14) Hallituksen esitys laeiksi vankeuslain 12 luvun ja tutkintavankeuslain
         8 luvun muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Ben Zyskowicz /kok:
            		
         
         
         Herra puhemies! Tässä hallituksen esityksessä on
            kyse siitä, että korjataan vankeuslain edelliseen
            versioon jäänyttä asiaa, joka oli johtamassa
            suuriin käytännön ongelmiin vankiloissa.
            Kyse on siis oikeudesta tarkastaa ja avata vangeille tulevia ja
            vangeilta lähteviä postilähetyksiä.
            Olen jo aikaisemmin sanonut, että minun mielestäni
            on hieno asia, että hallitus ja ministeri Luhtanen ripeästi
            tarttuivat tähän asiaan sen jälkeen,
            kun oli nähty, että uusi laki eduskunnan säätämässä muodossa
            johti käytännön ongelmiin vankiloissa,
            ja oli hyvä asia, että hallitus toi tämän
            korjausesityksen tänne eduskuntaan. On hieno asia, että eduskunta
            on nyt hyväksynyt lain sellaisessa muodossa, joka toivottavasti
            käytännössä merkitsee sitä,
            että vankiloihin tuleva ja sieltä lähtevä posti
            ei ole omiaan mahdollistamaan rikollisen toiminnan jatkamista tai sitten
            tuomaan vankiloihin kiellettyjä aineita tai esimerkiksi
            varoja, joita sinne ei saa lähettää ulkopuolelta.
         
         
         Kaiken kaikkiaan toivoisin, että jatkossa täällä eduskunnassa
            ja tietysti myös hallituksessa näissä vankeusasioissa
            kuunneltaisiin herkemmällä korvalla asiantuntijoiden,
            joilla tarkoitan tässä tapauksessa ennen kaikkea
            vartijoita, näkemyksiä ja kokemuksia, jotta lait
            säädettäisiin tavalla, jotka ovat omiaan
            vahvistamaan oikeusturvaa ja pitämään
            konnat telkien takana sellaisissa olosuhteissa kuin asiaan kuuluu.
         
         
       
      
         
         Kimmo Sasi /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä, että tämä hallituksen
            esitys hyväksytään ja hyvin nopealla
            aikataululla. Käsittelyn yhteydessä sekä perustuslakivaliokunta
            että lakivaliokunta olivat tutustumassa kahteen vankilaan
            ja postinkäsittelyyn näissä vankiloissa.
            Täytyy sanoa, että se muoto, joka lakivaliokunnassa aikanaan
            omaksuttiin, oli tarpeettoman tiukka, ja varsinkin kun asianomaiset
            vankilan henkilökuntaan kuuluvat halusivat tulkita tuota
            lakia hyvin tiukasti, minkä ymmärrän,
            koska he toimivat virkavastuulla, oltiin päätymässä tilanteeseen,
            jossa käytännössä kirjeitten
            tarkastaminen on erittäin vaikeaa. Käytännön
            tilanne osoitti sen, että on tarvetta selvästi
            avata näitä kirjeitä niitten koon ja
            muodon perusteella, jos epäillään, että niissä on
            muutakin kun salaisia viestejä, ja siinäkin tilanteessa
            , jos on perusteltua syytä epäillä yleisesti
            olosuhteista riippuen sellaista, että kirjeissä on
            jotakin epäasiallista, ne voidaan avata.
         
         
         Tärkeätä on kuitenkin se, että itse
            viestiin ei pitäisi puuttua. Sitä ei pitäisi
            lukea muuta kuin aivan perustellusta syystä, koska vangillakin
            on oikeus saada viesti, joka on suojattu. Täytyy sanoa,
            että tosiaan näitä ongelmia, kun vangit
            tietävät, että tarkastusoikeus on rajattu,
            alkoi esiintyä varsin paljon ja huumeita alkoi tulla vankiloihin. Tässä suhteessa
            se ratkaisu, joka nyt tehdään, toivottavasti pitää huolta
            siitä, että vankilat ovat jatkossa turvallisia
            sekä vankiloiden henkilökunnalle että myöskin
            vangeille.
         
         
       
      
         
         Oikeusministeri Leena Luhtanen
         
          Arvoisa herra puhemies! Minä olen todella tyytyväinen siitä,
            että valiokunnat saivat tämän asian näin
            nopeasti käsiteltyä ja näin myönteisesti
            vastaanotettuna. Nämä pienet korjaukset, mitä on
            tehty, uskon näin, myös edesauttavat tämän
            asian toimeenpanoa järkevästi ja kaikkien osapuolten kannalta
            paremmalla tavalla. Menettelyhän oli poikkeuksellinen,
            mistä vielä lausun kiitokseni, että tämä todella
            käsiteltiin nopeasti.
         
         
       
      
         
         Ilkka Taipale /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Olen tyytyväinen siitä,
            että myös kokoomuksen johto on välillä kiinnostunut
            vangeista ja vankiloista mutta ikävä kyllä vain
            pienistä yksityiskohdista, jotka eivät ole vankiloiden
            ja koko vankeusjärjestelmän pääepäkohtia.
         
         
         Englannissa on suhteellisesti kaksi kertaa enemmän
            vankeja kuin Suomessa , 80 000. Meillä vankiluku
            on noussut 40 tai 50  prosenttia kymmenessä vuodessa.
            Meidän on puututtava tähän poliittisesti,
            olkoonkin että helsinkiläisenä saatan
            olla tyytyväinen siitä, että siellä on
            800 helsinkiläistä vankia, joilla on äänioikeus
            vuoden 1970 jälkeen, kun muualla maailmassa yleensä vangeilla
            ei ole äänioikeutta. Vangit minut ensimmäisen
            kerran tänne äänestivätkin,
            olkoonkin, että ei vuonna 1970, koska ministeri Laaksonen — vangit
            saivat äänestää — ei
            toimittanut äänestyslaatikoita riittävän
            ajoissa vankilaan, joten hävisin hänelle silloin
            200 äänellä.
         
         
         Mutta haastan, ed. Zyskowicz, teidät kilpailuun vankien
            puolesta, vankilareformin puolesta, ja katsotaan, kumpi saa sieltä enemmän ääniä.
            Tampereella
            on 200 vankia, Espoolla, joka on rikas, ei ole kuin satakunta, sen
            takia tamperelaiset ja espoolaiset eivät ole niin kiinnostuneita
            vankien asemasta.
         
         
       
      
         
         Raimo Vistbacka /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
            oli tarpeellinen ja aika poikkeuksellinen, kun ottaa huomioon, kuinka lyhyen
            aikaa laki oli ollut voimassa, ja siitä voi antaa kyllä tunnustuksen
            oikeusministerille, että hän toi niinkin nopeasti
            tämän uuden hallituksen esityksen, jolla parannetaan
            sitä tilannetta, joka vankiloissa oli syntynyt.
         
         
         Tässä yhteydessä kyllä voi
            todeta sen, että toivoisi myöskin vankiloihin
            lisää henkilökuntaa sillä tavoin,
            että henkilökunta pystyisi huolehtimaan edes niistä virkatehtävistä,
            joita heillä on.
         
         
         Mutta, arvoisa puhemies, kaiken kaikkiaan voi todeta, että tämä menettely,
            joka tässä on, on ollut hyvin poikkeuksellista.
            Harvoin ministeri tuo uudelleen esityksen, kun on huomattu aukkoja,
            niin kuin tässä oli.
         
         
       
      
         
         Petri Salo /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Vaikka ed. Taipale toisin väitti,
            niin kokoomus on koko tämän vankeuslakipaketin
            yhteydessä ollut hyvin kiinnostunut siitä, kuinka
            meidän vankeinhoitoamme järjestetään
            tulevaisuudessa ja kuinka saadaan vähennettyä ja
            estettyä uusintarikollisuutta. Me olemme lakivaliokunnassa tehneet
            mittavan paketin, yhden tämän eduskunnan suurimmista
            lakipaketeista, ja epäilimme kyllä jo silloin
            tätä kohtaa, mikä perustuslakivaliokunnan
            lausunnossa tuli, että tästä kirjeiden tarkastuksesta
            saattaa tulla ongelmia. Mutta silloin asiantuntijat kertoivat, että niitä ongelmia
            ei tule, vaan vankilassa voidaan hoitaa asiat siten, että nykykäytäntö säilyy,
            mikä oli silloin ennen uutta vankeuslakipakettia voimassa,
            mutta silti ongelmat tulivat ja tulivat hyvin suurella voimakkuudella,
            mitä osoittaa, että sosialidemokraattinen oikeusministerikin
            joutui tähän asiaan paneutumaan hyvin pian.
         
         
         On hyvä, että tämä paketti
            on nyt meidän käsittelyssämme ja tämä oikaisu
            tehdään, mutta edelleen vankilaan jää suuria
            ongelmia. Meillä tulee esimerkiksi vierasryhmien kautta,
            ja kun vangit palaavat lomilta, niin myös heidän
            sisällään suuria määriä huumeita
            ja erilaisia aineita vankilaan, jotka aiheuttavat siellä levottomuutta, häiriöitä.
            Myöskin rikollista toimintaa johdetaan tänä päivänä vankilasta
            paljon enemmän kuin ed. Taipalekaan mahtaa edes uskoa ja
            tietääkään. Edelleen meillä Suomessa
            on paljon ulkomaisia vankeja, jotka ovat saaneet pitkän
            vankeustuomion Suomessa, ja olen ehdottomasti sitä mieltä ja
            myös kokoomus on sitä mieltä, että näitten
            ulkomaisten vankien pitäisi päästä kärsimään
            rangaistusta omaan kotimaahansa.
         
