2) Hallituksen esitys työttömyysturvalaiksi ja
eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta
Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa herra puhemies! Itsenäisyyspäivän
aattona on päivystetty täällä pitkään,
jotta ehdittäisiin vielä puhua tästä suuresta
työttömyysturvalakiuudistuksesta, jonka hallitus
on eduskunnalle antanut, aika tyhjälle salille, mutta ainakaan
minä en pystynyt edes ajattelemaan semmoista vaihtoehtoa,
että valiokunnan puheenjohtajana en esittelisi tätä tärkeää uudistusta,
vaikka tämä ajankohta on kaikkea muuta kuin otollinen.
Hallituksen esityksellä työttömyysetuuksia koskevaa
lainsäädäntöä tullaan
selkeyttämään rakenteellisesti, sanonnallisesti
ja käsitteellisesti ja työttömyysajan
toimeentuloa koskevat säännökset kootaan
yhteen lakiin. Tämä lakikokonaisuus on lukijan
kannalta kuitenkin, sanotaanko, aika hankala teos, koska se jakautuu
moniin osiin ja tässä ei ole juoksevia pykäliä,
vaan aloitetaan moneen kertaan aina ykköspykälästä.
Sillä on kuitenkin se etu, että kun tämä on
lainsäädäntöä, jossa
tehdään niin paljon matkan varrella yleensä muutoksia,
niin vältytään näistä alakirjainpykälistä,
ja sillä lailla taas omalta osaltaan selkeys voi myös
pitkälle tulevaisuuteen säilyä.
Arvoisa puhemies! Muutokset merkitsevät monien työttömien
aseman parantumista, kun ansioturvalle pääsy helpottuu,
lyhytaikaisen kokoaikatyön vastaanotto tulee kannattavammaksi ja
työttömyysturvan toimivuus paranee. Ansiosidonnaiselle
työttömyysturvalle pääsy helpottuu, kun
työssäoloehtoa lyhennetään paluuehdon osalta.
Ansioturvalle pääsyä koskevan työnteon keston
tarkastelujakso pitenee 28 kuukauteen ja ansioturvalle palaaminen
edellyttää jatkossa entisen 43 viikon
työskentelyn sijasta 34 viikon työskentelyä.
Nämä toimenpiteet valtiokuntamme käsityksen
mukaan vähentävät köyhyyttä.
Lyhytaikaisen työn vastaanottaminen tulee myöskin
kannattavammaksi. Takautuvasti myönnettyjen työkyvyttömyyseläkkeiden
aiheuttamista työttömyysturvan takaisinperinnöistä luopuminen
merkitsee pientä työkyvyttömyyseläkettä saavien
asemaan selvää parannusta.
Arvoisa puhemies! Huomaan nyt, ettei ole varmaan mitenkään
mahdollista kaikkia yksityiskohtia tässä edes
luetella läpi. Tämä lakikokonaisuus sisältää muistaakseni
lähes 150 pykälää (Ed. Stenius-Kaukonen:
250!) — 250 pykälää, niin se meni — joten
voitte arvata, että kun niistä varsin moneen on
tullut muutoksia, niin ei ole teknisesti eikä käytännöllisesti
mahdollista mennä kovin yksityiskohtaisesti tässä esittelypuheenvuorossakaan
läpi.
Totta kai kuultiin asiantuntijoita, kaikkia mahdollisia tahoja,
mutta meidän valiokuntatyöskentelymme kannalta
ehkä kaikkein merkittävimpään
asemaan nousi perustuslakivaliokunnan lausunto. Siihen menen vähän
myöhemmin. Viittaan siihen erityisesti osittaisen työmarkkinatuen ja
työmarkkinatuen tarveharkinnan osalta muutenkin. Valiokuntamme
pitää kuitenkin tämän esityksen
puutteena sitä, että tähän ei
sisälly uudistuksen sukupuolivaikutusten arviointia, vaikka
niitä vaikutuksia kovin monessakin kohdassa on.
Arvoisa puhemies! Me tiedämme, että Suomesta
puuttuu paljon pienyrityksiä. Joskus on käytetty
sellaistakin lukua, että 300 000 pienyritystä mahtuisi
tähän maahan mukavasti lisää. Suomalaiset
mieluummin työskentelevät toisen työssä kuin
perustavat pieniä omia yrityksiä. Siihen, että tilanne
on edelleen tämmöinen, yksi syy voi tietysti olla
siinä, että yrittäjien työttömyysturva
ei ole mitenkään riittävän hyvä.
Se on tietysti kansainvälisesti vertaillen Suomessa hyvä, koska
yrittäjien työttömyysturva sinällään
on harvinaisuus. Mutta kun pienyrittäjistä tässä yhteydessä on
erityisesti kannettava huolta, niin useinhan on se tilanne, että palkansaaja
siirtyy ja häntä houkutellaan pienyrittäjäksi,
mutta jos se ei sitten niin hyvin sujukaan ja haluaa palata palkansaajaksi,
niin tätä statuksen muutosta meidän työttömyysturvalainsäädäntömme
ei ole riittävästi ottanut huomioon eikä tavallaan
arvosta näitä siirtymiä yhdenvertaisella
tavalla.
Näyttää selkeästi säännösten
valossa siltä, että on helpompaa siirtyä palkansaajasta
yrittäjäksi kuin yrittäjästä palkansaajaksi
silloin, kun puhutaan työttömyysturvasta. Sillä on
merkitystä pienyrittäjille, koska yrittäjäriski
on kuitenkin olennainen ja se on vaikea kantaa. Pienissä yrityksissä,
usein ehkä yhden tai muutaman henkilön yrityksissä,
puhutaan niin pienistä tuloista kuitenkin, että tämä asia
on aivan selvä. Valiokuntamme teki tästä yrittäjien
asiasta lausuman, joka kuuluu seuraavasti: "Eduskunta edellyttää, että hallitus
ryhtyy toimenpiteisiin yrittäjien työttömyysturvan
pikaiseksi parantamiseksi."
Sitten tähän työttömyysturvan
lisäpäiväoikeuteen. Meillehän
on annettu niin sanottu Puron neljäs paketti, joka on kolmikantaisesti
valmisteltu. Jo yksityisalojen työeläkkeitä koskevien säännösten
uudistamisen yhteydessä tuotiin eduskunnalle esitys, jossa
on ehdotus ikääntyneiden henkilöiden
pitkäaikaisen työttömyysturvan siirtämisestä eläkejärjestelmästä työttömyysturvajärjestelmään.
Tähän liittyy se, että tätä hoidetaan
lisäpäivillä työttömyysturvan
puolella.
Tämä uudistus, jossa työttömyyseläke
nyt poistetaan ja tilalle tulee lisäpäiväjärjestelmä,
ei kuitenkaan tulisi koskemaan yrittäjiä eikä työmarkkinatuen
piirissä olevia henkilöitä. Tässä suhteessa
on siis kysymys heikennyksestä nykytilanteeseen verrattuna.
Lisäpäivien aikaisen päivärahan
ansio-osakorotuksen osalta tietysti myöskin ongelma on
se, että sitä maksettaisiin vain ansiosidonnaisen
työttömyysturvan piirissä oleville. Näitten
selkeitten heikennysten johdosta valiokuntamme on tässäkin
päätynyt tekemään lausuman,
joka kuuluu seuraavasti: "Eduskunta edellyttää,
että hallitus selvittää edellytykset
laajentaa työttömyysturvan lisäpäiviin
ja korotettuun ansio-osaan oikeutettujen piiriä siten, että yrittäjät,
peruspäivärahan ja työmarkkinatuen saajat
tulisivat niihin oikeutetuiksi."
