Täysistunnon pöytäkirja 157/2006 vp

PTK 157/2006 vp

157. PERJANTAINA 9. HELMIKUUTA 2007 kello 16.30

Tarkistettu versio 2.0

1) Hallituksen esitys laeiksi eräistä kirjailijoille ja kääntäjille suoritettavista apurahoista ja avustuksista annetun lain 1 §:n muuttamisesta sekä eräistä kuvataiteen tekijöille suoritettavista apurahoista annetun lain 3 §:n kumoamisesta

 

Kaarina Dromberg /kok(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa puhemies! Tämä on 24 vuoden edustajaurani huippu, että puhemiehen lisäksi olen yksin tekemässä päätöstä tästä laista eduskunnassa. Muut taitavat olla kaikki vaalikentillä. Onhan täällä yksi kuulija sentään parvella.

Hallituksen esitys laiksi kirjastoapurahan ja näyttöapurahalain muuttamisesta perustuu komission viralliseen huomautukseen, joka koskee direktiivin eräiden lainauskorvausoikeutta koskevien säännösten soveltamista. Huomautus koskee siten lainauskorvausta ja sen implementointia Suomessa. Eduskunta on joulukuussa 2006 hyväksynyt tekijänoikeuslain muutoksen, jolla lainauskorvausdirektiivi on implementoitu komission edellyttämällä tavalla. Lainmuutoksella säädettiin oikeus lainauskorvaukseen. Sen vuoksi valiokunta ei pidä tätä hallituksen esitystä tarpeellisena.

Valiokunta yhtyy hallituksen esityksen perusteluissa todettuun siitä, että kirjailijoiden ja kääntäjien apuraha- ja avustusjärjestelmä on suomalaisen kulttuurin erityinen tukimuoto. Sen tavoitteena on suomalaisen kulttuurin kirjallisten ilmaisumuotojen vahvistaminen ja siten myös suomalaisen kulttuuri-identiteetin lujittaminen. Käytännössä kirjastoapurahat ovat tärkeä tuki suomalaisen kirjallisuuden turvaamiseksi. Lainsäädäntö ei luo kenellekään subjektiivista oikeutta apurahaan tai avustukseen lain perusteella, vaan se myönnetään harkinnanvaraisesti taiteellisten ansioiden ja tarpeen mukaan.

Valiokunta kiinnittää huomiota myös siihen, että Suomi on hyväksynyt viime vuonna Unescon kulttuuri-ilmaisujen moninaisuuden suojelemista ja edistämistä koskevan yleissopimuksen. Sopimuksen määräyksissä vahvistetaan valtioiden oikeus muotoilla ja panna täytäntöön kulttuuripolitiikkansa ja omaksua toimenpiteitä kulttuuri-ilmaisujen moninaisuuden suojelemiseksi ja edistämiseksi.

Valiokunta ei pidä myöskään ehdotettua kuvataiteen tekijöille suoritettavista apurahoista annetun lain 3 §:n kumoamista tarkoituksenmukaisena tai tarpeellisena. Valiokunta huomauttaa, että näyttöapurahalakiin ei jäisi edes kulttuurielämän rikastuttamista koskevaa mainintaa. Näyttökorvausapurahajärjestelmän lähtökohtana on sitä säädettäessä ollut suomalaisessa julkisessa omistuksessa olevien teosten julkisen näyttämisen korvaaminen taiteen tekijöille. Se on myös tarkoitettu kohdistettavaksi osaksi Suomen valtion alueella tai sen kulttuuripoliittisessa vaikutuspiirissä tapahtuvaa toimintaa. Valiokunta pitää näitä lähtökohtia edelleen tärkeinä.

Edellä esitetyn perusteella sivistysvaliokunta ehdottaa, että lakiehdotukset hylätään.

Kiitos todellakin valiokunnalle yksimielisestä päätöksestä.

Tämä on sivistysvaliokunnan viimeinen lakiehdotus tältä kaudelta, joten haluan kiittää valiokuntaa asiantuntevasta ja rakentavasta yhteistyöstä.

Keskustelun nopeatahtinen osuus päättyy.

Markku  Rossi /kesk:

Arvoisa rouva puhemies! Tilaisuus antaa mahdollisuuden käyttää pienen puheenvuoron, ja en millään malta olla sitä tekemättä.

Kiitoksia tästä valmistelusta ja puheenjohtaja Drombergille asian esittelystä. On toisaalta hienoa havaita myös, että Suomessa eduskunta ja sen valiokunnat pystyvät tekemään kansallisia ratkaisuja ja tältä pohjalta lakiesityksen käsittely on täällä eduskunnassa kulkenut. Tässä mielessä — vaikka nyt todella käsitelläänkin asiaa eduskunnan toiseksi viimeisen viikon viimeisenä asiana ja sali on varsin tyhjän oloinen, mikä on toinen kysymys — valmistelutyö on tehty hyvin, ja tästä kuuluu valiokunnalle ja kaikille asian valmistelijoille parhaimmat kiitokset.

Kaarina  Dromberg /kok:

Arvoisa puhemies! Olen kiitollinen, että sain kaksi edustajaa tänne myöskin tukemaan tätä asiaa.

Keskustelu päättyy.