         
       
      
         
         Seppo Lahtela /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Jatkaisin suoraan siitä, mitä ed.
            Salo puheenvuorossaan juuri lausui, mutta vähän
            eri sanoin. Näiden ulkomaisten vankien ei pitäisi
            päästä suorittamaan kotimaassaan vankeusrangaistusta
            vaan heidät pitäisi välittömästi
            passittaa sinne suorittamaan sitä vankeusrangaistusta, koska
            monet eivät halua sinne mennä.
         
         
         Tämä keskustelu osoittaa sen, että kyllä eduskunnassa
            ja oikeusministeriössä on tahtoa silloin, kun
            tiedetään, että epäkohta syntyy.
            Muistan, kun tätä viime kaudella käsiteltiin,
            että kyllä selkeä mieliala oli sellainen,
            että tämä ei voi toimia, mutta tämä nyky-yhteiskunnassa
            päätöksenteossa vallalla oleva kaiken
            hyväksyvä liberalismi ujutettiin tähänkin.
            Mutta kun nyt sitten sattuu — kiitos oikeusministerille — että ministerillä on
            sydäntä ja ajatuksia, niin syntyy nopea esitys
            ja nopea päätös täällä,
            ja tästä kiitos ministerille. Jos olisi ollut
            ministerinä joku, joka ei näe tätä asian
            todellisuutta, niin tästä ei olisi mitään tullut
            eikä tämä olisi mihinkään
            edennyt, kun ei olisi tullut esitystä.
         
         
       
      
         
         Oikeusministeri Leena Luhtanen
         
          Arvoisa herra puhemies! Käytänpä tässä nyt
            sitten tilaisuutta hyväkseni sanoakseni muutaman sanan
            ulkomaisten vankien siirtämisestä kotimaahansa.
         
         
         Tämä puitepäätösehdotus
            oli meidän EU-kautemme yksi prioriteetti. Suomi toimi Suomen aloitteesta
            Ruotsin ja Itävallan kanssa yhteistyössä.
            Meillä oli yhtenä pääasiana
            EU:ssa puheenjohtajuuskaudellamme saada aikaan puitepäätös vankien
            siirtämisestä kotimaahansa. Saavutimme viimeisessä joulukuun
            kokouksessa yhteisymmärryksen 24 maan välillä siitä,
            että pidimme tärkeänä, että vangit
            kärsivät rangaistuksensa kotimaassaan ja näin
            sopeutuvat paremmin omaan kotimaahansa ja siihen yhteisöön,
            jossa he ovat eläneet ja jonka kieltä he puhuvat.
            24 maata tuli kompromissiesitykseni taakse. Ainoastaan Puola vastusti,
            minkä takia tätä periaatepäätöstä,
            puitepäätöstä, ei saatu aikaiseksi.
         
         
         Nyt tällä viikolla torstaina Saksan puheenjohtajuuskaudella
            jatkamme tämän puitepäätöksen käsittelyä.
            Nyt siellä on mukana siis jo 27 maata, ja tälläkin
            hetkellä ainoastaan Puola vastustaa. Nyt on kyse siis siitä,
            millä tavalla ja millä ehdoilla Puolan saamme
            mukaan tähän puitepäätökseen.
            Tämä ratkaisisi hyvin suurelta osin tietysti tämän
            vankien siirtämisen ulkomaille.
         
         
         Meillähän on Viron kanssa omat sopimuksemme.
            Tapaan ensi viikolla Viron oikeusministerin, jolloin myös
            tätä yhteistyötä käsittelemme.
         
         
       
      
         
         Petri Salo /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Oikeusministeri on tässä tehnyt
            hyvää työtä nimenomaan EU-maiden osalta.
            Viittasitte myöskin Viroon, kun tiedetään,
            että meillä on paljon myöskin virolaisia vankeja,
            jotka ovat syyllistyneet vakaviin huumausainerikoksiin.
         
         
         Tänään lakivaliokunta käsitteli
            asiaa tutkintavankien osalta, ja siinäkin päästiin
            ehkä aimo askel eteenpäin mutta ei ollenkaan vielä riittävästi.
         
         
         Te tiedätte myöskin, että meillä on
            paljon myöskin EU:n ulkopuolisista valtioista huumausainerikollisia
            ja muita törkeitä rikollisia, jotka viettävät
            pitkiä aikoja vankiloissamme. Miten on tilanne esimerkiksi
            Venäjän suhteen? Onko oikeusministerillä halua
            ja valmiuksia edetä samalla pontevuudella myöskin
            muitten kuin EU-valtioiden vankien palauttamisessa? Sen lupaan teille,
            kun tunnen oman eduskuntaryhmäni, että oppositiopuolue
            kokoomus antaa teille näissä ponnistuksissa kaiken
            mahdollisen tuen.
         
         
       
      
         
         Markku Rossi /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Suomen perustuslain perusoikeuksien
            10 § kertoo yksityiselämän suojasta seuraavaa:
            "Kirjeen, puhelun ja muun luottamuksellisen viestin salaisuus on
            loukkaamaton."
         
         
         Arvoisa puhemies! Tällä perusteella perustuslakivaliokunta
            on käsitellyt tätä kysymystä alun perin.
            Toivon, että tämä ei ole tälle
            eduskuntasalille ja päättävälle
            eduskunnalle poliittinen kysymys sillä lailla kuin se näytti
            tuossa nousevan. En halua uskoa myöskään,
            että yksikään ministeriö sinällänsä on
            sen kummemmin jonkin puolueen ikään kuin puolueellinen
            ministeriö, vaan ministeriöt tekevät
            eduskunnan valvonnassa omaa työtään ja
            siellä on sitten kunkin ministeriön johdossa ministeri,
            joka tekee sitä omaa työtään.
         
         
         Tässäkin asiassa on kysymys vakavasta asiasta,
            ja silloin, kun puhutaan perusoikeuksista, kyllä ne ovat
            meidän kaikkien yhteisiä ja kaikkien kansalaisten
            yhteisiä kysymyksiä. Sinällänsä oli mielenkiintoista
            varsinkin, kun tämän alkuperäisen, ensimmäisen
            lakiesityksen käsittelyn yhteydessä entinen perustuslakivaliokunnan
            puheenjohtaja ed. Zyskowicz arvosteli perustuslakivaliokuntaa juuri
            vähän samaan tapaan kuin ed. Lahtelakin tuossa,
            että se on liian liberaalisti tarkastellut tätä kirjeen
            loukkaamattomuutta ja sen salaisuutta, sen viestin salaisuuden loukkaamattomuutta.
            Odotin kyllä silloin, että perustuslakivaliokunnan
            puheenjohtaja, ed. Sasi, olisi puolustautunut, mutta ehkä veri
            oli vettä sakeampaa silloin siihen keskusteluun.
         
         
         Joka tapauksessa käytäntöhän
            osoitti vankiloissa, että tilanne on mennyt kestämättömään vaiheeseen.
            Nyt sitten uusi esitys, jonka eduskunta on käsitellyt myös
            ripeästi, tuo toivon mukaan sen korjauksen, mikä tarvitaan,
            nimenomaan että vankiloissa voidaan noudattaa sellaista
            käytäntöä, joka on sitten sen
            vankilan terveen järjen ja arkipäivän
            käytännön mukaista. Sinällänsähän
            voi sanoa, että viranomaiset Suomessa elikkä oikeusministeriön
            alaiset virkamiehet toteuttivat eduskunnan lainsäädäntöä varsin
            tarkkaan. En tiedä, osasiko heitä joku oikein
            opastaa vai ei, mutta he pyrkivät pilkuntarkkaan noudattamaan
            sitä lainsäädäntöä,
            mitä eduskunta teki, ja todettiin, että se ei
            vaan kerta kaikkiaan toimi.
         
         
         Kysymys on myös tämän lain yhteydessä siitä,
            miten turvataan vartijoiden ja myös muun henkilökunnan
            oikeudet. Hyvin helposti käy niin, että kun epäillään
            ja on liian tiukat säädökset kirjeiden
            avaamisen ja tarkastamisen suhteen, kyllä käytännössä valitettavasti
            vartijoille tulee syytteitä, kanteluita, muistutuksia,
            ja on myös päätöksiä,
            joissa vanginvartijat ovat saaneet siitä tuomioita, että on
            menetelty ohjeiden ja lain vastaisesti.  Siinä  mielessä pelisääntöjen selkiyttäminen
            on äärimmäisen tärkeää,
            ja tässä suhteessa lakia ja sen toimivuutta on
            syytä seurata, kuinka tilanne vankiloissa sitten kehittyy.
         