Erorahahan korvataan tässä ehdotuksessa korotetulla
ansio-osalla. Siitä voidaan todeta, että siinä erorahaan
verrattuna on semmoinen heikennys, että erorahaan oikeutettuja
ovat olleet myös peruspäivärahan piirissä olevat.
Nyt, kun he jäävät tästä pois,
heikennys heidän osaltaan on selviö. Äsken
lukemani lausuma kattaa myöskin tämän
problematiikan, ja olemme pitäneet hyvin tärkeänä tuoda
sitä esille.
Työmarkkinatuen tarveharkintakokonaisuus, onpa sitten
kysymyksessä puolisoiden tulojen kanssa yhteensovitus taikka
vanhempien tulojen kanssa yhteensovitus, oli valiokuntakäsittelyn ehkä kaikkein
mielenkiintoisinkin osa-alue, älyllisestikin ehkä kaikkein
haastavin. Tässä haluan erityisesti tuoda esille
perustuslakivaliokunnan lausunnon. Mehän tietysti tässä salissa
kunnioitamme tätä valiokuntaa viimeisen sanan
sanojana näissä kysymyksissä, mutta tältä kohdin
on sanottava, että helppoa läksyä emme
perustuslakivaliokunnalta saaneet. Valiokunnan lausunto oli osin
ehkä jopa vaikeaselkoinen, ja erityinen jumppa käytiin
osittaisen työmarkkinatuen kanssa.
Itse näen niin, että perustuslakivaliokunnan kannanotto
työmarkkinatuen tarveharkinnasta oli erittäin
merkittävä ja se avaa työttömyysturvan
rakenteen uudelleenarvioinnin erityisesti työmarkkinatuen
osalta. Kun perustuslakivaliokunta korostaa työmarkkinatuen
yksilöllistä luonnetta, poistuu se peruste, joka
erottaa työmarkkinatuen työttömyyden
peruspäivärahasta.
Kun mielikuvituksen antaa hieman laukata, voidaan hyvällä syyllä kysyä,
miksei syyperusteisen perusturvan muotoja esimerkiksi työttömyysturvan
ja sairausturvan osalta yhdistettäisi yhdeksi perusturvaksi
ja etuuksiltaankin samaksi sekä tason että keston
suhteen. Tämä voisi tulevaisuudessa virtaviivaistaa
meidän portaittaista järjestelmäämme
ja helpottaa sen osien hallintaa. Nyt meillä joudutaan
säätelemään paljon, kirjoittamaan
pykäliä esimerkiksi sen varalle, jos ihminen kesken
työttömyyden sairastuu. Siis joudutaan säätelemään
aina sitä, millä ehdoilla mistäkin tuutista
rahaa tulee. Siihen ei ole mitään perustetta siltä kannalta
katsottuna, että molemmissa tapauksissa on kysymys perustasoisesta
turvasta.
Voidaan sanoa, että tämä yksilöllisen
turvan vaatimus on aika merkittävä muutos perustuslakivaliokunnan
linjauksissa, mutta valiokunta on puolustanut sitä sillä,
että perusoikeusuudistus on tässä välillä tapahtunut
tosiasia. Nyt tarjoutui ensimmäisen kerran mahdollisuus
arvioida työttömyysturvalainsäädäntöä uuden
perusoikeusuudistuksen pohjalta. Todellakin puolisoiden tulojen
kanssa yhteensovituksen osalta perustuslakivaliokunta sanoo, että ehdotuksen
mukainen tarveharkinta "ei ole vaivatta sopusoinnussa perusoikeuksien
yksilöllisen luonteen kanssa". Me olemme valiokuntana tietysti
tähän näkemykseen yhtyneet.
Tarveharkinnassa, jossa puolison tulot otetaan huomioon, on
sukupuolisyrjintää, koska elävä elämä menee
niinpäin, että tämän johdosta
nimenomaan työttömät naiset joutuvat
kärsimään ja saavat alempaa työmarkkinatukea
kuin muutoin saisivat. Tarveharkinnan poistamista puoltaisivat myös
sukupuolten tasa-arvoon liittyvät näkökohdat.
Arvoisa puhemies! Olemme nostaneet tämän asian
kolmanneksi ponneksemme, ja se kuuluu seuraavasti: "Eduskunta edellyttää, että hallitus
selvittää edellytykset poistaa työmarkkinatuen
saajan puolison tuloihin ulottuva tarveharkinta." Kun asian käsittelymme
tulee tavallaan kahden eduskunnan väliseen taitteeseen, tietysti
nämä ponnet on tarkoitettu saattelemaan seuraavaa
hallitusta toimimaan. Kuriositeettina voin mainita, että valiokuntakäsittelyn
aikana eräs kollega nosti käden ylös
ja sanoi, eikö tuohon nyt voisi kuitenkin panna, että asteittain tämä muutos
tehtäisiin. Mutta näin me sen kuitenkin uskalsimme
muotoilla, että koko tarveharkinta joutaisi uudelleenarvioitavaksi.
Arvoisa puhemies! Sitten osittaiseen työmarkkinatukeen.
Tästä sanoisin sen, että perustuslakivaliokunta
oli nostanut tämän ponsiosastoonsa, joten tämä oli
semmoinen pakollinen kuvio myös meidän valiokunnassamme.
Tässä on siis kysymys työmarkkinatuen
saajan ja hänen vanhempiensa tulojen yhteensovituksesta.
Tämänhetkinen tilanne on hyvin kaavamainen, ja
se ei kelpaa perustuslakivaliokunnalle jatkon osalta. Se vaati meiltä muutosta
tähän hallituksen esitykseen niin, että työmarkkinatuen
määrän alentaminen suhteutetaan kyseisen
työnhakijan todelliseen taloudelliseen tilanteeseen vanhempiin
nähden, joiden taloudessa hän elää.
Tämä kannanotto edellyttää osittaisen
työmarkkinatuen muuttamista tarveharkintaiseksi. Siinä mielessä tietysti
perustuslakivaliokunnan kanta oli mielenkiintoinen, koska mehän
emme ole mieltäneet, että työmarkkinatuki
olisi tarveharkintainen niin kuin joku sosiaaliapu, vaan se on syyperusteinen
turva. Jouduimme tavallaan tällaisen yllätyksen
eteen, että meidän pitikin ruveta muotoilemaan
työmarkkinatuesta tässä kohtaa sosiaaliavun
luonteen sisältävää etuutta.
Mutta koska sitten huoltovelvollisuutta ei kuitenkaan voi vanhemmilla
täysi-ikäisiin lapsiinsa nähden olla,
niin tähän jäi semmoinen 3 momentti tämän
pykälän kohdalle, joka tarkoittaa sitä, että vaikka
siinä euromääräinen yhteensovitusraja
tuleekin, niin jos tosiasiallinen tilanne on se, että vanhemmat
eivät tue tätä työmarkkinatuella olevaa
henkilöä, silloin hänen työmarkkinatukeaan
ei vähennetä sinä aikana, jona hän
ei osallistu näihin aktiivitoimenpiteisiin. Puhun nyt vain siitä työmarkkinatuesta,
jossa tehdään alenema työmarkkinatuen
perusmäärään pykälissä mainituista
syistä johtuen.
Tämä oli kova ehkä riidan aihe tai
vääntö tai ainakin erimielisyyksienkin
aihe, nimenomaan tämä pykälä,
valiokunnan sisäisissä mittelöissä, ja
tarvitsimme siinä ryhmyrien apua. Voisi sanoa, että vaikeimmaksi
yksittäiseksi kysymykseksi varmaan muodostui se, että kun
työmarkkinatuki maksetaan osittaisena eli 60 prosentin suuruisena,
jos sitä alennetaan tänä päivänä,
niin tässä uudessa ja nyt päätökseksi
tulevassa laissa se alaraja on 50 prosenttia. Toisaalta siihen tuli nyt
instrumentiksi tämmöinen liukuma, mikä tarkoittaa,
että jos vanhemmat suostuvat työmarkkinatuella
olevaa lastansa tukemaan, niin sitten heidän tulonsa otetaan
liukuvasti huomioon. Tältä kohdalta, arvoisa puhemies,
me muutimme huomattavasti hallituksen esitystä, niin kuin
jo sanoinkin.
Sovitellun päivärahan osalta suurin ongelma on
siinä, että sen kohdalta nyt maaliskuun lopussa
täyttyy ensimmäisten osalta enimmäisaika,
ja tuposopimuksessa oli sovittu, että kolmikantaisesti
tätä selvitystyötä jatkon osalta
kuitenkin tehtäisiin ja sen määräaika
päättyy 31.5.2003. Tästä syystä johtuen
valiokunta sai sellaisen muutoksen aikaan, että sovitellun
päivärahan kestoa jatketaan yli tuon työryhmän
työskentelyajan eli syyskuun loppuun saakka. Tämä muutos tehtiin
voimaantulosäännökseen eikä lähdetty
tämän pykälän sisällä pidentämään
sitä aikaa. Tämä nyt pelastaa erityisesti
naisia ja vanhempia naistyöntekijöitä,
heitä on noin tuhannen henkilön verran. Tämä oli
kyllä hyvä muutos hallituksen esitykseen.
Arvoisa puhemies! Työssäkäyntialueen
osalta perustuslakivaliokunta on tähdentänyt sitä,
että työttömiltä ei voi edellyttää työssäkäynnin
esteiden poistamista laajemmin kuin mitä hänen asuinpaikaltaan
työssäkäyvät yleisesti menettelevät.
Perustuslakivaliokunta oli tässä tavallaan tämän
linjauksen vetäjänä, ja valiokuntamme
korostaa, että perustuslain kansalaisille turvaamaa oikeutta
vapaasti valita asuinpaikkansa tulee yksittäistapauksessa
suojata siten, että säännöstä työssäkäyntialueesta
ja siihen liittyvää työn vastaanottovelvoitetta
sovelletaan työnhakijan perusoikeuksia korostavalla tavalla.
Me yritimme kyllä jumpata aika paljon, ja olisin ainakin
henkilökohtaisesti ollut tältä osinkin
valmis tekemään ihan oman pontensa tämän
asian osalta, koska erittäin monet työttömät
henkilöt ovat joutuneet karenssille ihan kohtuuttomissa
tilanteissa. Kun tuolla haja-asutusalueella esimerkiksi ei ole mitään
julkista liikennettä, he ovat tavallaan saaneet nahassaan
maksaa sen, että julkista liikennettä ei ole.
Se ei voi olla tarkoitus, ja itse toivon, että tämä linjaus,
mikä tässä on otettu, tulee auttamaan
tulevia tapauksia kohtuullisempiin ratkaisuihin.
Sitten tästä työttömyysturvan
ja opintotuen yhteensovituksesta. Valiokunta totesi tämän muuntokoulutuksen
osalta, että nyt ratkaisua pitäisi lähteä löytämään
sillä lailla, että opintosuunnitelmat saataisiin
sellaisiksi, että oikeus opintotukeen myös niissä aina
voisi täyttyä. Tältä osin meillä on
lausuma, joka kuuluu puolestaan seuraavasti: "Eduskunta edellyttää,
että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin selkeyttääkseen
työttömyysturvan ja opintotuen saamisedellytyksiä väliinputoamistilanteiden
estämiseksi." Tällä hetkellä siis
työttömyysturvan ja opintotuen välillä on
ongelmia.
Muihin huomioihin sitten. Tässä laajassa uudistuksessa
yleisperustelujen osalta jo loppu häämöttää.
Otan esille tämän vaatimuksen, että työnhakijalle
on työtä tai koulutusta tarjottaessa varattava kohtuullinen
aika lastenhoidon järjestämiseen. Soveltamiskäytännössä kohtuullista
aikaa on tulkittu muutamaksi viikoksi, pääsääntöisesti
kahdeksi viikoksi. Me toteamme valiokunnassa, että lasten
päivähoidosta annetun lain mukaan kunnalla on
kuitenkin velvollisuus hoitopaikan järjestämiseen,
jos lapsen huoltaja hakee lapselleen kunnan järjestämää hoitopaikkaa,
ja on kohtuutonta, että jos kunta ei järjestä lapselle
hoitopaikkaa, sen negatiiviset seuraamukset jälleen työnhakija
kärsii nahassaan työttömyysturvan menetyksenä.
Tältä osin teimme seuraavasti kuuluvan lausuman:
"Eduskunta edellyttää, että hallitus ryhtyy
toimenpiteisiin ohjeistaakseen työvoimaviranomaisia siten,
että työvoimaviranomaiset pidättäytyvät
langettamasta työttömälle työnhakijalle
etuuden menetystä ajalle, jonka kunta tarvitsee lapsen
hoitopaikan järjestämiseen." Tämä on
viides ja viimeinen ponsi tai lausuma. Oma arvioni näistä lausumista
on se, että nimenomaan viimeinen lausuma on niistä kaikkein
konkreettisin ja on toimeenpantavissa välittömästi
lain tultua voimaan. Se on siis suoraan käytäntöön
menevää muutostekstiä.
Sitten oikeastaan haluaisinkin lopettaa toteamalla vain sen,
että meillä on suuria ongelmia kyllä työllisyyspolitiikan
hoitamisessa siinä mielessä, että valitettavasti
on nyt päässyt käymään niin,
että meidän työvoimahallintomme ei pysty näiden
runsaiden muiden velvoitteittensa johdosta — työvoimapoliittisen
koulutuksen ym. toimenpiteiden johdosta, niiden pyörittämisen
ja järjestämisen johdosta — enää ensisijaisesti
välittämään työtä ihmisille,
mikä kuitenkin on ollut aikaisemmin niiden primääri
tehtävä, ensisijainen tehtävä.
Jollakin tavalla paluuta juurille tässä nyt tarvittaisiin,
mutta tietysti vaihtoehtoja ei ole niin kauheasti ollut. Se, että meidän
työvoimahallinnostamme on tullut tavallaan enemmän sosiaalitoimisto
työttömille, on ollut myöskin tämän
massiivisen työttömyyden sanelema juttu.
Puhetta ryhtyy johtamaan puhemies Uosukainen.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
En nyt tiedä, pitäisikö sanoa herra
vai rouva puhemies! — Rouva puhemies! Nyt tiedän,
kun rouva puhemies istuutui paikalleen.
