5) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi yliopistolain ja ammattikorkeakoululain muuttamisesta
         Hallituksen esitys eduskunnalle yliopistolain ja ammattikorkeakoululain
         muuttamisesta annetun hallituksen esityksen (HE 244/2014
         vp) täydentämisestä
      
       
         					
      
      
         
         Anna Kontula /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämän esityksen taustallahan
            on sellainen historia, että muutama vuosi takaperin hallitus
            sääti vapaaehtoisen mahdollisuuden korkeakouluille säätää ensikertalaisille
            kiintiön sisäänotoissa. No, korkeakoulut
            eivät ole tätä mahdollisuutta vapaaehtoisesti
            juurikaan käyttäneet ehkä sen takia,
            että ne haluavat mieluummin parhaat kuin nopeimmat opiskelijoikseen,
            ja nyt hallitus aikoo tehdä näistä kiintiöistä pakollisia.
         
         
         Logiikka kulkee jotenkin niin, että näin paikkoja
            saadaan useammalle hakijalle, kun niitä ei varata ikään
            kuin turhaan. Tässä itsessään
            on jo se looginen virhe, että ajatellaan, että opiskelu silloin,
            kun se ei päättyisi tutkinnon suorittamiseen,
            olisi turhaa. Näinhän ei ole, vaan meillä on lukuisia
            esimerkkejä siitä, kuinka tämän
            maan menestyksen takana on ollut ihmisiä, jotka ovat ensin
            opiskelleet yhtä ainetta ja sitten siirtyneet johonkin
            toiseen ja nimenomaan näiden kahden tieteenalan risteyksestä löytäneet
            jotain sellaista, jota kukaan aikaisemmin ei ole tullut ajatelleeksikaan.
         
         
         Toisaalta, jos joku ottaisi vastaan sellaisen opiskelupaikan,
            jossa ei sitten opiskelisikaan, sekään ei ole
            turhaa siinä mielessä, että eihän
            sellainen opiskelupaikka maksa mitään, jossa ei opiskella.
            Jos meillä on jossakin oppilaitoksessa ihminen, joka ei
            käy kursseilla eikä suorita mitään,
            niin lisäämällä tämän
            kyseisen oppilaitoksen opiskelupaikkoja voidaan kattaa siitä aiheutuva
            vaje. Näin ollen tässä hallituksen esityksessä alun
            perinkin ratkaistaan sellaista ongelmaa, jota ei itse asiassa ole
            olemassakaan.
         
         
         Arvoisa puhemies! Kun esitys oli käsittelyssä perustuslakivaliokunnassa,
            valiokunta pyysi selvittämään lain yhteisvaikutusta
            työttömyysturvalainsäädännön
            hakupakon kanssa. On nimittäin pelkona, että kun
            meillä työttömyysturvan saamisen ehtona
            nuorille on, että sinun pitää hakea ja
            ottaa vastaan koulutuspaikka, se ensimmäinen, jonka sinä saat,
            niin köyhien perheiden lapsilla ei enää ole
            mahdollisuutta niille aloille, joihinka perinteisesti on haettu
            usein monena vuonna peräkkäin. Näin esimerkiksi
            lääketieteellinen ja oikeustieteellinen tiedekunta
            olisi jatkossa entistä tarkemmin suojattu ainoastaan eliitin
            lapsille. Hyvätuloisten vanhempien lapsilla on varaa valmistautua
            pääsykokeisiin yhden ylimääräisen vuoden
            verran, ottaa vanhempiensa tuen varassa yksi vapaavuosi siihen väliin,
            eikä sitä ensimmäistä paikkaa
            ole pakko ottaa vastaan.
         
         
         No, miten sivistysvaliokunta vastasi tähän
            perustuslakivaliokunnan pyyntöön? Sivistysvaliokunta
            mietinnössään peukuttaa, että aivan
            totta, hyvä olisi selvittää — mutta
            ei selvitä. Itse asiassa sivistysvaliokunta kehuu omassa
            mietinnössään esityksen tasa-arvoa lisääviä vaikutuksia, mikä antaa
            sellaisen kuvan, että sivistysvaliokunta ei ole edes tajunnut,
            mistä tässä puhutaan näiden
            kahden lain yhteisvaikutuksessa. Minä epäilen,
            että siellä ei ole joko tutustuttu tähän problematiikkaan
            lainkaan tai sitä ei ole ymmärretty lainkaan.
         
         
         Arvoisa puhemies! On selvää, että kiintiöpakko
            rajoittaa korkeakoulujen autonomiaa. On myös hyvin mahdollista,
            että se heikentää koulutuksen tasa-arvoa
            ja hidastaa säätykiertoa entisestään.
            Tästä syystä teen esityksen kiintiöiden säilyttämiseksi
            korkeakouluissa vapaaehtoisena.
         