         
         Voisi sanoa myös niin, että lähtökohtaisesti voisi
            olla paikallaan jatkossa sen arvioiminen, että kaikki vankiloihin
            vangeille tuleva posti avataan automaattisesti. Silloin, jos se
            on kaikilla tiedossa, se poistaa myös sen yhden ongelman, mikä tänä päivänä siihen
            sisältyy. Vankiloissa on vankeja, jotka on siellä vankilan
            sisällä pakotettu toimimaan kuriireina, eli kun
            tulee tiettyä postia, niin se tuleekin jonkun toisen vangin
            kautta. Hänet on pakotettu siihen, ja vankilassa silloin
            ei pystytä sanomaan mitään. Tämä vanki,
            jolle kirjeet tulevat, voi olla täysin ikään
            kuin vankilan sisäisen toiminnan ja muunkin perusteella
            harmiton, ja ei häntä epäillä mistään,
            mutta hänet pakotetaan tuohon kuriiritoimintaan. Tämä on
            myös oikeusministeriössä tiedossa, ja
            on syytä jatkossa arvioida, mikä on sitten oikea
            tapa.
         
         
         Selkeät pelisäännöt ovat
            varmasti vankilan itsensä, vartijoiden, henkilökunnan,
            mutta joissakin tapauksissa myös vankien kannalta kaikkein parhaita.
            Se on sitten toinen kysymys, kun tullaan taas takaisin tähän
            perustuslakiin ja muun muassa kirjeen ja viestinnän salaisuuteen.
            Haluan, herra puhemies, todeta, että sen on kyllä periaatteessa
            nimenomaan — mihin täällä viitattiin — sen
            viestin sisällön sinällänsä,
            oltava yhtä suojattu, onpa kysymys sitten vangeista tai
            vaikkapa pääministeristä tai kenestä tahansa,
            kenenkä yksityistä viestiä halutaan julkisuudessa
            tai jossakin muussa tapauksessa käyttää.
         
         
         Tässä suhteessa meidän perustuslakimme
            ja muut lait ovat kyllä ja niiden tulee olla ihan tasavertaisia
            kaikkiin kansalaisiimme nähden.
         
         
       
      
      Ed. Eero Heinäluoma merkitään
         läsnä olevaksi.
      
      
      
         
         Arja Alho /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Varmaan on nyt joku mielipidemittaus kertonut,
            että kansalaiset haluavat kuria ja järjestystä,
            ja siksi täällä kaikki nämä puheenvuorot
            on käytetty. Tosiasiahan nimittäin on se, että eihän
            tätä lainsäädäntöä olisi
            tarvittu. Siinä aikanaan tehdyssä, perustuslakivaliokunnan
            myötävaikutuksella tapahtuneessa linjauksessa,
            että kirjeet voidaan avata perustellusta syystä,
            ongelma, johonka myöskin perustuslakivaliokunta ja lakivaliokunta
            saattoi vankiloissa tutustua, aiheutui nimenomaan liian ahtaasta
            tulkinnasta.
         
         
         Sitten voi kysyä, mistä syystä viranomaiset ohjeistavat
            ja pelkäävät ottaa riskejä ja
            ikään kuin antaa järjen käytön
            mahdollisuuksia myöskin vankeinhoidossa. Se on tietysti
            sitten aika paljon pitempi kysymys. Johtuuko se sitten siitä, että esimiehet
            eivät seiso alaistensa takana, vai mistä on kysymys?
            Mutta joka tapauksessa kysymys oli tässä ennen
            kaikkea tulkinnasta, joka oikeastaan kiteytyy yksittäinen-sanaan.
            Tässä tapauksessa oli annettu ohjeistus siitä,
            että aina yksittäistä kirjettä on
            voitava epäillä, eikä lainkaan ajateltu
            sitä, että kysymys on vankeinhoidon kokonaisuudesta
            ja sieltä tulevasta informaatiosta ja tiedosta, jonka pohjalta
            on perusteltua syytä epäillä jonkun asian
            olevan sellainen, että se edellyttää kirjeen
            tarkastusta joko sen vuoksi, että vankilaan tulee huumeita,
            tai siksi, että näitä kirjeitä käytetään
            esimerkiksi järjestäytyneen rikollisuuden keskinäisessä viestinvaihdossa.
         
         
         Mutta, totta kai, valiokunnat ovat tehneet työtä,
            kun kerran asiasta ongelma tuli. Sen voin kyllä omasta
            puolestani sanoa, että meillä on äärettömän
            taitava, luotettava ja hyvä vankilahenkilöstö,
            ja uskon, että he kyllä tekevät työtänsä ja tämänkin
            jälkeen varmasti vielä paremmin osaavat nähdä,
            milloin kirjeiden avaaminen on perusteltua ja milloin taas ei. Aivan
            kuten täällä on sanottu, tarkoitus ei
            ole tietenkään se, että kirjeitä sinänsä ryhdytään
            aina lukemaan, siihen eivät vankiloiden resurssit tule
            edes riittämään, mutta sehän
            olisi tietysti se tapa, jolla esimerkiksi järjestäytyneen
            rikollisuuden viestinvaihtoa voitaisiin selvittää.
         
         
         Tällä tavalla saadaan kiinni ennen kaikkea huumeita
            ja varmaan rahaa myöskin. Mutta sitten tietysti voi kysyä,
            että kun vankiloihin huumeita menee, pitäisikö vankiloissa
            sittenkin myöskin lyhytaikaisemmille vangeille tarjota mahdollisuutta
            katkaisuhoitoon. Voisi pohtia myöskin korvaushoitoa. On
            aika hullua, että tällaista bisnestä pyöritetään
            juuri sen takia, että ihmiset ovat suljetuissa olosuhteissa.
            Pitäisi ehkä olla niin, että olisi eri
            osastot niille vangeille, joilla on vierailuoikeus jnp. Täytyy
            tehdä paljon rakenteellisiakin muita muutoksia huumeettomien
            vankiloiden luomiseksi kuin se, että kirjeitä ryhdytään
            avaamaan.
         
         
         Haluan myöskin korostaa, että kun vankiloissa
            mielestäni on erittäin  osaava   ja    ammattitaitoinen
            henkilöstö, se tarvitsee myöskin meidän
            kaiken tukemme tilanteessa, jossa Suomen vankien määrä on
            ehdottomasti liian suuri vankiloiden kantokykyyn nähden.
         
         
         Sitten vielä erityisesti haluan mainita niistä viehättävistä huumekoirista,
            jotka tekevät innokkaasti häntä heiluen
            työtänsä varsin kummallisissa työolosuhteissa.
            Niiden nenän haistamiskyky on niin hyvä, ettei
            työ montaa minuuttia kestä, ja siksi on kauhean
            väärin, että sekin viehättävä huumekoira,
            jota taputtelin, joutuu haistelemaan kirjeitä kellarikäytävässä,
            jossa vuorivillat ovat esillä. Kyllä varmaan nyt
            vankeinhoidon piiristä pitäisi löytyä sen
            verran rahaa, että laitetaan tämmöiset
            perusasiat kuntoon, ja järjen käyttöä voisi noin
            ylipäätänsä myöskin
            ohjeistuksessa harjoittaa ja tukea vankiviranomaisia heidän
            työssään.
         
         
         Vankila on vapauden menetystä, ja siellä ei tietenkään
            samanlaisia kansalaisoikeuksia voi ollakaan vangeilla, mutta kyllä peruslähtökohta
            kuitenkin
            on, että vankilassa suoritetaan rikoksesta rangaistusta
            ja tärkeätä on myöskin huolehtia
            siitä, että koko vankeinhoito myöskin
            pystyy palauttamaan vangit yhteiskuntaan. Se koko keskustelussa
            kirjeiden avaamisesta on jäänyt tavattoman vähälle.
            On tärkeätä huolehtia siitä,
            että vankilakierre ei jatku vaan vankilassa on todella tullut
            sovitettua se rikos, joka yhteiskuntaa vastaan on tehty, ja siellä voidaan
            hakea eväät myöskin uudelle elämälle
            ja sopeutumiselle. Tässä mielessä yhteydenpito
            omaisiin voi olla hyvin tärkeä asia, ja sitä myöskin
            kirjeet ovat.
         
         
       
      
         
         Oikeusministeri Leena Luhtanen
         
          Arvoisa herra puhemies! Voin vakuuttaa ed. Alholle, että tämä lainmuutos,
            sinänsä pieni mutta tärkeä,
            tarvittiin todella juuri sen järkevän ja tasapainoisen vankilatoiminnan
            takaamiseksi. Myös sitten sen voin sanoa, että nämä meidän
            erittäin pätevät ja hyvät vankilaviranomaisemme
            nimenomaan ovat tätä asiaa esittäneet
            ja ovat tähän muutokseen erinomaisen tyytyväisiä.
         
         
         Olen tietenkin, ja uskon, että koko tämä auditorio
            on, tietoinen siitä, että eihän tällä ratkaista koko
            vankeinhoitoa. Se, mihinkä olen pyrkinyt ja mitä olen
            tehnyt nyt vankeinhoidon tilanteen ratkaisemiseksi, on juuri se — siis
            ainakin osittain — että asetin selvitysmies Wuolijoen
            tekemään ehdotuksia vankeinhoidon talouden, johtamisen ja
            ohjaamisen suhteen, ja niitä toimenpiteitä olen juuri  toimeen   laittamassa   ja
            epäkohtia
            korjaamassa.
         
         
         Tässä itse asiassa puheenvuoron pyysin, kun ed.
            Salo kysyi siitä, mitä tehdään
            muiden EU:n ulkopuolisten vankien siirron suhteen, Venäjän ja
            myös näitten muiden maiden suhteen. Nyt tietysti
            tämä EU:n puitepäätös
            olisi ratkaissut asian, ja toivon, että se ratkeaa siis
            vielä tällä viikolla, ja toivon, että ratkaisu
            ei ole kovin vesittynyt EU-maiden välillä.
         
         
         Mutta sitten ovat nämä muut maat, ja meitä tietysti
            Venäjä koskettaa eniten. Nämä tapaukset neuvotellaan
            lähes kaikki erikseen, koska on tietysti, niin kuin tietysti
            EU:n puitteissakin, hyvin tarkasti otettava huomioon kaikki ihmisoikeuskysymykset,
            kaikki siihen liittyvät tuomioistuinten päätökset
            ja koko vastaanottavan maan tilanne. Venäjän kanssa
            itse asiassa ei näitä neuvotteluita niin kovin
            tiuhaan käydä, mutta olen käynyt niitä heti
            tähän toimeen ryhtymisen alusta lähtien,
            ja jokainen tilanne katsotaan itse asiassa erikseen. Tästä syystä nimenomaan,
            jotta meille tulisi tällainen järkevä,
            kaikki ihmisoikeudet täyttävä normisto
            vankien siirtoon, tämä EU:n puitepäätös
            olisi ensimmäinen tavoite. Sitten tietysti, kun tiedämme,
            että esimerkiksi Venäjällähän olot
            vaihtelevat kovasti, vankilat ovat erilaisia, siellä on
            ihan erilaiset järjestelmät, uskon, että neuvotteluja
            vielä käydään aika pitkään,
            ennen kuin saadaan aikaiseksi sellaisia kahdenvälisiä sopimuksia,
            jotka olisivat nopeita ja yksinkertaisia. Näitä neuvotteluja
            siis käydään.
         
         
         Muiden maiden kanssa, EU:n ulkopuolisten maiden kanssa, en ole
            käynyt erillisiä neuvotteluja muuta kuin Venäjän
            kanssa ja Viron kanssa sikäli, että kun ei tätä puitepäätöstä vielä ole,
            niin Viron kanssa meillä on Euroopan neuvoston ihmisoikeustuomioistuimen
            hyväksymä järjestelmä, jonka
            puitteissa kaikki Viron vankilat on huolella läpikäyty,
            menettelytavoista sovittu. Ainoa siinä on se, että se
            menetelmä ja menettelytapa on vielä kovin hidas.
            Näistä pullonkauloista Viron ministerin kanssa
            nyt sitten juuri vielä neuvottelemme ja siitä,
            millä tavalla tätä tilannetta voidaan
            ikään kuin käydä läpi
            vielä nykyistä tehokkaammin.
         
         
       
      
         
         Ben Zyskowicz /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Hyvät kollegat! Ajattelin
            kommentoida muutamaa näkökohtaa, jotka tässä keskustelussa ovat
            tulleet esiin.
         
         
         Ensinnäkin ed. Taipaleelle toteaisin, että kokoomus
            on todellakin kiinnostunut vankiloiden ja vankeusrangaistusten kehittämisestä laajasti
            ottaen
            eikä pelkästään tästä yksityiskohdasta, josta
            nyt on kyse, eli kirjesalaisuudesta. Kuten lakivaliokuntaryhmämme
            vetäjä, ed. Petri Salo kertoi, osallistuimme erittäin
            aktiivisesti tämän niin sanotun vankeuspaketin
            käsittelyyn lakivaliokunnassa ja kiinnitimme jo silloin
            huomiota siihen, että ne voimavarat, jotka on osoitettu
            ja ollaan osoittamassa vankiloille vartijaresursseihin ja vastaaviin,
            eivät ole riittäviä, jotta vankeuspaketin
            kunnianhimoiset tavoitteet voidaan käytännössä toteuttaa.
            (Ed. P. Salo: Juuri näin!)
         
         
         On hyvä, että selvitysmies Wuolijoki on tehnyt
            oman työnsä, jättänyt mietintönsä ministeriölle.
            Se, mitä kokoomuksen piirissä tänä päivänä peräänkuulutamme,
            on lisää voimavaroja vankiloille, vartijaresursseja
            lisää. Samoin on ennakkoluulottomasti myös
            perehdyttävä tässä tuoreessa
            vankeuspaketissa niihin korjausesityksiin, joihin selvitysmies kiinnitti
            huomiota. Tänä päivänä tilanne
            vankiloissa on hankala. Se on vartijoille hyvinkin hankala, mistä kertovat
            valitettavasti hyvin runsaat sairauspoissaolot ja vastaavat ilmiöt.
         
         
         Mitä tulee kysymykseen ulkomaalaisista vangeista, Suomen
            vankiloissahan on pääasiassa kyse virolaisista
            ja venäläisistä. Pyrkiminen Euroopan
            unionin tasolla puitepäätökseen on hyvä asia,
            ja annamme sille tukemme, mutta Suomen kohdalla on tietysti kyse
            kahdesta erityisestä ryhmästä eli virolaisista
            ja venäläisistä vangeista.
         
         
         Mitä virolaisiin tulee, niin tiedämme, että tässä asiassa
            on tapahtunut edistystä ja tänä päivänä pitkiä vankeusrangaistuksia
            saaneita virolaisia vankeja siirretään kärsimään
            rangaistuksensa oman maansa, Viron, vankiloihin. Ongelmana on kuitenkin
            se, että nämä valitusmahdollisuudet ovat
            tänä päivänä niin moninaiset
            ja nämä valitusprosessit niin pitkät,
            että nämä nykyisen laajuiset valitusmahdollisuudet
            käytännössä osittain vesittävät
            tämän siirron. Eli näihin siirtoihin ei
            kannata ryhtyä ja niitä ei kannata ryhtyä hankkimaan
            muuten kuin sellaisten vankien kohdalla, joilla on todella pitkät
            vankeusrangaistukset. Olen aikaisemminkin tässä salissa
            kiinnittänyt huomiota siihen, että pitäisi
            selvittää näiden valitusmahdollisuuksien
            rajaamista, jotta pelkällä valittamisella ja viivästyttämisellä ei
            onnistuttaisi välttämään koko
            siirtoa.
         
         
         Venäläiset ovat oma ongelmansa. Venäjän kanssa
            meillä ei ole vastaavaa sopimusta kuin Viron kanssa, mutta
            oli uutinen ja minun mielestäni myönteinen uutinen,
            että oikeusministeri kertoi neuvotelleensa venäläistenkin
            kanssa tämän asian tiimoilta. Toivon, että mahdollisimman
            pian voitaisiin venäläisten kanssa päästä sellaiseen
            sopimusjärjestelyyn, joka mahdollistaisi myös
            venäläisten vankien siirtämisen oman
            kotimaansa vankiloihin kärsimään rangaistuksensa. Hyvä olisi,
            jos voitaisiin päästä esimerkiksi sellaiseen
            järjestelyyn, että esimerkiksi Pietarissa olisi
            sellainen vankila, joka täyttäisi meidän
            asettamamme normit ja, sanoisiko, unionin asettamat normit ja johon
            vankilaan ainakin voitaisiin näitä vankeja siirtää.
         
         
         Jos virolaiset ja venäläiset vangit, lukuun
            ottamatta kaikkein lyhimpiä rangaistuksia kärsiviä, voitaisiin
            siirtää omiin vankiloihinsa kärsimään tuomionsa,
            se vähentäisi huomattavasti painetta vankiloissamme.
            Lukuja en muista ulkoa, mutta minulla on sellainen käsitys,
            että kun puhutaan venäläisistä ja
            virolaisista vangeista, puhutaan yhteensä joka tapauksessa
            sadoista, ainakin yli sadasta vangista. (Ed. P. Salo: Sadoista!) — Sadoista,
            huutaa ed. Petri Salo väliin, ja luulen, että hän
            on tässä oikeassa, tässäkin
            asiassa.
         
         
         Kolmanneksi ed. Rossin puheenvuoron johdosta pari sanaa tästä perustuslakivaliokunnan
            tulkintalinjasta.
            Olen todellakin moittinut tältä korokkeelta perustuslakivaliokuntaa
            liian tiukoista tulkintaratkaisuista. Suhtautuminen tähän vankien
            kirjesalaisuuden loukkaamattomuuteen oli mielestäni esimerkki
            liian tiukasta tulkintalinjasta. Muita esimerkkejä on esimerkiksi
            entinen oikeusministeri Koskinen tuonut esiin näiden delegointisäännösten
            tulkinnasta.
         
         
         Mitä erikseen tulee tähän kirjesalaisuuteen, niin
            todellakin Suomen perustuslain 10 §:n 2 momentti sanoo,
            että kirjeen, puhelun ja muun luottamuksellisen viestin
            salaisuus on loukkaamaton. Mutta saman pykälän
            3 momentti sanoo, että lailla voidaan säätää lisäksi
            välttämättömistä rajoituksista
            viestin salaisuuteen esimerkiksi vapauden menetyksen aikana. Kysehän
            on tosiaan tulkintalinjasta. Perustuslakivaliokunta siitä päättää,
            mutta me voimme osaltamme keskusteluun osallistumalla yrittää vaikuttaa
            valiokunnan tulkintalinjaan niin, että tällaisten
            teoriaherrojen ja tutkijakammioistaan tulevien professoreiden ohella
            herkällä korvalla kuultaisiin myös käytännön
            työssä mukana olevien asiantuntijoiden näkemyksiä ja
            päädyttäisiin sellaisiin tulkintalinjoihin,
            jotka tietysti kunnioittavat perustuslakimme säädöksiä,
            mutta ottavat myös asianmukaisesti huomioon käytännön
            olosuhteet.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Jälleen kerran joudun kiinnittämään
            huomion siihen, että ed. Zyskowiczin mielestä varatuomarista
            ja oikeustieteen kandidaatista tulee professorin nimityksen saatuaan
            epäpätevä.
         
         
       
      
         
         Kimmo Sasi /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Mitä tulee hallituksen esitykseen,
            sen tarkoitushan oli erittäin hyvä ja kannatettava.
            Mutta täytyy sanoa, että täytyy kyllä jonkin
            verran kiinnittää huomiota oikeusministeriön
            valmisteluun. Jos katsotaan tätä esitystä,
            niin jokainen pykälä käytännössä on
            jouduttu kirjoittamaan uudestaan voimaantulosäännöstä lukuun
            ottamatta. Esimerkiksi lakivaliokunta on joutunut lisäämään
            myöskin tänne 3. lakiesityksen, eli siinä suhteessa
            täytyy sanoa, että vaikka varmasti oikeusministeriössä kiireessä töitä tehdään,
            työn tarkkuuteen on syytä kiinnittää jonkin
            verran huomiota.
         
         
         Ed. Zyskowicz täällä kiinnitti huomiota
            perustuslain 10 §:n 2 momenttiin, joka todellakin sanoo,
            että luottamuksellisen viestin salaisuus on loukkaamaton,
            mutta välttämättömiä rajoituksia siihen
            on olemassa ja yksi niistä koskee vapauden menetyksen aikaa.
            Tältä osin kuitenkin on syytä todeta
            se, että vankien perusoikeuksien rajoittaminen edellyttää kuitenkin
            lakia. Jos halutaan rajoittaa tuota luottamuksellisen viestin salaisuutta,
            sen pitää perustua lakiin ja silloin täytyy
            olla sille laille hyvät perusteet, tietty välttämättömyysvaatimus.
         
         
         Silloin kun vankeuslaki aikanaan oli eduskunnassa, niin hallitus
            ei ollut riittävän hyvin perustellut, minkä takia
            tämän tarkastusoikeuden hyvin laajasti pitäisi
            olla voimassa. Tosiaan, kun silloin aikanaan perustuslakivaliokunnan
            vaatimuksesta ja sitten lakivaliokunnan toimesta laitettiin, että yksittäistapauksessa
            on perusteltua syytä epäillä, niin sitä sitten
            vankiloissa tulkittiin sillä tavalla, että yksittäistapauksessa
            epäily voi perustua vain kulloinkin tarkastellussa lähetyksessä mahdollisesti
            havaittaviin seikkoihin. Ja ymmärrän kyllä,
            että kun virkavastuulla vankiloissa toimitaan, lähdetään
            siitä, että tiukkaa linjaa ihmisoikeuskysymyksissä täytyy
            soveltaa, eikä niin, kuten ed. Alho täällä totesi,
            että olisi sitä voinut laveamminkin soveltaa.
            Kuten tiedetään, tällä hetkellä varsin
            monia kanteluita on jo tehty näitten vanginvartijoitten
            toimenpiteistä, joten siinä suhteessa lainmuutos
            tältä osin oli kaiken kaikkiaan ainoa mahdollisuus.
         
         
         Arvoisa puhemies! Ehkä jatkan vielä. (Puhuja siirtyy
            korokkeelle)
         
         
         Nyt täytyy sanoa, että säännösten
            pitäisi olla varsin hyvin kunnossa, kun lähdetään
            sitten siitä, että ottaen huomioon kokonaistilanne
            voidaan avata tuo kirje, ja lähdetään
            siitä, että sitä luottamuksellista viestiä,
            joka siellä kirjeessä on, ei saa lukea muuten
            kuin aivan poikkeuksellisissa tapauksissa. Uskon, että tämä tulee
            toimimaan varsin hyvin ja tulee nyt sitten nopeasti voimaan.
         
         
         Mitä tulee sitten vankeinhoitoon yleensä,
            niin täytyy sanoa, että kuten tiedetään,
            tällä hetkellä on erittäin suuri
            resurssipula vankeinhoidossa. Jos me katsomme vankiloiden henkilökunnan
            tilannetta, niin se on suorastaan hälyttävä.
            Jos katsotaan poissaoloja ja sairauksia vankilahenkilökunnan
            keskuudessa, niin täytyy sanoa, että tässä suhteessa
            jotakin pitäisi nopeasti tehdä. Oikeusministeriö ei
            ole täysin onnistunut siinä, että määrärahat
            olisivat nousseet tai kehittyneet edes sillä tavalla, että vankiloissa
            henkilökunnan asema olisi voitu turvata. Tältä osin
            täytyy sanoa, että toivottavasti seuraavan hallituksen
            ohjelmaan kirjataan selkeät merkinnät siltä osin,
            että vankiloitten tilannetta on selkeästi parannettava.
         
         
         Mitä tulee sitten siihen, että oikeusministeri asetti
            selvitysmieheksi pääjohtaja Wuolijoen heti sen
            jälkeen, kun vankeuslaki oli hyväksytty eduskunnassa,
            niin täytyy sanoa, että järjestys oli kyllä varsin
            poikkeuksellinen ja hämmästyttävä. Yleensä,
            kun lakiesitystä valmistellaan, silloin asetetaan selvitysmiehiä ja
            katsotaan, mihin on tarvetta, mutta jos heti sen jälkeen,
            kun eduskunta on hyväksynyt lain, asetetaan selvitysmies pohtimaan
            mahdollisia ongelmia, silloin kyllä järjestys
            asioitten käsittelyssä on selvästi virheellinen.
            Tältä osin täytyy sanoa, että menettelytapa ei
            ole mielestäni ollut kovinkaan oikea.
         
         
         Arvoisa puhemies! Lopuksi vaan haluan todeta, että ed.
            Taipale voi olla siinä oikeassa, että hänen
            kannattajiensa keskuudessa on enemmän vankeja kuin ed.
            Zyskowiczin kannattajien keskuudessa, mutta minun tavoitteeni on
            se, että vankiloiden henkilökunnan keskuudessa
            minulla  on   paljon   enemmän
            kannattajia kuin ed. Taipaleella.
         
         
       
      
         
         Oikeusministeri Leena Luhtanen
         
          Herra puhemies! Tästä selvitysmiehestä sen
            verran, että minun kannaltani järjestys oli aivan
            oikea. En ollut silloin oikeusministeri, kun tämä uusi vankeuslaki
            annettiin, vaan sen toimeenpanon loppuosa oli minun vastuullani
            ja myös voimaantulo, ja kestää, perustuslakivaliokunnan
            puheenjohtaja Sasi, hetken, ennen kuin havaitsee, mistä on
            kysymys. Minä havaitsin sen siinä vaiheessa, kun
            ensimmäistä lisäbudjettia myöten,
            budjettia myöten, seuraavaa lisäbudjettia myöten
            sain kaikki ne rahat, mitä vankeinhoitohenkilöstö,
            talon johto, minulle esitti perusteluineen, että näillä rahoilla
            selvitään, ja ne rahapanostukset olivat yhteensä enemmän
            kuin sen 10 miljoonaa, mitä oli arvioitu uuden vankeuslain
            toimeenpanoon.
         
         
         Tämäpä ei auttanutkaan. Kun tehtiin
            sopimus siitä ja käytiin keskustelut, että jos
            vielä tämän rahan saa, niin tällä selvitään,
            se raha saatiin. Seuraavana päivänä tuli
            ilmi se, että ei riitäkään. Ei
            riitä tämä eikä riitä seuraava
            eikä riitä seuraava, ja totta kai minä vaadin
            perusteluja — ja jo aiemmin — missä on
            puute, mihin rahat menevät, mikä on oikea taloudellinen
            tilanne. Olin tehnyt jo aikaisemmin havainnot siitä, että taloudellinen
            tilanne, talousjohto, vankeinhoidon johto ylimpään
            asti, ei vastannut niitä edellytyksiä, joita minä olisin
            edellyttänyt. Silloin totesin sen, että tämä ei
            ole pelkästään rahakysymys. Minä tiedän
            hyvin meidän vankiloidemme vankeusalan puutteet. Tiedän
            ylityöt, tiedän kaikki.
         
         
         Itse asiassa ylitöistä tämä lähti
            liikkeelle, siitä, että pyytäessäni
            Valtiokonttorilta sen tosiasiallisen tilanteen ylitöistä,
            sairauslomista, varhaiseläkkeelle lähdöstä,
            ja ne luvut olivat kauhistuttavat. Silloin tajusin, että tämä on
            kierre. Sain selkeät laskelmat siitä, mitä maksavat
            ylityöt, mitä maksaa yhteiskunnalle laajasti ottaen
            koko se tilanne, ja silloin päätin, että talostahan
            minä en niitä selvityksiä saa, ne olisi
            tehty jo aikoja sitten. Tästä syystä,
            kun pääjohtaja Wuolijoki oli jo erittäin
            hyvin perehtynyt tilanteeseen, pyysin hänet, sain asiat
            järjestettyä niin, että hän
            ryhtyi tähän erittäin vaikeaan tehtävään,
            mutta myös hyvin perusteelliseen tehtävään.
         