Tämä työttömyysturvalakipaketti
on todella iso paketti, mutta tosiasiassahan me emme olleet muuttamassa
paljon mitään, vaan tämän tarkoitushan
oli kirjoittaa vain yhteen lakiin vanhat pykälät
eri laeista. Kun esitys tuli eduskuntaan, muutoksia piti oikeastaan
olla vain siltä osin kuin esitys sisältää edellisen
tupokierroksen yhteydessä sovittuja asioita. Nyt, kun me
olemme tämän saaneet valmiiksi, tässä on
muutettu paljon enemmän joidenkin suureksi kauhuksi kuin
oli tarkoitus, mutta tietysti, jos me ajattelemme, mitä työttömyysturvalaille
kaiken kaikkiaan pitäisi tehdä, tämähän
pitäisi vielä kerran kirjoittaa kokonaan uudestaan
ja muuttaa koko lain henki kieltolaista asiakasmyönteiseksi
laiksi, asiakaslähtöiseksi laiksi, jossa asiakas
on työtön henkilö.
Myönteisellä asenteella, kun sanalle kannustus
annettaisiin myönteinen sisältö — otetaan
kädestä kiinni, tuetaan, neuvotaan, autetaan silloin, kun
tarvetta on — voitaisiin saada aivan erilainen tulos myöskin
aikaan. Nyt tässä on edelleen sanalle kannustus
annettu ed. Zyskowiczin toivoma sisältö: kannustus
tarkoittaa sitä, että annetaan keppiä.
Jos et tee niin kuin viranomaiset haluavat, saat keppiä.
En usko tämän tyyppiseen kannustukseen, uskon
siihen, että ihmiset toimivat oman ja yhteisen edun hyväksi
silloin, kun heitä siinä tuetaan.
Miksi tällaista puhetta tässä pidän?
Olen paljon yrittänyt auttaa ja neuvoa ihmisiä,
joiden omat voimat ovat todella heikot, jotka eivät pysty
eivätkä kykene tekemään työtä,
vaikka haluaisivat, eivätkä saa työtä,
vaikka haluaisivat. He joutuvat sellaisiin ongelmiin ja viidakkoon,
josta he eivät usein selviä. Lopputulema on se,
että heidän toimeentulonsa ei ole turvattu, ja
se johtaa usein entistä vaikeampaan tilanteeseen. Mielestäni
pitäisi ymmärtää, että "ei
paha ole kenkään ihminen, vaan toinen on heikompi
toista". Jos tästä lähtökohdasta
yritettäisiin tukea ihmisiä, niin silloin myöskin
tulokset olisivat aivan toisenlaisia.
Mutta tämä työttömyysturvalaki
on kirjoitettu kyllä aivan toisessa hengessä.
Kun katsotaan esimerkiksi lukua 2 kohdasta "Työtön
työnhakija" ja siitä eteenpäin, ennen
kaikkea aloittaen 3 §:stä, kaikki alkaa sanoilla
"henkilöllä ei ole oikeutta työttömyysetuuteen".
Päätoimisella opiskelijalla "ei ole oikeutta työttömyysetuuteen",
ja päätoimisesti opiskelevan henkilön
opiskelua pidetään päätoimisena
siihen ja siihen saakka, ja sitten yhtäkkiä taas
ruvetaankin luettelemaan, milloin henkilö ei ole päätoiminen
opiskelija. "Työnhakija ei ole työmarkkinoiden
käytettävissä", ja sitten alkaa kohta
työnhakijasta, joka "ilman pätevää syytä on
eronnut työstään". Miksei olisi voitu
kirjoittaa, että työnhakijalla "on pätevä syy erota
työstään" määrätyissä tilanteissa?
No, ehkä en tätä pidemmälle
jatka, mutta tämä itseäni kiusaa, kun
olen tätä lakia nyt, näitä 250:tä pykälää, lukenut.
Tämä lähtökohta on paljolti
sellainen, että työtön työnhakija
on rikollinen, jota pitää rangaista, kepittää.
Valiokunnan puheenjohtaja varsin perusteellisesti jo selvitti
näitä muutoksia, mitä tähän
on tehty. Kaikkein tärkeimpänä parannuksena
pidän tuposopimuksessa sovittua työssäoloehdon paluuehdon
lyhentämistä 10 kuukaudesta 8 kuukauteen. Enemmänkin
olisi voitu tehdä, mutta vasemmistoliiton eduskuntaryhmä on
arvioinut, että tämä työssäoloehdon
pidentäminen aikanaan on ollut kaikkein eniten köyhyyttä ja
syrjäytymistä aiheuttanut pykälä,
ja nyt kun tässä otetaan ensimmäinen
askel toiseen suuntaan, niin se on hyvä.
Valiokunnan tekemistä muutoksista ehkä merkittävin
on se, että yhdistelmätukityössä — mitenkä sen
nyt osaisi selittää yksinkertaisesti — muussa
kuin siinä tilanteessa, että työnantajalle maksetaan
sekä työllistämistuki että työmarkkinatuki,
työssäoloehto kertyy täysimääräisesti eikä vain
puolelta ajalta. Tämä oli kyllä erittäin vaikean
väännön tulos. Kun asia oli kertaalleen sovittu,
niin sen jälkeen se revittiin auki ja alettiin uudestaan
sopia. Mutta onneksi lopulta sitten uuteen sopimukseen päästiin.
Ylläpitokorvaus myöskin kuntouttavassa työtoiminnassa
oleville on tärkeä yhdenmukaisuutta edistävä asia.
Muutos osittaiseen työmarkkinatukeen, jota puheenjohtaja
selvitti perusteellisesti, oli erittäin tärkeä,
vaikka en tätä rakennetta nyt kyllä kauhean
hyvänä pidä, mikä tässä on,
ja vähän kauhulla odotan, mitä tästä vielä voi
seurata. Mutta tämä muutos, mikä nyt
tähän osittaiseen työmarkkinatukeen on
tehty, tarkoittaa käytännössä sitä,
että suurin osa nuorista — tai eivät
he nuoria ole vaan aikuisia lapsia, jotka asuvat vanhempiensa luona — tulee
saamaan täyden työmarkkinatuen, kun he nyt ovat
saaneet 60 prosenttia. Mehän saimme listan kotona asuvista "lapsista".
Vanhin oli 62-vuotias. Pidän kyllä tilannetta
täysin kohtuuttomana. Eläkkeellä olevat,
yleensä leskiäidit taikka nuorempien kohdalla,
joiden asioihin itse olen joutunut tutustumaan, yleensä pienituloiset äidit
ovat todella hankalassa tilanteessa, koska joutuvat useimmiten lasten
terveyteen liittyvien ongelmien takia huolehtimaan lapsista aikuisina.
He tekevät sen mielellään, mutta olisi
kohtuullista, että heillä olisi myöskin
toimeentulo järjestetty niin, että tämä hoituu.
Nyt nämä tulorajat jo tarkoittavat sitä,
että varmasti suurin osa niistä lapsista, jotka saavat
osittaista työmarkkinatukea, tulee saamaan täyden
tuen.
Sovitellun päivärahan jatko oli myöskin
tärkeä asia.
Vielä muutama ihan pieni mutta tärkeä asia, joita
valiokunnan puheenjohtaja ei tuonut esille, esimerkiksi se, kun
työtön sairastuu. Jo kymmenen vuotta sitten saatiin
alkukarenssi pois. Näin kauan on mennyt siihen, että nyt
saimme sitten valiokunnassa jälkikarenssin pois. Eli kun
sairas parani ja muuttui jälleen työttömäksi,
niin hänelle tuli karenssi sen sairauden jälkeen,
ja nyt tämä karenssi saatiin pois. Oli myöskin
eräitä muita asioita, joita en nyt tässä kuitenkaan
lähde luettelemaan, koska aikaa näkyy jo kuluneen
runsaasti.