         
       
      
         
         Ritva Elomaa /ps:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ensin sanoisin edustaja Kontulalle, että kyllä me
            sivistysvaliokunnassa kuuntelimme monta asiantuntijaa ja emme me
            tätä mietintöä ihan noin tuosta vain
            heittäneet, että kyllä me olemme siihen
            perehtyneet ja käsitelleet asiaa monelta kantilta.
         
         
         Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi yliopistolain
            ja ammattikorkeakoululain muuttamisesta sisältää ehdotuksen
            lukukausikohtaisen käsittelymaksun perimisestä muun
            kuin EU- ja Eta-alueen valtioiden tai Sveitsin koulutusjärjestelmiin
            kuuluvan korkeakoulukelpoisuuden tuottavan koulutuksen suorittaneilta
            hakijoilta, jotta saataisiin katettua korkeakoulukelpoisuuden tarkistamisesta
            sekä tukipalveluiden järjestämisestä aiheutuvia
            lisäkustannuksia.
         
         
         Tämä uudistus on kannatettava. Taloudellisesta
            näkökulmasta se on hyväksi suomalaisille
            yliopistoille ja korkeakouluille, ja toisaalta maksettavaksi jäävä summa
            on mielestäni kohtuullinen myös hakijan näkökulmasta.
         
         
         Lakialoitteessa 91/2012 ehdotetaan lainsäädännön
            muuttamista siten, että myös suomalaiset oppilaitokset
            voisivat tarjota koulutusta maksua vastaan EU- ja Eta-alueen ulkopuolelta
            tuleville yksittäisille opiskelijoille. Suomeen opiskelun
            loputtua jäävä henkilö voisi
            vähentää verotuksessa maksamansa lukukausimaksut
            kokonaisuudessaan takaisin viiden vuoden aikana.
         
         
         Verovähennysmahdollisuus on reilu, ja tämä on
            hyvä uudistus, mutta lukukausimaksun soveltamisen suomalaisiin
            sekä EU- ja Eta-alueen sisältä tuleviin
            opiskelijoihin ei tule jatkossakaan olla mahdollista.
         
         
         Korkeakoulutukseen tulee tarjota mahdollisuus jatkossa yhä useammalle
            suomalaisnuorelle. Korkeakouluissa ja yliopistoissa on kuitenkin rajattu
            määrä opiskelupaikkoja. Joka kevät
            jää rutkasti nuoria vaille tavoittelemaansa opiskelupaikkaa.
            Itse pidän tärkeänä, että mahdollisimman
            moni suomalainen nuori saisi haluamansa opiskelupaikan, ja tässä mielessä EU-
            ja Eta-alueen ulkopuolelta tuleville tarjottavien opiskelupaikkojen
            määrää tulisi rajata.
         
         
         Vuosina 2012—2014 toteutettiin lukukausimaksukokeilu.
            Mielestäni EU- ja Eta-alueen ulkopuolelta tulevien tulisi
            maksaa lukukausimaksu. Se on yksi mahdollisuus oppilaitoksille kattaa
            edes osa toimintamenoistaan.
         
         
         Täällä eduskunnassa puhuttiin eilen
            opetuksesta ja koulutuksesta välikysymyksen yhteydessä.
            Massiivisia leikkauksia on koulutukseen tullut tämän
            hallituskauden aikana, valitettavasti, ja leikkauksia on luvassa
            myös seuraavalla hallituskaudella. On aika alkaa puhua
            lukukausimaksuista juuri EU- ja Eta-alueen ulkopuolisille maille,
            ei siis EU-maalaisille ja suomalaisille.
         
         
         Tämä on sikäli tärkeä asia,
            että se jätettiin nyt käsittelemättä tällä hallituskaudella,
            mutta koska taloustilanne on nyt vaikea ja valtion täytyy
            alkaa kehitellä näitä säästöpaikkoja,
            mistä voisi saada niitä säästöjä,
            tämä on yksi mahdollisuus, vaikkakaan ei kovin
            suuri säästökohde, mutta tästä pitää mahdollisesti
            aloittaa, ja siitä tullaan varmaan keskustelemaan seuraavalla
            hallituskaudella. — Kiitos.
         
         
       
      
         
         Tarja Filatov /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Jos äsken kiittelin tuota edellistä koulutuslakia,
            niin tähän täytyy kyllä suhtautua
            vähän kriittisemmin. Tavoite on hyvä:
            se, että työurat pitenisivät ja nuoret
            pääsisivät esimerkiksi lukiosta mahdollisimman
            nopeasti korkeamman tason opintojen piiriin. Mutta keino, joka tässä on
            valittu, lyö kyllä korvalle työuratavoitteita
            toisaalla.
         
         
         Jos ensimmäistä kertaa opintoihin pyrkivä nuori
            tämän lain myötä voittaa, niin
            se ihminen, joka on yhden tutkinnon itsellensä opiskellut mutta
            ei jostakin syystä ole työllistynyt tai haluaisi
            jatko-opiskella tai täydentää opintojansa
            jollakin toisella sektorilla, on sitten se häviäjä.
         