         
         Vielä, kun täällä on esitetty
            ainakin valiokunnissa epäilyjä siitä,
            että tämäkin selvitysmiehen palkka olisi
            voitu panna vankeinhoitoon, ei näin. Valtiovarainministeriö kustansi
            koko tämän selvityksen kaikkine momentteineen
            myös meidän puolellemme, ja siinä ei
            ollut vaihtoehtoa, että ne rahat olisi pitänyt
            laittaa vankeinhoitoon. Selvityksen yksi perusajatus on se, että kun
            täälläkin esitettiin budjettikäsittelyssä vielä,
            että se maaginen 4 miljoonaa edelleen olisi pitänyt
            lisätä tämän vuoden budjettiin
            ja jo viime vuoden viimeiseen lisäbudjettiin, josta siis
            kieltäydyin, sanoin, että nyt tämä selvitetään,
            niin totean, että tämä ei ole rahakysymys.
            Sitä viimeistä lisäbudjettia ei tarvittu,
            ja lopputulema on se, että nyt pitää panostaa
            pari miljoonaa tähän henkilöstökierteeseen,
            että saadaan se tasoitettua, ja sen ohella niillä toimenpiteillä,
            joita Wuolijoki edellyttää, saamme taloushallinnon
            kuntoon, johtamisjärjestelmät, kaikki ne kohdat,
            mitä Wuolijoki perusteellisesti esittää,
            sillä säästyy. Minä uskon siihen,
            laskelmat ovat perusteelliset ensimmäisen kerran minun
            näkemäni mukaan. Tällä vankeinhoito
            säästää aikajänteellä kymmenisen
            miljoonaa euroa, ja siis se on vain tehokkuutta ja se on järkevyyttä.
         
         
         Nyt tietysti ongelma on se, millä tavalla meidän
            vankeinhoitohenkilöstömme sitoutuu tähän ohjelmaan,
            koska se vaatii henkilökunnalta toimenpiteitä ja
            sitoutumista. Tätä nyt tässä läpi käymme
            vankeinhoidon ja talon kanssa. Toivon todella, että se
            onnistuisi.
         
         
       
      
         
         Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Täytyy sanoa, että eduskunnassa
            on jo vuosia ollut tiedossa se vaikea tilanne, mikä vankiloissa
            on, ja se ei voi kenellekään eduskunnan jäsenelle
            tulla yllätyksenä, ei ennen vankeuslakia eikä myöskään
            vankeuslain jälkeen. Täytyy sanoa, että tietysti
            kun vankeuslakia valmisteltiin, niin siinä yhteydessä olisi
            pitänyt tehdä tämä selvitys.
            Nyt jälkikäteen tehtynä tietysti siihen
            ei saada välttämättä sitä tehoa, mikä olisi
            saatu, jos se olisi tehty ennen vankeuslain toimeenpanemista. Olisin
            nyt kysynyt ministeri Luhtaselta, mitkä näistä ehdotuksista
            nyt on tarkoitus sitten panna käytännössä täytäntöön,
            ja onko niin, että kaikki tämä tehokkuuden
            lisäys otetaan henkilöstön selkänahasta,
            koska tiedämme nyt tällä hetkellä sen,
            että nimenomaan työssäviihtyvyys vankiloissa
            on erittäin huono ja siitä syystä sairauspoissaolot
            ovat erittäin suuria. Minä ainakin kannan, mitä vankiloihin
            tulee, huolta nimenomaan henkilökunnasta.
         
         
       
      
         
         Petri Salo /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! On hyvä, että tässä kakkoskäsittelyssä vielä tähän
            lakiesitykseen palattiin. Täällä on käyty
            ihan hyvää keskustelua. Menen sitä lyhyesti
            omalta osaltani myös vielä kerran läpi.
         
         
         Oli hyvin mielenkiintoista kuulla ed. Alhoa, joka on myöskin
            perustuslakivaliokunnan jäsen, kun hän piti tätä lakiesitystä sinänsä turhana. Kun
            ottaa huomioon, että edellinen ja nykyinen oikeusministeri
            ovat samasta puolueryhmittymästä ja taitavat olla
            vielä samasta vaalipiiristäkin, niin näkökannat
            tähän lakiesitykseen olivat 180 astetta eri suuntaisia.
         
         
         Olisi myös mielenkiintoista kuulla entisen oikeusministerin
            ed. Koskisen näkökulma näihin säästöihin,
            mitä oikeusministeri äsken mainitsi, että näillä Wuolijoen
            tekemillä esityksillä voitaisiin saada noin 10
            miljoonan euron säästöt vankiloista.
            Kysyisin, miksi näitä toimenpiteitä ei
            tehty jo teidän toimikautenanne, koska nyt sitten jämäkästi
            nykyinen oikeusministeri on tarttunut tähän Wuolijoen
            raporttiin ja näin merkittäviä säästöjä voidaan
            kertarysäyksellä saada meidän vankiloistamme
            ulos.
         
         
         Mitä tulee perustuslakivaliokunnan jäsenen ed.
            Rossin mielenkiintoiseen puheenvuoroon, hän hyvin perusteellisesti
            kävi läpi asioita perusoikeuksien kannalta niin
            kuin kuuluukin ja pitääkin. Mutta mielenkiintoinen
            oli teidän esityksenne, jossa kerroitte, että vankiloissa
            voitaisiin jatkossa tarkastaa kaikki kirjeet lähtökohtaisesti. Tämä olisi
            tietenkin esityksenä sellainen, että tietenkin
            sitä pitäisi miettiä uudestaan myöskin
            perusoikeuksien ja perustuslakivaliokunnan lausunnon kautta, olisiko
            yleensä mahdollista, voitaisiinko näin tehdä.
            Mutta sehän olisi kaikkein selkein tilanne, että suljetuissa
            vankiloissa varauduttaisiin aina siihen, että koska tahansa,
            liittyipä siihen pakettiin tai kirjelähetykseen
            kuinka paljon epäilyksiä tahansa, voitaisiin tehdä pistotarkastuksia
            ja tarkastaa ja sitä kautta ennalta ehkäistä jo
            niitä huumeiden ja rahojen ja muiden aineiden kuljetusta
            vankilaan tai sieltä ulos. Tämä on aloitteena
            siis hyvin ennakkoluuloton. Varsinkin kun te olette perustuslakivaliokunnan
            jäsen, niin arvioin sitä myöskin siitä lähtökohdasta.
         
         
         Tällä hetkellähän meidän
            avovankiloissamme ei näitä tarkistuksia tehdä,
            vaan ainoastaan suljetuissa vankiloissa. Avovankilassa kirjeiden
            vastaanottaminen perustuu siihen luottamukseen, että ne
            vangit noudattavat niitä sääntöjä,
            koska jos he eivät noudata niitä sääntöjä,
            joita avovankilassa asetetaan, he joutuvat mahdollisesti kärsimään
            rangaistuksensa loppuosan suljetussa vankilassa, ja se luo sitä kannustavutta
            toimia niitten sääntöjen mukaisesti.
         
         
         Mitä tulee oikeusministeri, ed. Luhtasen kantaan tästä EU:n
            ulkopuolisten maiden ihmisoikeustilanteesta ja niistä neuvotteluista,
            joita käydään Venäjän
            kanssa, niin edelleenkin kannustaisin teitä ja teidän
            tulevaa seuraajaannekin — mahdollisesti se voi pysyä myöskin
            samana henkilönä — jatkamaan tätä,
            koska onhan myös ihmisoikeusasioiden kanssa ongelmallista,
            että vieraan valtion henkilöt joutuvat olemaan
            Suomessa, jossa heillä ei ole edes omaa kieltä eikä omaa
            kulttuuriakaan. Eikö se olisi kovin toivottavaa, että he
            pääsisivät mahdollisimman pian sinne
            omaan turvalliseen kotimaahansa mahdollisesti tuttuun vankilaan,
            koska nämä resurssit Suomessa ovat hyvin rajalliset,
            ja niin kuin me tiedämme, Suomen vankilat ovat sen verran
            ehkä länsimaisia, että niistä pystytään
            vielä kohtuullisen hyvin johtamaan tällaista vaarallista
            ja organisoitunuttakin rikollistoimintaa? Kannustan teitä edelleen
            kaikin mahdollisin keinoin jatkamaan näitä kahdenkeskisiä neuvotteluja.
            Te teette isänmaalle siinä suurta palvelusta,
            ja uskon, että myöskin vankien ihmisoikeuksille.
         
         
         Puhuitte niistä pullonkauloista ja hitaasta menettelystä.
            Ymmärrän, mutta uskoisin kuitenkin, että esimerkiksi
            eteläisen naapurin Viron kanssa näissä asioissa
            pitäisi päästä nopeampaan menettelyyn
            ja pullonkaulat pitäisi pystyä ratkaisemaan, jotta
            mahdollisesti hyvin pian lainvoimaisen tuomion jälkeen
            siirto voitaisiin toteuttaa molemmin puolin. Puhun tästä molemmin
            puolin, koska en ole niin sinisilmäinen, että en
            tiedä, että myöskin EU-maissa ja myös
            EU:n ulkopuolisissa valtioissa on myöskin suomalaisia vankiloissa
            ja meidän etumme on myöskin saada nämä suomalaiset
            mahdollisimman pian kärsimään rangaistustaan
            Suomen vankiloihin.
         
         
         Herra puhemies! Ed. Sasi tässä otti hyvin
            kantaa tähän Wuolijoen raporttiin. Eduskunnan
            lakivaliokunta viime viikolla sai siitä hyvin perusteellisen
            esityksen, oikein perusteellisen ja pitkän, ja siinä käytettiin
            jopa audiovisuaalisia välineitä tämän
            esityksen tehostamiseen. Tämän jälkeen
            olemme kuulleet myöskin paria kolmea oikeusministeriön
            edustajaa. Mutta valitettavasti nämä valtiopäivät
            loppuvat. Emme ehtineet siihen syventyä sillä pontevuudella,
            mitä olisimme halunneet. Teimme tänään
            eduskunnan lakivaliokunnassa asiasta niin sanotun pöytäkirjamerkinnän
            ja lähetimme tämän lyhyen pöytäkirjamerkinnän
            tiedoksi myöskin oikeusministeriölle. Toivon,
            että tuleva lakivaliokunta siihen ehtii syventyä perusteellisemmin.
         
         
         Mutta sen lyhyen kuulemisen perusteella voisi todeta sen, mitä ed.
            Sasi täällä sanoi, että meidän
            vankiloissamme on tällä hetkellä totaalinen johtamisongelma,
            totaalinen johtamisongelma, joka on myöskin johtanut näihin
            sairauslomiin, ylitöihin ja henkilöstön
            loppuunpalamiseen osaltaan. Ei pystytä tällä aikataululla
            analysoimaan, mikä kaikki tästä on totta,
            mikä on tutkijan väite ja miten toinen osapuoli
            sitten puolustautuu, mutta se oli hyvin vakava raportti. Vaikka
            olen samaa mieltä, että tietenkin tämän
            suuren vankeuspaketin edellähän tämä selvitys
            olisi pitänyt meille saada ja se olisi vaikuttanut varmasti
            vankeuslain paketin sisältöönkin, niin
            parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
         
         
         Toivon lopuksi, herra puhemies, että oikeusministeri
            vielä tämän toimikautensa aikana lausuu
            tästä raportista ja sen jatkotoimenpiteistä niin selkeät
            toimintaohjeet, että myös mahdollinen hänen
            seuraajansa vie näistä epäkohdista pois
            siihen, että meidän vankeinhoitomme on tehokasta,
            taloudellista, järkevää ja mahdollisimman pian
            me pääsisimme siihen tilanteeseen, että nämä vankeuslain
            kultaiset ajatukset voisivat toteutua. Niitä on hyvin paljon
            siellä lain sisällä, mutta pelkään,
            että tällä nykyisellä käytännöllä saamme
            odottaa yhden tai kaksi vaalikautta ennen kuin ne toteutuvat niin,
            että saamme esimerkiksi vangit sijoitettua työelämään,
            palautumaan yhteiskunnan normaaleiksi jäseniksi ja saisimme uusintarikollisuutta
            merkittävästi vähennettyä, koska
            tämähän on tämän vankeuslain
            aivan keskeinen sisältö.
         
         
       
      
         
         Ahti Vielma /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ehkä on tämän
            keskustelun tässä vaiheessa syytä huomauttaa,
            että vankila on rangaistuspaikka. Se ei ole täysihoitola
            vaan rangaistuspaikka. Riippumattoman tuomioistuimen toimesta on
            annettu rangaistus, ja sitä kärsitään
            vankilassa.
         
         
         Mutta, arvoisa puhemies, kun ministeri Luhtanen viittasi resurssipulaan
            ja sanoi, että on suoranainen kierre tullut resurssipulasta
            vankeinhoitoalueella, minä huomauttaisin, että meillä on
            valitettavasti paljon paljon sektoreita ollut viime vuonna, joilla
            kaikilla on resurssipula, ja ne ovat hyvin merkittäviä,
            peruspalveluja tarjoavia sektoreita. Näitä ovat
            muun muassa terveydenhuolto, aivan alimitoitettu valtiovallan toimenpiteistä johtuen.
            Meillä on poliisisektori saanut viime vuosina joka vuosi
            liian vähän määrärahoja,
            ja organisaatio on alimitoitettu jopa niin, että nuoria
            vastavalmistuneita poliiseja on joutunut työttömiksi
            heti valmistumisensa jälkeen. Kun kaikilla näillä merkittävillä sektoreilla
            on resurssipula, se tarkoittaa sitä,   että  henkilökunnasta otetaan
            irti kaikki mahdollinen, ja tämä pätee
            nimenomaan myöskin vankiloiden osalta. 
         
         
         Yksinkertaisesti punamultahallitus ei ole joko halunnut tai
            se ei ole pystynyt tekemään sellaisia päätöksiä ja
            tuomaan sellaisia ehdotuksia eduskunnalle, että olisi pystytty
            turvaamaan perusresurssit näille kansalaisten kannalta
            tärkeille sektoreille. Kansalaisilta kun kysytään,
            mitkä he panevat ykköstilalle omien tavoitteittensa
            osalta, niin terveys ja turvallisuus ovat aina kärjessä.
            Ja jos katsotaan viime vuosien tilannetta ja tämän päivän
            tilannetta Suomessa, niin kyllä on valitettava tosiasia,
            että näiltä kaikkein tärkeimmiltä sektoreilta
            valtiovallan toimenpitein on resursseja pienennetty ja henkilökunta
            on entistä kovempien paineitten alla. Jos puhutaan vankiloista, niin
            kyllä se on väärin päin silloin,
            jos täällä vaan keskustellaan, miten
            vankilassa rangaistusta kärsivillä olisi mahdollisimman
            hyvä olla, ja unohdetaan henkilökunta.
         
         
         Lopuksi vielä, arvoisa puhemies, sanon: vankila on
            rangaistuspaikka.
         
         
       
      
         
         Oikeusministeri Leena Luhtanen
         
          Arvoisa puhemies! Itse asiassa, ed. Vielma, en sanonut, että vankiloissa
            on resurssipula. Tätä täytyy hiukan täsmentää.
            Viittasin siihen, että kun tulin tähän
            runsas vuosi sitten, minulle esitettiin jatkuvasti lisäbudjetteihin,
            varsinaisiin budjetteihin 4 miljoonaa, 4 miljoonaa, 4 miljoonaa,
            4 miljoonaa. Nämä rahat tulivat joka kerta, kun
            niitä esitettiin. Vankeinhoidon johto esitti minulle, että näillä pärjätään,
            nyt kun tämä vielä saataisiin, niin tällä pärjättäisiin.
            Raha saatiin, mutta sillä ei pärjätty.
            Minun tehtäväni, velvollisuuteni oli pyytää selvitystä siitä,
            missä on se rahapula, mihin rahat menevät, ja
            mistä on kysymys. (Ed. Vielma: Johtamisessa!)
         
         
         Sen päällä oli suuret vankeinhoidon
            henkilöstön ylityöt, sairauspoissaolot,
            työssäviihtymättömyys, monenmoiset
            ongelmat, mutta minä tajusin sen, että raha ei
            tätä ongelmaa ratkaise, vaan ongelmat ovat johtamisessa,
            ei pelkästään vankilahenkilökunnan
            vaan koko vankeinhoidon johtamisessa ja taloushallinnossa, monenmoisissa kuvioissa.
            Tästä syystä minulla oli onni saada asialle
            jo aiemmin Valtiokonttorin pääjohtajan ominaisuudessa
            asiaan perehtynyt Wuolijoki.
         
         
         Tämä ei ole nyt oikeastaan säästöohjelma, vaan
            tämä on toiminnan järkevöittämistä joka kantilta,
            valtionhallinnon yhden sektorin toiminnan  järkevöittämistä ja
            sen oikeisiin uomiin saattamista. Tästä on kysymys.
            Ja kun syksyllä sanoin, että en esitä enää yhtään
            penniä lisäbudjettiin, ennen kuin saan tiedon
            siitä, mikä on tilanne, laskelmat siitä,
            mihin rahat menevät, mikä on pitkäjänteinen
            strategia, miten asia hoidetaan, sitä ei tullut. Sen on
            tehnyt nyt Wuolijoki.
         
         
         Tämä on iso vyyhti, vuosien aikana, vuosien, vuosien
            aikana kehittynyt, ja sen päällä on sitten koko
            ajan ollut oikeasti ikään kuin tämmöinen krooninen
            rahapula, mutta rahat eivät ole olleet oikeassa paikassa.
            Ei tämä tilanne korjaannu hetkessä. Minulle
            esitettiin, että tämä raha on välttämätön,
            muuten lomautetaan henkilökunta; se ei ollut välttämätön.
            Jo se, että lähdetään viemään toimintoja
            oikealle uralle, tekee sen, että henkilökunta
            tajuaa ja tiedetään, mitä tehdään,
            tästä ongelmasta halutaan päästä pois.
         