Lopputulemana: Siihen, mitä alun perin ajateltiin,
on saatu monia pieniä mutta tärkeitä asioita aikaiseksi.
Mutta jatkoa ajatellen kaikkein ongelmallisimpana pidän
ensinnäkin niiden nuorten tilannetta, jotka joutuvat keskeyttämään
opinnot, jotka eivät pääse niissä eteenpäin.
Heitä tämä keppilinja kohtelee kaikkein
kalseimmin. He joutuvat erittäin pitkiin karensseihin.
Toinen ryhmä, joka tulee olemaan todella ongelma, joka
vaatii erilaisia pelastusoperaatioita, siitä olen aivan
varma, ovat 50 ja sen jälkeen syntyneet, jotka nyt voivat
saada tämän lisäpäiväoikeuden,
mutta eivät voi enää saada työttömyyseläkettä.
Tässä pelkään, että väliinputoamistilanteita
tulee. Tämän asian korjaamiseksi on ryhdyttävä välittömästi
toimiin, joilla pystytään löytämään
keinot, että he eivät syrjäydy eivätkä putoa vuosikausiksi,
kun ei työtä ole tarjolla, työmarkkinatuen
varaan. Mutta työ olisi ensisijaista näillekin
ihmisille; moni pystyisi tekemään jotain, kun
työtä olisi tarjolla. Toivon, että tässä voimme
edetä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kiinnostuin tästä mietinnöstä hyvin
monessa eri katsannossa. Kun puhemiesneuvostossa kuulin siitä,
että tämä on 30 sivua paksu painettuna, ajattelin,
että tuollaisesta aiheesta 30 sivua, siinä täytyy
olla jotakin mielenkiintoista. Ja, arvoisa puhemies, nyt kun on
ollut tilaisuus varttitunti tähän tutustua, tämä elävästi
muistuttaa liikennevaliokunnan mietintöjä eräässä suhteessa,
ei sisällön puolesta, mutta siinä suhteessa,
että 250 pykälästä 60 pykälää muuttuu
eduskunnan käsittelyn aikana, ja kysymys on lainsäädännön
kodifioinnista, siis kodifioinnista, jonka nimenomaan hallituksen
esityksenä pitäisi ollaan vihonviimeiseen pisteeseen
saakka täydellisesti tehty. Tässä se
perusidea, minkä takia tähän on ryhdytty,
ei ole toteutunut lainkaan. (Ed. Stenius-Kaukonen: Aivan!)
Eli eduskunnasta on tullut lainvalmistelukunta — sellainenhan
joskus maailmassa kai oli, ei kai, vaan oli — siis todellinen
lainvalmistelukunta, joka tekee tämmöisen kodifiointityön
vihonviimeiseen pisteeseen saakka niin, että ... (Ed. Stenius-Kaukonen:
Ikävä kyllä, ei päästy
viimeiseen pisteeseen saakka vieläkään!) — Tässä kuitenkin
pitää olla piste jossakin lopussa. — Perustuslakivaliokunta
ensinnäkin antaa lausunnon, ja ne ovat hyvin etevänoloisia
nykyisellään, vaikuttavat todella asiantuntemuksella
tehdyiltä ja erikoisesti sen takia, että kysymys
on uuden perustuslain huomioon ottamisesta, jolloinka siinä tulee
jo pykälärutiini, että tietyt asiat täytyy
olla siellä asiassa sisässä, das Ding
an sich, niin kuin saksalainen sen sanoisi.
Sitten tullaan siihen, mitä tällaisesta jää kouraan.
Ensinnäkin, kun kuunteli valiokunnan arvoisan puheenjohtajan
esittelyä, siinä oli yksi myönteinen
asia ja kaikki muut kielteisiä asioita. Sitten kun kuunteli
suuresti arvostamani ed. Stenius-Kaukosen esittelyä, jossa
oli näitä ei-ei-ei-ei-ei-ei-selostuksia,
niin, arvoisa puhemies, tekisi mieleni tehdä ehdotus lain
uudeksi nimikkeeksi: "Laki turvattomuudesta työttömyyden
kohdatessa". (Ed. Stenius-Kaukonen: Hyvä ehdotus!) Toisin
sanoen tässähän juuri kuvataan sitä,
että jos työttömyys kohdalle sattuu,
miten turvaton olo itse asiassa sen jälkeen on, koska sanotaan joka
puolelta, että ei, ei, ei, ei.
Sitten, arvoisa puhemies, kun katsotaan, mikä on loppusaanto
tästä mietinnöstä, niin täällä sitten
loppuhuipentuma on sivulla 30, viisi erilaista pontta, joista yksi
on täysin substanssiin menevä ja suoraan toimenpiteisiin
johtava, niin kuin tässä kuulimme, ja muut ovat
sellaisia, että itse asiassa täytyisikin ryhtyä toimenpiteisiin
koko tämän substanssipuolen kehittämiseksi.
Vielä kun todetaan se, että minkäänlaista
ministeriä ei näytä kuullun asiantuntijana
tässä valmistelutyössä, mikä merkinnee
sitä, että mitään todella merkittävää ei
tässä yhteydessä ollut tarkoituskaan
esiin kaivaa, niin ennakkomainoksiin nähden täytyy kai
päätyä johtopäätökseen,
että parempaakin voisi olla.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Ed. Pulliainen kyllä osui aika ytimeen
näissä kommenteissaan. Ensinnäkin, mitä tulee
lain nimikkeeseen, niin hänen ehdottamansa olisi tällä hetkellä oikeampi nimi.
Toki kyllähän tämä monessa suhteessa myöskin
antaa turvaa työttömälle, kyllä se
täältä löytyy, mutta sitten
on näitä ei-pykäliä lukematon
määrä.
Ministeri Perho on jo tehnytkin tästä sen
johtopäätöksen, mikä tästä pitää tehdä,
eli hän on asettanut uuden työryhmän
valmistelemaan käsitteiden yhdenmukaistamista. Se on tarpeellista, koska
esimerkiksi perhe-käsite eroaa eri laeissa erittäin
paljon, ja yhdenmukaistamista ei ole tässä vielä tehty.
Kun ministeri Perhon asettama työryhmä jatkaa
tätä työtä, mielestäni
pitäisi kyllä ennen kaikkea myöskin mennä tähän
sisältöön ja kirjoittaa tämä laki
kyllä aivan toisessa hengessä.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti: Se unohtui minulta tästä,
mitä kerkisin vilkaista, että siis käsitteistön
kodifioidussa laissa täytyy olla eksakti ja sen täytyy
olla sekä vertikaalinen että horisontaalinen,
niin että kun käsite tulee lainsäädännössä vastaan,
se on kaikkialla saman sisältöinen.
Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! Suomen sosiaaliturvalainsäädäntöä on
pidetty monimutkaisena, tulkinnanvaraisena ja se on sijoitettu moniin
lukuisiin eri lakeihin. Tavoite on ollut, että sosiaaliturvalainsäädäntöä halutaan
yksinkertaistaa ja selkeyttää. Tahtoo vain käydä niin kuin
korpille tervatulla laiturilla, että kun nokka irtoaa,
jää pyrstö kiinni, eli kun yhdessä kohdassa
laki selkeytyy, toisessa kohdassa laki heikkenee ja monimutkaistuu.
Aina löytyy uusia väliinputoajia.
Tämän työttömyysturvalain
tarkoitus oli koota samojen kansien väliin koko työttömyysturvaa
koskeva lainsäädäntö. Tarkoitus
oli koota tähän lakiin nykyisin eri laeissa olevat,
työttömyyden aikaista toimeentuloturvaa koskevat
säännökset. Esityksen piti olla lainsäädäntötekninen.
Perustuslakivaliokunta kuitenkin pohti lakia perusoikeuksien
kannalta. Perusoikeudethan olivat tulleet voimaan viime vuosikymmenellä sen jälkeen,
kun lain pohjana olevat, aikaisempaa työttömyysturvaa
koskevat lait oli säädetty. Tämä aiheutti
suuria vaikeuksia sosiaali- ja terveysvaliokunnalle, koska perustuslakivaliokunnan
sanonnatkin olivat sen verran epämääräisiä, että syntyi
valiokunnassa tulkintaeroja. Syntyipä väliin joillekin
sellainenkin käsitys, onko perustuslakivaliokunnan kannanotto
käytännölle täysin vieras.
Meillä oli edessä muutamia pykäliä,
joissa hallituksen esityksen pykälä täytyi
perustuslain vastaisena hylätä ja jouduttiin itse
rakentamaan pykäliä. Se on taas hankalaa, koska
valiokunnalla ei ole valmistelukoneistoa, ja tässä yhteydessä täytyy
antaa suuri kiitos meidän valiokuntaneuvoksellemme. Välillä on
jopa tilanne, että nostamme kädet ylös
ja poukkaamme lain takaisin ministeriöön uudelleen
valmisteltavaksi. Valiokuntaa häiritsi myös se,
että tällainen laki annettiin budjettilakina,
vaikka siihen ei olisi ollut pakottavaa tarvetta, etenkin kun vanha
eri laeissa oleva työttömyysturva oli olemassa.
Onneksi työ vietiin loppuun. Tulos on monessa kohtaa
kompromissi, mutta kaiken kaikkiaan kohtalaisen hyvä. Se
ei, pääsääntöisesti
ainakaan, huononna työttömyysturvaa moneltakaan kohdalta
vaan toi työttömien kannalta pieniä parannuksia.
Poikkeuskin kuitenkin löytyy: ikääntyvien
yrittäjien kohdalta valiokunta tekikin ponnen, että hallitus
selvittää yrittäjien asian mahdollisimman
pian.
Lopuksi voin todeta saman, minkä ed. Pulliainen äskeisessä puheenvuorossa
totesi, että tämä oli valiokunnalle kova
urakka. Tässä oli 30 sivua, yli 250 pykälää,
joista ed. Pulliaisen laskelman mukaan ja omankin laskelmani mukaan
60 pykälää muuttui eduskunnassa, ja meillä valiokunnassa
oli lukuisia käsityksiä vielä siitä,
miten ne piti muuttaa.
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Tokihan on niin laajasta asiakokonaisuudesta
kysymys, että tähän täytyisi
todella käyttää paljon aikaa, mutta tästä paikaltani
haluan vain todeta, että tämä on merkittävä asiakokonaisuus.
Yhdyn siihen huoleen, mikä tässä edelleen
jää olemaan, että tämän
lain henki on kovasti ei-sanalla alkavaa, kovasti haetaan vaan sitä,
millä tavalla voidaan sanktioida, ja tuntuu siltä,
että asiakaslähtöisyys ja myönteinen
asenne jää edelleen tästä puuttumaan.
Työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunnassa käsiteltiin
tätä asiaa, ja iloitsen suuresti, että sosiaali-
ja terveysvaliokunta on niin perusteellista työtä tehnyt
kuin tässä ajassa voi tehdä. Nuo lausumaehdotukset,
mitkä sinne ovat tulleet, puuttuvat niihin kaikkein kipeimpiin
ja, sanotaan, suurimpiin ongelmakohtiin, esimerkiksi työmarkkinatuen tarveharkintaan.
Työ- ja tasa-arvoasiainvaliokuntakin kantoi huolta siitä,
että se on erittäin ongelmallinen, kun puolison
tuloihin kytkeytyy tarveharkinta. Se tuntuu tänä päivänä erittäin
epäoikeudenmukaiselta, kun tiedämme erillisverotuksenkin
olemassaolon. Siinä mielessä on erinomainen
asia, että lausumaehdotus saatiin siihen, samoin esimerkiksi
se, että työttömyysturvan ja opintotuen
yhteensovittamisesta on nyt lausuma.
Itse olisin toivonut, että myöskin nuorten
työmarkkinatukeen olisi saatu mahdollisesti lausuma. Työ-
ja tasa-arvoasiainvaliokunnassa erityisesti kannettiin huolta näistä nuorista,
alle 25-vuotiaista, eli siitä, millä tavalla heidät
saadaan yksilöllisten palveluiden piiriin sillä tavalla,
että työvoimatoimisto todella auttaa heitä pääsemään tällä tavalla
oikeaan paikkaan. Ei voi olla niin, että nuori saa sanktioita
siitä, jos hän ei ole ymmärtänyt
hakea vähintään kolmeen koulutuspaikkaan.
Informaation puutetta on paljon, ja näen, että tästä olisi
kyllä pitänyt olla ihan lausuma.
Kun nyt on tämä työryhmä asetettu,
erityisesti sen tavoitteena tulisi olla tutkia valiokuntien lausunnot,
perustuslakivaliokunnan ja työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunnan
lausunnot, mutta totta kai myöskin sosiaali- ja terveysvaliokunnan
esille nostamat kipukohdat. Esimerkiksi käsite työssäkäyntialue
on noussut erittäin ongelmalliseksi ja hankaloittaa myöskin,
ja sitä kautta voi tulla sellaisia sanktioita, joita voisi
ehkäistä, jos tuo määrittely
olisi selvitetty.
Veijo Puhjo /vas:
Arvoisa puhemies! Varasin puheenvuoron sosiaali- ja terveysvaliokunnan
puheenjohtajan Vehkaojan puheenvuoron johdosta, kun hän
mainitsi, että perusoikeuksien tultua voimaan perustuslakivaliokunta
sitten tarttui tässä lakiesityksessä siihen,
että nämä perusoikeudet kaikin puolin
toteutuisivat.
Täytyy kyllä sanoa, että perusoikeudet
tulivat voimaan jo vuonna 1995 ja ne ovat edelleen samanlaisina
uudessa perustuslaissa, sanamuotoja ei muutettu. Perustuslain voimaan
tultua on tullut oikeastaan se aika, jonka jälkeen pontevammin
on perusoikeuksien toteutumiseen perustuslakivaliokunnassa puututtu.
Tässä tapauksessa esiin nousi valiokunnassa työttömyysturvan
alhainen taso muun muassa sellaisen käytännön
esimerkin pohjalta, joka pani todella pohtimaan perusoikeuksien
toteutumista: kotona asuva lapsi saa työmarkkinatukea,
ja molemmat vanhemmat saattavat olla myöskin työmarkkinatuen
saajia, jolloinka heillä ei ole mitään
mahdollisuuksia huolehtia lapsesta. On ihan hyvä, että valiokunta
nyt sitten otti tämän tärkeän
asian huomioon, jotta saadaan edes tämä ryhmä paremmin
toimeen tulevaksi.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Kun lyhyesti olen ehtinyt perehtymään
tähän, niin täällä on
erittäin mielenkiintoisia kannanottoja. On tarkoitettu
todella hyvää, uskoisin näin, mutta millä tavoin
sitten käytännön prosesseissa nämä pystytään
toteuttamaan? Yksi on nimenomaan tämä yritystoiminnan
lopettaminen.