         
         Me tiedämme, että nykymaailmassa usein tarvitsemme
            moniosaajia, me tarvitsemme tätä erilaisten sektoreiden
            ikään kuin ristiin kytkemistä, jotta
            syntyisi niitä luovia ratkaisuja, joilla Suomi sitten menisi
            eteenpäin.
         
         
         Yhdyn myös siihen kritiikkiin, mitä edustaja Kontula
            esitti liittyen näiden vähävaraisempien nuorten
            valinnanmahdollisuuteen tämän lain jälkeen.
            Luulenpa, että tämä laki on jo ennen
            kuin se on tullut voimaan estänyt joitakin nuoria ottamasta
            vastaan opiskelupaikkoja tai hakeutumasta opintoihin, koska he ovat
            pelänneet, että he menettävät
            tuon mahdollisen ensisijaisuuskiintiönsä korkeakouluopinnoissa.
            Toisaalta taas monet sellaiset nuoret, joilla ei ole varaa kieltäytyä opinnoista
            tai toisen asteen opinnoista sen vuoksi, että heillä ei
            ole työtä, jolla he itsensä elättäisivät,
            menevät itsellensä vastentahtoiseen koulutukseen
            vain sen vuoksi, että he saavat jotakin kautta toimeentulonsa.
            He ikään kuin joutuvat sitten toissijaiseen asemaan
            pyrkiessään vaikkapa korkeakouluopintoihin.
         
         
         Minusta on harmillista, että tämä ei
            käynyt työelämä- ja tasa-arvovaliokunnassa
            tämän kouluttautumaan hakemisvelvollisuuden osalta,
            koska olisi ollut asiallista, että tässä yhteydessä olisi lievennetty
            noita pykäliä enemmän kuin nyt on tehty,
            jotta nämä mainitsemani hankaluudet olisi saatu
            pois.
         
         
       
      
         
         Anna Kontula /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Olen todella huolissani siitä putkitutkintokoulutuspolitiikasta,
            jonka linjan tuntuu koko sali, myös monet opposition edustajat,
            täällä omaksuneen. Itse olen sattunut
            syntymään historiallisesti ja alueellisesti aivan
            poikkeukselliseen paikkaan, nimittäin 70-luvun Suomeen,
            minkä seurauksena köyhän perheen tyttölapsi
            on saanut opiskella 24 vuotta. Se on jotain, joka on ihmiskunnan
            historiassa aivan ennenkuulumatonta. Toistan: aivan ennenkuulumatonta.
            Nyt näyttää siltä, että tämä ikkuna
            on sulkeutumassa. Jos minun nuoruudessani olisi ollut sellainen
            työllisyys- ja koulutuspolitiikka, jota me nyt tavoittelemme,
            olisin tällä hetkellä siivoojana.
         
         
         Arvoisa puhemies! En sano etteikö elämä siivoojanakin
            yksilöllisesti olisi voinut olla ihan hyvää elämää,
            ihan tyydyttävä elämä. Mutta
            yhteiskunnallisesti meillä ei ole varaa sellaiseen eriarvoisuuteen,
            mitä näillä linjauksilla ollaan tuottamassa.
         
         
       
      
         
         Jari Myllykoski /vas:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Nyt puheenvuoro menisi melkein toistamiseksi,
            ja lyhennän sitä. Edustaja Filatov hyvin kuvasi
            sen juuri, mitä ristiriitoja tässä on,
            joita olisi pitänyt enemmän käsitellä.
            Edustaja Kontula kruunasi sen vielä sillä, että me
            olemme kuitenkin niin pieni kansa, että me emme oppimateriaalisena
            yhteisönä pysty torjumaan ja karsimaan sellaista
            osaamishalukkuutta, jota ihmisillä on. Kaikkia niitä ihmisiä,
            joilla on potentiaalinen mahdollisuus, meidän järjestelmä ei
            saa sulkea pois joidenkin resurssien kaventamisella siitä,
            kuinka ihmiset voivat hakeutua koulutukseen.
         
         
         Meidän pitää olla avoimempia, meidän
            pitää antaa useampia mahdollisuuksia. Työelämän hektisyys
            ja muutokset edellyttävät sitä, että meidän
            pitää pystyä aina useammin, jo ehkä kesken opintojen,
            muuttamaan sitä. Kun nuori ihminen näkee, että nyt
            tämä teknologinen ala tai joku muu ala ei enää ehkä työllistäkään
            eikä luo mahdollisuuksia oman itsen elättämiseen,
            niin pitää olla joustavuutta, jotta tämän
            meidän populaation, joka pyörittää tätä reilua
            viisimiljoonaista kansaa, kaikki osaamiskyvyt voivat saada mahdollisuuden
            opiskella ja tuottaa sitä kautta uutta hyvinvointia.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyi.