray:n merkitys
erityisesti 90-luvulla on korostunut ja on erittäin tärkeä edelleen,
kun otetaan huomioon, että rahoitusongelmat julkisessa
sosiaali- ja terveydenhuollossa ovat olleet erittäin syviä ja jatkuvat
vaikeina. Nyt sitten, kun Ray:n tilannetta kiristetään
myöskin toisesta päästä elikkä verotusta
kiristämällä, asetetaan kyllä nämä vapaaehtoisjärjestöt,
jotka ovat tätä suomalaista kokonaisuutta olleet
nyt pelastamassa täydelliseltä katastrofilta,
todella vaikeaan tilanteeseen.
Ehkä sen logiikan voi nyt sitten hyväksyä, minkä ed.
Puisto otti täällä esille, että tämä kummallisuus
voi selittyä sillä, että oikeistolla
on vielä parempi vaihtoehto olemassa kuin vapaaehtoistyö tällä alalla.
He haluavat nopeuttaa sitä kehitystä, jossa tämä toiminta
siirtyy ensin julkiselta sektorilta vapaaehtoisille ja sitten vapaaehtoisilta
kaupalliseksi toiminnaksi. Siihen viittaavat nämä kilpailuttamispakkosäännökset,
joissa Suomi on taas ollut luokan paras oppilas.
Vielä seikka, joka minusta olisi puoltamassa, että veroastetta
ei nyt muuteta: Olemme (Puhemies koputtaa) sysänneet Ray:lle
lakisääteisiä velvollisuuksia. Tämäkin
puoli on jäänyt täysin korjaamatta. Olisi
nyt ensin korjattu se ja sitten arvioitu tätä tilannetta
uudelleen.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Edustajat Puisto ja Vehkaoja ja sitä ennen
muun muassa ed. Vihriälä ovat puhuneet täyttä asiaa,
koska he kaikki tuntevat Raha-automaattiyhdistyksen toiminnan varsin
hyvin. Se, mitä ed. Vehkaoja viimeksi totesi, että valtiovalta
on sysännyt kaikkein heikoimmassa asemassa olevien ihmisten
palvelut Raha-automaattiyhdistyksen rahoitettavaksi, on ehkä vahvin
peruste sille, miksi tätä veronkorotusta ei voi
hyväksyä. Ed. Vihriälä, joka
on jälleen ollut tekemässä jakopäätöstä,
joka pikapuoliin tulee julkiseksi, tuntee varsin hyvin, kuinka paljon
erittäin hyviä hankkeita jää ilman
Raha-automaattiyhdistyksen avustusta.
Järjestöt eivät vaan pyri huolehtimaan
heikoimmassa asemassa olevista, niistä, jotka usein ovat
jo pudonneet yhteiskunnan rattailta, vaan Raha-automaattiyhdistykseltä tukea
saaneet järjestöt pyrkivät myöskin
entistä enemmän ehkäisemään
sosiaalisia ja terveydellisiä ongelmia. Tämä puoli
on juuri aluetta, mistä kunnat ensimmäisenä vähensivät
rahoja laman aikana, ja vieläkään ehkäisevän
terveydenhuollon, ehkäisevän sosiaalihuollon puolelle
ei ole paljon rahaa julkiselta puolelta saatu, kyllä paljon
kauniita sanoja. Täytyy sanoa, että ed. Puisto
sai minut vakuutetuksi siitä, että nyt on näytön
paikka, ja toivon, että todella lauantaina, kun me tästä äänestämme,
enemmistö on valmis tämän muutoksen hylkäämään.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Käymme itsenäisyyspäivän
aattona muutama minuutti vailla klo 20:tä tätä varsin
tärkeää keskustelua. Raha-automaattiyhdistyshän
tekee erittäin arvokasta työtä. Sieltä saavat
vapaaehtoiset yhdistykset, niin kuin omalla paikkakunnallani minulle
hyvin läheinen Haapamäen Katulähetys,
sosiaaliseen työhön toimintavaroja. Aina ei ole
saatu, mutta joskus on saatu, ja tiedän, että rahat
ovat olleet välttämättömään
ja hyvään tarpeeseen. Siksi toivon, että nämä edellytykset
tällaiseen hyödylliseen toimintaan voisivat edelleen jatkua.
Olen hyvin ilahtunut, että täällä vastuulliset sosiaalipolitiikasta
kiinnostuneet kansanedustajat, joita on paikalla — Marjatta
Stenius-Kaukonen, Virpa Puisto juuri käytti puheenvuoron, Marjatta
Vehkaoja, valiokunnan puheenjohtaja, ja Raha-automaattiyhdistyksen
puheenjohtaja ed. Vihriälä, ed. Pulliainenkin
juuri saapui — täällä suuressa
yksimielisyydessä haluavat asiaa kehittää.
Toivon, että pääsemme lauantaina äänestyksessä siihen
tulokseen, joka mahdollistaa hyvän toiminnan parhaan mahdollisen
jatkumisen.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Olen saanut olla mukana nyt yhdettätoista kertaa
tekemässä jakoesitystä Raha-automaattiyhdistyksen
tuotoista erilaisille sosiaali- ja terveysalan järjestöille.
Täytyy sanoa, että nämä vuodet
ovat myöskin kasvattaneet minua näkemään sen,
mikä jää suomalaisessa yhteiskunnassa
julkisen sektorin ja yksityisen sektorin väliin ja kuka
näistä järjestöistä kantaa
huolta ja ennen kaikkea näiden järjestöjen
takana olevista kansalaisista. Siitä on kantanut huolen
Raha-automaattiyhdistys ja sieltä saadut varat. Kun nyt
sitten täällä on tullut myöskin
jo ilmi useassa puheenvuorossa, että lakisääteisesti
tavallaan on siirretty Valtiokonttoriin noin 100 miljoona euroa Raha-automaattiyhdistyksen
tuottoa, jolla hoidetaan sinänsä tärkeää toimintaa,
esimerkiksi veteraanikuntoutusta, sairaskotien käyttömenoja
jne., ja nyt lisää otetaan vaan tälläkin
valiokunnan mietinnöllä valtion kassaan, se tuntuu
aivan kohtuuttomalta.
Haluan myöskin näin Raha-automaattiyhdistyksen
puheenjohtajana, kun saan tässä työssä mukana
olla, olla kiitollinen niistä puheenvuoroista, mitä täällä on
käytetty, joissa on tuettu nimenomaan sitä linjaa,
että nyt kun jo kolmannen kerran peräkkäin
puututaan tähän, tämän on loputtava.
Vetoaisinkin lauantaina äänestyksessä siihen,
että eduskunnassa syntyisi raha-automaattiyhdistyspuolue,
joka kantaa nimenomaan nimeä Raha-automaattiyhdistyspuolue
suomalaisten sosiaali- ja terveysjärjestöjen puolesta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Totean tässä yhteydessä saman
kuin muutamassa yhteydessä tänä päivänä aikaisemminkin:
Nyt kun tulee hirmuinen itku, kun tuottoja ei ole tarpeeksi ja yhteiskunnan
tarvitsee sitten ottaa omat vero-osuutensa jnp. ja siinä sitten
ollaan kolmannen sektorin kanssa todella pulassa jnp., nyt jälleen
kerran nähdään, mikä merkitys
harmaan talouden torjunnalla on, koska sieltä sitten budjettivarat
tulevat, sieltä kautta pystytään nämä aukot
paikkaamaan. Kannattaisi ottaa vakavasti se, mistä viime
viikolla keskusteltiin.
Yleiskeskustelu päättyy.