Mutta erääseen asiaan itse kiinnitin huomiota: Ihan
hiljakkoin kirjoitin erään valituksen sen johdosta,
että henkilö ei pystynyt ottamaan vastaan työtä,
kun ei ollut kulkuneuvoa, millä olisi pystynyt menemään
sinne. Aika mielenkiintoisella tavalla täällä perusteluissa
puututaan nimenomaan 15 §:n osalta lastenhoidon järjestämiseen
ja kulkuvaikeuksien poistamiseen kohtuullisen ajan kuluessa jne.
Nämä ovat erittäin mielenkiintoisia kannanottoja,
joita varmasti moni kansanedustajakin tulee käyttämään
niissä valituksissa ja muissa kanteluissa, joita näissä karenssiasioissa varmasti
joudutaan tekemään.
Tämä 16 § on mielestäni
myöskin aika mielenkiintoinen. (Ed. Stenius-Kaukonen: Minkä luvun
16 §?) — 2 luvun 16 §, "Koulutuksesta
kieltäytyminen tai eroaminen". — Eli täällä viitataan
hallintolainkäyttölakiin lähinnä siltä osin, että kun
on oikeus valittaa, niin päätöstä ei
saa panna täytäntöön, ennen
kuin se on lainvoimainen. Siihenhän saattaa kulua hyvinkin
pitkä aika, niin kuin me kaikki tiedämme. Millä tavalla
se käytännössä sitten realisoituu?
Arvoisa puhemies! Sitten nämä lausumaehdotukset:
Yleensä sanotaan, että niillä ei ole
paljon merkitystä, ja useinhan ne ovat, että pitää selvittää jne.,
mutta tämä 5. lausumaehdotus on mielestäni
nyt kyllä todella merkittävä ja sillä tavoin,
että ulkopuolinenkin, joka ei ole ollut valiokunnassa,
ainakin ymmärtää sen, että tämä on velvoittava
ihan suorastaan. Eli jos on lastenhoito-ongelmia, silloin ei voida
asettaa karenssia, jos ei kunta järjestä lapselle
hoitopaikkaa. Tämä on minun mielestäni
hyvin selkeästi sanottu. Ongelmana tässä saattaa
olla se, että kun hallitus vaihtuu, miten näitä sitten
noudatetaan.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Rouva puhemies! Monta asiaa, joita tekisi mieleni kommentoida.
Parempi aloittaa viimeisestä, 5. ponnesta, jota pitkään
väänsimme, tai emme sitä pontta vääntäneet
pitkään, mutta tätä asiaa. Kun
perustuslakivaliokunta sanoi 12 §:n osalta, että on
otettava huomioon "työnhakijan kaikki seikat" ja siitä tehtiin
ei 12 §:ään vaan 15 §:ään
muutokset, niin itse en ollut tyytyväinen siihen momenttiin,
jossa sanottiin, että lastenhoidon ja kulkuvaikeuksien
korjaamiseen on annettava riittävän pitkä aika.
Mielestäni se ei vastannut perustuslakivaliokunnan kannanottoa,
mutta tällaisena se 2 momentti sinne kuitenkin jäi.
Sitten todettiin, että mietinnössä sitten
täsmennetään asiaa ja että on tilanteita,
joissa ei tämä aikakaan yksin ole se, minkä on
oltava "riittävä". Erityisen tärkeää oli lastenhoidon
osalta juuri se, että kun tässä on kunnalla
velvollisuus, niin se pitää ottaa huomioon, eikä voi
rangaista tätä työnhakijaa, jos kunta
ei hoida velvoitettaan.
Kulkuvaikeuksien poistamisen osalta haluan tässä yhteydessä vielä todeta
sen, että perustuslakivaliokuntahan lähtee aivan
selkeästi siitä, mistä perustuslaki lähtee,
että suomalaisilla ja Suomessa asuvilla on oikeus valita
asuinpaikkansa. Tämän oikeuden kunnioittaminen
on otettava huomioon katsottaessa, onko henkilö perusteettomasti
kieltäytynyt työtarjouksesta.
Kyllä näissä vielä paljon
pohtimista on. Haluan vielä jatkaa jonkin verran, joten
siirryn puhujakorokkeelle.
(Korokkeelta) Rouva puhemies! Haluan vielä jatkaa yrittäjien
asemasta. Kun itse olen yli 25 vuotta hoitanut ihmisten asioita,
niin minun luokseni on tullut moni ihminen kysymään,
kun hänelle on käynyt huonosti, voiko näin
käydä. Välillä sanon, että ei
noin huonosti voi käydä kenellekään.
Sanon, että tuokaa ne paperit tänne. Olen näitä yrittäjätapauksia
näissä eläkejutuissa selvittänyt
täällä puhujakorokkeellakin useaan kertaan.
Mutta nyt haluan tätä asiaa vielä tässä yhteydessä korostaa,
koska tämä työttömyysturva on usein
se perälauta, jonka, kun ei eläkettä saa
eikä sairauspäivärahaa saa, pitäisi
toimeentulo turvata, jos muut katsovat, että henkilö on
työkykyinen.
Ne tapaukset, missä kaikkein kehnoimmin on käynyt,
ovat juuri yrittäjiä. Elikkä he eivät,
kun ovat tarpeeksi pitkään olleet työttöminä elikkä kun
on alkanut työttömyys ennen vuotta 94 tai ennen
vuotta 96, voi saada esimerkiksi työmarkkinatukea ilman
tarveharkintaa, vaikka heillä periaatteessa työssäoloehto
täyttyy, kun ovat olleet 30—40 vuotta yrittäjiä,
ja vaikka ovat tehneet työtä, taikka moni on ollut
vielä ensin työntekijä ja sitten on siirtynyt
yrittäjäksi, kun työsuhteessa tehty työ on
loppunut. Näissä tilanteissa, vaikka tämä henkilö on
todella tehnyt työtä, yrittäjän kohdalla
katsotaan, että työssäoloehto ei ole
täyttynyt. Toivon, että esimerkiksi ed. Vistbacka
tutkii tätä.
Voimaantulosäännökseen, en nyt muista, mikä momentti,
saatiin korjatuksi sellainen pieni ja pientä ryhmää koskeva
kiusallinen kohta, että nyt näiltä henkilöiltä ei
vaaditakaan tätä työssäoloehtoa.
On sellaisia tilanteita, että he voivat ruveta saamaan
työmarkkinatukea ilman puolison tulojen tarveharkintaa,
kun ovat täyttäneet 55 vuotta aikoja sitten. Kun
muut ovat saaneet, niin nämä työttömänä olevat
yrittäjät eivät ole sitä saaneet.
Tämä joukko kanssa, sanon, aikamoisen punnerruksen
jälkeen saatiin tänne korjatuksi. Tarkoitan sitä punnerrusta,
että täältä puhujakorokkeelta
olen näistä asioista puhunut tämänkin eduskunnan
aikana sentään lukemattomia kertoja.
Kaiken kaikkiaan olen iloinen siitä, että valiokunnassa
todella löytyi yksimielisyyttä siitä,
että yrittäjien työttömyysturvaa
pitää parantaa. Olisin tässä vaiheessa
toivonut kyllä, että se olisi johtanut vielä muihinkin
konkreettisiin tuloksiin, mutta tässä on nyt luotettava
ilmeisesti tulevaan hallitukseen, että nämä asiat
hoituvat.
Arvoisa puhemies! Tämä on niin iso ja tärkeä asia,
että tässä riittäisi monesta
muustakin kohdasta vielä puhumista, mutta ehkä toisessa
käsittelyssä tähän palaan.
Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! Ihan pieni yksityiskohta vielä,
koska arvostelin tavallani äsken perustuslakivaliokuntaa.
Nykyinen käytäntöhän on, että on
vietävä selkeät määräykset
lain tasolle. Tämän linjauksen perustuslakivaliokunta
myöskin vaatii. Tästä on nyt hyvä esimerkki
sivulla 24, että syntyy sellainenkin pykälä kuin
11 luku 2 §, joka on todella yksityiskohtainen ja monimutkainen.
Joskus tulee ihan mieleen, täytyykö lain tasolla
todella olla noin yksityiskohtaiset määräykset.
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Perustuslakivaliokunnan lausunnossa
on kiinnitetty huomiota erääseen tärkeään
asiaan eli työvoimatoimikunnan ja työttömyysturvalautakunnan
ja Vakuutusoikeuden intressiedustuspohjaisuuteen. Valiokunta oli
katsonut, että sosiaali- ja terveysvaliokunnan on tarpeen
ehdottaa eduskunnan hyväksyttäväksi lausumaa
hallituksen tehtävästä selvittää tämä intressiedustuksen tarkoituksenmukaisuus
eri asteissa, ja näin kattavasti yksilön perusoikeussuojan
toteuttamisessa on kirjattu tänne työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunnan
lausuntoon tämä, mitä perustuslakivaliokunta
on sanonut. Kyllä työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunta
tietysti tämän nosti myöskin hyvin vahvasti
esille. Kuulimme asiantuntijoita ja sen, kuinka suuren määrän
esimerkiksi nämä toimikunnat joutuvat käsittelemään
asioita lyhyessä ajassa. Huoli siitä todella,
miten työvoimatoimistossa jää aikaa siihen
kehittämis- ja ohjaustyöhön, täällä eri
puheenvuoroissa on myöskin tuotu esille. Ihan valiokunnan
puheenjohtajakin toi esille, että pääsääntöinen
tehtävä olisi työn saaminen työttömille
ja työnhakuohjelmien kehittäminen.
Tämä on todella ongelma, minkä työ-
ja tasa-arvoasiainvaliokuntakin nosti esille: työttömien mahdollisuuden
saada nimenomaan työtä ja osallistua työllistymistään
aidosti edistävään koulutukseen ja muihin
tarkoituksenmukaisiin toimenpiteisiin ilman, että tulee
tällaista uhkaa, pelkoa siitä, että menettää etuuksia,
ilman toimeentuloturvan menettämisuhkaa. Tämä ajatus
oli hyvin vahvasti lausunnossa esillä.
Vielä todettiin se, että nykyisillä työvoimapoliittisilla
määrärahoilla tukityössä,
koulutuksessa tai muissa toimenpiteissä on vain vähän
yli 20 prosenttia työttömistä, joten
ei voi puhua, että olisi haluttomuutta näihin
toimenpiteisiin. Kun niin paljon kuulemme eri puolilta, oikealta
varsinkin, että meillä on haluttomia työnhakijoita
tai työttömiä, niin tämä ei
pidä paikkaansa asiantuntijoiden kuulemisenkaan mukaan.
Halukkaista vain osa loppujen lopuksi pääsee näihin
toimenpiteisiin (Ed. Stenius-Kaukonen: Pitkän, pitkän odotuksen
jälkeen!) — pitkän odotuksen jälkeen. — Siihen
pitäisi puuttua erilaisin toimenpitein. Kyllä tämä lainsäädäntökokonaisuus
edellyttää jatkotoimenpiteitä, ja toivon,
että hallitukselta saataisiin esityksiä, jotka
korjaavat näitä puutteita.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Ed. Stenius-Kaukoselle se, että itse
yritin antaa tunnustusta ja kiitosta asianomaiselle valiokunnalle
tästä työstä. Liikennevaliokunnan
puheenjohtaja puheenvuorossaan totesi, että meillä myös
omassa valiokunnassa on ollut vähän ongelmia siitä,
että on lainsäädäntöä kirjoitettu
uudelleen. Mutta kun ehti syventyä pikkuisen enemmän
tähän, muun muassa kolmannen osan 9 luvun 6 §:n
3 ja 4 momentti ovat sellaista tekstiä, jossa viitataan
jonkin toisen pykälän momentin määrättyyn
kohtaan, ja sitten on kolme neljä viittausta. Siinä pitää olla
syvästi perehtynyt määrätyn
pykälän soveltamiseen, ennen kuin tästä saa mitään
sillä tavoin irti.
Arvoisa puhemies! Juuri se ongelma on tässä, että kun
aikataulukysymys on tällainen kuin meillä on,
niin ainakin ensimmäisessä käsittelyssä on
vaikea sisäistää tällaisia suuria
ongelmatilanteita, vaikka valiokunta on hyvin perusteellisesti käsitellyt
asioita ja kirjoittanut lain melkein uudelleen.
Marjatta Stenius -Kaukonen /vas:
Rouva puhemies! Kyllä tässä on vaikea
ollut sisäistää, kun tätä on
käsiteltykin. Sanoisin, että juokseva numerointi
helpottaisi tämän asian käsittelyä myöskin
huomattavasti, mutta se nyt ei ole suurin ongelma.
Ed. Leea Hiltunen nosti esille työttömyysturvalautakunnan
intressiedustuksen. Kyllä tänään vielä loppuvaiheessa
esitin, että tämä olisi pitänyt
laittaa ponneksi, mutta ed. Koski varmaan osaisi paremmin vastata,
miksi sitä ei laitettu. Pidän itse tätä kyllä ongelmana,
vaikka toisaalta tiedän, että työntekijäjärjestöjen
edustajat näissä lautakunnissa ovat yleensä ne
ainoat, jotka työntekijää puoltavat ja
usein jäävät eriävän
mielipiteen kanssa yksinään. Mutta joka tapauksessa
tähän liittyy ongelmia, jotka pitää selvittää.
Mutta meillä on vielä myöhemmin tänään
vakuutusoikeuslaki käsittelyssä. Täytyy
sanoa, että yksi syy, miksi työttömät
menettävät oikeuksiaan ja usein hyvin dramaattisella
tavalla, on se, että ensin työvoimatoimikunnan,
sitten työttömyysturvalautakunnan ja viimeksi
vielä vakuutusoikeuden käsittely kestää vuosikausia.
Sinä aikana ihminen on hyvässä uskossa,
että hän saa jonkin etuuden. Kun lopulta tulee
tämä päätös ja se on
kielteinen, niin myöskin ne muut etuudet, mihin hänellä olisi
ollut oikeus, jos hän olisi ajoissa osannut tehdä hakemuksen,
jäävät häneltä saamatta
vain sen takia, että hän ei ole osannut toimia.
Toivon, että ed. Hiltunen lukee sitä mietintöä ja
havaitsee, että näihin ongelmiin on kyllä mietinnössä kiinnitetty
huomiota. Esimerkiksi hakujärjestelmiin pitää saada
yhdenmukaisuus niin, että jos yhdestä etuudesta
tulee hylky, katsotaan esimerkiksi, että toinen on tullut
vireille samalla vastaavassa tilanteessa.
Yleiskeskustelu päättyy.