         
         Mietintö on otettu vankeinhoidon parissa, vankiloissa
            hyvin palauttein vastaan, että tästä kierteestä pitää päästä pois
            eli panostukset ylityökierteisiin, sairauspoissaolojen
            ehkäisyyn, moneen muuhun tekevät muun muassa sen
            säästön, mutta siihen tarvitaan nyt panostus,
            joka on noin 2 miljoonan luokkaa, vähemmän kuin
            4 miljoonaa tuntemattomiin syövereihin. Mutta tämä, että siitä lopullisesti
            päästään vuosien aikana noin
            10 miljoonaa parempaan tilanteeseen, vaatii sen, että ne
            28 Wuolijoen kohtaa toteutetaan.
         
         
         Aivan oikein täällä äsken
            kysyttiin, miten tästä päästään
            eteenpäin. Siis selvitys on tehty minulle, ei ministeriölle,
            koska ministeriön virkamiehet ovat olleet osallisina tässä kehityskulussa tietenkin.
            Tässä on tietysti se, millä tavalla sitoudutaan
            tähän ohjelmaan, millä tavalla ministeriön
            henkilökunta vankeinhoitoa myöten sitoutuu ohjelman
            toteuttamiseen, johtamiseen, kaikkiin toimenpiteisiin. Tämä ei
            ole sellainen päätös, jonka nyt hallitus
            ikään kuin siunaisi, vaan tämä on
            talon sisäistä johtamista ja hallinnointia, mutta
            tavallaan vaikeampaa, mutta kyllä siihen keinot keksitään.
            Siinä tulee esimerkiksi sellaisia budjettimuutoksia, jos
            asiat menevät niin kuin pitää, kuin nettobudjetointi
            vankeinhoidon työtoiminnan elvyttämiseksi. Ehkä toinen
            budjettimuutos liittyy Senaatti-kiinteistöjen vuokrasopimuksiin
            ja tämän kaltaisiin asioihin, joilla taas saadaan
            vankien toimintaa ja vankiloiden elämää ikään
            kuin ylösrakennettua.
         
         
         Näistä olen käynyt parhaillaan keskusteluja,
            ja niitä toimenpiteitä, joilla nyt ikään
            kuin tämä sisäinen johtaminen ja hallinnointi,
            kaikki tämä, saadaan oikeille urille, tehdään
            nyt kaiken aikaa eri osapuolten kanssa. Se ei ole helppo homma. Tämä aika
            on paha, katkokset, kaikki, hallituksen vaihdokset, mutta minä uskon
            siihen, että olipa minkälainen hallitus tahansa,
            niin aina pitää valtiovaltaa kiinnostaa se, millä tavalla
            sen organisaatiota hoidetaan, mihin rahat menevät ja kaiken
            kaikkiaan mistä on kysymys. Mutta tässä juuri
            käymme tätä keskustelua siitä,
            millä tavalla tämä sitoutuminen varmistetaan.
         
         
       
      
         
         Ahti Vielma /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ministeri Luhtanen, te puhuitte miljoonista,
            parista miljoonasta. Ei se Suomen talousarvion puitteissa ole ollenkaan
            mahtava määrä. Jos sillä asia
            hoituisi, sehän tietysti pitäisi hoitaa ja te
            olisitte sen hoitanut. Kysymys on siitä, että ensinnä on
            mietittävä se palvelutehtävä,
            mikä vankilalla on, ja koneisto, joka sitä suorittaa.
            Sitä varten tarvitaan organisaatio ja organisaatiota varten
            rahaa, ja se raha on mitoitettava, rima pantava sille korkeudelle,
            että se turvallisuus taataan ja organisaatio toimii sillä tavalla, että henkilökunnalta
            ei näännyksiin asti oteta selkärangasta
            kaikkea mahdollista irti. Tässä on tapahtunut
            selvä laiminlyönti liian monella sektorilla tämän
            hallituksen aikana, ja sitä halusin äsken puheenvuorossani
            korostaa. Vankilan ykkösasia on se, että siellä voi
            henkilökunta hyvin, siellä on hyvä johto,
            te ministerinä voitte luottaa siihen, ja jos ette luota,
            te vaihdatte johdon, ja sitten vankien osalta hoidetaan asiat niin
            kuin laissa määrätään
            ja rangaistukset on annettu.
         
         
       
      
         
         Petri Salo /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Vielä paikalta ihan lyhyesti.
            Kiitoksia ministerille näistä vastauksista. Haluan
            vaan todeta sen, että lakivaliokunnalle esitettiin myöskin
            sellainen huoli, että tällä hetkellä Suomen
            vankiloissa on tuhansia ja taas tuhansia neliömetrejä,
            jotka eivät ole tehokkaassa käytössä.
            Ja silloin kun vankila perustellusta syystä saneeraa tarvittavia tiloja
            itselleen, ne toteutetaan tietenkin Senaatti-kiinteistöjen
            osalta ja vuokrat nousevat ja sitä kautta niitä ei
            pystytä ottamaan budjetoinnissa huomioon. Samoin näissä budjetoinneissa,
            joista äsken kerroitte, ei ole riittävästi
            huomioitu sitä vankimäärän kasvua,
            mikä on todellisuudessa tapahtunut, vaan se on tullut aina
            niin sanotusti jälkijättöisesti. Se tietää sitä,
            että kyllä näitten asioitten kanssa joudutaan
            painiskelemaan.
         
         
         Oikeusministeriön hallinnonala on pieni hallinnonala
            koko valtionhallinnossa, mutta kyllä tässä tarvitaan
            myöskin ymmärrystä nimenomaan valtiovarainministeriöstä suhteessa
            tähän kiinteistöjen hoitoon ja niitten
            vapautuneiden tilojen järkevään käyttöön
            ja siihen, kenenkä piikistä ne jatkossa rahoitetaan,
            jos halutaan, että rahoitus menee nimenomaan sieltä vankeinhoidon puolelta.
            Mutta lopetan tähän tämän keskustelun ja
            odotan mielenkiintoisia vastauksia nyt entiseltä oikeusministeriltä,
            ed. Koskiselta, koska hän on pyytänyt seuraavaa
            puheenvuoroa.
         
         
       
      
         
         Johannes Koskinen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Varmaan tämä vankien kirjeenvaihtoa
            koskeva keskustelu on sinänsä hyvinkin loppunut,
            mutta kun tämä keskusteu oli vähän
            historiatonta, täytyy muistaa, mikä oli ongelmien
            perussyy.
         
         
         Viidessä vuodessa vankimäärä kasvoi
            yli tuhannella eikä saatu vastaavaa resurssilisäystä. Samana
            aikana vankeinhoitohenkilöstöä saatiin noin
            50 lisää lähinnä sairaanhoitotehtäviin.
            Tämä on perussyy, minkä takia siellä on
            niin kuormittunut tilanne ylitöitä ja muuta. Korjaustoimia käynnistettiin
            jo vuosia sitten. Kun vankeinhoitolain kokonaisuudistusta suunniteltiin,
            samaan aikaan laitettiin liikkeelle koko rakenteen uudistaminen
            siten, että hallintoa voitaisiin keventää ja siirtää tehtäviä lähityöhön,
            ja tämä prosessi on vieläkin kesken.
            Siellä on tehty tätä muutosta samalla,
            kun siirryttiin aluevankilajärjestelmään. Samassa
            yhteydessä olisi luonnollisesti kaivattu suoraan enemmän
            myös lisävakansseja ja varmaan myös tiukempaa
            johtamista, että esitetyissä taloussuunnitelmissa
            ja -luvuissa pysytään.
         
         
         Myös neuvottelut Senaatti-kiinteistöjen ja
            valtiovarainministeriön kanssa käynnistyivät
            vuosia sitten, että saataisiin oikeudenmukaisemmaksi vuokran
            määräytyminen, mutta se on törmännyt
            ainakin aikaisempina vuosina valtiovarainministeriön ja
            Senaatti-kiinteistöjen vastustukseen.
         
         
         Tämä 10 vuoden puitesopimus, jolla koko vankilakannan
            uusiutuminen saatiin liikkeelle, on sinänsä ollut
            hyvä, mutta sen talous ei ole pitänyt. Oli ajatus,
            että voidaan todella käyttää toimintaan
            enemmän eivätkä näitten laskennallisten
            indeksikorotusten ja vuokrankorotusautomaattien rahoittamiseen menisi
            sitten ne lisäeurot, joita eduskunta on pystynyt esittämään.
            Tämähän on vuotuisesti ollut esillä budjettiriihessä, budjettikehysmenettelyssä.
            Koko hallituskin on ollut tietoinen jo vuosikausia siitä,
            että tällaisia isoja ongelmia vankeinhoidon tilanteessa
            on, mutta tunnetusti budjettimenettely ei ole niitä taipuisimpia
            silloin, kun on nopeasti kasvaneesta työmäärästä kysymys.
            Sitä ei asianmukaisesti ole otettu huomioon riittävän
            isoina muutoksina itse budjetin peruslukuihin ja sitten on jouduttu
            tähän epämääräiseen
            ja epäsuotuisaan lisäbudjettimenettelyyn.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyy.